1

האם אפשר להסביר את התורה כמסמך אנושי?

אלכס הגיבה על תשובתי לגיל וולבא כאן, אעתיק כאן את תגובתה כדי להתייחס. רק אקדים לגבי הכותרת, השאלה של גיל היתה 'האם התורה נראית כמו מסמך אלהי', כלומר, נניח שאתה מוכיח את האותנטיות והאמיתות וכו', אבל תכל'ס, זה נראה כמו מוצר אנושי, הייתי מצפה לראות כאן איזה נופך אלהי. ולשאלה זו התייחסתי שם.

השאלה של אלכס היא הפוכה, אתה הצגת דברים שנראים כמו נופך אלוהי, אני רוצה להציע להם הסבר טבעי. לכן במדה מסויימת זו התפרצות לדלת פתוחה – מבחינת נושא המאמר – , הנושא היה שזה לא נראה אלוהי, לא שאי אפשר להציע הסברים.

למשל, גיל כתב: הדתיים לא חיים יותר זמן או יותר טוב, זה לא נראה שהם הולכים לאור משהו אלוהי, על כך השבתי, זו טעות במציאות, הדתיים כן חיים יותר זמן ויותר טוב, זה כן נראה כך. אלכס אומרת: ניתן להסביר זאת באמצעות הקהילתיות. ואכן כך, ניתן להסביר, לכל דבר ניתן להציע הסברים, הנושא לא היה האם ניתן להציע הסברים, אלא האם אכן ההתנהלות נראית טבעית. התשובה היא לא, ההתנהלות נראית לא טבעית, למרות זאת אנשים מנסים להציע הסברים בהתאם להנחות היסוד שלהם.

ומכאן נעבור לדברי אלכס:

"לפני כמה שנים קראתי כתבה על התפרצות הר געש בדרום מזרח אסיה. במהלך ההתפרצות, הלבה שגלשה במורד הר הגעש כיסתה יערות וכפרים שלמים, הרבה מקומות עלו באש. האדמה נסדקה והלבה יצאה גם מלמטה. ענן האפר הוולקני הגיע לגובה של יותר מ-12 ק”מ, ועדי ראייה סיפרו שהוא “הסתיר את השמש”. הר געש התפרץ לאחר גשמים כבדים סופות ורעמים.

ואני חשבתי לעצמי, יכול להיות שזה מה שקרה בסדום ועמורה?

האדם הפשוט שעומד ומסתכל במתרחש, רואה אש שיורה מהשמיים, אש שיוצאת מהאדמה, סערה גדולה, רעשים חזקים. בעיניים שלו נראה שכל העולם הולך להישמד.

והוא שואל- מה בדיוק אני רואה כאן?

בהעדר טכנולוגיה, וחוסר היכולת שלו להסביר את התופעה, פה מתחילים הסיפורים על ישיות על טבעיות שרוצות להשמיד את העולם. איפה שהאדם לא מבין, שם הוא מכניס כוחות על טבעיים. היום כשחלק מהתופעות אנחנו יכולים להבין יותר, להסביר יותר, שם המקום של כוח עליון מצטמצם.

הר געש יכול להתפרץ גם מתחת לים, מה שיכול להובין לצונאמי, ומשם להצפות המשתרעות על פני שטחים גדולים. יכול להיות שזה המבול של נח?

האם יתכן שכן היתה יציאה עבדים ישראלים ממצרים, אך בלי כל הטררם של עשר המכות? או שהן כן היו בלבוש של תופעות טבע? ההסברים והפרשנויות שזה בעצם אלוהים שכועס על פרעה ורוצה להוציא את בני ישראל ממצרים, התווספו מאוחר יותר?

מעבר לכך, הסיפורים שנכתבו בספר התורה הם לא בלעדיים לעם ישראל. סיפורים על בריאת העולם, המבול, האדם הראשון, הנחש, הילד בתוך תיבה, אלו סיפורים שהיו קיימים אצל העמים השכנים, מאות שנים לפניכן.

אני לא אומרת שהסיפורים הועתקו, מה שכן אני מבינה שהתורה שלנו זה לא “יש מאין”. היה ידע כללי שכבר היה קיים.  שהתורה נכתבה על רקע זמנה ועסקה במצע התרבותי המשותף בין ישראל ועמי המזרח הקדום. סיפורים בתורה הושפעו בדרך כזאת או אחרת מסיפורים שהיו קיימים בתרבויות שקדמו לה. החידוש הוא האמונה באל אחד. ואז האמונה באל אחד השפיע על עמים אחרים.

השפה יידיש, למשל. הושפעה מהשפות שהיו קיימות בתרבויות אחרות, נעשה סלט ונוצרה שפה חדשה. והשפה החדשה משפיעה על העולם בחזרה. כלומר, יש היום בשפה האנגלית, או בשפות אחרות מילים שנכנסו מיידיש.

כך גם בתחום האוכל. “האוכל הישראלי” הושפע מהמאכלים והטעמים שהיו כבר קיימים, ונוצר משהו חדש. והיצירה החדשה משפיעה בחזרה על תרבות האוכל העולמית.

וכך כל דבר בעולם, כל רעיון, אידאולוגיה, מהפכה. וכך גם הסיפורים בתורה. אנחנו לא חיים בבועה מנותקת. מושפעים ומשפיעים על העולם, בכל הרמות.

מה שזה מראה לי שזה הכל יצירה אנושית. האל האחד, הוא החידוש, כנראה יהודי. אבל הוא חידוש אחד מהרבה חידושים בעולם. חידושים מושפעים ומשפיעים על העולם בחזרה.

דת זה על סמכות. בעבר לאלוהים היתה את הסמכות. נראה שהעולם משתנה, ובעתיד הדת כמו שאנחנו מכירים אותה היום תפשוט רגל. למי כן יהיה את הסמכות להחליט על הגורל שלנו? החלטות גדולות וקטנות של החיים של כל אחד ואחת מאיתנו? גוגל? פייסבוק? יוטיוב?

בעתיד המקרר החכם שלך יזמין לך ביצים עוד לפני שאתה תבקש, עוד לפני שאתה תבחין בכלל שנגמרו. ובשלב הבא, המקרר החכם שלך יזמין לך את המוצרים שטובים לך לבריאות ויתריע בפני אוכל שיכול להזיק לך. על סמך ההסטוריה הרפואית שלך, על סמך הכתבות שעניינו אותך בחודש שלפני כן. אותן הכתבות שגוגל הציע לך על סמך הסרטונים שראית ביוטיוב. את הסרטונים הוא הציע בעקבות הדעות הפוליטיות שלך, בעקבות החברים שלך ברשת, בעקבות הרקע התרבותי שלך.

כמו שהיום אתה שואל את הג’י פי אס איך להגיע לשם ומתי, כך בעתיד אנחנו נשאל למי להצביע ועם מי להתחתן, כל שאלה בעצם, את האלגוריתמים שיחליטו בשבילנו. אם עד עכשיו חשבת שיש לך בחירה חופשית במשהו, אז בעתיד זה יהיה ברור יותר, שההחלטות שלנו מושפעים מגורמים חיצוניים, שידעו יותר ויותר במדוייק על איזה נקודות רגשיות שלנו ללחוץ כדי שנקנה את זה או נעשה את הפעולה הזו. זה לא חדש, מה שכן חדש שמי שיחליט בשבילנו זה המחשב. זה כבר נושא בפני עצמו.

בקשר לנבואות בתנ”ך. האם יכול להיות שהנבואות התגשמו כי התורה והנ”ך נכתבו הרבה יותר מאוחר ממה שאנחנו חושבים? כלומר כאשר אנחנו קוראים שאלוהים מבטיח לאברהם “וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ..” התורה נכתבה כשזה כבר קרה. והשם של אברהם היה כבר מפורסם. כך גם כאשר נביא מנבא על מלחמה, ועל שלום, הסיפור נכתב הרבה יותר מאוחר, כשהתוצאות כבר היו ידועות.

ועוד משהו שמעניין אותי מאוד. היום, עם התפתחות הידע, הרפואה והטכנולוגיה, יש לנו שמות לתופעות ומחלות שפעם לא ידעו להסביר אותן. למשל כאשר אדם שומע קולות, ומצווים אותו ללכת ולעשות משהו, היום אנחנו קוראים לזה “סכיזופרניה” ויש לשזה טיפול. וגם תופעות שפעם היו כותבים על זה לא מעט – דיבוק. האם היום היו מאבחנים אותם בצורה אחרת?

בקשר לתוחלת החיים בציבור החרדי. זה מאוד הגיוני שהם יחיו חיים יותר ארוכים ויותר מאושרים. כי הם חיים בקהילה, וזה דבר הכי מדהים והכי מרפא ומחזק. החיים ביחד. בנוסף גם האמונה.

אמונה היא חלק בלתי נפרד לחיים שלנו. אמונה משנה את חיינו, משנה את איכות חיינו. זה נותן לנו את ההרגשה שאנחנו לא לבד, שאנחנו חלק ממשהו גדול יותר. זה נותן לנו את המשמעות לכל פעולה או סיטואציה בחיינו. זה מוריד את המשקל העצום מהכתפיים שלנו, על ידי האמונה שהכל קורה מסיבה כלשהי. והכי חשוב, זה מחזיק לנו את היד ברגע הכי קשה והרסני של חיינו.

זה מעניין, שככל שאני כותבת על הסיבות הללו, ככל שהסיבות גדולות יותר, אני שואלת את עצמי יותר – האם זה אמיתי? האמונה עצמה – היא אמיתית, החוויה שלה – היא אמיתית. זה באמת יכול לשנות את חיינו.

השאלה היא האם אנחנו, בני האדם, אלה שיצרנו את האמונה הזו בשבילנו, בשביל ההישרדות הנפשית, הרגשית והפיזית שלנו?

ועכשיו, נתייחס לפי הסדר:

 

"לפני כמה שנים קראתי כתבה על התפרצות הר געש בדרום מזרח אסיה. במהלך ההתפרצות, הלבה שגלשה במורד הר הגעש כיסתה יערות וכפרים שלמים, הרבה מקומות עלו באש. האדמה נסדקה והלבה יצאה גם מלמטה. ענן האפר הוולקני הגיע לגובה של יותר מ-12 ק”מ, ועדי ראייה סיפרו שהוא “הסתיר את השמש”. הר געש התפרץ לאחר גשמים כבדים סופות ורעמים.

ואני חשבתי לעצמי, יכול להיות שזה מה שקרה בסדום ועמורה?

האדם הפשוט שעומד ומסתכל במתרחש, רואה אש שיורה מהשמיים, אש שיוצאת מהאדמה, סערה גדולה, רעשים חזקים. בעיניים שלו נראה שכל העולם הולך להישמד.

והוא שואל- מה בדיוק אני רואה כאן?

בהעדר טכנולוגיה, וחוסר היכולת שלו להסביר את התופעה, פה מתחילים הסיפורים על ישיות על טבעיות שרוצות להשמיד את העולם. איפה שהאדם לא מבין, שם הוא מכניס כוחות על טבעיים. היום כשחלק מהתופעות אנחנו יכולים להבין יותר, להסביר יותר, שם המקום של כוח עליון מצטמצם.

הר געש יכול להתפרץ גם מתחת לים, מה שיכול להובין לצונאמי, ומשם להצפות המשתרעות על פני שטחים גדולים. יכול להיות שזה המבול של נח?"

באופן כללי, ברור שכל התיאורים במקרא, כמו מבול, הפיכת סדום, קריעת ים סוף, נפילת חומת יריחו, וכו' מתארים התרחשויות שניתנות לתיאור בכלים פיזיים, בתיאוריה ניתן היה לטעון שמדובר בלבה וולקנית, בצונאמי, וכו', הסיפור בתורה לא מנסה לטעון שהפיכת סדום היתה על ידי אש רוחנית, מלח שקוף, וגפרית וירטואלית, הסיפור הוא שהדברים התרחשו בגלל החלטה אלוהית, הוא החליט להטביע דור חוטא במים, איך בדיוק עלו המים, אם היה שם אדם שבקי במדעי הטבע הוא היה יכול לתאר לנו, זה לא משנה לענינינו, כנ"ל לגבי הפיכת סדום וכו'. כלומר, זו ממש התפרצות לדלת פתוחה. הסיפור בתורה הוא לא שהמבול היה נס גדול, אלא שהוא הובא כעונש על דור חוטא, ולאחר התראה, וכך בדיוק לגבי הפיכת סדום.

אמנם, אם יורדים לפרטים, אז לא, הפיכת סדום לא היתה התפרצות וולקנית, משום שאין ולא היו הרי געש באיזור שם, לא באיזור ים המלח, ולא בסיני, בתקופה ההיסטורית על כל פנים. מה כן התרחש שם? תוכלי לקרוא כאן:

אברהם אבינו בהיסטוריה

עוד הרחבה על המשמעות של השאלה: 'אולי היה זה הר געש' תוכלי לקרוא כאן:

מתן תורה בהיסטוריה – ההתגלות

הידיעה שיש גורם טבעי לאירועים, לא משנה את ההסבר האמוני, אם אנשים בזמן המקרא האמינו שאדם נפל מהגג כי הוא עשה חטא, היה להם ברור שנפילה מהגג היא גורם שהורג באופן טבעי, זה לא משום שלא הבינו איך נפילה מגג הורגת, אלא משום שהאמינו במציאות כח עליון מאחורי הטבע, לא במקום הטבע.

"האם יתכן שכן היתה יציאה עבדים ישראלים ממצרים, אך בלי כל הטררם של עשר המכות? או שהן כן היו בלבוש של תופעות טבע? ההסברים והפרשנויות שזה בעצם אלוהים שכועס על פרעה ורוצה להוציא את בני ישראל ממצרים, התווספו מאוחר יותר?

שאלה מצויינת, בתיאוריה, כל סיפור כזה צריך להיבחן, כמו שאת אומרת, אולי נערך מאוחר, אולי ניתן לפרשנות שונה? אלו שני קריטריונים בסיסיים של היסטוריה.

ולכן הקדשנו את הסדרה על המסורת ההיסטורית של התורה, שעוסקת בדיוק בבירור שני הקריטריונים האלו, ועוד קריטריון אחד נוסף.

מעבר לכך, הסיפורים שנכתבו בספר התורה הם לא בלעדיים לעם ישראל. סיפורים על בריאת העולם, המבול, האדם הראשון, הנחש, הילד בתוך תיבה, אלו סיפורים שהיו קיימים אצל העמים השכנים, מאות שנים לפניכן.

זו הכללה מאד לא מדייקת, סיפורים על בריאת העולם אכן היו – אבל אף סיפור לא דומה לסיפור של התורה, ולכן הסיפור הוא עוד יותר בלעדי, הוא עוסק בנושא שמטריד כל בן אנוש באשר הוא, ומספר משהו אחר, שונה עקרונית מסיפורי כל העמים יחדיו. סיפור על בורא אחד, שברא את כל העולם למטרה אחת.

סיפור המבול אכן מסופר בלמעלה מ200 תרבויות, וזה רק אומר שיש כאן זכרון אנושי משותף, זה מוכיח את קדמות הסיפור והאותנטיות שלו, ולא להיפך.

הנחש ? סיפורים על נחשים יש הרבה, אבל סיפור על נחש בגן עדן אין. היהדות היא היחידה הפותחת את בריאת העולם בדילמה המוסרית, הבורא מצווה את האדם ציווי, והוא חוטא, ולכן נענש. הרע שבעולם לא  מגיע מאלים רעים, העולם נברא טוב ומיטיב, והרע הוא רק תוצאה של חטא, וכאשר יתוקן החטא, ייעלם הרע.

על הדמיון לסיפור על הילד בתוך תיבה, ראי כאן.

אני לא אומרת שהסיפורים הועתקו, מה שכן אני מבינה שהתורה שלנו זה לא “יש מאין”. היה ידע כללי שכבר היה קיים.  שהתורה נכתבה על רקע זמנה ועסקה במצע התרבותי המשותף בין ישראל ועמי המזרח הקדום. סיפורים בתורה הושפעו בדרך כזאת או אחרת מסיפורים שהיו קיימים בתרבויות שקדמו לה. החידוש הוא האמונה באל אחד. ואז האמונה באל אחד השפיע על עמים אחרים.

נכון שיש בתורה התייחסות לרקע של זמנה, אבל זה לא הופך אותה ל'מושפעת', להיפך, היא לוקחת את הרקע של העולם העתיק ובאה לשנות אותו, (ראי הרחבה למשל כאן, וכאן). אם את שואלת האם זה נראה אנושי, שימי לב להתרחשות: לפני 3000 שנה, היו בעולם עשרות תרבויות אליליות, מהן אימפריות עצומות,,אשורים, בבלים, מצרים, אכדים, כנענים, חתים, שהחזיקו במיתוסים אליליים טוטאליים. התורה לקחה את המצב הזה, את החומר הזה, והפכה אותו לחוקה הדורשת מוסר, צדק, אמונה באל אחד. בזמן מתן תורה, היתה אומה אחת לא מוכרת שהחזיקה בה, לעומת כל האימפריות העצומות שהיו אז בעולם, כיום אף אחת מהאימפריות האלו לא שרדה, אפילו לא אחת, המיתוסים שלהם נשכחו, אנחנו מוצאים אותם בכתובות מתחת לעיי חרבות. ואילו הרעיון של התורה, התקבל על רוב האנושות, כיום ב2022, רוב האנשים בעולם מאמינים במתן תורה מן השמים. האם הרקע המשותף של שור שנגח את הפרה מהווה מודד להתרחשות הזו?

השפה יידיש, למשל. הושפעה מהשפות שהיו קיימות בתרבויות אחרות, נעשה סלט ונוצרה שפה חדשה. והשפה החדשה משפיעה על העולם בחזרה. כלומר, יש היום בשפה האנגלית, או בשפות אחרות מילים שנכנסו מיידיש.

כך גם בתחום האוכל. “האוכל הישראלי” הושפע מהמאכלים והטעמים שהיו כבר קיימים, ונוצר משהו חדש. והיצירה החדשה משפיעה בחזרה על תרבות האוכל העולמית.

וכך כל דבר בעולם, כל רעיון, אידאולוגיה, מהפכה. וכך גם הסיפורים בתורה. אנחנו לא חיים בבועה מנותקת. מושפעים ומשפיעים על העולם, בכל הרמות.

מה שזה מראה לי שזה הכל יצירה אנושית. האל האחד, הוא החידוש, כנראה יהודי. אבל הוא חידוש אחד מהרבה חידושים בעולם. חידושים מושפעים ומשפיעים על העולם בחזרה.

איך הדוגמאות האלו קשורות לענין? נכון שהעולם משפיע ומושפע, ביידיש, ובאוכל, האם מכאן ניתן לגזור שכל הקיים בעולם הוא משפיע ומושפע? באותה מידה? יש לבדוק את המקרה שלנו, של התורה, ולראות מה אומרים הנתונים.

דת זה על סמכות. בעבר לאלוהים היתה את הסמכות. נראה שהעולם משתנה, ובעתיד הדת כמו שאנחנו מכירים אותה היום תפשוט רגל. למי כן יהיה את הסמכות להחליט על הגורל שלנו? החלטות גדולות וקטנות של החיים של כל אחד ואחת מאיתנו? גוגל? פייסבוק? יוטיוב?

את הטענה שבעתיד הדת תפשוט רגל, טענו כבר לפני כמה וכמה דורות, המציאות הראתה ההיפך, הקידמה והמדע לא גורמים לדת להיעלם.

מדוע המדע לא ניצח את הדת?

חזרתה של האמונה

בעתיד המקרר החכם שלך יזמין לך ביצים עוד לפני שאתה תבקש, עוד לפני שאתה תבחין בכלל שנגמרו. ובשלב הבא, המקרר החכם שלך יזמין לך את המוצרים שטובים לך לבריאות ויתריע בפני אוכל שיכול להזיק לך. על סמך ההסטוריה הרפואית שלך, על סמך הכתבות שעניינו אותך בחודש שלפני כן. אותן הכתבות שגוגל הציע לך על סמך הסרטונים שראית ביוטיוב. את הסרטונים הוא הציע בעקבות הדעות הפוליטיות שלך, בעקבות החברים שלך ברשת, בעקבות הרקע התרבותי שלך.

כמו שהיום אתה שואל את הג’י פי אס איך להגיע לשם ומתי, כך בעתיד אנחנו נשאל למי להצביע ועם מי להתחתן, כל שאלה בעצם, את האלגוריתמים שיחליטו בשבילנו. אם עד עכשיו חשבת שיש לך בחירה חופשית במשהו, אז בעתיד זה יהיה ברור יותר, שההחלטות שלנו מושפעים מגורמים חיצוניים, שידעו יותר ויותר במדוייק על איזה נקודות רגשיות שלנו ללחוץ כדי שנקנה את זה או נעשה את הפעולה הזו. זה לא חדש, מה שכן חדש שמי שיחליט בשבילנו זה המחשב. זה כבר נושא בפני עצמו.

אלו הם הסיפורים של יובל נח הררי, אבל הם כל כך מנותקים מהמציאות, שקשה להחליט מאיפה להתחיל, הוא מערבב העדפות, ענינים של טעם, או שאלות רפואיות, עם שאלות ערכיות ושאלות של בחירה אנושית. המקרר החכם וגם לא הבינה המלאכותית לא יפתרו את השאליות הקיומיות והמוסריות של האדם.

ההיסטריה של המחר – סקירה על ספרו של יובל נח הררי א

אגדת הביג דאטא

בקשר לנבואות בתנ”ך. האם יכול להיות שהנבואות התגשמו כי התורה והנ”ך נכתבו הרבה יותר מאוחר ממה שאנחנו חושבים? כלומר כאשר אנחנו קוראים שאלוהים מבטיח לאברהם “וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ..” התורה נכתבה כשזה כבר קרה. והשם של אברהם היה כבר מפורסם. כך גם כאשר נביא מנבא על מלחמה, ועל שלום, הסיפור נכתב הרבה יותר מאוחר, כשהתוצאות כבר היו ידועות.

התשובה היא לא, לא משנה בכלל מתי נכתבו התורה והנ"ך, הנבואות התגשמו אחרי זמן הכתיבה המאוחר ביותר שאפשר… ראי בסדרה נבואות.

ועוד משהו שמעניין אותי מאוד. היום, עם התפתחות הידע, הרפואה והטכנולוגיה, יש לנו שמות לתופעות ומחלות שפעם לא ידעו להסביר אותן. למשל כאשר אדם שומע קולות, ומצווים אותו ללכת ולעשות משהו, היום אנחנו קוראים לזה “סכיזופרניה” ויש לשזה טיפול. וגם תופעות שפעם היו כותבים על זה לא מעט – דיבוק. האם היום היו מאבחנים אותם בצורה אחרת?

אכן, כמו שאת אומרת, יש לזה שמות אחרים, אבל המהות לא השתנתה, ההבדל בין אדם שפוי לאדם לא שפוי, הוא הבסיס לחברה אנושית. פעם קראו לזה 'שוטה', אכן, הסכיזופרן היה מוגדר בעבר כשוטה, שמיעת הקולות היתה מוגדרת כ'רוח רעה', אבל ההבדל חייב היה  להיות ברור. דיבוק אכן הוא מחלה, יתכן שבעבר פירשו את המחלה בצורה אחרת, אבל אף אחד לא חשב שאדם שנכנס בו דיבוק הוא נביא או מנהיג שיש ללכת לאורו.

שאלה: מי אמר שנבואה היא לא סכיזופרניה?

בקשר לתוחלת החיים בציבור החרדי. זה מאוד הגיוני שהם יחיו חיים יותר ארוכים ויותר מאושרים. כי הם חיים בקהילה, וזה דבר הכי מדהים והכי מרפא ומחזק. החיים ביחד. בנוסף גם האמונה.

אמונה היא חלק בלתי נפרד לחיים שלנו. אמונה משנה את חיינו, משנה את איכות חיינו. זה נותן לנו את ההרגשה שאנחנו לא לבד, שאנחנו חלק ממשהו גדול יותר. זה נותן לנו את המשמעות לכל פעולה או סיטואציה בחיינו. זה מוריד את המשקל העצום מהכתפיים שלנו, על ידי האמונה שהכל קורה מסיבה כלשהי. והכי חשוב, זה מחזיק לנו את היד ברגע הכי קשה והרסני של חיינו.

זה מעניין, שככל שאני כותבת על הסיבות הללו, ככל שהסיבות גדולות יותר, אני שואלת את עצמי יותר – האם זה אמיתי? האמונה עצמה – היא אמיתית, החוויה שלה – היא אמיתית. זה באמת יכול לשנות את חיינו.

השאלה היא האם אנחנו, בני האדם, אלה שיצרנו את האמונה הזו בשבילנו, בשביל ההישרדות הנפשית, הרגשית והפיזית שלנו?

על השאלה הזו יש לענות בכלים לוגיים, זה שהאמונה גורמת אושר, לא מהווה שיקול בדיון האם היא נכונה או לא, יש הרבה אנשים שאתאיזם גורם להם אושר והרגשת עליונות, גאווה, ועצמאות, האם זה שיקול לוגי בדיון על נכונות האתאיזם? הטיעון שמופנה כלפי דעות אנושיות, וקושר אותם בצורך אבולוציוני, הוא טיעון עקר שאינו תורם שום דבר לדיון, ראי: פסיכולוגיה אבולוציונית.

‘בעיית’ האמונה

פסח כשר ושמח.