נושאים באתר

צוות האתר

צוות האתר

האם יש זכר לקריעת ים סוף בקברות הפרעונים?

אורי יהודה, ארכיאולוג מתחיל, מסתמך על ספארקס בטענה כי יתכן בהחלט שהד לאירוע מתואר ואף מצוייר בקברות הפרעונים.

להלן איורים מתוך קבר תחותמס השלישי וקברים נוספים מאותה תקופה:

יהודה כותב:

"טביעת חיילי פרעה בים היא מוטיב מקובל והם נחשבים לגיבורים".

התמונה הבאה לקוחה מ"ספר השערים המצרי" (book of the Gates) הנחש המפותל בתוך המיצר מסמן את אויבי מצרים

הגדלה מתוך קברו של אמנחותפ II:

אם נסכם את המוטיבים המצריים בספר השערים ובספר השאול (אמדואט), הרי ניתן למצוא הקבלה לסיפור חציית ים סוף במקרא.

הסיפור המצרי מחולק ל 12 שעות הלילה ומתאים לזמן חציית ים סוף המקראית אשר נערכה גם היא בלילה. לפי המיתולוגיה המצרית, מגיע פרעה אל ים הלהבות בשעה הרביעית של הלילה, והאש מונעת ממנו להגיע לים. ניתן להקביל מוטיב זה לעמוד האש שהגיע אל מאחורי מחנה בני ישראל ולא איפשר לצבא פרעה להתקרב אליהם.

בשעה החמישית מסופר על קריעת הים לשניים כאשר בתווך נמצא נחש מפותל המתאר את אוייבי מצרים. הדבר מקביל לחציית ים סוף ומעבר בני ישראל בתוכו.

בשעה העשירית, לפנות בוקר, חוזר הים ומטביע את חיילי פרעה האמיצים בתוכו. גם בסיפור המקראי חיילי פרעה טובעים בים לקראת סוף הלילה ובבוקר מוצאים בני ישראל את גופותיהם מושלכות על החוף. וישב הים לפנות בקר לאיתנו

להלן תמונה הכוללת את האיור כולו:

 

(התמונה באדיבות המצרים)

שתף מאמר זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email

תגובות ישירות

9 מחשבות על “האם יש זכר לקריעת ים סוף בקברות הפרעונים?”

  1. יתכן שהתמונה הראשונה (עם הגמדים ביאור)
    מייצגת את זה שהמצרים הפילו את הבנים ליאור. תראו כמה קטנים הדמויות האלה!

    1. קיבלתי את תוכן ההתייחסות שם ולא הבנתי את ההקשר. במאמר שהבאתי מובא שארכיאולוג מתחיל טוען שיתכן שיש הד בקברות הפרעונים ליציאת מצרים, התמונה מקברו של תחותמס השלישי, ולא יכולה להיות קדומה למי שקבור בקבר…
      ספר השערים הוא מתקופת הממלכה החדשה, כלומר הממלכה שלפי המסורת בתקופתה התרחשה יציאת מצרים.
      איפה בדיוק הבעיה של המגיב שם?

    1. הכל ענין של פרשנות, ושערי פרשנות לא ננעלו כידוע
      מן הסתם יש בספר השערים עוד הרבה דברים, והוא לא לקח על עצמו שליחות לספר על קריעת ים סוף בלבד
      ולכן אין מדובר באיזה תיעוד אלא בחלק מסיפור שניתן לקשר אותו לקריעת ים סוף
      בכל מקרה אם אתה מדבר על המינימליסטים, גם אם תראה להם תיעוד של יציאת מצרים זה לא יעזור, הם יוצאים מהנחה שזה לא יתכן
      כפי שעשו עם ממצאים אחרים בנוגע למלכות בית דוד וכדו'

  2. ככל הידוע לי ספר השערים וספר השאול קדומים יותר מיציאת מצרים, לא כן? כך שאם יש קשר בין השניים, הוא לא שהספרים מתעדים את האירוע אלא שה' עיצב את האירוע כך שיתאים למסופר בספרים, אולי כדי להרשים בכך את המצרים.

        1. כמדומני שהתיארוך לממלכה החדשה ברור
          אם הנושא הוא איזו שנה בדיוק
          צריכים קודם לברר לאיזו שנה החבר מייחס את יצי"מ שכידוע רוב העוסקים בנושא מאחרים אותה למאה ה13 והלאה בעוד לפי המסורת היא יותר במאה ה15

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *