נושאים באתר

צוות האתר

צוות האתר

האמנם יש קשר בין אחנתון למונותואיזם?

מספר צפיות במאמר זה:102

בהמשך למה שהראינו ב'מתן תורה בהיסטוריה', שהרפורמה של אחנתון לא היתה מונותואיסטית כלל ועיקר, מראה אירית יעקב במאמרה: 'אחנתון המונותואיסט הראשון'? כיצד האמין בעצם אחנתון בפמליה שלמה של אלים ואין באמונותו באמת מאפיינים מונותואיסטייים.

הרפורמה של אחנאתון אינה אלא נקודה בזמן, שבה הצלחנו לגלות עדות למאבק על ההגמוניה והשליטה בין אלי השמש של מצרים, כאשר אל שמש אחד הצליח לתפוס את מקומו של אל שמש אחר בראש פנתיאון האלים המצריים.

ב1891 חשף הארכיאולוג פיטרי את העיר האבודה של אחנאתון, "אחתאתן", אחרי שהייתה קבורה במשך אלפי שנים בחולות על גדות הנילוס. העיר נבנתה מהיסוד כעיר הבירה החדשה והמפוארת של המלך המצרי, אחנאתון, שזה מקרוב עלה על כס המלוכה, והוקדשה לפולחן אל השמש 'אתן'. פירוש שמה: האופק של 'אתן'.

פרעה אחנאתון היה בן למשפחת מלוכה מבוססת מהשושלת ה-18, תקופת הממלכה החדשה. אביו אמנחותפ ה-3 מלך על מצרים כ-38 שנים ותקופת מלכותו התאפיינה במסעות כיבוש נרחבים, מפעלי בנייה ועושר רב. אחנאתון ירש ממלכה חזקה מאוד שאזורי ההשפעה שלה התרחבו הרבה מעבר לגבולותיה. העיר החדשה שבנה ישבה על שתי גדותיו של הנילוס, כ-270 ק"מ מדרום לקהיר. בעיר נתגלו מבני פאר לצד מבני מגורים עממיים, ארמונות, מקדשים מפוארים, גנים, ואפילו קברים. משפחת המלך ובני האצולה הקימו את קבריהם החצובים בסלע עוד בחייהם בסמוך לעיר. בסופו של דבר איש לא נקבר שם. עם מותו של אחנאתון החלה נטישה המונית של העיר. העיר נזנחה, נחרבה ולא קמה עוד.

אמונה באל אחד - אל השמש 'אתן'

בראשית המחקר הניחו החוקרים, על סמך הממצאים שנתגלו בעיר אחתאתן ובאזורים נוספים במצריים, כי אנו עדים לתופעה חדשה ויוצאת דופן שלא הייתה קיימת קודם לכן ברחבי העולם הקדום - רפורמה דתית מונותיאיסטית, שעיקרה: אמונה באל אחד - אל השמש אתן.

הממצאים גילו כי אלים אחרים נמחקו באופן שיטתי מהלקסיקון המצרי, ציורי הקיר והפסלים הושחתו, המקדשים שלהם נסגרו והכהונה הישנה סולקה מתפקידה. נתגלו טקסטים חדשים עם המנונות של פרעה אחנאתון לאל השמש 'אתן' שבהם הוא מתאר אותו כאל הבורא, שהיקום כולו נמצא תחת פקודתו ושליטתו, האל הנותן חיים, אדון הנצח המאיר על כל הארצות, האל היחיד. במחי יד אחת, במהירות וביעילות, נמחקו אלפי שנות אמונה מצרית עתיקה. הייתה זאת הפעם הראשונה שהעולם גילה ממצאים ארכיאולוגיים שיכולים להעיד על קיומה של דת מונותיאיסטית, עוד קודם להופעתה של דת משה ואהרון.

הפולחן המשיך להתקיים

אבל, עם התפתחות המחקר, התמונה החלה להתבהר. מתברר שהפולחן לאלים המצריים המשיך להתקיים בעיר אחתאתן. קמיעות, תבליטים מיניאטוריים, פסלונים, תבניות, חותמות וציורי קיר מעידים על כך שבעיר אחתאתן ממשיכים לסגוד לאלים המצריים. חתחור-אלת האהבה, איסיס, בס, טאוורת, אתום, שו, תפנות, מאעת, מות, סחמת, וואג'ית, רחת ועוד - כל האלים האלה נתגלו בצורה זו או אחרת בעיר אחתאתן. חלקם אפילו בציורי הקיר בהם מופיעים המלך ומשפחתו כשהם סוגדים לאתן. כ-4000 צלמיות (פסלים קטנים) של אלים/ות שונים מפנתיאון האלים המצרי נתגלו בחפירות בעיר. ייתכן ששימשו כקמיעות. זה היה רק חלק קטן ממה שהיה קיים בעיר, היות שהתושבים שעזבו אותה לקחו אתם את חפציהם האישיים.

אז מה כן היה שם? או, מתברר שרק אלי השמש הוחרמו: רע, אמון, אמון-רע, אוסיריס והורוס. הפסלים וציורי הקיר של האלים האלה הושחתו, המקדשים שלהם נסגרו, הם הוחרמו. אבל, מקדשים של אלים אחרים המשיכו לפעול ברחבי מצרים. מקדש האלה המצרית חתחור בתוך מתחם מקדש המתים של המלכה חתשפסות בדיר אל בחרי המשיך להתקיים ולא הושחת למרות שבאותו מקדש הושחתה דמותו של אל השמש אמון על-ידי חייליו של אחנאתון. במקדש של אמנחותפ השלישי (אביו של אחנאתון) בלוקסור המשיכה להתנוסס דמותה של חתחור למרות שפניו של אמון הושחתו.

החלפת אל שמש אחד באחר

התמונה הזאת חושפת תופעה שחזרה והתקיימה כמה וכמה פעמים לאורך ההיסטוריה של מצרים. מדובר בהחלפת אל שמש אחד באל שמש אחר. השינוי הזה בוצע על-ידי שליט חדש שהתיישב על כס המלוכה המצרי והביא עמו את אל השמש שלו, שאליו הוא סגד במחוז שלו או שהייתה לו נטייה אישית אליו. לדוגמה, אל השמש המקומי בתבי היה אמון, וכשהשושלת ה-18 עולה למלוכה היא מחליפה את אל השמש רע באל שלה, אמון. מאותו זמן סגדו לאל אמון-רע בכל המקדשים של מצרים כולל בממפיס, שהאל רע היה עד אז אל השמש הראשי שלה.
התופעה הזאת של החלפת אל שמש אחד באל שמש אחר מופיעה גם במיתולוגיה המצרית.

בטקסטים המצריים מסופר על אל השמש רע שהלך והזדקן ובשלב מסוים הוא מחליט לפרוש ולפנות את מקומו לבנו הבכור ויורשו, אוסיריס. סת, אחיו של אוסיריס, יוצא נגד ההחלטה הזאת ורוצה למלוך בעצמו. במשך תקופה ארוכה מתנהל מאבק עז בין שני האחים שבמהלכו מצליח כל אחד מהם לשבת לזמן מה על כס המלוכה של אל השמש. בסופו של דבר שניהם מפסידים. המנצח הוא הורוס, בנם של אוסיריס ואיסיס, שזכה לקבל את התואר אל השמש.

טקסטים מצריים המתארים את אל השמש כאל הבורא מופיעים כבר שבע מאות שנה לפני ההמנון של אחנאתון. בטקסטים האלה מתואר אל השמש כמעט באותם ביטויים שבהם משתמש אחנאתון: אל השמש יצר את השמיים והארץ. הוא ברא אותם בשביל בני האדם. הוא יצר את נשמת החיים כדי שבני האדם יוכלו לנשום. עבורם הוא זורח בשמיים.

לא מונותאיזם - הנותיאיזם

הסתבר, שהרפורמה של אחנאתון אינה אלא נקודה בזמן, שבה הצלחנו לגלות עדות למאבק על ההגמוניה והשליטה בין אלי השמש של מצרים, כאשר אל שמש אחד הצליח לתפוס את מקומו של אל שמש אחר בראש פנתיאון האלים המצריים. היוזמה לשינוי הייתה של השליט החדש שעלה על כס השלטון וצידד באל 'אתן', אל שכבר היה קיים בעולם האלים המצרי (בתור גלגל החמה) אך עד לאותה עת היה רק אל זוטר ולא קיבל את הבכורה. הארכיאולוגים, אם כן, הצליחו לשים את האצבע על הרגע ההיסטורי המדויק שבו החליף אל שמש אחד (אתן) את אלי השמש האחרים.

זה לא היה זה מונותיאיזם כמובן, אלא הנותיאיזם = אל ראשי אחד שעומד בראש הפירמידה, בתוך מערכת ענפה של אלים, אלות ואלוהויות משנה.

 

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

2 מחשבות על “האמנם יש קשר בין אחנתון למונותואיזם?”

  1. חשבתם אולי שאחנתון הוא פרעה נכה המוזכר במלכים וששבע מאות שנה לפניו עם ישראל יצא ממצרים?

  2. צוות האתר

    זו שאלה רצינית, שלא מספיק 'לחשוב' עליה, כדי לשנות את התיארוך המקובל, צריכים לעבוד קשה ולבדוק את כל הנתונים
    אמנם היו מומחים שעשו זאת, ראה בתגית: תיארוכים חילופיים
    ספציפית לגבי אחנתון לא יתכן שהוא פרעה נכה, מסיבות רבות ושונות, למשל: במכתבי אל עמרנא מקבל אחנתון מכתב מתרפס ממלך ירושלים הפונה אליו כואסל אל אדונו. מלך ירושלים בימי פרעה נכה היה יאשיהו שלא הסכים לקבל את מרות פרעה ויצא נגדו לקרב בו מצא את מותו.
    לפי וליקובסקי למשל אחנתון חי בימי אחאב, אליהו הנביא, ובני התקופה.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *