האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

קישור למאמר: https://rationalbelief.org.il/%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%A0%D7%9D-%D7%9C%D7%A9%D7%95%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%A9-%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%A8%D7%AA/

מסורת יהודאית מול שומרונית

תמונה של צוות האתר

צוות האתר

[WORDPRESS_PDF]

השומרונים העבירו במסורת את התורה שבכתב, כפי שראינו במאמר הקודם, התורה נמצאת אצל השומרונים עוד מימי הבית הראשון.

אך מה בדבר פירושי התורה? או נוסחאות שונות בתורה?

איך נדע האם להעדיף את המסורת היהודאית או השומרונית?

התשובה היא מאד פשוטה: אין לשומרונים מסורת.

הדיון האם המסורת אמינה, נכונה, מדוייקת, הוא דיון חשוב כאשר יש מסורת, כך למשל לעם ישראל ישנה מסורת המתארת מה אירע לאורך כל הדורות בין יציאת מצרים ועד עזרא הסופר, התיאורים הנמצאים בספרי הנביאים ובספרות התושבע"פ. כעת אפשר לדון על נכונות ואמינות המסורת.

אבל לשומרונים אין מסורת, אין להם תוכן המתאר מה אירע עם אבותיהם בין עלי הכהן ובין התקופה החשמונאית. אין להם לא מגילות יוחסין, לא שמות של מנהיגים, לא נביאים, לא אירועים, כלום, הם לא מכירים באליהו הנביא, באלישע, במלכי ישראל או יהודה, אין להם ספרות על שופטים ששפטו אותם, על מלכים שמלכו, על נביאים, אם היינו מקבלים אך ורק את התוכן השומרוני לא היינו יודעים כלום מלבד עלי הכהן. אין להם שום טקסט, ואפילו אחד, שלטענתם עבר במסורת, מלבד התורה שבכתב עצמה כמובן.

ולכן הדיון לא מתחיל, שכן אין להם כלל טענת מסורת, מסורת חייבת להיות משהו שנמסר דרך חוליות קיימות, אם היתה להם איזו שהיא  מסורת מן המאה ה8 לפני הספירה, למשל, היא היתה חייבת להכיל פריט כל שהוא על אנשים שהיו מוסרי המסורת, דיונים שהתעוררו, וכדו'.

לא רק שאין להם מסורת, הרי ברור שהם חיו בארץ ישראל, ואפילו אם הם צאצאי שבטי ישראל, איך יתכן שלא היו להם מסורות מנביאי ישראל? מעמוס? מהושע? מאחיה השילוני? הם מצידם לא יודעים כלום על קיומן של הדמויות האלו, האם יתכן שהם מעבירים מדור לדור אלף שנה את פירושי התורה, אבל לא ידעו כלום על מה שקרה מאתיים ושלש מאות שנה לפני התאריך הידוע של תחילת קיומם?

ואיל הנוסחה שלהם בתורה, היא בבירור מאוחרת ומזוייפת, שהרי היא כוללת את קדושת הר גריזים, ומבחינה היסטורית הם הגיעו להר גריזים רק בתקופה ההלניסטית, אחרי שאלכסנדר מוקדון החריב את מקדשם שהיה בשומרון ושעל שמו הם קרויים שומרונים. כל זה מתועד בהיסטוריה וגם בארכיאולוגיה (ראה כאן). כלומר, בימי עזרא הסופר עדיין לא היה הר גריזים קדוש להם ולא ידעו עליו ובודאי לא עבדו את ה' עליו, ואם כן ההוספה הזו בתורה מאוחרת אפילו לקיום המתועד הידוע של השומרונים.

ולכן פירושי התורה שלהם, אינם עדות למסורת, ייתכן כמובן שהם משמרים מנהגים קדומים, ואולי אפילו מנהגים שנהגו אצל עשרת השבטים, אבל מכיון שאין להם מסורת מקיפה ומסודרת, אין שום סיבה להעדיף את שברי ורסיסי המנהגים שהגיעו אליהם. ואפילו אם נניח שיש אצלם איזה רסיס מנהג שמקורו אצל עשרת השבטים, זה לא הופך אותו להלכה. לא כל מה שעשו עשרת השבטים בהכרח הוא הלכה, בסופו של דבר הם ענף שבחר בצד של עבודה זרה ונכחד, וההלכה נקבעת לפי הענף המרכזי שדבק ביהדות ושרד.

 

 

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
34 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
ANIL
ANIL
5 months ago

1. מסורת היסטורית כתובה לשומרוניםספר תולידה: חיבור היסטורי־יוחסיני שומרוני, המתאר את שושלת הכהנים הגדולים מפינחס בן אלעזר ועד ימי הביניים. החיבור מתועד על ידי חוקרים ומתורגם לחלקו לאנגלית; מופיע בספרות על השומרונים.כרוניקת אבו־אל־פתח (המאה ה־11): אחד המקורות המרכזיים להבנת תולדות השומרונים. היא שומרת תיאור היסטורי רציף מבריאת העולם ועד ימי האסלאם, כולל שמות מנהיגים, פלישות, פילוגים וכו’.ספר יהושע השומרוני: יצירה בערבית מהמאות 13–14, המבוססת על מסורת מוקדמת יותר, המספקת גרסה שומרונית לאירועים מקראיים.

מסקנה: כל השלושה הם כרוניקות היסטוריות מוכרות במחקר, ומופרכת לחלוטין הטענה שאין לשומרונים מסורת כתובה או היסטוריוגרפית.<……..
(מחקתי מגילות שנוצרו ע"י GPT – במידה ויש לך טיעונים כתוב אותם בעצמך)

ANIL
ANIL
5 months ago

זה בדיוק העניין – אף אחד לא טוען שתולידה נכתב לפני ימי הבית השני. הנקודה היא אחרת: למרות שהוא נערך במאה ה-12, הוא משמר חומרים היסטוריים קדומים בהרבה.

מחקר השוואתי, במיוחד של החוקרים ריבר, בוירסקי, ואח', מראה שתולידה כולל שמות כהנים, מקומות ואירועים שתואמים למקורות מוקדמים בהרבה, כולל:

פפיריי ואדי דליה (המאות ה-4–5 לפנה״ס), שמזכירים שמות כהנים שמתוארים גם בתולידה.

חפירות מקדש גריזים של יצחק מגן – חושפות מתחם פולחני שנבנה בדיוק בתקופה שתולידה מתאר כמועד הקמת המקדש.

המסורת השומרונית עצמה – דפוסי השושלת, התפילות והמדרשים כמו ממר מרקה (מאה 4 לספירה) – ממשיכים את אותם שמות ומבנים שמופיעים בתולידה.

כמו שקורה גם בטקסטים יהודיים (סדר עולם, יובלים, ועוד) – עריכה מאוחרת לא מבטלת תוכן מוקדם.

ההשוואה הנכונה היא לא תאריך הכתיבה, אלא מה הטקסט יודע – ובמקרה של תולידה, הוא יודע דברים שהיו ידועים רק במסורת שומרונית חיה הרבה לפניו.

ANIL
ANIL
4 months ago

לצוות האתר,
הטענה שלכם שלשומרונים יש "אפס מסורת" מהתקופה שלפני התקופה הפרסית פשוט לא מחזיקה מים, לא במבחן ההיגיון ולא במבחן העובדות בשטח.
נתחיל מההיגיון הבסיסי: אתם דורשים מהשומרונים הוכחה טקסטואלית קדומה, אבל מתעלמים מכך שכל התורה שבעל-פה שלנו – המשנה, התלמוד – נכתבה מאות שנים אחרי האירועים שהיא מתארת. האם זה הופך את המסורת של חז"ל לחסרת ערך? ברור שלא. זה פשוט טבעה של מסורת שעוברת בעל-פה ובסוף נכתבת. אי אפשר לדרוש מהשומרונים סטנדרט הוכחה שונה מזה שאתם מיישמים על היהדות הרבנית. או שמכבדים את הלגיטימיות של שתי המסורות, או שפוסלים את שתיהן.
ועכשיו לעובדות, כי יש והן חד משמעיות:
* ארכיאולוגיה: הארכיאולוג יצחק מגן חשף בהר גריזים יסודות ברורים של מתחם מקודש מהמאה ה-5 לפני הספירה. כן, המאה החמישית לפנה"ס, תקופת שיבת ציון. זה אומר שהפולחן שם לא הומצא אתמול בתגובה למשהו, אלא התקיימה שם מסורת פולחן אמיתית, שורשית ועצמאית במקביל למקדש בירושלים.
* טקסטים: ספר הכרוניקה השומרוני "התולידה", גם אם נערך מאוחר, משמר רשימות של כהנים ומושלים שמתאימות "בול" לשמות שנמצאו בפפירוסים בוואדי דליה מהמאה ה-4 לפנה"ס. זה לא ניחוש ולא צירוף מקרים – זו הוכחה לרצף היסטורי של מסורת שנשמרה בעל-פה עד שנכתבה.
* התורה עצמה: וזו אולי הראיה החזקה מכולן. נוסח התורה השומרוני הוא לא זיוף מאוחר. זהו ענף טקסטואלי עתיק של התורה, שנפרד מהנוסח שהפך לשלנו לפני אלפי שנים. לפעמים, הגרסה שלהם אפילו משמרת קריאות קדומות יותר, שמוצאים להן גיבוי במגילות מדבר יהודה. קיומו של ענף טקסטואלי שלם כזה הוא הוכחה ניצחת לקהילה נפרדת עם מסורת מגובשת ועתיקה.
בקיצור, הטענה על "אפס מסורת" פשוט מתעלמת מההיגיון, מהארכיאולוגיה ומהטקסטים. הוויכוח האמיתי הוא לא האם הייתה לשומרונים מסורת קדומה, אלא מה היה טיבה, איך היא התפתחה, ומה היחס שלה למסורת היהודית. כל דבר אחר הוא פשוט לא דיון רציני.

ANIL
ANIL
12 days ago

יש את הכרוניקות:

מֵמַר מַרְקָה (Memar Marqah)
הָאֲסָאתִיר (Asatir)
סֵפֶר יְהוֹשֻׁעַ הַשּׁוֹמְרוֹנִי (Samaritan Book of Joshua)

שבהחלט מדברות על התקופה ההיא.

ANIL
ANIL
11 days ago

סבבה לומר שנכתבו מאוחר אבל הטענה במאמר הייתה "אין להם שום מסורת " – וזו כמובן טעות. מסורת יש, וייתכן שהיא זו שהועלתה על הכתב, בין אם אתה לועג לזה "דרשנים שומרוניים" או לא. תוכל לטעון שהיא לא חזקה כמו המסורת היהודית וזה יהיה נכון אבל לומר שאין להם מסורת על התקופה ההיא כלל זה לא מדוייק ואף מטעה.

ANIL
ANIL
11 days ago

לפחות האסתיר ואולי גם חלקים מספר יהושע השומרוני כן מציגים את עצמם כמבוססים על מסורות עתיקות שנמסרו בעל פה אז האסתיר בהחלט כן מתיימר לייצג מסורת שעברה בעל פה וכידוע גם מסורת על פה היא מסורת. שוב לא מדוייק לומר "אין להם כלל מסורת".

ANIL
ANIL
11 days ago

נכון מאוד — הנה ניסוח מלוטש וברור:

אז שוב, לומר "אין להם מסורת כלל" זו הגזמה שאינה מדויקת. לשומרונים יש מסורת חלקה בעל פה וזה אחלה צורה של מסורת, וחלקה מעובדת בכתבים מאוחרים כמו האסתיר ואחרים. אפשר בהחלט לטעון שהמסורת הזו חלשה או מאוחרת מאד ביחס למסורת היהודית, אבל אי אפשר לומר שאיננה קיימת. אז ההצהרה במאמר פומפוזית ומוגזמת אבל אנחנו מבינים אחד את השני, תסכים איתי בנקודה זו (במקום להמשיך ולנגח מסורות של אחרים רק כי שלך טובה או חזקה יותר)

ANIL
ANIL
11 days ago

תיעוד למסורת, תיעוד מאוחר. כמו שביהדות אין תיעוד למסורת מימי האבות ועד המאה ה9 לפנהס לכל המוקדם.

ANIL
ANIL
11 days ago

"התשובה היא מאד פשוטה: אין לשומרונים מסורת" – וזה לא נכון, זה לא עניין של מסורת חלשה או מאוחרת, ככל שהנושא הוא שאולי יש מסורת – יש מסורת. תיעוד למסורת, תיעוד מאוחר אולי. כמו שביהדות אין תיעוד למסורת עד המאה ה9 לפנהס.

ANIL
ANIL
11 days ago

הכוונה היא ככל שמדברים על מסורת כלשהיא, חלשה ועד חזקה – *יש מסורת*, בניגוד ל"אין לשומרונים מסורת", טענה שגויה, טענת ודאי. אז יש מסורת, גם לשיטתך, חלשה מאד, בעל פה, בעלת תיעוד מאוחר למסורת וכו' וכו'. אבל זה לעולם לא יהיה "אין מסורת כלל".

ANIL
ANIL
11 days ago

השומרונים כן מציגים מסורת באופן מפורש. אסתיר/ תולידה / מסורות הכהונה. מסורת רציפה מפינחס בן אלעזר אבות לבנים. זה הטענה של השומרונים עצמם לא של ANIL. תיעוד מאוחר, סבבה, בעל פה, סבבה. היעדר תיעוד על מסורת ≠ אין מסורת. לא הבנתי על מה מתווכחים פה.

ANIL
ANIL
11 days ago

מסורת: הגדרה
עֶרכי תרבות (מנהגים, אגדות, אמונות וכדומה) העוברים מדור לדור
מאתר האקדמיה ללשון

אתה קובע הגדרה צרה מאד למושג "מסורת". לא ברור מאיפה. גם אם זו מסורת בעל פה זו עדיין מסורת. הם טוענים שיש להם מסורת בעל פה ותמיד הייתה ושמסורת זו נכתבה גם בספרים (לכאורה מאוחרים)

ANIL
ANIL
11 days ago

אז מה אם אין תיעוד? זה לא אומר שלשומרונים אין מסורת פנימית על סדר הדורות שלהם. היעדר ראיה אינה ראיה. מבחינה לשונית/ מחקרית זה נקרא שיש להם מסורת *בעניין הזה*, גם אם פנימית. לא מבין מה אתה רוצה. לכתוב "אין לשומרים מסורת" גם בהקשר שלנו, זו טעות. יש להם מסורת והם טוענים שתמיד הייתה. אל תאמין אל תיקח אל תעשה כלום. כיום יש קבוצה של אנשים שמחזיקה במסורת כמה מאות שנים. הטענה המוחלטת שלך במאמר – שגויה.

ANIL
ANIL
10 days ago

זה לא דיון עובדתי. זו הצבעה שלי על צורת המאמר. על הלשון המטעה, בכוונה, מטעמי אפלוגטיקה כנראה. אם היית לא היית כותב "התשובה היא מאד פשוטה: אין לשומרונים מסורת" וכותב במקום משהו כמו " המסורת שהם טוענים לה היא חלשה ביחס לשלנו כי…" או בסגנון אחר שלא מטעה ומבטל כאומר שהם כקבוצה לא מחזיקים במסורת דורות שלהם וזכרון קולקטיבי שלהם *גם בתקופה שאתה טוען שכביכול אין להם מסורת לגביה*(שזה פשוט טעות עובדתית) וכל מה שנהוג בהחלט לכנותו " מסורת" אז לא הייתי כותב כלום.

ANIL
ANIL
10 days ago

"ביהדות יש תיעוד מוקדם מאד למסורת, ואצל השומרונים אין, זה בדיוק ההבדל" כתבת. זה נכון אבל מכאן ועד לטענה "לשומרונים אין מסורת כלל" זו הטעיה.",אין להם לא מגילות יוחסין, לא שמות של מנהיגים" זו טעות, יש להם מגילות יוחסין וכהנים גדולים. 134 עד היום. זו מסורת לכל דבר בין גם תועדה מאוחר. הקבוצה הזו שומרת על זה לפחות כמה מאות שנים כזכרון קולקטיבי וגם כתוב. *זה נקרא מסורת*. המאמר שלך היה מספיק ברור גם בלי הטעויות האלה. תודה רבה.

דניאל
דניאל
6 months ago

במאמר השני מתואר שאלכסנדר גירש אותם מהשומרון, היכן מתואר שהיה להם מקדש והוא החריבו?
כמו כן טענתם שהם קרויים שומרונים על שם משכנם הראשון בשומרון, והלא גם שכם נמצאת בחבל הארץ המכונה שומרון? וכך הר גריזים?

א.א.
א.א.
6 months ago

דומני שבארכאולוגיה נקראת ממלכת ישראל שומרון, וגם במקרא נכתב "מלך שומרון". אני מניח (אם כי אין לי דוגמאות כרגע) שיש מקומות נוספים שבתנ"ך נכתב "שומרון" והכוונה לממלכה/לעם בכלל. גם בימי האימפריה הפרסית פחוות שומרון היה מושג קיים.