האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

דברי חז”ל על לידת האיילות

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

 

דברי חז”ל על לידת האיילות

שאלה: קראתי באיזה שהוא מקום שחז”ל אומרים, שהאיילה אינה רוצה ללדת את עוברה, ולכן הקב”ה שולח לה נחש שיכיש אותה כדי שתלד. האם יש לזה בסיס במציאות?

תשובה: באופן כללי על חז”ל וחכמת הטבע ראה: כח. מקורותיהם של חז”ל בנושאים מדעיים, ובפרקים הבאים שם.

ולגבי נושא זה, אכן, יש בהחלט בסיס במציאות.

באיוב נאמר: ‘הידעת עת לדת יעלי סלע וחולל איילות תשמור, תספור ירחים תמלאנה וידעת עת לדתנה?’ (לט א), ומכאן עולה שישנה חכמה מיוחדת לדעת מתי האיילה יולדת.

שאול אפרתי, חקר את הריון ולידת האיילות, ביער האיילים שבאודם, מאמרו התפרסם ב’על אתר’ שבט תש”ס.

לפי תיאורו, לאיילה תופעה יחודית של הקפאת הריון, היא מסוגלת להקפיא את ההריון למשך כ4 חדשים, בהן הביצית המופרית ברחם אבל אינה משתרשת ואין עובר. מלבד זאת תאריך הלידה מתחילת היווצרות העובר ועד הלידה אינו קבוע, אצל בעלי החיים האחרים התאריך מדוייק לפי יום, האיילה “כביכול בוחרת לעצמה את זמן הלידה”, בטווח של כ3 שבועות. כמו”כ הריון האיילה אינו ניכר כמעט בגופה שנשאר דק וצר.

חכמים אמרו: “אילה זו רחמה צר, בשעה שכורעת ללדת אני מזמין לה דרקון שמכישה בבית הרחם ומתרפה ומולידה”.

כנראה יסוד הדבר הוא מה שנראה לקדמונים בתצפית, שאין האיילה יולדת בתאריך הרגיל כמו שאר בעלי החיים, אלא כביכול מתחמקת ודוחה את הלידה.

בזמננו האייל נכחד מכל שטחי הארץ, ונמצא רק ביער אודם שבצפון, וכן פרטים בודדים המנסים להחזירם לטבע באיזור הכרמל. כך שבעצם אין חפיפה בין איזור המחיה של הנחשים ובין איזור המחיה של האיילות.

אבל ייתכן שבעבר, כשהיתה חפיפה כזו, נצפו אירועים כאלו, של הכשת נחש הגורמת לתחילת הלידה, (כפי שנאמר גם בפורום וטרינרי: “הכשת נחש יכולה לגרום לזירוז לידה”), ואין הכוונה לנחשים ארסיים, אלא לנחשים המצויים רבות בשדות וטורפים עכברים וכדו’, אולי משהו בהתנהגות האיילה שמשתנה בזמן זה בו היא דוחה את הלידה ברצונה יכל לגרום לנחש להכישה (נחש עשוי להכיש כשהוא מזהה התנהגות חריגה במרחב המחיה שלו). אם דחיית לידה אצל איילות עלולה להוביל לאובדן העובר, לכל מין יש בטבע תנאים להישרדות והיתרבות, והתנאי של האיילה הוא שיהיה גורם שיגרום לה ללדת לא מאוחר מדי.

אפרתי מסכם את דבריו: “הכשת הדרקון שבעקבותיה באה התרפות האיברים והלידה המהירה עולה אף היא בקנה אחד עם הממצאים שהצגנו”.

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
16 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
נועם
נועם
1 year ago

זו סיכול גדולה לנסות להבין את דברי חז”ל באופן “מדעי” או “מציאותי”. יעויין בהקדמת הרבמ”ם לפרק חלק: “וממה שאתה צריך לדעת, כי בנוגע לדברי חכמים זכרונם לברכה, נחלקו בני אדם לשלוש כִּתּוֹת: הראשונה והיא רוב מה שראיתי, ואשר ראיתי חיבוריו, ומה ששמעתי עליו – הם מאמינים אותם על פְּשָׁטָם, ואין סוברין בהם פירוש נסתר בשום פנים. והנמנעות כולן הן אצלם מְחֻיְּבוֹת המציאות. ואמנם עושים כן לפי שלא הבינו החכמות, והם רחוקים מן התבונות; ואין בהם מן השלמוּת כדי שיתעוררו מֵאֲלֵיהֶם, ולא מצאו מְעוֹרֵר שֶׁיְּעוֹרֵר אותם. וסוברים שלא כִוְּנוּ החכמים בכל דבריהם הישרים והמתֻקנים אלא מה שהבינו לפי דעתם מהם, ושהם… Read more »

נועם
נועם
1 year ago

אני חושב שאתה מפספס את הנקודה העקרונית שבדברי הרבמ”ם. מהות הדברים היא שלתורה וחז”ל אין עניין לתאר את המציאות מצידה העובדתי והמדעי, אלא לעולם הם עוסקים במישור הערכי ובעולם הפנימי. האילה – היא משל לכנסת ישראל הכורעת ללדת, היינו להופיע ולגלות את התוכן הפנימי שלה ברום ערכו. אמנם רחמה צר – מצב האומה אינו מאפשר לה לממש את עצמה “והנשמה הכללית מתכנסת ברגליה של האומה בכללה, ואז חוצפא יסגי.” וכעת, אותם קדושי עליון נמצאים בקונפליקט. שהרי מחד גיסא אינם יכולים לסבול את מה שמתרחש אל מול עיניהם, ומאידך יודעים הם שאין השכינה שורה אלא בקהל, בציבור. זה הוא נשיכת הדרכון… Read more »

אסף
אסף
1 year ago

הבעיה מבחינתי היא שיש את המימרא בחזל שנמצאת ממש לפניה –
“הידעת עת לדת יעלי סלע חולל אילות תשמור – יעלה זו אכזרית על בניה: בשעה שכורעת ללדת עולה לראש ההר כדי שיפול ממנה וימות, ואני מזמין לה נשר שמקבלו בכנפיו ומניחו לפניה ואלמלי מקדים רגע אחד או מתאחר רגע אחד מיד מת”,
ובעוד שביחס למימרא השנייה אפשר להביא את מה שכתבתם במאמר המעניין הזה, ביחס למימרא הראשונה נראה לי כמעט בלתי אפשרי לראות את זה בצורה שמתרחשת בטבע במציאות. או שאני לא מכיר? האם יש מציאות כזו בטבע שנשרים מקבלים בכנפיהם את וולדותיהם של היעלים שמולידות אותו ממצוקים?

איש פלוני
איש פלוני
1 year ago

מתוך מאמרו של עוזי פז (ביולוג ומנהל רשות הטבע והגנים).

“ימים אחדים לפני ההמלטה פורשת האם ונפרדת מעדר הזכרים. היא מתבודדת בצוקים הגבוהים, במקומות קשי גישה הן להולך על שתיים והן להולכים על ארבע, למעט היעלים – אלופי טיפוס ההרים. ההמלטה מתרחשת הרחק מעין אדם ובעיקר הרחק מעינם של טורפים ודורסים שונים. לא בכדי נשאל איוב: “הידעת עת לדת יעלי־סלע?” (איוב ל”ט 1)”

צוטט כאן.

כך שלא מופקע שתופעה זו מתרחשת מדי פעם.

אסף
אסף
1 year ago

אני שומע. נשמע לי בכנות כמעט מטורף לקחת מקרה קיצוני כל כך בתור זה שמראה כיצד כל היעלים יולדות, ובחיבור עם המימרא על האיילות זה נראה כאילו חזל ראו רק מקרים שמתרחשים בסבירות אפסית בטבע, או שהם התכוונו למשהו עמוק יותר.
מטריד אותי להתייחס לכל אחת מהאפשרויות הקיצוניות הללו ברצינות מלאה, אבל לא ברור לי כיצד לעשות את החיבור באופן שיתיישב על הלב.

אליעזר
אליעזר
2 years ago

חז”ל ומשמעות הפסוק באיוב מציגים זאת כהשגחה פרטית על האילה בזמן שמגיע עת לידתה, והיינו שזמן הלידה קבוע, והיא צריכה עזרה מבחוץ, ואלוקים שולח לה את הנחש ברגע המתאים בדיוק, ואילו לפי ההסבר במאמר הנחש הוא זה שיוצר את תהליך הלידה ואין כאן שום השגחה מיוחדת אלא הטבע נוהג כטבעו ומזמן את מקריו, ועוד שאם כיום שאינם בסביבת נחשים הם יולדים בסדר גמור ובלא בעיות לא מובן למה בדיוק צריך את הנחש עד שמשתבחים בעזרה המוענקת להם ממרום להצליח ללדת.

ינון
ינון
2 years ago

אבל לכאורה מלשון דברי חז”ל משמע שזה תיאור מציאות תמידי “בשעה שכורעת ללדת אני מזמין…”.

ינון
ינון
2 years ago

נכון?
התכוונתי להקשות על התגובה הקודמת של צוות האתר “מלבד זאת אין הכרח כמובן שתיאור המציאות שבחז”ל הוא הכרחי ונמצא תמיד”. שמדברי חז”ל נראה שזה מציאות תמידית, אז אם כן איך יש מציאות בימינו שזה לא קורה?

שילה לב
שילה לב
1 year ago
Reply to  ינון

עיין ברלב”ג שם על הפסוק באיוב שכתב וז”ל: ואמרו רבותינו ז”ל כי האילה רחמה צר ולא תלד אם לא הכישה נחש ברחמה וה’ יתברך סיבב שיבא אליה נחש בעת הלידה להכישה ברחמה ותלד ו אם ל א י מ צ א ה ע נ י ן כ ן יהיה הרצון בזה לפי מה שאחשוב שזה הבעל חי אינו נולד כי אם בקושי גדול לזה יהיה הענין בו כמו הענין ביעלי סלע ולזאת הסיבה יהיה הוולד בתכלית הסכנה ועם כל זה ינצל להשגחת ה’ יתברך בנמצאות ”נראה בדבריו שהבין שלא מוכרח שכך המציאות וכך גם כתב בתחילת הפסוק על דברי חז”ל… Read more »

16
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x