דברים – האחרון לספרי התורה
השערת דה ווט, היא התיאוריה שהיתה מקובלת בעבר, ולפיה דברים היה הספר הראשון מספרי התורה שהתקבל והוכר בישראל, והספרים האחרים באו בעקבותיו. להפרכתה של תיאוריה זו ודומותיה, ייחדנו פרק: ביקורת המקרא הולהויזנית 8, ושאר הפרקים בסדרה זו.
כאן נביא רק את הנתונים המלמדים שדברים הוא האחרון לספרי התורה, ולא הראשון.
בספר דברים (יז יז) כתוב: "והיה כשבתו על כסא ממלכתו וכתב לו את משנה התורה הזאת על ספר מלפני הכהנים הלוים", וכך גם ספר יהושע (ח לב): "ויכתב שם על האבנים את משנה תורת משה אשר כתב לפני בני ישראל". הרי שדברים נתפס מעולם כשונה וחוזר את התורה, מכך יש להסיק שהוא היה האחרון לספרי התורה, ביהושע כג ו נזכר גם "תורת משה", במשמעות של כל התורה, ולא רק משנה תורה שצריך להיכתב.
דברים מפנה את הקורא וגם מסתמך בצורה נסתרת פעמים רבות על חקי הכהנים. באופן כללי ספר דברים שהוא האחרון לספרי התורה רגיל להישען על התורה, והוא מזכירה בכל הזדמנות, לפני שהוא מצוה על חוק כל שהוא כבר מודיע שציוה את בני ישראל חוקים ומשפטים כל הצורך: "ואצוה אתכם בעת ההיא את כל הדברים אשר תעשון" (א יז), "ואתי צוה ה' בעת ההיא ללמד אתכם חקים ומשפטים לעשתכם אתם בארץ אשר אתם עוברים שמה לרשתה" (ד יד), "ושמרתם לעשות ככל אשר צוה ה' אלהיכם אתכם לא תסרו ימין ושמאל" (ה כח).
דברים (כד ח) שולח גם מפורשות לויקרא ("השמר בנגע הצרעת לשמר מאד ולעשת ככל אשר יורו אותך הכהנים הלויים כאשר צותים תשמרו לעשות" – פרשת מצורע באריכות בויקרא), דברים כב ה: "ואשר שכר עליך את בלעם בן בעור מפתור ארם נהריים לקללך" – פרשת בלק בספר במדבר באריכות. בסוף פרשת הקללות (דברים כח סט) "אלה דברי הברית אשר צוה ה' את משה לכרת את בנ"י בארץ מואב מלבד הברית אשר כרת אתם בחרב". הכוונה לברית (הקללות) הראשונה שבויקרא שבסיומה נאמר "אלה החקים והמשפטים והתורות אשר נתן ה' בינו ובין בני ישראל בהר סיני ביד משה". ככלל בדברים מובאים עניני הקרבנות והקדושה של ויקרא ברמז ובצורה חלקית המחייבת ספר נוסף (לא תזבח לה' אלהיך שור ושה אשר יהיה בו מום כל דבר רע כי תועבת ה' אלהיך הוא (יז יא). "לא תחרוש בשור וחמור" מובא, אך לא מובא עיקר אסור ההרבעה. שלוח בעל קרי מובא, אך שלוח מצורע (הנזכר בימי אלישע) אינו מובא. שפיכת הדם על המזבח מובאת, אך לא מובאת הקטרת החלב. חג הסכות נזכר בלא שום הסבר).
כן בספור קורות המדבר דברים מזכיר כבדרך אגב מעשים שלמים מת"כ בציטוט לשונות מועטים מהם: פרשת שלוח המרגלים, עצת יתרו, מי מריבה, בקשת בני גד וראובן את עבר הירדן, כיבוש ארץ עוג, וכן מזכיר את מהפכת סדום ועמורה אדמה וצביים (כט כב) ומצטט משמות "אשר אמרתי לך לא תוסיף עוד לראותה" (דברים כח סח – שמות יד יג), וכן מזכיר את שחין מצרים. דברים א לג הוא קיצור לשון של במדבר י לג ועוד. לא ייתכן כי דברים היה ספר התורה הראשון בזמן שהוא מזכיר אירועים רבים ועצומים (שמצאו את מקומם בספרי התורה האחרים) ברמז ובמלה או שתיים. כך שירת משה "וישכן ישראל בטח בדד" (דברים לג כד) מזכירה את שירת בלעם "עם לבדד ישכון" (במדבר כג ט).
- "ס' דברים הוא המשכם הישיר של הספרים הקודמים.. ועליהם מסתמך ס' דברים בתיאורו של המשטר.. בפרוש מסתמך ס' דברים על המסופר בספרים הקודמים ובפרט על הברית עם האבות ועל הבטחת הארץ לאבות. הסתמכות זו כעל דבר הידוע ומפורסם לשומעים או לקוראים אינה מתבארת יפה אלא על ידי ההנחה שס' דברים הוא המשכם וחתימתם של הספרים הקודמים בתורה. וכן מדבר ס' דברים על המעשים ביציאת מצרים ובמדבר, ולפעמים רק ברמז קל, כעל מאורעות הידועים יפה לשומעים ולפרטי פרטיהם.. עובדה זו אי אפשר לבאר על פי סברת החוקרים שס' דברים הוא חיבור מיוחד לעצמו.. איך אפשר שמחברינו ששאף שאיפה יתירה בכל הסיפור לבהירות ולהבנה שלמה של דבריו מצד כל קהל קוראיו ושומעיו הסתפק לספר את הפרטים על העבר בקיצור נמרץ או רק ברמז קל.. איך אפשר היה למחבר לכתוב "ובאהרן התאנף ה' מאד להשמידו" (י כ) בעוד שלא הזכיר מקודם ובשום מקום אחר בספר שאהרן השתתף במעשה העגל? או איך היה יכול לומר "עיניכם הרואות את אשר עשה ה' בבעל פעור" (ד ג), לא תנסו את ה"א כאשר ניסיתם במסה (ו טז), "ובתבערה ובמסה ובקברות התאוה מקציפים הייתם את ה', (ט כב) "זכור את אשר עשה ה"א למרים"(כד ט)", (מ.צ. סגל מסורת ובקורת עמ' 108).
- דברים מצטט מי"א ללא הרף הפרקים הפותחים את ספר דברים מלאי רמזים לסיפורי י"א.. הזכרונות שהוא מעלה כולם מלבד אחד מתיחסים לארועים המתוארים בסיפורי י"א. מחבר ספר דברים מתייחס אל האירועים הלו כאל סיפורים ידועים היטב.. זכור את אשר עשה ה"א למרים בדרך בצאתכם ממצרים. הכותב הביא בחשבון כי הקורא מודע לסיפור של מרים שהוכתב בצרעת, אם רמיזה מסוג זה מופיעה בספר דברים פירושו של דבר הוא שסיפורי י"א היו מוכרים למדי בימים ההם ובודאי היו מונחים לפני עורך ד' על מגילת קלף (ר.א. פרידמן מי כתב את התנ"ך, עמ' 183)
ספר דברים הינו באופן רשמי חוקה שניה המניח חוקים קודמים, משתמש בהם, ומציין אליהם. וכבר הוסכם בזמננו כי ההשקפות שדברים חובר קודם ויקרא, בזמננו נטולות יסוד (פרופ' מ. וינפלד מקראה לחקר המקרא, ראה באריכות בחיבור 'בקורת המקרא').
על שימושו של דברים בחלקי התורה הקודמים, עמדו כבר במכילתא דרשב"י פרשת בא באריכות, ונביא כאן כמה דוגמאות בולטות:
"כיוצא בדבר אתה אומר "פחדכם ומוראכם יתן ה' כאשר דבר", (דברים יא כה). והיכן דבר? "את אימתי אשלח לפניך והמותי את כל העם", (שמות כג כז)..
כיוצא בדבר אתה אומר "כי ירחיב ה' אלהיך את גבולך וגו' כאשר דבר לך", (דברים יב כ). והיכן דבר? "כי אוריש גוים מפניך והרחבתי את גבולך", (שמות לד כד)..
כיוצא בדבר "כי ה' אלהיך ברכך כאשר דבר לך", (דברים טו ו). והיכן דבר? "ברוך תהיה מכל העמים" (שם ז יד)..
"ולהיותך עם קדוש כאשר דבר", (דברים כו יט), והיכן דבר? "והייתם לי קדושים", (ויקרא כ כו)".
כאן יש הוכחות שספר דברים מסתמך על מה שקיים לפניו.
אמנם אין הוכחה מסתמך הוא על חומר כתוב או על דברים בעל פה.
האם יש הוכחות מתוך הכתוב ששאר החלקים היו כתובים דווקא?
(״משנה תורה״ בקלות ניתן לפרש כלפי ספר דברים עצמו, כלומר ספר שהמלך יכתוב הוא משנה לספר דברים)
הוא מדבר על טקסטים ידועים ולכן לענין זה לא משנה אם היו בכתב או בעל פה
השאלה המרכזית בביקורת היא מי קדם למי, האם היתה תורה קודמת לדברים, ומכאן ברור שהיתה
לגבי השאלה אם היו כתובים, בגוף התורה מתואר כמה פעמים שמשה כותב את הדברים
-גם אם הפירוש של 'משנה' כהעתק היה אפשרי, זה לא מסביר את המלה 'את', כותבים משנה לתורה, לא כותבים את משנה התורה
יש הרבה סוגי ביקורת, למה להתגונן מפני סוג מסוים?
גם אם מניחים שהיו דברים קודם ספר דברים יש הבדל משמעותי בין הגישה המסורתית ובין גישה שהיו חוקים אבל לא כתובים.
קודם כל אין תיאור לכל סיפורי האבות ולרוב התורה וחוץ מזה משם ראיה, אם היה כתוב רק בסוף הייתי אומר הכל בכלל אבל עכשיו שכתוב רק במקומות בודדים אני מבין שרק דברים האלה היו כתובים.
לא מבין את התירוץ. ״וכתב לו את משנה״ כלומר כפל [של מה] ״התורה הזאת״ כלומר של ספר דברים.
אני לא מציג גישה שהיו חוקים לא כתובים רק אומר שלא כל הוכחה מוכיחה את היות הספר כתוב הכתיבה החלקית מתארת את זמן המאורעות, לא את יום מות משה וכתיבת ספר התורה מכיון שביום מותו משה כתב את ספר התורה, לא סביר שאת הדברים שה' ציוה אותו לכתוב לזכרון בספר, כמו ספר הברית, המסעות, מלחמת עמלק, ועוד, הוא השמיט כלומר ברור שהיו כתובים עוד דברים חוץ מספר דברים ומכיון שמספר דברים עולה שהוא המשך, ושהוא מכיר את התכנים הקודמים ומתייחס אליהם, אין שום הגיון שיתייחס לדברים שבעל פה — זה לא תירוץ אלא הפרכה, הפירוש 'וכתב לו את משנה' לא… Read more »
לא כל כך הבנתי את החלק הראשון.
אני לא מבין למה לא סביר לומר שהיו כמה מגילות כמו ספר הברית וכו׳ וגם ספר דברים שמכונה ספר התורה. אף פעם בשאר הספרים לא כתוב ספר ״התורה״. כתוב זאת זכרון בספר, ספר הברית וכו׳
—
בדרך כלל זה ככה אבל לא מחייב.
ציווי כתיבת שירת האזינו ״כתבו לכם את השירה הזאת״ בא לפני שהיא הייתה קיימת.
וגם הנאמר ביהושע ״ויכתב שם על האבנים את משנה תורת משה״, לפי המפרשים שהיה כתוב מבראשית עד לעיני כל ישראל, לא מתאים לכלל הזה כי אין כפל של כל התורה.
המטרה של ספר התורה הוא לאגד את מה שה' לימד את משה, לכל הפחות היה משה צריך להכניס לתוך ספר דברים מה שה' ציווהו לכתוב בספר לזכרון לדורות, לכן ברור שהמגילות האלו היו בסיס או חלק מספרים נפרדים, ושדברים הוא רק האחרון. לא כתוב בהם ספר התורה, כי המושג הזה נטבע רק במיתת משה כשהוא הצטוה לכתוב את החלקים האחרונים, ובחלקים האחרונים כבר מוזכר שהולך להיות ספר אחד. — שום דבר לא מחייב, אנחנו מחפשים את האפשרות הסבירה, ולא "יש להקשות בדוחק" שירה זה שם עצם, אפשר לדבר עליו ב'את', 'העתק' זה לא שם עצם, ולכן אי אפשר לדבר עליו… Read more »
או שכן או שלא. אני לא רואה שום הכרח או הסתברות לומר כך או אחרת. יכול להיות שכל המגילות שמשה כתב כן חוברו ביחד. אבל מה הבסיס לומר ששאר הספרים היו בסיס למשהו רחב יותר, חוץ מהרגשה שלך או הסתמכות על המסורת. הסבר שלך על "ספר התורה" הוא טוב אבל לא עדיף מפירוש האחר. בכל אופן ההסבר שלך מצריך להשלים דברים שלא קיימים בטקסט. וכולם לעניינינו מסכימים שספר דברין נכתב בסוף. – איפה יש כאן דוחק? מצאנו בציווי של הכתיבה מבנה כזה. וזה לאור העובדה שלא כתוב בשום מקום שקיים איזשהו ספר שנוכל לומר שדברין משנה לו. ואם נסתמך על… Read more »
על שום ספר בעולם, שידוע זמן קיומו, אין שום דרך להוכיח שהוא כלל כל מה שכלול בו, אפילו אם זה ייכתב בו במפורש, כי אולי ההכללה הזו לא היתה כתובה בו אז כל השאלה היא על מי נטל ההוכחה אם היתה אינדיקציה שדברים בלבד היה קיים, אולי היה נטל ההוכחה על מי שטוען שהיה יותר אחרי שמוכיחים שדברים מתייחס לחלקי תורה אחרים, ושמתוך חלקי התורה האחרים כבר היו כתובים דברים אין שום סיבה ואינדיקציה לטעון שדברים היה קיים לבדו, הוא לא היה לבד, היו עוד תכנים, והיו עוד תכנים כתובים הספר כמו שהוא לפנינו מתאר תיאור רציף מבראשית ועד דברים,… Read more »