גלעד פכטר הואיל לפנות זמן להתייחס לטיעונים במאמר זה, אבל מכיון ש"היה עייף", הואיל בטובו להתייחס רק למשפטי הפתיחה ולא לתוכן הויכוח… כאילו מדובר כאן במשחק פינג פונג, ולא בנסיון לבדוק את טיעוני הקו האתאיסטי בשאלה שקשורה לאתאיזם…
אם יש את נפשכם לדעת באיזה טקסט מדובר כאן, אזי "כן ירבו פוסטיך" מברכים אותו החברים בקבוצת התמיכה, "ענית חד, ענייני ומבריק. פוסט מעולה, יישר כוח", וכפי שמגיב גלעד בענווה: "אני רק מקווה שמושא דבריי ייתן עליהם את הדעת ושנוכל להתקדם".
אז נשחק את המשחק שלו ונתייחס להערותיו הקטנוניות:
כך נראה המקור במאמר 'לוגיקה של אתאיסט מצוי'
כך נראות ההערות של גלעד
וכך נראות ההתיחסויות שלי
מקוה בשביל האתאיסטים, שהאתאיסט הנוכחי אינו 'האתאיסט המצוי', כי במדה וכן, מדובר בזן מאד לא מחמיא, שמבסס את האתאיזם שלו על מגוון של כשלים לוגיים.
מילות ביקורת ללא כיסוי.
אמרת – הסבר, נמק ופרט
קוראים לזה 'משפט פתיחה', כותרת, אבל כשמגיעים לפירוט והסבר, אז האתאיסט 'נהיה עייף', לשם הוא לא הגיע…
אמנם, במקרה של ריבוי יקומים, מבטל האתאיסט המצוי את מדע הסטטיסטיקה (כפי שנראה להלן), כך שבעצם, זה לא אומר כלום. ייתכן בהחלט שביקומים האחרים רוב ככל האתאיסטים מבססים את דעותיהם על נימוקים לוגיים קוהרנטיים.
לא קרה בסרטון 'טיעון הכוונון העדין – מזל או אלהים'.
זהו שכן קרה, זה מפורט יפה מאד בהמשך, אבל מכיון שהאתאיסט 'היה עייף', הוא נעצר בכותרת וזה יוצר לו בעיה…
כהקדמה, כדאי לזכור שכשל לוגי אינו בהכרח טעות, הוא רק מראה שהאמירה לא מהווה הכרח לוגי.
לא פגשתי מישהו עם אפיסטמולוגיה בריאה שיטען אחרת
סימן שאין לך מספיק ותק בקבוצות של אתאיסטים, כדאי לך לעבוד על זה, כדי להכיר את חבריך.
למשל: 'פניה אל הסמכות'…
לא קרה בסרטון
איפה נטען שקרה בסרטון? הבנת הנקרא לא תזיק, לבנאדם שכותב ביקורת על כותרת וקטע פתיחה בלי לקרוא את המאמר.
…היא כשל לוגי קלאסי. במדה והאדם חושב שמה שיוצא מפיה של הסמכות = אמת, הוא טועה. אבל במדה והאדם מודע לכך שכל סמכות יכולה לטעות. הרי שהפניה אל הסמכות היא מעשה הגיוני, ולא רק שזה הגיוני, כולנו עושים זאת, הרי היכולת שלנו לבדוק בעצמנו את המידע שאנחנו משתמשים בו, ונשענים עליו גם במה שנוגע לחיינו ולבריאותינו, היא אפסית. גם אם נעשה מחקרי עומק כל חיינו, לא נספיק לבדוק בעצמנו אפילו שבריר מאית אחוזון, מכל הידע הזה.
נכון!
אבל – וזה אבל גדול – כשמדובר בנתונים שהושגו בכלים מדעיים, מנגנון השיטה המדעית כבר עשה בשבילנו את עבודת הבדיקה.
בנושאי אמונה – פנייה לסמכות – היא היא הפואנטה של העניין. דברים שהתקבלו מתוך פלפולים על פלפולים ללא אחיזה אמפירית בדברים.
לא משנה באיזה כלים הושגו הנתונים, ולא משנה אם אתה מדמיין שיש איזה מנגנון שעושה עבודת בדיקה, פניה אל הסמכות כמייצגת אמת היא תמיד כשל, וכמעשה פרקטי הרבה פעמים זה הגיוני.
האתאיזם הוא לא מדע ולא הושג בכלים מדעיים, וכמוהו הרבה נושאים שיש אנשי מדע שסבורים לגביהם א' ויש הסבורים ב', מנגנון השיטה המדעית לא באמת עובד בצורה האידיאלית והדמיונית שמסרים עליה בסיפורי האגדות.
לעומת זאת לאמונה אין שום קשר לפלפול, וגם אם לדעתך אין לה אחיזה אמפירית, לדעת אחרים יש אחיזה אמפירית. לכן לעמוד כאן ולספר את הסיפור שלך, או את האגדות שלך, לא תורם מאומה לדיון.
אנחנו סומכים על הרופא, פונים אל הסמכות שלו, למרות שהוא יכול לטעות, כי אם ננסה ללמוד בעצמנו, מן הסתם נטעה עוד יותר. אנחנו סומכים על המהנדס, או על מי שנתן לו את התואר, או על מכון תקנים, או על מליון גופים וסמכויות אחרות. כי אין לנו דרך אחרת לחלוש על המידע, אנחנו בונים על סמכויות. אז נכון, זה כשל לוגי לחשוב שבעל סמכות = מקור של אמת מוחלטת. אבל זה טמטום להתנזר מפניה אל הסמכות מחמת הכשל הלוגי…
שימוש בטיעון או בנימוק, שיש בו כשל לוגי, יכול להיות לפעמים ההחלטה הנכונה. (הפרדוקס של זנון הוא טיעון לוגי, לפיו התנועה לא מתאפשרת, ולכן, ההנחה שהתנועה מתאפשרת, היא כשל לוגי, האם זה אומר שלפעול לפי ההנחה שהתנועה מתאפשרת, זו טעות?).
אם יש יחידה מינימלית של תנועה, שאותה לא ניתן להמשיך לחלק, אז אין שום פרדוקס.
בינתיים כל העדויות לגבי העולם של החלקיקים האלמנטריים מצביעות שכך עובדת המציאות בקנה-מידה הזה.
חן חן על הבאת ההתיחסויות המודרניות לפרדוקס, לא באתי לדון כאן על הפרדוקס, אלא להסביר שלפעמים גם אם יש קושי לוגי במנגנון מסויים, זה לא אומר שהמנגנון לא קיים. לפעמים האינדיקציות לקיומו מכריעות יותר מן הקושי להבין אותו.
להוכיח שמישהו שאמר טיעון הוא אידיוט, אימבציל, נאצי, וסובל מפיגור, זה כשל לוגי, אד הומינם. אבל, השימוש בכשל הלוגי הזה חוסך הרבה זמן. אף אחד מאיתנו לא היה טורח לקרוא או להפריך מסה שנכתבה ע"י אדם שהוכח כי הוא עונה להגדרות האלו. אז נכון, אין הוכחה לוגית שמה שהוא אומר לא נכון, יתכן שהוא קולע לאמת הצרופה. אבל יאללה חבל"ז…
מזכיר לי את האמירה באנגלית: if the shoe fits – wear it.
והמבין יבין.
ממש עמוק, לי זה מזכיר את נאום הצ'חצחים
למרות זאת אתאיסטים אוהבים מאד להשתמש בשפת ה'כשללוגיקה', כאשר כל מלה שלישית של חלק מהתועמלנים שביניהם היא 'כשללוגי', הרבה פעמים מבלי להבין האם ה'כשללוגי' רלבנטי בכלל לטיעון, ובדרך כלל תוך סתירה עצמית והסתמכות על 'כשללוגיים' עצמאיים שלהם. אל תפנה אל הסמכות שבמקרה מסייעת לך, פנה אל הסמכות שמסייעת לי… עזוב את האד הומינם שאתה עושה לו, כי בא לי לעשות עכשיו דוקא לך…
- כותב המאמר כנראה לא נתקל במראה תקינה כבר הרבה מאד זמן.
2. עד היום עוד לא ראיתי אתאיסט שמגן על עמדתו תוך הפעלת אד-הומינם. ולא, להצביע על כך שבר פלוגתא עובד עם הראש בקיר ומתנהג כמו פרדה זה לא כשל של אד-הומינם.
3. כשאתה מזהה שימוש קלוקל בהרמת דגל של כשל לוגי – אתה מוזמן להתריע על כך.
באמת תודה על ההזדמנות להדגים את הדברים שלי, באמת שלא ביקשתי, אבל מכיון שאתה עושה שירות מצויין ומדגים את הכותרות שלי, עלי להודות לך.
הנה לדוגמא סתירה פנימית בסרטון שלפנינו: לטענת הדובר, היעדר יכולת שלנו להסביר מציאות פיזית כל שהיא, לא אמורה להביא אותנו להכרזה שההסבר הטוב ביותר כרגע הוא 'אלהים'. מדוע? משום שזה 'אלהי הפערים'.
במדע, ההסבר הטוב ביותר, הוא זה שפותר כמה שיותר פערים, שמסביר עובדות שאין להן הסבר. אבל זה לא מוכיח כמובן שההסבר נכון. זה פשוט ההסבר הטוב ביותר, ולכן מחזיקים בו, עד שיימצא יותר טוב, במדה ויימצא.
- תנאי הכרחי אבל לא מספיק: הפשוט ביותר מבין כל ההסברים המוצעים.
2. אם להסבר אין תנאי הפרכה, משליכים אותו מהחלון, כיוון שהסבר שאין לו תנאי הפרכה זה הסבר שלא ניתן להעריך את נכנותו – הסבר שלא ישרוד שום מבחן בדיקה – מה שהופך את ההסבר לשרירותי
1. הסבר פשוט – רלבנטי כשיש כמה הסברים, לא כשיש רק אחד.
2. אתה חוזר על הטעות של החבר שלך כאן, הפרכה זה תנאי- לפי פופר – לתקפות של השערה בתור מדע, היא לא תנאי ל'אמת' בדיון לוגי. הטענה לקיומו של אלהים אינה טענה מדעית, ולכן היא לא קשורה לקריטריונים של פופר.
יכולת הפרכה היא לא באמת בדיקה, העובדה שיש יכולת תיאורטית להפריך משהו, לא מהווה בדיקה עבורו, גם פופר לא דרש יכולת הפרכה מיידית, אלא רק תיאורטית. העובדה שבעתיד אולי תהיה יכולת הפרכה, לא קובעת שהתיאוריה אמת, ואפילו אם ההזדמנות אירעה, והתיאוריה לא הופרכה, זה עדיין לא אומר שהיא אמיתית, אלא שלעת עתה היא לא הופרכה.
גם המשפט שכתבת "זה הסבר שלא ניתן להעריך את נכונותו", שגוי, זה לא הנימוק של פופר, שכן יכולת הפרכה היא לא 'הערכה של נכונות'. היא רק מוודאת שיתכן אופן בו ההסבר יחליף את מקומו בהסבר אחר בשלב כל שהוא, הסיבה שצריך להחליף, היא משום שמדע אינו מגלה 'אמת', אלא רק מעניק פרשנות, ורק פרשנות שיכולה להתעדכן לאור ממצאים יכולה להיכנס תחת ההגדרה 'מדע'.
אגב, מגוחך כל כך לראות, שבעיניך, העובדה שתיאוריה היא ההסבר היחידי לממצאים, לא חשובה, רק העובדה שהיא 'שרדה נסיון הפרכה' חשובה. היעדר הסבר אחר, מהווה תמיד הוכחה, לכל הפחות זמנית, ואילו נסיון הפרכה לא מוכיח, הוא רק קריטריון שהסבר יוכל להיחשב מדע. זה חשוב מהבחינה הפורמלית של 'מדע', לא מהבחינה הלוגית של חיפוש האמת.
האתאיסט מנצל את העובדה שהשיטה המדעית לא בנויה על הכרח לוגי, אלא רק על מתודה פרקטית.
זה בגלל שהמדע לא מכריז על אמיתות מוחלטות, אלא מגדיר "זה הכי טוב שאנחנו יודעים בשלב זה" – וכל מה שנכנס למשבצת הזאת שרד ניסיונות הפרכה חוזרים ונשנים.
חוזר על אותה טעות, עקרון ההפרכה לא דורש 'לשרוד נסיונות הפרכה', ואפילו לא אחד. לך תלמד, או לחילופין אם אתה עייף אל תיכנס לויכוחים שאתה לא מבין בהם.
ומשתמש בה כאשר מדובר בנסיון להוכיח את האלהים. אכן, זה כשל לוגי, לטעון שאם לך אין הסבר, ולי יש הסבר, אזי ההסבר הוא בהכרח אמת. ההסבר הוא אפשרות. הוא לא אמת.
זה נכון לגבי כל הסבר מדעי שהוא. גם אם הוא מסביר מליארד תופעות באופן אלגנטי לחלוטין.
הטענה האמיתית של האתאיסט צריכה להיות: ההסבר הזה הוא לא טוב, משום שאני מטריאליסט, אני מניח שאין מציאות מעבר למציאות החומרית, או לכל הפחות שאין דרך לדעת עליה כלום. אז אין לא 'הפרכה' ולא 'כשל לוגי', אלא שהאתאיסט מניח שאין אלהים או משהו דומה.
אתאיזם קלאסי לא מניח שאין אלוהים, אלא פשוט לא מקבל את הטענה שיש.
זה הענין, שיש הבדל בין מה שאתאיסט מכריז על עצמו, ובין מה שהוא באמת. בדרך כלל מדובר פשוט באמונה עיוורת ופנאטית, בפרט אצל אנשים שעסוקים בליחצן את האתאיזם מול עצמם במסגרת קבוצות תמיכה שונות המקלות על האתאיסט את תחושת הבדידות כבן לדת הקטנה בעולם.
אבל האתאיסט לא אומר את הרקע האמיתי לאתאיזם, הוא מתחפש לפילוסוף, וכך הוא אומר:
זה אד-הומינם קלאסי, גם אם הוא מופנה קטגורית כלפי קבוצה.
וזה גם ממש לא נכון.
זה מופנה כלפי אילן ספקטור, שקורא לעצמו 'האתאיסט המצוי', אני מבין שהיית עייף, ונרדמת בדיוק בקטע שמתחילים הטיעונים, עד כדי כך שלא שמת לב שאני מדבר על קטע מסרט של מישהו מסויים שקורא לעצמו' אתאיסט מצוי'. אבל לא נורא, כמו שאמרה סקרלט "מחר יתחיל יום חדש", תמיד תוכל לשפר את עצמך בהמשך.
גם בתור ביקורת על כותרת, מדובר באוסף קריאות ביניים קטנוניות שדבר אין להן עם הנושא המדובר.
כבר טענתי מובהקות, כי האלוהים שאתה מתאר הוא אלוהי הפערים, שהלוגיקה איננה רלוונטית כלפיו.
מקדמת דנא, ייחס ההומו ספיאנס את כל אשר לא ידוע, לאלוהים:
הגשם, בתחילת המהפכה החקלאית לפני 12000 שנה (גרמי שמיים)
רעידות אדמה, התפרצויות וולקניות, אורורה בוראליס, בצורת וכו.
למעשה כל תופעת טבע המוסברת היום בכלים מדעיים, זכתה לכינוי אלוהים.
פעריי המידע קטנים (צירי ב ט'), ועוד יקטנו בשיעור מופלג, אך יותר מסביר להניח, שלעולם לא יכחדו, מכיוון שהחשיבה האנושית וחושיו של ההומו ספיאנס מוגבלים. וכמוהם, גם אלוהיי הפערים לא ייכחד לעולם. הוא רק יתחדד לפרדיגמה של:
** העולם איננו אלוהים, ואלוהים איננו ב-עולם **
יש לך שגיאה לוגית, בנוגע להבנת המונח פערים ומשמעותו, ראה כאן.
לגבי המשך דבריך, זה המיתוס שאתאיסטים מספרים לעצמם על הדת. אבל הוא שגוי גם מבחינה לוגית וגם מבחינה היסטורית.
המיתוס שלך מספר שהאל הוא רעיון כשבא כאשר לא ידעו לספק הסברים וגורמים טבעיים להתרחשויות בעולם. אבל זה שגוי היסטורית, אין שום קשר בין הסבר טבעי לבין האמונה באלהים ששולט בטבע. וגם שגוי רעיונית, זה לא מה שאמרו ואומרים המאמינים.
בודאי שאין לי שום בעיית הבנה בעניין הפערים. התשובה שלך זו אותה גברת בשינוי אדרת. הפערים יכולים להיווצר כתוצאה מאי יכולת מדידה בשל כלי מדידה מוגבלים, או כתוצאה מאי יכולת מדידה בשל מחשבה אנושית מוגבלת. בשני המקרים התוצאה היא פערים, שיתכן ויהיו קיימים לעלמיי עלמיא, אך יקטנו עוד ועוד. אני סבור שכל עוד המושג אינסוף נמצא על השולחן, אלוהים יהיה קיים או לא קיים.
בניגוד לטענה שלך (מגוחכת, ואתה מוזמן להביא ראיות אחרות), האמונה בגרמי שמיים החלה בעיקר (!!) בתחילת התקופה הניאוליטית (יש אין סוף ראיות לכך), בשל הגידול האקספוננציאלי באוכלוסיית ההומו ספיאנס, כתוצאה מריבוי משאבי מזון והתלות הבלתי מתפשרת בגשם ואקלים. למעשה, ההומו ספיאנס שיעבד עצמו לרצון שמיים לפני 12000 שנה לערך. כל הדת היהודית מבוססת על סגידה חקלאית, דרך האלוהים המומצא.
אתה יכול להשתמש במושג "שגיאה לוגית" ככל שתרצה, אך לרוע המזל הדברים שלי מבוססים היסטורית ומדעית. אין בהם שום שגיאה לוגית. על פילוסופיה אפשר להמשיך להתווכח, ואף רצוי. כל השאר עורבא פרח. אין בדברים שהבאת כלום.
אם יש לך בעיית הבנה או לא, אם הדברים שלך מבוססים או לא – יעידו רק טיעונים, במדה ותביא אותם
אתה מתעלם מכך שהפערים הם הבסיס לכל המסקנות המדעיות.
וכן מתעלם מכך שפערים מהותיים אינם קשורים ליכולת מדידה.
בנוגע ליכולת מחשבה מוגבלת בזמנך החופשי התייחס לטיעון שכאן סעיף א.
טיעונים אינם נעלמים כשלא מסתכלים עליהם, ביכלתך להתייחס או להתעלם, אך לא להתנהג כאילו אינם קיימים.
הסיפור שלך על 'האמונה בגרמי שמים', לא מבוסס על כלום, הוא סתם סיפור, אין לנו שום שמץ מידע על אמונתם של בני אדם לפני 12,000 שנה, לפני המצאת הכתב, אין שום דרך לדעת מה חשבו אנשים, ואין ממצאים שיכולים לתת וודאות. ולכן מה שכתבת הוא סיפור סבתא בעלמא.
אבל לא זו עיקר הבעיה שבדבריך, השגיאה המרכזית היא שהאמונה לא קשורה לאי הבנת הטבע, רבי יהושע בתלמוד אומר שהגשם מגיע ממי האוקיינוס שמתאדים, הוא ידע איך נראה מחזור המים, אבל למרות זאת הוא האמין שהגשם תלוי באל, כמו רוב האנושות בימינו, וכמו רוב אנשי המדע בהיסטוריה וגם היום, שמבינים היטב את הטבע, ובכל אופן מאמינים באל המנהל את העולם. הסיפור של הדת האתאיסטית – כאילו האמונה קשורה באי הבנת הטבע, מצחיק, ניוטון היה הראשון שבאמת סיפק הבנה מלאה של חוקי הטבע הבסיסיים, והיה מאמין פנאט.
מסקנות מדעיות משקפות צילום מסך בזמן נתון ואינן טרנסדנטליות, ולכן כל נושא פעריי המידע הוא לעולם זמני, ולעולם מוחלט.
האמת שאין לי זמן (וכנראה לא רצון) להוכיח שמזבחי הציווילזציות הראשונות מתועדים בדיוק לתקופה שציינתי. אשלח אותך לעשות שיעורי בית. אולי גם תשכיל בדרך.
בנוגע ל"שגיאה המרכזית" – משעשע למדי. בודאי שלאחר שהתגבשו אמונות שונות באל נותן הגשם, הדרך ל"הדביק" לו את כל פעריי הידע ביקום קלה, ולא רק קלה, אלא גם מתבקשת. לכן, רבי יהושע, לא מעניין אותי יותר מזאוס או פוסידון, בהקשר הזה. הוא רק תינוק שנשבה בהבליי הלא-יודעים.
שוב לקית בחוסר הבנה מהו אתיאיזם. אתאיזם אינו מקיים אף לא אחת מהאיסטיטוציות הקיימות בכל הדת (פולחן, ריטואלים, פילוסופיה וכו) ולכן איננו יכול להיחשב כדת.
ניוטון? שיהיה לו לבריאות. הוא כבר מת לא?
אין שום בעיה עם זה שאין לך זמן ולא רצון להשתמש בטיעונים, זה בסדר גמור, כמו עוד עשרות מחבריך לדעה, שטורחים וכותבים הודעות, ומכריזים על אמונתם, אבל כשמגיעים לקטע הצדדי של טיעונים, הם מאד עייפים, וצריכים ללכת, ולא חייבים כלום וכו'. זה התפקיד שלי – להראות בדיוק מי נעדר יכולת להשתמש בטיעונים. שיתוף הפעולה שלי עם אנשים כמוך הוא מרתק, כל אחד עושה את תפקידו באמונה, אני מעלה טיעון, ואתם מדגימים שאין לכם יכולת להעלות טיעון נגדי. תמשיך בדיוק כך.
אתה חוזר על הנושא של מסקנות מדעיות – ועל פערי מידע, ומתעלם מפערים מהותיים שלא קשורים לפערי מידע.
העובדה שמזבח ראשון מתוארך לתאריך פלוני אלמוני, נניח, לא אומרת שום דבר על מה לא האמינו אנשים קודם לכן, פשוט כלום, עובדה לא רלבנטית. טענת טיעון שאי אפשר להגן עליו, אין דרך לדעת מה לא האמינו אנשים כשאין כתב ואין שום מידע עליהם. כל אחד יכול לספר איזה סיפור שהוא רוצה, ואתה כבר סיפרת את שלך.
לגבי השגיאה המרכזית, כאמור, אתה לא חייב להתייחס לטיעונים, בזמנך החפשי, כשתגמור להיות עייף תנסח טיעון עניני. עד אז אתה יכול להכביר אינסוף הודעות מטרילות שכוללות הכרזות פנאטיות. ולהדגים למה אתאיזם זה דת: דת היא אמונה קולקטיבית של קבוצה, שאין לה תלות בטיעונים. פשוט מאמינים בה, ואורח החיים שלהם נגזר מהאמונה. חלק מאורח החיים של אתאיסטים הוא להיכנס לאתרים, להגיב, אבל לא להשתמש בטיעונים, כדי להוכיח עד כמה הריטואלים שלהם דומים.
ניוטון מת, ממש תשובה ניצחת. אני מראה לך שהמדע המודרני לא קשור בכלל למקומו של האל. ניסוח הסיבתיות של חוקי הפיזיקה לא "משאיר פחות מקום לאל", שכן ניסוח זה נעשה ע"י אחד המאמינים הפנאטיים שבכל הדורות והשאיר לו המון מקום לאל. לא בתוך פערי הידע, אין שום קשר, זה קורה רק בסיפורים שמספרים לך זקני השבט האתאיסטי מסביב לאח. אבל אתה ממשיך עם הבדיחות, תודה שהמחשת את יכולת הטיעונים אצלכם בשכונה.
אתאיזם איננו אמונה ובוודאי איננו דת, שהרי איננו נושא שום סממנים של דת. חובת ההוכחה היא כמובן עליך, וכדרכך בקודש, בכל המלל העייף, אין הוכחה לדבר ושום דבר.
"פשוט מאמינים בה" במה בדיוק מאמינים?
אין שום אמונה לייחוס, זו פשוט סתירה לוגית במו דבריך. אני אינני "מאמין" שהבורא איננו קיים, אני קובע שיש מחסור בראיות לקיומו של בורא. אין אמונה בדבר, ואי אמונה איננה אמונה. אבל כשכמותך, תמשיכו להתנצח על הנקודה הזו, רק משום שזה עשןי לעזור לכם ליישר קו, כלומר נקודת ייחוס שווה לכולם. ובכן, אנחנו איננו באותה נקודת ייחוס. אתה מאמין, אני אינני.
הכחשת ההיסטוריה גם היא לא תועיל. אלים היו לפני יהוה, וגם אחריו, חלקם שרדו תרבותית, חלקם נכחדו תרבותית. אין בכך כלום לומר על בורא, מלבד שהתרבות שהכילה אותו נכחדה.
מוכרח לציין שמצטער שהגבתי כאן, כי זה פשוט משעמם אותי. כל עוד אני סבור שהתורה לא ניתנה מידי האלוהים, אלא נכתבה ביד אדם, זה אפילו דיון מיותר. ואין דבר שתגיד שיכול לשפוך אור אחר על הסברה שלי. טיעון העד, כבר נקבר לעולמים, ואין הוא שווה את המילים הכתובות.
דיון פילוסופי עם זאת, כן היה יכול להעשיר.
בזה סיימתי. בעיקר כי רדוד כאן.
אין שום הגדרה פורמלית ל'דת' ולכן אין מה להוכיח, כל אחד יכול להגדיר דת איך שבא לו
מה שכן אין שום הבדל בין דעה פוזיטיבית לדעה נגטיבית, א' סבור שיש אל פלוני, וב' סבור שאין אל פלוני. כל עוד אין כאן אלא דעה שמישהו הגיע אליה בכפוף לנימוקים, זו דעה, בין אם היא נגטיבית ובין אם היא פוזיטיבית, ברגע שהדעה הזו נהפכת לדעה קיבוצית שקבוצת אנשים מאמינים בה בלי קשר לטיעונים, ומשתמשים בשטיפת מח כדי לחזק את הדעה הזו, יש שמכנים אותה דת.
מלבד זאת, לאתאיסטים יש גם אמונה פוזיטיבית, הם מאמינים שהעולם הוא סיבה של עצמו, שסיבת הקיום וההתרחשויות נעוצה בתהליכים פנימיים מתוך העולם. ולא במשהו שמעבר לו. גם אלו שמציגים עצמם כאגנוסטיקנים, מאמינים שזה יתכן. למרות שהמלה אתאיזם, להבדיל מהמונח 'דת', היא מלה בעלת הגדרה ברורה, הפרשנות המילולית שלה היא שלילת אמונה באל, א-תאיזם.
טיעון העד הוא מונח שהומצא ע"י אתאיסטים או סתם בורים, כדי להכניס בתוכו בליל של טיעונים שאין ביניהם קשר. וכדי שיוכלו להכריז "נקבר לעולמים" על משהו שאין להם מושג עליו.
תמשיך רק כך. אני יודע שאתה מצטער וגם עייף וגם לא יכול להשתמש בטיעונים. זו תופעה אופיינית לבורים שבאים להטיף אך נכשלים במטרה שלשמה התכנסנו: טיעונים. היה לך ג'וב אחד לעשות, בזמנך החפשי תעשה אותו.
משעשע למדי.
לדת יש הגדרה ברורה, והיא חייבת להכיל סממנים של פולחן, סמלים, ריטואלים ופילוסופיה. החזרה המעייפת על הניסיון "ליישר קו" עם אתאיסטים, מעיד שאינך מבין מהו אתאיזם. דעה קיבוצית יכולה להיות גם למשתתפי טריאתלון, זה לא הופך אותם לבני דת. טיעון מופרך מיסודו.
שוב שקר: טיעון העד הומצא על ידי מאמינים.
ללא מאמינים, אין מה לעשות איתו והוא לא משמש אותם לדבר.
אני מצטער, משום שהדיון שמעניין אותי הוא פילוסופי, ולא אם משה קיבל את לוחות הברית או אם האבולוציה הביולוגית היא עובדה מדעית.
היה לך דבר אחד להוכיח: אם אלוהים קיים. נכשלת. בעצם, לא נכשלת. אין אפשרות לוגית או מדעית להוכיח שישנו בורא תבוני.
כשחוזרים על שקר הוא לא נהפך לאמת
לדת אין הגדרה ברורה
היא לא חייבת להכיל שום דבר
כדי שמונח יהיה חייב לכלול משהו, זה צריך לנבוע או מהשם שלו שכולל הגדרה (למשל א-תאיסט), או מנימוק פילוסופי כל שהוא
מכיון שדת הוא מונח חברתי סוציולוגי, אין לו הגדרה מדוייקת, ואין שום נימוק פילוסופי שיכול לקבוע מה היא דת
לכן אנשים משתמשים בו באופן שרירותי סובייקטיבי ואינטואיטיבי
לגבי טיעון העד, הבנת הנקרא
כתבתי שהמונח 'טיעון העד' הוא מונח שנוצר בידי בורים
הוא חלק מהמיתוס האתאיסטי שלמאמינים יש 'טיעון עד' שאומר כך וכך
למשל, אתאיסטים כותבים 'הכוזרי משתמש בטיעון העד', אבל אם תפתח את הכוזרי לא תמצא בו את המלים 'טיעון העד', כלומר זה מונח שאתאיסטים המציאו כדי להכליל בו דברים שונים שלא תואמים לכותרת הזו בכלל
ולשאלתך מה יש ללא מאמינים לעשות עם טיעון העד? יש להם המון מה לעשות איתו
אתאיסטים עוסקים רבות בטיעונים של האמונה כדי להראות לעצמם למה הם צודקים, הבעיה שבד"כ הטיעונים שהם מייחסים לאמונה הם פייק טיעונים בסגנון 'טיעון העד' האתאיסטי
המיתוס האתאיסטי כולל סיפורים שהם מספרים לעצמם על האמונה, פעם אנשים לא ידעו למה יורד גשם ולכן האמינו שיש אל, אחר כך הבינו ואז חשבו שהאל מביא את התינוק לחסידה, אחרי שהבינו שזו לא חסידה, הצדיקו את קיום האל בברקים ורעמים, אחרי שהבינו למה יש רעמים (אגב עד היום לא יודעים למה, אבל מניחים שיש סיבה), הצדיקו וכו', וכך ממשיך הסיפור עד שהאתאיסטים הקטנים נרדמים סביב המדורה
להגיד 'נכשלת' כל אחד יכול, גם ילד בן שלש יכול, וזה בדרך כלל מה שילדים קטנים אומרים
יש טיעונים, למשל במאמר הזה, תרצה תתיחס אליהם, תרצה תגיד 'נכשלת', אני עייף, קשה לי להתייחס, כואב לי הראש, אני ממהר, וכו'
דיון פילוסופי יכל להעשיר? אחי אתה חושב שלאתאיזם אין קשר לפילוסופיה, רק ההצהרה הזאת מראה שאין לך הבנה קלה בפילוסופיה מהי.
כתבת "ואין דבר שתגיד שיכול לשפוך אור אחר על הסברה שלי".
כאן חשפת את האמת מאחורי כל המלל ה"רדוד" שלך(אם להשתמש בסגנון שלך).
לא חוסר זמן מונע ממך לדון.
לא חוסר כל סיבה אחרת שכתבת.
אלא הסיבה היא פשוטה אתה לא באת לדון כי אתה בטוח שאתה צודק.
אם כן, באת רק להצהיר הצהרות וללעוג וללכת.
אלא שתוך כדי דיבור נפלט לך שאתה רוצה לדון ולא ידעת איך לרדת מהעץ אז טענת טענת קש שהתוכן רדוד(מבלי לתת דוגמאות או לספק הסברים) מה גם שזה לא רלוונטי מה נכתב אם פותחים שיחה לדון הרי שלמרות הכל נותנים סיכוי לצד השני לנסות לשכנע ומקשיבים ברוב קשב.
אך רק שתוכל להרגיש בנוח כשאתה מתחמק מדיון רציני. טענת כן.
בראבו.
עכשיו שהכל ברור אתה יכול ללכת.
'נאום הצ'חצ'חים' מאייתים בשני צ'ופצ'יקים, צ"צ לכל צ' וצ'.