בגילויים שונים של הישארות הנפש עסקנו כאן, ובמשמעות של סיפורי חויית סף מוות, עסקנו בין השאר כאן, בעקבות דיון בתגובות, אוסיף עוד כמה מילים.
חויית סף מוות היא חוייה תודעתית עמוקה מאד, אנשים שחוו אותה, מכל רחבי העולם, מאמינים ולא מאמינים, חוקרי מוח או מנקי רחובות, כולם חוו אותה בצורה שונה מאד מחלום, שהוא סצינה דמיונית גרידא. החוויה הזו כוללת הכרה ברובד יותר רחב של מציאות. התודעה לא מרוכזת רק בגוף דרך חמשת חושיו, אלא יכולה לתפוס עוד, במקום אחר, בזמן אחר, בצורה יותר עמוקה ואחדותית. ואף לדווח על מראות מעבר למגבלות הזמן והמקום, דיווחים שניתנים לאימות (ראו מאמרים שם).
אך אין זו סיבה לחשוב שכל מה שהתודעה חווה באותו זמן הוא אמת, נדמיין לעצמינו תינוק, המתחיל להכיר את העולם. בעודו ברחם לא השתמש בשום חוש מחושיו, אולי קצת בחוש השמע. כשהוא נולד הוא נחשף לטעמים, ריחות, קולות חזקים, אורות, והוא מנסה לצייר לעצמו תמונת עולם. לוקח לו זמן רב לקלוט את תמונת העולם האמיתית. התפיסה הפשוטה של עומק, שיש לנו, הכביש ההופך להיות צר כי הוא רחוק, הבית הנראה קטן כי הוא רחוק, זו תפיסה נרכשת. תינוק לא יודע שהבית הקטן הוא גדול אבל רחוק. הוא לא יודע שמאחורי הדלת יש בהכרח חדר, לא תמיד הוא יודע מה גורם לו ליפול. וכך הלאה.
כך בדיוק כאשר הנפש נחשפת לרבדים עמוקים של המציאות, היא כמו תינוק, היא לא נחשפת לאיזו 'אמת' מהוקצעת, היא עדיין לא תופסת את כל המרחב. היא רק קולטת שאכן, כפי ששכלינו מבין, התפיסה שלנו מוגבלת, יש אחדות מאחורי כל הדברים בעולם, והיא לא נתפסת בחושינו. יש רגשות הרבה יותר עמוקים ועזים שקשורים במציאות ובעולם, ואנחנו קולטים אותם רק בתור פלאשים קטנים, לא תופסים את אחדותם ואת עמקם. כל אדם שקיבל הצצה למה שמעבר, הוא כמו תינוק שהגיח לעולם שלנו. הוא מנסה למצוא מלים לתאר ולהגדיר, עבורינו, שלא חווינו זאת, ולכן הרבה פעמים זה כולל חלקים 'תינוקיים', שאינם בהכרח אמת
אני לכשעצמי, למרות ששמעתי הרבה פעמים מהמשגיח בישיבה, שבשמים יש סרט בו רואים את כל מעשיו של האדם, כששמעתי את זה מהילה ברוך, זה היכה בי יותר חזק. כי מה לעשות, היא היתה שם. נכון, היא דמיינה את זה על מסך, למרות שאפילו המשגיח לא חשב על מסך כל כך גדול… אבל זו ה'תינוקיות', התפיסה שנשארה לנו מהעולם החומרי, מבחינת החשיבה שלנו, לראות את מעשי האדם זה סרט. מבחינה רוחנית, הנפש היא שכל נבדל, ואכן, כאשר היא נפרדת מהגוף, היא ללא מסכות, היא נראית כפי ערכה המוסרי והרוחני. וכך לימדונו חכמים.
האם הסיפורים האלו הוכחה למשהו? כמובן יש רבים שמזלזלים בהם, מאמינים ובלתי מאמינים. אמנם בגמרא מסופר שרב ביבי בר אביי גם עבר חוייה כזו, והמסר הכי חשוב שהיה לו להגיד לחבריו: 'עולם הפוך ראיתי', כלומר: מי שנחשב בעולם הזה חשוב ומכובד, שם נראה פחות, וכן להיפך, אנשים פשוטים זוהרים באור רוחני. רב ביבי היה תלמיד חכם ולכן התפיסה שלו לא היתה של תינוק. אבל צריכים לדעת, שזה לא שאם נסכם את הטקסטים שבידינו, נקבל תמונת עולם שלמה של מה שקורה 'שם', ייתכן שהידע שיש במקורותינו לא 'מכסה' אפילו אלפית מאינסוף המציאות הרוחנית. (בדיוק כמו בקוסמוס הפיזי), אנחנו לא מתיימרים לדעת מה קורה שם, אלא רק להבין שיש משהו מעבר, ושם, הכל מתאחד, והכל מקבל משמעות, ולמעשים הטובים שלנו יש קיום בעולם הרוחני, ולמרבה הצער גם להיפך…
מבחינת מטריאליסטים, זה בדיוק כמו שפעם בכמה חודשים יבא אדם ויעיד שראה משהו שלא ניתן להסבר פיזי, נניח פיל מרחף בלי כנפיים. אנשים מכל סוגי העולם, רופאים, חולים, כימאים, שוטרים, גנבים. מה יגידו מטריאליסטים? אחת משתי אפשרויות: או שיטענו שגם אם אין הסבר כרגע, בשלב מסויים אולי ימצאו. או שיטענו שהמדווחים מדמיינים, וימצאו איזה הסבר תפור מה גורם להם לדמיין, לחץ חברתי, הטיות חשיבה, מזג אויר וכו'. והוא הדין לענינינו, אנשים בלי שום רקע מקדים משותף, מדווחים על חוייה תודעתית, מרשימה לא פחות מאשר פיל מרחף בלי כנפיים. אם אין הנחה קדומה נגדית, אין סיבה שלא לראות את הדיווח הזה כמייצג מצב תודעתי ייחודי.
גם כך התודעה אינה יכולה להיות מוסברת בדרך פיזית, ומבחינה פילוסופית נפש האדם היא מציאות נפרדת ועומדת לעצמה. ולכן אין סיבה לבטל את כל הסיפורים האלו כדמיונות או שקרים, ויש להניח שהם משקפים מצב תודעתי נעלה מהמצב הרגיל שלנו. 'לשם אף אחד לא ממהר' כמו שאומרים, אבל צריכים לזכור, שבסופו של דבר 'ולאן אתה הולך… ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון'. ההרגשה המשותפת לכולם, שבמציאות שמעבר, יש משמעות הרבה יותר גדולה למעשים שלך, לערך הרוחני שלך, זה העיסוק המרכזי. לא משנה אם אתה גיבור או חלש, שמן או רזה, יפה או מכוער, עשיר או עני, זה לא נמצא בכל הדיווחים של החויות האלו. הרגש האנושית, תפיסת העולם, והטוב מול הרע, זו המציאות שמעבר. עולם הזה דומה לפרוזדור, עולם הבא דומה לטרקלין.
אז לפי הסרטונים פה, לא צריך לשמור תורה ומצוות בעצם, אלא רק לקרוא קצת תהלים ולחשוב על הבורא?
ולמה יש כאן סרטון שרומז לשילוש ה"קדוש" של הנצרות?
אתה יוצא מהנחה שחויית סף מוות מגלה את האמת על העולם
אבל זה לא נראה כך
רואים רק שיש משהו מעבר
והחשיפה אל האמת שמעבר היא בהדרגה מאד גדולה
האנשים ששבו לכאן לא התפשטו לגמרי מהגשמיות אלא רק באופן חלקי
ולכן אין מה שחוו משקף את המציאות האמיתית כמות שהיא
נראה באמת שהילה ברוך קצת מבלפת. מצד אחד היא אומרת שתהילים חשוב בשמיים. בתהלים כתוב "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף" וכיוב משמע שיש תורה ויש הלכות. היא אומרת שהיא הבטיחה לחזור בתשובה והיא ממהרת לתקן את עצמה שזה לא לשוב להלכות ולקטע דתי אלא רק לשוב אל עצמך. הבעיה בטענה שלה זה שעצם המושג לשוב בתשובה מופיע במקורות בדיוק מה המשמעות שלו, ולא הגיוני שבשמיים ישתמשו באותו מושג ויתכוונו למשמעות אחרת. לחור בתשובה זה משהו שיש לו רק משמעות אחת שכוללת הרבה אלמנטים.
לא חושב שהיא מבלפת
היא אומרת מה שהיא חושבת ומרגישה
הרי אף אחד לא מדמיין לעצמו שכל אחד מתשעת מליארד האנשים בעולם, ברגע שהוא מת, הוא נהיה יותר חכם ממשה רבינו ויודע את כל האמת
כנראה זה יותר מורכב
כנראה שעדיין משאירים לאדם בחירה חופשית. היא אומרת שצדיק החזיר אותה לחיים. מה זה צדיק? מה אדם צריך לעשות כדי להקרא צדיק? אלה חורים שהיא פשוט מתעלמת מהם. אני לא טוען שכל העדות שלה בדויה. אני רק אומר שהיא מסתירה מידע, או משנה קצת, בגלל שהיא פוחדת שזה יחייב אותה. מה פתאום שהיא משנה את ההגדרה לחזור בתשובה, אתה מבין לאן אני חותר?
הרחבתי קצת בגוף המאמר, בעקבות התגובות כאן
למה לא לשער את זה? זו סברא שלך או שיש לזה מקור או רמז כלשהו? כי בהחלט הגיוני לומר שברגע שהנשמה משתחררת אז היא מיד רואה ומבינה וכו' כשם שאנחנו פוקחים עיניים בבוקר ומיד רואים. אפשרי שכל נשמה מתעלה לאותה חשיפה, והנשמה שלי תדע בדיוק כמו נשמתו של משה רבינו – אלא שכפי רום מעלתו בחיי חיותו ושפלות מעלתי בחיי חיותי אז ישנו איזה הבדל. אבל מצד ההשגות עצמן? וכי למה שריבונו של עולם ימנע את זה מאיתנו? הרי שם זה עולם שכולו טוב גמור ו"עומדים" בו אז אין חשש ל"שימוש לרעה" כביכול או משהו כיוצא בזה.
אין משמעות להעלאת סברות על מציאות שאין לנו תפיסה בה
ולכן שום דבר אינו 'בהחלט הגיוני לומר' בנושא זה
ובפרט שהאנשים שעברו חויית סף מוות אומרים דברים סותרים לפעמים, למשל אחד רואה את ישו, ואחד רואה את משה רבינו, וכך הלאה
יש לציין בזה לדברי רמב"ן בשער הגמול:
"ותיקון העניין הזה כך הוא: לפי שאמרו חכמים זיכרונם לברכה (שבת קנב ב') עד שנים עשר חדש גופו קיים ונשמתו עולה ויורדת, לאחר שנים עשר חדש גופו בטל ונשמתו עולה ושוב אינה יורדת. ופירוש הקבלה הזו, כי כל שנים עשר חדש עדיין כח הגוף קיים, והנשמה נוטה לדעתה ולמעשיה כאשר היתה באמנה אתו בהצטיירות מחשבות גשמיות. ואף על פי שעולה לידיעת עולם הנשמות, יורדת היא לעניין שהיתה כבר. לאחר שנים עשר חודש נתעלית מדעות גשמיות ולבשה מלאכות ונתעטרה בעטרה שלעולם הבא".
איזה יופי. תודה רבה על המקור שצירפת.