1

האם התורה נראית מסמך אלהי?

ידידי, גיל וולבא כותב כאן:

לי נראה העניין כדמגוגיה לכל דבר.
אני יודע כי לכל תהיה ישנם הסברים ותירוצים שונים ומשונים.
אכן קפצתי מדבר לדבר, אמנה אותם כאן בנסיון לעשות סדר, והמעיין יחליט לעצמו:
א. תורה שהטענה היא כי נגלה אלוהים פעם אחת לעמו, ואף זאת אחרי כאלפיים וחמש מאות שנה מיום בריאת העולם, ומאז לא ביקר ולא תיקשר בשום צורה, הנאמנה היא?
ב. סיפור על עם שהיה במצרים, 40 שנה חרשו בני ישראל במדבר, חוו את קריעת ים סוף לאחר עשר המכות, ואין ולו בדל ראיה לאף אחד מאלה ?? (מאות אלפי גופות / רישומים במצרים / כלים במדבר)
ג. תורה שבקלות אפשר לומר (ואף כך בפשטות הפסוקים!) כי ‘נעלמה’ למשך כמה מאות שנים, כל שיש בה בצורה פשוטה הם אי דיוקים לאיך שהעולם פועל, ידע בסיסי על בעלי חיים וכן ארצות, האין זה ספר שנכתב בידי אדם?
ד. אלוהים שלא גואל את עמו, אף לא מונע ממנו סבל כלשהו בעולם הזה במשך אלפי שנות עינויים ורעב ועד לכליון של מיליונים בשואה לעומת הברכות והקללות שבתורה ש’רק מתייחסות לתגמול פיזי’ שאינם מתממשים במאומה?
ה. עולם הבא, גן עדן וגיהינום וכן משיח שאינם מוזכרים בתורה בשום מקום? אם זה הייעוד של אדם לנצח נצחים איך לא מוזכר כלל?
ו. בתאוריית הרמח”ל כי האדם נברא כדי להנות בעולם הבא וכדי שלא יתבייש הניחו הבורא בעולם הבא, הלא מי ייצר את הבושה?? ומדוע גורם הוא סבל לעוברי רצונו אם כל מטרתו היא להיטיב?
ז. תפילות עם ישראל שלא נענות בשום צורה שהיא, כיוון שבין עושי רצונו אין פחות חולים, לא יתר פרנסה, לא חיים ארוכים, ‘כלום’!! מה פשר לשון התפילה כביכול שומע הוא לתפילת עמו ומחיש גאולה, רופא חולים ומברך השנים?
ח. אגדות חז”ל שחלקן בושה היא שנכתבו, ופה אני פונה לכלמקורא מטעם ‘צוות האתר’: עזוב את כל הטיוחים, ברצינות, תיישיר מבט לעצמך במראה ותעביר גמרות על גמרות שמלאות בגוזמאות / אמונה בכשפים / זלזול בכל דבר שאינו יהודי / סתירות ברורות למול הידוע לנו היום ועוד ועוד, אלה הם רבותינו שנחיה או נמית על פי דיבורם? הזו גאוותנו? הם החיו מתים?? כל מה שיכול להוכיח אמיתות מורחק ל’פעם’ היה כך, הרוצה לשקר ירחיק עדותו! אין גופה שלא נרקבת (פעם היה כיוון שלא קינאו), אין דבר כזה דיבוק (פעם גדולי ישראל יכלו להסירו בשונה מהיום שזה הכל בדיחה), מה גורם לך לחשוב כי לא הכל סיפור מצוץ מן האצבע שרק קיבל תוספות כל עוד אנשים לא חשבו דיים ולא ניתן היה להוכיח את ההפך???
לסיום: הרוצה יתעלם וידבק באמונתו, החפץ להעלים הודעתי לא אוכל למונעו, האמיץ שישיב בצורה ברורה ולא מתחמקת אעריצו.

עקב חשיבות ואריכות הנושא, אני מגיב בפוסט נפרד.

ידידי היקר

הדיון הזה דורש אומץ משני הצדדים, גם אתה צריך להיות מסוגל להודות.

א. אתה כותב שתורה שטוענת שהאל התגלה פעם אחת ומאז לא ביקר ולא תיקשר בשום צורה "האמינה היא"?

ואני שואל: נניח שהאל היה מתגלה פעם בחמש מאות שנה, זה היה עוזר לך לחשוב ש'אמינה היא'?

ברור שלא, וכי היית סומך על שיקול דעתם של אנשים פרימיטיביים לפני מאות שנים? והוא הדין אם ההתגלות האחרונה היתה לפני מאתיים שנה, זה לא היה מעניין אותך.

ואפילו אם ההתגלות המחזורית היתה נופלת בימיך, והיית משתכנע בכל נפשך, הרי זה לא היה עוזר כלום לנכדים שלך, לכל היותר הם היו מרחמים על הסבא הפרימיטיבי שמנחיל שקר לבניו. וגם אם ההתגלות היתה בפניך ובפני שני מליון נוספים, וכולכם הייתם משתכנעים, הרי מאה אלף אתאיסטים היו טוענים בכל תוקף שגם אם אין הסבר טבעי חייב להיות שזו פירוטכניקה סודית ובעתיד נמצא הסבר.

התגלות לא מונעת חטא, הרי חטא העגל נעשה  למרגלות הר סיני, אדם הראשון חטא שלא מחמת אי אמונה, אלא מחמת פרשנות ותירוצים, וכך בדיוק חטא העגל.

את זה אני כותב רק כדי להפיס את דעתך.

שכן מבחינה לוגית אין שום חשש טיעון באמירה "דת שלא עושה כך וכך – האמינה היא?", אמינות נקבעת על פי הוכחה, אם אני מוכיח מעל לכל ספק סביר בנוגע להתגלות אחת, זו הוכחה מספיקה, אין משמעות לאמירה "בגלל שהדת לא עושה לי נעים בגב היא לא אמינה".

מלבד זאת תמיהני על אמירתך שמאז האל לא ביקר ולא תיקשר האם לא שמעת על הנבואה? האל תיקשר וגם תיקשר, ואף העניק לעמו נבואות שצפו את פני העתיד וסייעו בידם לצלוח את אלף השנים הראשונות לקיומו. (ראה כאן וכאן).

התורה אינה התגלות חד פעמית, אלא תכנית לעם ישראל ולעולם כולו, תכנית שעובדת, ושאף היסטוריון והוגה דעות לא הצליח להסביר איך ומדוע זה קורה. התורה מתיימרת לשלוט בעתיד, היא מצוה את בני ישראל כל שבע שנים לשמוט את האדמה ולא לעבוד, מדינה שלמה בה לא זורעים ולא קוצרים! והתורה מבטיחה שהתבואה של השנה הקודמת תגדל כפליים כדי שלא ימותו ברעב (וכך היא מבטיחה שכשיעלו לרגל שלש פעמים בשנה 'לא יחמוד איש את ארצך'), והיא גם אומרת שאם בני ישראל לא ישמרו על החוק הזה, הם יגלו מהארץ, כמנין השמיטות שלא שמרו, ושאחר כך יחזרו אליה, ושאם יחטאו שוב יגלו, ושהגלות הזו תהיה מלווה בהפצה בכל העולם, בשנאה ורדיפות, והתורה אף קובעת שלעתיד לבא, באחרית הימים, יחזרו בני  ישראל לארצם, "ואף גם זאת לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי איתם", לא אפשרי יהיה לכלות אותם, חזרת ישראל לארצו, על כל צירופי המקרים שאיפשרו זאת, כמקרה יחיד בהיסטוריה של האנושות, כולל מה שהתרחש במלחמת השחרור ובמלחמת ששת הימים, זו התגלות חזקה לא פחות מההתגלות בסיני. וראה כאן.

ב. האמירה שלך שאין לסיפור זה ראיה, מלמדת על חוסר היכרות משווע עם הארכיאולוגיה המצרית. מחד, אין בכלל בשום תחום 'ראיה' ארכיאולוגית, ארכיאולוגיה אינה מדע, והיא מבוססת על פרשנות והשערות, ומאידך, מה שכן מקובל להתייחס אליו כממצאים הקשורים לאירועים, יש הרבה מאד ממצרים. שמעת פעם על האגיפטולוג קיטשן?  למה שלא תתייעץ איתו בנוגע לשאלה האם יש ראיות ליציאת מצרים מההיסטוריה המצרית? או אגיפטולוגים אחרים כמו הופמאייר, ועוד רבים, ראה כאן.

בכל מקרה,  לרוב האירועים בהיסטוריה אין זכר בארכיאולוגיה, אנחנו יודעים עליהם על ידי התיעוד של העמים שחוו אותם. וכך גם יציאת מצרים, הוכרה כהיסטוריה בכל העמים של ימי קדם שהשאירו לנו ספרות היסטורית. ובפרט אצל המצרים.

ג. אין שום דרך לומר שהתורה נעלמה לכמה מאות שנים, ואי אפשר להכניס את זה בתוך הפסוקים אפילו בכף נעליים, ראה כאן. לומר שמה שיש בה זה ידע מדעי, נכון או לא נכון, זה חוסר ידע הכי בסיסי שיתכן בהבנת הפשט הפשוט של התורה. התורה היא המהפכה התרבותית הגדולה בתולדות האנושות (ראה למשל כאן, וכאן, יש באתר עוד מאות  מאמרים בנושא), ועד לרגע זה היא הספר הנפוץ ביותר בעולם והנערץ ביותר בעולם, נראה שאתה חי בבועה, אולי כדאי שתתעדכן?

ד. שמעת פעם על חוזה? קיום חוזה? אתה מתיימר לשלול את מציאות האל, מכח העובדה שהוא עומד בנאמנות בחוזה שכרת איתנו? "שלא גואל את עמו"? האם לא חזרו בני ישראל לארץ אחרי גלות ארוכה? והאם לא נעשה הדבר בצורה חסרת תקדים והסבר הגיוני? מגוחך לכתוב על התגשמות הנבואות כלשונן, שהברכות והקללות לא התקיימו, גם הברכות התקיימו, וגם הקללות התקיימו. זה תלוי בעם ישראל.

ה. הייעוד של התורה הוא לא בעולם הבא, אלא בעולם הזה, כפי שאתה אומר, התורה לא בונה על דברים שמעבר לעולם הזה כמו שעשו המצרים, וכל החידוש שלה הוא ברית בעולם הזה, חידוש שאתה נהנה מפירותיו בכל רגע, שאתה חי בארץ שהובטחה לאברהם לפני 4000 שנה, ומדבר באותה שפה שדיבר אברהם, וזכית להיכנס לבריתו של אברהם אבינו, ובעז"ה גם לבנך תעשה ברית מילה. "זאת בריתי אשר תשמרו ונמלת את בשר ערלתכם והיתה לאות ביני וביניכם". ואתה חלק מעם שנאבק על ירושלים, ועל באר שבע, ועל העם שמעביר את המורשת של אברהם אבינו, ושהוא חוד החנית של המוסריות והתרבות העולמית. וכל זה כאילו לא קרה כלום בעולם, כאילו לא קרסו ונעלמו כל האימפריות והעמים שהיו כאן מימי אברהם ועד היום, כאילו לא נלחמו 15 אימפריות עצומות במשך השנים האלו על הארץ ונגסו ממנה – עד ששקעו באבק. כל זה כלום בעיניך? זקן בודד, עם אשה, ואפילו בלי ילד, עמד לפני 4000 שנה בארץ כנען, שאפילו טפח ממנה לא היה שלו, והאל אומר אליו: "קום התהלך בארץ – כי לך אתננה, ולזרעך עד עולם". האם בן תמותה היה יכול להבטיח משהו כזה לאדם? ששפתו, תורתו, תרבותו, בריתו, ומשנתו, יפוצו בכל העולם? שזרעו ימלא את הארץ הזאת כחול הים וככוכבי השמים? שכל גויי הארץ יתברכו בזרעו, שמלכים מחלציו יצאו? "אני הנה בריתי איתך – והיית לאב המון גויים", אברהם הוא 'אב' עבור רוב האנושות בימינו. כל זה נראה לך אנושי?

אף שהישארות הנפש ברורה בתורה (ראה כאן), היעודים בעולם הבא, נלמדו רק מן הנביאים, ומהתושבע"פ, כי הם חשובים לימי הגלות, בהם לא מתקימות הברכות אלא הקללות, לכן חשוב להדגיש שהחיים לא מסתיימים עם הכילוי של הגוף. אבל זה בבירור לא המטרה של התורה. הבטחות לעולם הבא הבטיחו המצרים, האינדיאנים, וכל האומות האליליות, להבטיח על מה שאי אפשר לבדוק זו לא חכמה. אף אחד לא חזר משם, כן?

ו. אני מקוה שאתה מבדיל בין הרמח"ל לחז"ל. הרמח"ל באמת בא עם חידוש גדול. אבל לא דבר ריק הוא. תאר לעצמך שמישהו מלמד אותך את חוקי הטבע, ואתה אומר לו: מה יעזרו לי הסברים על חוק פלוני, כשאתה לא מסביר לי בכלל איך נולד החוק הזה? מאיפה הוא בא? מדוע החומר מציית לו? והלה אומר לך: שאלות טובות, אכן אין לי תשובה, אבל כשאני יודע את החוקים, אני יכול ליצור טכנולוגיה מתקדמת בהתאם לחוקים. כך לגבי ההסברים של הרמח"ל, הם לא מסבירים הסבר ראשוני, מדוע האל עושה משהו, זה דבר שאי אפשר בכלל להסביר, ולכן השאלה אינה שאלה, כאשר לא תיתכן תשובה אין משמעות לשאלה. ואעפ"כ ידיעת החוקים בהם האל מנהל את עולמו היא חשובה מאד. לקיים את התורה כי 'ככה' זו אפשרות, אבל להבין את החוק שהאל קבע, שהאדם מתקן את עצמו בכחות עצמו, זה מעניק תוכן ועומק למה שאנחנו עושים כאן. כל ה'תיקון' של האדם, הוא לתקן את עצמו בכחות עצמו, לא תהיה לו משמעות אם הוא ייברא מתוקן, אם האל היה בורא את כל האנשים עדינים מתחשבים צדיקים וכו', זה לא היה 'טוב', אבל כאשר לאדם יש בחירה, ואתה פוגש אדם שהוא עדין צדיק ומתחשב, אתה מרגיש שהוא 'טוב'.

ז. חבל שאתה קובע סתם דברים בלי לדעת כלום, אבל כלום, האנשים שחיים זמן הכי ארוך הם האנשים שמתפללים, גם כאן במדינת ישראל, לטובתך, אתה מוזמן לבא לגור במודיעין עילית, כי היא העיר עם תוחלת החיים הגבוהה בארץ. כמובן שהתרצנים מתרצים בתירוצים שונים, אבל לומר שהמתפללים לא חיים יותר – זו פשוט בורות, אפילו לא גיגלת… מחקרים מראים שתפילות עוזרות, מה עושים אנשי מדע? מתרצים תירוצים….

פרדוקס בני ברק

פרדוקס בני ברק הוא כינוי לסתירה שבין מצב הבריאות ותוחלת החיים הארוכה של הציבור החרדי יחסית למגזרים אחרים שנמצאים במצב סוציו-אקונומי דומה.

רקע 

בדרך כלל נמצאת התאמה בין המצב הסוציו-אקונומי של חברה מסוימת לבין תוחלת החיים באותה חברה, התאמה הידועה כבר שנים רבות ונבדקה במקומות רבים בעולם. התאמה זו נכונה הן בהשוואה בין מדינות שונות, והן בהשוואה בין ערים שונות. חוקרים הצביעו על כמה קשרים אפשריים בין התופעות, בין היתר: נגישות פחותה לשירותי בריאות, חוסר במשאבים המפריע לשמירה על בריאות תקינה, מתח, מגורים בשכונות צפופות, היגיינה ועוד.[1]

תוחלת החיים בציבור החרדי

מחקרים שנערכו בישראל ובארצות הברית מצאו שתוחלת החיים בריכוזים חרדיים גבוהה יותר[דרוש מקור]. רובע ברוקלין בניו-יורק, שבו ריכוז גדול של יהודים חרדים ובו כשליש מהאוכלוסייה מצוי בעוני, נחשב לאחד מהמחוזות מאריכי החיים בארצות הברית, וריכוז האנשים שעברו את גיל מאה בברוקלין הוא מהגבוהים בעולם.[דרוש מקור]. חוקרים נטו לייחס תופעה זו למטען הגנטי השונה של היהודים[דרוש מקור], אך ממצאים דומים נמצאו גם בהשוואה בין תושבים יהודים בישראל.[דרושה הבהרה] בסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ-2012, דיווחו 73.6% מהחרדים שבריאותם כ"טובה מאוד", לעומת כ-50% בקבוצות אוכלוסייה אחרות. ורק 18.7% אחוז מהחרדים דיווחו כי הם סובלים מבעיה בריאותית כלשהי, לעומת שיעור כפול ויותר בקבוצות אחרות. האוכלוסייה החרדית צעירה יחסית, אולם גם לאחר ביצוע התאמות לפי גיל, נותרו פערים משמעותיים: 64.6% מהחרדים הגדירו את בריאותם כ"טובה מאוד", לעומת 55%–51 בקרב קבוצות אחרות בחברה היהודית.[2]

במחקר השוואתי שערכו דב צ'רניחובסקי וחן שרוני, השוו השניים את תוחלת החיים בערים בישראל הכוללות מעל 50,000 תושבים. בעוד שבכל הערים נמצא קשר ישיר בין המצב הסוציו-אקונומי לתוחלת החיים, שלוש ערים חרגו בהרבה מהמגמה – ונרשמה בהן תוחלת חיים ארוכה בצורה משמעותית מערים בעלות מצב סוציו-אקונומי דומה. שלוש הערים הן ערים בעלות ריכוז גבוה של אוכלוסייה חרדית: בני ברק (95%), בית שמש (46%) וירושלים (31%). הפרדוקס מתרחש על אף שהאוכלוסייה החרדית מודעת פחות[דרוש מקור] מזו החילונית לרפואה מונעתתזונה בריאה ופעילות גופנית – שהן אבני הדרך בהמלצות לאריכות ימים. מובהקות סטטיסטית לאריכות ימים אצל חרדים בישראל נמצאה גם בדו"ח של המוסד לביטוח לאומי משנת 2017. אך צויין בהסתייגות כי המודל לפיו הם מודדים מי הוא חרדי עלול להיות בעייתי בגילאים מתקדמים.[3]

מחקר זה מצטרף למחקרים קודמים המראים כי אנשים מאמינים מאריכים ימים יותר מאנשים לא מאמינים.[4][5]   כאן)

בכל מקרה אחזור על השאלה, עם ישראל התפללו במשך אלפיים שנה 'וקבצנו יחד מארבע כנפות הארץ לארצנו', הנוצרים לעגו להם, הרי הנצרות ניבאה שעם ישראל לא יחזור לארצו כי ה' מאס בו, הרפורמים נלחמו על הוצאת הטקסטים האלו מהסידור, כי 'עבר זמנם ואין בהם טעם', והנה התפילה הזו נענתה. זה נחשב בעיניך שתפלות לא עוזרות? על סמך מה אתה מהין לקבוע זאת? עם ישראל חי ומתקיים בנסים, ולטעון שזה רק טבע והתפילה ללא עושה זאת, היא טענה מעגלית של אנשים שלא מסוגלים להאמין. ועוד משהו: אין הבטחה שתפילה תעזור. התפילה היא עבודת ה', ואדם מצווה להתפלל שלש פעמים ביום, לא מתוך הנחה שהתפילה תתגשם מיד, כי אחרת היה מספיק להתפלל פעם אחת בחיים והכל היה קורה…

ח. אשמח מאד להיישיר מבט מול אגדות חז"ל, יש המון מאמרים באתר שעוסקים בזה, אבל אשמח יותר לכתוב עוד המון מאמרים במיוחד לכבודך, בהחלט, אלה הם רבותינו שנעשה הכל על פי דיבורם, ואלו הם גאוותינו, אין לך תרבות ערכית יותר מהתרבות היהודית כפי שבאה לידי ביטוי בתושבע"פ, חז"ל העבירו את התורה שבעל פה, ומכאן סמכותם וקדושת דבריהם. אתה כותב 'אין גופה שלא נרקבת', – זה לא נכון, יש גופות שלא נרקבות ואף אחד לא יודע למה, ראה למשל כאן, אתה כותב משהו על 'דיבוק', האם לא ידוע לך שהמונח הזה לא נזכר בחז"ל, ואף לא בראשונים? או שאתה סתם מנסה לערבב? (אגב, זו תופעה מתועדת, יסביר אותה כל אחד איך שהוא רוצה. גם באשכול הזה  ניתן למצוא קטעי עיתונות שונים שמתעדים מקרים כאלו).

מה גורם לי לחשוב כי הכל לא סיפור מצוץ מהאצבע? העובדה שניתן להוכיח שהכל מסורת מבוססת היטב מעל לכל ספק סביר, אם רק תניח את הלעג וההתנשאות, ותהיה מספיק אמיץ לבדוק באובייקטיביות, תגלה שזה פשוט כך. סבלנות ואומץ, זה כל מה שצריך.