1

חרדים ואתעיסתים דנים על עלחה

לדמותה של קבוצת הפייסבוק המפורסמת (?)

איש נחמד בשם ד"ר אסף המליץ לנו (כאן) לנסות להתמודד עם קבוצת הפייסבוק "חרדים ואתאיסטים דנים על הלכה".

אחרי שבקבוצה לא הסכימו לקבל את הניק של ניהול דף הפייסבוק 'רציו' מכיון שלטענתם משתתפים בדיון רק שמות אמיתיים. פניתי למישהי שהיתה חברה בקבוצה לפני 4 שנים, שתיכנס שוב לביקור ותנסה לראות אם מתנהל שם באמת דיון רציני.

להלן רשמי המסע שלה. מכיון שמדובר בקבוצה סגורה אין אפשרות להוציא צילומי מסך, ציטוטים, שמות וכדו', אבל מי שנמצא בקבוצה בודאי יבין על מה היא מדברת.

היי, שמי ר. ואני חברה בקבוצה "חרדים ואתאיסטים דנים על הלכה", הכרתי את הקבוצה מזמן, ולאחרונה חזרתי אליה שוב, כדי לראות מה חדש בשיח.

ובכן, כמו בכל קבוצת פייסבוק, אין לצפות לדיון רציני בפלטפורמה זו, תגובות ישנות שוקעות ואחרי יום הן כבר לא רלבנטיות, יכולת השיח היא במשפטים ספורים, פייסבוק הוא לא מקום לדיון רציני.

אבל בקבוצה זו ישנה בעיה מהותית לדיונים על דת: בניגוד לשם 'חרדים ואתאיסטים דנים', אין שם באמת דיון משותף, לשם דיון משותף והוגן היינו צריכים לראות מנהלים בקבוצה משני הצדדים, שיוכלו לדאוג שהדיון יהיה הוגן ואיכותי. המנהלים הינם אתאיסטים מהודרים, המזמינים כביכול חרדים לדון איתם, הבעיה שבמגרש שלהם התנאים שלהם, אין משחק הוגן ואפילו לא משהו דומה.

הבעיה הכי כבדה שנתקלתי בה, היא מחיקה, פשוט מחיקת  לינקים והודעות. בדיון פייסבוק בו אינך יכול להאריך, הלינק הוא צורך בסיסי, לבסס טיעון, להפנות למקורות, הוא נותן לך את היכולת להסתמך על משהו. ובכן, כשניסיתי לתת לינקים לאתר רציו, הם נמחקו, יותר מעשר פעמים, לי ולאחרים בקבוצה. בתחילה טענו כמה חברים בהיתממות כי הניק שלי בעייתי, או שהאתר בעייתי, ולכן פייסבוק חוסם אותם.

אמנם טענה זו התבררה במהרה כבדותא, הלינקים לא נחסמים, הם מתפרסמים, פרסמתי בקבוצה צילומי מסך. לאחר זמן מה מישהו מתלונן עליהם או מוחק אותם. ולא רק לינקים לאתר רציו, גם לינקים לאתרי חדשות. פשוט נמחקים כלא היו, בלי שום בושה. אחד המנהלים פתח פוסט שכולל לינק לרציו וראה זה פלא, הפוסט לא נמחק, לא דווח, לא נחסם, ולא שום דבר. כל המחיקות היו ידניות וחד צדדיות, כדי למנוע דיון הוגן.

מעבר לרחיצת הידים ההדדית הזו, שולטת גם בעיית הבורות בקבוצה. אדם שמגדיר את עצמו אתאיסט, זה פרי מחשבתו ודעתו, אבל עדיין אין לו שום מושג ביהדות, בתורה, בהלכה, רק לאחרונה התפרסם סקר שכמחצית מתלמידי התיכון לא יודעים את שמות חמשת חומשי התורה, מה אפשר לצפות מאתאיסט מסכן? יש לו מקור השכלה, סרטוני 'מדע והגיון ישראלי' או מניפסטי בורות דומים, האתאיסט הנאיבי בולע את החומר מבלי לדעת שמדובר בפשקויל שאין קשר בינו למקורות.

כשהוא מגיע לדיון, הוא חמוש בטיעוני סרק  משובשים ומסורסים, וחוזר עליהם כמו תוכי, וגם בטוח שהוא צודק… כך אחת המדיינות הכריזה ששלמה המלך לא חגג את חג הסוכות, כשציטטתי את הפסוקים המפורשים המראים כי הוא חגג את החג שבעת ימים בחודש האיתנים הוא החדש השביעי, שאל אחד המנהלים (!) לפי איזו הזיה החלטתי שזה הסוכות… ולקינוח ברוב חוצפתו הוא התחיל לשאול אם אני יודעת משהו על עריכה דטרוימיניסטית… כאילו שזה עוזר לשאלה של הבורה הנ"ל.

בהזדמנות אחרת כתבתי משהו על סיבתיות, משפט מאד פשוט, אחד המנהלים החליט שהמדע שולל את הסיבתיות והיא רק סטטיסטיקה. במקום להתייחס לענין הוא התחיל לדבר בהתנשאות על כך שאעשה שיעורי בית עם כל מיני רמזים עלובים למונח שזירה קואנטית, כאילו הוא היחידי שיודע מה זה. וסירב להתייחס לענין. באמרו משהו כמו "בכל מקרה הרוב כאן אתאיסטים, אף אחד לא ישתכנע ממך".

רוב התגובות מזלזלות ובורות, חלק מהנושאים הם בכלל בעלי אופי אנטישמי על החרדים שמלכלכים מוצצים כספים וכו'. פה ושם ישנם קטעי דיון, אבל מה יעשה אדם רציני שלא יכול ולא רוצה להתבוסס בכל כך הרבה דברים נמוכים, וגם כשהוא מנסה לדון מוחקים לו לינקים והודעות ואחר כך שואלים מי מחק? אדם כותב "כבר זמן רב שאני מבקש לקבל תשובה לשאלות של הסרטון יציאת מצרים הסיפור האמיתי", אבל כשנותנים לו לינק שמראה שכל הסרט בנוי על שקר, הוא מוחק אותו…

פוסט אחד פותח במלים "נדמה כי הדיונים בקבוצה זו הם חסרי ערך… הטענות והסיבות לשכנע לשני הצדדים לעתים קרובות לא מובנות וברורת, חסרות ידע ולא מבוססות דיין… רבים לא קוראים מעבר לשניים שלוש שורות, מצלמים ונתפסים לכמה מילים המעוררות בהם תגובה הנשלפת כמנגנון אוטומטי לססמאות ודעות מגובשות וחסרות בסיס איתן", אכן, זה מה שזה.

אתה יכול לכתוב תגובה ענינית, ומישהו ישיב לך בפטרנליות "את יודעת מה קורה לעץ בלי מים", כאילו העובדה שאתה מאמין במשהו גורמת לו להתייחס אליך כילד מפגר. כן, יש שם כמה מאמינים, אבל גם הם חלקם משמשים ככסת"ח, מביאים סיפורים של דילוגי אותיות וכדו' להנאת הרוב האתאיסטי שחושב שזו פרצופה של האמונה ותו לא.

בקצרה, אם מישהו רוצה לבזבז את זמנו ולא ללמוד כלום על הויכוח בין אתאיסטים למאמינים, שירוץ לשם. אם מישהו רוצה באמת לדון, הוא צריך הרבה עצבים וסבלנות בשביל למצוא שם קטע שיתרום לו, וגם אז ידיו יהיו קשורות ע"י מחיקות והשמצות.

עדכון: מנהלי הקבוצה לא ראו את זה בעין יפה, לבא להתארח ואחר כך להשמיץ. חוץ מזה, המחיקות הפסיקו פתאום, אפשר לתת לינקים לרציו בתוך הקבוצה, וגם התנהלו דיונים על תכנים מרציו. אז זה לא כל כך שחור ולבן.

לבקשת אסף, תמונה: