האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

האם יש זכר לקריעת ים סוף בקברות הפרעונים?

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

אורי יהודה, ארכיאולוג מתחיל, מסתמך על ספארקס בטענה כי יתכן בהחלט שהד לאירוע מתואר ואף מצוייר בקברות הפרעונים.

להלן איורים מתוך קבר תחותמס השלישי וקברים נוספים מאותה תקופה:

יהודה כותב:

"טביעת חיילי פרעה בים היא מוטיב מקובל והם נחשבים לגיבורים".

התמונה הבאה לקוחה מ"ספר השערים המצרי" (book of the Gates) הנחש המפותל בתוך המיצר מסמן את אויבי מצרים

הגדלה מתוך קברו של אמנחותפ II:

אם נסכם את המוטיבים המצריים בספר השערים ובספר השאול (אמדואט), הרי ניתן למצוא הקבלה לסיפור חציית ים סוף במקרא.

הסיפור המצרי מחולק ל 12 שעות הלילה ומתאים לזמן חציית ים סוף המקראית אשר נערכה גם היא בלילה. לפי המיתולוגיה המצרית, מגיע פרעה אל ים הלהבות בשעה הרביעית של הלילה, והאש מונעת ממנו להגיע לים. ניתן להקביל מוטיב זה לעמוד האש שהגיע אל מאחורי מחנה בני ישראל ולא איפשר לצבא פרעה להתקרב אליהם.

בשעה החמישית מסופר על קריעת הים לשניים כאשר בתווך נמצא נחש מפותל המתאר את אוייבי מצרים. הדבר מקביל לחציית ים סוף ומעבר בני ישראל בתוכו.

בשעה העשירית, לפנות בוקר, חוזר הים ומטביע את חיילי פרעה האמיצים בתוכו. גם בסיפור המקראי חיילי פרעה טובעים בים לקראת סוף הלילה ובבוקר מוצאים בני ישראל את גופותיהם מושלכות על החוף. וישב הים לפנות בקר לאיתנו

להלן תמונה הכוללת את האיור כולו:

 

(התמונה באדיבות המצרים)

4.5 2 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
26 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
שמואל
שמואל
2 years ago

בס"ד
לצוות האתר שלום רב.
האם תוכלו לפרש לי בדיוק את המשמעות של כל תמונה ותמונה המובאים בזה.

שמואל
שמואל
2 years ago

בס"ד
צוות האתר שלום רב. אני מבקש לדעת מהן המקורות – האתרים – ממנו נלקחו התמונות המובאות כאן בקברי תחותימוס השלישי ואמנחוטפ השני?

עודד יעקבי
עודד יעקבי
2 years ago

ברוב התמונות רואים נשים עומדות משני צידי הים/נהר ו-או טובעות בים, ובחלק אנשים ערומים… איפה "החיילים האמיצים" (ובני ישראל)?

יעקב מרוז
יעקב מרוז
2 years ago

לכרונולוגיה המצרית יש סדר די מוצק . הטעות יכולה להיות +/- מספר שנים המצוין בתארך . גם לתנך כרונולוגיה משלו שאינה מתחשבת במצרים למעט מספר נקודות מפגש . אם האיורים מתארים את יציאת מצרים בימי תחותמס ואמונחתפ 2 בנו בסביבות 1500 שהיו לפי פר. ארמסטד זה סותר את הכרונולוגיה המקראית המתארכת את יציאת מצרים לשנת 1312 אז…..תחליטו או שהתנך טועה או שהאיורים לא מתארים את יציאת מצרים . חובה שתהיה התאמה בתארוך.

יעקב מרוז
יעקב מרוז
2 years ago

את הכרונולוגיה של התנך קובע התנך ולא גורם אחר . ספר העזר הטוב ביותר בימינו הוא " סדר הקורות בתנך" של אליעזר שולמן שקיבל הכשר רבני ולכן הוא המחייב את הכרונולוגיה המקראית . יש חיבורים עתיקים אחרים שגם לפיהם יציאת מצרים בסביבות שנת 1312 ולכן אם התנך מדייק צריך להסתכל על ההיסטוריה המצרית בשנת 1312 וזו התקופה בה יורדת השושלת ה-18 וקמה השושלת ה-18 הרעמססית .

עודד יעקבי
עודד יעקבי
2 years ago

תחותימס השלישי – או אמנחותפ השני? בכל מקרה, מי שצודקים הם אלו שמתארכים את מקור הסיפורים לימי גירוש החיקסוס (והתפרצות סנטוריני) בימי יעחמס הראשון, בתחילת המאה ה-16 לפסה"נ… זה הארוע ההיסטורי היחיד שמתאים (באופן כללי) למה שהשתמר בצורה מעורפלת במסורות…

עודד יעקבי
עודד יעקבי
2 years ago

חשבתי שאמרת שהתיארוך המקראי מוטעה(?)…

משה רט
5 years ago

ככל הידוע לי ספר השערים וספר השאול קדומים יותר מיציאת מצרים, לא כן? כך שאם יש קשר בין השניים, הוא לא שהספרים מתעדים את האירוע אלא שה' עיצב את האירוע כך שיתאים למסופר בספרים, אולי כדי להרשים בכך את המצרים.

משה רט
5 years ago

כך שמעתי מאחד מחבריי שעוסק בהיסטוריה של מצרים העתיקה. אם ידוע לכם משהו אחר, אשמח לעדכן אותו.

דביר
דביר
5 years ago

בהנחה שהמצוטט כאן מספר השערים הוא נעון, איך יש המפקפקים ביציאת מצרים?

מישהו
מישהו
1 year ago

מנקודת מבט של 'נייר חלק', שלא יודע כלום, לשום צד. האם אין לראות בהקבלה המעניינת הזו סוג של הוכחה, או חיזוק משמעותי מאוד של הסבירות, של אמיתות סיפור קרי"ס?
מהניסוח המאוד מסתייג שלך, הן במאמר והן בתגובות, נראה שאתה מאוד מפקפק במשמעותה של ההקבלה הזו.

דוד
דוד
5 years ago

זה פורסם בפייס אפשר לקבל התייחסות https://www.facebook.com/groups/daetahlka/permalink/1607585746013683/

עודד יעקבי
עודד יעקבי
2 years ago

"יציאת מצרים" היא ארוע מוכר ומתועד לא רע שהתרחש בתחילת המאה ה-16 לפסה"נ, בימי יעחמס הראשון, ממש במעבר בין "תקופת הביניים השניה" לבין ראשית הממלכה החדשה. התיארוך המקראי לעניין זה, ומרבית "הפרטים הקטנים" של הסיפור, אינם שווים הרבה לצרכי התיארוך ותיאור הארועים כפי שהתרחשו באמת – וחבל שאתם מבזבזים זמן בלחפש משהו שלא קרה בדיוק כפי שמסופר, בזמנים שהוא לא קרה…
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%A2%D7%97%D7%9E%D7%A1_%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%9F#%D7%96%D7%99%D7%94%D7%95%D7%99_%D7%99%D7%A2%D7%97%D7%9E%D7%A1_%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%9F_%D7%A2%D7%9D_%D7%A4%D7%A8%D7%A2%D7%94_%D7%A9%D7%9C_%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%90%D7%AA_%D7%9E%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D

אורי
אורי
5 years ago

יתכן שהתמונה הראשונה (עם הגמדים ביאור)
מייצגת את זה שהמצרים הפילו את הבנים ליאור. תראו כמה קטנים הדמויות האלה!

26
0
Would love your thoughts, please comment.x