נושאים באתר

צוות האתר

צוות האתר

חגי משגב על המיתוס המינימליסטי לפיו "לא היתה אוריינות עד המאה ה8"

שיתוף ב print
הדפס מאמר

זה לא שאלכס לא מנסה, הוא באמת משתדל לתת מקום לעמדה המינימליסטית, פשוט לא נשאר… (וכן, שבועות או סוכות, לא כל כך קריטי. לגבי דברי חגי על מקבילות לסוכה בעמים, ראה דברי ליברמן שהובאו במאמר זה, – חפש בדף "ראה גם ליברמן").

משגב לא ממש מקסימליסט, והוא מתמרן יפה. אם כי הסגנון שלו לפעמים נשמע ספקני מדי. כמו שהוא אומר "בתוקף הכיפה שעל ראשי"… ("בפועל העם האמין בה' ואשרתו עד המאה השמינית"… נשמע כמו "בני עמי בחרו בדרך הטרור"… אלא שההסברים שלו בהמשך חשובים, ה'מונותואיזם' לא נקבע לפי הגדרות טהרניות של פילוסופים גרמנים במאה ה19).

לגבי דברי חגי שעיקרי האמונה נוסחו כנגד הדוגמה הנוצרית, כמדומני שזו שגיאה היסטורית, העיקרים נקבעו ע"י הרמב"ם בעקבות רס"ג, והפולמוס שלהם היה מול הפילוסופים המוסלמים בלי קשר לנצרות, אליה כמעט לא התייחס הרמב"ם.

יש עוד אי דיוקים כמו שחז"ל אומרים שבמתן תורה שלא שמענו שום דבר אולי את המילה הראשונה, זו הגזמה. הנושא המרכזי הוא הפרכת המיתוס של "אין כתב עד המאה ה8", את זה הוא עושה ב2 דקות ראשונות, ובאמת לא צריך יותר.

המלים האחרונות מאד חשובות: יש תורה שבעל פה, התורה לא מגדירה בכלל מושגי יסוד, מדברת על 'אשת איש' אבל לא כותבת איך מבצעים נישואין, מדברת על גזל, אבל לא כותבת איך קונים ואיך מוכרים. יש בסיס חוקי שאמור להיות ידוע ולא מצופה שיהיה כתוב.

שתף מאמר זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email

תגובות ישירות

23
Leave a Reply

avatar
 
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
6 Comment threads
17 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
נוריאלחגיבלי שםצוות האתרחצרוני Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
נוריאל
Guest
Member
נוריאל

בערך בדקה 14:57 הוא מדבר על תיארוך זמן כתיבת ספר בראשית ע"י הערכה של מתי הוא יכל להיכתב ע"פ מה שכתוב בבראשית פרק יד שעמק השדים הוא ים המלח ובהמשך שם כתוב שעמק השדים בארות בארות חמר שע"י בדיקה של מצבו של ים המלח מתי היה יבש או לא, בשם יואל אליצור(כך הוא הזכיר קצת לפני כן). אפשר קצת הרחבה על זה.

חגי
Guest
Member
חגי

רבי יצחק אברבנאל טוען שהרמב"ם קבע את עיקרי האמונה כתוצאה מן המפגש והעימות עם הדתות השונות, וכך הוא כותב בספרו ראש אמנה, פרק כג: "ואשר אאמינהו אני, אמת ויציב ונכון בדרוש הזה, הוא שהאנשים האלה שלמים הם אתנו, הרב הגדול [הרמב"ם] והנמשכים אחריו, לא הביאם להניח עיקרים ויסודות בתורה האלוהית כי אם להמשכם אחרי מנהג חכמי האומות בספריהם … וחכמי אומתנו, אחרי אשר התערבו בגויים, בעיון ספריהם וידיעת חכמותיהם, למדו ממעשיהם והעתיקו דרכיהם ועניינם בתורה האלוהית, באומרם: איכה יעבדו הגויים האלה את חכמותיהם, הלא בהנחת התחלות ושורשים אשר עליהם תסובו, ואעשה גם כן אני בהנחת עיקרים ויסודות לתורה האלוהית …".

בלי שם
Guest
Member
בלי שם

לדעתי יש עוד דבר חשוב שהוא הזכיר, זה שהלומד את התורה בלי להכיר את הרקע התרבותי של התקופה חסר לו הרבה הבנה בסיסית בה.

ולעניין טעותו לגבי העיקרים אם נוסחו כנגד דוגמה נוצרית או מוסלמית, האם זה משנה הרבה?

איש פלוני
Guest
Member
איש פלוני

שכחתם לשים לינק לדברי ליברמן.

חצרוני
Guest
Member
חצרוני

שלום,
אשמח לשאול כמה שאלות בעקבות הראיון,
1. מה העניין אם נאמר שהתורה נכתבה בזמן המאורעות אם רק מעטים מן העם ידעו לקרוא?
2. אם זה אכן כך, והספר לא עבר בתפוצה רחבה אז אין שום סיבה לטעון שהתכנים שמופיעים בספר שבפנינו הם באמת נכונים ולא עברו שינויי עריכה רציניים.
3. משתמע מדברי משגב שברור שספר התורה נכתב יותר מאוחר ולא בבת אחת אלא רק בזמן תקופת הברזל הראשונה. מה אתם חושבים על כך?
4. מה דעתכם לגבי הטיעון נגד המונותאיזם בעקבות שמות תאופורים אליליים שנמצאים בשימוש נרחב ע"י העם ,ואף אצל המלכים שאול ודוד?

יממ
Guest
Member
יממ

מה לגבי מה שהוא אומר לגבי ים המלח, שלפי הממצאים זה היה יכול להיכתב רק בין 1000 ל1200 לפנה"ס?
(זה עדיין מאוחר מידי, לא?)