גם לכם סיפרו שמחקרים מוכיחים שאין בחירה חפשית? הניסוי של ליבט?
קבלו את ד"ר עידית מודריק, ד"ר לפילוסופיה, ולמדעי המח, שמספרת על מחקר חדש שלה, שמראה מדוע הניסוי של ליבט ודומיו אינם נוגעים בשאלת הבחירה החפשית, ואילו המחקרים היותר חדשים, מראים את ההיפך.
0
0
votes
Article Rating
לכבוד הרבנים והכותבים החשובים. לא ראיתי את ההרצאה המצורפת, כי היא חסומה אצלי, אבל ברצוני לומר שני דברים: א. ההוכחה הכי חזקה לבחירה, היא החויה האנושית הבינלאומית שיש בחירה. טרם נולד האדם שטוען שהוא חש שהוא לא בוחר. אם כולנו חשים בוחרים – לא פחות משאנו חשים חיים, בעלי מודעות, ובעלי יכולת מחשבה – אות הוא כי אנו בוחרים. לפחות באותה וודאות שאנו חיים ולא חולמים, בעלי מודעות ולא רובוטים, בעלי יכולת מחשבה ולא מחשב מתוכנת מראש. כל העולם פועל כל העת לפי הטענה שיש בחירה! אנו שופטים, מענישים וכולאים אנשים, כל השיח שלנו מורכב מנושא הבחירה: "למה עשית", "בוא… Read more »
תוכלו לסכם בקצרה את הנקודות המרכזיות שלה והניסויים שהיא מדברת עליהם?
בשבילך? הכל
א) היא טוענת שליבט ודומיו עסקו רק בהחלטות של פיקינג, כלומר חסרות כל משמעות, הזזת יד לימין או לשמאל, בזה אין סיבה לחשוב שמופעלת בחירה או שיפוט נפשי, ב) היא יצרה מחקר שמבדיל בין פיקינג לבין החלטות עם תוכן, וזה הראה שהתוצאות של ליבט חוזרות רק בתחום הפיקינג, החלטות חסרות משמעות בעיני המחליט, ואילו החלטות בעלות משמעות (תרומה לארגונים שונים), ניכרת הבחירה.
הייתי בהרצאה ביום שני האחרון, והיה מרתק, עד שהחלטתי להעלות לאויר, באדיבות אוניברסיטת תל אביב.
דעת הרמח"ל כפי שכתב אותה במאמר העיקרים פרק ההשגחה "וצריך שתדע, שאמנם פעולות האדם תחולקנה לשני מינים: האחד- הוא מה שהוא לו זכות או חובה… והשני – שאינו לא זה ולא זה, כי אין בה ענין למצוה או עברה. והנה כל מה שנוגע למצוה או עברה… כולו מסור בידו של האדם. אין לו מי שיכריחהו עליו כלל. ועל כולם ישקיף השופט העליון לדון אותם… ואשר אינו ענין לא למצוה ולא לעברה, הנה הענין בהם כענין שאר המינים במקריהם. שהנה יובא להם מכח עליון שינועעו אליו. אם לשמירת חוקות מינו או להגיע לו שכר ועונש." וכן כתב בספרו דעת תבונות (קנ"ח)… Read more »
לא הבנתי, למה כל זה רלוונטי.