האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

קישור למאמר: https://rationalbelief.org.il/%D7%9C%D7%93%D7%A2%D7%AA-%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94/

לדעת אמונה

תמונה של צוות האתר

צוות האתר

[WORDPRESS_PDF]

על מה מיוסדת האמונה? מה המרכיב העיקרי בה?

ייתכן שיש יותר מאפשרות אחת להשיב על שאלה זו.

מצורף סרט הטוען כי הנבואה על עתידות עם ישראל היא הבסיס הנאמן להתגלות אלוהית:

זוית אחרת נמצא במאמרם של הרבנים דני לביא ומשה רט: מעמד הר סיני כמאורע היסטורי , מאמר  מרתק ומושקע אותו ניתן לקרוא במקור:

ובPDF

ומאמר נוסף של הרב זאב סולטנוביץ': התנ"ך כמקור היסטורי

ובPDF

נגענו אם כן, בשלשת הגישות העיקריות לבסיס האמונה: הנבואה, ההתגלות, האמינות ההיסטורית של המקרא.

 

5 2 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
10 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
יצחק
יצחק
8 months ago

א. בפולמוס שיעורי התורה ישנה הטוענים טענה הגיונית לאחד מן הצדדים אשר סובר ששיעורי התורה נמדדים לפי מידות הזית והביצה של ימינו ולא של שעת נתינת התורה, שמסתבר שכאשר התורה מצווה על שיעור שתלוי בנפח זית בדעתה שכל מי שמסתפק בשיעור יפתח את המקרר ויסתכל על הגודל של זית בינונית, ולא שיהיה מוטל עליו לנהוג פי שיעור הזית שלפני 3000 שנה…
ולעניננו. כל מי שרוצה להעביר מסר לדורות שאחריו, צריך לחשוב בהגיון ולקחת בחשבון שהדור שלאחריו לא נמצא במקום שלו ולא יקבל את זה בלי שמוכח לו כן בזמנו שלו, ולכתוב מראש לדור שלאחריו על איזה נתונים שלהם יכולים לבסס את זה.
כשאנו חוקרים על איזה דבר עיקרי מיוסדת התורה, צריך לראות מה דעתה של התורה עצמה בעניין.
התורה נמסרה לפני אלפי שנים וכדי להבטיח שתתקבל גם בעוד 3000 שנים, לא יכלה לבסס את האמונה בה על ממצאים ארכיאולוגים שספק אם ימצאו או על היעדרותם, וגם לא על התגשמות נבואות שספק אם יהיו (התורה לא אמרה אם השמש תרקוד זה בזמן כך וכך זה ראיה לתורה מן השמיים, הנבואות שכתובות בתנ"ך נכתבו אחרי נתינת התורה ויכול היה שלא יכתבו כלל), וגם זה לא מועיל לזמן ממושך אלא רק לזמן שמתקיימת הנבואה.
ההוכחה היחידה שהתורה עצמה מביאה שוב ושוב, זוהי העדות ההמונית על ההתגלות האלוהית בהר סיני לעין כל. ""כי שאל נא לימים ראשנים אשר היו לפניך …" [דברים ד לב].
ב. אגב, בענין הכותרת 'לדעת אמונה' ראיתי הרבה שמדברים על ההבדל באין אמונה לידיעה ולא יצא לי דבר ברור, אשמח להסבר או לקישור.

יצחק
יצחק
8 months ago

כותרת המאמר היא "על מה מיוסדת האמונה? מה המרכיב העיקרי בה?"
בנוגע לטענותיך:

  1. אחרת מה הבורא חשב כשנתן את התורה והתגלה רק התגלות חד פעמית, למה שהתורה תשרוד.
  2. אם זה לא אותו דבר בכל הדורות למה שלא ייצא זמן ששום ראיה לא רלוונטית [אני ליטאי, אני לא יקבל הסבר 'שכך ההשגחה העליונה מסדרת'].
  3. מי אמר שאנחנו קיימים?
  4. ודאי שחשוב לדעת על מה לבסס את האמונה, שאלתי חבר לפני חצי שנה למה הוא מאמין, הוא אני לי שרואים את זה בחוש מההישרדות המופלאה של עם ישראל, וציטוט מלשונו "בכל איזה פיגוע בצרפת או רעידת אדמה ביפן נהרגים מאות, ובישראל אף פעם דבר כזה לא קיים". אחרי כמה ימים, במוצאי שמחת תורה, שאלתי אותו אם הוא עדיין מאמין…

וחוץ מכל זה, התורה עצמה גילתה לנו את האסטרטגיה הזו בכמה מקומות שכתוב שמעמד הר סיני נועד ע"מ שיעבירו את זה לדורות הבאים וכך יאמינו, לא?

יצחק
יצחק
8 months ago
  1. אל תתפוס אותי על המילה 'הבורא חשב'. כשבא מישהו ופותח ספר תורה ושואל מי כתב, עונה לו התורה 'מן השמים השמיעך את קולו'.
  2. שוב, זה לא בעיה טכנית אם יצא זמן כזה או לא, והאם אז יוכלו להוכיח את התורה, אלא שאלה מהותית מה כתוב ב'דבר העורך' של התורה.
  3. אחלה תשובה. (התכוונתי לומר שאני והאנשים שאני מכיר לא פועלים לפי תאוריות שאולי השכל שלנו מטעה אותנו, בסוף אם אני רואה שמי שקופץ מהגג מת אני לא קופץ, אין מה לעשות גם אם אני אפס אני פועל לפי השכל שלי.)

אם כל מה שאני אומר אתה אומר הפוך אולי בעצם כדאי שאני אסכים איתך…

יצחק
יצחק
8 months ago

סתם שאלה, איך אפשר באמת להאמין אחרת.
[ארכיאולוגיה לרוב זה לא הכרחי, נבואות שהתגשמו בצורה חד משמעית אני לא מכיר, וראיות כמו 7 ימים בשבוע הם ראיות שמבוססות על נתונים שעם הזמן לא תמיד נשארים מאומתים]

יצחק
יצחק
8 months ago

תודה

תאולוגוס קיסר
תאולוגוס קיסר
8 months ago
Reply to  יצחק

נאמנים עלינו דברי חז"ל בבלי ברכות דף ה' [במימרא דרב לוי בר חמא] שהנביאים והכתובים ניתנו למשה מסיני ואם קרית לא שנית…[הכל בהומור]