התייחסות לתשובתו של הרב מיכאל אברהם, למה שכתבתי במאמר קודם.
מעשה בשני כפריים פולניים מגודלים, שישבו על שפת ביצה ובהו במימיה המעופשים. לפתע קם אחד מהם, והתריס מול חברו: "דוד שלי, היה בולע צפרדעים ככה, אבל אתה בחיים לא תוכל לבלוע צפרדע". והחבר, כצפוי: "אני לא יכול? אתה לא יכול! אם תבלע צפרדע תקבל ממני מאה רובל", "באמת"? לגלג הראשון, "אם אתה תבלע צפרדע, תקבל מאה רובל".
בינתיים התאספו כל הכפריים מסביב, וחיפשו אקשן. לרברבן לא היתה ברירה והוא נאלץ להראות איך הוא יודע לבלוע צפרדע, ראשית כל הוא קיפץ בתוך המים הסרוחים כדי ללכוד צפרדע, בהמשך הצפרדע השמנונית החליקה מידיו, לא לפני שהתיזה לפרצופו מי שופכין, ובסופו של דבר לאחר העוויות וקריאות ופרכוסים ותנועות מגונות, הוא הצליח סוף סוף לבלוע את הצפרדע.
לבטלן השני יש כבוד, ומה שמגיע מגיע. מאה רובל עברו מכיס לכיס.
אבל לראשון זה לא הספיק, הוא התחיל להקניט אותו, עד שבמהרה גם השני קיבל בולמוס של עשייה, חיזר אחרי צפרדע מהוגנת, נאבק איתה, ובסופו של דבר הצליח גם הוא לבלוע צפרדע.
מה שמגיע מגיע, מאה רובל עברו מכיס לכיס.
אז מה היה לנו? שני אנשים התפלשו בבוץ, בשופכין, בירוקת, קבלו קלקול קיבה, מאה רובל עברו, ועברו חזרה. נשארנו בנקודת ההתחלה.
לכן, אני ממש לא אכנס למצב תגובה, או יותר מדוייק: מצב פינג פונג, בו אני מצטט כל קטע, ואז מעיר מאה הערות מכל הסוגים, בולע צפרדעים וטוחנן זו בזו, וכו'. מה שיגדיל את ספרות מאמרי התגובה באופן אקספוננציאלי ללא שום תרומה ממשית לאנושות. זו הסיבה שמלכתחלה כתבתי קצר.
אני רק אתייחס בקצרה לנושא העיקרי:
קראתי את התגובה, ולא מצאתי בה תשובה מספקת לשתי השאלות הפשוטות ששאלתי.
1) מה הערך והמשמעות לקבל את ההלכה החזלי"ת, אם מוחקים ממנה תחום הלכתי שלם של הדעות שמגדירות יהדות 'נכונה' לפי חז"ל.
2) מה הערך בכלל של לקבל הלכה חזלי"ת, אם לא רואים אותם סמכות בתחום התיאולוגי, שהרי התיאולוגיה עומדת מאחורי ההלכה.
במאמר נכתבו כל מיני דברים, וחלקם הם גם התייחסות לדברים שאולי ניתן להבין ממה שכתבתי.
אבל לא שום תשובה ברורה לאחת משתי השאלות הללו.
הדיון בטיעון הראשון בא לקראת סוף מאמר הביקורת, תחת כותרת המשנה: 'איפה הוא טועה'? ובקטע שאחריו, תחת כותרת המשנה: מהי יהדות: האם יש לה מסר רוחני לעולם?
דיון ממוקד בטיעון השני אין במאמר (הקטע הרלבנטי במקרה לא מצוטט), אך אנסה לדלות פנינים בהמשך.
טיעון 1
ממש מתחשק לי להעתיק את כל הקטע, כדי להיות ברור וכו', אבל אני מתאפק, הרובלים נשארים בכיס, ואשא תפילה שאזכה לאימלוק מדוייק וכו'.
מה שנאמר בקטע זה הוא:
א) אם הגעתי למסקנה שהמשיח לא יבא, דרישה הלכתית להאמין שיבא, לא תוכל לשנות זאת.
ב) גם ההלכה התלמודית לא באה בטענות על אדם שמחזיק בדעה כל שהיא אליה הגיע בעיונו, "אדם כזה אין דרך לדרוש ממנו כלום ולא להטיל עליו סנקציות", (רדב"ז). המינים שבזמן חז"ל "אימצו תפיסות אחרות מחמת יצר".
ג) גם חז"ל אם היו מכירים את המינים של זמננו, שליבם אנסם, לא היו אומרים הלכות לגביהם, בודאי לא דין מורידין (תינוק שנשבה), ואפילו צירוף למנין, ככל שיש לו זיקה רוחנית לתפילה. ולכן חז"ל הזכירו לתיאבון או להכעיס או תינוק שנשבה, ולא קטיגוריה של ליבו אנסו.
ובכן, שאלתי היתה: "מה הערך והמשמעות לקבל את ההלכה החזלי"ת, אם מוחקים ממנה תחום הלכתי שלם של הדעות שמגדירות יהדות 'נכונה' לפי חז"ל".
התשובה היא: א) סורי, זה כפוי עלינו, ב) חז"ל לא דיברו על המקרה שלנו בכלל.
אך כפי שכבר הערתי במאמרי, לא זה המקרה, לא מדובר בטענות ש'כפויות עלינו', והדוגמא של 'הגעתי למסקנה שהמשיח לא יבא', לא נולדה. מדובר ב'לא בא לי', או 'לא התרשמתי', ולא בהוכחה נגטיבית שלא יבא משיח או שאין השגחה וכו'.
(על ענין הסמכות המהותית מול פורמלית באה אריכות גדולה, וטענה כאילו לא הייתי מודע לחילוק. בעוד לא ידענא מאי קאמר: ככל שמגיעים לשטח בו אין לנו מספיק כלים לברר, הסמכות הפורמלית והמהותית מתלכדות, כמו בדוגמא של בית המשפט. אם לא נקבל את הטענה שמערכת המשפט רקובה, אלא נניח שהיא עושה כמיטב יכלתה המקצועית להגיע לאמת, אזי מכיון שאנו הדיוטים ולא מכירים את כל החקירות הסבוכות ובדיקות הדנ"א וכו', ברור שאין לנו אלא לסמוך על השופטים, למרות שייתכן שטעו בתיאוריה, וברור גם שהם יגיעו לאמת יותר מאיתנו, כי להם הכלים. והוא הדין הכא. הטענה שלא נראה לי שהיו לחז"ל כלים, היא כמו הטענה שמערכת המשפט רקובה וכו', אבל היא בודאי לא טענה כפויה עלינו, היא הבעת דעה. ולכן לטעון שלחז"ל אין סמכות בנושאי עובדות אינה טענה כפויה על אף אחד, היא הבעת דעה, של מינות).
בנוסף, הבהרתי, שלא מדובר בדרישה להאמין, אלא בהגדרת הדעה הנכונה לפי היהדות או לפי ההלכה. אם אתה אנוס שלא להאמין, יהי לך אשר לך. ההלכה לא באה ודורשת ממישהו לחשוב כמוה, אלא רק מסווגת את האנשים לפי אלו שחושבים כמו הדעה הנכונה, ואלו שלא.[1]
וכאן טוען מיכי, שהמינים שחז"ל עסקו בהם 'אימצו תפיסות מחמת יצר'. ובכן, למרות שזה עולה בקנה אחד עם משנתו של המשגיח זצ"ל שהכל נגיעות (נגיעאס), זה חסר כל בסיס. לא מכיר יצר לכפור בתחית המתים, מדובר על דעות שונות של אנשים, כאז כן עתה. חז"ל סברו שהיהדות כוללת אמונות, ושהפורש מן הציבור, מוציא את עצמו גם הלכתית מן הציבור.
לגבי הטענה שלא מענישים מי שהדעה כפויה עליו לפי שכלו, נניח שהיא נכונה, הרי אני לא מחפש להעניש מישהו, אלא לדון מה הדעה הנכונה לפי היהדות. כפי שכבר הבהרתי בתגובות למאמרי. וגם הרדב"ז לא מדבר אלא על השאלה הלא רלבנטית לענינינו, אם להעניש אותו או לא. אבל לא מתווכח שיש עיקרי אמונה ושהסוטה מהם הוא מין. אלא שאומר שמי שלבו אנסו למינות הוא רק טועה ואין להענישו. (ואכן הגמרא מתייחסת לרבי הלל כחוטא בשוגג, שאריה ליה מאריה, הוא צריך סליחה וכפרה על זה).[2]
הטענה שחז"ל הזכירו קטגוריה של להכעיס או לתיאבון, ולא של ליבו אנסו. תמה תמה אקרא, הקטגוריות האלו עוסקות במומר הלכתי, ולא במין. הנפקות בגודל החשק רלבנטית רק לגבי הלכות מזיד. דוקא משום שהמינות היא מינות בין בלהכעיס בין בלתיאבון.
אשר על כן, המורם מכל זה, שחז"ל דיברו בדיוק על אנשים שליבם אנסם בעיונם, וכל הקורא את כתבי כתות בית שני השונות והמשונות, רואה שהן היו כתות עם השקפה מגובשת על בסיס כל מיני רעיונות ואידיאולוגיות, שנשפטו ע"י חז"ל למינות, משום שפרשו מהאמונה והאידיאולוגיה המקובלת בבית המדרש של חז"ל (וכי לפי סעיף ג' חז"ל לא היו דנים את הרפורמים בזמננו כמינות משום שזו הדעה שהם הגיעו בעיונם?). ואין שום נפקות אם מענישים את המינים האלו, או שסבורים שהם אנוסים, אין ויכוח שזו מינות ושהיא שגויה לפי ההלכה החזלי"ת. שכן אפילו אם פלוני הגיע למינות על ידי טעות זכה בעיונו הנמלץ, והוא נקי מכל מזיד, ולא ייענש, להיפך נתפלל עליו תפילת רבים 'שאריה ליה מאריה'. עדיין, אם אלמוני ילך ויטיף במזיד גמור, בלי שום מחשבה, סתם כך כי הוא קנה ספר גדול וזה מצא חן בעיניו, ללכת אחרי פלוני הזך, שחז"ל יגזרו את דינו של אלמוני לכל הפחות כמין. משום שהוא מטיף למינות… ואם כן וכי המגן הגדול של יהדות רזה מול ההלכה, היא הטענה 'כולנו אנוסים ושוגגים'… (וכן 'כולנו קראנו את הטרילוגיה בעיון ואנחנו כפויים למסקנותיה', כולל פוליגרף שזה לא חלילה 'מחמת יצר'…).
בקטע הבא באמת כותב מיכי מפורש: "זה לא מכשיר את כל המינות. זה רק אומר שאין דרך לתבוע מאדם לחזור ממנה ולהטיל עליו סנקציות", ונראה מדבריו שזו ההגנה הדתית על היהדות הרזה, שאף אם היא מינות, ההלכה לא תטיל עליה סנקציות. (יש בדיחה כזו: "מהי דיפלומטיה? האמנות להגיד "כלב יפה", עד שמוצאים אבן מספיק גדולה לזרוק עליו"…).
אוי להם לברה-מינים, שמינותם אומנותם…
טיעון 2
הטיעון כפי שניסחתי לעיל: "מה הערך בכלל של לקבל הלכה חזלי"ת, אם לא רואים אותם סמכות בתחום התיאולוגי, שהרי התיאולוגיה עומדת מאחורי ההלכה".
הקטע במאמרי המתמקד בטיעון זה, אינו מצוטט במאמר הביקורת. למרות זאת, כותב מיכי: "התורה שמורה לנו על סדרת פעולות היא ממש לא חסרת משמעות. בעיקר מפני שהפעולות הללו מביאות תועלת רוחנית כלשהי".
דא עקא, שאני דיברתי על ההלכה החזלי"ת, בודאי שלפי חז"ל פרטיה מביאים תועלת כל שהיא, הבעיה שמה שנחשב תועלת רוחנית בעיני חז"ל, הוא לא בתחום סמכותם לפי מיכי. כלומר ההלכה מקבלת סמכות פורמלית, למרות שהיא בנויה על תחום בו היא נטולת סמכות. (משל לאדם שיתמנה כסמכות פורמלית באקדמיה ללשון העברית, עקב הידע הרב שלו בבלשנות, שזה מינוי מתבקש. דא עקא, שאת השפה העברית ספציפית הוא לא מכיר).[3]
ושוב הוא כותב בקטע הבא:
" איני טוען שאין רעיונות ותשתית מחשבתית בבסיס ההלכות. אני רק טוען שכל אמירה לגבי התשתית הזאת היא ספקולציה לא מחייבת, ואין לנו שום דרך לדעת מהי אותה תשתית. זה הכל".
ועל זה נאמר אין הנחתום מעיד על עיסתו, שכח חלק משמעותי מהעיסה. הנושא הוא לא אם יש לי דרך לדעת מה התשתית (גם הגר"ח מבריסק טען שאין דרך לדעת מה היא), אלא האם התשתית הזו בעלת ערך. אם לחז"ל אין סמכות בתחום התשתית, אין ערך לתוצאה דהיינו להלכה, בין אם אנו יודעים איך חסרי הסמכות הוציאו את ההלכה מהערך, ובין אם אין לנו מושג.
ושוב:
"הצורך בהגדרה עצמית אינו הצדקה לכך שכל הגדרה שמוצעת היא קבילה ונכונה. יתר על כן, טענתי היא שיש מסגרת כזאת והיא ההלכה. התכנים המחשבתיים הם פרי רוחם של אנשים ולכן לא ראוי להשתמש בהם כדי להגדיר את המסגרת, בטח לא אם רוצים להסיק מכך מסקנות הלכתיות ומעשיות ולא רק הגדרה אינטלקטואלית".
במחילה, במטותא, ובברכת שאריה ליה מאריה. וכי טענתי שכל הגדרה שמוצעת נכונה? טענתי שיש צורך בהגדרה, מה אומרת הדת, אחרת ניתן למכור אותה בחנות לחמרי יצירה בתור פלסטלינה (קצת ישנה ויבשה). אמירה הלכתית היא תמיד השלכה של תיאולוגיה, ולכן לא עומדת לעצמה. האמירה שהתכנים היא פרי רוחם של אנשים, לא רלבנטית, גם ההלכה פרי רוחם של אנשים, זו הצורה בה התושבע"פ תופסת את התושב"כ, במזיגה של מסורת, ידע, הבנה, וכו', לא רלבנטי לענינינו איך, אבל זו ההגדרה של הדת, ואין דת בלי הגדרה. אני לא רוצה 'להסיק מסקנות הלכתיות', אלא מתאר עובדה שהמסקנות האלו הגיעו אלינו יחד עם כל שאר ההלכה.
בקצרה, לא קיבלתי שום תשובה, לא על הטיעון הראשון, ולא על השני.
עד כאן תשובתי לביקורת.
—
וכעת, כמה מילים על עוד פנינים השזורות במאמר. רצוי לדלג ולא לקרוא, אא"כ אתם חובבי צפרדעים.
1) משפט אי השלמות של גדל, מראה שכל מערכת לוגית היא לא שלמה, ולא ניתן ליצור שפה פורמלית שתקיף את כל הנושא. הוא הדין בהגדרת הדת, תמיד תישארנה נקודות בלתי כריעות. לא השפה הפורמלית תושיעינו.
2) אני חושב שלומר שאין דבר כזה מחשבת ישראל, על סמך ריבוי מחלוקות, או דוגמאות לדברים שנראים תלושים, זו שגיאה. זה כמו לטעון שאין דבר כזה ארכיאולוגיה, בהסתמך על ריבוי מחלוקות או דברים שנראים תלושים. וכן עוד הרבה תחומים. בסופו של דבר יש התכנסות, אם בימי הביניים חשבו שה'מתודה' האריסטוטלית היא אמת מוחלטת, ולכן חייבת להשתלב בתורה, במשך הזמן הוכר שזה לא כך, וכן הלאה. זה שיש דעות מקוריות בין הוגי הדעות היהודיים במשך הדורות, אמנם מעיד על פלורליזם, אבל לא על כך שאין מגבש די ברור של אמונות ודעות יהודיות מסורתיות שעולות מן התורה ומן הנביאים ומובעות בבירור בחז"ל ובחכמים שאחריהם. מאמר ספציפי בחז"ל תמיד נתון ללולינות, אבל לא מכלול, והראיה שאף אחד לא טוען שהיהדות הרזה מייצגת את חשיבת חז"ל, כלומר אדם שנשבה לבין יהודים רזים, ויום אחד יגלה שיש תלמוד, ישתכנע מן התלמוד שהוא גדל בשיטה שגויה, לפחות אליבא דהתלמוד. זה הוא אם כן המקרה הנכסף בו אדם ישנה את דעתו מחמת דברי אגדות.
3) "עיקרי האמונה. אם אלו נכונים אז הם נכונים לכל באי עולם ולא רק ליהודים". בהחלט.
4) סורי שלקחתי את משל בגדי הים גם לתחום הדעות, מה לעשות שלדעתי הוא משל טוב. אך הוא לא 'שייך לספר השלישי', הוא שייך לכל מי שמוצא חן בעיניו המשל… אני יוצא מהנחה שליהדות יש זכות לסווג אנשים לפי דעות נכונות ולא נכונות, ולכן אנשים שמעמדם מוטל בספק, יכולים מבחינה לוגית להיות רגועים לחלוטין בהסתמך על משל בגדי הים. שום טיעון לוגי לא יוכיח שהם לא שמרנים.
5) "למרבה האירוניה, טענתו הלכאורה שמרנית של ענבל מאמצת דווקא את הלוגיקה הילדותית של הפוסטמודרניות. גם החבר'ה הללו טוענים שכל טיעון עקבי שקול לכל טיעון עקבי אחר, ולכן אין דרך לקבוע אמת ושקר או עדיפות של עמדה או ערך כלשהם על פני אחרים. מבחינתם הטיעון מכוח הא"ב על הליכה בעירום בסקנדינביה שקולה לטיעון שמצדיק הליכה עם מעיל שם, שהרי שתיהן מתבססות על טיעון לוגי תקף".
במחילת המחילות, אני לא טוען שכל טיעון הוא לגיטימי מעצם קיומו, רק טוען שכל טיעון יכול להציג את עצמו כשמרני, הוא יכול להיות בלתי לגיטימי מסיבות אחרות (למשל: שמרני אבל מטומטם), אבל כל עוד אין הגדרה פורמלית לשמרנות, אין טעם לדון מי שמרן ומי לא. ניתן גם לטעון שמהפכנות היא שמרנות, מכיון שחז"ל היו מהפכנים (וכך אומרים בעלי הרפורמה המשפטית, שהם ממשיכים את דרכו של ברק שעשה מהפכה).
6) לא ניסיתי אפילו להעלות טיעון פוסטמודרניסטי, שכולם צודקים, אלא שבתיאוריה שום כיוון לא נפסל לפי היהדות הרזה. וכי הקונסרבטיביים כולם טפשים? רמאים? מן הסתם יש ביניהם אנשים פקחים המחזיקים בטיעונים ערכיים, בעלי תקפות לוגית. שהבעיה היחידה של האורתודוקסיה איתם היא עיקרי האמונה, או מחויבות להלכה. אני לא חושב שאני יותר חכם מהקונסרבטיביים, או יותר צודק מהם, או יותר לוגי מהם, אלא רק דבר אחד: יותר עומד בדרישות ההלכה מהם.
7) "לשון אחר, ענבל, גם אם ינסה, לא יצליח להציג מסגרת אורתודוקסית שמתאימה לדרישותיו המחמירות (שאותן ראינו למעלה), ולכן מתקפתו עליי תוקפת גם אותו עצמו. ראינו שהוא לא מוכן להבחין בין טיעונים שמחזיקים מים לפסאודו-טיעונים שאינם מחזיקים מים. הוא מניח שאם אדם מקבל טיעון לשינוי ההלכה הוא אמור לקבל כל טיעון או פסאודו-טיעון כזה. והרי תולדות ההלכה מלאות בטיעונים כאלה. אם כן, דווקא לשיטתו אין ולא ניתן להגדיר מסגרת אורתודוקסית והיהדות נותרת ריקה".
אוי, כמה שאני כותב גרוע, עד שמייחסים לי דברי שטות והבל כאלו!
ההגדרה של ההלכה המחייבת היא מאד פשוטה וברורה, ומבוארת בספרות חז"ל פעמים הרבה: ההלכה נקבעת על ידי פוסקי הלכה, פוסקי הלכה מקבלים את סמכותם מכח פוסקי הלכה אחרים, ומכח האמון שהציבור נותן בהם.
ולשאלתכם: כן.
8) "כנראה עליי להזכיר שוב שטענתי לא הייתה שאין טיעון פורמלי ששולל את היהדות ה'רזה'. להיפך, מבחינתי כל הדיון מתנהל בשאלה האם זה נכון ולא האם יש טיעון ששולל את זה".
הספר, לפחות זה שאני קראתי, מספק טיעונים ללגיטימיות של גריעת א' ב' ג' מסל המוצרים של היהדות. ועוסק גם בלגיטימיות של הגריעה הזו.
9) "בעיניי התיוג של טענה או טיעון כ'כפירה' הוא תחליף זול במקום שבו אזלו הטיעונים. כשאין טיעונים שולפים מהשרוול תיוגים".
כפי שהסברתי יפה, טענת כפירה היא טיעון משמעותי, טיעון המצביע על כך שלפי ההלכה מי שאינו מכיר באמיתות מסויימות שמובעות לפי חכמים ביהדות, מסווג כפורש מן הציבור. המילה 'תיוג' לא רלבנטית כאן, היא בעצמה 'תיוג' של טיעון כמשהו שאינו טיעון.
הערות:
[1] משל למתנגדי חיסונים שטוענים שברור להם שהחיסונים מסוכנים מאד ושאף אחד לא מוכן לענות להם. המציאות היא שיש כנראה דעה אחרת, והממסד הרפואי לא 'כופה על מישהו לחשוב דעה א', אלא פשוט ממיין אנשים לפי אלו שמחזיקים בדעות שמסוכנות לבריאות, לדעתו של הממסד, מול אלו שלא.
[2] לגבי רבי הלל, מיכי כותב:
"הגמרא אומרת "שריה ליה מריה לרבי הלל", אבל הוא עדיין נקרא 'רבי הלל' ועדיין דבריו מובאים ונדונים. זאת להבדיל ממי שנוטש את המחויבות להלכה, כמו למשל אחר, שההתייחסות אליו חמורה הרבה יותר (אזכיר שבעל העיקרים מוכיח מרבי הלל דווקא את חוסר החשיבות של עיקרי אמונה)".
ויש כאן אנלוגיה לא נכונה, אחר נטש את המחוייבות להלכה ולתורה בכלל. כמובן שזה מוציא אותו מן הכלל. אבל היו הרבה חכמים שחידשו חידושים נועזים הלכתית, ואף אחד לא חשב שזה מוציא אותם מן הכלל. והוא הדין בעיקרים, אם אחד החכמים חידש חידוש נועז הלכתית, זו זכותו בתור אחד מחז"ל, הם דנו אותו כטועה ובקשו עליו רחמים. אבל אם מישהו מהחכמים היה נוטש את כל ההשקפה של חז"ל, ברור שהיו דנים אותו כמין.
הרדב"ז לא מוכיח את 'חוסר החשיבות של עיקרי אמונה', אלא שמי שטועה בהם לא נענש, אלא מבקשים עליו רחמים, אך עדיין סבורים כי הוא טועה בדעה שאסור לקבל.
[3] המשך הדברים שלא חייבים להבין את המשמעויות כדי שלפעולות יהיה ערך ולא דורשים טעמא דקרא, שוב מתייחס למצוות התורה, אני מסכים שאין חובה להבין את הטעם כדי לצאת ידי חובה. אבל גם כאן, כדאי לזכור, סתם כצידה לדרך, כי בהנחה שהתורה מאמינה באיזו תיאולוגיה, היא הבסיס של המצוות, ואם מטילים ספק בתיאולוגיה, מטילים ספק בערך קיום המצוות.
ישר כח לרב העונה, המצלצל דברי אמת כענבל בפעמון!
רק אוסיף גרגר לערמת הדברים הנכוחים, שלא רק "אשר על כן, המורם מכל זה, שחז"ל דיברו בדיוק על אנשים שליבם אנסם בעיונם", אלא שכך כתב גם אדונינו הרמב"ם במורה אשר לו:
"אם יעלה בדעתך שאפשר להתייחס בסלחנות למאמין הגשמות משום שהוא התחנך על כך, או בשל בורותו וקוצר השגתו, הרי כך ראוי לך להאמין לגבי עובד עבודה זרה, כי הוא לא עובד אלא או מבורות או מחינוך, "מנהג אבותיהם בידיהם" (בבלי חולין יג,ב). ואם תאמר שפשטי המקראות גורמים להם לבלבול הזה, באותה מידה עליך לדעת שרק דמיונות ותפיסות פגומות הביאו את עובד עבודה זרה לפולחנה. אם כן אין מקום להצטדקות למי שאינו מקבל כנתון "תקליד" (את שלילת הגשמות) מאנשי האמת בעלי העיון, אם קצרה דעתו מלעיין. כי איני מחשיב ככופר את מי ששלילת הגשמות לא הוכחה לו, אלא את מי שאינו מאמין בשלילתה, בפרט כאשר קיימים תרגום אנקלוס ותרגום יונתן בן עזיאל עליהם השלום, המרחיקים את הגשמות תכלית הריחוק. זו הייתה מטרת הפרק" (מו"נ א לו).
ואע"פ שכדברי המשיב הנכוחים, דעת הרדב"ז שאיננו קרוי כופר משום שכך הסיק מתוך עיונו בכתובים, סוף סוף דברי כפירה יש כאן.
ישר כח!
וכתב הרב אלחנן וסרמן שטעמו של הרמב"ם משום שהמגשים, בשונה משאר העיקרים, בפועל לא עובד האל, וזה ההשואה של הרמב"ם לע"ז.
אצל הרב מיכי, השכל מעל הכל.
לדבריך מסקנותיו שגויות, כי השכל נותן משקל גדול יותר לחז"ל.
סתם שאלה שמעניינת אותי:
האם יש טענה מתחת לפני השטח שהאמונה היא 'מעל השכל'?
כבוד הרב, אם תגיע למסקנא שנוגדת את עיקרי היהדות – האם תעשה 'קפיצת אמונה' או שתלך אחרי מה שהשכל אומר? (ע"ע 'המשכיל המאמין' כלומר- מאמין מפני שכך השכל שלו אומר, ו'המאמין המשכיל' – מאמין בטבעו, ובודק ומסביר בשכלו)
אשמח לתשובה.
סליחה על נוסח השאלה, בפרט שלא קשור כ"כ לטור.
תודה
1) אולי גם השכל נותן משקל לחז"ל, אבל ההטענה המרכזית שלי היא לא מה השכל נותן, אלא מה היא הגדרת היהדות, הוא מנסה לתת תוקף להגדרה מסולפת וסתירתית, שאינה עומדת בפני הביקורת כהגדרת היהדות. השאלה מה היא יהדות היא עוד לפני השאלה מה דעתי על העולם. והוא מערבב את שתי השאלות האלו בצורה שהיא כבר לא כנה.
2) אמונה זו בחירה של האדם, גם החלקים שמיכי מאמין בהם, בסופו של דבר זו בחירה שלו בין שתי גישות, וזה שהוא או אחרים מביאים נימוקים כבדי משקל לצד אחד, זה לא במקום אמונה. אבל לא נכון לצייר זאת כ'אמונה' מול 'השכל', שני הצדדים משתמשים בשכל להביא נימוקים, ושני הצדדים משתמשים באמונה כדי לבחור ולהידבר לצד אחד.
איך אפשר לבחור להאמין?
והאם באמונה לא דתית גם אפשר לבחור?
כל אמונה מחייבת בחירה כל שהיא, ברמה מסויימת
כי הנתונים והשיקולים הם רק גורמים, אבל לא מכריחים
(כמובן כשמדובר בנוסחא מתמטית ספציפית, אין צורך באמונה, אבל ברגע שמדברים על ההשלכות והמשמעות שלה, שוב צריכים להאמין במשהו)
אדם מחליט שזה נכון והולך על זה כאמת
זה טבעו של עולם
וכמובן אין הבדל בזה בין אמונה בדת מסויימת או אמונה בכך שהדת לא נכונה, או אמונה שהיא לא מספיק מוכחת ולכן לא מחייבת התייחסות וכו', כל דעה היא החלטה של אדם להיות סגור עליה, כי המציאות מורכבת, ואף פעם לא מציגה 'דעה' מתוך המציאות
למה לבחור באמונה?
החלטה שרירותית? אהבת המולדת / מסורת/ שיקולי רווח?
האם נכון מה שאמר הרב שמעון שקופ שגם החיוב לדת מגיע מכח השכל?
לא ידעתי שאני כותב כל כך גרוע ולא ברור
כתבתי במפורש, שכל החלטה שכלית מנומקת, מצריכה בסופו של דבר גם בחירה
המקסימום של השכל, לא מביא אותך ל'אמונה היהודית', או ל'אפיקורסות', הוא מביא אותך למצב בו אתה צריך לקבל החלטה
וקבלת ההחלטה היא בחירה, כי אין כללי אצבע לקבלת החלטות
מה שר' שמעון אמר, הוא שאי אפשר לטעון מבחינה למדנית, לוגית, שחיובים שהתורה מחייבת, כגון תשלומי נזק, הם מחייבים משום שכתובים בתורה, והתורה מחייבת משום שכתוב בתורה, כי זה מעגלי, הגדרת החיוב בעל כרחנו היא דבר נפרד, שאנחנו צריכים או רוצים לקבל את התורה, וכל כוונתו היא להוכיח שההלכה חייבת להכיר בכך שיש דבר נפרד כזה
הבעיה היא בי, עובדה שגם אחרי שהסברת לא הבנתי.
אדם שהגיע למקסימום של השכל, למה שיבחר באמונה?
כי זה נראה לו מועיל? נחמד? רצוי?
או: האם יתכן שיהיה כופר שלא טעה בלוגיקה (כמובן לא להבנתו, להבנתי – להבנת המאמין)?
או: האם הויכוח בין המאמין לכופר הוא ויכוח הגיוני, או ויכוח תועלתי?
הויכוח הוא ויכוח הגיוני
כל אחד מייצג תפיסת עולם אחרת
הנימוקים והשיקולים מצדדים הרבה יותר בעד צד אחד
וכאן האדם צריך לבחור האם הוא יהיה מספיק כנה להודות בכך, ויש לו מספיק כוחות לדבוק בכך
או שהוא יישב על הגדר של התחום האפור וישחק בהגדרות
אם יורשה לי אחזור על שאלה:
אם תגיע למסקנא שנוגדת את אחד (או יותר) מעיקרי היהדות – האם תעשה 'קפיצת אמונה' או שתלך אחרי מה שהשכל אומר?,
או: האם אתה מבין כזה צד?
אין לי דרך להגיע למסקנה כזו
אני יכול להיתקל בקושי
אבל לפי הנתונים שבידי, קושי אחד חדש לא ישנה את התמונה הכללית
אשמח מאוד (בלי ציניות) לקבל הוכחה אחת מתלמוד בבלי, להלכה אחת שנפסקה על פי "תשתית תיאולוגית" כל שהיא. אשמח אף יותר אם תביא הלכה שהתשתית התיאולוגית שלה היא מהנושאים שנכללו בסוף בעיקרים.
ולא, טיעון כמו "ברור שמי שחושב שתהיה תחיית המתים תופס את "כותב" בשבת אחרת" הוא לא טיעון, זה כמו פסיכולוגיה אבולוציונית, אני רוצה מקור לכך שחז"ל היו גם מודעים לכך שתשתית אידאולוגית משפעה על פסיקה כלשהי שלהם.
אני לא טענתי שההלכות נוצרו על פי יג' עיקרים שניסח הרמב"ם
אלא שהן בהכרח נוצרו ע"י תפיסה דתית כל שהיא (תפיסה דתית = תיאולוגיה)
אי אפשר לנסח ולגבש הלכות מבלי שיש לך השקפת עולם דתית מה אומרות המצוות למה ואיך מקיימים אותן ומגדירים אותן
קודם כל, האתר בכלל מדהים והטור הזה וקודמו בפרט.
לגבי הטענה שכופר בטעות הוא כופר, רק בלי עונש, למה לומר כך?? הרב מיכי בודאי צודק שחז"ל דיברו על כפירה מפשיעה (כן, יש יצר לכפור בתחיית המתים ועוה"ב, "לא עבדו ע"ז אלא להתיר עריות"), שהרי חז"ל אמרו דינים שלא קיימים בכופר בטעות. ועוד, הלכות מין הם סנקציות, אז מה המשמעות למי שעובר בטעות על עבירה שאין בה איסור אלא קנס???
כש'סט האמונות' הוא דינמי, ולא מסיני, אין לייחס משמעות לעיקרי האמונה כשבאים לדון ע"ז, כי הרי בדיוק כך נקבעו עיקרי האמונה, כלומר, בשחרור מדעות קדומות ומשמעות המקרא.
וזה התשובה לשאלה (הראשונה) – לא מוחקים תחום הלכתי, התחום לא הוגדר מעולם, הוא מוגדר כשיש קבוצה שמאיימת על האומה, בשגגה או זדון, מי שדן בזה מעולם לא היה מחוייב.
ברור לי שיש לתת משקל גדול יותר לדברי חז"ל, אבל זה כבר בשאלה השנייה שבאמת נשארה פתוחה אצלו.
תודה על הדברים
1) זה כתוב בגמרא במפורש "שארי ליה מאריה לרבי הלל", אלוהים יסלח לו, כלומר הוא ביצע פשע
הרדב"ז מוכיח מכאן שלא הוקיעו אותו כמין, ומכאן שהוא לא מאבד את מעמד היהודי, אבל כותב מפורש "מחמת עיונו הנפסד… אנוס הוא ופטור", כלומר ברור לנו שהוא טועה, אלא שאינו נענש כי הוא אנוס.
ברור לו שהוא חוטא, וגם העיקרים כותב על זה "אף על פי שהוא טועה בעיונו, והוא חוטא בשוגג וצריך כפרה"
2) עבדו עבודה זרה כדי להקל בעריות, הכוונה שהיה להם נח לפרוש מהמחויבות למצוות, זה לא יצר לחשוב כך או אחרת, אין יצר לחשוב כך או אחרת. והחילוק הזה הוא גם מלאכותי ולא כנה, וגם לא מבוסס בשום הלכה. הכתות בימי בית שני לא פרשו בגלל המחויבות למצוות, קרא מגילות ים המלח, הם היו מחמירים הרבה יותר מהפרושים, קיבלו על עצמם נזירויות הרחקות וסיגופים, המטרה לא היתה להתיר עריות, אלא אידיאולוגיות קיצוניות.
3) הלכות מין הם לא סנקציות, זו טעות חמורה, הלכות מין הם הלכות שמגדירות מי הוא יהודי, הם נאמרו גם כלפי מי שאיננו חוטא כלל אלא פורש מן הציבור. וכי אתה חושב שהמינים של אז היו כולם סוקראטס? גם אז רובם גדלו באוירה מסויימת, ונמשכו אחריה, וגם אלו שביודעין פיתחו אידיאולוגיות, היו 'טועים בעיונם' ותו לא. ההבדל הוא שרבי הלל היה חכם מחכמי התלמוד, והכיר בחשיבות ובמחויבות לכל דברי חז"ל והתושבע"פ, אבל הוא הרגיש בר פלוגתא של חכמי דורו, ואכן גם מצידם היה בר פלוגתא, הרי הוא היה הנשיא, ולכן לא ראו את דעתו החריגה כהתרסה שאינו מחוייב לחכמים. ולכן הוא רק טועה בעיונו, כמוני כמוכם, לי יש מסקנה אחרת. אבל כשמישהו בא ומתריס שאין משמעות בכלל לכל דעת חז"ל על האמונה היהודית ומהותה, ויש רק מחויבות פורמלית להלכה, הוא לא רק טועה בעיונו, הוא גם מורה לרבים להתנתק מהסכמה רחבה של האומה שיש עיקרי אמונה חשובים, ומגוחך לטעון שזה בכלל 'טועה בעיונו'. אם כן גם ענן הקראי היה טועה בעיונו, וגם צדוק וביתוס, הרי מפורש באבות שהם בסך הכל טעו באיזו מימרא, וגם אלישע בן אבויה וכו'.
4) אתה יוצא מהנחה שעיקרי האמונה נקבעו בשחרור מדעות קדומות וכו', ומכח הנחה זו מקעקע את סמכותם, זה מעגלי וגרוע מכך. עיקרי האמונה מייצגים את מה שהיהדות מחייבת ומה שהיא מאמינה, זה לא 'דינמי', אלא שכמו כל תחום יש מקום לדיון בין חכמים, אבל לבא ולהכחיש אפריורית, סתם כי לחז"ל אין סמכות בתחום העובדות, זו מינות פרופר. התחום בהחלט הוגדר, ואגב, גם היום יש קבוצה שמאיימת על האומה במינות, והיהדות הרזה בהחלט מצטרפת אליה, ובסופו של דבר אם היא תתפוס היכן שהוא היא תהיה כמו הקונסרבטיביות.
מבוסס בהלכה שהטועה בעיונו מצטרף למניין.
יש גם יצר גאוה…
3.שאלה טובה: למה הוציאו את צדוק/ בייתוס/ ענן/ שאר כתות מהאומה? בהנחה שהיו טועים בעיונם (לפחות חלקם)?
תשובה: א. היה ברור לחז"ל שזה בפשיעה. ב. חז"ל החליטו להוציא אותם מהאומה אף שהם טועים בעיונם (הוראת שעה), ג. הטועה בעיונו יוצא מהאומה (דלא כרדב"ז, רשב"ץ ועוד), כמו שנראה ברמב"ם, וסייג ר' אלחנן וסרמן להגשמה (שעובד לאל אחר).
לפי תשובה א-ב הלכות מין הם סנקציות.
4.זה לא מעגלי.עיקרי האמונה נוסדו להמון. מי שבודק הוא חלק מהחכמים.
מי נחשב 'חלק מהחכמים'? מי שנולד לפני חתימת התלמוד? הרמב"ם לא חשב כך בקובעו את העיקרים.
נכון שיש מקום לומר שמי שלא מייחס חשיבות וחכמה לחז"ל הוא כופר. (בפרט כשמגיע מזה להנחות מרחיקות לכת)
1) שארי ליה מאריה = הוא צריך סליחה וכפרה. זה לא ענין של לשון חריפה, אלא שהוא צריך כפרה. וכך אמרו ביומא פו. היכי דמי חילול השם? יצחק דבי רבי ינאי אמר: כל שחביריו מתביישין מחמת שמועתו, [היכי דמי?] אמר רב נחמן בר יצחק: כגון דקא אמרי אינשי שרא ליה מריה לפלניא". (ובברכות כה. אמרו שארי ליה מאריה על אמירה הלכתית תמוהה, ופירש רש"י ימחול לו ריבונו ששיקר שרב אמר כך, כי ודאי רב לא אמר. רש"י הבין שזו אמירה שנאמרת על חטא, ולא על סתם דבר תמוה).
2) ברגע שאתה מתייחס לחשיבה או לשיקולי אגו או נטיות לפילוסופיה וכדו' כ'יצר', החלוקה המומצאת הופכת ליותר חסרת משמעות, כך בני אדם מגבשים דעות תמיד, וכשמדובר על דעות מינות, על זה מדובר. וכי יש לך דעה בעולם שאתה יכול להגיד שהיא עיון מזוקק נטו?
אם אתה מרשה לעצמך לקבוע שרירותית אפריורית בלי שום בסיס, חלוקה גורפת, שמאפשרת מינות בקילומטרים, בגלל סיבה שלא כתובה. אין משמעות להלכה. אני יכול להתיר מלאכות שבת, בטענה שפעם אסרו מלאכות, כי זה היה מטרד ועבודה ולחץ כלכלי, אבל בשביל הכיף לא אסרו. וכן להתיר כל איסורי עריות, בטענה שפעם אסרו אותם כי זה בגידה בערכי המשפחה והקדושה, אבל אם אדם מכיר בערכי המשפחה והקדושה, אלא שקשה לו להתגבר על הגירוי, בזה לא אסרו. וכמובן להתיר משכב זכר, כי פעם זה היה סתם להנאה, אבל היום מרגישים עם זה זוגיות ואת זה לא אסרו. תתקשר אלי בחירום, אם אתה מוצא מצווה אחת או הלכה אחת שאי אפשר לבטל על ידי המנגנון הקל הזה.
3) זו לא שאלה טובה, כי חז"ל בשום מקום לא חילקו חילוק כזה, מינות היא מינות, למה לא שאלת מדוע הנצרות והאיסלם אינם בכלל היהדות? הרי הם בסה"כ טועים בעיונם מתוך קידוש הברית הישנה?
מה זה 'היה ברור שזה בפשיעה', איך מודדים כאן פשיעה? מתוך קהל עצום של אלפי אנשים מישהו יכול לדעת איך בדיוק כל אחד מהם גיבש דעה?
בכל זה אין שום קשר לרדב"ז, פשוט בדיחה וגיחוך להשתמש בו שוב ושוב, הרדב"ז לא מדבר על מי שיוצא חזיתית כנגד הסכמות שמקובל שהם עיקרים, ובעצם יוצא נגד הציבור שומרי המצוות כולם שהיהדות שלהם לא מבוססת ושמנה מדי. הוא מדבר על מי שמתווכח בפרט מסויים, ושיש לו סמכות להתווכח, הוא אמורא לא פחות מאביי ורבא, ושהויכוח הוא בפרט אחד, הרי רש"י אומר שכוונתו אין משיח אלא ה' יגאלם, וכך סביר שהוא אמר משהו נגד הנצרות, ולא התווכח עם עצם הכתוב בתורה שכל שבני ישראל יחזרו בתשובה הם ייגאלו, ועם נבואות הנביאים שאחרי סנחריב. שאמנם הוא אומר דעת מינות, הרדב"ז לא מתווכח עם עיקרי האמונה, אלא שלא מענישים אותו כמין, משום שהוא הגיע בעיון תמים. אם הלל היה מכריז מלחמה על יהדות זמנו וטוען שצריכים יהדות רזה, חכמים עצמם היו מכריזים עליו כמין ולא צריכים לומר שאריה ליה מאריה.
4) האמירה שעיקרי האמונה נוסדו להמון, היא שוב מעגלית. עיקרי האמונה הם קביעה הלכתית, על קביעות הלכתיות אפשר להתווכח, לפי ההיררכיה ההלכתית, אחרת אין שום משמעות להלכה. מי נחשב ראוי להתווכח, גם את זה קובעת ההלכה, לבטל את כל הסמכות של חז"ל בעניני דעות ועיקרי אמונה, זה משהו שקדמוננו בימי הגאונים כבר לא חשבו שיש בסמכותם.
2.ידע איניש בנפשיה. טענתך שאפשר לטעון טענות אויליות (שחלקם מיכי רוצה לטעון), מה הקשר לעניינינו, וכבר מחו ליה אמוחא.
כוונתך שמי שאין לו ערך לחז"ל נחשב לכופר אם מגיע מכך למסקנות מרחיקות לכת? יתכן. חוסר הערכה לחז"ל יתכן שמגיע מגאוה.
או שכוונתך – כמה הוא חולק על עיקרי האמונה? א"כ אתה לא מדבר על משהו הלכתי, אלא על סברא שהוציא את עצמו מהכלל כשמביע דעות קיצוניות כ"כ.
3.השאלה מוגדרת היטב. אחד או יותר משלושת התשובות נכונות.
מה ההבדל בינו למוסלמי? לא יודע איפה הקו שמגדיר כופר. אולי אין קו חד משמעי.
4.יש קביעה הלכתית עם הסתייגות לטועה בעיונו.
הרמב"ם חשב שיש לו סמכות בעניין. הוא מאוחר מהגאונים.
1. צר לי עליך אחי, מדוע אתה מעביר ציטוטים שהוצאו מהקשרם? ומלמד עליך זכות, שכת הברה-מינים כבר הפכה לקבוצה שמעבירים חמרי תעמולה, וכבר אפילו אינם טועים בעיונים…
היעב"ץ כותב את זה כדי להוכיח שרבי הלל לא הכחיש את ביאת המשיח, ושדברי הרדב"ז דחויים, ולא יתכן שיכחיש את ביאת המשיח ויהיה אחד החכמים, אלא מכריח כמו שכתב רש"י שהכחיש משיח משוח בשמן אלא ה' ימלוך עלינו ויגאלינו.
2. לא טענתי שאפשר לטעון טענות אויליות, אלא שהטענה גופא שעליה בנויה יהדות רזה היא אוילית באותה מידה, לקחת תחום הלכתי שלם ולהגביל אותו הגבלה שמעקרת אותו ממשמעותו והופכת אותו לחריג (למה הוציאו את הקראים מכלל ישראל? שאלה עצומה, וי"ל, כי היתה להם ידיעה סודית שהם כולם לא טועים בעיונם…).
לא מדובר על חוסר הערכה, ולא על גאווה (זה גם חשוב, אבל נושא נפרד), אלא על ביטול סמכות וידע חז"ל בהבנת התורה ורעיונותיה.
3. לא הבנתי מה התוספת בלחזור שוב על חצי משפט של הרדב"ז, הוא כותב במפורש: "ולא מצאתי טעם לפוטרו מן העונש זולת מפני שהוא טועה בעיונו ותקנתו קלקלתו… והרי הלל היה אדם גדול וטעה באחד מעיקרי הדת… שאין כפירתו אלא מפני שחושב שמה שעלה בעיונו אמת ואם כן אנוס הוא ופטור. אף הכא נמי טועה בעיונו הוא ואדרבא לפי דעתו זו המשובש חושב שמעלה את מרע"ה למעלה יותר ממעלתו וחס ליה לרבן של כל הנביאים שיאמר עליו ככה… עוד תעיד אליו משמי ותראה לו כתב זה שהפירוש אשר עשה הוא טעות מפורסם בפשטי הכתובים והוא פנים שלא כהלכה וימשך ממנו הריסה בדת אם רוצה לחזור בו מוטב ואם לאו תשלח לי קבלת העדות הזה וגודא רבה אשדי עליה כי אם היה כותב אלי הייתי מוכיחו ומכריחו ומבריחו עד חרמ"ה". אדם אחד החליט שבתורה רואים שמשה רבינו נחשב לאל, והרדב"ז כותב שאפשר ללמד עליו זכות לפטור מן העונש שהוא אנוס, אבל אין ספק שהוא טועה בעיקרי הדת וימשך ממנו הריסה בדת, ואם לא יחזור בו יחרימוהו. הרדב"ז לא משלים עם זה, והולך להחרים אותו, הוא רק כותב שאפשר ללמד עליו זכות שלא מגיע לו אוטומטית עונש של כופר, כי הוא בסך הכל טעה, אבל אין כאן שום לגיטימציה לביטול עיקרי הדת, כפי שכותב הרדב"ז זו סיבה לרדיפה וחרם, אפילו אם המבטל טועה בעיונו.
4. אין שום הסתייגות, ההסתייגות עוסקת בפרט בדרכי הענישה, ולא בעצם ההגדרה של כפירה ומינות.
כל שיטתו של הרמב"ם היא בדיוק להיפך, הוא זה שהיה קיצוני בלקדש את העיקרים שמצאנו בחז"ל. הוא לא התווכח עם העיקרים. הוא התווכח עם אגדות שהם דעת יחיד, וזה עשו גם לפניו וגם אחרי.
4. אין מקור בחז"ל לחטא כשאין ענישה. הרמב"ם הבין שיש לו סמכות לקבוע מהם העיקרים
1. אני לא בוחן כליות ולב, אתה מביא ציטוט אין לי מושג מה אתה רוצה להוציא ממנו. אבל באמת היעב"ץ לא אומר לא, הוא אומר שהיו צריכים להוקיע אותו ככופר ממש, ולא רק לכתוב נוסח שצריך כפרה, אבל העובדה עובדה, שאריה ליה מאריה = חוטא וצריך כפרה.
2. שום דבר לא אוטומטי, כל דבר חכמים צריכים לבחון, הגר"א סבר שהחסידים הם מינים, לא פוסקים על אנשים נידוי וחרם אוטומטי.
3. האוטומטיות לא חשובה, יושבים ומדברים, ותכל'ס יהדות רזה מודה שדבריה מינות לפי ההלכה אלא שטוענת שלא תיענש כי אנוסים. אבל באמת זו אונאה, אין שום אונס, טענות ביטול העיקרים הם טענת אי הכרה בסמכות ולא אונס, אין הוכחה שאין השגחה, פשוט לא בא להם להאמין בה.
4. זה לא ענין של חטא אלא של הגדרת מצב, הענישה כאן היא זניחה. מי שקבע עיקרים הם חז"ל. מעצם הגדרת המינות.
די ברור שהדרישה היחידה היא שלא יקצר מן העיון.
אני מקווה שזה סילוף שעובר מפה לאוזן, ולא אתה זה שחתכת את הדברים כדי לשים בפי הרמב"ם ההיפך ממה שהוא אומר…
הרמב"ם שם אומר בדיוק את ההיפך
הרמב"ם כידוע לא סבר כמו הרדב"ז, אלא שמי שטועה בעיקרים בגלל עיונו, הוא כופר, ואפילו אם הוא מגשים, שזה פשטי הפסוקים והאגדות כמו שאומר הראב"ד, הוא כופר, משום שלא חשב עד הסוף
הרמב"ם האמין שמי שיחשוב עד הסוף יגיע ליג' עיקרי אמונה, ומי שלא מכיר בזה, הרי שהוא מקצר בעיון ובגלל זה נחשב פושע
והוכחתו היא מעובדי עבודה זרה שאמרו שמנהג אבותיהם בידיהם, אבל לא אומרים שהם 'טועים בעיונם'
ולכן הדרישה היא שלא יקצר מן העיון, וההנחה היא שמי שיעיין כראוי יגיע ליג' עיקרי אמונה, כל מי שיותר רזה מכאן הוא פושע שלא עיין מספיק טוב. עד כאן רמב"ם.
הנה הקטע המלא:
אני האשם. (קוצר העיון…)
הוכחתי מלשונו של הרמב"ם שהדרישה היחידה שיכולה להיות על האדם היא שיעיין. פסקו התמוה דורש הסבר. הקוב"ש טוען שבהגשמה יש חיסרון שבמציאות לא עובד לאלוהים (אלא למשהו בעל גשם).
ההנחה שלו אכן שהמעמיק יגיע לאמת, אך לא דיבר על אנוס בדעות אלא על מי שלא מנסה להבין (אולי משיבושי המקראות).
לא הוכחת שום דבר
אתה חותך את דבריו
הוא דורש שתכיר באמיתות שלו
ומניח שאם תעיין תגיע אליהן
בין אם דיבר על אנוס בדעות בין אם לא, דבריו סותרים את עמדת יהדות רזה
לגבי טיעון 2 כתב הרב מיכי כדלהלן:
בהחלט התייחסתי לזה. כתבתי שהלכה שמבוססת על הנחה לא נכונה בטלה ומבוטלת, כמו הכינה בשבת. אבל לא נכון שאי אפשר לקיים את ההלכות בלי להבין את התשתית שביסודן, ואפילו בלי להזדהות עמה. יתר על כן, גם חז"ל עצמם לא היו מודעים לתשתית הזאת בד"כ. וכמובן שעיקרי האמונה הם ודאי לא התשתית שביסוד רוב מוחלט של ההלכות. רובן כלל אינן משקפות עמדות תיאולוגיות. המיעוט שכן, יכול להיות מוטה ויכול גם להיות מחייב כשלעצמו בלי להתחייב לתשתית שביסודו (ראה טור 257 שמוקדש לזה). לכן כל זה אינו ממין העניין.
אגב, בהחלט אפשר להיות מחויבים להלכה וביחד עם זה לא לקבל את התשתית שבבסיסה. זו לא עמדה שלי אלא זו עצמה הלכה. ראה בטור 257 לגבי שורה תחתונה מול נימוקים (רוב בבי"ד מנימוקים שונים גם הוא רוב. השורה התחתונה היא ההלכה ולא הנימוקים). אדם יכול לקיים את כל ההלכה גם אם לדעתו היא מבוססת על ערכים סוציאליסטיים וביחד עם זה להיות קפיטליסט. אין בזה שום בעיה עקרונית. האם ענבל חושב שאדם כזה לא קיים את ההלכה? זה מופרך. מחשבת חז"ל לא מחייבת כי היא ערכים ותיאולוגיה (עובדות) ולא נורמות. מה שמחייב הוא רק ההלכה שהם פסקו (גם אם זה על בסיסה). ראה בטורי הנ"ל.
הציטוט שהבאת ממנו לא עונה כלום לשאלה ואפילו לא מתייחס אליה, לא ביקשתי להבין את התשתית, או לקיים הלכות כינים.
אמרתי דבר מאד פשוט: כל צורת ההלכה נקבעה לפי חז"ל, 'ברית ישנה' יש גם למוסלמים או לנוצרים, וכמובן לקראים ולרפורמים. ההלכה נקבעה מכח תפיסת היהדות של חז"ל, מי שמניח ש'תפיסת היהדות' שלהם היא כלום ואין לה משמעות, לא יכול לייחס משמעות להלכה. זו לא נישה של כינים, או קפיטליזם, זו ההלכה עצמה. אדם יכול לקיים את ההלכה בלי להבין כלום, אבל אין משמעות לקיום ההלכה אם הוא חושב שמבין הכל על העולם ותפיסת היהדות של חז"ל היא חסרת ערך.
על שתי הטיעונים המאד פשוטים שכתבתי, לא השיב המחבר כלום, ולכן אני קורא עליהם: אוי להם לברה-מינים שמינותם אומנותם!
כפי מה שאני מבין, ההלכה נקבעה בעיקר לא לפי "תפיסת היהדות" שלהם אלא לפי כללי תושבע"פ שהיתה קבלה בידם ביחד עם תורה שבכתב, ושאר כל הכתות כופרים גם בזה.
כאן היהדות הרזה צריכה להיות מאד נאיבית, הלא כן?
אין באמת איזה סט כללים סודי שמתוכו ההלכה 'נגזרת'…
חכמים גיבשו את כללי ההלכה על פי ההבנה המסורתית של המצוות איך יש להבין אותן לקיים אותן ולקבוע את גדריהן
אני מפנה אותך שוב לתמונת נענועי הלולב שבגוף המאמר…..
אם נענועי הלולב נתקנו על ידי חכמים שהאמינו שנענוע מועיל כנגד רוחות רעות, אבל אתה מניח שמה שחכמים חשבו על רוחות רעות ונענועים שוה קדחת, מה הערך של נענוע לולב על ידיך?
רוב ההלכות (כמו דופן עקומה ולבוד וכו' וכו') אינן כמו נענועי הלולב. ולגבי נענועי הלולב יגיד לך מיכי שזה מחייב אע"פ שהוא לא מקבל את הטעם כמבואר בדברי קדשו, או שהיה מקובל בידם מימות הנביאים שכך נוטלים לולב, וחז"ל פירשו את הדבר לפי דעתם והוא לא מקבל את פירושם.
שוב זו קצת נאיביות
כל ההלכות תלויות באנשים שמעבירים אותן, שמבינים אותן, ושקובעים את פרטיהן
אף אדם שפוי לא ילך לקיים מרצונו מערכת חוק, שקובעת ערכים ומוסריות (לא הסדרי תנועה), כאשר הוא מאמין שהערכים, התפיסה, ההבנה, של מגבשי מערכת החוק היא חסרת ערך
גם דופן עקומה תלוי בתפיסה של חז"ל את המצוות את הדינים ואת ההלכות, תלוי במחשבת ישראל, מחשבת ההלכה, אין הלכה יבשה, עובדה שבחוק הישראלי אין דופן עקומה…
להניח שדוקא נענועי לולב מקובלים מהנביאים זה שוב 'יש להקשות בדוחק', מי אמר לך שהיה מקובל? אם אתה חושב שחז"ל לא הבינו בתורה וביהדות, פשוט תגיד את זה, ואל תנסה ליצור פיקציה סביב ההלכות שהם גיבשו.
התגובה שלך נקטעה באמצע
השרת בקושי זז, השלמתי כמה מילים
רק הערה
הטענה שאין כזה דבר מחשבת ישראל זה לא על סמך ריבוי מחלוקות (זה טענת ליבוביץ' ולא טענת מיכי)
אלא על סמך זה שמחשבה היא נכונה או לא נכונה בלי קשר למקור או התרבות שהגתה אותה
והתשובה לשאלה אם יש תחיית המתים אינה שייכת להגות מסוימת ואם היא נכונה היא נכונה לכולם.
אבל גם הטענה בדבר הדעות שעולות מן התורה וחז"ל לא ברורה, אם הויכוח הוא על הפרטים ניתן לומר שיש הסכמה על העקרונות ונשאר ויכוח "בתוך הבית" אבל הויכוחים בהיסטוריה היהודית הם אפילו על מהות האלוהות (בין הרמב"ם והפילוסופים למקובלים) לדעת הרמב"ם לפחות תפיסות מסוימות של הקבלה גרועות מעבודה זרה, אפשר לומר שלשניהם יש אותה יהדות אם היהדות מתבססת על תיאולוגיה?
1. מיכי כותב גם את הטענה הזו.
2. הטענה שאתה כותב כאן היא חסרת פשר. אתה עוסק בנכונות הדברים, וזה נושא נחמד. אבל ההגדרה של 'מחשבת ישראל' היא לא 'מחשבה נכונה', אלא 'הדעה שמובעת בתורת ישראל'.
3. ויכוחים הם סימן לפלורליזם, לא לכך שאין משמעות למה שיגידו. יש דברים מוסכמים, ויש שבויכוח.
הטענה היא שאם זה מובע בתורת ישראל וזה נכון זה בסך הכל ידיעה שתורת ישראל הביאה לעולם, כמו שסיפורי ההיסטוריה הכתובים בתורה הם לא תחום מובדל משאר ההיסטוריה, אלא זה היסטוריה שהתורה סיפרה עליה, כך גם תחומי הדעת אחרי שהתורה סיפרה אפשר לדון אם הם נכונים, אבל אלו עובדות שנכונות לכולם או שגויות לכולם.
ההוכחה מהויכוחים טוענת שאין שום דבר משותף ליהדות של הרמב"ם עם המקובלים מלבד שמירת ההלכה, וזה אומר ששמירת ההלכה היא המהות של היהדות.
לעניין זה לא יעזור פלורליזם, כי צריך דבר משותף כדי להגדיר את שניהם כיהדות.
ע"ז הוספתי שא"א לראות את הויכוחים ביניהם על הפרטים של היהדות ולחשוב שיש בסיס משותף, כי יש להם ויכוח על מהות האלוהות שלדעת הרמב"ם תפיסת האחרים גרועה מע"ז והשיתוף היחיד זה שמירת המצוות.
1) אתה חוזר על אותה טעות, הלכות מינים או הגדרת הדת לא עוסקות בשאלה מה נכון, אלא מה אומרת היהדות, ומה חשוב לה להגיד. כמו שאומר רש"י על תחית המתים. אם זה נכון או לא, זו שאלה חשובה, אבל לא הנושא.
2) לומר שאין לרמב"ם דבר משותף עם המקובלים זה אפילו לא בדיחה, ההבדלים דקים.
1) אתה חוזר להלכות מינים שזה הלכה למעשה, השאלה היא העמדות שמי שלא מאמין בהם הוא מין, מי שמעיין בנכונות העמדות האלו עוסק בשאלות עובדתיות, כמו שהמעיין בשאלה מציאות ה' עוסק בשאלה עובדתית שלא קשורה ליהדות, כך גם בשאלה האם יש תחיית המתים.
2) בעינינו הבדלים דקים, בעיני הרמב"ם המגשימים וספרים כמו שיעור קומה גרועים מע"ז
1) איך מה שאתה כותב קשור לנושא שלי? הבנתי שיש כאן גם שאלה עובדתית, האם זה משיב לאחת משתי טענותי? איך זה רלבנטי? היהדות מוכנה לצרף לשורותיה את מי שדעתו בשאלות העובדתיות הידועות היא כך וכך, מה הדין אם הוא טועה? אולי לא יענישו אותו. עוד שאלות?
2) אתה מגיע מנקודת מבט אנכרוניסטית, הרמב"ם חשב בשבלונה האריסטוטלית, לפיה ההגדרות וה'שלילות' יש להן ערך אובייקטיבי ממשי, היום אנחנו לא חושבים כך, אין שום הבדל בין מקובל ובין רמבמי"סט, שניהם מבינים שאין לה' באמת גוף פיזי, ושאנחנו לא תופסים את מהותו. הרמב"ם מדבר על ההאצלה דרך הגלגלים, שזו המקבילה הפילוסופית של ההאצלה דרך הספירות, כמעט סמנטיקה ותו לא.