1

ושוב יגאל בן נון, "היסטוריון" שהוא מוקיון

יגאל בן נון, "חוקר מקרא והיסטוריון"…. (כבר ראינו במי מדובר..) מתראיין על חג הסוכות, ומצליח לדחוס ב5 דקות את כל הסילופים והבורות שניתן להכניס בתוך תיבת נח בשבע שגיאות…

הוא מתאר ארבעה שלבים בחג הסוכות:

"האזכור הראשון אומר יש לנו חג בחודש השביעי לא כתוב סוכות, הוא חג י-ה-ו-ה"

"אזכור שני חג של סוף איסוף התבואה לקראת הגשמים"

"השלב השלישי הרפורמה של יאשיהו, שמים בצד את הסיפור החקלאי, בא נדביק לזה נושא אחר עליה לרגל לירושלים. רק הזכרים כי שאר המשפחה עובדת בשדות, מטרת העליה היא: לראות את פני ה' אלהיך"

"השלב הרביעי שנוסף בתקופת יאשיהו זכר ליציאת מצרים".

 

מה בן נון מתכוין כשהוא אומר "האזכור הראשון"? למשהו במובן של ראשון, כלומר קודם, כך זה בעברית, לא בבן נונית.

האזכור הראשון של חג הסוכות בתורה, הוא בספר הברית (משפטים כג) שנחשב קדום לכל הדעות, קודם לספר דברים לפי כל דעה מחקרית שהובעה עד היום, ובו נכתב:

"שָׁלֹשׁ רְגָלִים תָּחֹג לִי בַּשָּׁנָה:

אֶת חַג הַמַּצּוֹת תִּשְׁמֹר שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצּוֹת כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִךָ לְמוֹעֵד חֹדֶשׁ הָאָבִיב כִּי בוֹ יָצָאתָ מִמִּצְרָיִם וְלֹא יֵרָאוּ פָנַי רֵיקָם:

וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה וְחַג הָאָסִף בְּצֵאת הַשָּׁנָה בְּאָסְפְּךָ אֶת מַעֲשֶׂיךָ מִן הַשָּׂדֶה:

שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶל פְּנֵי הָאָדֹן ה'"

כלומר, כבר האסיף אינו 'אזכור שני', הוא חלק מהתיאור המקורי והראשוני, דוקא לא מוזכר החודש השביעי.

בניגוד לדבריו שהעליה לרגל נוספה בשלב השלישי, היא נמצאת כבר באזכור הראשון, "שלש פעמים בשנה ייראה כל זכורך".

ההסבר המטופש "רק הזכרים כי שאר המשפחה עובדת בשדות", נסתר גם הוא מן הכתוב, שהרי גם בפסח וגם בשבועות הצטוו רק הזכרים לעלות. והרי מי שעובד בשדות בד"כ אלו הזכרים, ההסבר הוא שבמצוות הפולחן תמיד התחייבו רק גברים.

האזכור השני והנחשב גם הוא קדום לדברים הוא בשמות לד כב "חג האסיף תקופת השנה", הרי שזה התוכן המקורי והראשוני של החג. שם נמצא גם המונח "לראות את פני ה'" שבן נון מייחס לשלב השלישי כביכול לספר דברים.

השלב של "זכר ליציאת מצרים" שבן נון מייחס ליאשיהו, נמצא בספר ויקרא, שלפי המינימליסטים וולהויזן נכתב הרבה אחרי יאשיהו. סלט.

בקצרה אין שום דבר מדברי של בן נון שמתאים לאיזה רסיס מידע מן המקורות, הכל אגדה שהוא מספר שאת פרטיה קבע באופן שרירותי תוך התעלמות מן הכתוב וסילופו באופן מגוחך.

אין שום משמעות לאמירה של "ארבעה שלבים", באותה מדה אפשר לחלק את חג הפסח לשמונה שלבים ולקבוע שרירותית שהטקטסים המאוחרים הם השלב הראשון, ושאותו טקסט מאותו זמן הוא שלשה שלבים בבת אחת.

בפרסום שלו בפייסבוק בן נון ממשיך להראות את בורותו…

מכל דברי ההבל נתייחס למשפט האחרון: יציאת מצרים נעלמה בספרי זכריה ונחמיה בתקופה הפרסית.

ובכן, נעיין נא בספר נחמיה פרק ט:

נחמיה פרק ט

וַתֵּרֶא אֶת עֳנִי אֲבֹתֵינוּ בְּמִצְרָיִם וְאֶת זַעֲקָתָם שָׁמַעְתָּ עַל יַם סוּף:
(י) וַתִּתֵּן אֹתֹת וּמֹפְתִים בְּפַרְעֹה וּבְכָל עֲבָדָיו וּבְכָל עַם אַרְצוֹ כִּי יָדַעְתָּ כִּי הֵזִידוּ עֲלֵיהֶם וַתַּעַשׂ לְךָ שֵׁם כְּהַיּוֹם הַזֶּה:
(יא) וְהַיָּם בָּקַעְתָּ לִפְנֵיהֶם וַיַּעַבְרוּ בְתוֹךְ הַיָּם בַּיַּבָּשָׁה וְאֶת רֹדְפֵיהֶם הִשְׁלַכְתָּ בִמְצוֹלֹת כְּמוֹ אֶבֶן בְּמַיִם עַזִּים:
(יב) וּבְעַמּוּד עָנָן הִנְחִיתָם יוֹמָם וּבְעַמּוּד אֵשׁ לַיְלָה לְהָאִיר לָהֶם אֶת הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר יֵלְכוּ בָהּ:
(יג) וְעַל הַר סִינַי יָרַדְתָּ וְדַבֵּר עִמָּהֶם מִשָּׁמָיִם וַתִּתֵּן לָהֶם מִשְׁפָּטִים יְשָׁרִים וְתוֹרוֹת אֱמֶת חֻקִּים וּמִצְוֹת טוֹבִים:

כפי שניתן לראות יציאת מצרים אכן נעלמה…. נעלמה מהמוקיון האנאלפבית שלא יודע לקרוא.