1

הביולוג פרופ' שפירו: מאחורי האבולוציה יש מהנדס

בריאיון לאפוק טיימס, מספר הביולוג ג'ימס שפירו על טענתו המפתיעה:

האם דרווין טעה? בשנים האחרונות מדענים מתחילים להוציא את מרכיב האקראיות מתפיסת האבולוציה, ומציעים תפיסה אחרת שלפיה יש ״תבונה״ שמכתיבה את השינויים האבולוציוניים שלנו – תגלית שיש לה השלכות מרחיקות לכת על כל תהליכי האבולוציה המוכרים לנו.

"בקהילה המדעית מתייחסים עד היום לרעיונות שלי כאל דברי כפירה״, מספר הביולוג פרופ’ ג’יימס שפירו מאוניברסיטת שיקגו בריאיון לאפוק טיימס. ״שמעתי גם מאנשים צעירים שהם מסכימים עם הרעיונות האלו באופן בסיסי, אבל הם לא יכולים לומר את זה כי הקריירה שלהם תיפגע״.

פרופ’ שפירו אינו מדען זוטר שנדחק משורות האקדמיה, אלא ביולוג מוערך שזכה במספר פרסים על תרומתו לחקר הגנטיקה. אז מדוע רעיונותיו זכו ליחס כזה? כיוון שהוא קבע, על סמך מחקרים שערך, כי תהליכי האבולוציה שאנו מכירים אינם בדיוק כמו שצ’רלס דרווין הציע בזמנו.

לפי ההשקפה הדרוויניסטית המקובלת כבר במשך יותר מ-150 שנה, כל תהליך התפתחות החיים על פני כדור הארץ כרוך בהמון אקראיות. המידע התורשתי שלנו, הגנים, מועתקים מדור לדור כמעט ללא שינוי. ואם שינויים מתרחשים מדי פעם, הם קורים בצורה אקראית, בעקבות טעויות קטנות בהעתקה.

״כשאנחנו חושבים על אבולוציה אנחנו חושבים על מוטציות אקראיות של כל מיני שגיאות שנופלות ב-DNA. במקום אות אחת מסוימת מועתקת אות אחרת״, מסבירה בריאיון לאפוק טיימס פרופ’ חווה יבלונקה ממכון כהן להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות באוניברסיטת תל אביב.

יש לכך משמעות גדולה. לפי ההשקפה המקובלת, השינויים הקטנים והאקראיים במידע הגנטי, או המוטציות, הם אלו שדוחפים קדימה את כל תהליכי התפתחות החיים על כדור הארץ. לפי תהליך ״הברירה הטבעית״ שהציע דרווין באמצע המאה ה-19, כשטעות כזו בהעתקה עוזרת לפרט מסוים לשפר את סיכויי הישרדותו, היא תתפשט בהמשך לחלקים אחרים באוכלוסייה ותאפשר גם להם לשפר את הישרדותם.  לדוגמה, אם נחשוב על להקת צבאים שמנסה להתחמק מטורפים, אם מופיעה מוטציה אצל אחד הצבאים שעוזרת לו לרוץ מהר יותר, הוא יצליח לחמוק מהטורפים ביעילות רבה יותר וכך בעצם סביר שגם יצליח לשרוד טוב יותר מחבריו, שאין להם מוטציה כזאת. כיוון שיחיה שנים רבות יותר, סביר שלאורך השנים גם יצליח להביא לעולם צאצאים רבים יותר, וכיוון שחלקם יירשו ממנו את המוטציה, גם להם יהיה סיכוי רב יותר לברוח מהטורפים ולשרוד.

כך, לפי הגישה הדרוויניסטית, לאט לאט יותר צבאים באוכלוסייה יתאפיינו בריצה מהירה יותר, והמוטציה הקטנה והמקרית הזאת תצליח לקדם את אוכלוסיית הצבאים לגרסה משופרת שלהם, מהירה וחמקנית יותר.

בשנים האחרונות יותר ויותר מדענים מעזים להציג אפשרות אחרת, המוציאה את מרכיב האקראיות מתהליכי ההתפתחות האבולוציוניים. פרופ’ שפירו הוא אחד המובילים שבהם. ״במשך 60 השנים האחרונות למדנו כיצד נעשים שינויים ב-DNA, ומתברר שהשינויים לא נגרמים עקב תקלות או בעיות בשכפול ה-DNA, אלא מפני שיש לתאים מערכות ביוכימיות שביכולתן לשנות את מבנה ה-DNA״, הוא מסביר, ״והשינויים קורים מתוך מטרה מכוונת (ולא אקראית, ר״ת) להתאים את היצור החי לתנאי הסביבה שבו הוא חי וכך לשפר את סיכוייו לשרוד״.

פרופ’ שפירו התחיל להציע את הרעיונות האלו כבר ב-1992, כשטבע את המונח ״הנדסה גנטית טבעית״, שאת המשמעויות המהפכניות שלו נפרט בהמשך. ב-2011 הוא פרסם את ספרו ״אבולוציה מנקודת המבט של המאה ה-21״, בו הוא מפרט המוני דוגמאות לתהליכים בהם תאים משפרים ועורכים את הגנים שלהם בתהליכים מערכתיים מוסדרים.

ההצעות המהפכניות של שפירו ומדענים נוספים התומכים בהסתכלות החדשה הזו מעוררות התנגדויות נחרצות בקהילה המדעית גם כיום, אבל בכל זאת, במעבדות ממשיכים להצטבר עוד ועוד ממצאים התומכים בכך…

עד כאן שפירו, ובנותן טעם לצטט מדברי הפיזיקאי והפילוסוף ד"ר חגי פולקמן ב'מדע ותודעה': "האם דרוין שולל את קיומו של אלהים?":

לוויכוח בין בריאתנים לבין תומכי תורת האבולוציה יש פרשנויות רבות. יש הטוענים שהעולם נברא בדיוק כפי שמתואר בספר בראשית בפירוש הפשט שלו. מצד שני, יש הרואים בברירה הטבעית תהליך שבו אין מעורבות של יד מכוונת ועל כן שוללת את קיומו של אלוהים. אך מתוך הבנה מעמיקה וסקרנית ללא דעות קדומות, ברירת המינים רק מוכיחה את קיומו של כוח עליון.

הסיבה הראשונה היא הסדר באקראיות

ההנחה שתהליך הברירה הטבעית הוא אקראי לא מאפשר התפתחות. מוצא המינים מניח שקיימת תמיד התפתחות מצורה פשוטה לצורה מורכבת יותר המתאימה לסביבה שלה. לאורך כל היווצרות היקום התנועה היא לעבר התפתחות ויצירה של צורות מורכבות ומפותחות יותר. אקראיות מלמדת אותנו שהמגמה חייבת להיות בהסתברות זהה לכל הכיוונים. כלומר שבאותה מידה שיש התפתחות לצורות מורכבות יותר, חייבת להיות רגרסייה של המינים לצורת מפותחות פחות. העובדה שמעולם לא נמצא ייצור שירד ברמת ההתפתחות שלו או אפילו ההתפתחות שלו נעצרה, מלמד שיש גורם כלשהו שמכתיב כיוון ברור לעבר התפתחות. מחקריו של ד"ר דין רדין מוכיחות שבאקראיות יש סדר נסתר.

הסיבה השניה היא עקרון הסיבתיות

עקרון הסיבתיות הוא שלכל תופעה יש סיבה, גם אם היא נסתרת מעיננו. קיימת סיבה שהנחיריים שלנו נמצאים בחלק התחתון של האף והמפתח פונה כלפי מטה. למעשה, על פי עקרונות האבולוציה דבר שאין לו תכלית יעלם, בעלי חיים עם מוטציה לא נחוצה יכחדו. עקרון זה מסביר התפתחות מתמדת. אבותיו של הלוויתן היו דומים לזאב בין ימינו שהלכו על היבשה. בתהליך אבוליציוני הם גידלו סנפירים וגדלו בגודלם על לשלל הזנים של הלוויתן המוכר לנו היום. מחקרים מראים שהנחיריים של הלוויתן עברו מקצה האף לפתח הנמצא בחלקו העליון של הלוויתן. לפתח בגבו של הלוויתן יש תכלית, אך מה לגבי כל השלבים בדרך. לפתח באמצע הדרך בין קצה האף וגבו של הלוויתן, אין תכלית. לכן היה סביר שזנים שנחיריהם באמצע הדרך לא ישרדו, כלומר הם לא ימשיכו את השושלת עד לזנים של ימינו. המוצא היחיד הוא שקיימת תוכנית אבוליציונית שהובילה את התפתחות הלוויתן. קיים כוח עליון מעל המודעות של הלוויתן שכיוונה את החלטותיו לטבול במים וזה לא היה רק אקראיות של הסביבה שהשתנתה.

ממצאי האבולוציה רק מוכיחים שהתהליך הוא לא אקראי ושקיימת תוכנית שיש לה תכלית. אפשר לקיים דיון ארוך מה הוא אותו גורם שמושך בחוטים. אפשר לכנות אותו בשמות שונים כמו: אלוקים, תודעת על, ספר הידע, נקודה סינגולרית ועוד. אך כל נסיון להגדיר זאת יצמצם את הדבר עצמו והוא כבר לא יהיה אותו דבר. אין צורה אחת שמגדירה אותו ואין צבע שיקח עליו בעלות, לא פסל ולא תמונה לו. צניעותו של הבורא היא שהוא נסתר ומאפשר לנו להרגיש שיש לנו חופש בחירה ואנחנו בוראים את המציאות שלנו.

המשך המאמר ניתן לקריאה במקור