מה חושבים רבנים על נשים? שואלים המיסיונרים בקמפיין האחרון שלהם. ה'תשובה' שלהם בנויה מחיתוך משפטים של כמה רבנים, ומעוד כמה אמירות אומללות של אנשים שלא חושבים לפני שהם מדברים. הרב אהרן לוי מתייחס לנושא בהרחבה:
ובמקרה שתהיתם, מה חושבים הנוצרים על נשים? יואב ליקט עבורינו מהברית החדשה, תיהנו:
אסור לנשים לדבר בציבור – "נְשֵׁיכֶם בַּכְּנֵסִיּוֹת תִּשְׁתֹּקְנָה כִּי לֹא־נִתְּנָה לָהֶן רְשׁוּת לְדַבֵּר כִּי אִם־לְהִכָּנֵעַ כַּאֲשֶׁר אָמְרָה הַתּוֹרָה: וְאִם־חֶפְצָן לִלְמֹד דָּבָר תִּשְׁאַלְנָה אֶת־בַּעְלֵיהֶן בְּבֵיתָן כִּי־חֶרְפָּה הִיא לַנָּשִׁים לְדַבֵּר בַּקָּהָל" (הראשונה אל הקורינתים, יד, 34-35).
נשים חייבות להיכנע לגבר – "הַנָּשִׁים הִכָּנַעְנָה לְבַעֲלֵיכֶן כְּמוֹ לַאֲדֹנֵינוּ׃ כִּי הָאִישׁ הוּא־רֹאשׁ הָאִשָּׁה כַּאֲשֶׁר הַמָּשִׁיחַ הוּא רֹאשׁ הָעֵדָה וְהוּא מוֹשִׁיעַ שֶׁל־הַגּוּף׃ אֲבָל כַּאֲשֶׁר תִּכָּנַע הָעֵדָה לַמָּשִׁיחַ אַף כֵּן־הַנָּשִׁים לְבַעֲלֵיהֶן לְכָל־דָּבָר" (אל האפסים, ה, 22-24).
האישה היא נחותה מהגבר – "וְכֵן גַּם־הַנָּשִׁים תִּתְיַפֶּינָה בְּתִלְבּשֶׁת נָאָה בְּבשֶׁת פָּנִים וּצְנִיעוּת לֹא בְּמַחְלְפוֹת הָרֹאשׁ לֹא בְזָהָב לֹא בִפְנִינִים וְלֹא בְּמַלְבּוּשִׁים יְקָרִים׃ אֶלָּא בְּמַעֲשִׂים טוֹבִים כָּרָאוּי לַנָּשִׁים אֲשֶׁר בָּחֲרוּ לָהֶן יִרְאַת אֱלֹהִים׃ הָאִשָּׁה תִּלְמַד דּוּמָם בְּכָל־הַכְנָעָה׃ וְאֵינֶנִּי נֹתֵן רְשׁוּת לָאִשָּׁה לְלַמֵּד אַף לֹא לְהִתְנַשֵׂא עַל־הָאִישׁ אַךְ תִּדּוֹם׃ כִּי אָדָם נוֹצַר בָּרִאשׁוֹנָה וְאַחֲרָיו חַוָּה׃ וְאָדָם לֹא נִפְתָּה כִּי אִם־הָאִשָּׁה שָׁמְעָה לְקוֹל הַמֵּסִית וַתָּבֹא לִידֵי עֲבֵרָה׃ אֲבָל תִּוָּשַׁע בְּלִדְתָּהּ בָּנִים אִם תַּעֲמֹדְנָה בָּאֱמוּנָה וּבָאַהֲבָה וּבַקְּדֻשָּׁה עִם־הַצְּנִיעוּת" (אל טימותיוס, ב, 9-15).
אסור לנשים להתלבש יפה רק בהכנעה לגבר – "כֵּן גַּם אַתֶּן הַנָּשִׁים הִכָּנַעְנָה לְבַעֲלֵיכֶן וְכָךְ אִם יֵשׁ שֶׁאֵינָם מְצַיְּתִים לַדָּבָר יִקָּנֶה לִבָּם לֹא עַל־יְדֵי דִּבּוּר אֶלָּא עַל־יְדֵי הִתְנַהֲגוּת הַנָּשִׁים: בִּרְאוֹתָם אֶת הִתְנַהֲגוּתְכֶן הַטְּהוֹרָה הַמְלֻוָּה בְּיִרְאָה: וּפְאֵרְכֶן אַל יְהֵא פְּאֵר חִיצוֹנִי שֶׁל מַחְלְפוֹת שֵׂעָר וַעֲדִי זָהָב וּבְגָדִים: אֶלָּא הָאָדָם אֲשֶׁר בְּסֵתֶר הַלֵּב הַפְּאֵר הַבִּלְתִּי נִשְׁחָת שֶׁל רוּחַ עֲנָוָה וּשְׁקֵטָה אֲשֶׁר יְקָרָה הִיא מְאֹד בְּעֵינֵי אֱלֹהִים: כָּךְ הִתְקַשְּׁטוּ בֶּעָבָר גַּם הַנָּשִׁים הַקְּדוֹשׁוֹת וְהַמְיַחֲלוֹת לֵאלֹהִים בְּהִכָּנְעָן לְבַעֲלֵיהֶן: כְּשָׂרָה אֲשֶׁר שָׁמְעָה בְּקוֹל אַבְרָהָם וְקָרְאָה לוֹ אָדוֹן, וְאַתֶּן נִהְיֵיתֶן בָּנוֹת לָהּ, אִם אַתֶּן עוֹשׂוֹת אֶת הַטּוֹב וְאֵינְכֶן פּוֹחֲדוֹת פַּחַד. (איגרת פטרוס הראשונה, ג, 1-6).
אישה חייבת לכסות את ראשה ולא היא מנוולת, האישה נבראה עבור האיש – "וּרְצוֹנִי שֶׁתִּהְיוּ יֹדְעִים שֶׁרֹאשׁ כָּל־אִישׁ הַמָּשִׁיחַ וְרֹאשׁ הָאִשָּׁה הָאִישׁ וְרֹאשׁ הַמָּשִׁיחַ הוּא הָאֱלֹהִים׃ כָּל־אִישׁ אֲשֶׁר יִתְפַּלֵּל אוֹ יִתְנַבֵּא וְרֹאשׁוֹ מְכֻסֶּה מְנַוֵּל הוּא אֶת־רֹאשׁוֹ׃ וְכָל־אִשָּׁה אֲשֶׁר תִּתְפַּלֵּל אוֹ תִתְנַבֵּא וְרֹאשָׁהּ פָּרוּעַ אֶת־רֹאשָׁהּ הִיא מְנַוָּלֶת כִּי שָׁוָה הִיא לִמְגֻלָּחָה׃ כִּי הָאִשָּׁה אִם־לֹא תִתְכַּסֶּה גַּם תִּתְגַּלָּח וְאִם־בִּזָּיוֹן הוּא לָאִשָּׁה לָגֹז אוֹ לְגַלֵּחַ אֶת־שְׂעָרָהּ תִּתְכַּסֶּה׃ אָמְנָם הָאִישׁ אֵינֶנּוּ חַיָּב לְכַסּוֹת אֶת־רֹאשׁוֹ כִּי הוּא צֶלֶם אֱלֹהִים וּכְבוֹדוֹ וְהָאִשָּׁה הִיא כְּבוֹד הָאִישׁ׃ כִּי אֵין־הָאִישׁ מִן־הָאִשָּׁה כִּי אִם־הָאִשָּׁה מִן־הָאִישׁ׃ גַּם־לֹא־נִבְרָא הָאִישׁ בַּעֲבוּר הָאִשָּׁה כִּי אִם־הָאִשָּׁה בַּעֲבוּר הָאִישׁ׃ עַל־כֵּן הָאִשָּׁה חַיֶּבֶת לִהְיוֹת אוֹת מִשְׁמַעְתָּהּ עַל־רֹאשָׁהּ בַּעֲבוּר הַמַּלְאָכִים׃ אֲבַָל אֵין הָאִישׁ בְּלֹא אִשָּׁה וְאֵין הָאִשָּׁה בְּלֹא אִישׁ בָּאָדוֹן׃ כִּי כַּאֲשֶׁר הָאִשָּׁה מִן־הָאִישׁ כֵּן גַּם־הָאִישׁ עַל־יְדֵי הָאִשָּׁה וְכָל־אֵלֶּה מֵאֱלֹהִים׃ שִׁפְטוּ־נָא בְנַפְשְׁכֶם הֲנָאֲוָה לְאִשָּׁה לְהִתְפַּלֵּל אֶל־הָאֱלֹהִים וְרֹאשָׁהּ מְגֻלָּה׃ וַהֲלֹא תִלְמְדוּ מִנּוֹהַג שֶׁבָּעוֹלָם כִּי אִישׁ אֲשֶׁר יְגַדֵּל פֶּרַע שְׂעַר רֹאשׁוֹ חֶרְפָּה הִיא לוֹ׃ אֲבָל הָאִשָּׁה כִּי תְגַדֵּל שְׂעָרָהּ פְּאֵר הוּא לָהּ כִּי־נִתָּן לָהּ הַשֵּׂעָר לְצָנִיף" (הראשונה אל הקורינתים, יא, 3-15).
ישוע קורא לאשה כנענית כלבה – "יֵשׁוּעַ יָצָא מִשָּׁם וּפָרַשׁ אֶל סְבִיבוֹת צוֹר וְצִידוֹן. 22 וְהִנֵּה יָצְאָה מֵאוֹתוֹ הָאֵזוֹר אִשָּׁה כְּנַעֲנִית וְצָעֲקָה אֵלָיו: "רַחֵם עָלַי, אֲדוֹנִי, בֶּן־דָּוִד. בִּתִּי מְעֻנָּה מְאֹד עַל־יְדֵי שֵׁד." 23 אַךְ הוּא לֹא הֵשִׁיב לָהּ דָּבָר. נִגְּשׁוּ תַּלְמִידָיו וּבִקְשׁוּ מִמֶּנּוּ: "שְׁלַח אוֹתָהּ, כִּי הִיא צוֹעֶקֶת אַחֲרֵינוּ." 24 עָנָה יֵשׁוּעַ וְאָמַר: "לֹא נִשְׁלַחְתִּי אֶלָּא אֶל הַצֹּאן הָאוֹבְדוֹת אֲשֶׁר לְבֵית יִשְׂרָאֵל." 25 הִיא הִתְקָרְבָה, הִשְׁתַּחַוְתָה לוֹ וְאָמְרָה: "אֲדוֹנִי, עֲזֹר לִי." 26 הֵשִׁיב לָהּ בְּאָמְרוֹ: "לֹא נָאֶה לָקַחַת אֶת הַלֶּחֶם שֶׁל הַבָּנִים וְלִזְרֹק אוֹתוֹ לַכְּלָבִים." (מתי 15, 21-26)
ישוע קורא לגוים כלבים וחזירים – "אַל תִּתְּנוּ אֶת הַקֹּדֶשׁ לַכְּלָבִים וְאַל תַּשְׁלִיכוּ פְּנִינֵיכֶם לִפְנֵי הַחֲזִירִים, פֶּן יִרְמְסוּ אוֹתָם בְּרַגְלֵיהֶם וְיִפְנוּ וְיִטְרְפוּ אֶתְכֶם." (מתי 7, 6)
ומה חושב נציג המשיחיים, (הדוקטור) איתן בר על היהודים בני השטן? התשובה כאן, ואף כאן
כל הציטוטים המכוערים והדוחים האלו הם בדיוק כמו דברי חז"ל. וחז"ל נהגו להפוך יוצרות בין נשים לגברים בלי הפסקה. את כל מגרעות הגבר, כמו הסרחון הגופני העז שלו, הם השליכו על האישה. הרי כל הצחנה ברחוב תמיד מגיעה מגברים. גבר יכול לשבת איפשהו ויש גל צחנה ברחוב שלם. את כל זה הם השליכו על נשים שגופן מטבען מריח הרבה הרבה יותר טוב, גם בתנאים הכי קשים. האישה המסריחה ביותר היא המעוותת והלא נשית בגופה. יש לה מחלה כלשהי. אבל אצל גבר הצחנה היא דבר רגיל. הוא פשוט בעל גנטיקה מצחינה למרחקים.
אשאל בשלישית מדוע שנאת נשים הוא דבר שיש להתבייש בו
ואילו שנאת גברים או שנאת דתיים הוא דבר שיש להתגאות בו?
זה בדיוק מה שהיהדות אומרת. כי כל הנחיתות הסו לא באה מדת מסויימת אלא מהמוח המתועב והנחות של הגבר באשר הוא. כל מה שגברים כתבו זה היפוך יוצרות. הגבר בא מהאישה והיה אמור להיות למען האישה. כל דבר אחר הוא אלימות, נוכלות והיפוך יוצרות.
אשאל בשנית מדוע שנאת נשים הוא דבר שיש להתבייש בו
ואילו שנאת גברים או שנאת דתיים הוא דבר שיש להתגאות בו?
איתן בער – הוא עוד לא יודע עד כמה הוא מכוער ומתועב בעיני ה',
אך הוא עדיין נושם – כי ה' נותן הזדמנות לחזור בתשובה…
חלק ההפרכה של הטענות של המסלפים האלה הוא פשוט ונכון. אבל כל הציטוטים מהברית החדשה לא במקום – בסגנון הזה אפשר ללקט גם אצלינו. כל זה תלוי בפרשנות וממילא אין זה מראה על היחס אל האשה (שהוא דרך אגב אם להיצמד למשל לפרשנות ימי הביניים די דומה בין נצרות ובין יהדות, בין לטוב ובין למוטב)
ודרך אגב הערה על דבריו של הרב לוי שהדגיש עד כמה שהנצרות הכאיבה ליהודים (למשל בדקה ה30) שזה בוודאי נכון, אבל ביחס לקבוצה המדוברת לא רלוונטי. הם פרסמו לפני 3 שנים סרטון שהשנאה הגיעה מהזרם הקטולי והם עצמם מתנערים ממנו.
זו בדיוק הנקודה, שאם רוצים ללקט אפשר מכל מקום, גם מאבות הציונות, וגם מאשיות התרבות בארצנו, אז פשוט להתיחס לדברים בקונטקסט ולהפסיק לבלבל את המח בתעמולה.
לגבי הנצרות, א' גם אם הם מתנערים, זה לא משנה את העובדה שזה מה שהביאה הנצרות וזה מה שהביא ישו, ב' מרטין לותר מייסד הפרוטסטנטיות גם הוא היה אנטישמי, ואצל הפרוטסטנטיים היתה אנטישמיות לא פחות מאצל הקתולים, פשוט בימי הביניים (עליהם מדבר הרב אהרן לוי) לא היתה עדיין פרוטסטנטיות, ברגע שהיא הגיעה היא ייצרה אנטישמיות משלה.
מסכים שללקט ולהוציא דברים מהקשרם מתאים למי שאין לו כלום מלבד זה. ולכן אני לא מבין למה חלק השני של המאמר כאן עושה אותו דבר.
הם מתנערים מהאנטישמיות כתופעה שבאה בעקבות ישו, תראה את הסרטון שלהם.
בכל אופן ביחס לקטליציזם זה מפורש שם.
לא הוצא שום דבר מהקשרו במקרה של הברית החדשה
להיפך, ההקשר של האוירה לפני אלפיים שנה מתבהר, ומראה שאין טעם להשליך את זה על היום
—
זה שהם מתנערים מהאנטישמיות לא עוזר שום דבר, זה כמו שאני אטיף לנאציזם, אבל אתנער ממחנות הריכוז, בטענה שאני זרם נאצי מסוג חדש
הם מטיפים לנצרות שהמסר שלה הוא שהאל עזב את היהודים והחורבן הוא גזרת נצח עליהם כי אינם מכירים באל, והנצרות היא אנטישמית במהותה ולאורך כל ההיסטוריה שלה, הקתולית, הפרוטסטנטית, וגם היהודים המשיחיים בני ימינו, הם באמת אנטישמיים ושונאי יהודים, ראה לינקים בסוף המאמר על המשיחיים ועל איתן בר ספציפית
גם אם לא הוצא אבל האמירות האלה, כמו שכתבתי, תלויים בפרשנות.
האם אי אפשר להביא פה דברים מפורשים אצלינו בדיוק בסגנון הזה? אלא מה, אנחנו נוכיח שהפירוש שמתקבל בלי להבין את הדבר לעומק (כלומר קונטקסט רחב, שמתפרס על פני כל היהדות, ולא רק קונטקסט של אותו קטע) אינו נכון ונביא תימוכין. אבל הדברים עצמם לא אומרים כלום.
אם הקבוצה הזו היא המשך של הפרוטסטנטים צריך להביא דוגמאות מהאנטישמיות הפרוטסטנטית כי הם מציגים התנערות מהקטוליים שעליהם דיבר הרב לוי.
וגם להביא את הסרטון שציינתי עם ההצלבה של הדברים המקושרים בלינק. אני לא בקי גדול בשטויות שלהם רק שהסרטון ההוא קפץ לי.
-אפשר לעשות כל מיני דברים, אנשים שמלקטים ציטוטים כדי להשמיץ, סותמים את הפה כשרואים שגם אצלם זה אותו דבר.
-הם גם לא המשך של הפרוטסטנטים, זו בדיוק הטקטיקה הם ממציאים משהו חדש כביכול שנקרא יהודים משיחיים. לקנות את כל האבחנות שלהם זה לשחק לידיים שלהם.
כל עוד שיש אנשים שחלקם הוצגו בסרטון האחרון שלהם בתור רבנים, שמשתמשים בטכניקה נוצרית מובהקת ומאיימים על הנשים בשפטים חמורים על אי צניעות יהיה להם תמיד חומר לפתיחת הפה.
בהחלט, אבל זה לא קשור לנוצרים, זו בעיה פנימית של הציבור הדתי, שאנשים כאלו מקבלים במה, אני חושב שזו תופעה בפיחות ויותר ויותר אנשים מבינים שאין לזה מקום
זה לא פרשנות פה. אלו אמרות של ישו שהנוצרים המשיחיים טוענים שהוא אלוהים והמשיח. לפי הנצרות מדובר בדברי אלוהים חיים. בנוסף יש פה את הדברים המפורשים של השליח פול שהכתבים שלו מהווים את מירב הברית החדשה – הוא הדמות המרכזית בברית החדשה. הם משולים לה', משה ודוד המלך אצלנו. או אם תרצה מוחמד ואללה אצל המוסלמים. אם היו מביאים פה גם את האמרות של אבות הכנסייה ושל הוגי הדעות של הכנסייה במילניום השני לספירה ביחס למקומה של האישה בעולם התמונה המתקבלת הייתה אפילו יותר עגומה.
אפשר לומר שהמיסיונרים משליכים אבנים למרות שגרים בבית מזכוכית. קוראים לטכניקת התעמולה והרטוריקה הזאת twist and bite. היחס לנשים, יהודים, עבדים, הומוסקסואלים במקורות הנצרות הוא לא מרשים בלשון המעטה אז המיסיונרים מתגברים על כך באמצעות התקפה והקרנה של עוונותיה של הנצרות על היהדות. הם יכולים לטעון שישו קרא לאישה הכנענית כלבה כי היה יהודי וככה יהודים היו מדברים על גויים. ושפול אמר לנשים להכנע לבעליהן גם כן כי היה יהודי. מדובר בכת נוצרית ששונאת את היהדות ואת היהודים.
האם יחס להומואים ביהדות כן אוהד? הגזמת.
כל אימרא תאולוגית שכתובה בכתבי הקודש של דת מסוימת תמיד נתונה לפרשנות והיא זו שקובעת למעשה איך מאמר יתקבל בעיני המאמינים. לצחוק על 72 בתולות בגן עדן של המוסלמים טיפשי לא פחות מלצחוק על נתחי שור הבר בסעודה לצדיקים. אילו האמירות שהובאו כאן היו כתובים בתנ״ך היית מפרש אותם ב70 פנים.
כדי להביא יחס של הדת לדבר חייבים להביא את הפרשנים המסורתיים שלה.
וזה בכלל לא קשור לזה שהנוצרים ברובם שונאים את היהודים.
אבל צוות האתר ענה לי שיש בכל אופן תועלת בציטוטים הללו כאן.
הבתולות בגן עדן מתפרשים אצל המאמינים כענין מוחשי מאד, וזה חלק ממה שמושך אותם באופן אישי לגן עדן
אצל היהודים אף אחד לא נמשך לחתיכת בשר בקר, וכולם מבינים שזה איזה רעיון, ואפילו אם מדובר בענין מוחשי, הוא לא התכלית ואף אחד לא 'מתאווה' בשביל זה להתאבד
אלה המתאבדים בגלל הבתולות – אנשים חלושי שכל או עם בעיות בנפש המושפעים מכל שטות שמראים להם מנהיגיהם המושחתים.
זה בדיוק כמו שאנשים מאמינים אצלינו שבגלל העבירות יהיה להם כפשטות המתואר במסכת גהנום.
האם ראית תאולוגים מוסלמים שמפרשים כפשוטו??
תתפלא אבל לתורה היה חלק חשוב מאוד במאבק לביטול העבדות, ולהגות אבות הכנסייה היה חלק חשוב מאוד בשימור מוסד העבדות.
כאמור מי שגר בבית זכוכית שלא יזרוק אבנים, ובכל מה שקשור ליחס להומוסקסואליות הנצרות לא יכולה לתקוף את היהדות. בתנ"ך יש איסור בתורה על הומסקסואליות אבל רק בברית החדשה באגרות פול ההומוסקסואליות הופכת לסטנדרט שלילי של ממש. ברשותך ציטוט מהאגרת הראשונה והראשית בברית החדשה של השליח פול מהפרק הראשון: "אנשים שהמירו את אמת האלהים בשקר וכבדו ועבדו את הנברא במקום את הבורא המברך לעולמים. אמן. 26 משום כך הסגירם אלהים לתשוקות בזויות, עד כי אפלו נשיהם החליפו יחסים טבעיים בבלתי טבעיים. 27 וכן גם הגברים נטשו את היחסים הטבעיים עם הנשים ובערו בתאוה זה אל זה; גברים עשו תועבה בגברים וקבלו בגופם הם את הגמול הראוי לסטיה שלהם. 28 וכיון שלא חשבו לנכון להכיר באלהים, הסגירם אלהים להלך-רוח מגנה, לעשות את הדברים שאינם הגונים". אתה זוכר או מכיר מישהו מנביאי ישראל בתנ"ך שאמר משהו כזה? נביאי ישראל דיברו על לעזור לחלשים- לגר ליתום ולאלמנה. ופה פול מדבר על אנשים שאלוהים העניש אותם בהומוסקסואליות.
אולי אתה צודק אבל מרוב כעסך על הנוצרים אתה משיב לי לא ממין הטענה.
תכתוב את כל מה שיש לך להגיד אבל לא בתור תגובה לדברי.
על הנוצרים אין לי דבר. על המיסיונרים האלו יש לי הרבה כי הם משתמשים באמצעים בזויים להשיג מטרה בזויה. שים לב שאתה לא פוסל במומך בטעות.
(לשמחתי) אין לי הכירות כלל עם הבריה"ח אבל נראה לעתים(ממה שצוטט כאן) שהוא מועתק לשונית מלשון חז"ל ("נוהג שבעולם", חוה הקוראת לאדם אדון) ועד גנוסטיקה של חלקי גוף סמליים צלם אלוהים שהולך על הראש דייקא, ועוד כהנה וכהנה..
לאחר חורבן בית המקדש השני, הרומאים סחבו את מנורת שבעת הקנים לרומא. מנורת שבעת הקנים סימלה את אלוהי היהודים והיהדות. ובתהלוכת הנצחון ברומא לכבוד הלגיון ה-10 הרומי מחריב ירושלים וקיסר רומא המנורה כביכול עבדה והשתחוותה ליופיטר אלוהי האימפריה הרומית. המטרה של הברית החדשה משמשת ליצור משהו דומה, קרי לגרום לדת משה היהודית להשתחוות בפני דת רומא הפגאנית.
פול מי שכתב את מרבית האגרות בברית החדשה ,שהחוקרים מתארכים אותן לקצת לפני חורבן המקדש, שימש מטעם הקיסר כרודף של חסידי ישו היהודים ובאגרות הוא מתיר את כל מה שהפריע לאנטיוכוס אפיפנס כ-200 שנה לפני כן ושהשמכבים קידשו את נפשם עבורו, קרי אי-קיום ברית מילה, אכילת אוכל לא כשר ועוד. המטרה להפוך את היהדות באמצעות הכת הנוצרית של יעקב אחי ישו לדת רומית סטנדרטית שמקבלת אליה גם ללא צורך בקיום מצוות.
הבשורות נכתבו ביוונית עשרות שנים אחרי חורבן המקדש והן מכילות מגמה אנטי-יהודית חזקה. בין הבשורות לבין האגרות נמצא ספר מעשי השליחים שנכתב אחרי חורבן המקדש בידי אותו מחבר שחיבר את הבשורה של לוקס. בספר הזה מתבצע חיבור בין הבשורות לבין האגרות על-ידי הצגת היהודים כרודפיו של פול וכמשתוללים למשמע נאומיו של פול בבתי הכנסת ברחבי האימפריה על המשיח שהגיע (כאמור היסטורית זה היה פול בעצמו שרדף את היהודים כולל את משפחתו של ישו). ספר מעשי השליחים היה הפעם היחידה בהיסטוריה המתועדת שבו יהודים רודפים נוצרים. פול מוצג שם כממשיך דרכם של 12 שליחיו המקוריים של ישו, הנצרות כדת נרדפת, והיהודים בירושלים כאספסוף אלים שהרג את המרטיר הנוצרי הראשון סטפן. כאמור מכתביהם של השליחים המקוריים וממילותיו של ישו לא השתמר דבר.
הברית החדשה היא אוסף ספרים שהמהימנות שלהם בתיאור האירועים היא קלושה, והמטרה של כותביה הייתה בין השאר לרדוף את היהודים במישור הדתי עד שיוותרו על דתם לטובת דת רומא. בר ווקנין רק מוכיחים כמה רעל מצוי בתנועה הזאת של הנצרות המשיחית וכמה הם רחוקים מהיהדות.
וואו זה היה חזק! תודה רבה!!
אשמח אם תתייחסו עוד לנושא. תודה!