האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

קישור למאמר: https://rationalbelief.org.il/%D7%94%D7%95%D7%A4%D7%9E%D7%90%D7%99%D7%99%D7%A8-%D7%95%D7%91%D7%A8%D7%9E%D7%9F-%D7%A2%D7%9C-%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%90%D7%AA-%D7%9E%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D/

הופמאייר וברמן על יציאת מצרים

תמונה של צוות האתר

צוות האתר

[WORDPRESS_PDF]

את ברמן שמענו כבר כמה פעמים, אבל עכשיו מתראיין גם הופמאייר שהוא אגיפטולוג ועוסק ספציפית ביציאת מצרים כבר שנים רבות. מתן חסידים עולה מדרגה בפודקאסט שלו, ומגיע רחוק.

האם יציאת מצרים הייתה מאורע היסטורי? האם לנו כיהודים זה בכלל משנה? ואם כן – מה הראיות לכך? שיחה בין שני חוקרים בעלי שם עולמי: פרופ' יהושע ברמן מאונ' בר אילן ומחבר הספר, "אני מאמין: ביקורת המקרא, האמת ההיסטורית וי"ג עיקרי האמונה", ופרופ' ג'יימס הופמאייר, אג'יפטולוג וארכאולוג נודע, שחיבר ספרים רבים על מהימנות ספר שמות ויציאת מצרים, משוחחים על הרקע ההיסטורי והארכאולוגי שמאחורי סיפור יציאת מצרים. על הטעויות של ישראל פינקלשטיין, מדוע חקר המקרא נוטה שמאלה מאז שנות ה60', ומה הקשר בין המשכן של בני ישראל במדבר, לבין אוהל המלחמה של רעמסס השני?

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
48 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
איש פלוני
איש פלוני
8 months ago

והנה עם כתוביות לעברית

שאלה
שאלה
8 months ago

בערך מדקה 9, הפרופסור ברמן [אם הבנתי נכון את דבריו] טוען שם טיעון בשם הנצי"ב, שהמספר 70 שנזכר בנוגע לירידה למצרים הוא סימבולי, ולמעשה היו יותר מ-70.
ובכן, עיינתי בדברי הנצי"ב ולא זכיתי להבין איך הוא הבין בדברי הנצי"ב שהיו יותר מ-70.
איך הבנתם את דברי הנצי"ב? והאם זה מה שהוא אומר?

אריק
אריק
8 months ago

תודה, כמדומני שהבנתי.
בספר שמות כתוב: "וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ… וַיְהִי כָּל נֶפֶשׁ יֹצְאֵי יֶרֶךְ יַעֲקֹב שִׁבְעִים נָפֶשׁ וְיוֹסֵף הָיָה בְמִצְרָיִם" (שמות א, א-ה).
ובספר בראשית כתוב: "וַיָּקָם יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיִּשְׂאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת יַעֲקֹב אֲבִיהֶם וְאֶת טַפָּם וְאֶת נְשֵׁיהֶם בָּעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח פַּרְעֹה לָשֵׂאת אֹתוֹ… וַיָּבֹאוּ מִצְרָיְמָה יַעֲקֹב וְכָל זַרְעוֹ אִתּוֹ. בָּנָיו וּבְנֵי בָנָיו אִתּוֹ בְּנֹתָיו וּבְנוֹת בָּנָיו וְכָל זַרְעוֹ הֵבִיא אִתּוֹ מִצְרָיְמָה" (בראשית מו, ה-ז).
אך כאשר המקרא מפרט את שמות היורדים מצרים, לא נזכרות הנשים, וכפי שכתוב: "כָּל הַנֶּפֶשׁ הַבָּאָה לְיַעֲקֹב מִצְרַיְמָה יֹצְאֵי יְרֵכוֹ מִלְּבַד נְשֵׁי בְנֵי יַעֲקֹב כָּל נֶפֶשׁ שִׁשִּׁים וָשֵׁשׁ. וּבְנֵי יוֹסֵף אֲשֶׁר יֻלַּד לוֹ בְמִצְרַיִם נֶפֶשׁ שְׁנָיִם כָּל הַנֶּפֶשׁ לְבֵית יַעֲקֹב הַבָּאָה מִצְרַיְמָה שִׁבְעִים" (בראשית מו, כו-כז).
זאת אומרת – שיש להוסיף גם את נשותיהם של השבטים (ומשמע שגם את "בְּנֹתָיו וּבְנוֹת בָּנָיו").
ומלבד זאת כתוב עוד בספר בראשית: "וַיָּקֻמוּ כָל בָּנָיו וְכָל בְּנֹתָיו לְנַחֲמוֹ" (לז, לה), ורש"י מביא שם את דברי חז"ל: "וְכָל בְּנֹתָיו – רבי יהודה אומר אחיות תאומות נולדו עם כל שבט ושבט ונשׂאום".
מה שמעניין הוא שלפי הנ"ל יוצא יוצא שגם לפי פשט המקרא וגם לפי מסורת חז"ל היו יותר מ-70 נפש שירדו מצרים, כך שלא מדובר רק בחידוש של הנצי"ב (למרות שעדיין לא הבנתי איך הבנתם כך מדברי הנצי"ב, אבל זה מסתדר).

אריק
אריק
8 months ago
Reply to  אריק

ב"ה,
איתרתי את דברי הנצי"ב: פירוש העמק דבר, לבראשית מו, ז.
שם הנצי"ב כותב: "בני יעקב… גם המה הולידו הרבה נקבות אלא שלא היו בכלל שבעים נפש. ולא עוד אלא דיעקב עצמו היו לו עוד בנות מנשיו".
והנצי"ב גם הוסיף שם: "וכל זרעו – הוסיף בזה דור מאוחר… אפילו כמה דורות בכלל זרע", ועוד כתב ש"נכלל בזה תלמידיו שלמדם תורה".
וכמדומני שאפשר גם להוסיף את דברי יעקב לעשיו: "וַיְהִי לִי… עֶבֶד וְשִׁפְחָה" (בראשית לב, ו).
ולפי זה מדובר על ירידה למצרים של קבוצה גדולה. ומה שכתוב ש-70 נפש ירדו מצרים, הרי שהנצי"ב כתב שם: "ולא תקשה ממה שכתוב כל הנפש הבאה לבית יעקב שבעים דודאי היה יותר משבעים. אלא שבעים אלו היו מכוונים נגד שבעים שׂרי אומות העולם".
נמצא אפוא שיש כאן חידוש עצום, שאפשר לפתוח אותו לכיוונים רבים, ואולי אפילו הנצי"ב הכין כאן תשתית תורנית לכך שיש במקרא מספרים סימבוליים (מה שהחוקרים מכנים: מספר טיפולוגי). וצ"ע.

אריק
אריק
8 months ago

ברור שהיו 70, והחידוש הוא שהמקרא מנה רק 70 מסיבה דתית כלשהי. וכמדומני שזה גם חידוש עצום בפני עצמו – שהמקרא לא הקפיד למסור לנו את מספר כל האנשים שירדו למצרים כי לא היתה לו סיבה דתית לכך, והמקרא מוסר את מה שחשוב לו מבחינה דתית. ומשמע שאפשר גם להשתמש ברעיון הזה לגבי כלל לימודי המקרא.
וכמדומני שאולי אפשר עוד לומר בנוגע לירידה למצרים, שפרעה אומר ליוסף שיאמר לאחיו לרדת למצרים תוך שהוא מקפיד להוסיף: "וְעֵינְכֶם אַל תָּחֹס עַל כְּלֵיכֶם" (בראשית מה, כ), והנה אם נאמר כמבואר לעיל שמדובר היה בקבוצה גדולה עם רכוש רב, הרי שדבריו של פרעה מובנים, כי אם יטרחו אחרי הרכוש הרב, ירידתם למצרים תתעכב, ופרעה רצה לזרז את העניין.

אריק
אריק
8 months ago

שוב דברי הנצי"ב: "אלא שבעים אלו היו מכוונים נגד שבעים שׂרי אומות העולם".

אריק
אריק
2 months ago

בהמשך לדיון על המספרים במקרא, ישנו דבר נוסף שכמדומני שהוא מעניין: הפרופסור מ"ד קאסוטו כתב כך: "בשתי התעודות השומריות הקדומות וגם אצל בירוסוס מיוסדת הכרונולוגיה על שיטת השישים השומרית. לפי שיטה זו שישים שנה מהוות יחידה, הנקראת בשם "שוש" עשרה שושים, כלומר 600 שנה, מהווים "נר"… שני היסודות, שיטת השישים ומספר שבע, רגילים גם בישראל… כמה מספרים עגולים מיוסדים על שיטת השישים שכיחים מאד בספרות המקראית ובספרות התלמודית והמדרשית. למשל מאה ועשרים, שלוש מאות, שש מאות, אלף ומאתיים, שלושת אלפים, ששת אלפים, שנים עשר אלף, שלושים אלף, ששים אלף, שש מאות אלף, או ששים ריבוא, וכיוצא בהם. וכוונת כולם: מספר גדול, או מספר גדול מאד" (בספרו: "מאדם ועד נח", בהקדמתו לבראשית פרק ה).

ואמנם הנה מספר דוגמאות מהמקרא ומדברי חז"ל המציינים ספירה כזאת:

  • תחילת המבול: "וְנֹחַ בֶּן שֵׁשׁ מֵאוֹת שָׁנָה וְהַמַּבּוּל הָיָה מַיִם עַל הָאָרֶץ" (בראשית ז, ו).
  • כשפרעה רדף אחרי בני ישראל כתוב: "וַיִּקַּח שֵׁשׁ מֵאוֹת רֶכֶב בָּחוּר וְכֹל רֶכֶב מִצְרָיִם וְשָׁלִשִׁם עַל כֻּלּוֹ" (שמות יד, ז).
  • ובספר שופטים כתוב: "וְשֵׁשׁ מֵאוֹת אִישׁ חֲגוּרִים כְּלֵי מִלְחַמְתָּם נִצָּבִים פֶּתַח הַשָּׁעַר אֲשֶׁר מִבְּנֵי דָן" (שופטים יח, טז).
  • ועל דוד המלך כתוב: "וַיֵּלֶךְ דָּוִד הוּא וְשֵׁשׁ מֵאוֹת אִישׁ אֲשֶׁר אִתּוֹ וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל הַבְּשׂוֹר וְהַנּוֹתָרִים עָמָדוּ" (שמואל א, פרק ל, פסוק ט).
  • בתלמוד כתוב: "ששים רבוא עיירות שהיו לו לינאי המלך בהר המלך" (גיטין נז, ע"א).
  • עוד כתוב בתלמוד: "למיטטרון ומחיוהו שיתין פולסי דנורא" (חגיגה טו, ע"א).
  • מדברי הזוהר משמע שיש בתורה שישים ריבוא אותיות [ויש על כך אפילו התייחסות בערך בויקיפדיה תחת הכותרת: "מספר אותיות התורה"], ולמעשה מספר האותיות בתורה הוא: 304,805 אותיות.
  • לאחר יציאת מצרים כתוב: "וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵרַעְמְסֵס סֻכֹּתָה כְּשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי הַגְּבָרִים לְבַד מִטָּף" (שמות יב, לז), והמהר"ל מפראג כבר התייחס לכך והנה דבריו: "וראייה לזה ששלימות ישראל זה המספר, שהרי כשיצאו ממצרים היו שש מאות אלף (שמות יב, לז), וכשנפלו בעגל היו שש מאות אלף, ובפרשת במדבר היו שש מאות אלף (במדבר א, מו), ובפרשת פנחס היו גם כן שש מאות אלף (במדבר כו, נא), שמזה נראה כי צורת ישראל ושלימותם שש מאות אלף. ומה שנתוספו אחר כן, זהו מפני הברכה שנתברכו, אבל שלימות ישראל המספר שראוי להם הוא שש מאות אלף" (גבורות השם, ג, ו).
  • וישנה הרצאה מעניינת של מאור עובדיה ביוטיוב תחת הכותרת: "מפקד בני ישראל – מה מסתתר מאחורי המספרים".

 

מכאן אפשר להבין, לכאורה, שהתורה דיברה כלשון בני אדם, וכאשר היא התייחסה למספרים, היא לפעמים התייחסה לפני מושגי המספרים שהיו בזמנה.

אריק
אריק
2 months ago

1) לא קראת את הדוגמא של מספר האותיות שבתורה? אפילו לא קרוב ל-600 אלף!
2) מניין לך שמדובר בעיגול של מספר? גם לעיל כשדנו בכמות שירדה למצרים, הגענו למסקנה שמדובר בכמות שהיא הרבה יותר מ-70, והתורה לא עיגלה ולמעשה היא לא היתה קרובה בכלל למספר היורדים המדויק, אלא ציינה מספר 70 מסיבה מסוימת [לפי הנצי"ב זה היה מכוון כנגד 70 שרי אומות העולם, אבל אפשר אולי לפרש 70 כנגד הסבר אחר, כפי שהמקרא אוהב את המספר 7, והשווה לביאור "עץ יוסף" על בראשית רבה (סה, יא) שכתב: "כִּי שֶׁבַע תּוֹעֵבוֹת בְּלִבּוֹ (משלי כו, כה) – מבואר ע"פ הנודע ליודעי חן שיש בחיצונים שבע מדרגות וכל אחד כלול מעשרה הרי שבעים"].
3) גם אם יש השלכה הלכתית למספר 600 אלף – אזי לכאורה מדובר לפי המספר הסימלי המוצג במקרא ולא בהכרח לפי העובדה ההיסטורית (וראה מה שהבאתי לעיל בשם המהר"ל מפראג על המספר 600 אלף דייקא בנוגע ליציאת מצרים, ולכך שיש לו משמעות סימלית).
4) לאיזה מאמר הפנית – לא מצאתי לינק?

Last edited 2 months ago by אריק
אריק
אריק
2 months ago

1) זאת רק דוגמה, ממנה תלמד לכל השאר.
2) לא כתוב גברים אלא: וַיְהִי כָּל נֶפֶשׁ יֹצְאֵי יֶרֶךְ יַעֲקֹב שִׁבְעִים נָפֶשׁ (שמות א, ה).
3) איפה כתוב במקרא שהיו 600 אלף חצאי שקלים?

אריק
אריק
2 months ago

בוא ננסה לדון בזה מזווית אחרת: במאמר שמובא באתר דנן תחת הכותרת: "כה. מקורות האגדה סגנונה ודרכיה", ישנה התייחסות למספרים בדברי חז"ל תחת התת-כותרת: "מדות ומספרים", ושם כתוב כך בין היתר: "הקדמונים תיארו מציאות כזו בהדגמה של פרטים: על כמות גדולה אמרו "שלש מאות"… ויש להדגיש: אין הכוונה שהם עיגלו מספר הקרוב לשלש מאות, אלא גם על כמות של עשרות פעמים, כאשר היה הדבר מוגזם ומרובה התבטאו בביטוי "שלש מאות". 300 הוא גם מספר, אך גם מונח שפירושו "הרבה מאד"… "מספר ששים הוא דרך הש"ס לנקוט ולאו דוקא" (ב"ק צב:)… רש"י כותב בפשטות "ששים, כלומר הרבה פעמים" (מו"ק יא.), שיתין יש מפרשים לאו דוקא (תוספות מו"ק כח.) אחד מששים כלומר כל שהוא (תוספות ב"מ קז: ורש"י סנהדרין ז.). ושברה ס' כרכים, מספר ס' הוא גוזמא (מהרש"א בכורות נז:)". וכן הלאה, ע"ש.

נמצאנו למדים שדרכי המקורות התורניים לדבר בלשונות מסוימים שלפי הנאמר כאן מטרתם: לשון גוזמא.

שאלה: האם אתה מתנגד עקרונית להבנה שיכול להיות שהמקרא השתמש במספרים סימליים / מספרי גוזמא / מספרים טיפולוגיים וכיו"ב, או שאתה פתוח לרעיון הזה אם יוצגו טיעונים שמתקבלים על הדעת?

אריק
אריק
2 months ago

1)    נו – בהיות וברור לך שכך הוא הדבר בלשון חז"ל, ואנו ידועים שכך היה נהוג גם ברחבי העולם העתיק, אין שום סיבה שלא יהיה כך גם במקרא, וכפי שהבאתי לעיל מדברי קאסוטו: "מספרים עגולים מיוסדים על שיטת השישים שכיחים מאד בספרות המקראית ובספרות התלמודית והמדרשית. למשל מאה ועשרים, שלוש מאות, שש מאות, אלף ומאתיים, שלושת אלפים, ששת אלפים, שנים עשר אלף, שלושים אלף, ששים אלף, שש מאות אלף, או ששים ריבוא, וכיוצא בהם. וכוונת כולם: מספר גדול, או מספר גדול מאד".

2)    ולכאורה כך הוא גם במחצית השקל – 600 אלף מחצית שקל, שהם 300 אלף שקל, והנה שוב המספרים: 300, 600. והמקרא מתכוון פשוט לומר שנאסף כסף רב (וראה עוד שם בפרשנותו של קאסוטו לספר שמות – היאך המספרים המתוארים שם לגבי המשכן מתאימים לשיטת ספירה סמלית).

3)    האם עברת על הרצאתו של מאור עובדיה – שלחתי לינק לעיל, הוא מציג טיעונים מעניינים מאוד בנוגע למפקד, אתה לא חושב כך?

אריק
אריק
2 months ago

מספר שאלות על ה-600 אלף מחצית השקל:
1) אני מניח שמדובר במטבע של מחצית השקל שעשוי מכסף (Silver) – מאיפה כרו (Mining) אפוא את המתכת היקרה הזאת? לפי מה שהבנתי מחיפוש בגוגל באנגלית – מעולם לא היו מכרות כסף במצרים, והמצריים הקדמונים לא עסקו בכרייה של מתכת הכסף. ובכלל באנציקלופדיה המקראית כתוב: "למעשה לא הונהג במצרים השימוש במטבע אלא בתקופה הפרסית, והמטבעות הראשונות שנטבעו שם, הידועים לנו, הם מימי התלמיים" (ערך: מטבע, עמ' 817-816).
2) איזה מִטְבָּעָה ייצרה כמויות גדולות כאלו של מטבעות בתקופת המדבר? כמדומני שבמקרא לא נזכר דבר זה.
3) האם יש ממצאים ארכיאולוגיים מתקופת יציאת מצרים למטבע של מחצית השקל גופא?

אריק
אריק
2 months ago

בסדר – אז לפי הבנתך: כמה קילו של מתכת כסף נאסף בסוף לאחר שנתנו את מחצית השקל?

אריק
אריק
2 months ago

שאלתי את גוגל באנגלית כך:
Are there gold mines in ancient Egypt?
והנה ענה:
Gold Mining in Ancient Egypt – more than 250 gold production sites in the Eastern Desert of Egypt and the Nubian Desert of Northeast Sudan were located
והמשכתי לשאול:
How many tons of gold was there in ancient Egypt?
והנה ענה:
Just how much gold the ancient Egyptians mined will never be known, but the German geological-archaeological research team of geologist Dietrich Klemm and Egyptologist Rosemarie Klemm estimates the total Egyptian production at 7.1 tonnes.
ועל כך כמדומני שיש להוסיף שמשמע מהמקרא שמתכת הכסף הזאת היתה מצויה אף לעני (=וכפי שנאמר: "הדל לא ימעיט") – ומכאן משמע שבת'כלס היתה כמות הרבה יותר גדולה מצויה במחזור המתכות היקרות במדבר סיני.
ומכאן השאלה: בהיות ובמצרים היו מכרות זהב לרוב, וסך כל הזהב שהם כרו מבחינת כל ההיסטוריה שלהם מסתכם בכ-7 טון, אזי מניין היה כל-כך הרבה מתכת כסף מצוי לבני ישראל במדבר, ובפרט שמשמע שזה היה בסך הכל בקשה קטנה שאף העני יכול להשיג אותה בקלות?!

אריק
אריק
2 months ago

1) לא שאלתי את GPT, אלא כפי שכתבתי לעיל: שאלתי את גוגל באנגלית. פשוט אפשר להעתיק את השאלה שכתבתי לעיל ותקבל הפניה למקורות. כמה קל ככה פשוט.
2) היו מכרות זהב במצרים העתיקה, ולאורך ההיסטוריה שלהם הם הצליחו להפיק רק כ-7 טון זהב, ולעומת זאת לא היו מכרות כסף במצרים, ואתה כתבת שאספו כמעט 5 טון כסף, זאת אומרת מספר הקרוב לכל הזהב שכרו בהיסטוריה של העתיקה, ויתירה מזאת – משמע מהמקרא שכסף זה נאסף כ"כ בקלות עד שאפילו לעני היה לתת.
3) השאלה בעברית: מאיפה הביאו כ"כ הרבה כסף? במצרים לא עסקו בכריית המתכת, וגם כמות הזהב (שאותה כן כרו) לא הגיע לכמות כזאת בעת אחת.

אריק
אריק
2 months ago

במחשבה ראשונה אפשר לחשוב כך בטעות, ואז שאלתי את גוגל כך:
What was more valuable in ancient Egypt, silver or gold?
והנה הפנה לכתבה הבאה:
https://www.metmuseum.org/toah/hd/silv/hd_silv.htm

שם כתוב כך:
Silver was used to fashion beads as early as the Predynastic Period (ca. 4400–3100 B.C.) and remained important for personal ornaments and cult objects in Egypt through Roman times. Temple inscriptions suggest that for much of Egypt’s history, silver was valued more highly than gold. However, unlike gold, which is known to have been brought from the Eastern Desert and Nubia, the sources of silver are obscure, and in view of the relative scarcity of local geological resources, assuredly much was imported from neighboring lands. For this reason, and because silver, especially hammered sheet, is highly susceptible to the corrosive salts found in most Egyptian burial environments, it generally appears less frequently in the Egyptian archaeological record than gold or cupreous metals.

דברים פשוטים. אז השאלה במקומה עומדת – מאיפה היו 5 טון כסף?

אריק
אריק
2 months ago

היה יבוא של כסף למצרים, אך כאמור מדובר היה בעסק יקר, וכפי שכתוב גם באנציקלופדיה המקראית: "מחמת הצורך להביאו מן החוץ היה הכסף יקר במצרים מן הזהב, ובמשך תקופה ארוכה (עד הכיבוש הפרסי) היה ערכו שם כפול מזה של הזהב" (ערך: מתכות, עמ' 670).
נמצאו למדים אפוא כי – לא היו מכרות כסף במצרים, הייבוא שלו היה עניין יקר שהרי ערכו היה כפול (!) מזה של הזהב, ואמנם נמצאו ממצאים ארכיאולוגיים מועטים של כסף ממצרים העתיקה, ובהיות שמצרים היתה עשירה מאוד בזהב ועדיין בסכ"ה הצליחה להוציא מקירבה 7 טון זהב לאורך כל ההיסטוריה שלה, למה יש להניח שבעת אחת בזמן יציאת מצרים שבה העבדים יצאו בחיפזון – היו 5 טון כסף (שמחירם כפול מזהב) שהיו זמינים? אתמהא!

אריק
אריק
2 months ago

והרי ציטטתי לעיל את הכתוב:
 Temple inscriptions suggest that for much of Egypt’s history, silver was valued more highly than gold

אז אתה כותב: "מכיון שבתורה מתואר הרבה כסף הרי לנו מקור…",
נו – אז חזרנו לתחילת הדברים: שבמקרא כתוב…
נו – ועל זה אמרנו שהמספר 600 (ו-300) שימשו בעולם הקדום לתאר דבר רב, ולפי קאסוטו כך הוא גם במקרא, ובהיות ולפי המצוי בידינו לא היו במצרים כמויות כאלו של מתכת הכסף בעת ובעונה אחת, הרי שקל וחומר שמכאן יש להבין שהמספר 600 הוא מספר שמציין הרבה מאוד (ומידיעתנו על כמות הכסף במצרים, אולי אפילו הרבה מאוד מאוד מאוד…).

Last edited 2 months ago by אריק
אריק
אריק
2 months ago

כמדומני שמיצינו את הדיון הזה על מתכת הכסף, וכל אחד הציג את הצד שלו, וכעת נעבור לעניינים נוספים הקשורים לדיון:

  • כתוב בתורה: "וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת: אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה, וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פּוּעָה" (שמות א, טו), ומכאן מובן ש-2 מיילדות הספיקו לכל העם כולו, ואם היו מאות אלפי נשים, קשה להבין איך זה מסתדר?
  • כתוב בתורה: "לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק ה' בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים" (דברים ז, ז), וראה עוד בתפסיר רס"ג ובפירושי הרלב"ג, והרשב"ם, והרד"צ הופמן – שעם ישראל היו מועט אפילו מ-7 העמים שישבו בארץ כנען. ומכאן מוכח שהם היו מעטים. וכך מבואר במפורש בכתוב: "כִּי יְבִיאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ וְנָשַׁל גּוֹיִם רַבִּים מִפָּנֶיךָ הַחִתִּי וְהַגִּרְגָּשִׁי וְהָאֱמֹרִי וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי שִׁבְעָה גוֹיִם רַבִּים וַעֲצוּמִים מִמֶּךָּ" (דברים ז, א).
  • בנוגע למפקד – הרי לפני הכניסה לארץ ישראל לא נשארו אף אחד מיוצאי מצרים מלבד יהושע וכָּלֵב, וכפי שנאמר: "בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִפְּלוּ פִגְרֵיכֶם וְכָל פְּקֻדֵיכֶם לְכָל מִסְפַּרְכֶם מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה… אִם אַתֶּם תָּבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לְשַׁכֵּן אֶתְכֶם בָּהּ כִּי אִם כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן" (במדבר יד, כט-ל), ועדיין במיפקד שערך משה רבנו לאחר 40 שנות נדודים שבו כבר הלכו כל הדור יוצאי מצרים, נחש מה? הבנת נכון – עדיין נמנו כ-600 אלף איש (במדבר כו, נו), וכבר הבאתי לעיל את דברי המהר"ל מפראג שכתב על המיפקד הזה כך: "ובפרשת פנחס היו גם כן שש מאות אלף (במדבר כו, נא), שמזה נראה כי צורת ישראל ושלימותם שש מאות אלף… שלימות ישראל המספר שראוי להם הוא שש מאות אלף" (גבורות השם, ג, ו).
  • וכבר הפניתי לעיל להרצאתו של מאור עובדיה: "מפקד בני ישראל – מה מסתתר מאחורי המספרים". שם הוא הציג עוד כל מיני עניינים שקשורים לספירה שנעשתה לפי השבטים, שהרי הזכרת את השבטים, ושם בערך בין הדקות 35-25, הוא התייחס לעניין המספר של הבכורות, ואני מניח שאתה מכיר את העניין.
אריק
אריק
2 months ago

1)    לא כתוב שהן היו מיילדות ראשיות, אלא מיילדות, ובגלל שהן לא הקשיבו לפרעה, אזי הקב"ה בירך אותן. ובנוגע ל-80 שנים, הרי שמדובר על שנים של גזירות ושיעבוד, ומה שכתוב שבני ישראל פרו ורבו וכו' – זה היה לפני הגזירות של המלך החדש שקם.

2)    הרד"צ הופמן כתב: "[כִּי אַתֶּם הַמְעַט] מכל העמים – כלומר מכל אחד ואחד מן העמים", כלומר שהיינו יותר קטנים מכל עם ועם בפני עצמו ולא מכל יושבי כנען ביחד. ואמנם זה ברור מתוך הפסוק – אתם העם הכי קטן.

3)    המהר"ל כותב שזה מספר שמייצג שלימות, ולכן הם תמיד נמנו 600. ובנוגע לתוחלת החיים – ובכן בויקיפדיה בערך: Life expectancy, כתוב שממוצע הגילאים בתקופת הברונזה היה: 26, אז לפי זה – כן, זה שנמנו שוב 600 אלף אחרי 40 שנה – זה מפתיע.

4)    איך הבנת את זה מפשט המקרא?

אריק
אריק
2 months ago

כמדומני שמיצינו את הדיון הזה, וכל אחד הציג את הצד שלו, ואולי נמשיך יהיו חידושים בעתיד.

אריק
אריק
2 months ago
Reply to  אריק

חשבתי שעוד כדאי לציין בהקשר לפסוק שבו עסקנו, שנאמר על בני ישראל: "כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים" (דברים ז, ז), הרי שבהמשך אותו הפרק עצמו כתוב עוד: "וְנָשַׁל ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת הַגּוֹיִם הָאֵל מִפָּנֶיךָ מְעַט מְעָט לֹא תוּכַל כַּלֹּתָם מַהֵר פֶּן תִּרְבֶּה עָלֶיךָ חַיַּת הַשָּׂדֶה" (דברים ז, כב), ורבנו יוסף בכור שור (מחכמי הראשונים!) ביאר: "לֹא תוּכַל כַּלֹּתָם (דברים ז, כב) – עד אשר תפרה (שמות כג, ל)". וזה הפסוק המלא שם בשמות שאליו הוא מפנה: "מְעַט מְעַט אֲגָרְשֶׁנּוּ מִפָּנֶיךָ עַד אֲשֶׁר תִּפְרֶה וְנָחַלְתָּ אֶת הָאָרֶץ" (כג, ל), ורס"ג בתפסיר ביאר: "לאט לאט אגרש אותם מבין ידיך עד אשר תתרבה ותנחל את הארץ". ור' יצחק שמואל רג'יו בביאורו לפסוק בדברים הנ"ל כתב: "פן תרבה עליך חית השדה – מן הטעם שאמר למעלה כי אתם המעט מכל העמים, ולא תוכלו להתישב בכל חלקי הארץ לגבולותיה, אבל מעט כאשר תפרה כמו שהבטיחך".

וזה מסתדר אפוא עם הדברים שאמרתי לעיל – עם ישראל היו מעט במדבר, ועם הזמן הם התרבו עד כדי כך שהיו יכולים ליישב את ארץ ישראל.

שלמה ברוורמן
שלמה ברוורמן
8 months ago

חבל שאין מתורגם לעיברית . התרגום הסימולטני לא מומלץ כל כך

איציק
איציק
8 months ago

מאמר של ברמן על יציאת מצרים

מקבילות בין התיאור המקראי של מפלת מצרים ובין שיר הלל שנכתב לרעמסס השני לאחר ניצחונו במלחמת החתים מעלות מסקנות מפתיעות. בין קרב קדש לבין קריעת ים סוף

בהיבט המחקרי, אין ראיות מפורשות המאששות את יציאת מצרים. לכל היותר, מציג הטקסט היבטים סטנדרטיים למדי של המציאות במצרים העתיקה. אני מפרסם כאן ברבים בפעם הראשונה תמצית מהמחקר האחרון שערכתי המצביע על קשר בין סיפור יציאת מצרים לבין טקסט מסוים ותקופת שלטון מסוימת בהיסטוריה המצרית של הממלכה החדשה. קשר זה מצביע על כך שהמקרא הכיר את התעמולה המלכותית במצרים העתיקה וניכס אותה כדי לפאר את הניצחון על המצרים ולהלל את אלוהי ישראל.

אחד מעמודי התווך של המחקר הביקורתי של המקרא בזמננו קרוי בפי החוקרים השיטה ההשוואתית. החוקרים נוהגים להסביר טקסט מקראי על־ידי ציון הדמיון בינו לבין טקסטים שמקורם בתרבויות שהיו סמוכות לארץ ישראל הקדומה. אם מספר קווי הדמיון גבוה ומייחד באמת את שני הטקסטים בלבד, יעמדו החוקרים על האפשרות שהטקסט המקראי נכתב תחת השפעה ישירה של הטקסט החוץ מקראי או בתגובה לו.

השיטה ההשוואתית עשויה להפיק תוצאות מדהימות ולהוסיף תובנות וממדים נוספים לקטעים הנראים לכאורה ברורים ונהירים במלואם. קחו לדוגמה את הביטוי המקראי המוכר שה' הוציא את ישראל ממצרים "ביד חזקה ובזרוע נטויה". בתיאוריה, יכול היה המקרא להשתמש בביטוי זה כדי לתאר אין ספור ישועות של הא־ל לטובת ישראל. ובכל זאת, באופן כמעט גורף, נעשה שימוש בביטוי זה אך ורק בהקשר של יציאת מצרים. החוקרים עמדו על כך שהביטוי "יד חזקה" מופיע כשם נרדף לפרעה בחלק ניכר מהספרות המלכותית המצרית, ושרבות מפעולותיו של פרעה מתוארות ככאלה שהתבצעו באמצעות "ידו החזקה" או "זרועו הנטויה". החוקרים מציינים עוד שבשום מקום אחר במזרח התיכון הקדום אין תיאורים כאלה של השליטים, ואילו בתעמולה המלכותית המצרית מופיע המונח בשכיחות הרבה ביותר בחלק האחרון של האלף השני לפנה"ס.

ההשערה היא שזוהי עדות לדינמיקה של ניכוס. כשהחלשים מדוכאים, צורה אחת של התנגדות תרבותית ורוחנית מתבטאת בניכוס של סמלי המדכא ובשימוש בהם לצורך מטרות סמליות ואידיאולוגיות חדשות. תופעה זאת נראתה בישראל בבהירות בקיץ האחרון, כשאזרחי ישראל מכל המגזרים שרו "תקוף! תעשה פיגועים!", השיר נכתב בעברית על־ידי החמאס בעזה כדי לפגוע במורל העורף הישראלי. באימוץ השיר וניכוסו ביטא הציבור בארץ צורה של התנגדות תרבותית.

comment image?w=604&h=559

מנהיג צבאי, וגם אל. פסל של רעמסס השני בלוקסור, מצרים

דמיון המשכן

לצורך הבנת המחקר שלי יש להקדים רקע היסטורי. פסגת התהילה המצרית הייתה בתקופת האימפריה – הממלכה החדשה, בערך בשנים 1500־1200 לפנה"ס. בתקופה זאת השתרעו גבולות האימפריה על השטחים הנרחבים ביותר ונבנו רבים מהמונומנטים העתיקים הקיימים עד ימינו אנו. הפרעה הגדול ביותר בתקופה זאת היה רעמסס השני (הידוע גם בכינוי "רעמסס הגדול"), שמלך במאה ה־13 לפנה"ס. הישגו הבולט ביותר היה הניצחון על יריבתו הראשית מאנטוליה, ממלכת החתים, בקרב קדש – עיר הממוקמת על הנהר אורונטס (ארנת) על תוואי הגבול שבין לבנון לסוריה בימינו, בשנת 1274 לפנה"ס.

עם שובו למצרים, חרת רעמסס את קורות הקרב על מונומנטים רבים ברחבי האימפריה. עשרה עותקים מהכתובת הזאת קיימים עדיין עד ימינו. אל הטקסטים התלווה חידוש – תבליט שטוח, כך שאפילו מי שלא היו מסוגלים לקרוא את הכתובת בשפת החרטומים יכלו ללמוד על הישגיו של פרעה באמצעות המדיה החזותית, תמונה אחר תמונה, בדומה לתפקיד החינוכי שמילאו חלונות הזכוכית הצבעונית בכנסיות באירופה של ימי הביניים. עשרת העותקים האלה פרסמו את קרב קדש כאירוע המפורסם ביותר בעולם העתיק, כולל יוון ורומא.

לפני כ־80 שנה ציינו חוקרים את הזיקה המפתיעה שבין התיאורים המקראיים של המשכן בספרי שמות ובמדבר לבין האיורים של מחנה רעמסס בקדש כפי שהונצחו בחלק מהתבליטים השטוחים הללו. למשל, בציור המתאר את מחנה קדש של רעמסס השני, רואים מחנה צבאי מלבני שצלעותיו ביחס 2:1, כשהכניסה באמצע הקיר המזרחי (באיורים מצריים המזרח מוצג מצד שמאל והמערב מצד ימין). במרכז המחנה רואים את הכניסה לאוהל מלבני שצלעותיו ביחס 3:1 המכיל שני חלקים: אוהל קבלה ביחס 2:1 המוביל אל אוהל כס המלוכה של פרעה. גובהו של אוהל כס המלוכה שווה לרוחבו. מימדים אלה משתקפים כולם בהוראות לבניית המשכן והמחנה הסובב אותו, כידוע לכל מי שמכיר את הטקסט המקראי.

יתר על כן, בציור באבו סימבל מוקף הסמל שעליו מופיע שמו של פרעה, המסמל את כס מלכותו, על־ידי בזים המסמלים את אל המלחמה הורוס, כשכנפיהם פרושות כלפי מעלה להגנתו. והלא ארון הברית של המשכן גם הוא מוגן משני צדיו על־ידי שני כרובים פורשי כנפיים למעלה הסוככים בכנפיהם על הכפורת (שמות כה, כ). הדמיון חורג גם מעבר לארכיטקטורה והוא גם תפיסתי. עבור המצרים, רעמסס היה מנהיג צבאי וגם אל. גם בתורה, א־לוהי ישראל הוא כמובן א־ל, אך גם מנהיג את ישראל בקרב (השוו לבמדבר י, לה־לו).

קווי הדמיון בין המשכן לבין אוהל כס המלכות של רעמסס עוררו את העניין שלי והחלטתי לבחון יותר מקרוב את הרכיבים המילוליים של כתובות קדש, כדי ללמוד מה הם אומרים על רעמסס, על המצרים ועל ומה שהתרחש בקרב קדש. כשגרסת ספר שמות בתודעתי, קראתי את החיבור הארוך ביותר בין הכתובות, שיר קדש. תחילה קפצו כמה ביטויים ודימויים אקראיים ותפסו את תשומת לבי, אך כשקראתי שוב את הסיפור עלה בדעתי שיש דמיון יוצא דופן בין סיפור העלילה של שיר קדש לבין סיפור העלילה של קריעת ים סוף בשמות יד־טו. ככל שחקרתי יותר סיפורי קרב מהמזרח הקדום, כך נראה לי יותר ויותר שבשתי היצירות האלה מופיעה סדרה מובהקת וכמעט מקבילה של ביטויים ודימויים המייחדת אותן בבירור לעומת סיפורים אחרים.

לדעתי, סיפור העלילה של קריעת ים סוף (שמות יד) ושירת הים (שמות טו) משקף מעשה מכוון של ניכוס תרבותי. ספר שמות מבקש להעביר את הרעיון שישועת בני ישראל בקריעת ים סוף ייצגה מעשה אלוהי שהכריע את פרעה בכלים הרטוריים שלו־עצמו. אם כתובת קדש מעידה על ההישג הגדול ביותר של הפרעה הגדול ביותר בתקופה המפוארת ביותר בהיסטוריה המצרית, אזי ספר שמות טוען שאלוהי ישראל טרף לרעמסס את הקלפים, הפך את הקערה על פיה והביס אותו תבוסה מוחצת ותיאר זאת ברטוריקה הפרעונית שלו.

התרחשויות מקבילות

החוקרים מזדרזים תמיד להצביע על כך שקווי דמיון בין שני טקסטים עתיקים אינם בהכרח מצביעים על כך שהאחד הושפע מהשני; מונחים ודימויים משותפים היו קניין רוחני של תרבויות רבות באזור כולו, וכך יצירות עשויות להידמות זו אל זו ללא תלות ביניהן. לכן אפרוש את הסיבות לכך שבעיניי קווי הדמיון בין שיר קדש לבין סיפור ספר שמות על יציאת מצרים מובהקים כל כך עד שהטענה בדבר תלות ספרותית ביניהם מתקבלת על הדעת וסבירה.

הן בשיר קדש והן בפרשת קריעת הים בשמות יד־טו ההתרחשות מתחילה בצורה דומה: הצבא הגיבור (של המצרים ושל בני ישראל, בהתאמה) צועד קדימה ואינו מוכן לקרב כשהוא מותקף על־ידי חיל מרכבות הגורם לצבא הגיבור לשבור את המבנה בפחד ובבלבול. השיר מספר שכוחותיו של רעמסס נעו צפונה בחוצות העיר קדש כשלפתע הפתיע אותם חיל הרכב החתי. פרשת הים פותחת בצורה דומה. כשהם יוצאים ממצרים, בני ישראל מתוארים כ"חמושים" (שמות יג יח) וכיוצאים "ביד רמה" (יד ח). כשהם המומים מהמתקפה הפתאומית של חיל הרכב של פרעה, רפיון וייאוש משתלטים עליהם (יד י־יב).

בשני הסיפורים פונה הגיבור כעת אל אלוהיו בתחינה לעזרה והגורם האלוהי קורא לגיבור לנוע קדימה ומציע עזרה. בשיר קדש רעמסס מתפלל אל אמון, וזה עונה לו: "סע! אני איתך, אני אביך, ידי איתך!". באופן דומה, משה קורא אל ה' והוא עונה לו בשמות יד טו: "דבר אל בני ישראל ויסעו!" ומבטיח לו ניצחון על פרעה.

מנקודה זאת בשיר קדש מקבל רעמסס כוחות ומידות אלוהיים, ויש אפוא לבחון את פעולותיו נגד החתים בנהר אורונטס לעומת מעשי ה' נגד המצרים בים סוף. שני החיבורים מספרים כיצד "המלך" לבדו מתעמת עם האויב, ללא עזרת חילותיו הנרפים. רעמסס, שנותר לבדו, מתמודד עם החתים לבד, ללא צבאו, נושא המובלט לאורך השיר כולו. בשמות יד יד הא־ל מצהיר שבני ישראל צריכים להישאר פסיביים, והוא יילחם למענם: "ה' ילחם לכם, ואתם תחרישון".

בכל אחד משני הטקסטים מבטא האויב בקול את חוסר התוחלת של הלחימה נגד כוח אלוהי, ומבקש להימלט. בשתי היצירות האמירות שנאמרו קודם לכן על עוצמתו של האל מאושרות כעת על ידי האויב עצמו. בשיר קדש, החתים נסוגים מפני רעמסס: “איש מהם קורא לרעהו: לא איש בתוכנו, כי סותח‘ גדל־הכוח, בעל בעצמותיו!“, בהתייחסם אל האלה שאת שבחיה מנה הטקסט קודם לכן. גם בסיפור יציאת מצרים שבספר שמות אנו מוצאים ביטוי דומה: “ויאמר מצרים, אנוסה מפני ישראל – כי ה‘ נלחם להם במצרים“.

מוטיב משותף בתיאורי הקרב בשני החיבורים הוא שהאויב טובע במים ונכחד. זה כמובן מוטיב מרכזי בסיפור הים. בשיר קדש האויבים צוללים אל מקווה מים – נהר אורונטס – ורבים מהם מוצאים שם את מותם. רעמסס טוען שבחיפזון שלהם להימלט מפניו החתים “צללו“ אל הנהר בחיפוש מפלט – “הורדתים למים כרדת תנינים“ – והוא טבח בהם שם במים. התבליטים מסבים את תשומת הלב אל טביעת החתים בצורה חיה, ויותר מכול אלה המופיעים על שער הכניסה המונומנטלי השני במקדש רעמסאום.

שני הטקסטים מדגישים שלא היו שום ניצולים מהמים. בשיר קדש נאמר: “אף איש לא הביט מאחריו, איש לא הפנה פניו, ואשר נפל מהם לא קם“. בשמות יד כח נאמר: “וישובו המים, ויכסו את הרכב ואת הפרשים… לא נשאר בהם עד־אחד“.

שיר הלל למלך

אנו מגיעים כעת להקבלות הבולטות ביותר בין שיר קדש לבין סיפור ספר שמות. בשני החיבורים, החילות המבוהלים רואים עדות ל"ידו החזקה" של המלך. הם רואים את חללי האויב ונדהמים מהישגו של המלך, שמביא אותם לשיר שיר הלל בשבחו. בשיר קדש אנו קוראים:

ויהי כאשר ראה חילי ורכבי לאמר: הנני כמונת וזרעי חזקה … ויהיו מביאים אותם (=את עצמם) אחד אחד לגשת אל המחנה לעת ערב וימצאו את כל הארצות אשר אבוא בהן שוכבות שרועות על דמן … כי הלבנתי שדה ארץ קדש (בגוויותיהם) ולא נודע מקום לדרוך (עליו) מפני המונם. ויקם צבאי ויבוא להללני, פניהם (יחדו) כי יראו אשר פעלתי.

אנו רואים פרטים דומים מאוד בשמות יד ל־לא: "וירא ישראל את מצרים מת על שפת הים. וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים, וייראו העם את ה'". כפי שצוין קודם, נעשה שימוש בלעדי בביטויים כמו "היד הגדולה" או "בגדול זרועך" והם מייצגים תבנית מליצית המופיעה מחוץ למקרא רק בתעמולה המצרית, בייחוד בתקופת הממלכה החדשה.

מכאן, בשני הדיווחים, החילות מקדישים שיר מזמור לכבוד המלך. בכל "שיר" או מזמור כזה מכיל הבית הפותח שלושה יסודות. החילות (א) מתפארים בשם המלך כלוחם; (ב) זוקפים לזכותו את עידוד המורל שלהם, ו־(ג) מהללים אותו על הישועה שהעניק להם. בשיר קדש אנו קוראים: "ויקם צבאי ויבוא להללני, פניהם (יחדו) כי יראו אשר פעלתי. שריי (גדוליי) יבואו להגדיל זרועי ורכבי גם הוא – להתפאר בשמי: "הוי לוחם טוב, מאמץ לב, הצלת חילך ורכבך!". אותם המוטיבים של שם המלך, הכוח שהוא מעניק להם והישועה שהוא מביא מופיעים בפסוקי הפתיחה של שירת הים (שמות טו א־ג): "אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לה' וַיֹּאמְרוּ… עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה… ה' אִישׁ מִלְחָמָה ה' שְׁמוֹ."

הן בשיר קדש והן בשירת הים החילות ממשיכים להלל את המלך המנצח באמצעות מחרוזת כפולה המהללת את ההישג של ידו החזקה או זרועו של המלך. בשיר קדש אנו קוראים “אתה בן אמון, הפועל בידיך, שחת ארץ חת בזרועך החזקה“. גם בשירת הים ההמשך דומה: “יְמִינְךָ ה‘ נֶאְדָּרִי בַּכֹּחַ יְמִינְךָ ה‘ תִּרְעַץ אוֹיֵב“.

הדימוי הבא של שירת הים משווה את האויב לקש הנאכל בחרון הא־ל השלוח לעברו: “וּבְרֹב גְּאוֹנְךָ תַּהֲרֹס קָמֶיךָ תְּשַׁלַּח חֲרֹנְךָ יֹאכְלֵמוֹ כַּקַּשׁ“. בשיר קדש האויב מושווה לקש רק כמה שורות קודם לכן, כשהחילות משקיפים על גוויות החתים: “ואמון אבי עמי יחדו – עשה כל הארצות כקש לפניי“. אף תרבות עתיקה במזרח התיכון לא נהגה להשתמש בדימוי של “קש“ לאפיון האויב בכתובות צבאיות.

בשני המזמורים החילות מכריזים שאין אף אחד המשתווה למלך בקרב. בשיר קדש אנו קוראים: “אתה לוחם טוב אין כמוך“ וכשאנו מתקדמים בשירת הים אנו מוצאים מוטיב דומה על ה‘: “מִי כָמֹכָה בָּאֵלִם ה‘?“. יתר על כן, בשני המזמורים המלך מהולל כמנהיג החילות המנצח, המטיל אימה על הארצות השכנות. בשיר קדש אנו קוראים: “אתה גדל עצמה לעין צבאך… שומר מצרים, כובש הארצות“. שני הרעיונות האלה מופיעים בנקודה זאת בשירת הים. בעקבות הניצחון על המצרים בני ישראל מכריזים: “נָחִיתָ בְחַסְדְּךָ עַם זוּ גָּאָלְתָּ נֵהַלְתָּ בְעָזְּךָ אֶל נְוֵה קָדְשֶׁךָ. שָׁמְעוּ עַמִּים יִרְגָּזוּן…“.

השורה שלפני האחרונה בשירת הים מכילה את היסודות המופיעים בשורות שלפני הסוף בשיר קדש: המלך מוביל את חילותיו בביטחון במסע הארוך הביתה מהניצחון על האויב ומפחיד את הארצות השכנות בדרכו. בשיר קדש אנו קוראים: “ואשים פעמי בשלום תימנה. וישב הוד מלכותו בשלום אל תא־מרי עם חילו ורכבו וכל חיים בריאות ושלטן לו ואלים ואלות שומרים גופו כי הכה כל הארצות בפחדו וכח הוד מלכותו הגן על צבאו“. אותם המוטיבים מופיעים בהמשך שירת הים: “תִּפֹּל עֲלֵיהֶם אֵימָתָה וָפַחַד בִּגְדֹל זְרוֹעֲךָ יִדְּמוּ כָּאָבֶן עַד יַעֲבֹר עַמְּךָ ה‘ עַד יַעֲבֹר עַם זוּ קָנִיתָ. תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתְךָ“.

המוטיב המסיים את שיר קדש גם הוא המוטיב המסיים את שירת הים: ההגעה בשלום אל ארמון המלך וברכות למען שלטונו לנצח. בשיר קדש אנו קוראים: “הגיע בשלום לתא־מרי לפי רעמסס־מ(ר)י – אמון גדל נצחונות ונח בהיכלו – חיים ושלטן… ואלי ארץ זו שואלים בשלומו … ויתנו לו מאות רבוא חגי סד לעד במושב רע וכל ארצות הבקעה וכל (ארצות) ההרים נופלות משתחוות תחת רגליו לעולם ועד“. שירת הים מסתיימת במוטיב דומה, כשאלוהים שוכן ב“מכונו“ או מקדשו, ועם הצהרה בדבר ריבונותו הנצחית: “תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתְךָ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ פָּעַלְתָּ ה‘ מִקְּדָשׁ אֲ־דֹנָי כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ. ה‘ יִמְלֹךְ לְעֹלָם וָעֶד“.

מסקנה פשוטה

שיר קדש הוא יצירה ארוכה בהרבה מפרשת הים וקיימים אלמנטים רבים בשיר קדש שאין להם מקבילה בסיפור המקראי. ואולם, הניכוס של טקסט לצורך התנגדות תרבותית לעולם אינו מקביל בכל פרטיו, הוא נעשה תמיד באופן סלקטיבי. מתקבל הרושם שסיפור קריעת ים סוף שואל בדיוק את אותם האלמנטים של שיר קדש המהללים את עוז רוחו של פרעה, והם מותאמים להלל את ה'.

עד כמה ברורות וייחודיות ההקבלות האלה? כתובות המנציחות קרבות נפוצות בכל המזרח התיכון הקדום. חלק מהמוטיבים שזוהו כאן, כגון הפחד והאימה של האויב אל מול המלך, קיימים בכל הכתובות האלה. מה שמרמז בכל זאת על מערכת יחסים בין שני הטקסטים הוא המכלול של ההקבלות והמספר הרב של המוטיבים הברורים המופיעים בשתי היצירות הללו באופן בלעדי. ניתן בהחלטיות לומר שבאף דיווח על קרב אחר הידוע לנו מהמקרא או מהשרידים האפיגרפיים של המזרח התיכון הקדום לא מתקבל סיפור אחר שבו מופיעים ולו קרוב למחצית מהמוטיבים הנרטיביים המשותפים המוצגים כאן.

לא זו בלבד. קשר עמוק יותר עולה מכך ששני היבטים של שירת הים מהדהדים כתובות מהממלכה החדשה של מצרים בצורה כללית יותר. דימוי נפוץ מהתקופה ההיא הוא הטענה שפרעה גרם לחילות האויב לחדול מדיבוריהם היהירים והמתנשאים. זהו עיסוק ייחודי למצרים, והוא אינו מצוי בספרות הצבאית של תרבות שכנה אחרת כלשהי. במקביל לכך יש לשים לב לכך ששירת הים אינה מתארת את התנועות או את המעשים של המצרים. היא מדווחת רק על ההתפארות שלהם: "אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף אַשִּׂיג אֲחַלֵּק שָׁלָל תִּמְלָאֵמוֹ נַפְשִׁי אָרִיק חַרְבִּי תּוֹרִישֵׁמוֹ יָדִי“. כפי שצוין לעיל, גם לתיאור בשירה של יד ימינו של ה‘ כ“מנפצת“ ו“נטויה“ באופנים הרסניים יש הדהוד ברור מאוד בכתובות מצריות.

כשחוקרים מעלים השערות שהמקרא ניכס טקסט מתרבות שכנה, הם מנסים לקבוע מתי ייתכן שאירעה השאלה שכזאת. יהיו כאלה שיציעו שדבר כזה יכול היה להתרחש בתקופות של יחסים טובים בין יהודה למצרים, אולי בתקופת מלכותו של שלמה במאה העשירית לפנה“ס, או של חזקיה במאה השמינית לפנה“ס. אולם העותקים המאוחרים ביותר של שיר קדש שברשותנו הם מהמאה ה־13 לפנה“ס. אין אזכורים מפורשים לשיר קדש בספרות מצרית מאוחרת יותר, ואין ניסיונות ברורים כלשהם לחקות את השיר.

נמצאנו למדים שהטקסט של ספר שמות משמר זיכרון של אירוע שבו נזקקו בני ישראל הקדומים ביותר למונחים ולתבניות של טקסט מצרי ידוע מאוד כדי להלל ולשבח את סגולותיו של אלוהי ישראל. בעשותם כן, הטקסט טוען שהא־ל הכריע את פרעה במשחק שלו, בהיפוך ההישג הגדול ביותר שלו. כיצד יש לפרש זאת? מומחים שונים עשויים להציע דרכים שונות בפירוש ההקבלות. אך ללא ספק, דרך סבירה אחת לפרש את הראיות שהבאנו אומרת בכנות וביושרה “עבדים היינו לפרעה במצרים“.

איציק
איציק
8 months ago
Reply to  איציק

מעניין גם שמובא בחז"ל שעיקר ימי "השעבוד" של ישראל היו 86 -שנה, כמעט כמנין ימי שלטונו של אותו פרעה=רעמסס. 90 שנה.

איציק
איציק
8 months ago

אחרי קריאת המאמר שהעליתי מי. ברמן מתחדדים לי כמה תובנות שכבר חשבתי עליהם. צריך לראות ולהתבונן איך פעם כל אחד דיבר ושמע קול אלוקים ואיך כל ניצחון במלחמה היה אלוקי וניסי ומוחלט, וכמה קל לכתוב ולשכנע את הקהל שכל הנצחונות שלי באו דווקא ע"י האלוקים שלי ואף פעם לא ארע מאז תחילת ההיסטוריה כזאת. ואם זה הדמיון לקריעת ים סוף אז אנחנו בבעיה…

עוד כמה תובנות אחרי שקראתי עשרות מאמרים מחכימים ברציו:

לפני אלפי שנים כולם היו מוכרחים לראות את אלוקים למה? ימי האדם הקדמון הקצרים היו בתחושת חידלון מלחמות רעב חיידיקים, ואיך אדם ראה את צורת היקום כמו שמתואר בכל הדתות גם בבראשית: עולם קטן שמסביבו אוקיינוס מפחיד בהם לוויתנים אימתנים שרק ה' יכול להם, ומלמעלה שוב רקיע ומעליהם כמות אדירה של מים עליונים. והאדם הוא אפסי ורק מחכה שה' יפתח את אוצר הגשם, ולהבדיל האליל שלו יתן לו אוכל ונצחנות נגד השבטים הפראייים והמלכים האכזריים.

היום שערי שמים ומדע נפתחו והעולם נראה קצת אחרת… ובכל זאת יש לנו אתר רציו שהיום מותר לשאול שאלות קשות. ולא להיקרא כופר.

אז אני שואל באמת, כל בעלי המוסר והמחזירים בתשובה מאריכים שהתורה היא הוראות יצרן וכך צריך להתייחס לזה, וכמו שכתוב אסתכל באורייתא וברא עלמא. דא עקא היום ברור שהעולם נברא הרבה יותר מאלפי שנים וראיתי שאתם מיישבים את זה שמדובר בעולם התוהו או שמדובר באדם הנבון מאזשהתחיל לכתוב, וכן על צורת העולם והרקיע יש לכם מאמרים עם הסברים שלא כמו פשטות חז"ל כמו שרש"י מגלם אותם. וכן על שכר ועונש למה לא רואים שהמחלל שבת נכרת בלי בנים, והגשם יורד בעיתו, ואפילו הגהינום והגן עדן לא מפורש בתורה והרמב"ם והרמב"ן בכלל נחלקו אפוא ומתי זה. ואילו אנו חייבים לקיין מצוות ודקדוקים וחומרות הרבה מעבר לפשוט…

אז אני שואל אם אחד היה מוחר לך מזגן עם כאלו הוראות יצרן הייתי שוב קונה ממנו מכשיר בחצי שקל? היה טוען שהמזגן חדיש בן שנתיים ולמעשה הוא בן מאה שה ומתרץ לי שזה עמד בקופסא 50 שנה.. וכהנה וכהנה. אני מבקש תשובה ישירה ולא הפניות למאמר פה ושם קראתי הכל.

אבל מה, באמת נוח לי ולכם ביהדות הקדושה והטהורה שלנו שנותנת לנו משמעות לחיים ואולי גם שכר לעתיד לבוא אבל טאטע למה? אולי בטובך תתגלה שוב רק פעם א' ותקרא משמים שכולם יראו אנכי ה' אלוקיך.

איציק
איציק
8 months ago

סתם הערה מעניינת ראיתי שרוב החוקרים מונים את יציאת מצרים דוקא לאותו רעמסס השני שבימיו נבנו העיר רעמסס וכו'.

ראה כאן

https://rationalbelief.org.il/%D7%A4%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%9D-%D7%95%D7%A8%D7%A2%D7%9E%D7%A1%D7%A1-%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%9F-%D7%90%D7%99%D7%97%D7%95%D7%A8-%D7%90%D7%95-%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%9F-%D7%A7%D7%93%D7%9E%D7%95%D7%AA/

אז איך יתכן שאותו פרעה שניצח את האויבים שלו באיזור לבנון בשנת 1279. ממנו שאבו בני ישראל לפי כותב המאמר את הזיכרון לכתוב את שירת הים שיה ממש באותם שנים?

ויותר מזה מוכח לפי תקופת ההתנחלות שישראל התיישבו בכנען ממש בסוף ימי רעמסס השני, ולפי התיאור של קריעת ים סוף פרעה אז הובס לגמרי ולא כמתואר בדברי ימי רעמסס השני על מלך חזק ששכולם נכנעים אליו.

איש פלוני
איש פלוני
8 months ago
Reply to  איציק

בסוף ימיו רעמסס השני היה מלך חלש וכמו שמתואר כאן

נקודה משמעותית נוספת לענייננו, עליה לא עמד הרן, היא האופי של שלהי ימי רעמסס השני, שהאריך ימים והמשיך למלוך לעת זקנה. כך תיאר זאת ברסטד בספרו המפורסם דברי ימי מצרים (כרך א):

"רוח התוקפנות המלחמתית, שנתעוררה במצרים עם גירוש החיקסוס בימי הפרעה יעחמס הראשון, תשה לחלוטין במסעותיו הממושכים של רעמסס השני ולא חזרה עוד בדורות הבאים… הצבא המצרי נהפך מעתה למשך זמן ממושך לכלי מגן מפני התקפות זרים ופרעה עצמו לא עצר כח להשתלט עליו (עמוד 322)… [בערוב ימיו – זמן ההתנחלות] רעמסס הזקן דבק בחיים. מרצו תשש ותקיפותו פגה. לפנים הדף מגבולותיו את גויי הים או שכפה עליהם לשרת בצבאו. אך עתה עשו יד אחת עם הלובים ופלשו אל מערב הדלתא ללא מעצור… אילו קרה הדבר בימי צעירותו של פרעה, בעודנו מלא מרץ ותקיפות, כי עתה היו הפולשים משלמים מחיר יקר על עזותם. אבל עתה רעמסס זקן, אוזניו כבדו משמוע את הזעקות והתלונות. אפילו הסכנה הקרובה במערב הדלתא לא עוררה אותו מתרדמת אדישותו ומשלוות הפאר" (עמוד 377). 

איציק
איציק
8 months ago
Reply to  איציק

תיקון טעות דוקא בערכו ויקי מובא שאותו רעמסס השני בסוף ימיו סבל ממרד כנעני:

..התרופף השלטון המצרי בכנען, החלה תסיסה בקרב התושבים המקומיים ורעמסס נאלץ להתמודד עם מרידות שצצו במרחב הכנעני עד תום מלכותו.[9] לפי פפירוס אנאסטאזי א[10] הוא גם חתם על או יזם חוזה הסגרת מורדים מכנען עם קדג'רדי, ראש קבוצה שנקראה "איסר" שחיה בגליל המערבי והוצע לזהותה עם שבט אשר הפרוטו-ישראלי.

מ"מ ההגבלה לקרב קדש וקריעת ים סוף הוא נושא רגיש, ונמצא שמצרים והיהודים חלקו בינהם באותם דימויים מי בראש ועם מי הניצחון האלוקי.