1

ושוב: הטיות פוליטיות במדע, על חשבון חיי האזרחים

הרב אליעזר אייזיקוביץ, ממשיך וחושף את ההטיות של עולם המדע, במקרה שזה נח לו:

אם אי פעם תהיתם עד כמה עשוי מדע להיות מוטה פוליטית ועד כמה אי אפשר לסמוך על תהליך "ביקורת עמיתים" כדי לזהות ולמנוע הטיות על בסיס אידיאולוגי, הסיפור הבא אמור לתת לכם חומר למחשבה.

שום דבר אינו מעסיק כיום את עולם המחקר הרפואי יותר מאשר גילוי חיסון או תרופה לנגיף הקורונה. חייהם של מיליוני בני אדם וכלכלת העולם כולו תלויים בכך. סביר להניח שאם יש תחום מדעי אחד המתנהל תחת אור זרקורים וזוכה לבחינה המדוקדקת והזהירה ביותר, זה יהיה כל מחקר רפואי שיש לו השלכה על קורונה.

מאמר פורץ דרך שהתפרסם לפני שבועיים בכתב העת 'לנצט', כתב העת הרפואי המוביל בבריטניה, מצא כי השימוש בתרופה "השנויה במחלוקת" הידרוכלורוקין לטיפול בקורונה גורם לעליה בתמותה. מדוע התרופה האנטי-מלרית שערכה הרפואי טרם נקבע מוגדרת כ'שנויה במחלוקת'? בגלל זהותו של התומך הבולט ביותר שלה: דונלד טרמפ.

המאמר ב'לנצט' עבר ביקורת עמיתים והתפרסם כדת וכדין. ואכן, בעקבות הממצאים החמורים שעלו במאמר הורה ארגון הבריאות העולמי לעצור מיד ניסוים בהידרוכלורוקין שנערכו באותם הימים במקומות שונים בעולם. איש לא הבחין בכך שמשהו אינו כשורה עד שבלש רפואי פרטי עם בלוג, ד"ר ג'יימס טודרו, התחיל לשאלות שאלות על החברת 'סורגיספר' שעמדה מאחורי המחקר, שאלות שמחברי המאמר והמבקרים שבדקו אותו בטרם פורסם ("ביקורת עמיתים") לא טרחו כנראה לשאול.

התברר שטודרו לא היה צריך לחפש רחוק. אפילו חיפוש גוגל קצר כבר היה מעלה תמיהות.

ואכן לא עברו אלא ימים מעטים והלנצט הודיע על הסרת המאמר.

כפי שמדווח על כך ה'גארדיאן' הבריטי: "ארגון הבריאות העולמי וממשלות לאומיות שינו את מדיניות הטיפול בקורונה בהסתמך על טענות שפרסמה חברת בריאות אמריקאית אלמונית שהתפרסמו באחד מכתבי העת הרפואיים היוקרתיים ביותר בעולם… קומץ עובדי חברת 'סורגיספר' כוללים סופר מדע בדיוני ודוגמן סרטי מבוגרים (!). החברה סיפקה נתונים על יעילות תרופת הכלורוקווין אך לא הסבירה את המידע או את המתודולוגיה שלה… למרות האופי הקלוש והמפוקפק של המידע המאמר הוביל לשינוי מדיניות דרמטי של ארגון הבריאות העולמי ושל ממשלות באמריקה הלטינית. כעת הודיע ארגון הבריאות העולמי כי הוא יחדש את הניסויים בהידרוכלורוקין".

העיתון מוסיף ומספר כי "אין זו הפעם הראשונה שמנהל חברת סורגיספר, ספן דסאי, יצא במיזמים שאפתניים. ב-2008 הוא יצא במבצע מימון המונים כדי לפתח מכשיר 'לשדרוג הדור הבא של ההשבחה האנושית… שבאמצעות תכנות מתוחכם יאפשר לאדם להגיע לפסגת האבולוציה האנושית'. מבצע גיוס ההמונים נכשל והמכשיר מעולם לא פותח".

***

האם הסרת המאמר של דסאי מעמודי ה'לנצט' פתר את הבעיה? בוודאי שלא. המיתוס של "המדען האובייקטיבי" נותר עדיין מושרש בדמיון הציבור והתקשורת.

תחשבו על כך: חייהם של מיליוני בני אדם מוטלים על הכף. מול מגיפת הקורונה ההידרוכלורוקין עשוי להיות יעיל או לא יעיל. מטרתם של ניסויים קליניים היא לברר בדיוק נקודה זו. אבל בגלל שהתרופה מזוהה עם דונלד טרמפ קבוצה של מדענים מכובדים מאוד – מחברים, כותבים, עורכים ומבקרים – היו מוכנים לאמץ מידע מפוקפק המטיל ספק בתרופה שעשויה – או לא עשויה – להציל אנשים חולים.

זוהי דוגמא מובהקת ל"הטיית האישוש" – תופעה פסיכולוגית הקיימת לא רק בקרב הדיוטות אלא גם אצל מומחים מובילים. אולם צריך לשים לב שהסיבה היחידה לכך שהטעות נחשפה היא משום שהעולם כולו מהווה כרגע מעבדה ענקית למציאת תרופה לקורונה. הטענות שהוצגו במאמר המפוקפק יכלו להיבדק בזמן אמת מול המציאות האמפירית והבדיקה הוכיחה כי המאמר שקרי ומזויף.

אבל מה קורה בתחומי מדע אחרים שבהם אין אמצעי בדיקה זמינים כאלה? כאשר מדובר בשאלת מקור המורכבות הביולוגית (אבולוציה) או מוצא החיים אי אפשר לקיים בדיקות בזמן אמת. אין דרך לצפות באבולוציה בקנה מידה גדול במעבדה או בטבע. כל מה שנותר לנו בתחומים הללו הם רק הסתמכות על שיקולים של שכל ישר והגיון בריא.

אלא שכפי ששערוריית הלנצט מלמדת גם אנשים נבונים יכולים ליפול טרף להטיית האישוש כאשר ברקע פועלים גורמים אידיאולוגיים רבי-עוצמה. התרבות המדעית בת זמננו רוויה עד היסוד בהטיה חומרנית ואתאיסטית. להטיה הזאת אין חיסון זולת ספקנות עמוקה וביקורתית כלפי כל טענה המוצגת בידי מדענים, בפרט טענות היסטוריות ביחס לארועים ותהליכים שהתרחשו לפני מאות מיליוני שנים ואשר אין כל דרך לשחזרם בתנאים המאפשרים צפיה וביקורת.