1

האדם הקטן והמערכת

 

האדם הקטן והמערכת

חיינו מתנהלים על ידי מערכת. לא אנחנו מחליטים מה טוב ונכון לעשות, ואיך יתנהלו דברים בחיינו. – ואין הכוונה לכך שיש חוקי תנועה או מערכת משפט. המין האנושי מאז ומעולם היה כפוף לאיזו שהיא הנהגה / מלוכה ומערכת אכיפה נגד פשע. אבל מערכת זו רק מנעה ממנו להזיק לאחרים או לפגוע במעמד המלך. חייו האישיים של האדם, היו חפשיים באופן תיאורטי. הוא יכל לחשוב מה שרצה, מכיון שבני האדם לא ידעו יותר מדי. אם כתוב היה בתנ"ך שהשמש מסתובבת סביב כדור הארץ, זה היה ברור. אבל מעבר לכאן, יכלת לחשוב שהירח עשוי מגבינה, יכלת לחשוב שעל מאדים מתגוררים יצורים אדומים וכעסניים. יכלת לחשוב שצמח מסויים הוא סגולה לשיעול, שיש מצוה גדולה להפריש חלה מן העיסה, ועוד הרבה מחשבות מעניינות. ושום מערכת לא היתה שמה לאל ולבז את חופש המחשבה באשר הוא. היית צריך להיזהר שלא לסתור את כתבי הקודש, או את הדברים שאמר המלך בנאומו האחרון. אבל מעבר לזה לא היתה מערכת אמיתות בדוקה שמייתרת את הצורך / אפשרות לחוות דעה.

נכון, שבעינינו רוב או כל מה שאנשים עצמאיים כביכול חשבו בימי קדם הוא שטויות. אבל עדיין, החשיבה המקובלת בימינו היא תוצאה של תהליך שהביאו אותם עצמאיים. היתה להם את היכולת ואת הזכות לגבש השקפות שיעמדו במבחן המציאות, והם אכן הצליחו.

המערכת הקיימת מכריחה אותנו לתת לאחרים לחשוב עבורינו. פעולות שאמורות להיות פשוטות, הופכות למסובכות מדי עבור אדם 'פשוט', (זה שעשה בגרות וסיים תואר שני בהצטיינות). לקיחת משכנתא, לכאורה ענין לא מסובך, יש הלואה, ישנו אחוז מסויים של רבית, כל אדם יכול לבחון האם הוא מסוגל לצעד כזה. כך היה עד לפני שנים לא רבות. בזמננו אי אפשר לקחת משכנתא בלי 'יועץ משכנתאות', עוד מישהו לוקח אחוז. מערכת המשכנתאות עצמה מסבכת את הדברים, כדי שמי שלא לקח יועץ יפול ויצטרך לשלם עוד איזו עמלה מיותרת. בכדי להסתדר עם מס הכנסה, צריכים לשכור שירותיו של חכם אחר, יועץ מס. בשביל להגיש דו"ח שנתי, צריכים רואה חשבון. ביטוח? לא עוד תבחר בעצמך, חברות ענק יתווכו בינך לבין הביטוחים, יבדקו עבורך איזה ביטוח משתלם ומתאים עבורך, איך תעמוד בזה לבד? חלית? נפצעת? אתה נכה? אל תדמיין שתגיש בקשה למדינה ותקבל מה שמגיע לך, לבנת פורן תחשוב עבורך בנושא ותיקח 5 אחוז. יש לך ויכוח עם מישהו על אלף ₪? אין סיכוי שתוכל להוציא ממנו בלי עורך דין, פתיחת תיק בביהמש"פ לתביעות קטנות בסה"כ 500 ₪, עו"ד 700 ₪, הוצאות אחרות ליועצים שונים 500 ₪, ויש סיכוי שתקבל את האלף שלך בחזרה. ייצרת משהו? יש לך עסק? אינך יכול פשוט למכור ולהרויח, אתה חייב מומחי פרסום, שיסבירו לך איך למתג את העסק בצורה המאד מסויימת שרק היא תביא אותך למכור.

בשביל לפעול בנושא מול העיריה, חייבים מאכרים ומתווכים. אנשי עסקים שפרשו מהפוליטיקה מתפרנסים במליונים מתיווכים והיכרות עם המערכת מורכבת והמסובכת. הביורוקרטיה מפרנסת מומחים ומתווכים שעושים הכל בשבילינו. מי בכלל יכול לקבל החלטות בעצמו?

אין שום ספק שבקרוב ממש אף אדם לא יוכל לערוך קניות בעצמו, מה, בלי יועץ קניות? איך תוכל לחשב את פערי המחירים בין הרשתות, ואת מסלול המבצעים המשתלם לך? האם לרכוש מאגדות ומארזים של מליון מוצרים שאתה לא צריך בהנחה של פסיק, או להתחייב לצרוך מרשת מסויימת ב8000 ₪ לחודש ואז לקבל השתתפות חינם חדשית בקורס שאין לך מושג מהו?

אם כך פני הדברים בצריכה וענינים שוטפים, למה שנחשוב בעצמנו? למה שנגבש דעה? לכל תחום יש מומחה שיבחר לנו את המסלול הנח והמשתלם.

או, שלפחות בנושאים החשובים באמת, נשכיל להתנתק מהמומחים השונים, ולצאת מעבדות לחירות.

בענינים כלכליים, אכן שוה לנו לשלם אחוז מהמשכורת, בכדי לחסוך כאב ראש, ובזמן הזה לנשום אויר צח. אבל בנושאים החשובים באמת, אין לנו את הפריבילגיה לחסוך כאב ראש ולהתמכר למערכת.