האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

בדיקה ממוחשבת האם תורת התעודות תיתכן? פרופ' קופל

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

פרופ' משה קופל, העוסק במדעי המחשב, פיתח ישום המאפשר לבדוק היתכנות של תיאוריות בדבר זיהוי או אי זיהוי של מחברים. הישום משוה ניואנסים בכתיבה, וממפה אותם סטטיסטית. הישום אינו יכול לשלול מחבר אחד לספרים שונים, שכן מחבר אחד יכול לכתוב בסגנונות שונים.האפקט של הישום הוא להיפך: שלילת חלוקה לשני מחברים, שכן לא סביר ששני מחברים יכתבו באותם ניואנסים שניתנים לזיהוי רק במעקב סטטיסטי מקיף. גם שלילת החלוקה אינה מוחלטת כמובן, שכן אין לנו קריטריון מוחלט כמה זהות או אי זהות ניואנסים תיתכן אצל אנשים שונים. השימוש בפועל הוא הצגת מספר אפשרויות לישום, האם יתכן שהתורה נכתבה ע"י 4 מחברים? האם ניתן לזהות 4 שיטות עקיבות בניואנסים של ניסוח?

המסקנות מהמחקר הזה לענין הטקסט של התורה, הוא: שלילת היתכנותן כל התעודות המשוערות מלבד החלוקה בין P – כהני לשאר התורה – שלא נשללה. ז"א בסגנון הטקסט הכהני ניכרת עקיבות שאינה ניכרת בשאר התורה. זה כמובן לא מוכיח שהטקסט הכהני מקורו אחר, שכן יתכן שהענינים האלו נכתבו בסגנון שהתאים לכהונה, עבודה, משכן, ולקוח מהקודקס המשפטי/פולחני. (דוגמא מזמננו ניתן להביא מטקסט משפטי שיש לו טרמינולוגיה וניסוח משלו, הדומה ללשון המשנה, הסגנון הספציפי נובע מהתוכן). אבל זה מוכיח ששאר המקורות המשוערים לא היו קיימים.

חשוב לציין שגם החלוקה בין טקסט כהני ללא כהני לא חופפת ממש לחלוקה המקובלת. הבדל חשוב מאד למשל הוא פרק א' בבראשית, שמקובל ככהני, והתכנה שוללת זאת, שכן ההתאמה בפרטים שלו לשאר הטקסט של התורה מושלמת. לא רק פרק הבריאה (פרק א), המזוהה בידי כל החוקרים ככהני, אינו כהני. אלא גם כל פרשת המבול, אינה יכולה להיות שייכת ל'רובד הכהני', פרק הברית עם אברהם והציווי על המילה (בראשית יז), גם הוא אינו כהני, כך גם הרשימה של שבעים צאצאי יעקב (בראשית מו), מכות מצרים גם הם לא יכולים להיות מורכבות מרובד כהני לפי התכנה, כך גם פרשת בהר (ויקרא כה) ופרשת הקללות (ויקרא כו).

סקירה יותר מפורטת, כאן, בהערה.

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x