האמונה בגלגול נשמות היא עתיקת יומין כמעט כמו האמונה בהישארות הנפש, הירודוטוס כותב כי המצרים הם הראשונים שהגו את תורת הגלגולים (היסטוריה ב 123), אפלטון מאמין גם הוא בגלגולים (פידרוס 249, ועוד מקומות). האמונה הבודהיסטית מבוססת על גלגולי נשמות, כת הגנוזיס היהודית (שפעלה בימי הבית השני) החזיקה בגלגולים בכל תוקף. רבי מנשה בן ישראל כותב בספרו נשמת חיים: "מודעת בכל הארץ שאמונת הגלגולים מתיחסת בפי הכל לפיטגורס הפילוסוף", והמקובל ר' נפתלי הירץ כותב בספר עמק המלך: "כבר קבלו הפילוסופים מפיטגורס רבם סוד הגלגול, וסוד העונש, כאשר ידוע להרגיל בספרו", (עמק המלך טז יא). אמפידוקלס היווני ידע לספר כי הוא כבר היה בגלגול של צמח, עלמה, דג, וציפור.
רבי סעדיה גאון כותב כי אמונת הגלגולים נובעת מכת הנקראת בעלי ה"העתק", ואמונה הזו היא הזיה ובדיה גרוע ונפסד ושגעון וערבוב (אמונות ודעות מאמר ו' מהות הנפש), גם הראב"ד כותב כי אמונת הגלגולים אמונה בטלה (האמונה הרמה א' ז'). רבי בנימין מטודלה עדיין אינו מכיר את אמונת הגלגולים כמקובלת ביהדות, והוא מספר על הדרוזים שפגש במסעותיו המאמינים "בגלגולים מאדם לאדם ומאדם לבהמה, זה דרכם כסל למו", (אוצר מסעות, רבי בנימין מטודלה). רבי חסדאי קרשקש (אור ה', ד ז) כותב מסברא שאמונה זו היא דבר בטל, אבל אם קבלה נקבל. ורבי אברהם בן הרמב"ם כותב: "הוצרכו מפני זה להאמין בסכלות הגלגול.. וזה הדעת לא סבר אותה חכם אמתי ולא האמין בה בעל תורה אבל היא מהוללת דעות מאמיני הקדמות".
בשו"ת רשב"א (ח"א תיח) מודפסת אגרת ר' ידעיה אל הרשב"א בה הוא כותב: "ומכלל זה התועלת מה שהאמינוהו קצת הקדמונים כפי מה שנזכר בס' הנפש בגלגול הנפשות והוא דעת אמרו בו שהנפש תתגלגל מגוף אל גוף, ועוד כי יזיקנו זה (אמונת הגלגול) ג"כ באחת מפינות אמונתינו.. והנה התחזקו המופתים האמתיים על אלו הדעות למחותם שתועלת בטולם מבואר מאד באמונה לפנים רבים שיהיה עול וחמס לנפש צדיק שתרשע שוב אולי".
לאחר דורו של הרשב"א התפרסם ספר הזהר, ובו בפרשת משפטים ישנה אריכות גדולה "בסוד הגלגול", מה שמלמד כי הגלגול הוא חלק מתורת הקבלה. ואכן בעל ספר העיקרים (שראה את הזהר ואף מצטט ממנו) כבר מייחס את אמונת הגלגולים למקובלים, אך דוחה אותה וכותב: "ומכאן יצא לחכמי הקבלה דעת הגלגול.. אבל אין זה נכון.. והיותר רחוק מזה שיאמרו שנפשות האנשים מתגלגלות בגופות בעלי החיים, וה' יודע", (מאמר רביעי פכ"ט). הרד"ק (תהלים קד') יודע כי "אמרו קצת חכמי המחקר" שיש גלגולים בנשמות. ר' שם טוב (ספר האמונות שער ז פ"ח) כותב: "מה שסברו מקצת הקדמונים שיש העתק מאדם לבהמה ג"כ מצאתיו למקצת בני אדם שדורכין בדרכי הקבלה אין ראוי לשום בעל שכל להעלותו על לב".
למען האמת, עוד קודם לכן רמז הרמב"ן בכמה מקומות ובפרט בפירושו לספר איוב ולפרשת היבום, על ענין דומה שהוא מכנה אותו "סוד העיבור", על כך ראה להלן.
אי אפשר להתעלם מכך שחכמי התלמוד לא הזכירו ולא רמזו בשום מקום מענין זה, ואכן הרא"ש (תשובות הרא"ש מכתב יד סימן ע') תמיה על אמונת הגלגולים, וכותב שדברי הישוב שנאמרו הם נגד חז"ל בכמה מקומות, ומסיים: "לכן אם קבלה נקבל כי אין טעם מספיק", (ראה ב'יד דוד', מנחת עני, מכתבים: הרא"ש כתב כי אמונת הגלגול הוא נגד דברי חז"ל). חכמים בדורות האחרונים ניסו לדייק מדברי חז"ל על דעתם בנושא הגלגולים, על המאמר ש"אומרין לולד מה ביאתך לעולם בלא חטא אף יציאתך בלא חטא" (ב"מ קיז.) כותב הרש"ש "כאן מקצת ראיה נגד אמונת הגלגולים".[1] ראה גם שבת (קנב:) "והרוח תשוב אל האלהים תנה לו כמו שנתנה לך בטהרה אף אתה בטהרה". ראה גם ב'יפה תואר' על (במדב"ר מ'): "ואפשר שבא לחלוק על בעלי הגלגול".
מהו המקור לאמונת הגלגולים, מלבד הזהר? לפי הנודע ביהודה (יו"ד קסד') הרי שהחוקרים מוכיחים שיש גלגולי נשמות, וכנראה הכוונה לסיפורים של "זכרונות מגוף אחר", ראה להלן. לפי ההסבר שהצענו להיווצרות הנשמה, הרי שאי אפשר לתפוס את אמונת הגלגולים כפשוטה, שכן הנשמה אינה באה לעובר ממקור מן החוץ, אלא נמשכת מנשמת הוריו. האמונה בגלגול נשמות מניחה שהנשמה עוברת 'מחיקה' לפני היכנסה לעולם.
הסבה העיקרית לאמונת הגלגול היא ענין שכר ועונש, בראותינו אנשים כה סובלים בעולם הזה, חייבים אנו להניח כי בגלגול אחר הם באים על גמולם הטוב (כפי ה'קארמה' ההודית). ואכן, הרמב"ן מבסס את התשובה על טענותיו של איוב בסוד העיבור, הקרוב לענין גלגול נשמות.
אלא שלמען האמת האמונה בגלגול לכאורה סותרת את ענין השכר והעונש המפורש במקרא ובמדרש, מדובר רבות על שכר ועונש לעתיד לבא, על יום הדין הגדול, וכו', אבל אם כל נשמה היתה בגופים רבים, מה היא המשמעות של שכר או עונש בשבילה? אם נניח כי למשל רבי עקיבא ירד לעולם שוב בגלגול,[2] לגלגולו של רבי עקיבא היתה בודאי בחירה חפשית והוא עשה מה שעשה, האם ביום הדין הגדול יעשו ממוצע מכל המעשים שעשתה אותה נשמה בכל גלגוליה. דהיינו ר"ע לא יקבל שכר לפי ערך מעשיו, ואותו גלגול מאוחר שלו לא ייענש מספיק על מעשיו הרעים? כמובן שאין להעלות על הדעת רעיון שכזה. כך למשל כתוב בספר הגלגולים של האר"י כי יתרו הוא גלגול של קין, ז"א שלעתיד לבא לא נכיר אדם צדיק בשם יתרו ולא רשע בשם קין, אולי נכיר יצור בשם "קיתרו" המוכר כאדם ממוצע? בודאי שזה סותר את אחד מעיקרי האמונה שהוא: שהקב"ה גומל טוב לשומרי מצוותיו, האמנם אדם שומר מצוות כדת וכדין יקבל הודעה כי מכיון שבגלגול אחר עשה כך וכך, אחת דינו לגהינום?
כך נוצרת בעיה לגבי תחית המתים, באיזה גוף תבא הנשמה בתחית המתים? ולפי זה לא רק מלוי בריבית, אלא גם מליונים רבים של יהודים, ובהם תנאים ונביאים שהתגלגלו לעולם שוב (כפי המבואר בשער הגלגולים להאר"י) לא יקומו לתחית המתים?
אין מתפקידינו כאן ליישב את תורת הגלגולים ההודית או היוונית, אבל המעיין היטב בתורת הגלגולים של המקובלים מקדמוננו, נראה כי גם אלו מחכמינו שהאמינו בגלגול לא התכוונו בשיטה ההודית, של גלגול מוחלט. וכך כותבים המקובלים:
"לפעמים יתגלגלו אפי' ד' נשמות באדם אחד ואח"כ יקומו כל הגופים בתחיית המתים וכ"א יקח חלקו", (ספר הגלגולים למהרח"ו ה'). "נדב ואביהו שניהם נתלבשו בשמואל", (שער הגלגולים לח'). "ברבן גמליאל נכנסו ו' נשמות", (הרמ"ע מפאנו בספר "גלגולי נשמות" אות קנז). "נפש זכריה היה באדם אחד ורוח זכריה היה באדם אחד, ושניהם היו באותו דור", (חסד לאברהם מעיין חמישי נהר כה), יונתן ודוד היו גלגול אחד, (סדר הדורות בשם מקובלים).
ולפעמים דברו מפורש רק על בחינת גלגול:
"רשב"י דוגמת משה לא זיהרא עילאה רק בחינת נשמה שהיה בו בלוחות שניות", (עמק המלך, מובא ביוחסין). רפב"י ורבינו הקדוש היו נצוץ אחד, (יוחסין בשם המקובלים, ראה חולין ו. ששניהם נפגשו). יעקב ויוסף היו בחינת נפש אחת, (אור החיים בראשית מז כט).
ברור כי אם לאדם אחד היו כמה נשמות, או נשמה אחת 'התחלקה' בין כמה אנשים, שאין המדובר בגלגול כפשוטו. מכיון שהנשמה היא המכלול של התודעה והתכונות, אי אפשר לפצלה פיצול אמיתי. לכל אחד מן האנשים המוזכרים בתורות הגלגולים של המקובלים יש נשמה עצמית שלו שאינה הולכת לשום מקום אחר, חלקים מנשמתו 'מתגלגלים', והכוונה היא לפי השיטה הכללית של המקובלים ושל המסורת היהודית בכלל, שלעולם יש תכנית המקיפה את כל פרטי ההיסטוריה, בתכנית זו ישנם תפקידים מוגדרים לסוגים שונים של בני אדם, שני בני אדם שלהם סוג תפקיד משותף מכונים 'גלגול'. לעתים אדם בדור מסויים לא מצליח להגשים את תפקידו, ולכן יורד בדור אחר אדם נוסף בעל היכולת להגשים את אותו התפקיד. וכך כותב רבי חיים ויטל בשם האר"י:
"ומה שאנו קורין נשמות קין והבל הכוונה לאותה הבחינה הנקראת חילתו של עולם, (ספר הגלגולים כג'), "קין נתגלגל ביתרו ובמצרי וקורח ואינו הוא עצמו אלא לכ"א יש בחינה בפני עצמו, וכן הענין במשה ושת והבל שכתבו בהם שהם גלגול זה מזה", (ספר הגלגולים כו').
"קין נתגלגל בקינן ומהללאל ואח"כ בנדב ואביהוא כי שניהם אחד ואח"כ נתעברו באליהו הנביא ובאלישע הנביא ובחזקיה מלך יהודה", (שער הגלגולים הקדמה לו).
וביתר ביאור כותב ר' מרדכי יפה בעל הלבוש:
"הנשמה הזאת.. היא משמשת לכמה גופים ומהגוף האחרון יתפשטו ענפים ממנה אל האחרים כמדליק מנר לנר מבלי שיחסיר ממנו דבר", ('אור יקרות', פרשת וישב).
רוב הגלגולים הם כאשר רק אחד מחלקי הנפש מתגלגל, (מאמר החכמה להרמח"ל, אור יקרות שם).
"ואמנם ידעת מהתחלקות הנשמות לכמה ניצוצות ובכל גלגול וגלגול באים קצת מהם", (האר"י, מובא בקהלת יעקב ובאוה"ח ברא' מז כט).[3]
וכך כותב נכדו של הרא"ש בספרו שבילי אמונה, כי אף שנתגלגלו הנשמות בגופים הרבה, בתחית המתים יעמדו כל הגופים, כי אינו מחסיר זה מזה, וכל אחד יכול לעמוד לעצמו (שבילי אמונה, נתיב שמיני, מטפחת ספרים פ"ח). עובדה זו די בה בכדי להוכיח לנו כי הגלגול אינו עוסק בנפש המהותית, הצריכה לקיום הגוף. וכך באמת כותב הרמ"א:
"לפי מה שנתבאר נגלה לנו סוד הגלגול כי הנפש והרוח הגופניים יתגלגלו, שהם הכנה בלבד, לא השכל הנקנה אשר יתעצם באדם והוא הנשאר ממנו לדעת הרמב"ם והנמשכים אחריו כמ"ש הרמב"ן בשער הגמול. והכי נמי נוכל לעמוד מעין זה בסוד הגלגול, ויסולקו בו ספקות אשר נסתפקו בו הראשונים ז"ל, והמשכיל יבין", (תורת העולה ח"ג פמ"ב).
וכן כותב בדורינו הרב דסלר:
"גלגול, פרט (אדם) מסוים שלא יצאה אנוכיותו לפועל -אפשר שאח"כ יולד אדם שכל תכליתו היא לגמור אותה (המטרה) מצד הבחנת התוכן הרוחני הרי אנוכיותו של אדם זה היא היא אנוכיותו של הראשון ממש אף שלא מרגיש את זה וזה תוכן גדר הגלגול", (מכתב מאליהו ח"ד ע' 120).
ודוגמאות רבות מדברי המקובלים יוכיחו שזו כוונתם בכל תורת הגלגולים,[4] ולפיכך ברור שלכל אדם ואדם ישנו חשבון שכר ועונש נפרד, מבלי שום קשר לגלגולים שמייחסים לו. וכך הצלנו את משה רבינו מלעשות ממוצע עם כל הגלגולים הבאים המיוחסים לו. יש להעיר אמנם שהרמב"ן רואה ב"סוד העיבור" פתרון לקושיותיו של איוב, אך עצם הכינוי "סוד העיבור" שמשתמש בו הרמב"ן מלמדינו כי אין המדובר אלא ב'עיבור' שהוא משמש אצל המקובלים כגלגול לא גמור. הרמב"ן לא פירש מספיק את דבריו, אבל נראה שמכיון שכל מקרה וכל סבל הוא חלק מתכנית העולם, זו סבה מוצדקת דיה בכדי לנמק בה את הסבל.
ישנו רעיון של "התיקון הכללי" (קלח' פתחי חכמה לרמח"ל), דהיינו שיתוקנו כל סוגי הפרטים בעולם, ולכן יש ענין לפי הקבלה לקדש וריאציות שונות של תכונות אנשים ומקומות. דוקא דברים הנראים שייכים לרע, מכיון שהם קיימים בעולם, ומייצגים כח שיש לו קיום בעולם, לפי הקבלה יש לקדשם, להפוך אותם לקשורים אל המצוות ואל האמונה. כך מסופר על מקובלים ש'תיקנו' שירים של שיכורים הוללים על ידי ששרו אותם בכוונות טהורות או עם מלים מן המקורות, בכך מתקרב "התיקון הכללי". וענין זה תלוי גם באמונה כי בכל אלמנט של הבריאה יש ניצוצות קדושה, ראה 'מגיד דבריו ליעקב' (יג): "ניצוצות הוא הכח האלקי המחיה את כל דבר כי הכל אלקות", הכונה מכיון שכל הכחות בעולם נבראו ע"י ה', יש בכל אחד בחינה של טוב שאפשר להתמקד בה.[5] והתיקון הכללי תלוי בקידוש כל כחות הרע, זה אולי גם הכוונה ברעיון של 'יכלו הנשמות שבגוף' (יבמות סב'), אין כאן המקום להאריך ברעיון התיקון, ראה להלן פרק ט', ובאריכות בחיבור 'הנבואה'.
רבי חיים ויטל מדגיש: "גלגול יבא או למי שחסר איזה מצוה או להשלים אנשי הדור", (ספר הגלגולים ה'). הגלגול אינו קשור דוקא לעברות חמורות, אלא להשלמת פערים, לדברים בלתי שלמים כגון חובות ממוניים. הגלגול בתורת הרמב"ן קשור דווקא לחשוך בנים, להקמת שם של משפחה, והמשך של הכח שהיא מייצגת בעם או בעולם (ובדומה לזה גם בזהר פרשת משפטים). וכן הדיבורים על גלגול בדומם, אינם מתכוונים אלא לתיקון אלמנטים שונים בעולם.
הרעיון הזה, כפי שהסברנו אותו כאן, נמצא אכן בדברי חז"ל פעמים רבות, כאשר הם מזהים אישים שונים הרחוקים זה מזה מרחק דורות ומקומות, ואין כוונתם אלא לזיהוי כחותיהם, כמו שהראינו בחיבור 'תורה שבעל פה' פרק ה' בסוף הקטע 'מחקר ופרשנות'.
המקור לכל תורת הגלגולים הוא העיון בהתפלגות הכחות והמדות בעולם, החלוקה הראשונית אצל האר"י היא "שורש קין" מול "שורש הבל", וזו חלוקה מובנת מאליה: שני בני האדם הראשונים בעולם, מייצגים אנטגוניזם מובהק, ואחריהם בא כמובן "שורש שת" הממוצע בין שניהם, שנוצר כאשר נראה היה שאי אפשר לעולם להתקיים עם טוב מוחלט או רע מוחלט. אפילו בעצמו מצא האר"י "בחינת קין" ולכן היה נזהר מלהרוג פרעושים וזבובים בכדי לעקור מדה זו (ספר הגלגולים לה'). ה"שורש" המתבקש הבא הוא "שורש משה" שגם הוא רגיל מאד בדברי המקובלים, כי ברור שמשה מייצג כח חדש בעולם. כך חיוה האר"י דעתו על הרבה ממנהיגי הדורות, עד כמה היו באמת "שרש משה", שהרי יש כאלו שמחדשים דרכים חדשות, יש הלוחמים על שימור הישנות וכו'. על רבי עקיבא למשל אמר כי היה שרש משה מעורב מקין (שער הגלגולים, פרק לה').
קל להבין כי אשת טורנוסרופוס היתה ניצוץ כזבי בת צור (ולפי האר"י רבי עקיבא תיקן אותה. במקום לחזור על הטעות של זמרי, מנהיג שלא עמד בנסיון. במקום להימשך אחרי פיתוייה של אשת טורנוסרופוס, או במקום לברוח, התערב רבי עקיבא והחזיר אותה למוטב), וכן המטרוניתא שהלכה בפריצות (ברכות כ') היתה ניצוץ כזבי, ורב כהנא שקרע את בגדה – ניצוץ פנחס.
עוד אומר האר"י כי אריסטו היה ניצוץ של אבטליון, כי לימד תלמידים שאינם מהוגנים. אפשר לנסות ולהעמיק בהגדרה הזו ובמכנה המשותף שמצא האר"י, אך יש לשים לב כי מבחינה היסטורית אריסטו חי לפני אבטליון (אריסטו חי במאה הרביעית לפנה"ס, ואבטליון במאה ה1 לפנה"ס). ומכאן אפשר ללמוד כי תורות הגלגולים אינן ידיעות היסטוריות, אלא תורת מחשבתית המפרשת את ההיסטוריה.
הרמ"ק היה הראשון שהחל לפרט גלגולים של אישים שונים, אולם האר"י שבא מיד אחריו הגדיל לעשות בנושא. וגם אחרי האר"י האריכו מקובלים רבים בפרטי תורות הגלגולים, בעל מגלה עמוקות, בעל חסד לאברהם, הרמ"ע מפאנו, ועוד. לפעמים קל להבין על מה נסמכת הידיעה על הגלגול, (כמו שכותב ה'מגלה עמוקות' כי שמואל הקטן ניצוץ משה, והכוונה כמובן למעשה בו הוכיח שמואל הקטן את ענוותנותו, וכפי הכתוב על משה שהיה עניו מכל האדם), ולפעמים קשה יותר לנו להבין, אבל אין זה אומר שאין נימוקים הגיוניים לידיעה על הגלגול.
תורת הגלגולים היא בעצם צורת לימוד של ההיסטוריה ושל המקראות, וחכמיה מדברים גם בסגנון של לימוד, נעתיק כאן כמה פיסקאות שימחישו זאת:
- "ישי נתעבר בר' חייא, וז"ש בפ' י' יוחסין ר' חיא מההוא עובדא דתבע לאמתיה, וודאי אשתו עבורה של אשת ישי אבי דוד, ומעשה אבות יעשו בנים כי נתן בכוס זה והיה שותה בכוס אחר", (גן נעול. ראה בסדר הדורות שכל הפרשנות הזו מבוססת לכאורה על טעות, שכן בפרק י' יוחסין לא מוזכר מעשה כזה על ר' חיא הגדול, אלא על ר' חיא בר אשי "ושמא לפי זכרונו כתב כן").
- "דע כי יוכבד היתה גלגול חוה ואולי גם עמרם גלגולו של אדם ולכן פירש מאשתו", (חסד לאברהם מעין חמישי כה). "וגם הארץ רחב"ת ידים ר"ת ר' חנינא בן תרדיון ואפשר שנלקח מתוך קליפת שכם בו חמור ולכך הוצרך להרוג ולהתלבן", (שם, עין משפט נהר כה).
- "אפשר לומר כי לוט נתגלגל ביהודה ובועז.. ונוכל לומר כי בת לוט נתגלגלה בתמר וברות ובהם ר"ת וס"ת שוה", (סה"ד ערך רות בשם ספרים, בשער הגלגולים הקדמה כ' כתב שאין גלגול בנשים, לפי ההשקפה הזו על תפקיד האשה).
- "עלי גלגול אהרון, ראיה לדבר שאמר פרקו נזמי.. ונשברה מפרקתו", (סה"ד משם ר"י סרוג).
- יוסף נתגלגל בר"י בן אלישע שהי' יפ"ת והפשיטו עור בשרו, וכמו יוסף נשבה לבין העכו"ם, (סדר הדורות בשם ר"י סרוג, ראה שם שהשיג עליו שכנראה ר"י סרוג מזהה כאן שני ר' ישמעאל בן אלישע, סב ונכד, באדם אחד).
- האר"י מבאר שלשלת של גלגולים על פי מעשה הנמצא בספר "דברי הימים של משה" (שער הגלגולים פל"ה). עוד הוא אומר: עזרא הסופר נתגלגל בר"א בן עזריה ואח"כ בר"א אבן עזרא, (ראה ברכות יח: בענין ראב"ע שהיה עשירי לעזרא, ובירושלמי יבמות ספ"י שהיה דומה לעזרא, ראה גטין פו' קופת הרוכלין, ובדבריו סנהדרין לח וקדושין יז'). וכן אותב: אהרן ועלי ועזרא הם גלגול אחד (מנהיגי הדור שהיו כהנים). עוד כתב: שרה חנה והשונמית והצרפית הם גלגול חוה וחנה, (בכולם התקיימה הקללה: בעצב תלדי בנים בצורה מסויימת).
- "רשב"י נראה שהיה ממדת חסד שמסי כל היכא דמחי ר"א (עפמ"ש תוס' שהי' כעסן במעילה יז: נראה דהיה מצד הדין, הערה במקור) ובב"מ פ' הפועלים דראב"ש אמר ליסורין בואו נראה שהיה ממדת הדין וז"ש אלמלא אלעזר בני עמי ר"ל אלמלא דין רק בחסד יכולני לפטור העולם מן הדין", (ספר הגלגולים).
- על הפרים שהביא אליהו בהר הכרמל, כתב האר"י כי המה דתן ואבירם, ובאו לכפר על המחלוקת, ופרו של הבעל הוא אבירם, כי הוא היה יותר אביר במחלוקת.
- עוד כתב האר"י: ריש לקיש היה מרדכי וזבין עצמו ללודאי לתקן ההתגרות בהמן, והוא שאול בן קיש ולכן נקרא בן לקיש, , ושאול נתן נפשו למות, ובב"מ פד. איתא דידע בלסטיות ולכן כ' דהוא גלגול תובל קין אבי נחשת וברזל. וכן כתב: ר' ששת גלגול בבא בן בוטא, (הכוונה ששניהם היו עיורים). רבן גמליאל נטרד שנהג נשיאותו ברמה שהוא גלגול נחמיה שנענש על שאמר זכרה לי אלקי לטובה. חוני נצוץ אליהו ששאל נפשו למות ונתקן בפר. אבוה דשמואל הוא שמואל הרמתי ובנו שאול שאמר כי יבא אליו אחר מותו (ברכות יח: לעגל קא אתית). דואג ואחיתופל הם מסטרא דקין והמצרי דמשה וקורח, ואת קין תיקן יתרו ונקרא קיני.
- אמר האר"י שאפשר להכיר מי היה בהמה בגלגול הקודם ע"י שהוא עז פנים ואין לו בושה, (עמק המלך שער עולם התהו פל"א).
- מעשה שהיה באדם אחד שהכחיש את כחו וחכמתו של האר"י, אמר עליו האר"י: אני ניצוץ משה רבינו, ואתה ניצוץ קורח.
- רבי שמואל ויטל, בנו של מהרח"ו, כותב: "אמר שמואל ואפשר עוד לומר שתקנה רות עתה מה שפגמה חוה בימי אדה"ר, ואתי שפיר בג"ש: נאמר כאן האשה הבאה וכו' ונאמר להלן לזאת יקרא אשה כו' ולכן נאמר עליה בימי שלמה המלך ע"ה וישם כסא לאם המלך לאימא של מלכות וארז"ל זו רות, כנלע"ד", (שער מאמרי רז"ל מאמר פסיעותיו של אברהם אבינו).
- "ידוע מהאר"י דכזבי היה ניצוץ דינה וכן מסתמא בשאר בנות מדין נתחלקו ענפי ניצוץ זה", (ר' צדוק הכהן מלובלין ,תה"ש כ:). "כל ראשי מנהיגי הדורות הם גלגולי דור המדבר" (ר' צדוק הכהן, ל"מ נט:).
- "לדעתי החזו"א נצוץ מנשמת הגר"א", (אגרות ר' יצחק הוטנר, ספר הזכרון לר' יצחק הוטנר, מוריה).
גלגולי נשמות במחקר
למרבה ההפתעה, כל ההסברים השכלתניים לענין גלגולי נשמות, נתקלים בבעיה, לא בספרות המקובלים, אלא במחקר המודרני. מתקבלים דיווחים רבים מכל רחבי העולם על ילדים המספרים על חיים שלמים שלהם מגלגול אחר, מספרים פרטים על חייהם ועל 'ילדותם' במחוזות רחוקים שלא היה להם שום דרך לקבל עליהם מושג, ואף מתארים את רגע מותם. אין הכוונה כאן לחרוג ממטרת מאמרינו ולנסות להוכיח את אמינותם של תיאורים שכאלו, אך להדגים את הדבר נעתיק קטע עיתונות אחד:
אני זוכר כיצד נרצחתי בשעה 5.45!
"ב28 באוגוסט 1983 בשעה 17.45 נורה ונהרג סורש ורמה, תושב העיר אגרה, הודו. הכדור פגע ברקתו והרגו בו במקום, הרוצח נמלט.
ארבעה חדשים מאוחר יותר נולד טיטו סינג, אף הוא בעיר אקרה. כאשר מלאו לטיטו סינג שש שנים הוא סיפר להוריו: בגלגול הקודם שלי היתה לי חנות למכשירי רדיו. אני זוכר, כיצד נרצחתי בשעה 5.45 אחרי הצהריים. הייתי בדרכי מהעבודה לביתי. לפתע פתחו עלי שני גברים באש מאקדחים שהיו בידיהם. כדור אחד פגע בראשי, היה זה איש העסקים סדיק יוהדיאן שרצח אותי.
הפראפסיכולוג המפורסם ביותר של הודו ד"ר צ'אטדה בדק את הילד ולאחר מכן הורה להוציא את עצמותיו של הסוחר שנרצח מן הקבר ולבדוק אותן. בגולגלתו של הנרצח נמצאו שני חורים: החור שדרכו חדר הכדור, כס"מ אחד מעל לרקה הימנית, וחור היצירה בצד השמאלי של הגולגולת, במקום שבו היתה האוזן. בצילומי רנטגן שנעשו לילד נמצא חריץ עמוק בגולגלתו סמוך לרקתו הימנית ובליטה ליד אזנו השמאלית.
פרופ' צ'אטדה הפגיש את הילד עם אלמנת הסוחר שנרצח. טיטו סיפה לה על פיקניק שהיא ובעלה עשו יחדיו, ושבמהלכו נתן לה הבעל בונבוניירה גדולה. הפיקניק היה אירוע שעל אודותיו ידעו רק הבעל ואשתו. רק השנים השתתפו בו, והם לא סיפרו עליו לאיש.
והמוזר מכל: משטרת אגרה עצרה על סמך עדותו של הילד את הסוחר יוהאדיאן וחקרה אותו. לאחר זמן קצר הוא נשבר והודה ברצח", (צילום של קטע זה מן העיתונות, נמצא באנצ' נחלי יוסף כרך א' עמ' 355).
מטריאליסטים מגיבים על כל הסיפורים האלו בזלזול, משני נימוקים עיקריים: הראשון הוא התגובה הרגילה של: 'סיפורי סבתא', דברים שלא נבדקו, גוזמאות ודמיונות, דמיון מזרחי, וכדומה. והשני הוא שתופעה כזו של דיווחים על גלגולים קודמים מתגלה בעיקר בחברות המאמינות בגלגולי נשמות כדוגמת ההודים, הדרוזים, ובודאי אין זה מקרה.
הטיעון הראשון הוא טבעי, וברור שכל סיפור מופלא יש לבדוק היטב, אלא שאי אפשר לשלוף אותו לנצח, מכיון שמדובר גם בסיפורים בדוקים ע"י אנשים המכירים היטב את המתודה המדעית ואת היכולת לאמת דברים. לא ייתכן להיתלות לנצח בטיעון של גוזמא וזיוף כנגד כל מה שסותר את הבנתינו, כשם שהכמרים חבריו של קפלר טענו כי כל מה שהוא רואה בטלסקופ שלו הם דמיונות והזיות.
ד"ר סטיבנסון[6] בדק ואימת מאות סיפורים כאלו בצורה מדוקדקת וביקורתית. הוא בדק רק סיפורים שאינם יכולים להיות נתונים להשפעה, כגון מבוגר שקרא ספרים / צפה בסרטים מהם יכל לקחת את המידע. אך ורק ילדים קטנים שחיו בחברה מבודדת שאי אפשר לייחס להם את כל הידיעות שגילו ואת כל הנתונים שסיפרו.
הטיעון השני הוא אכן נכון, אלא שבכך אין אנו מוכיחים דבר בהקשר למהות התופעה. כך יכולים אנו לטעון כי דיווחים על חוויות וטראומות מיניות בגיל צעיר מצויים למכביר בחברה בה מאמינים בתיאוריות פרוידיאניות, האם זה אומר דבר לגבי נכונותם של הדיווחים? אם ענין הגלגול הוא בלתי מודע ויכול להתפרץ באיזו שהיא צורה, מנין לנו שהחינוך לאמונה ולמודעות של גלגול הנשמות אינו גורם להכרה בכך. או אולי להיפך: הזלזול וחוסר המודעות של תרבויות אחרות בגלגול נשמות, גורם להדחקת ההכרה הזו.
אמונה בגלגול אינה יכולה להסביר את העובדה שילד קטן מספר פרטי פרטים על חיים אחרים, שאין לנו שום הסבר כיצד הוא יודע אותם, וגם מה הוא המניע שלו לערוך הצגה מסובכת שכזו. על זאת אמר שרלוק הולמס: "כאשר מבטלים את הבלתי אפשרי, מה שנשאר גם אם הוא בלתי מתקבל על הדעת חייב להיות אמת".
ניתן לשפוט דיווחים אלו מאספקט אחר: חוסר שיטתיות, אם באמת זו התוצאה של גלגול נשמות, הרי שהגלגול הוא ענין נדיר מאד, קשה להשיב בצורה סתמית כי לפעמים הגלגול נושא בחובו זכרונות ולפעמים לא, שכן זה הופך את הענין ללא רציני. יותר טוב לחשוב שכל גלגול נמצא בלא מודע האנושי, ונסיבות מסוימות יכולות להביא לחילוץ המידע מן הלא מודע אל המודע. אך מכיון שהמציאות היא בלתי שיטתית, פתוחה היא גם להסבר אחר, כגון ההסבר הפשטני שהזכרונות האלו שאנו מוצאים אצל בני אדם שונים בעולם התקיימו בעולם כחלק מתודעה מופשטת ערטילאית, ורק בטעות 'נדבקו' לתודעתם של בני אדם שונים. ממש כשם שלפעמים בעיצומה של שיחת טלפון אנו שומעים מלמולים, ומגלים ש'עלתה' שיחה נוספת על הקו בטעות..
אין טעם להמשיך ולדון במה שאין אנו יכולים להבין ולתפוס, אך די בכך בכדי להראות כי האמונה בגלגולי נשמות היא מושג עתיק יומין הטבוע בתודעתם של בני האדם מאז ומעולם. ואין הוא פחות בר הגנה מהכחשת גלגול הנשמות. עם זאת, האל לבדו הוא שיודע את המציאות, ותורת הגלגול של בני האדם אינה אלא צורת פירוש של ההיסטוריה, כמו שהראינו.
- ד"ר ריצ'רד וייזמן מאוניב' הרפורדשייר שבאנגליה, מומחה לפסיכולוגיה של דיווחים על מטאפיסיקה, חוקר את מערות הרוחות שבאדינבורו (סקוטלנד). במעבדה מיוחדת שהקים במקום, הוא מעביר בין מאות האולמות שבמערות אלו, מתנדבים שאין להם שום מושג לאלו אולמות מייחסים הימצאות רוחות. ולפי דיווחיו רוב המתנדבים מדווחים על הרגשת רוחות ודמויות באותם המקומות, מבלי שהם יודעים מראש את דיווחם של האחרים. לדעתו של ד"ר וייזמן העקביות הזו מוכיחה על סבה אחת, אבל לא בהכרח הימצאות רוחות, אולי קרינה אלקטרומגנטית, או שאלו המקומות החשוכים ביותר, בהם הדמיון יכול לעבוד יותר בקלות, עם זאת מודה וייזמן בראיון לנשיונל גיאוגרפיק כי אין לו הסבר ברור, (מסתרי העל טבעי, נשיונל גיאוגרפיק).
הערות:
[1]מרגליות בספרו שערי זהר כותב כי הכוונה בביאה ראשונה (לא בגלגול) והוא דחוק מאד כמובן.
[2]בשער הגלגולים שער לו' כתב: "ר' עקיבא היה לו חטאת נעורים ולכן ירד בהרבה גלגולים וכן ריב"ז.. ואח"כ נתגלגלו בר' יהושע סוריאנו ואח"כ בבחור שמו אברהם.. ור' יהושע סוריאנו אכל פעם אחת חלב במזיד".
[3]אמנם השתמשו המקובלים במושג 'ניצוץ' לציין גלגול לא ממשי, אך המושגים האלו מתחלפים לפעמים, ראה למשל בסדר הדורות (ערך ראב"ש) שרשב"י גלגול משה, ובמקום אחר (ערך רשב"י) שרשב"י נצוץ משה.
[4]"רוב אנשי דורינו נשותינו מושלים בהם כי דורנו זה הוא גלגול דור המדבר", (ס' הגלגולים). "הפרים של אליהו הם דתן ואבירם ושמעון הפריץ וחבריו", (סה"ד בדור כלב). כתוב בשם האר"י כי סתם ת"ח הוא ניצוץ משה, (מראית העין להחיד"א, ערובין ב'). "ואפי' בזה"ז נשמת מרע"ה מתפשט לשאר נשמות ומאירה בהם ומשפיעים סוד התורה בסוד חיותו ואור תורתו המתפשט ומסתעף בכל הנשמות ואור התורה המאיר בת"ח אפי' בדורות האלו הוא אור תורת מרע"ה", (חסד לאברהם).
מוצאים אנו אדם שבאמצע חייו השתנה ה'גלגול' שלו, ישמעאל היה נשמת קין, ואחר שעשה תשובה נהיה נשמת הבל, (פירוש הגר"א לספרא דצניעותא פ"ב נא' ד').
[5]הרב דסלר כותב: "נצוץ של קדושה שנפל ביד הקליפות – היינו מעשה שלא לשמה", (מכתב מאליהו ח"ד ע' 483). גם הפירוש הזה הוא נכון, אבל לפי המקובלים מעצם התרחשות הבריאה נפלו ניצוצות והתפזרו בין כל הטומאה שבעולם, והכוונה כמו שנתבאר כי יש ענין לזקק ולהעמיד את כל הכחות שבעולם בכדי למצות את הטוב הגנוז בהם, כפי שהאריך בזה הרב קוק במקומות רבים. וכידוע שתורה זו מסוכנת מאד, שכן בקלות אפשר להימשך דוקא אחרי החלק העיקרי של הטומאה, שהוא כמובן רע מאד.
[6] ," Cases Suggestive of Reincarnation", 1980, בהוצ' אוניב' וירג'יניה.
דיון בעבודתו של סטיבנסון, אצל פרופ' רוברט אלמר: .D .PH ,ALMER ROBERT :REINCARNATION ON UNIVERSITY STATE GEORGIA AT PHILOSOPHY OF PROFESSOR ASSOCIATE.
נשמה או אורגניזם? א דואליזם מול מוניזם
נשמה או אורגניזם ב – פרויד מגלה את מעמקי הנפש
נשמה או אורגניזם ג – הכשל הנטורליסטי
נשמה או אורגניזם ד- הלוגיקה של הויכוח
נשמה או אורגניזם ה – הישארות הנפש
נשמה או אורגניזם ו – הנשמה במקורות היהדות
נשמה או אורגניזם ז – גלגול נשמות
שלום וברכה, קו חשיבה מעניין אני חייב לומר, אתה טוען שאפילו אליבא דהמקובלים אין גלגול כפשוטו, אלא זהו ביטוי אליגורי לכך שיש להם מקצת אותו בחינה ומשמעות לתקן דבר מסוים?
ראה את מאמרו של אדיר דחוח הלוי "בחינת אמונת הגלגול" חלק א וחלק ב
אמנם חלק מהטענות אין בהם ממש אך הטענה המרכזית היא התפיסה הפילוסופית בדבר הישארות הנפש שהגוף וכח חיותו כלה ורק השכל הנקנה שהוא המושכלות שהשכיל בפועל, ואם לא השכיל אלא נשאר שכל בכח הוא כלה ואבד, והוא דעת תורתינו בדבר הכרת ("גיהנם" בלשון חז"ל וכמו שאמרו חכמים הכרת – בעום הזה, תכרת – לעולם הבא) וה"גן עדן" שהוא "צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשים ונהנים מזיו השכינה" כלומר השכל הנקנה הנצחי, כך שזו טענה גם מושכלת מצד החכמה וגם מקובלת מצד הדת, אם כן לא שייך אמונת הגלגול כפשוטה, זו הטענה הכי חזקה מעדות השכל עוד לפני הדיון על הצדק האלוהי, ומה שהבאת מדברי הרמ"א שהכוונה ר לכח החיות א"כ מה משמעות התיקון אם הגלגול הוא טכני בלבד בדבר כח החיות הבהמית שבאדם (אמנם לא בהכרח שהבנתי דבריו לנכון, ומהו "כח ההכנה" שהזכיר) וגם נגד צורה זו של הגלגול הפריך הרס"ג "והסיקו מן הדברים הללו, שלא באו המידות הללו בבני-אדם אלא מפני שיש בהם מרוחות הבהמות, וזה […] מורה על חומרת סכלותם: שהם חושבים שגוף האדם משנֶּה את הנפש מעצמותה עד כדי שעושֶׂה אותה נפש אדם, אַחַר שהייתה נפש בהמה [כלומר, נפש הבהמה שהתגלגלה באדם, גוף האדם משנֶּה את מהותה והופך אותה מנפש בהמה לנפש אדם], ואחר כך היא עצמה משנָּה אותו ממהותו עד שעושה מידותיו כבהמות ואף-על-פי שצורתו כאדם [כלומר, לאחר שהגוף שינה את מהות הנפש לנפש אנושית, הנפש שהשתנתה משנָּה את מידות האדם למידות בהמיות, שהרי ביסודה היא בהמית, ואין קץ להזיות], ולא די בכך שהם עשו את עצמות הנפש מתהפכת [=פעם היא משתנה ופעם היא זו שמשנה] ולא קבעו לה עצמות אמיתית [=מהות קבועה והגיונית], אלא שסתרו את דבריהם ועשו אותה משנָּה את הגוף והופכתו, והגוף משנֶּה אותה והופכה [כפי שהסברנו לעיל], וזהו יציאה מן המושכל"
ועוד שהמקבולים לא אמרו שהאמינו בדעה זאת מפני סברא שראו אלא מפני שהיא מקובלת וכנגד זה עומדת הטענה שאין לאמונה זו מקור בחז"ל (ובכלל לקבלה אין מסורת בישראל מלפני הרמב"ן (אולי גם מהרב האי גאון לפי התשובות המזויפות, וצריך יושרה אינטלקטואלית להודות שרשב"י לא חיבר את הזוהר ואף לא תלמידיו שהרי הוא התפרסם מאות שנים אחריו ללא כל סימני תיעוד ברור (ראה את הטיעון התלמודי של הנוב"י נגד ייחוס ספר הזוהר לרשב"י, ולא אאריך הפעם), כבר יותר אמין שנים עשר השליחים של ישו…) ואף הרמב"ן לא כתב במפורש את עניין הגלגול אלא זו פרשנות מאוחת שמדביקה לו אמונה זו, לעומת זאת דעות הפילוסופים אינם צריכות ראיה מחז"ל שאת דבריהם אמרו מסברא ולא מקבלה.
א. לא בהכרח ביטוי אלגורי, כי התודעה והשכל של כל היצורים קשורים למקור חכמה אחד, שהפילוסופים קראוהו השכל הפועל. הקבלה עוסקת בנוירונים של השכל הזה.
ב. התפיסה ה'פילוסופית' אודות הישארות הנפש היא פילוסופיה כמו-אריסטוטלית שאבד עליה הכלח והיא חסרת ערך, היא והנגזר ממנה.
ג. אמונת הגלגול עתיקת יומין ויש לה בהחלט שורש גם בחז"ל כמו שהראיתי, לא זו בלבד שנמצאת בפילוסופים היוונים כמו אפלטון, אלא שהיתה ידועה גם אצל הגנוסטים בישראל שקשורים לקבלה הקדומה.
ד. הזוהר לא קשור לנושא, אלא הקבלה, והקבלה בישראל קודמת גם לספרי חז"ל ויש לה תיעוד בהרבה מסוגי הספרות הקדומה, והשקפתה המרכזית קרובה להשקפת חז"ל על המציאות ועל הנהגת האלוהות בעולם.
א. אני מנסה להבין, לפי הפרשנות אין גלגול כפשוטו או שיש, אתה אומר שהניצוצות ("נוירונים" אם הבנתי נכון) הם שעוברים מגוף לגוף? שכל הפועל הוא נותן את הצורה והאחרון בסדר השכלים הנבדלים, כך שאין לו קשר ישיר לענייננו, או שהניצוצות של שכל הפועל הם אלה שעוברים מגוף לגוף (גלגול)? וא"כ אלו מושכלות בפועל שאינם כלות והאדם שהתגלגל בו השכל הזה היה צריך לזכור את כל המידע כאילו הוא למד אותו, באר את דבריך האם יש גלגול כמו שכותב הרמ"א "לפי מה שנתבאר נגלה לנו סוד הגלגול כי הנפש והרוח הגופניים יתגלגלו, שהם הכנה בלבד, [כלומר, הכוונה רק למידות אופי ולא לשכל? או שה"הכנה" הכוונה לשכל בכח?] לא השכל הנקנה אשר יתעצם באדם והוא הנשאר ממנו לדעת הרמב"ם[והוא נצחי כמו שביארתי לעיל]" או שאתה סובר שהגלגול הוא גם בשכל הנקנה, או שהוא ביטוי אליגורי לכך שהבריאה מכוונת למשמעות אחת ואם אחד לא פעל את תיקונו אחר יבוא ויתקן? באר את דבריך באופן חד משמעי.
ב. מה שכתבתי על הזוהר אין לו קשר ישיר לאמונת הגלגול, סתם ביקורת על המקובלים שאין להם יושרה, ועל כך שלאמונות המקובלים שכל יסודם בקבלה אין להם באמת קבלה, (אדון בכך בעז"ה על המאמר תורת הקבלה וחיבור הזוהר) והמקור הקבלי הראשון באמונת הגלגול הוא בספר הבהיר שחיבורו משוער ע"פ החוקרים למאה ה-12, מ"מ הוזכר רק בתחילת המאה ה-13 ולא לפני, כך שזהו המקור "הקדום" ביותר.
ג. אתה טוען שעל התפיסה האריסטוטלית אבד הכלח, ראשית כל בקרב חכמי ישראל כלל לא אבדה תפיסה זו, הרמב"ם אחז בה לכל אורך מו"נ, המאירי לכל אורך פירושו בכלל ולמשלי בפרט, ושאר חכמי ישראל שהלכו אחרי הפילוסופיה, ואף הרמ"א הזכיר כמובא במאמרך, ואפילו מקצת מן המקובלים, ועוד, כל אמונה נבחנת לפי הסברא ולא לפי מספר מאמיניה, ועל אמונה זו חלים הספקות הכי מעטים.
ואחרון, לא השבת על הטיעונים שהובאו במאמר של אדיר דחוח הלוי.
א. נוירונים הם לא ניצוצות, הם מערכת הקשרים בין חלקים שונים של מערכת אחת, וכל השכלים הנבדלים מחוברים למערכת אחת שהיא השכל הפועל.
אין דבר כזה גלגול כפשוטו או 'לא כפשוטו', כי אין 'כפשוטו' בתחום שאין לנו תפיסה פשטנית בו, 'שכל נקנה' זו לא תפיסה פשטנית זה מונח שאינו מספיק כדי לדון בנושא.
התודעה היא ברת קיום בלי קשר למה שקנתה או שכחה או מוסתר ממנה, היא לא סך הידיעות של האדם אלא הישות שעשויה להחזיק בידיעות כאלו ואחרות.
הגלגול עוסק בקשרים בין תודעות שונות, קשרים שלא יכולים להימדד בנוסחה פשטנית שמתאימה למציאות פיזית גרידא.
ב. הרעיון לפיו אם מישהו לא חושב כמוך אין לו יושרה, לא מחזיק מים.
אין משמעות לשאלה מתי הוזכר הגלגול לראשונה בספרות קבלית שניתן להוכיח אולי את זמן כתיבתה, רעיון זה עתיק יומין וידוע בתרבויות קדומות כולל בגנוסטיקה היהודית. הקבלה היא המשך ישיר של הגנוסטיקה היהודית.
ג. אני אומר לך שאבד הכלח על חשיבת ימי הביניים ואתה מביא לי דוגמאות מימי הביניים??? מבחינה לוגית הטיעונים האלו חסרי משמעות כפי שידוע לנו כיום, ולכן כאשר טיעונים אלו נבחנים 'לפי הסברא' הם ריקים מתוכן.
ד. לא קראתי את מאמרו, טיעוני הדרדעים הם מעגליים: 1. הרמב"ם אמר. 2. הפירוש הבלעדי ברמב"ם הוא כך וכך. 3. מי שמבין אחרת כופר. 4. כי כך הרמב"ם 'אמר'. אם מצאת בדבריו טיעון אחד בר תוקף אתה מוזמן להזכיר אותו כאן.
אתה יכול לפרט למה אתה מתכוון ב״חשיבת ימי הביניים״ ולמה הכלח אבד?
החשיבה האריסטוטלית נסמכת על הנחות שהיא מכנה 'מושכלות ראשונים', אמירות אינטואיטיביות שנחשבו כאמת מוחלטת. אלא שבעת החדשה ובעיקר מאז קאנט התברר שמבחינה לוגית אין דרך להוכיח אותן ואין שום ערובה לאמיתותן ובפרט בנושאים שהם מעבר לתחום ביקורת התבונה הטהורה כגון מה זה בדיוק הישארות הנפש ואיך זה עובד או לא עובד, אין ערך לסברות בענין
א. האם אתה טוען שלאחר שבן אדם מת הנוירונים של שכל הפועל שהוא שכל האדם עצמו, עוברים לבן אדם אחר, או שהתודעה שלו עוברת לאדם אחר ("קשרים בין תודעות שונות")? או שזהו קשר תוכני (כלומר, רק בכך שיש להם אותו משמעות תיקון) ולא פיזי ("קשרים שלא יכולים להימדד בנוסחה פשטנית שמתאימה למציאות פיזית גרידא")? תבהיר את דבריך כי אתה מדבר גבוהה גבוהה אך עדיין אני הקטן מנסה להבין.
ב. אין משמעות לכך שאפלטון ואחרים בתקופות קדומות החזיקו באמונות כאלה ואחרות, לכך שיש להם מסורת בעם ישראל (למי שטוען בשם המסורת), כי אנו רואים שלא נמצאה בחז"ל ואף יש ראיות מועטות לכך שאמונה זאת לא עלתה בראשם, אמנם אפשר לחלוק עליהם, אך אין זה מסורת.
ג. גם בעת החדשה יש הוגים שהחזיקו בה, ראה את פירושו של מנדלסון על הדיאלוג של סוקרטס בעניין הישארות הנפש. ועוד והעיקר, שהיא טענה מקובלת מצד הדת כמו שנאמר "הכרת תכרת הנפש ההיא" ובא בפירוש המקובל "'הכרת' – בעולם הזה, ' תכרת' – לעולם הבא" (סנהדרין, דף ס"ד ע"ב, צ ע"ב ועוד) כלומר תורתינו אוחזת בשיטה זו שהנפש נכרתת לעולם עולמי עד, ואין "תיקון" בגלגול הבא, לכן אני מתעקש להבין מה אתה סובר שמתגלגל אחרת אפשר לחלק לאין קץ ולטעון שכרת הוא לפש והגלגלו הוא לנשמה וכו' וכו'.
ד. האמת כדבריך, כך רוב טיעוניו הסתמכות מוחלטת על הרמב"ם כאילו היה אלהים, וכעת אביא חלק מטענותיי (אמנם חלקם חלשים ולא מכריעים)
א. נוירונים לא עוברים, נוירונים הם רשתות קשר, וזו רק דוגמא קלושה, לא באמת הסבר. אם כל החכמה המופשטת בעולם היא חכמה אלהית, אזי היא דבר אחד, הנשמות האנושיות מחוברות לחכמה וכל אחת קולטת חלק ממנה. אבל חכמתו של כל אדם שונה במעט משל חברו, הוא מחובר דרך חוט אחר…
אתה שוב יוצר דיכוטומיה בין קשר תוכני לקשר פיזי, אבל אין קשר פיזי בין נפשות, נפשות הן רק תוכן.
ב. רק אמרתי שהגלגולים הם רעיון עתיק יומין ולא המצאה מחודשת, מסורת במובן ההלכתי של תורה שבע"פ וכדו' כמובן שלא רלבנטית כאן, הגלגולים הם לא חלק מתושבע"פ, ולא הלכה למשה מסיני, הם רעיון תיאולוגי עתיק יומין שהיה באומות הקדומות וגם בישראל מזה דורות. המקובלים ראו אותו כמתאים לתורת האלהות שהיתה בידם וסמכו את ידיהם עליו.
מי שלא רוצה לקבל את הרעיון לא חייב, אני רק מתקומם כנגד הטענה הדרדעית שהוא רעיון חדש, מומצא, סותר את המסורת, וכדו'.
ג. האם אתה מתכוין לומר שבמקרה שנגזר על אדם עונש כרת לא יתכן שיתגלגל? נניח שאכן כך, האם זה סותר את הגלגול בכלל?
2. לגבי הצדק האלוהי, ושאר הטענות, אכן התייחסתי אליהן בגוף המאמר, ולכן סבורני כי אין הכוונה באמת לערבב את חשבונות הצדק, אלא רק להצביע על בנק מטרות משותף. ושכך עולה גם מדברי המקובלים.
הטיעון מעונש הכרת בא להוכיח שדעת תורתנו כדעת אריסטו, שהכרתת השכל לעולם עולמי עד לרשעים ולצדיקים חיי עולם הבא לנצח, לפי דעתי הנפש שזוכה לחיי נצח פירושו השכל הנקנה, אך מ"מ מוכח שאין דבר אחר לנפש לאחר המוות בין לרשעים בין לצדיקים.
נסכם את הדיון, אתה טוען שכל מהות הנפש היא תוכנה ואין מציאות אונטולוגית "נפש", בשונה משכל הפועל שהוא יש במציאות, ממילא אדם לא שייך שאדם ייענש על חטאי אדם אחר, אופי האדם, תכונותיו, שכלו בכח ושכלו בפועל (המשוכלות שהשכיל, כל המידע שנמצא בזיכרון) לא מגולגלים, כך שא"כ למה אתה עדיין טוען שיש זיכרונות מגלגולים קודמים, בזמן שהכל בא "רק להצביע על בנק מטרות משותף" ותו לא מידי, אכן תחכום יפה, הפכת את מהות הנפש לאלגוריה אפיסטמולוגית, וממילא הגלגול הוא רק העברת הקליטה של התאי עצב (מטרת תיקונו בעולם, כלומר הנפש לשיטתך) מאדם לאדם אפילו בחייו ללא סדר כרונולוגי (כמו שהבאת בשם האר"י על אריסטו ואבטליון) , וכל זה הוא חחלק התוכנית האלוהית של "בנק מטרות משותף" וממילא דבריך מסתדרים אפילו עם שיטת אריסטו, ובאמת אפילו עם הרס"ג שהרי לא פליגי הא בהא (הרס"ג מדבר על האופי והשכל) והא בהא (המקובלים מדברים על מטרת תיקונה והיא היא הנפש הנזכרת בדבריהם), אין לי בעיה עם הפירוש הזה (הגלגול כמובן כפשוטה של האלגוריה על הנפש) , רק תבהיר זאת במפורש כמו שכתב הרב דסלר.
1. איני מבין מילה אחת מהוכחה זו, מה הקשר לדעת אריסטו, ומה הקשר לשכל הנקנה וכי התורה מדברת על שכל נקנה?
2. אתה מייחס לי דברים שלא אמרתי מעולם, אמרתי שאין מציאות אונוטולוגית של נפש?
3. אני לא מתיימר לדעת מה זה גלגולי נשמות באופן מוחלט וברור, וגם לא אם יש גלגולי נשמות. מטרת המאמר הוא להסביר שגם המקובלים שדברו על גלגולי נשמות לא דיברו על גלגול מוחלט ומלא וחד משמעי, אלא זה רעיון שעומד על הספקטרום שבין דברי הרב דסלר, שרואה את הכל כענין סימבולי לחלוטין, ובין השקפת ביניים שמסתכלת בעיקר על המשמעות בלי להתיימר לדעת איך זה מתרחש מבחינה מציאותית, עם זאת ציינתי שמבחינה פילוסופית כשמדברים על קיום לא פיזי אזי אין 'כפשוטו' ו'לא כפשוטו', אלא מעיקרא זו מציאות שאינה נתפסת בהגדרות שלנו, ויתכן שמה שנראה לנו רעיוני הוא הוא המרכיב המציאותי במישור הזה.