האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

גואל רחימי: כי בסוכות הושבתי את בני ישראל

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

רבות נכתב על מסע בני ישראל במדבר, מן הצד הגיאוגרפי, (ראה: נדודי בני ישראל במדבר, ויציאת מצרים פרוייקט השו"ת), אך האם אפשר ממש לזהות את הסוכות של בני ישראל?

האמת היא, שכשנתקלתי לראשונה בספרו של גואל רחימי 'פענוח יציאת מצרים', שיצא לאור בימים האחרונים, לאחר העיון הראשוני, היה נדמה לי שמדובר ברעיונות בלתי מבוססים בעליל. רון ואייט, ערב הסעודית, הרב אלכסנדר הול, קרן תומפסון, ושאר מיני חובבנות, בערך כמו שכתבתי כאן.

אבל לאחר קריאה מדוקדקת של כל הספר, שיניתי את דעתי, אני לא רואה את התיאוריה שלו מבוססת פחות מכל התיאוריות האחרות.

הנקודה העיקרית היא שרחימי אינו משרטט תיאוריה לפי איזו נקודה או התאמה אחת או שתיים, אלא בודק בשיטתיות את תיאורי המקומות שבתנ"ך, אחד אחרי השני, ומראה שרוב ככל האתרים והמקומות שנזכרים בהקשר של מסע בני ישראל, הם מקומות הנמצאים במדבר שממזרח לים סוף, כיום בשטח סעודיה.

גם מבחינת התואי, והתיאור הטופוגרפי, ההסבר הרבה יותר הגיוני ומתאים למציאות.

יתירה מכך, הוא מראה שארכיאולוגים שמרניים שקבלו את סיפור יציאת מצרים והנדודים, לא קבלו אותו אלא באופן כללי, אבל השחזור וההצעות שלהם סותרות כתובים מפורשים, הם לא מתיימרים להתאים את הטקסט כמות שהוא למציאות. דרך זו לא מתאימה  למי שמאמין באמיתות התורה כולה, ולא רק באופן כללי.

רחימי, מהנדס במקצועו, אז מטריאליסט בלי שום זיק לאמונה, התחיל לחקור את הנושא לפני כ13 שנים בעקבות מקבצים של מבנים מוזרים שגילה בתצלומי לויין של מדבריות ערב. במשך שנתיים הוא סרק צילומי לויין, וניסה לנתח את המשמעות של יותר מ20,000 מבנים.

משם הגיע לשיטתו להיצמד לזיהויים גיאוגרפיים בודדים, כלומר ניתוח כל שם המוזכר במקרא כקשור במסלול יציאת מצרים, והתחקות אחרי הזיהויים שלו במקורות הקדומים, בתרגומים, אצל יוסף בן מתתיהו, חז"ל, היסטוריונים ומפות עתיקות. כך למשל ברור מכל המקורות שארץ מדיין לא שכנה בתחומי סיני של ימינו, ואעפ"כ היא מתוארת כקרובה להר סיני ולמסע בני ישראל. וכן לגבי כל אתר ואתר המוזכר בהקשר המסע (נסו לבדוק במקור מזדמן, איפה הר שעיר? איפה מדבר פארן? איפה מדבר שור?). מדהים לראות ששמות המקומות השתמרו עד ימינו, למרות שרחימי נזהר שלא להסתמך על זיהוי צלילי.

בחניית רפידים מתואר 'הצור', ואכן שם נמצא עמוד גרניט מאונך בגובה 65 מטרים.

הר חורב פשוט נקרא כך עד היום, הר חורב, אפשר לחפש אותו לבד בגוגל מפות בתחתיתו נמצא מזבח עם כתב עברי, כמתואר בתורה. ציור של מנורה. במרכז חניית סיני מזבח עצום, עם הרבה ציורים של עגל. ועוד.

בכל מקום בו ישנם מספר זיהויים, רחימי פשוט עובר עליהם אחד לאחד, ובודק האם הם מתאימים לפרטים שבתיאור התורה, או שהם סתם יוצרים איזו נקודת התאמה שלא עומדת במבחן הפרטים. יש לקורא אפשרות לשפוט בצורה ברורה, ובלי שום התכסות באצטלה של מומחה, או הסתמכות על סמכות שיקולים ארכיאולוגיים סודיים למיניהם, מה הפירוש היותר סביר.

ענין יחודי נוסף בספר, הוא ערוץ היוטיוב המקושר לספר, בו ניתן לראות צילומי אויר והדמיות של כל פרט ופרט המתואר בספר. הקורא יכול פשוט לסרוק את הקוד, ולראות את ההסבר המוצע, כדי לשפוט בדבר נכונותו.

הסרטון הזה מציג את ארבעים שנות המסע ב60 שניות:

והנה פי החירות, המקום בו לכדו המצרים את הישראלים מול הים:

אם הסתקרנתם לראות מה אפשר לראות מהור ההר? התשובה לפניכם:

המבנים אותם ראה רחימי לראשונה בצילום לויין, עוברים ניתוח מפורט מדובר בעשרות אלפי מבנים מסוגים שונים, המזוהים על ידו כקברי משפחה, ואולי גם כסוכות שישבו בני ישראל. יש יחודיות בתואי לארכו מוקמים מבנים אלו, וניתן לראות אנומליה המוסברת בזמן המסע ותנאיו. כמובן שהוצעו גם הסברים אחרים, אבל רחימי מראה שההסברים האלו פשוט אינם מסבירים את המציאות.

 

לכל זיהוי וזיהוי ישנה משמעות הקשורה בהבנת החלק העוסק בו, כך למשל ניתן לראות יחד עם משה את ארץ ישראל מראש הר נבו בצורה מדוייקת להפליא:

מחקר זה מצא שהפיסגה שממנה השקיף משה על הארץ, היא דווקא זו הצפונית לבית פעור, ומקום קבורתו הוא בגיא Wadi Shoayb , היורד אל העיירה Karame . הפסגה מיוחדת בכך שהיא דמויית קרן הבולטת למערב, וכך מתאפשר ממנה מבט לכל הכיוונים הפונים אל ארץ כנען. היא גבוהה (1094 מ') מכל פסגה אחרת בארץ כנען  שדה הראיה ממנה מתאים לתיאור המקראי במדוייק. קשה להאמין עד כמה המקרא מדייק בציון המקומות שאותם ניתן לראות ממקום זה – מדן שבצפון, דרך הים התיכון (הים האחרון) ועד צוער שבדרום ים המלח.

להפרכת הזיהוי של קדש בעין קודיראת מביא רחימי יותר מ20 הוכחות פשוטות. אפשר תמיד להתפלפל, אבל אחרי ההוכחות האלו הזיהוי הופך לדוחק עצום וחסר כל הגיון. לא פחות הוכחות ישנן לזיהוי של רחימי, בעוד לזיהוי השני אין שום הוכחה, סתם השערה!

כמובן שאפשר להתווכח ולדון על חלק מהפרטים, ואין הכוונה לקבל את הספר כתורה מסיני. ידוע שארכיאולוגיה הוא מקצוע של ספקולציות, מרתק, מסקרן, אבל לא יכול להיות באמת מבוסס או מוכח. אבל אם כבר ארכיאולוגיה, אז זה הספר להתחיל ממנו, ההצעות החילופיות הרבה פחות מבוססות.

הספר מסודר ברור ובהיר, מאיר עיניים הן לחוקר והן לאדם הפשוט. ועם זאת מרתק בהכניסו את הקורא היישר לתוך האירועים, בתיאורים המפורטים, ובהדמיות, ואף תמונות מהשטח כיום.

זה אתר הבית של הספר. בו ניתן לרכוש הן את הספר המודפס, והן את האלקטרוני.

בנוסף ישנו קובץ אלקטרוני בשם 'קובץ הממצאים', המכיל את הלינקים וההדמיות, אותו מקבל כל רוכש.

המחירים באתר ממש אטרקטיביים (מבצע היכרות) ויימשכו עד סוף חודש תשרי.

 

ספרו הבא של המחבר הוא 'גיאוגרפיה מקראית', לפי תיאורו כך:

לכאורה, חפירות ארכיאולוגיות רבות סותרות את המקרא (ראה למשל סקירה זו).

בספרי "הגיאוגרפיה המקראית" מוכח שחפירות ארכיאולוגיות אלה נסמכו על זיהויים  גיאוגרפיים שגויים.

מה הפלא שחפירות במקומות הלא נכונים הובילו למסקנות שלא התאימו לציפיות ?

חשיבות הספר היא בכך שהוא מוכיח שהסתירה בכלל אינה קיימת. מוצג בו מידע גיאוגרפי והיסטורי אודות כ- 200 מקומות מקראיים. לגבי כל אחד מהם מוכחת השגיאה שבזיהוי, מקור השגיאה, ובמידת האפשר מוצג גם המיקום הנכון.

הספר נכתב במתכונת אנציקלופדית, וככל הנראה יחזיק מספר כרכים.

מובן, שאין זו משימה קלה.

אשמח לשתף פעולה עם חוקרים נוספים במחקר ובכתיבת הספר, שכן נותרה עבודה רבה מאוד

 

4.5 2 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
27 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
גואל גיל רחימי

שלום,
אני מודה לכולכם על ההתייחסויות.
ניתן להפנות שאלות ספציפיות באשר למחקר ולספר כתגובות להודעתי זו, כך שאקבל על כך הודעה ואוכל להשיב.
בברכת גמר חתימה טובה !

שופר מהופך
שופר מהופך
4 years ago

כמה זמן יקח בן ההזמנה באתר עד שאקבל את הספר?

יצחק
יצחק
4 years ago

אכן ספר נפלא. הראיתי אותו גם לארכאולוג בעל תשובה שעבד בעבר עם פרופ' זרטל והיה איתו במשלחת שגילו את המזבח בהר עיבל. הוא גם אמר שמדובר בעבודה רצינית ביותר שצריך ללמוד לעומק. מבחינתו חבל שחוץ משתי כלים שאינם אופייניים, לא מופיעים במחקר שום חרסים מכל 20.000 האתרים שנמצאו, דבר שהיה יכול מאד לעזור לאמינות המחקר.
אגב – נמצאו עצמות אדם במבני קבורה אלו?

יצחק
יצחק
4 years ago

בקושי מדובר על חרסים, ולא היה מזיק כמה צילומים של חרסים בעלי משמעות, אפילו על חשבון שני ציורים של שוורים.

עזרא
עזרא
4 years ago
Reply to  יצחק

לענין חקירת המבנים אני רק מזכיר שרובם נמצאים בסעודיה, וגם ירדן אינה ממלכה שמוכנה לתמוך במחקר תומך יהדות (ע"ע הר הבית).
ברם, אין לשכוח את הממצאים לכאורה של קריעת ים סוף מחוף נואיבה! וכבר נעשו על זה כמה מחקרים עצמאיים שהם ללא ספק מזקיקים התייחסות רצינית. אם אכן נמצאו בשטח זה ספציפית עצמות אדם, סוסים ומרכבות מצריות הרי שקשה מאוד לדחות את הזיהוי של מקום זה כמקום קריעת הים.
במידה ואכן צודקים מחבר הספר וחבריו (וכנראה שהם צודקים) שבנ"י עברו את ים סוף במקום זה, ניתן בהחלט לתקוע כאן יתד למחקר המסעות ולהנחה שהר סיני נמצא בערב, שהרי אין שום טעם להניח שבנ"י חזרו חזרה לכיוון מצרים בשביל לקבל את התורה על ג'בל מוסא וכדומה.
נקודה מרכזית נוספת במחקר זה שמזקיקה התייחסות רצינית, היא זיהויו של קדש ברנע בסמוך לפטרה. אם אכן כך מזהה יוספוס פלביוס את המקום הרי שקשה מאוד עד בלתי אפשרי לדחות זיהוי זה. שהרי מקום קדש היה ידוע בזמן בית שני והמשנה ונקרא בתרגומי התורה 'רקם גיאה' – עיר שהיתה פעילה בזמן המשנה, וא"כ יוספוס לא דבר מרעיוני לבו אלא מן המפורסמות.

מנדי תורג'מן
מנדי תורג'מן
4 years ago

הלוואי והיו ארכאולוגים ואנשי מחקר ברצינות רבה את הנושא ופתוחים לשמוע כיוונים.

יוני
יוני
4 years ago

.. מה אני אמור לחפס בגוגל מפות בשביל למצוא את הר חורב?? מצאתי רק רחובות באשקלון או משהט כזה..
הוא מתכווין לגבל מוסא המוכר והידוע??

גואל גיל רחימי
Reply to  יוני

שלום יוני,
רכס הרי חורב: Jabal Ḩurāb
https://mapcarta.com/12557092

M M
M M
4 years ago

השאלה אמיתית לגבי המחקר שלו היא ההתאמה התיארוכית בין הממצא לזמן היציאה. קראתי את הגירסא הישנה של של ספר המחקר (לפני שנתיים, שעוד היתה מאוד מאוד מצומצמת) והוא התיחס לזה אבל זו נקודה שאכן גורמת לי לתהות לגבי הממצאים הנ"ל. אם יש לו תשובה יותר נרחבת לזה עכשיו במחקר אשמח שתשתף פה

M M
M M
4 years ago

בספר המוקדם שקראתי הוא ציין ממש מבנים שנמצאים על התוואי. הענין שאלו מבנים שמשוייכים לתקופת האבן והוא טען שם שהתיארוך הזה לא מוכרח מכמה טעמים. עיינתי עכשיו שוב בספר המקורי ואכן הוא לכאורה מפריך את התיארוך המקובל בטוב טעם ודעת (אם כי איננו מוכיח את התיארוך המחודש)

גואל גיל רחימי
Reply to  M M

שלום,
במהדורה הסופית של ספר המחקר תמצא ששתי קבוצות שונות של ארכיאולוגים שחפרו במבנים המדוברים מתארכים אותם לתקופת יציאת מצרים.
להלן ציטוט מהספר:
=========
4.3.1.1 התקופה
בפרקים קודמים של הספר ציינתי שהמבנים אינם מהתקופה הניאוליתית, ואף הראיתי שפריסת המכלאות מוכיחה שהן לא הוקמו בתקופה זו, ולו רק בגלל העדר ארגון חברתי בקנה-מידה כה גדול.
גם לדעת החוקר, פרופ' Rollefson, המבנים לא הוקמו בתקופה הניאוליתית, אלא בתקופה הכלקוליתית (תקופת האבן והנחושת), שכן הוא מצא במקום גם כלים מתקופת האבן וגם חרוזי נחושת. הוא מציין שעזיבת המקום התרחשה בבהילות בסוף תקופת הברונזה המוקדמת, בסביבות שנת 2,000 לפנה"ס .
גם פרופ' Akkermans תארך את ממצאיו לתקופה זו, וגם הוא טורח לציין שהמקום ננטש בבהילות רבה ("wholesale withdrawal") בתקופה 1,500 – 2,000 לפנה"ס .
אשוב ואציין, שלפי המסורת היהודית, יציאת מצרים התרחשה בשנת 1,312 לפנה"ס. אם כן, בהתחשב בטווח השגיאה של שיטות התיארוך, שתי קבוצות המחקר מכוונות לתקופת יציאת מצרים !
=========
מקווה שעניתי לשאלתך. במידה ועדיין נדרשת הבהרה, אשמח להשיב כאן.

משה רט
4 years ago

אכן ספר מרתק, זכיתי להכיר את מחברו. אמרתי לו בזמנו שחשוב לתת לארכאולוגיים מקצועיים לעבור עליו ולקבל מהם הסכמות או ביקורת. אם אתם מאשרים את הרצינות שלו, זו כבר התחלה טובה.

גואל גיל רחימי

אכן,
לצערי כל פניותי לגורמים ממלכתיים ליטול אחריות על הנושא (בין מבחינה מחקרית, הנחלתו במערכות החינוך, שימור הממצאים ועוד כהנה וכהנה נושאים שהם הרבה מעבר ליכולותי האישייות) לא נענו כלל.

יהודי
יהודי
4 years ago

"נקוה שפרסום הספר יביא להקמת הועדה שהמחבר מייחל, שישבו ויבדקו את הנושא בעיניים מקצועיות",

קשה לי להאמין שזה יקרה לבד, אולי אם תהיה הודה גדולה מאוד, אך כמדומני שצריך להשקיע כסף ולשבת תמורת תשלום הולם עם חוקרים שמתמחים היטב בארכיאולגיה של האיזור (בעיקר עם ה"מומחים לדבר"), בכדי שיקראו את הדברים באופן יסודי ויביעו ביקורת עניינית וטיעונים ענייניים (אם ישנם).

שופר מהופך
שופר מהופך
4 years ago

אני כמובן סקרן ביותר אבל מלא חששות להתבדות ולהתאכזב המקצוע עמוס בעלי אג'נדה.. ולא בא לי להתדיין ב"ארכאולגיה פוליטית"…

גואל גיל רחימי

מסכים איתך.
יציאת מצרים היתה תעלומה משך אלפי שנים, ובמהלכן הועלו כל כך הרבה השערות, שכולן התבררו כלא נכונות. לצערי, הדבר גרם למצב שבו ננקטת תגובת חוסר אמון (אפקט "זאב זאב").
אלא שאסור ליפול למלכודת זו, משתי סיבות.
האחת, אם תעמיק בכך תגלה שבסופה של "פילוסופיה" כזו יש תמרור ועליו כתוב "אני לא מאמין שהתעלומה תיפתר אי פעם", ומכאן אין מנוס ממסקנה שהמקרא איננו אלא בדייה (מיתוס).
השנייה היא שזו דרכו של מחקר. לאורך הדרך תמצא הרבה גופות של תיאוריות שהופרכו, עד שהושג ההסבר הנכון.
בספר עצמו תמצא פרק שלם הדן בתיאוריות כאלה, ומדוע הן אינן נכונות.
אציין ששמו המקורי של הספר היה "יציאת מצרים – הוכחה וממצאים". וכל כך למה? משום שכל כולו הוא הוכחה.
ישנם למעשה שני סוגי הוכחות:
א. הוכחות באשר לנכונות התוואי המפוענח (הן לכל חנייה בפרט והן לגבי התוואי בכללותו)
ב. הוכחות שהמבנים שתעדתי (תיעדתי כ- 20,000. ישנם להערכתי כמליון) הם מבני קבורה שנבנו ע"י בני ישראל במהלך נדודיהם, והם קברי דור המדבר.

ובאשר לאג'נדה (או ארכיאולוגיה פוליטית כדבריך): אין לי ומעולם לא היתה לי.
למעשה, הבעייה העיקרית העומדת לפני כיום נובעת מכך שאני אאוטסיידר לעולם המחקר הארכיאולוגיה, והאקדמיה מתעלמת מהמחקר כבר כמה שנים. אני בסה"כ מהנדס מחשבים, שאתרע מזלו וגילה קצה חוט. הקדשתי למחקר זה 11 שנים עד שהצלחתי ב"ה להשלימו. החלטתי להוציאו לאור כספר למרות ועל אף התעלמות האקדמיה "המסורתית". לצערי הרב (!) אני חייב לציין את הכתף הקרה שהופנתה כלפי המחקר דווקא מכיוונם של חוקרים "מאמינים". אולי בכל זאת, אינם כל כך מאמינים שתעלומת יציאת מצרים ניתנת לפתרון, או שמא להם יש איזה שהיא אג'נדה ?

אברהם
אברהם
4 years ago

מה אומרים על מחקריך חוקרים כמו הרב יואל אליצור, הרב יואל בן נון, יצחק מייטליס, חגי משגב, שחיים ונושמים ארכאולוגיה תנכי"ת שנים רבות?

אליעזר
אליעזר
4 years ago
Reply to  אברהם

מדוע אין תשובה לשאלת אברהם?

גואל גיל רחימי
Reply to  אברהם

העברתי למלומדים שציינת את ספר המחקר (ולא פעם אחת).
לצערי, הם בחרו שלא להשיב.

דביר
דביר
4 years ago

האם התחדש משהו בעניין זה?
האם קיבלת תגובות מאנשי מקצוע נוספים?

שופר מהופך
שופר מהופך
4 years ago

ההוא טייעא..
אולי אפשר גם לסרוק בתוך אותם מבנים ולראות באיזה תכלת השתמשו??… ישנה אפשרות שכזו?

אגב, הזמנתי את הספר באתר, כמה זמן זה יקח עד שיגיע להערכתך?

שופר מהופך
שופר מהופך
4 years ago

יש ב סטימצקי???
אני הרגע נוסע!

דוד
דוד
4 years ago

תודה ,בדיוק בשביל זה יש את אתר רציו שחושף אותנו למחקרים חדשים ונותן לנו אפשרות לקבל חוות דעת מאנשים שלמדו את הנושא על מחקרים אילו

27
0
Would love your thoughts, please comment.x