1

ספרים רבותי, ספרים!

ספרים חדשים וגם (מעט) ישנים, בנושאי אמונה ורציונליות, אמונה ומדע, אמונה בעידן המודרני.

אחד המעניינים הוא הספר 'מלכודת האמת', של אשר קושניר.

הרב אשר קושניר, פיזיקאי בהשכלתו, מרצה שנים רבות בארגונים ללימודי יהדות (בשפה הרוסית), זכה להיות מתלמידיו של הרב משה שפירא זצ"ל.

לא להיבהל מהשם, שילוב של פיזיקה ור' משה שפירא, זהו מתכון למשנה סדורה וחד משמעית, ולכן זה מסלול חד סטרי, 'מלכודת', קראת – הפנמת את העקרונות.

אם אתם מחפשים ספר, בו המחבר ילהג על התארים האקדמיים שלו, וישתף אתכם באנקדוטות מרגשות שגרמו לו לגלות את האלהים, אז רוצו לקנות – ספר אחר. כי הספר הזה הוא ספר לימוד.

הספר של קושניר נכתב בקפידה ובדיוק רב, על כל סעיף ותת סעיף עברו מלומדים, רבנים, אנשי מדע, וגם עורכים…

צריכים פשוט ללמוד אותו לפי הסדר, כדי לתפוס את כל הטיעונים של המחבר.

לצערינו אין הרבה ספרים ברמה גבוהה שעוסקים באמונה, שנכתבו ע"י אנשי מדע שיש להם את המומחיות להציג טיעונים לוגיים. אם נשווה את הספר הזה לספריו של הרב מיכי אברהם, הרי שספריו של אברהם מכילים כמויות עצומות של דיונים, וגולשים להמון דברים שמסביב. בעוד הספר הזה מדוייק ומסודר, ולכן לא צריכים הכשרה מיוחדת כדי לצלוח אותו מקצה לקצה.

מצורף תוכן הענינים, מלכודת האמת – תוכן. (וכן המבוא).

אם כבר השוינו לספרי מיכאל אברהם, ניתן לראות שהספר הנוכחי, מתקדם מעבר להוכחת הבורא, ומדבר גם על הרציונל, תכלית הבריאה, מציאות רוחנית, רוחניות, ואפילו נוגע קצת בחכמת הקבלה. הדברים האלו הם חלק מרכזי במחשבת ישראל, שכמעט ולא זכו לביסוס מסודר השווה לכל נפש, עד עתה.

אני מצרף כאן את נספח 1 לספר, 54 עמודים, העוסקים בשאלה 'על הכרח קיומה של מציאות רוחנית'.

נספח 1 המלא.

אם קראתם את הנספח, וקיבלתם חשק לכל הספר (712 עמודים) ניתן להשיג את הספר בדף הבית שלו.

ספר מעניין נוסף הוא ספרו של שמעון מאיר: 5 ראיות לקיום אלהים:

כך נכתב בדף הבית של הספר:

האם יש ראיות חזקות כדי לטעון ברצינות שאלוהים קיים?

בקריאה קלילה ונגישה, ובאמצעות סיפורים ומשלים רבים, הספר מתבונן בתופעות שונות באסטרונומיה, בפיזיקה, בביולוגיה, בתודעה ובמוסר ושואל: מהו ההסבר הטוב ביותר שלהן? האם ניתן אפשר להסביר את מגוון התופעות אלו באמצעות כוחות טבעיים ואקראיים, או שמא ההסבר הטוב ביותר לתופעות אלו הוא קיומו של אלוהים?

הספר משווק היטב בדף הבית, כולל סרטים, וכן אודיו של הספר, אבל לא תמיד מה שמשווק טוב הוא גם גרוע, הבנתי שהספר איכותי ורציני. רוצו לקנות.

המייל של המחבר:shimonmeir35@gmail.com

פודקאסט איתו במכון ידעיה:

הבא בתור הוא ספרו של נעם ממן: התבוננות, הבהרת אמונות יסוד ישראליות.

המחבר מסביר מעולה את השאלות:

בדורנו מתרחש תהליך שלא היה כמותו בכל הדורות. אנו מוצאים את עם ישראל כשרובו מנהל אורח חיים שאינו תואם את דרישות התורה. לא מעט יהודים מנותקים מקיום מצוות ככתבן. במהלך 150 השנים האחרונות עבר עם ישראל תהליך חילון וכפירה שלא היה כדוגמתו: רבים מאסו בדרך המסורה להם מדור לדור, וקם דור אשר החליט ללכת בדרכים שלא שיעורם אבותינו..
למרה הפלא, בחלק גדול מן המקרים אם נתחקה אחרי שורשי המחאה ונהיה קרובים לטענות, נמצא שיש צדק רב בדברי ה"כופרים". יתרה על זאת : אם נעמיק חקר ביסודות האמונה הרווחים בבית המדרש, ניווכח לדעת שהם עומדים בסתירה מובהקת לתורה עצמה !!

את התשובות תוכלו לקרוא בספר, אחרי שתרכשו כאן.

והנה המחבר מדבר על בירור מושגי אמונה:

ד"ר שגיא זקוסקי, כתב את הספר "מחכים למוכיח".

באתר של מכון אור עציון, מתואר כך:

הספר "מְחַכִּים לַמּוֹכִיחַמוכיח כי תורתו של העם היהודי אמת, בניגוד לשאר הדתות והאמונות. כמו כן, הספר מוכיח שגם התורה שבעל-פה, הכוללת את פירוט המצוות ומדרשי חז"ל, אמת לאמיתה. לפיכך, מוכח שרק היהדות האורתודוקסית היא הנכונה.

פרקי הספר מובנים על פי שלושה-עשר עיקרי האמונה היהודית בתוספת פרק אחרון המציג באור ביקורתי אמירות שכיחות בחברה הישראלית. השילוב בין שפה רצינית, נוקבת וישירה שאינה 'עושה חשבון' לאף דת ואמונה, לבין קטעי הומור, ציניות וסלנג, לא ישאיר אותך אדיש, בין אם אתה דתי, אתאיסט, חילוני או מסורתי.

למי מיועד הספר? לאדם החילוני – נשאלת השאלה: "מדוע תקרא ספר המוכיח את תורת ישראל, שהרי אינך מאמין בה?" ובכן, זאת בדיוק הסיבה!

מאחר שכל מילה בספר סותרת את מחשבותיך וסגנון חייך, ומצופה מהאדם המשכיל לקרוא ולבדוק ספרים הנוגדים את דעותיו. בכך, יתקיים אחד מהשניים:

    1. או שתצליח לסתור את האמור בספר,
    2. או שתשתכנע,

אבל התעלמות לא מתקבלת על הדעת.

לאדם הדתי – האם יש בידך תשובות מניחות את הדעת במאת האחוזים לשאלות הבאות:

    1. מדוע אתה דתי ושומר מצוות?
    2. האם אתה יכול להוכיח שהתורה אמת?
    3. מה היא תגובתך למבקרי המקרא הטוענים שהתורה לא מן השמיים?
    4. כיצד יתכן שכל פרשן מפרש את התורה כרצונו?
    5. התוכל להוכיח שדברי חז"ל אמת?
    6. האם בפעם האחרונה שהתווכחת עם אתאיסט הוא נותר ללא מענה לטענותיך?

אם אין לך תשובות ניצחות לשאלות אלו, מחובתך לקרוא את הספר:

למענך, ולמען תדע מה תשיב.

על המחבר – ד"ר שגיא זקוסקי (41), מוזיקולוג ומוזיקאי, חוקר הזמר העברי, מרצה במכללות האקדמיות אחוה וחמדת הדרום. בעקבות לימודיו האקדמאים, בהם העמיק בברית החדשה ובנצרות, החל לחקור את יהדותו מול הדתות האחרות. בגיל 35, לאחר 12 שנות מחקר אינטנסיביות, חזר בתשובה וחיבר את הספר, "מְחַכִּים לַמּוֹכִיחַ", לזיכוי הרבים.

כאן ניתן לקרוא את התוכן וחלקים מן הספר.