בפירנצה שבאיטליה נפגשו להם, איש מדעי המחשב מייל דיויד גלרנטר, שלאחרונה 'ויתר על הדרויניזם', יחד עם המתמטיקאי דיויד ברלינסקי, אחד המתנגדים הקטלניים של האבולוציה האקראית, ועמם הפילוסוף של המדע סטיבן מאייר, בהנחיית פיטר רובינסון ממכון הובר של סטנפורד, פטפטו להם המסובים על הבעיה המרכזית מבחינה מדעית באבולוציה – מתמטיקה, ולכן נקרא הסרטון "אתגרים מתמטיים לתורת האבולוציה", ממצאים ניתן לפרש, 'הגיון' זה דבר גמיש, המתמטיקה היא עקשנית.
בין השאר עולה השאלה האם תכנון תבוני הוא הסבר מספיק (לא מובן מאליו, כל הנוכחים אינם אנשים דתיים, ולא הגיעו לכפירה באבולוציה דרך האמונה).
בעוד ברלינסקי כבר רגיל ליחס המתנשא של הממסד כלפיו, גלרנטר חדש בענין הזה, "אין שום משהו שמתקרב לחופש הדיבור בענין הזה", הוא אומר. "הם ישמידו אותך אם תאתגר אותם אינטלקטואלית".
מי שישמע את הרמן בואמה מתאר איך ביטול הרצאתו בכנס האגודה הלאומי להוראת מדעים באפריל האחרון נעשה "כמו הגסטפו הדרויניסטי", לא יתפלא מהביטוי "הם ישמידו אותך", ארבעה מאבטחים גררו אותו, בעוד שלשה פקידים דוחפים מאחור ומכריזים כי הנאשם 'קידם מדע מזוייף'…
טוב, המקארתיזם האקדמי והליברלי אינו חדש, פגשנו אותו עשרות פעמים, אבל זה פשוט הזכיר לי את מאמרה הפשוט והנוקב של ארנה בר הון: "האינקויזיציה של המדע":
כל ניסיון לכפות דעה על אנשים הוא ניסיון חמור, ולכן הניסיון של גופים מסוימים במדינה לכפות עלינו את תורת דרווין ותורות מדעיות נוספות, הוא ניסיון חמור ביותר, שגובל בפשע חינוכי-מוסרי
הפולמוס המתוקשר סביב דעותיו ופיטוריו של המדען הראשי של משרד החינוך, ד"ר גבריאל אביטל, מוביל את כולנו אל חשכת ימי הביניים. הנהלת האוניברסיטה העברית נקטה צעד שערורייתי: היא הפסיקה את הלימודים לאות מחאה על דעותיו של ד"ר אביטל. ומשרד החינוך הגדיל לעשות: הוא פיטר את המדען הראשי כי דעותיו אינן תואמות לדעת המשרד. ומה פשעו הגדול? הוא העז לחלוק על תוקפה של תיאוריית האבולוציה של דרווין ועל תיאוריות מדעיות נוספות.
אוניברסיטה במאה העשרים ואחת אמורה להיות מבצר האינטלקט המודרני והנאור. אוניברסיטה אמורה להפרות דיונים בין דעות שונות ומנוגדות, דיונים שמהם צומחת האמת. אבל האוניברסיטאות כיום, ברובן, הפכו למבצר של דת חדשה: דת המדע. מן המפורסמות הוא שהמדע נשען על אקסיומות. ומהי אקסיומה? אמירה, או עובדה, או קביעה, בלתי מוכחת, שאין לערער אחריה. וזה בעצם נותן לכל התיאוריות המדעיות תוקף של אמונה. על האקסיומות הללו בונים תיאוריות שלמות, שאנו אמורים להאמין בהן ולפעול על פיהן. אלא מה – מכיוון שהמדע מוגבל באמצעי החקירה שלו, התיאוריות מתחדשות מדי פעם וסותרות פעמים רבות את התיאוריות הקודמות. התיאוריה הפיזיקלית של ניוטון פינתה את מקומה לתורת היחסות של איינשטיין, לתורת הקוואנטים ולתורת המיתרים. לא מן הנמנע שיקום בעתיד איזה מדען גאון אחר ויגלה תגלית חדשה, ואז גם תיאוריית היחסות ותורת הקוואנטים לא תהיינה תקפות.
כבודן של התגליות המדעיות במקומו מונח. הן הביאו קדמה רבה לאנושות והן חשובות מאוד. אלא שאין להפוך אותן לדת חדשה, שאין לערער אחריה. אבל הנהלת האוניברסיטה העברית שמכהנים בה פרופסורים נכבדים, בחרה להפסיק את הלימודים מכיוון שמדען אחר עירער על תוקפה של תיאוריה מדעית מסוימת.
התיאוריה של דרוויין הייתה מאז ומתמיד תיאוריה שנויה במחלוקת. המדע, שמנסה לתת לעצמו תוקף בלתי מוגבל, הכריז על התיאוריה הזו כעל תיאוריה שאין להרהר אחריה, וכל מי שמעז לכפור בתוקפה, נדון בדרך כלל לקיתונות של בוז ולתואר של בור ועם הארץ.
בדרך כלל נוצר כאן ויכוח בין אנשים מאמינים ולא-מאמינים, כי אנשי המדע נוטים לחשוב על עצמם כעל אנשים רציונליים. אבל אני כבר הראיתי שבסיס המדע הוא אמונה בלבד, והרציו מטעה אותנו. גם ברפואה מתגלות בכל פעם תגליות חדשות, המערערות את תוקפן של התגליות הישנות. ובכל זאת אנו מאמינים בכל פעם בממצאים החדשים כאילו הם תורה מסיני. אז לא, רבותיי, המדע, עם כל חשיבותו, אינו יכול לנכס לעצמו תוקף של דת, שאין להרהר אחריה. כי גם לדת אין תוקף כזה.
היהדות המקורית מעודדת שאילת שאלות וויכוחים. כל המשנה והתלמוד והגמרא, וגם ספר הזוהר, מתבססים על ויכוחים בין תלמידי חכמים, המעוררים שאלה ומתדיינים עליה, ואז עולות דעות רבות ושונות, וכולם מתייחסים לדעות של האחר בכבוד ובסובלנות, ומבינים שכל אחד מאיר צד אחר של הבעיה, וכל הדברים שנאמרו נכונים. אין ברצוני להיכנס לתוך הוויכוח על תוקפה של תורת האבולוציה ועד כמה היא מתנגשת עם הגישה הדתית המסורתית, מכיוון שלא זה הענין. העניין הוא פלורליזם של דעות וגדולתה של הרוח האנושית. גדולתה של הרוח האנושית היא דווקא ברוח החקירה, בשאלות שהיא מעלה, שאלות שמספקות לנו את התשובות. מתוך גדולת הרוח האנושית הזו הוקמו מוסדות חינוך כמו האוניברסיטאות, שאמורות לאפשר חקירות חופשיות של דעות שונות ומנוגדות.
אם נינעל על תיאוריה אחת מסוימת, אנו שוקעים שוב חזרה בחשכת ימי הביניים. ד"ר אביטל הרשה לעצמו להעלות שאלות כאלה ולפקפק בדעות המוסכמות, ועל כך הוא נענש. מזל שהיום אין לנו אינקוויזיציה, כי אחרת ייתכן שהיו מענים אותו ומעלים אותו על המוקד. הבה ניזכר בגליליאו גליליי, אשר העז לומר שהארץ מסתובבת סביב השמש, במקום הדעה המקובלת של זמנו שאמרה כי השמש מסתובבת סביב כדור הארץ. איש לא האמין לו אז, איש לא שעה לדעותיו, והיום כולם מעריצים אותו.
אנו חייבים לזכור שתוקף התיאוריות המדעיות הוא זמני בלבד, וזה רק עניין של זמן עד שתימצא תיאוריה חדשה שתסתור את התיאוריה הקודמת. לכן, הדבר שעלינו לתת לו כבוד בכל מוסדות החינוך ובמשרד החינוך בכלל, הוא כבוד לעצם החקירה, בין אם זו חקירה מדעית או חקירה מסוג אחר. כי יש חקירות מסוג אחר, חקירות רוחניות שנמצאות בתוך לבו ונפשו של האדם, והן חשובות לא פחות, ואולי יותר, מהחקירות של המציאות החיצונית. כבר מזמן דיברו על המיקרו קוסמוס והמקרו קוסמוס, והדבר אומר שהאדם עצמו הוא מיקרו קוסמוס של הסביבה החיצונית שלו כולה. ברגע שנפנים את הידע הזה, נבין שתוך כדי חקירה עצמית, פנימית, של עצמנו, נוכל לגלות דברים גדולים וחשובים על סביבתנו.
והחשוב מכל, הוא לתת אפשרות ביטוי לדעות שונות, שאפשר לא להסכים איתן, אבל חשוב מאוד להתייחס אליהן ולנהל עליהן דו-שיח. כי בלי דו-השיח הזה בין אנשים, בין מדענים לאנשי דת, בין אנשים עם דעות שונות ומנוגדות בכל תחום – בפוליטיקה, בכלכלה, בתרבות ובאמנות – אין שום הצדקה לקיום האנושי. כל ניסיון לכפות דעה על אנשים הוא ניסיון חמור, ולכן הניסיון של האוניברסיטה העברית ומשרד החינוך לכפות עלינו את תורת דרווין ותורות מדעיות נוספות, הוא ניסיון חמור ביותר, שגובל בפשע חינוכי-מוסרי.
הפסקת הלימודים אומרת בעצם שאסור לתלמיד באוניברסיטה להעלות כל דעה אחרת המנוגדת לדעתה של הנהלת האוניברסיטה, אחרת יכולים חס וחלילה לסלק אותו מהמוסד הזה, המתיימר להיות מוסד חשוב ובעל תוקף. אבל כל מוסד שמנסה לכפות דעה, כל דעה שהיא, על זולתו, אין לו שום תוקף מוסרי. ולכן אני באה כאן לערער על תוקפה של האוניברסיטה העברית וכן גם על תוקפו של כל המדע המודרני, דווקא משום שהוא מנסה לתת לעצמו תוקף של דבר שאין לערער עליו ושיש לכפות אותו. כי כל עוד יש כפייה בבסיס של גוף מסוים, הגוף הזה אינו תקף. נקודה
אינקויזיציה? כפייה? פיטורים בגלל דעה? מה כל הדיבורים הללו? אולי אינני מכיר את דעות אותו בעל "דעה" שונה אבל לא ראיתי בכל המאמר מה הוא כן אומר במקום תאוריית האבולוציה? הבריאתנות? אלוהים? מה? שכן אני לא יודע מהיכן לקחתם את זה שהמדע רואה בתאוריית האבולוציה תורה למשה מסיני? המדע רואה באבולוציה תאורייה שתקפה רק כל עוד היא יכולה להסביר את המציאות. אם מחר יבוא מישהוא ויראה ממצאים חדשים שיסתרו את התאורייה הדרוויניסטית – יזרקו אותה לפח ויחכו לתאוריה חדשה שתסביר גם את הממצאים אותם האבולוציה במפורש לא יכולה להסביר.
בהערת אגב אומר רק שגם בקרב הרבנים האורתודכסים (ראה מאמרו של הרב יואל בן נון בעיתון "מגדים") קיימים כאלה שמקבלים את תאוריית האבולוציה ואינם רואים בה סתירה לתורה ובעצם הם טוענים שהבעיה שלהם עם התאוריה הזו היא לא בעייה הגיונית אלא בעיה מוסרית (בעצם מה שהנאצים ראו בתאוריה הזו – ושדרוין סלד מזה כמו מאש – שהיא תקפה גם לגבי בני אדם ולכן יש גזעים שהם נעלים על אחרים ולכן מותר להם לעשות בעולם כרצונם ול"טהר" אותו מהחלשים או הנחותים).
הדיבורים האלו על אינקויזיציה ופיטורים בגלל דעה, משקפים מציאות עגומה לצערינו, תוכל לקרוא בהרחבה בתגית מקארתיזם.
מה גלרנטר אומר במקום האבולוציה? אין לו תשובה, הוא לא אדם דתי, הוא רק מודה באמת, שהתיאוריה בינתים לא מספיקה בכדי להסביר את המציאות.
לא זורקים לפח תיאוריה כל כך מהר, זה לא עובד כך במציאות, זה רק בתיאוריה שמלמדים בבית הספר, המציאות היא שהתיאוריה נשארת גם אם יש בה קשיים גדולים, ראה למשל כאן וכאן.
יש רבנים שמקבלים את האבולוציה כידוע, אבל הם לא רואים אותה כתוצר אקראי אלא כהוצאה לפועל של תכנית אלהית. שכן מבחינה פיזיולוגית האבולוציה לא מספקת הסבר מלא, לפחות לחלק מהדעות.
לא קשור ובכ"ז, ה"אני מאמין" של כל המאמר הוא חופש! חירות רעיונית אמיתית, והבקורת על אלו אשר רוממות אלוהי החופש בגרונם וחרבות פיפיותהם, במקומה עומדת!
וכאן אני שואל איך זה שהיהדות כל עניינה כפיה! כופין על המצוות, ועד שיאמר רוצה, וחרם ושמתא ונידוי.. ולא רק על העם עצמו, אלא גם על עמים אחרים שבעת העממים.
.. אינני יכול כדברי פייגלין לומר "יהדות = חירות"..
שמא תחכימוני?
ענין הכפיה היה שלב נצרך בדרך להפצת הרעיונות האלו בעולם אלילי חף ממוסר ומחשיבה מופשטת
כשמתנוצץ אורו של משיח אין צריך שום כפיה כי מלאה הארץ דעה כמים לים מכסים
בפועל בימינו, התורה היא מערכת המשפט היחידה שאין בה שום כפיה, לחוקי המדינה יש שוטרים, לחוקי התורה אין שוטר ולא קנס ולא עונש, פשוט מקיימים אותם
בוודאי שיש כפייה. מפחדים מגיהנום
זו לא כפיה
זה שיקול של אדם מה טוב לו ומה רע
הרי כל בחירה של אדם היא מכיון שרוצה לבחור מה שטוב לו ולא מה שרע לו
אנשים סיכנו את נפשם לברוח מהגוש הקומוניסטי, כי חשבו שרע להם שם וטוב להם במקום אחר
האם זו כפיה?
אם משהו טוב לאדם, טוב שידע על כך
צוות האתר? משהו קרה לכם?
מה זה הקשקוש הזה ש"ענין הכפיה היה נצרך בדרך להפצת הרעיונות האלו בעולם אלילי"?
היהדות מעולם לא הפיצה את הרעיון שלה בעולם אלילי, ודאי לא בכפיה.
הפצת היהדות בעם ישראל לא היתה בכפייה אלא על ידי התגלות אלהית של מעמד הר סיני. ומה שמחייבים את האומות הנכבשים הוא רק להאמין באל אחד ולשמור על חוקי מוסר בסיסיים, וגם יש בזה אינטרס פנימי ישראלי "פן יחטיאו אותך לי".
הכפייה הדתית שבתורה היא פנימית ליהודים, ארבע מיתות ב"ד, מלקות, קנסות, מכת מרדות. לפי היהדות ביעור עוברי עבירה זה אינטרס ציבורי שמחייב כפיה בדיוק כמו שכולם מבינים שצריך לכפות את חוקי התנועה.
אין ביהדות כזאת אופציה לטעון 'אני כופר'. ההפך, מי שטוען כך נהרג על ידי כל אדם בלי עדים והתראה (לכל הפחות לפי דעת הרמב"ם). מה שהיהדות מעודדת חירות מחשבתית זה נכון, אל רק בתוך הגבולות של התורה. והסיבה היא פשוטה, היהדות גורסת שהיא האמת היחידה ומי שכופר בה זה לא פתיחות מחשבתית בדרך להכרת האמת אלא להפך שיבוש מחשבתי בדרך לבריחה מן האמת.
ולאדון פייגלין אביר המסוממים שקורא לחירות ורוצה להפריד את הדת מהמדינה אני רוצה להזכיר פסוק בספר ירמיהו פרק ב : וָאָבִ֤יא אֶתְכֶם֙ אֶל־אֶ֣רֶץ הַכַּרְמֶ֔ל לֶאֱכֹ֥ל פִּרְיָ֖הּ וְטוּבָ֑הּ וַתָּבֹ֙אוּ֙ וַתְּטַמְּא֣וּ אֶת־אַרְצִ֔י וְנַחֲלָתִ֥י שַׂמְתֶּ֖ם לְתוֹעֵבָֽה. בקיצור: קצת צדק. אם בורא עולם נתן לנו את ארץ ישראל מן הדין שלפחות לא נקים כאן מדינה מתירנית החותרת תחת רצונו באופן מובהק ומקדמת בברכה את כל תועבות ה' אשר שנא.
ממהר להשיב בטרם ישמע וכו'
ענין הכפיה היה נצרך בישראל, כאשר היו צריכים להפיץ את הרעיונות של התורה בקרב ישראל שבאו מהעולם האלילי ועדיין היו קשורים בו שנים רבות
כבר לפני 2000 שנה בטלו בתי דינים ובטלה הכפיה, והחוקים מתקיימים בלי שום כפיה
הרי כך גזרה ההשגחה, שבתקופה הראשונה תיטמע הדת בישראל גם באמצעות כפיה, ובתקופה היותר ממושכת של אחרי האלילות, תפעל בלי כפיה
לגבי הריגת כופרים – כידוע כ' החזו"א שזה לא נוהג בזמן שאין ההשגחה גלויה – וכנ"ל
אינו מדויק 100% שבטלה הכפיה במסגרות הקהילתיות ו"החוקים מתקיימים בלי שום כפיה"
והלא היו מכין ועונשין בסיטאוציות מסוימות ומקומות מסוימים
וכמ"כ שאר סנקציות קהילתיות
הסנקציות הקהילתיות היו בד"כ קשורות בהפרת הסטטוס קוו הציבורי
כלומר פגיעה בקהילה, ולא כפיה על היחיד
בכל הקהילות היו אנשים שידעו שאינם שומרים כ"כ את ההלכה, שבת כשרות התרועעות עם גויות
ומעולם לא עלה על הדעת שכופין אותם לקיום ההלכה
לכל היותר היו מתייחסים אליהם בבזיון ומתרחקים מהם – שזו הצורה לשמור על קהילה לפי האידיאלים של חבריה
שוב פעם, קשקושים!
מזמן דור המדבר עד אחרי מיתת הזקנים לא היה עבודה זרה בעם ישראל, מעמד הר סיני וניסי יצי"מ היו מספיקים בשביל להתיר את עם ישראל מכבלי העולם האלילי. והפצת הרעיונות היהודיים היו תמיד על ידי נביאים וחכמים ולא ע"י כפייה.
חוץ מזה, הכפייה היהודית לבדה לא הייתה מצליחה לכפות רעיונות, לפי הדין גם עובד עבודה זרה אי אפשר להרוג בלי עדים והתראה, חז"ל אומרים שעיר הנידחת לא היתה ולא נבראה.
זה בכלל לא מדוייק שכאלפיים שנה שהכפייה בטלה, לפני אלפיים שנה בטלו מיתות ב"ד ועדיין היו גם ממיתים לפי הצורך במשך מאות שנים אח"כ. ברוב קהילות ישראל השתמשו באמצעים מגוונים של כפיה עד לפני כ250 שנה לכל היותר.
מה שגזרה ההשגחה להגביל את הכפייה היא חלק מהחורבן. ועיין ערך פולמוס הסמיכה בזמן הב"י, שכל כולו לא היה אלא בשביל שיוכלו לחדש את הכפייה, מלקות וקנסות וכו'.
הכפייה הכי גדולה (לפחות לדעת הרמב"ם) היא רק על רעיונות של כפירה באמונה, וגם לפי החזו"א (שיש הרבה מה להתווכח איתו. למשל, הרמב"ם מזכיר את דינו על הקראים בני זמנו) מדובר בשאלה של אפקטיביות. פשוט אם זה לא יעזור אז אין עניין להרוג אותם.
מה שכן, אפשר לומר שחז"ל היו בעד חיסול הכופרים וסתימת פיותיהם, אפילו שמעולם הם לא חששו להתווכח איתם. אחרי הכל, הנזק שבפועל הם גורמים לציבור אינו משאיר הרבה ברירה.
מה זה שייך לשאלה אם היתה ע"ז בישראל
הנושא הוא שמערכת המשפט של התורה היתה צמודה לשופטים ושוטרים, היו חייבים גם כפיה, לא הספיקו רק נביאים וחכמים
זה לא אומר שרק כפיה.
ואילו בגלות – מערכת המשפט הזו שורדת גם בלי כפיה.
עצם זה שראו את הנסים לא גורם בהכרח להשלטת התורה – ע"ע חטא העגל ושאר נסיונות המדבר
ההכללה שלך ש'היו ממיתים לפי הצורך' היא הגזמה גסה
היו תקופות שהיה רשיון להמית ע"פ המלכות, וגם בזה רק בפגיעה בקהילה, לא על חילול שבת וכדו' לא היתה כפיה לקיום חוקי התורה, אלא רק להריסת החברה, האזכורים של ביצוע עונשי מוות לכל אלפיים שנות הגלות הם מועטים ונער יספרם
האמצעים המגוונים כביכול של כפיה באו גם הם רק כשאדם גרם נזק ציבורי, ולא לכפות את קיום ההלכה על הפרט, והם לא באמת היו כ"כ מגוונים
מי זה צוות האתר שכתב את התגובה האחרונה? העולם האלילי הוא חף ממוסר ומחשיבה מופשטת? מאיפוא המצאתם את השטות הזאת? אם זה נכון מה חיפש הרמב"ם אצל אריסטו? לחוקי התורה אין שוטרים? מה אתם אתר רציונלי או אתר מסיונרי?
התורה לא ניתנה בספירה של העולם היווני
אלא בעולם המצרי / כנעני / בבלי / אשורי
בזמן שתושבי תראקיה והלאס עדיין קיפצו מעץ לעץ ופיצחו גרעינים
העולם ההלניסטי וגם העולם היווני שקדם לו היו ספירה אחרת לגמרי
הם המציאו את החשיבה המופשטת והלוגית וכן ניתחו את השאלות המוסריות
התורה לא מתמודדת ישירות עם העולם הזה – שכן לא פנתה אל אנשים שבאו ממנו
רק חכמים בתקופות מאוחרות ביותר התמודדו עם החשיבה היוונית – למשל הרמב"ם שחיפש הרבה דברים אצל אריסטו
לגבי שוטרים לחוקי התורה – אנחנו מדברים על זמן הגלות, כפי שמפורט בגוף התגובות דלעיל
למה כל תגובה, שלך ושל הקנאים האחרים לדת המדע, חייבת להיות מלווה במילים של זלזול וביטול האחר (כמו "שטות", "אתר מסיונרי" וכדומה)?
החזון איש בפסקו המפורסם כבר הגביל את כפיית ההלכה לעידן שבו שוררת הסכמה חברתית גורפת על קבלתה והכרה מקיר לקיר בנזק שנגרם כתוצאה מהפרתה. זה לא המצב כיום ולכן כפייה אינה עומדת על הפרק.
(אולם שאלתך מחמיצה עיקרון הרבה יותר בסיסי. חופש המחשבה והדיון אינו סותר כלל נקיטת אמצעי כפייה. ניתן לדרוש למשל הטלת עונשי מאסר על סחר בסמים קשים ועדיין לאפשר ללא סייג דיון פתוח בשאלה אם הם מזיקים או לא. אם ישתנו המסקנות ישונו גם החוקים הרלוונטיים. הבעיה מתחילה כשנחסם הדיון עצמו.)
כמדומה שהטענה של יוני על עניין הכפייה אינה עומדת במקומה כלל.
הטענה על האוניברסיטה היא על היותה פוגעת בחופש המחשבה באופן שאין לו שום הצדקה.
לאומת זאת הכופה בשם התורה טענתו שה' צווה עליו לכפות, וטענתו שכל באי העולם מחויבים לקל מחמת שכל קיום מציאותם בא ממנו, והיות שכך אין להם שום הצדקה מוסרית להתנגד לא לקל ולא לכפיה שבאה מחמת ציוויו.
(ואף הכופה טענתו שהוא מחויב לכפות מחמת ציווי הקל).
והאוניברסיטה אין לה אפי' טענה בכפייתה.
אין צרך להבהיר שבדורנו שאין סמיכה לבתי דין, אין שום יכולת הלכתית לכפות (עד ביאת המשיח שהאמת האובייקטיבית תתגלה וכבר לא יהיה צורך בכפיה).