אורי יהודה, ארכיאולוג מתחיל, מסתמך על ספארקס בטענה כי יתכן בהחלט שהד לאירוע מתואר ואף מצוייר בקברות הפרעונים.
להלן איורים מתוך קבר תחותמס השלישי וקברים נוספים מאותה תקופה:
יהודה כותב:
"טביעת חיילי פרעה בים היא מוטיב מקובל והם נחשבים לגיבורים".
התמונה הבאה לקוחה מ"ספר השערים המצרי" (book of the Gates) הנחש המפותל בתוך המיצר מסמן את אויבי מצרים
הגדלה מתוך קברו של אמנחותפ II:
אם נסכם את המוטיבים המצריים בספר השערים ובספר השאול (אמדואט), הרי ניתן למצוא הקבלה לסיפור חציית ים סוף במקרא.
הסיפור המצרי מחולק ל 12 שעות הלילה ומתאים לזמן חציית ים סוף המקראית אשר נערכה גם היא בלילה. לפי המיתולוגיה המצרית, מגיע פרעה אל ים הלהבות בשעה הרביעית של הלילה, והאש מונעת ממנו להגיע לים. ניתן להקביל מוטיב זה לעמוד האש שהגיע אל מאחורי מחנה בני ישראל ולא איפשר לצבא פרעה להתקרב אליהם.
בשעה החמישית מסופר על קריעת הים לשניים כאשר בתווך נמצא נחש מפותל המתאר את אוייבי מצרים. הדבר מקביל לחציית ים סוף ומעבר בני ישראל בתוכו.
בשעה העשירית, לפנות בוקר, חוזר הים ומטביע את חיילי פרעה האמיצים בתוכו. גם בסיפור המקראי חיילי פרעה טובעים בים לקראת סוף הלילה ובבוקר מוצאים בני ישראל את גופותיהם מושלכות על החוף. וישב הים לפנות בקר לאיתנו
להלן תמונה הכוללת את האיור כולו:
(התמונה באדיבות המצרים)
בס"ד
לצוות האתר שלום רב.
האם תוכלו לפרש לי בדיוק את המשמעות של כל תמונה ותמונה המובאים בזה.
הדברים כאן הם תקציר של דברי אורי יהודה, ושל ספארקס, והובאו כאן לידיעת הציבור, לדעת מה המשמעות מן הסתם אי אפשר, הוצע שיש קשר לקריעת ים סוף, שהתגלגלה לתוך המיתוס המצרי, אבל אין דרך לקבוע מה דמיוני ומה מציאותי וכדו', זו רק השערה בעלמא.
בס"ד
צוות האתר שלום רב. אני מבקש לדעת מהן המקורות – האתרים – ממנו נלקחו התמונות המובאות כאן בקברי תחותימוס השלישי ואמנחוטפ השני?
יש לינקים בגוף המאמר
ברוב התמונות רואים נשים עומדות משני צידי הים/נהר ו-או טובעות בים, ובחלק אנשים ערומים… איפה "החיילים האמיצים" (ובני ישראל)?
אנשים ערומים מסמלים מתים
את האומץ קשה לראות אחרי שטובעים
ואכן יש תמונה אחת שנראה כאילו נשים עומדות ומתבוננות באירוע, יתכן שזה מה שהיה
לכרונולוגיה המצרית יש סדר די מוצק . הטעות יכולה להיות +/- מספר שנים המצוין בתארך . גם לתנך כרונולוגיה משלו שאינה מתחשבת במצרים למעט מספר נקודות מפגש . אם האיורים מתארים את יציאת מצרים בימי תחותמס ואמונחתפ 2 בנו בסביבות 1500 שהיו לפי פר. ארמסטד זה סותר את הכרונולוגיה המקראית המתארכת את יציאת מצרים לשנת 1312 אז…..תחליטו או שהתנך טועה או שהאיורים לא מתארים את יציאת מצרים . חובה שתהיה התאמה בתארוך.
שלום למכובדי יעקב מרוז
התיארוך 1312 לפי הכרונולוגיה המקראית אינו מוסכם
ויש המתארכים את יציאת מצרים לימי תחותמס ואמנחותפ השני
את הכרונולוגיה של התנך קובע התנך ולא גורם אחר . ספר העזר הטוב ביותר בימינו הוא " סדר הקורות בתנך" של אליעזר שולמן שקיבל הכשר רבני ולכן הוא המחייב את הכרונולוגיה המקראית . יש חיבורים עתיקים אחרים שגם לפיהם יציאת מצרים בסביבות שנת 1312 ולכן אם התנך מדייק צריך להסתכל על ההיסטוריה המצרית בשנת 1312 וזו התקופה בה יורדת השושלת ה-18 וקמה השושלת ה-18 הרעמססית .
הגישות השונות כולן גישות מסורתיות ומושתתות על פרשנות לתורה
גם אם הרב שולמן קיבל הסכמה רבנית (והספר שלו אכן מעולה, וכולו בכתב יד!) עדין יש מקום לדעות שונות, ראה כאן
תחותימס השלישי – או אמנחותפ השני? בכל מקרה, מי שצודקים הם אלו שמתארכים את מקור הסיפורים לימי גירוש החיקסוס (והתפרצות סנטוריני) בימי יעחמס הראשון, בתחילת המאה ה-16 לפסה"נ… זה הארוע ההיסטורי היחיד שמתאים (באופן כללי) למה שהשתמר בצורה מעורפלת במסורות…
גם כאן יש כמה אפשרויות אבל יותר סביר תחתומס, לפי הדעה המקדימה
אני מבין שגם לך יש דעה בנושא התארוך, אבל יש הרבה דעות בנושא, מה לעשות
חשבתי שאמרת שהתיארוך המקראי מוטעה(?)…
ככל הידוע לי ספר השערים וספר השאול קדומים יותר מיציאת מצרים, לא כן? כך שאם יש קשר בין השניים, הוא לא שהספרים מתעדים את האירוע אלא שה' עיצב את האירוע כך שיתאים למסופר בספרים, אולי כדי להרשים בכך את המצרים.
ספר השערים הוא מתקופת הממלכה החדשה
מנין לך שהוא קדום ליצי"מ?
כך שמעתי מאחד מחבריי שעוסק בהיסטוריה של מצרים העתיקה. אם ידוע לכם משהו אחר, אשמח לעדכן אותו.
כמדומני שהתיארוך לממלכה החדשה ברור
אם הנושא הוא איזו שנה בדיוק
צריכים קודם לברר לאיזו שנה החבר מייחס את יצי"מ שכידוע רוב העוסקים בנושא מאחרים אותה למאה ה13 והלאה בעוד לפי המסורת היא יותר במאה ה15
בהנחה שהמצוטט כאן מספר השערים הוא נעון, איך יש המפקפקים ביציאת מצרים?
הכל ענין של פרשנות, ושערי פרשנות לא ננעלו כידוע
מן הסתם יש בספר השערים עוד הרבה דברים, והוא לא לקח על עצמו שליחות לספר על קריעת ים סוף בלבד
ולכן אין מדובר באיזה תיעוד אלא בחלק מסיפור שניתן לקשר אותו לקריעת ים סוף
בכל מקרה אם אתה מדבר על המינימליסטים, גם אם תראה להם תיעוד של יציאת מצרים זה לא יעזור, הם יוצאים מהנחה שזה לא יתכן
כפי שעשו עם ממצאים אחרים בנוגע למלכות בית דוד וכדו'
מנקודת מבט של 'נייר חלק', שלא יודע כלום, לשום צד. האם אין לראות בהקבלה המעניינת הזו סוג של הוכחה, או חיזוק משמעותי מאוד של הסבירות, של אמיתות סיפור קרי"ס?
מהניסוח המאוד מסתייג שלך, הן במאמר והן בתגובות, נראה שאתה מאוד מפקפק במשמעותה של ההקבלה הזו.
זה אכן בערבון מוגבל
כי הידע שלנו על מצרים זעום
וזה יכול להיות מוסבר בעוד דרכים
זה פורסם בפייס אפשר לקבל התייחסות https://www.facebook.com/groups/daetahlka/permalink/1607585746013683/
קיבלתי את תוכן ההתייחסות שם ולא הבנתי את ההקשר. במאמר שהבאתי מובא שארכיאולוג מתחיל טוען שיתכן שיש הד בקברות הפרעונים ליציאת מצרים, התמונה מקברו של תחותמס השלישי, ולא יכולה להיות קדומה למי שקבור בקבר…
ספר השערים הוא מתקופת הממלכה החדשה, כלומר הממלכה שלפי המסורת בתקופתה התרחשה יציאת מצרים.
איפה בדיוק הבעיה של המגיב שם?
"יציאת מצרים" היא ארוע מוכר ומתועד לא רע שהתרחש בתחילת המאה ה-16 לפסה"נ, בימי יעחמס הראשון, ממש במעבר בין "תקופת הביניים השניה" לבין ראשית הממלכה החדשה. התיארוך המקראי לעניין זה, ומרבית "הפרטים הקטנים" של הסיפור, אינם שווים הרבה לצרכי התיארוך ותיאור הארועים כפי שהתרחשו באמת – וחבל שאתם מבזבזים זמן בלחפש משהו שלא קרה בדיוק כפי שמסופר, בזמנים שהוא לא קרה…
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%A2%D7%97%D7%9E%D7%A1_%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%9F#%D7%96%D7%99%D7%94%D7%95%D7%99_%D7%99%D7%A2%D7%97%D7%9E%D7%A1_%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%9F_%D7%A2%D7%9D_%D7%A4%D7%A8%D7%A2%D7%94_%D7%A9%D7%9C_%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%90%D7%AA_%D7%9E%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D
כאמור, יש דעה כזו, אבל יש גם דעות אחרות, ארכיאולוגיה אינה מדע והיא נתונה לפרשנות ולכן כל אחד מפרש את הנתונים לפי הנחת היסוד שלו, מכחישי היציאה מפרשים אותם לפי הנחתם, מאמיני היציאה המוקדמת מוצאים את יצי"מ מוקדם, ומאמיני המאוחרת מוצאים מאוחר, וכך כולם מרוצים…
יתכן שהתמונה הראשונה (עם הגמדים ביאור)
מייצגת את זה שהמצרים הפילו את הבנים ליאור. תראו כמה קטנים הדמויות האלה!