י אחרית הימים
לא נגענו כאן בפרוטרוט בכל מאורעות הגלות הארוכה שעברה על עמנו, כאלפיים שנה. בגלות זו הוקז דמו של עמנו בצורה אכזרית וברוטאלית, בכל מקום ופינה בעולם, ללא הבחנה בין צדיק לרשע, בין יהודי אדוק ובין מומר, בין עובד אלהים ובין אשר לא עבדו.
ההיסטוריה התרגלה כל כך למאורעות אלו עד שראו בהם מין מחזוריות קבועה: נדידה, התיישבות, פרעות, טבח, גירוש. נדידה, התישבות וכו’[4]. כאן באו לידי ביטוי כל התכונות המופלאות של העם, שונותו והשיגיו, בצד שנאתו ורדיפתו, הישרדותו הפיזית לעומת עקשנותו הדתית. התכונות אותן מציינת התורה כמאפייני הגלות.
דוקא שומרי הדת הם שעמדו בראש כל טבח וחורבן, החל בעשרת הרוגי מלכות המפורסמים, חסידי אשכנז, הקדושים שנטבחו במסעי הצלב, דרך כל “החסידים והקדושים שמסרו נפשם על קדושת השם”, זוהי גזרת הגלות המרה אשר בה הבטיח ה’ שיסתיר את פניו מעמו.
ובכל אופן אי אפשר שלא לראות תהליכים בעלי קנה מדה היסטורי מונומנטלי, תהליכים שהסתיימו בתקומת עם ישראל בארצו. כפי שהראינו לעיל, שירת האזינו מתייחסת למוראות מלחמת העולם השניה כ”אחרית הימים”, ויחס זה מתעצם יותר עם הסמיכות של אירועים אלו לשיבת ישראל לארצו.
התורה מדברת על שיבת ישראל לארץ באחרית הימים:
“ושב ה’ אלהיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה’ אלהיך שמה אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה’ אלהיך ומשם יקחך, והביאך ה’ אלהיך אל הארץ אשר ירשו אבתיך וירשתה והיטבך והרבך מאבתיך”, (דברים ל א והלאה).
רק פעמיים בהיסטוריה של הגלות נכחד לחלוטין מרכז הישוב היהודי: גירוש ספרד, ושואת יהדות אירופה. יהדות ספרד, שהיתה בעצם המשך של יהדות בבל, אשר הידלדלה ועברה טיפין טיפין לספרד, שימשה כמרכז הרוחני הגדול של עם ישראל. גירוש ספרד ופורטוגל, ופעולות האינקויזיציה מכאן ואילך, חיסלו לחלוטין את המרכז הרוחני של היהדות, שעבר מעתה אל מזרח אירופה – מפולין ועד טורקיה. שואת יהדות אירופה חיסלה את המרכז הרוחני היהודי, שעבר מעתה אל ארץ ישראל.
אך אין המדובר רק בהעברת מרכז רוחני, כי אם בשינוי תרבותי ושינוי תפיסת העולם הלאומית. מצבם של היהודים קודם לשני החורבנות האלו היה דומה להפליא: בספרד של המאה ה13 כמו גם באירופה של המאה ה19 היו היהודים בפיסגת הצלחתם, לא היו כלפיהם הגבלות משפילות, לא נראה באופק שום איום מדיני, הישגיהם בכל תחומי המדע והרוח הגיעו לפסגות היסטוריות. ובמקביל גם המצב הדתי היה דומה מאד: היהודים בספרד היו בני התרבות הערבית, שפתם ושפת חיבוריהם, שיריהם, השקפתם, ואף אורח חייהם, תאמו את התרבות הגויית ששלטה בספרד. בדיוק כמו יהודי אירופה והתרבות המערבית של המאה ה19. ההתערות היתה מושלמת.
בשני התקופות האלו נשקפה סכנה רוחנית לעתידו של העם, ברור שלו לא היו מתרחשות שואות אלו היתה יהדות ספרד מתנערת מכל סממן דתי, בדיוק כמו יהדות אירופה של המאה ה19. אנו איננו יכולים לדעת מדוע עשה אלהים כך או אחרת, אבל אנו יכולים לדעת מה הוא עשה. כשם שאנו רואים מה עשו כל האירועים ההיסטוריים. מה עשה חורבן בית המקדש הראשון? הוא הפך אומה גאה ובוטחת על רהבים ושטי כזב, לאומה כנועה הבוטחת אך באלהיה. חורבן בית המקדש השני, הפך אומה רוחשת פוליטיקה תאוות שלטון ושררה בצע וכבוד, לאומה ענווה השוקדת על ספרות ההלכה. גירוש ספרד הפך את העם שראה את התורה כמושכלות פילוסופיות, לעם של חסידים המצפים לביאת המשיח. והשקוף מכל: חורבן יהדות אירופה שהפך את היהדות מדת עתיקה וגוססת, לתרבות פורחת וחיה.
- “רוב היהודים הבינו פתאום שגורלם קשור בגורלו של העם היהודי, אף אם לא ידעו והרגישו זאת לפנים. את משענם היחיד ראו ביהדות העולמית שהרימה קול צעקה בכל הארצות על הנעשה באחיהם בגרמניה.. למרות כל הרדיפות ובהשפעת הרדיפות נתעוררה בהם גאוה יהודית שנתנה עוז בלבם באותה עת מצוקה”, (אנצ”ע ערך גרמניה, תולדות היהודים). הוגי דעות יהודים שינו עת עמדותיהם, כך למשל הרמן שפירא שב לדת בעקבות הפרעות של 1881 והצטרף לתנועה הלאומית.
- נחום סוקולוב כתב לאחר הפרעות (הצפירה 199 משנת תרמא’) “השנאה העזה אשר התלקחה ותוקד בנו עד להשחית, אכלה את יעקב ואת נוהו השמו.. אך בכל רעותיה ושחיתותיה הטיבה רוח בליעל זאת למצבנו הרוחני, ותזכירנו כי שנותינו וצרותינו עוד לא תמו ותעודתינו עוד לא נשלמה בתבל, כאשר חשבו הטועים. האש אשר להטה את משכנותינו האצילה לנו גם חום צח אשר המס את לבותינו הקופאים מקור וקרח ומי יודע אם החום הזה איננה שוה בנזק השרפה הגדולה אשר אכלתנו מסביב“.
השואה ניפצה את ערכי היסוד של תקופת ההשכלה שגרסה:
- “הגלות אינה נתפסת כעונש מטעם ההשגחה אלא כתוצאה של גורמים היסטוריים טבעיים, במערב נראתה האמנציפציה כסופה של הגלות”, (אנצ”ע ערך השכלה).
במקום המשבר הקשה שיצר גירוש ספרד, והתנועות המשיחיות שהוליד. הולידה השואה במישרין את תקומת ישראל בארצו, שבלי ספק לא היתה מתרחשת ולא היתה יכולה להתרחש לולי השואה.
וכאן בא מקומה של נבואה נוספת:
“ושבת עד ה’ אלהיך ושמעת בקלו ככל אשר אנכי מצוך היום אתה ובניך בכל לבבך ובכל נפשך[5]“.
החל משנות ה70 של המאה הקודמת, נעצר תהליך שאפיין את עם ישראל במשך כשלש מאות שנה – תהליך עזיבת הדת. מראשית תקופת ההשכלה החלה סמכותם של הדת ומוסדותיה להתערער, האמנציפציה ושוויון הזכויות שחיברו את העם היהודי עם העמים בתוכם ישב, ערערו גם את הרוב הטבעי שהיה לשומרי הדת בקרב העם. המצב הגיע עד שלאחר מלחמת העולם הראשונה היוה הציבור החרדי מיעוט נרדף באירופה, מיעוט של זקנים מאובנים. הנוער זרם בהמוניו לתנועות הנוער ולאיגודים הלאומיים, בעוד עשרות בודדות מכל רחבי אירופה למדו בישיבות, שגם בתוכן פשה נגע ההשכלה לפעמים. בוילנא, “ירושלים דליטא”, היה קשה למצוא איטליז כשר באותם ימים.
כזה היה המצב הדתי בהתישבות החדשה שבא”י, המוני צעירים זנחו את אורח החיים הדתי והצטרפו לארגוני המחתרת, לקיבוצים, ולארגוני העובדים. בן גוריון היה בטוח כי תוך חמשים שנה לא יישארו יהודים שומרי מצוות בישראל, וביאליק, מתוך חיבתו לספרות יפה, חיבר את “ספר האגדה”, בכדי להציל אוצרות אבודים מתרבות שהולכת לשקוע בתהום הנשיה.
רק בדור האחרון נבלם הזרם הגדול של הנשירה והעזיבה. עם עלייתה של תנועת התשובה בשלהי שנות ה70 החל תהליך הפוך, מאות אלפי יהודים בארץ ובעולם שבים למקורותיהם. “בעל התשובה” מסיפורי החסידים, הפך לאיש אותו פוגשים בכל מקום ואתר, אחד מתוך רבבות. אנשי מדע ואמנות, יוצאי קיבוצים ויחידות צבא מובחרות, מצטרפים בהמוניהם אל תנועת התשובה.
אין שום הסבר הגיוני, כיצד זונחים גיבורי כח אלו את מעמדם החברתי, את הקריירה ואת הכבוד, ומשנים את אורח חייהם, לאורח החיים אותו ראו מינקותם כפרימיטיבי, מאיים, חשוך, ומגביל. מה יכול לגרום לאדם שחושב עצמו למשכיל ושפוי, להתעטף בבגדים ארכאים שחורים, לחבוש מגבעת וטלית? מה יכול להביא קבוצות גדולות של אנשים אקדמאים להשתוקק להשתתף ב’טיש’ חסידי, בו אדמו”ר מחלק ‘קוגעל’ ושר שירים חסידיים? מקסם השוא של התרבות המערבית, הפך לצורם ומיותר לחלקים גדולים מהצבור היהודי.
אין ספק כי השירה הזאת אכן עונה לעד, כי לא נשכחה מפי זרעו. שלשת פרשיות התוכחה מסודרות לפי סדר היסטורי, ומקיפות שלש תקופות מחיי העם, כוללות את כל הפרטים והאירועים העיקריים, צופות את כל ההיסטוריה הבלתי הגיונית, ומסבירות אותה כחלק מהמערכת המתוכננת. על כן אין להתפלא כי שירה שכזו לא נשכחה מפי זרע ישראל במשך שלשת אלפים ושלש מאות שנה.
סיכום הנבואות כולן:
ברית ויקרא
בית ראשון
צרות רבות בשלבים
אכילת בנים ובנות
שממה גמורה
גלות כנגד השמיטות
מורך וניסה מבלי רודף
כילוי של חלק מהעם
תשובה ווידוי וגאולה של הנשארים
ברית דברים
בית שני
הפיכה לזעוה לכל הממלכות
מניעת קבורה
גזילת נשים
עושק וגזילת נכסים ויבול
עליית הגר והפיכת העם לזנב בארצו
ביאת גוי כנשר מקצה הארץ בעל לשון זרה
מצור והורדת חומות, אכילת בנים במצור
מכירה לעבדים באניות למצרים
משל ושנינה לכל הגויים
הפצה עולמית
חיים תלואים מנגד
עבודת עץ ואבן כעונש
ברית האזינו
אחרית הימים
דור תהפוכות של בעיטה בה’, בלא אל, בטחון בגויים
תכנית כילוי והשמדת העם
הישארות אפס עצור ועזוב
אש הקודחת עד שאול תחתית
חמת זוחלי עפר ושן בהמות
אימה מחדרים השמדת זקנים וטף
אחד ירדוף אלף ושניים רבבה
אמירת אין אלהים בקרבי
קיבוץ גלויות
תשובה
במשך כל השנים ניכרו תכונותיו של העם, כתכונות לא טבעיות ובלתי משתנות:
1) הישרדות נצחית.
2) מוקף בשנאה נצחית.
3) רדיפה פיזית נצחית.
4) מופץ בעולם תמיד.
5) גולה מארצו ושב אליה פעמיים.
6) בולט בהישגיו.
7) דבק בדתו בעקשנות לנצח.
יש קשר לאורך ההיסטוריה בין שינוי דתי לשינוי מדיני:
לטובה:
ימי דוד ושלמה
ימי חזקיהו
שיבת ציון
המכבים, מלכות שלומציון
לרעה:
חורבן ממלכת ישראל
גירוש ספרד
השואה
בהקשר לדיון הארוך שהיה כאן למטה, אני רוצה לברר נקודה מסויימת הנבואות על קיבוץ הגלויות מדברים על סתם קיבוץ גלויות שקודם לגאולה אך יכול גם לחזור למצב של פיזור? אם ניגלה שוב חלילה, זה לא יפריך את קיום הנבואה? אם לא, כשנחזור שוב לארץ הנבואה תתגשם שוב בעצם והיא יכולה להתקיים כמה פעמים? זה לא פרדוקסלי? מחלק מהמפרשים והנבואות משמע שהקיבוץ יהיה לנצח (למשל ממה שאומר הספורנו כהקדמה לביאור מזמור צה’ בתהילים שנראה שהוא מתאר את תקופתינו והוא המפרש שממנו מובן בצורה מוחצת שתקופתינו היא קיבוץ הגלויות עליו דיברו הנביאים אחת לאחת ממש, הוא מפנה לנבואת יחזקל לו כד-לב בדווקא… Read more »
הרב שך היה טוען שאם נגלה שוב חלילה, זו לא סתירה לקיום הנבואה
כלומר לדברי והנבואה אכן יכולה להתקיים כמה פעמים
המונח ‘תחילת הגאולה’ הוא רק הגדרה סמנטית, אין איתו בעיה עקרונית, השאלה היא רק לאן לוקחים אותו
גם שבתאי צבי רכב על הגל של תחילת גאולה, ו’חידש’ את פני ההלכה
אם המטרה היא להודות לה’ על חסדיו, זה נשמע בסדר גמור
אם המטרה היא לדרוש בעד זה שינויים או ויתורים וכו’, זו כבר שאלה לגדולי הדור
אפשר הפניה לדברי הרב שך?
בנוגע לגאולה, אכן ודאי השאלה לאן לוקחים את זה אבל ראיתי שאתה טוען שאנו לא בתחילת הגאולה בתגובות פה באתר וכמובן החזון איש ועוד גדולי הציבור החרדי והתנגדו ל”אתחלתא” באופן כללי… ובאמת יש מקורות שהגאולה תתחיל רב בביאת משיח ולא לפני אבל אולי יש מה לפלפל בזה…
אם גדולי ישראל התנגדו לעניין אני מאמין שזה הדרך הנכונה, השאלה אם ניתן להסביר אחרת בצורה המתיישבת עם המקורות
-מן הסתם במכתבים ומאמרים
-התנגדות גדולי ישראל היתה להסקת מסקנות מהגדרה תחילת גאולה, וכדלעיל
אם יש לך הפניה יותר ברורה לדברי הרב שך זה ממש אוצר בשביל הרבה אנשים… תוכל לעשות מאמץ ולברר?
אני פשוט שמעתי את זה ממנו הרבה פעמים בהרבה שיחות שאמר
אני מניח שזה גם נמצא במכתביו אבל אין לי את הספרים
אוקי,
אבל שמעת ממנו אישית על נבואת קיבוץ הגלויות שיכולה להיות כמה פעמים או נבואה אחרת ומשם אתה מקיש?
לא, רק אמר בשיחותיו (לא בשיחה אישית אלי…) הרבה פעמים שיכול להיות חורבן וגלות גם עכשיו ואח”כ קיבוץ גלויות כשיבא המשיח
“יכול להיות חורבן וגלות גם עכשיו ואח”כ קיבוץ גלויות כשיבא המשיח” – אם זה מה שאמר, לא משמע מזה שאנו כרגע באותו קיבוץ שדובר עליו בנביאים
בקיצור פרשנות שלך לפי הבנתי
אין כאן פרשנות שלי, לא אמרתי בשמו שאנחנו בקיבוץ שדברו עליו הנביאים
אז דבריו לא מוכיחים כלום בנוגע לשאלתי (האם יכולים הנבואות להתקיים כמה פעמים)
לדעתי ברור שאנו כרגע בקיבוץ עליו מדברים הנביאים
אך אם ניגלה זה יפריך את התקיימות הנבואה שהרי היא מתקיימת רק פעם אחת ולאחריה אין יותר גלות כלל כמו שמובא במקורותינו ואז יובן שההתקבצות שלנו היום הייתה שלא במתכונת של הנבואות
לא הבאתי מדבריו משהו לענין שאלתך
אמרתי שהוא אומר שאפילו שאנחנו כבר מקובצים בארץ ורוב ישראל על אדמתו, אפשר שיגלו שוב
אין הבטחה שאם מגיעים לארץ שוב לא גולים ממנה, עד כאן
מה החידוש בזה? ודאי שאם יש סתם התקבצות יהודים אין הבטחה שיגלו שוב, כל העניין הוא שאם אנו כרגע בהתקבצות שעליה דובר בנביאים אזי שמהם משמע שלא תהיה שוב גלות, ואם נגלה שוב זה יפריך את “התקיימות” הנבואות ויוכיח שההתקבצות לא הייתה במתכונת של הנבואות. אני אנסה שוב לשאול למרות שאתה לא מסביר עצמך (ואני בערך מבין אותך שהרי אתה אדם עסוק מאוד ואין לך הרבה זמן להסביר כראוי) האם יש הסבר לכך שהנבואות על קיבוץ גלויות יתקיימו כמה פעמים (התקבצות וגלות התקבצות וגלות) למרות שמובן מהם שלאחריהם לא תהיה עוד גלות? את דעתי אמרתי לעיל, והיא הסבירה ביותר לדעתי… Read more »
אין דבר כזה ‘סתם התקבצות יהודים’, הוספת המילה סתם לא משנה את המציאות, יהודים מקובצים בארץ, רוב או חלק גדול מעם ישראל בארץ ולכאורה אין סתירה לדבריו מהנבואות, הנבואות מבטיחות סוף טוב, ולא אומרות שבאמצע לא יהיה קיבוץ גלויות כדי לקבוע אם זה קיבוץ גלויות שדברו הנביאים, צריכים להמתין אם נגלה מכאן, או שנתקדם לגאולה שלמה ואם נתקדם לגאולה שלמה, ברור שזה תחילת קיבוץ גלויות שעליו דיברו הנביאים, הרי אי אפשר לקבץ מי שכבר מקובץ ואם ישראל יהיו זכאים לגאולה, וכי יגלו אותם מהארץ כדי לעשות קיבוץ שהוא לא ‘סתם’? ולכן כוונת גדולי ישראל, וגם הרב שך, שצריכים לחכות ולראות… Read more »
או! מאמין שעשית חושבים וסוף סוף אתה אומר מה שאני חיכיתי לשמוע.
בשביל לדעת בודאות שזה מה שדובר בנביאים צריך לראות לאן העניין מתקדם…
תודה רבה!
יצא לי לראות בספרו של ר’ יהושע מקוטנא “ישועות מלכו” יו”ד ס”ו: “הקיבוץ הוא אתחלתא דגאולה” אפשר לומר שזה סברתו ומנגד יש את דעת הספורנו על תהילים צה’ (שנראה מדבריו שהקיבוץ הוא עוד בגלות)? בנוסף, ראיתי לאחרונה שיש צד אחר בהבנת הספורנו שמדבר על מציאות אחרת משלנו וכן מודה שהקיבוץ יהיה ע”י משיח אבל לא דוד אלא בן יוסף, שהרי כותב שקיבוץ גלויות יהיה ע”י משיח בן יוסף (תהילים קי, ו) ובפירושו השלם לתורה פרשת מקץ (מב, ט) כתב שיוסף הוא רמז לגואל העתיד כאמרו “ונקבצו בני יהודה ובני ישראל יחדיו ושמו להם ראש אחד” וקיבוץ גלויות יהיה אחר אבדן… Read more »
כפי שאומר הרמב”ם אותם הדברים אין אדם יודע אותם איך יהיו עד שיהיו
והעיסוק בהם אינו מביא ליראה ולא לאהבה
אך מה דעתך על לקחת חלק מדברי הספורנו (למשל) שמתאימים לתקופתינו ומה שלא מתאים לתקופתינו להתעלם? זה בסדר?
(כך עשיתם עם דברי הספורנו מחוסר ידיע כנראה כי לא ראיתם את דבריו בתהילים קי, ו)
והאם שייך לחדש מדעתינו על תקופתינו שאנו בקיבוץ עליו דיברו הנביאים למרות שזה לא היה ע”י משיח כלל? שאולי הקיבוץ הזה הוא לא במתכונתו הגאולית
ובנוגע לדברי הנצי”ב, אם אין יודעים הסדר,(זה קשור לאין מוקדם ומאוחר בתורה?) למה הנצי”ב מנסה לסתור את התקיימות הנבואה ע”י סדר הפסוקים??!! (““ושבת עד ה’ אלקיך ושמעת בקולו” וגו’ ולא החל להתקיים כלל”)
הדברים שכתבנו כאן מיוסדים על אדני קודש ועל מקורות נאמנים בתורה בנביאים ובכתובים ובדברי חז”ל, ישמעו חכמים ויוסיפו לקח
כרגע ראיתי מהרב מבריסק דברי די ברורים: “מרן הגרי”ז זצ”ל התבטא פעם על “קיבוץ הגלויות” של הציונים, שכידוע לקחו שרידי חרב פליטי השואה, שלא ידעו מימיהם לירות בכלי נשק, ושלחום הישר מהאוניות שהביאום לארץ ישראל, לקרבות המרים באזור לטרון, ששם נהרגו מאות יהודים ר”ל… ואמר מרו הגרי”ז “מביאים יהודים להיהרג, וקוראים לזה “קיבוץ גלויות”… (הובא בעמ’ אלו ב’עובדות והנהגות לבית בריסק’ ח”ד) למרות שאתה לא סומך על ציטוטים, קשה להתעלם מזה.. אי אפשר כל ציטוט לשלול, אתה יכול לבדוק את המעשה הזה בספר ולראות אם המעשה יצא מהקשרו וכד’… הרי פה זה ממש לא המצב… ובאמת שקשה לי להבין איך… Read more »
צר לי ידידי שאתה פשוט הולך שולל אחרי כריית ציטוטים של תועמלנים או שאתה בעצמך התועמלן זה עובד כך: עוברים על כל הספר מהתחלה ועד הסוף, מתעלמים מ8 ציטוטים שיכולים לשמש נגדך, ומעתיקים את התשיעי שיכול לתת הרגשה כמוך… הדברים של הגרי”ז ברורים, היה מאבק מאד גדול בציונות, אנשים תמימים עצמו עיניים וראו במנהיגי הישוב שליחי הקב”ה ואחראים להתגשמות דברי הנביאים ולכן כיבדו אותם בסנדקאות ובעליות לתורה אחד המחדלים המפורסמים היה ששלחו ניצולי שואה היישר מהאניות לקרב לטרון במלחמת השחרור ושם הם נקטלו כמו זבובים, על זה לגלג הגרי”ז שחושבים שיש כאן משהו נבואי ובעצם יש כאן זלזול בחיי אדם… Read more »
“אתה פשוט הולך שולל אחרי כריית ציטוטים של תועמלנים או שאתה בעצמך התועמלן” – אני באמת משתדל לבדוק מה שאני יכול בעצמי ולא ללכת אחרי “תעמולנים”… כרגע אני רואה בברור שהגרי”ז אומר דברים ברורים, הפירוש שלך לדבריו הוא בעצם אותו דבר ממה שאמרתי… מה שקרה שם הוא לא משהו נבואי אלא זלזול בחיי אדם… “עוברים על כל הספר מהתחלה ועד הסוף, מתעלמים מ8 ציטוטים שיכולים לשמש נגדך, ומעתיקים את התשיעי שיכול לתת הרגשה כמוך…” – אפשר בבקשה ציטוט אחד מהגרי”ז שסותר את הציטוט הזה? ראה עוד מדברי הגרי”ז שקשורים בעניין שניתן ללמוד מהם על השקפתו: עצם ההקמה של המדינה הוא… Read more »
אני לא יכול לחזור על עצמי יותר מדי פעמים
רק אחזור ואומר בקצרה שיש ויכוח בין סאטמר לשאר הציבור החרדי
האם מותר להשלים עם קיום המדינה, לפי סאטמר אסור, ואסור לשתף פעולה עם גופי המדינה, אסור לבחור ולהיבחר בכנסת וכו’
לפי שאר הציבור החרדי מותר
והבוחר יבחר
אין לי בעיה עם מה שאתה אומר… זה בדיוק מה שהרב שך אמר…
מה ששונה בינינו לקנאים הוא אופן הפעולה אחרי הקמת המדינה..
אני זוכר עוד כשנכנסתי לשיעור א’ (זה היה השנה הראשונה שלי במסגרת חרדית) וזה היה תקופה של בחירות, הרב שלנו דיבר בקצרה על מה שהרב שך אמר ואמר בברור “הרב שך אמר שאנחנו כמו סאטמר בהשקפה” ורק אופן הפעולה שונה…
ככה שזה לא רק הוצאה מהקשר שלי אלה דברים ידועים ורובו של הציבור החרדי הולך אחרי דברי הרב שך והרב מבריסק.
זה לא מה שאני אומר
יש משותף לסאטמר, בכך ששוללים את גישת הציונות הדתית
מעבר לזה אין שום משותף
שאלה כללית בקשר ל”התגשמות הנבואות” של אחרית הימים.
בציבור החרדי (אליו משתייך ארגון ערכים ו”רציו”) באופן כללי לא מקבלים את העניין הזה שהתגשמו הנבואות של קיבוץ הגליות וכו’
ואתם כחרדים, מקבלים את זה וטוענים שהתגשמו הנבואות ואנחנו בתוך הגאולה
אתה מערבב קיבוץ גליות עם ‘גאולה’
אין שום ויכוח שנבואת קיבוץ הגליות התגשמה ברובה לא בציבור החרדי ולא בשום מקום אחר
אבל בכל אופן, אני מתפלא עליך, מאיפה הגעת לזה שגם הציבור החרדי סובר שהתקיימה הנבואה?? אני יודע באופן ברור שזה טעות גמורה, ואם אתה סובר שלא, אתה מוזמן להיכנס לגדולי ישראל ולשאול אותם (גדולי ישראל הם חרדים, עוד לא ראיתי רב דתי לאומי בדורנו שנחשב לאחד מגדולי ישראל) הנבואה של קיבוץ גלויות באחרית הימים היא חלק בלתי נפרד מהגאולה העתידה שהיא הגאולה האחרונה למעשה זה בין הדברים ששונים בהם הציבור הדתי-לאומי מהחרדי, הציבור הדל”י טוען שאנחנו ב”אתחלתא דגאולה” והציבור החרדי טוען שאנחנו ב”עקבתא דמשיחא” ושאנחנו עדיין בגלות אבל ממש בסופה (ולמי שלא יודע, יש מצב של גלות גם שהרבה מעם… Read more »
ידידי היקר, לך תלמד ותחזור לכאן
מלבד זאת, אתה שוב מערבב בין שאלות של תחילת גאולה / סוף גאולה / סוף גלות
ובין קיבוץ גלויות, קיבוץ גלויות הוא עובדה, ומי שמכחיש את זה הוא לא ‘חרדי’ אלא סתם חסר דעת
ואין משמעות למשחק המלים של גלות בא”י, הנושא הוא לא גלות אלא קיבוץ הנידחים מכל הארצות, אם בני ישראל התקבצו אתה יכול להמשיך לקרוא לזה איך שאתה רוצה
ראה שיחות ר’ חיים שמואלביץ, וגם כאן
הנבואה בדברים ל’ מדברת על קיבוץ הגליות של הגאולה, מה פירוש “לך תלמד”??
התאספות יהודים בארץ לא אומרת שהתקיימה אותה נבואה…
לך תלמד, הכוונה שכדי להבין דברים כאלו, ובודאי לקבוע קביעות נחרצות בשם “העמדה החרדית”, צריכים ללמוד קצת, ולא מספיק מה שזוכרים מהגננת. אף אחד לא הסמיך אותך לדבר בשם “העמדה החרדית”, ומומלץ לך לכתוב יותר בדרך ארץ. החרדיות לא שייכת לך. המשפט “קיבוץ גלויות של הגאולה”, לא כתוב בשום מקום, אתה המצאת אותו, התורה מדברת על קיבוץ גלויות, ואמרו חז”ל שיש אופן שיהיה אם זכו וחזרו בתשובה, ויש אופן שיקרה אפילו לפני שיחזרו בתשובה, וזה גם מרומז בפסוקים. הא לך כמה מקורות: שיחות החפץ חיים ע’ כח: “זכורנו בשעה שממשלה האנגלית הציעה את הדקלרציה הבלפורית (הצהרת בלפור) היה הח”ח ז”ל… Read more »
א. זה שהציבור החרדי לא מקבל את העניין של התגשות נבואת קיבוץ הגלויות בימינו היא עובדה שאי אפשר להכחיש.. ואני באמת בהלם מחוסר הידיעה הזאת… יש הבדל בין התקבצות הרבה יהודים בארץ (שזה עובדה) לבין התגשמות נבואת קיבוץ הגלויות בדברים ל’ ושאר נבואות (שזה ממש לא עובדה, במיוחד כשכתוב שם מפורש שעם ישראל יחזור בתשובה לפני ההתקבצות… שמזה אתם מתעלמים במאמר הנ”ל, אתם פשוט מדלגים על החלק הזה, בפועל לא היה חזרה בתשובה אלא ההפך בדיוק… ואני יודע שהרצי”ה במאמרו “המדינה כהתקיימות חזון הגאולה” נאלץ לפרש את ה”תשובה” כחזרה לארץ.. שזה דבר נפוץ בספרי המזרחי.. תשובה=חזרה לארץ גם ללא קיום… Read more »
קיבוץ גלויות אינו הגאולה אלא לפני הגאולה
כבר נתבאר לעיל באריכות שיש שתי אפשרויות בקיבוץ או שיהיה אחרי התשובה או שיהיה לפניה, והדבר מבואר בפסוקים ובחז”ל
א. קיבוץ הגלויות הוא חלק מתהליך הגאולה… ואם נַעֲשָׂה קיבוץ גלויות (או רובו) אנחנו צריכים להיות בתקופה של הגאולה אין לי מושג מאיפה הבאת את זה שקיבוץ הגלויות הוא לפני הגאולה אין לזה שום מקור כתוב שאליהו הנביא והמשיח יקבצו גלויות זה מבואר בתורה, בנביאים, בחז”ל וגדולי הראשונים ואחרונים שזה סותר מכל וכל את כל הטענה שלך (“ושב ה’ אלקיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה’ אלקיך שמה” (דברים ל, ג) וכתב בתרגום יונתן שהוא ע”י אליהו הנביא ומלך המשיח, וכן כתב הרמב”ם (הל’ מלכים יא,א) כי מה שנאמר ושב ה’ הוא ע”י מלך המשיח, וכן… Read more »
א. עקבתא דמשיחא, וסוף הגלות, הם לא המצב הרגיל של הגלות, אלא מצב בו דברים משתנים לקראת הגאולה. בתורה ישנן שתי אפשרויות לגאולה, תשובה המביאה לקיבוץ גלויות, או להיפך קיבוץ גלויות שמביא את התשובה. כפי שהראיתי כאן. וגם חז”ל כתבו בהרבה מקומות שיש שתי דרכים לגאולה, זכו ולא זכו. אם זכו תהיה בדרך נסית, ואם לא זכו תהיה בדרך אחרת. או דור שכולו זכאי או דור שכולו חייב. יש את הגאולה בעיתה, ויש אחישנה. ההבטחה היא שכל הנדחים שיישארו המשיח יקבצם, כלומר ביאת המשיח מחייבת שלא יהיו עוד יהודים גולים. אבל אין הכוונה שהיהודים יישארו בהכרח מפוזרים עד ביאת המשיח.… Read more »
“מי שמכחיש את זה הוא לא ‘חרדי’ אלא סתם חסר דעת” – למה אתה מתכוון? למי שמכחיש את זה שיהודים התאספו לארץ? אם כך אני מבין את האמירה שלך.. אבל אם אתה מדבר על התגשמות הנבואה (שזה דבר מורכב ולא פשוט כל כך) אני תמהה עליך מאוד…. כי זה עובדה שלא כולם מקבלים את העניין הזה.. יש דיון סביב הנושא הזה.. אתה מוזמן למאה שערים ולשאול שם את רבני הקנאים השונים אם אנו כעת בתקופת קיבוץ הגלויות עליה התנבאו הנביאים.. אתה תקבל במקום תשובה שלילית… אבל לא רק מהם.. גם מגדולי הרבנים של הציבור הליטאי\ספרדי שלנו אתה תקבל תשובה שלילית.… Read more »
התגשמות חלקים מהנבואות היא עובדה
הדעות של הקנאים / מאה שערים וכדו’ הן הבל ורעות רוח ונשללו ע”י גדולי ישראל
הציטוטים שהבאת עוסקים בכך שאין זו תחילת הגאולה – אבל כבר אמרו חכמינו כי גם אם זה לא תחילת הגאולה זה סוף הגלות
הפירוש המילולי של ‘סוף הגלות’ הוא הסוף של המצב בו ישראל גולים מארצם
אני לא חושב שקראת את כל מה שכתבתי כראוי..
כתבתי לך שלא רק הקנאים אומרים כך והבאתי לך 2 רבנים שאומרים במפורש שאנו לא בקיבוץ גלויות שעליו דיברו הנביאים.
אני יעתיק לך שוב את הקטע שבדברי הרבי מליובאוויטש שהובא “באמונה וגאולה”: “..עליתם של רבבות יהודים לארץ הקדש אינה קיבוץ גלויות..”
בנוסף גם בספר “נבואה והשגחה” שמביא את כל הנבואות שהתגשמו, לא ראיתי שום זכר לעניין קיבוץ הגלויות בתקופתינו… מה ההסבר שלך לכך?
גם ראיתי לאחרונה בספר “צופן ימי עולם” (אם אתה מכיר) שהביא את הנבואה בדברים ל’ ואמר במפורש שאנו לא באותו קיבוץ… (המחבר ממש לא קנאי…)
קראתי יפה והתייחסתי האם לדעתך דעתו של הרבי מליובאויטש מייצגת את הציבור החרדי בעניני הגאולה? אל תצחיק אותי, הרי הוא היה המשיח, ולכן לא יכול להיות שאחרים יעשו את העבודה שלו עם כל הכבוד לספר נבואה והשגחה / או צופן ימי עולם, אלו לא מקורות בעלי סמכות אגב, גם הרבי המשיח התכוין רק להגיד שההבטחה עדיין לא הושלמה כי יש הרבה יהודים שעדיין בגלות, זה באמצע להתגשם אמרתי לך שהחזו”א אמר שזה סוף הגלות, אז זה מקור מוסמך, ויותר טוב מכל האחרים, קח אותו איתך צידה לדרך ובכלל, לפני שאתה מתווכח, תנסה להסביר לי את העמדה שאתה רוצה לייצג בעברית,… Read more »
א. זה לא ברור שהרבי ראה עצמו משיח…. וכן אפשר לראות בדבריו איזה ייצוג מסויים (ולמען הסר ספק – אני ממש לא “חבצקר”) ב. הבאתי לך גם את דברי יו”ר מועצת גדולי התורה בארה”ב רבי ראובן גרוזובסקי… לא התייחסת אליהם… “גם הרבי המשיח התכוין רק להגיד שההבטחה עדיין לא הושלמה כי יש הרבה יהודים שעדיין בגלות, זה באמצע להתגשם” – מהקטע ששלחתי לא מובן כך. “החזו”א אמר שזה סוף הגלות, אז זה מקור מוסמך, ויותר טוב מכל האחרים, קח אותו איתך צידה לדרך” – אני משתדל לבדוק כל מקור בעניינים האלה ולקחת אותו צידה לדרך אבל יש הבדל עצום בין… Read more »
-זה ברור כשמש
-ר’ ראובן אמר שזו לא גאולה ולכן אין לחגוג כי הגאולה השלמה צריכה להיות ע”י משיח לא מספיק שיתקבצו גלויות עד שאין משיח
-גלות יוון אינה מושג תנכי, אלא רק רעיון של גלות הנפש, וגם משום שגזרו גזרות ונלחמו עם ישראל ולקחו מהם את השלטון. ובכל מקרה קיבוץ גלויות שבנביאים, עוסק גם בשיבה הפיזית, והחלק הזה התקיים, בחלקו, ומה שלא התקיים – מצפים שיתקיים.
-קשה לדון מה אומר ‘הציבור’, וגם לא כ”כ חשוב, יותר נח לדון בטיעונים, או במקורות מפורשים, ולא במה מישהו חשב ואולי אמר וכו’.
אשמח מאוד לדון איתך במקורות מחר ולא במה אנשים אמרו למרות שיש לזה חשיבות רבה (אני מבין שלא מצאת שום מקור מהחזו”א..) אגב, מה שאמרת שהדעות של הקנאים הם הבל, זה לא מדויק… הרב שטרנבוך למשל הוא בעל השקפה קנאית ולמרות זאת לא אומרים שהוא אומר דברי הבל אלא יש לו שיטה מסויימת שלא מקובלת על רוב גדולי ישראל.. אבל היא ודאי מנומקת בהלכה ויש לו כמו רבים על מה לסמוך.. אותו דבר הרב מבריסק שהיה נחשב בעל דעות קיצוניות.. מכבדים אותו מאוד… והרבה מעבר לזה… הוא נחשב כאחד מגדולי הרבנים שהובילו את הציבור. מפורסם גם מה שאמר הרב שך… Read more »
שמח שבאת חמוש בציטוטים של יואל אלחנן / חזן או מישהו אחר אבל אוספי ציטוטים זה לא במקום להכיר, זה טוב לאנשים מבחוץ, לא לאלו שמבפנים ואין שום קשר ל’גיבוי הלכתי’, השיטה של סאטמר היא עקומה ושגויה. כיום כבר אין טעם להתווכח, כי רואים להיכן היא הובילה… גם אגודת כדור הארץ השטוח או עמותת מכחישי קורונה מביאים הרבה ציטוטים ממקורות מדעיים ומ’זוכי פרס נובל’ אתה קצת מבלבל בין ‘קנאים’ ובין ‘יראי שמים’, לא כל מי שהיה ירא שמים מופלג וצדיק, השתייך למפלגת ה’קנאים’ כלומר סאטמר, גם לא מרן הגרי”ז וגם המשותף בנוגע להתנגדות לציונות לא קשור כלל לשאלה של קיבוץ… Read more »
ממש ממש ממש לא הבאתי ציטוטים שהוא הביא… (חוץ מדברי הרב גרוזובסקי שראיתי שהוא הביא) אתה מוזמן לבדוק את כל המקורות שלי ולראות שהוא לא המקור, אני לקחתי אותם מספרים אחרים… אין לי שום קשר לאברהם חזן, אני אומר מה למדתי בעצמי מהמקורות… “אוספי ציטוטים זה לא במקום להכיר” – אני לא מבין מה הקשר? אני הבאתי ציטוטים מגדולי ישראל שתוכל לבדוק ולראות בעצמך את השקפתם, מה רע בזה? “אתה קצת מבלבל בין ‘קנאים’ ובין ‘יראי שמים’, לא כל מי שהיה ירא שמים מופלג וצדיק, השתייך למפלגת ה’קנאים’ כלומר סאטמר, גם לא מרן הגרי”ז” – אני מבין שקנאים זה מי… Read more »
זה בסדר גמור, מאיפה שלא באים הציטוטים, הם לא הדרך המרכזית לדעת. כל מיני משפטים שנאמרו בהקשר מסויים, יכולים להיות בלתי מייצגים בעליל. לא כל כך משנה למי מייחסים את המלה ‘קנאי’ אני מדבר על ההשקפה שההצלחה של מדינת ישראל היא סטרא אחרא ולא סיעתא דשמיא. זו ההשקפה שמובעת באריכות בויואל משה, וגדולי ישראל האחרים ביטלוה. לגבי הדברים האחרונים שלך, בדיוק כאן באה ההשקפה החרדית, הציונים לא ‘גרמו לקיבוץ גלויות’, הם עשו מה שעשו, ומי שאחראי לקיבוץ הגלויות היא ההשגחה העליונה. לא הסט”א ולא הציונים. זו תמצית ההשקפה החרדית. אם מישהו רשע – מזלזלים בו, בלי שום קשר לדברים טובים… Read more »
אוקיי.
“ההצלחה של מדינת ישראל היא סטרא אחרא ולא סיעתא דשמיא. זו ההשקפה שמובעת באריכות בויואל משה, וגדולי ישראל האחרים ביטלוה” ראיתי המון מקורות שלרשעים בסוף הגלות תהיה הצלחה רבה ויהיה נסיון מי יימשך אחריהם ומי לא (אם תרצה אוכל להביא לך) האם אין לזה שום קשר להצלחה של המדינה? לדעתי זה מסתדר…
אפשרמקורות של גדולים שביטלו את ההשקפה הזו?
מקורות לאלפים לכל דבר אפשר למצוא להמציא ולהעתיק ולהדביק, תאמין לי שאני גם מכיר הרבה מקורות מפתיעים
תפיסת העולם האמונית מספיק חשובה כדי שלא נשחק עם שברי מדרשים ואגדות ונבנה ממנה פאזל כבקשתך
בשביל זה יש את גדולי ישראל, ומי שמכיר אותם ואת שיחם, יכול ללכת לאורם, אם ירצה
ההשקפה הסאטמרית, שאם אדם אושש מניתוח מסובך שלא נתנו לו סיכוי הוא מכריז ‘ה’ עשה לי נס’, אבל אם הרבה אנשים ניצלים בנס, הוא מכריז ‘הסטרא אחרא’, נדחתה ונפסלה ע”י כל גדולי ישראל שהכרנו אותם שנפטרו ואותם החיים עמנו, ואני לא הולך להביא ציטוטים על זה
אני מדבר איתך על עשרות מקורות שאומרים אותו דבר..
זה לא דבר שמתמודדים איתו בצורה לא רצינית כזו…
“בשביל זה יש את גדולי ישראל, ומי שמכיר אותם ואת שיחם, יכול ללכת לאורם” – כבר הציעו לך פה ללכת לגדולי ישראל ולראות שהם לא טוענים שאנו בקיבוץ גלויות..
אני רוצה לשלוח פקס לר’ חיים קנייבסקי בעניין ולהעלות אותו פה אבל אני מאמין שזה יקח הרבה מאוד זמן עד שאקבל תשובה אם בכלל…
אולי תנסה להפעיל את הקשרים שלך ולראות מה חושבים הגדולים ותשתף פה..
אנסה להסביר לך שוב
כל ה”עשרות מקורות” הם ציטוטים כרויים שלא מהוים תחליף לדבר האמיתי
מה שייחסתי לגדולי ישראל הוא ביטול מכל וכל של דעת הסאטמר שאם יש הצלחה ליהודים בא”י זה סטרא אחרא ולא השגחה פרטית או נס, ואתה יכול לשלוח מברק או טלגרמה לר’ חיים קנייבסקי בענין , בהצלחה עם זה
“מה שייחסתי לגדולי ישראל הוא ביטול מכל וכל של דעת הסאטמר שאם יש הצלחה ליהודים בא”י זה סטרא אחרא ולא השגחה פרטית או נס” – ואתה לא מייחס לגדולי ישראל את התגשמות נבואת קיבוץ הגלויות? אני יכול להגיד לך בהתחייבות כמעט שהתשובה תהיה שלילית על העניין הזה… האם אתה מוכן לבדוק קצת את העניין הזה? בקשר למה שאתה מגדיר “דעת הסאטמר” – צריך להגדיר את זה יותר טוב, סאטמר כמובן לא אומרים שכל יהודי שמצליח בארץ ישראל זה סטרא אחרא אלא שרשעים שמצליחים במעשים הרעים שלהם (למשל ההצלחה הגדולה שבהקמת המדינה עם כל מה שקשור לזה) זה סטרא אחרא. בנוסף… Read more »
תתחייב על מה שפחות כסף, כי חבל על הכסף, אא”כ אתה תורם אותו לצדקה אז תתחייב על מה שבא לך
אין שום בעיה שהאדמו”ר מסאטמר יהיה זצ”ל, אבל הספרים שלו נשללו והופרכו ע”י רבותינו
הרב וואזנר זצ”ל שודאי מוחזק לאחד מגדולי הדור, כתב הסכמה/ברכה חמה מאוד (או איך שנגדיר את זה) לספר “ילקוט אמרים ויואל משה”.
לא צריך כסף פה, צריך פשוט להגיע לאמת בעניין… אם אני מראה לך תשובה מאחד מגדולי ישראל ששולל את העניין הזה אתה מוריד את המאמר הנ”ל\מתקן אותו? והאם אתה גם מתכוון גם לעשות מאמץ קטן ולנסות לראות מה דעת גדולי ישראל? בקשר ל”הספרים שלו נשללו והופרכו ע”י רבותינו” – הספרים שלו מעולם לא הופרכו ע”י אף אחד… תראה לי אחד מ”רבותינו” שהפריך את הספר… הרי הרבה ממה שמובא שם הוא ההשקפה הכללית של כל הציבור החרדי.. אומנם כל עניין שלוש השבועות לא כל כך פופולרי בציבור שלנו וכמעט שלא לומדים אותו ומבינים אותו אבל מי שלומד קצת על העניין יודע… Read more »
אני לא הולך לדון איתך על העלאת או הורדת פוסטים לפי המקורות שאתה מביא, כי דרכינו אינן נפגשות בהבנת הנקרא והנשמע
אני רק אומר לך בפעם האחרונה, וזה סוף הדיון בענין זה כאן: אני קיבלתי מרבותי, לא ע”י ציטוטים או פגישה אקראית, אלא דברים ברורים במשך שנים רבות, שדברי ויואל משה בספרו משוללים ומופרכים. אני מדבר על אנשים רמי מעלה ששימשו באופן אישי את מרנן החזו”א והגרי”ז. זה יותר חזק אצלי מכל כריות הציטוטים למיניהן. שרובם פשוט לא קשורים לנושא.
מחילה, רק להבהיר, כתבתי לך תגובה במהירות ויצא שנשמע מדברי שאני טוען ש:”אם אדם אושש מניתוח מסובך שלא נתנו לו סיכוי הוא מכריז ‘ה’ עשה לי נס’, אבל אם הרבה אנשים ניצלים בנס, הוא מכריז ‘הסטרא אחרא'”
אני התכוונתי להצלחה כללית של רשעים שיש מקורות על כך שיהיה בסוף הגלות, אבל אני ממש לא טוען שלא היו ניסים במלחמות השונות.. זה אני מסכים וידוע שכמעט כל גדולי ישראל אמרו שהיה ניסים וכמו שאתה אומר – “נדחתה ונפסלה ע”י כל גדולי ישראל שהכרנו אותם שנפטרו ואותם החיים עמנו”
צהריים טובים,
בקשר לר’ ראובן, אין לי מושג מאיפה אתה למד שהוא מודה שאנו בקיבוץ גלויות… הוא אומר “אין צריך להאמין ולחשוב שזוהי אתחלתא דגאולה, אחרי שלפי קבלת האבות הפשוטה יהיה קיבוץ גלויות ע”י משיח צקדנו, כדעת הרמב”ם…”
מובן מדבריו שקיבוץ גלויות הוא אתחלתא דגאולה ואם הקיבוץ לא נעשה ע”י המשיח אז זה לא הקיבוץ עליו דובר בנביאים…
צהריים נפלאים הוא לא בא לפרוס את משנתו בכל האפשרויות התיאורטיות של התרחשות הגאולה הוא בא להסביר מדוע לא אומרים הלל ביום העצמאות, כי זו לא הגאולה שאנחנו מחכים לה, היא צריכה להתחיל עם משיח כשעושים ‘דיוקים’ כדי לכרות ציטוטים, שוכחים את המשמעות ואת המסר, הוא לא כתב טקסט כזה כדי שתתפלמס ממנו על הלכות העתיד לבא, שכתב הרמב”ם שאף אחד לא יודע איך יהיו עד שיהיו הוא בא לומר דברים מאד פשוטים, שמחכים למשיח, לגאולה שתבא ע”י מי שה’ יבחר בו ויהיה נביא ומלך ברור שקיבוץ גלויות לא נשלם, כי נכלל בו שאין שעבוד מלכויות, כלומר שכל היהודים יבואו… Read more »
לא יודע מה זה כל הדיוקים שאתה עושה, אני רואה שהוא אומר בברור שהמצב שלנו כרגע הוא לא קיבוץ הגלויות… כי צריך לחכות למשיח שיעשה זאת ולא בעצמנו, הוא לא עשה חילוקים לשום דבר. ממנו אני מבין שאנו לא בקיבוץ… “אף אחד לא יודע איך יהיו עד שיהיו הוא בא לומר דברים מאד פשוטים” – ברור שאין כוונת הרמב”ם שאין שום סדר כללי שהדברים אמורים להיות ויכול להיות כל דבר שבעולם.. “אבל חלקים מהנבואות כן התגשמו” – אם יהיה מצב שח”ו כל העם יצא מהארץ האם גם אז אתה עדיין תהיה בטוח שהנבואה התגשמה? הרי זה ברור שלא כל התקבצות… Read more »
-אתה חושב שהוא אומר בבירור, אני פירשתי את דבריו לעיל באופן אחר. -יש אנשים שיכולים להביא לך מאה ציטוטים של איינשטיין שהוא האמין באל, ויש אנשים שיביאו מאה ציטוטים שלא האמין. ציטוט או שמועה שמישהו אמר משהו, לא מספיקים גדי לדעת. -ברור שיש סדר, אבל מה שהרמב”ם אומר הוא שאנחנו לא יודעים מה הסדר ה’נכון’, פשוט אף אחד לא יודע, זה בדיוק מה שהוא בא לומר. הסיבה שהוא אומר זאת משום שגם בתושב”כ גם בנביאים וגם בחז”ל יש כמה תסריטים אפשריים. -מחבר ספר נבואה והשגחה הוא ידידי הטוב, והוא לא הכחיש שום דבר, רק לא רצה להיכנס לנישה שנויה במחלוקת.… Read more »
“אתה חושב שהוא אומר בבירור, אני פירשתי את דבריו לעיל באופן אחר.” זהו שהפירוש שלך לא ברור בכלל ממה שהוא כתב… “מחבר ספר נבואה והשגחה הוא ידידי הטוב, והוא לא הכחיש שום דבר, רק לא רצה להיכנס לנישה שנויה במחלוקת” – לפני זה בהתכתבות פה אתה הפנת לספר הזה כדי להראות שהוא מוכיח שאנו בקיבוץ גלויות, עכשיו אתה אומר שהוא לא רצה להיכנס למחלוקת… “אני לא דיברתי על קץ מגולה, אלא על השאלה אם התקיימה הנבואה הזו.” מה הנבואה הזו? אני רוצה לשמוע את דעתך על הנבואה שלא התקיימה שאמורה להקיים לפני שהיהודים יכנסו לארץ – “והוצאתי אתכם מן העמים… Read more »
-כל אחד מפרש ומבין לפי הבנתו, מה לעשות.
-לא כתבתי שהוא מדבר על קיבוץ גלויות.
-הנבואה שעצי ישראל נותנים פריים.
-אתה אומר שוב שהיא ‘אמורה להתקיים לפני שהיהודים יכנסו לארץ’, בעוד גם בתורה, גם בנביאים, וגם בחז”ל, יש כמה אפשרויות, ואין סדר אחד קבוע, וכפי שאומר הרמב”ם, ואף טרח לכתוב את זה בהלכות מלכים, שלא יחשבו אנשים שחייב להיות סדר אחד, הסדר הנכון יתוודע רק אחרי שיקרה.
– כתבת לי “אם בני ישראל התקבצו אתה יכול להמשיך לקרוא לזה איך שאתה רוצה ראה שיחות ר’ חיים שמואלביץ, וגם כאן” (ה”כאן” מפנה לספר נבואה והשגחה) אני מבין מזה שרצית להוכיח שאנו בקיבוץ גלויות… מה רצית להוכיח מהספר הזה אם לא זה? – על איזה “נבואה שעצי ישראל נותנים פריים” אתה מדבר? אתה לא מדבר על “הקץ המגולה” אז על מה מדובר? – “אתה אומר שוב שהיא ‘אמורה להתקיים לפני שהיהודים יכנסו לארץ’, בעוד גם בתורה, גם בנביאים, וגם בחז”ל, יש כמה אפשרויות, ואין סדר אחד קבוע” שוב אני אומר, ודאי שאין כוונת הרמב”ם שאין שום סדר כללי שידוע..… Read more »
אין לי מושג מה התכוונתי לפני חצי שנה וגם לא רואה איך זה רלבנטי
לגבי הנבואה הסברתי יפה, חז”ל מלמדים אותנו את העיקרון שאם רואים משהו בעיניים , זה סימן של גאולה
האם עכשיו הגיע הקץ המגולה הזה שחז”ל דברו עליו? מי שירצה יוכל להתווכח, אבל העיקרון מובן
אתה חוזר על טעות, הרמב”ם טרח להגיד שאף אחד לא ידע עד שיהיה, וזה מסתדר גם עם ה’הגעה למדבר’, בפרט שאין איזה פירוש ברור במה מדובר
לא מדובר ב2 מפרשים אלא במה שכתוב בתורה עצמה כפי שהבאתי לעיל
“הרמב”ם טרח להגיד שאף אחד לא ידע עד שיהיה, וזה מסתדר גם עם ה’הגעה למדבר’, בפרט שאין איזה פירוש ברור במה מדובר” הרמב”ם לא סותר נבואות מפורשות, ואיך דבריו מסתדרים עם ההגעה למדבר? אם לא עברנו במדבר, נראה שאנו כעת לא בקיבוץ גלויות כי אנו עומדים לצאת… וכל המפרשים אמרו בברור שנצא למדבר לפני שנגיע לארץ, רבנו בחיי כתב (כד הקמח, סוכה): כל הנביאים מסכימים פה אחד שהגאולה העתידה תהיה בדמיון הגאולה הראשונה, וכשם שיצאו ישראל בגאולה ראשונה ממצרים אל המדבר, כן בגאולה אחרונה עתידין שיצאו הרבה מישראל אל המדבר ויעברו על מקומות אלו והקב”ה ינהלם ויכלכלם שם כמו שעשה… Read more »
אתה מחליט לפי הבנתך מה הן ‘נבואות מפורשות’ ואחר כך מוחק את דברי הרמב”ם מכח ההנחה שלך שהוא לא יסתור נבואות מפורשות לפי הבנתך.
ואני אומר לך, שההבנה שלך בנבואות שגויה, יש כמה אפשרויות, וזה מבואר בכל מקורותינו, ולכן כתב הרמב”ם מה שכתב, ודבריו אמת לאמיתה.
מקודם כתבת: “ועל כגון דא, אמר רבי אבא: .”אין לך קץ מגולה מזה שנאמר ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל”, כשהארץ פורחת ומקבלת את בניה זה קץ מגולה, לא צריכים להיות חכם גדול כדי לראות את זה, ואסור להיות טיפש.” ואילו עכשיו אתה כותב: “ההשקפה החרדית היא שלא לקחת את התגשמות הנבואה או את הסיעתא דשמיא או אפילו את הנס למקום של “גאולה” “משיח” ו”קץ מגולה”. זו נקודת ההשקפה החרדית”- – לא כ”כ הבנתי את ההשקפה המיוצגת בשורות האחרונות שלך, אתה טוען בעצם שהנבואות של קיבוץ גלויות בכלל לא מתארות חלק ושלב בתהליך ה’גאולה’, אלא סתם אירועים… Read more »
-הנה לך הדוגמא למה כריית ציטוטים זה לא רציני, אתה יכול לקחת קטע מהדברים שלי ולהשתמש בהם לצד שתבחר… יש כאן שני דברים: מה שהבאתי לעיל מ’אין לך קץ מגולה’, הוא הגישה של חז”ל, שאם רואים שמשהו קורה, אז לא צריכים להיות טיפש ומבינים שזה קשור לנבואה. הגישה החרדית היא לא ללכת ראש בקיר (מה שאתה מציע לגבי קיבוץ גלויות), ועם זאת לא להכריז על גאולה בהקשר של המדינה, ואפילו לא בהקשר של נשיאת הפירות, כי כדי להסיק שזו גאולה זה כבר שלב שני. יכול להיות שגם חז”ל כשאמרו קץ מגולה התכוונו לזמן הקץ, לשלב הזה החרדים לא נכנסים. -אין… Read more »
אני חושב שהקטע הבא מבטא היטב את ההשקפה החרדית באופן קצר וקולע, אלו דברים שאמר הגרי”ח זוננפלד לרב הלל צייטלין הי”ד, זה הדו שיח כפי שכתבו הר’ צייטלין במאמרו “בין שני הרים גדולים”: הר’ צייטלין: “ובכל זאת, אמרתי, הלא כוונתם של אלו הצעירים טובה, ומי יודע דרכי ההשגחה? אפשר שדווקא על ידי אלה תיבנה ותכונן יהודה, הלא מעז יצא מתוק… ואם מסבב הסיבות הביא אותם לארץ הקדושה ושם אותם לבוני ארצו, בוודאי ראה בהם נקודות טובות שאינן באחרים, אף שהם, אלה האחרים לכאורה, טובים וישרים מהם. ומי יודע כל גלגולי הסיבות והמאורעות? ומי יודע את הדורות אשר יבואו אחריהם? אפשר… Read more »
הטקסט הזה לא עוסק בכלל בשאלה של האם זו גאולה או לאו
השואל טען שאם הקב”ה עזר לחלוצים להגיע סימן שהוא רוצה את מעשיהם
והגרי”ח השיב שבודאי יש לו סיבות לעזור להם, אבל זו לא סיבה להתנהג לכל מי שמפר את ההלכה כדינו ההלכתי כמומר וכו’
(בזמנו הרי עדיין לא קמה המדינה, ולא התקבצו גלויות באופן משמעותי)
“ברור כשמש”? לדעתי אתה מגזים…
אם זה ברור כשמש, איך אתה מסביר את זה שיש אלפי חסידי חב”ד שלא טוענים שהוא משיח? יש הרבה מהם שאומרים שהוא היה בחזקת משיח עד שנפטר…
ברור כשמש שהוא תמך בהצבעה על עצמו כמשיח ונביא ואמר את זה הרבה פעמים
אמנם אחרי שמת, נאלצו רבים מחסידי חב”ד להודות שהוא לא ממש משיח רק בחזקת, ומכאן יש להסיק שאו שהרבי טעה או להתפלפל שלא באמת התכוין
המשיחיסטים הכי נאמנים למה שבאמת אמר הרבי
לא ידוע לי מה באמת אמר והתכוון הרבי…
אבל עזוב, מה עם ההודעות הקודמות שלי?
סבלנות
בתור מחנך ותיק, וכאחד שזכה לשמש אצל רבים מגדולי ישראל. אני מבין שיש לישיבה בוחער (כמו לבחורים ואברכים רבים) קושי מסוים בהבנת ההשקפה החרדית, זאת משום שהוא מסתמך על הקטע הכתוב ולא תמיד נכנס לרוח הדברים. וכן קצת חסר בביקורת על מפיצי הדעות. אמנם, אי אפשר להתעלם מהעובדה שיחסית לבני גילו ומעמדו הוא שואל שאלות ממש לעניין (שאלות שנשאלתי ע”י מחנכים המשפיעים ומשגיחים ת”ח מבוגרים ופיקחים) לכן אני לא מבין את היחס המזלזל והבוטה כלפיו. מדוע לא לענות בצורה עניינית ומכבדדת? ובפרט שאתם לא מסבירים את עצמכם כראוי. אני חושב לו יצויר השקפתי היתה שונה משלכם חוששני שלא הייתי מבין… Read more »
נשתדל בעז”ה להתאמץ יותר לענות לו כראוי
אין שום כוונה לזלזל, לא בו ולא באף אחד, פשוט יש הרבה תגובות שאנשים מגיבים בלי לבדוק, ומפאת קוצר הזמן עונים להם בקיצור
תודה רבה
לא חושב שיש צורך להסביר יותר, הנושא הובן לי פחות או יותר לאחר בירורים נוספים, ותודה לצוות האתר שעזר לי לפתוח את הראש להבנת הסוגיא.
קראתי את הודעותך, וניכר שעשית עבודה טובה. אך צר לי לומר לך שאתה ועד כמוך אם הרבה כוונות טובות והרבה השקעה, נופלים באותה טעות. והסביר. אי אפשר להבין את השקפת התורה ע”י לימוד ספרי השקפה, גם אם אלו נכתבו ע”י אנשים מוסמכים לכך, כ”ש שנכתבו ע”י אנשים שאינם מוסמכים (כרוב המאמרים והספרים) הסיבות לכך הם 2 1. קשה מאוד לעמוד על ההבנה האמיתית, על החילוקים הדקים, ועל הדימויים, על ההקשים ועוד דברים דקים מאוד 2. גם סופרים הגונים טועים רבות בהצגת הדברים במלא הדיוק, כ”ש סופרים פחות הגונים. הדרך היחידה להשיג הבנה כל שהיא בהקשפה זה ע”י שנים רבות של… Read more »
מצאתי על דעותיו של הרבי את הדברים האלה: https://www.youtube.com/watch?v=4tfXqS5w0Yc
https://www.youtube.com/watch?v=hiUeGZZ6qnA
לכאורה הדברים פשוטים ואין מה להתפלפל, הוא סבר שהוא כנראה המשיח אבל לא בודאות