דברי חז"ל על לידת האיילות
שאלה: קראתי באיזה שהוא מקום שחז"ל אומרים, שהאיילה אינה רוצה ללדת את עוברה, ולכן הקב"ה שולח לה נחש שיכיש אותה כדי שתלד. האם יש לזה בסיס במציאות?
תשובה: באופן כללי על חז"ל וחכמת הטבע ראה: כח. מקורותיהם של חז"ל בנושאים מדעיים, ובפרקים הבאים שם.
ולגבי נושא זה, אכן, יש בהחלט בסיס במציאות.
באיוב נאמר: 'הידעת עת לדת יעלי סלע וחולל איילות תשמור, תספור ירחים תמלאנה וידעת עת לדתנה?' (לט א), ומכאן עולה שישנה חכמה מיוחדת לדעת מתי האיילה יולדת.
שאול אפרתי, חקר את הריון ולידת האיילות, ביער האיילים שבאודם, מאמרו התפרסם ב'על אתר' שבט תש"ס.
לפי תיאורו, לאיילה תופעה יחודית של הקפאת הריון, היא מסוגלת להקפיא את ההריון למשך כ4 חדשים, בהן הביצית המופרית ברחם אבל אינה משתרשת ואין עובר. מלבד זאת תאריך הלידה מתחילת היווצרות העובר ועד הלידה אינו קבוע, אצל בעלי החיים האחרים התאריך מדוייק לפי יום, האיילה "כביכול בוחרת לעצמה את זמן הלידה", בטווח של כ3 שבועות. כמו"כ הריון האיילה אינו ניכר כמעט בגופה שנשאר דק וצר.
חכמים אמרו: "אילה זו רחמה צר, בשעה שכורעת ללדת אני מזמין לה דרקון שמכישה בבית הרחם ומתרפה ומולידה".
כנראה יסוד הדבר הוא מה שנראה לקדמונים בתצפית, שאין האיילה יולדת בתאריך הרגיל כמו שאר בעלי החיים, אלא כביכול מתחמקת ודוחה את הלידה.
בזמננו האייל נכחד מכל שטחי הארץ, ונמצא רק ביער אודם שבצפון, וכן פרטים בודדים המנסים להחזירם לטבע באיזור הכרמל. כך שבעצם אין חפיפה בין איזור המחיה של הנחשים ובין איזור המחיה של האיילות.
אבל ייתכן שבעבר, כשהיתה חפיפה כזו, נצפו אירועים כאלו, של הכשת נחש הגורמת לתחילת הלידה, (כפי שנאמר גם בפורום וטרינרי: "הכשת נחש יכולה לגרום לזירוז לידה"), ואין הכוונה לנחשים ארסיים, אלא לנחשים המצויים רבות בשדות וטורפים עכברים וכדו', אולי משהו בהתנהגות האיילה שמשתנה בזמן זה בו היא דוחה את הלידה ברצונה יכל לגרום לנחש להכישה (נחש עשוי להכיש כשהוא מזהה התנהגות חריגה במרחב המחיה שלו). אם דחיית לידה אצל איילות עלולה להוביל לאובדן העובר, לכל מין יש בטבע תנאים להישרדות והיתרבות, והתנאי של האיילה הוא שיהיה גורם שיגרום לה ללדת לא מאוחר מדי.
אפרתי מסכם את דבריו: "הכשת הדרקון שבעקבותיה באה התרפות האיברים והלידה המהירה עולה אף היא בקנה אחד עם הממצאים שהצגנו".
הקישור לא עובד כבר, ומעניין לראות מה אמרו שם… כי לא מצאתי בשום מקום באינטרנט שהכשת נחש גורמת לזירוז הלידה…
ידוע לכם איך ניתן לראות את דברי הפורום בדרך אחרת?
בשביל זה יש ארכיון האינטרנט
זו סיכול גדולה לנסות להבין את דברי חז"ל באופן "מדעי" או "מציאותי". יעויין בהקדמת הרבמ"ם לפרק חלק:
"וממה שאתה צריך לדעת, כי בנוגע לדברי חכמים זכרונם לברכה, נחלקו בני אדם לשלוש כִּתּוֹת:
הראשונה והיא רוב מה שראיתי, ואשר ראיתי חיבוריו, ומה ששמעתי עליו – הם מאמינים אותם על פְּשָׁטָם, ואין סוברין בהם פירוש נסתר בשום פנים. והנמנעות כולן הן אצלם מְחֻיְּבוֹת המציאות. ואמנם עושים כן לפי שלא הבינו החכמות, והם רחוקים מן התבונות; ואין בהם מן השלמוּת כדי שיתעוררו מֵאֲלֵיהֶם, ולא מצאו מְעוֹרֵר שֶׁיְּעוֹרֵר אותם. וסוברים שלא כִוְּנוּ החכמים בכל דבריהם הישרים והמתֻקנים אלא מה שהבינו לפי דעתם מהם, ושהם על פשטם. ואף על פי שהנראה מקצת דבריהם יש מהם מן הדיבה והריחוק מן השכל, עד שאילו יְסוּפַּר על פשוטו לעמי הארץ, כל שכן לחכמים, היו תְמֵהִים בהתבוננתם בהם והיו אומרים: הֵיאַךְ יִתָּכֵן שיהיה בעולם אדם שיחשוב בזה [=כך], או שיאמין שהיא אמונה נכונה, קל וחומר שֶׁיִּיטַב בעיניו?!
וְזוֹ הַכַּת עֲנִיַּת הדעת, יש להצטער עליהם לסכלותם, לפי שהם מכבדים ומנשאים החכמים כפי דעתם; והם משפילים אותם בתכלית השפלות, והם אינם מבינים זה. וְחַי השם יתברך כי הכת הזאת מאבדים הדרת התורה ומאפילים זָהֳרָהּ, ומשימים תורת ה' בהיפך הַמְכֻוָּן בה! לפי שהשם יתברך אמר בתורה התמימה (דברים ד ו): "אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה, וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה". והכת הזאת מספרים משפטי דברי החכמים זכרונם לברכה מה שֶׁכְּשֶׁשּׁוֹמְעִים אותו שאר האומות, אומרים: "רק עם סכל ונבל הגוי הקטֹן הזה".
ורוב מה שעושים אלה הדרשנים, שהם מפרשים ומודיעים להמון העם מה שאינם יודעים. ומי יתן, אַחַר שלא ידעו ולא הבינו, שהיו שותקים! כמו שאמר (איוב יג ה): "מִי יִתֵּן הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישׁוּן, וּתְהִי לָכֶם לְחָכְמָה". או שיהיו אומרים: אין אנו מבינים כַּוָּנַת החכמים בזה המאמר, ולא היאך יִתְפָּרָשׁ. אבל הם מְחַשְׁבִים שהם מבינים אותו, ומשתדלים להודיע ולפרש לעם מה שהבינו הם עצמם, לא מה שאמרו חכמים, ודורשים בראשי העם דרשות מסכת ברכות ופרק "חֵלֶק" וזולתם על פשטם מילה במילה.
למעשה, אגדה זו אינה אלא הסבר רוחני עמוק ליחס שבין ידי הסגולה בחירי צדיקיא ויחסם אל האומה בכללה, אל הציבור הרחב, ההמון, כפי שהוא מתגלה בעוונותינו גם בשפלותו:
"כשמתעוררת בעולם נטייה כללית, שהיא ניתקת מהערך האישי, נעשית תשות כח רוחני בעולם, וגדולי העולם נקראים להשפיע באישיותם על הכלל להרימו. ולפעמים מתגבר בהכלל דוקא הצד הנמוך שלו, בעלי הרגשות הצרים והדיעות החשוכות והמוגבלות, והנפשות שלא נזדככו, שאין להם מושגים קדושים באורם הטהור. והנשמה הכללית מתכנסת ברגליה של האומה בכללה, ואז חוצפא יסגי. והיחידים מתחברים אז באורם הנשגב אל הכלל גם בשפלותו, וממתקים אותו הרבה על ידי נטיית נפשם אליו, על ידי אהבתם וקישורם עימו. והצד הנמוך של הכלל, על ידי התחברותו אל היחירים, מכאיב הרבה את פנימיותם, וחיבור המכאיב הזה, הדומה ממש לנשיכת דרקון, מרחיב את הדרך של השפעת הגדולים ממקוריותם העליונה, וישועה גדולה וחדשה מאד, של אור חדש, הקרוי בשם חדש אשר פי ד' יקבנו, באה לעולם."
לכל אמירה יש מסר פשוט ויש גם רעיונות שקשורים בתוכן שלה
לגבי הרעיונות שאתה מייחס לאמירה זו, מדובר בדברי דרשנות, שקשה למדוד את מדת הנאמנות שלהם לכוונה המקורית, אבל זה כמובן לגיטימי לדרוש
עם זאת, סביר, במקרה זה, שחז"ל כן דברו על ענין מציאותי, ושכך הבינום החכמים שבכל הדורות. ודברי הרמב"ם לא רלבנטיים, הוא הרי לא התכוין שכל דבר שאמרו חז"ל אינו מתכוין למה שאמרו.
יש דברי אגדה שניכר מתוכם שהם מבטאים רעיונות, כאן זה לא המקרה
אני חושב שאתה מפספס את הנקודה העקרונית שבדברי הרבמ"ם.
מהות הדברים היא שלתורה וחז"ל אין עניין לתאר את המציאות מצידה העובדתי והמדעי, אלא לעולם הם עוסקים במישור הערכי ובעולם הפנימי.
האילה – היא משל לכנסת ישראל הכורעת ללדת, היינו להופיע ולגלות את התוכן הפנימי שלה ברום ערכו.
אמנם רחמה צר – מצב האומה אינו מאפשר לה לממש את עצמה "והנשמה הכללית מתכנסת ברגליה של האומה בכללה, ואז חוצפא יסגי."
וכעת, אותם קדושי עליון נמצאים בקונפליקט. שהרי מחד גיסא אינם יכולים לסבול את מה שמתרחש אל מול עיניהם, ומאידך יודעים הם שאין השכינה שורה אלא בקהל, בציבור.
זה הוא נשיכת הדרכון בבית הרחם שמריחבה את רחמה של האילה. מתוך הכאב הגדול הזה, הצדיקים פועלים להזרים רוח באומה, להזרים ערכים, ע"י חינוך, ע"י פעולתם הסגולית וכו' וכך הם מרומים את הדור, מחיים את הדור "וישועה גדולה וחדשה מאד, של אור חדש, הקרוי בשם חדש אשר פי ד' יקבנו, באה לעולם."
ברור שאין ענין ומטרה עצמית בתיאור הטבע
אבל בדרך להעברת המסרים, באים גם תיאורי טבע, שהאמינו שהם נכונים
והטוען שלא האמינו בכלל שמדובר בענין מציאותי אלא סתם המציאו משהו כדי להעביר מסר, הוא אוחז בפירוש דרשני שאינו על דרך הפשט ולא מתאים לגישה רציונלית
הבעיה מבחינתי היא שיש את המימרא בחזל שנמצאת ממש לפניה –
"הידעת עת לדת יעלי סלע חולל אילות תשמור – יעלה זו אכזרית על בניה: בשעה שכורעת ללדת עולה לראש ההר כדי שיפול ממנה וימות, ואני מזמין לה נשר שמקבלו בכנפיו ומניחו לפניה ואלמלי מקדים רגע אחד או מתאחר רגע אחד מיד מת",
ובעוד שביחס למימרא השנייה אפשר להביא את מה שכתבתם במאמר המעניין הזה, ביחס למימרא הראשונה נראה לי כמעט בלתי אפשרי לראות את זה בצורה שמתרחשת בטבע במציאות. או שאני לא מכיר? האם יש מציאות כזו בטבע שנשרים מקבלים בכנפיהם את וולדותיהם של היעלים שמולידות אותו ממצוקים?
לנשרים יש תחביב לתפוס גורים
אם כי הם עושים את זה בד"כ כדי לאכול אותם
יש הרבה סרטים שאפשר לראות זאת, למשל כאן
יתכן שהיעל מהיותה רגילה למצוקים, לא מפחדת ללדת במקומות שבשביל גור הן מאד מסוכנים
הזכיר לי את הסרטון הזה שנראה כאילו עז ההרים רוצה להרגיל את הילדים שלה לטפס על קירות, אבל הם פחות בקטע… עז שנופלת ונשבר לה הרגל מסיימת בזה את החיים שלה כי היא לא יכולה לזוז להשיג מזון או לברוח מטורפים
לא מתיימר לדעת מה בדיוק התכוונו חז"ל, אבל יתכן שזה איזה מצב קיצון שנתפס אצלם כמייצג
מתוך מאמרו של עוזי פז (ביולוג ומנהל רשות הטבע והגנים).
"ימים אחדים לפני ההמלטה פורשת האם ונפרדת מעדר הזכרים. היא מתבודדת בצוקים הגבוהים, במקומות קשי גישה הן להולך על שתיים והן להולכים על ארבע, למעט היעלים – אלופי טיפוס ההרים. ההמלטה מתרחשת הרחק מעין אדם ובעיקר הרחק מעינם של טורפים ודורסים שונים. לא בכדי נשאל איוב: "הידעת עת לדת יעלי־סלע?" (איוב ל"ט 1)"
צוטט כאן.
כך שלא מופקע שתופעה זו מתרחשת מדי פעם.
אני שומע. נשמע לי בכנות כמעט מטורף לקחת מקרה קיצוני כל כך בתור זה שמראה כיצד כל היעלים יולדות, ובחיבור עם המימרא על האיילות זה נראה כאילו חזל ראו רק מקרים שמתרחשים בסבירות אפסית בטבע, או שהם התכוונו למשהו עמוק יותר.
מטריד אותי להתייחס לכל אחת מהאפשרויות הקיצוניות הללו ברצינות מלאה, אבל לא ברור לי כיצד לעשות את החיבור באופן שיתיישב על הלב.
חז"ל לא באו לתאר איך יעלים יולדים
אלא לבאר את דברי איוב
שמראה את חכמת הבורא בבריאה
והסבירו זאת בתיאור שיש לו בסיס מציאותי
גם אם אינו התיאור הכי מצוי
חז"ל ומשמעות הפסוק באיוב מציגים זאת כהשגחה פרטית על האילה בזמן שמגיע עת לידתה, והיינו שזמן הלידה קבוע, והיא צריכה עזרה מבחוץ, ואלוקים שולח לה את הנחש ברגע המתאים בדיוק, ואילו לפי ההסבר במאמר הנחש הוא זה שיוצר את תהליך הלידה ואין כאן שום השגחה מיוחדת אלא הטבע נוהג כטבעו ומזמן את מקריו, ועוד שאם כיום שאינם בסביבת נחשים הם יולדים בסדר גמור ובלא בעיות לא מובן למה בדיוק צריך את הנחש עד שמשתבחים בעזרה המוענקת להם ממרום להצליח ללדת.
אני לא חושב שחז"ל הבדילו בין השגחה פרטית ובין טבע
זו הבחנה שמקורה בחשיבה האריסטוטלית
הם הסתכלו על זה כמו בעלי המוסר שהטבע הוא הרצון היותר מתמיד
אבל אפילו זה לא, כלומר לא השתמשו בכלל בהגדרה טבע במובן הזה של איזה כח
ולכן הרבה פעמים הסבירו דברים שהם טבע באופן של רצון מתחדש
כמו מפני מה לא ראתה חמה פגימתה של לבנה
וכן התורה שמסבירה את הקשת
מלבד זאת אין הכרח כמובן שתיאור המציאות שבחז"ל הוא הכרחי ונמצא תמיד
אלא רק שהם דיברו על איזו תופעה מציאותית ולא המציאו סתם דברי הבל
התבוננו במציאות ופירשו אותה על פי גישת האמונה היהודית
אבל לכאורה מלשון דברי חז"ל משמע שזה תיאור מציאות תמידי "בשעה שכורעת ללדת אני מזמין…".
נכון
נכון?
התכוונתי להקשות על התגובה הקודמת של צוות האתר "מלבד זאת אין הכרח כמובן שתיאור המציאות שבחז"ל הוא הכרחי ונמצא תמיד". שמדברי חז"ל נראה שזה מציאות תמידית, אז אם כן איך יש מציאות בימינו שזה לא קורה?
יותר משמע מדברי חז"ל שזו מציאות תמידית, אבל לא מוכרח
עיין ברלב"ג שם על הפסוק באיוב שכתב וז"ל: ואמרו רבותינו ז"ל כי האילה רחמה צר ולא תלד אם לא הכישה נחש ברחמה וה' יתברך סיבב שיבא אליה נחש בעת הלידה להכישה ברחמה ותלד ו אם ל א י מ צ א ה ע נ י ן כ ן יהיה הרצון בזה לפי מה שאחשוב שזה הבעל חי אינו נולד כי אם בקושי גדול לזה יהיה הענין בו כמו הענין ביעלי סלע ולזאת הסיבה יהיה הוולד בתכלית הסכנה ועם כל זה ינצל להשגחת ה' יתברך בנמצאות "נראה בדבריו שהבין שלא מוכרח שכך המציאות וכך גם כתב בתחילת הפסוק על דברי חז"ל לגבי הנשר שהק"בה מזמן לקבל את הוולדות של היעלים עיי"ש