1

פיזיקה וקוסמולוגיה אלטרנטיביות

כולנו מכירים את התיאוריות הסטנדרטיות, המודל הסטנדרטי, הדעות המקובלות. לכן מעניין ללמוד קצת על תיאוריות אלטרנטיביות, שמתיימרות להסביר את הנתונים באופן אחר. ישנן המון תיאוריות כאלו, ומכיון שלהדיוט אין יכולת באמת לבחון אותן מול המשוואות, נביא כאן רק תיאוריות של אנשי מדע מוכרים, שיש להניח שלפחות בתור נסיון הסבר, הן מתמודדות עם העובדות.

הלטון ארפ – ההיסט לאדום

מקובל לחשוב שההיסט לאדום נוצר עקב מרחק הכוכבים והתפשטות היקום, אבל האסטרונום האמריקאי הלטון ארפ חשב אחרת, ההיסט לאדום נגרם מאורך זמן קיום הכוכבים, ולא קשור למרחק או לתנועה. ארפ ביקר גם את תיאוריית המפץ הגדול (נפטר ב2013). ארפ עשה את הכשרתו האקדמית בארה"ב, ואף היה חלק מצוותי המחקר במצפים מפורסמים כמו וילסון ופלומר, בהמשך היה גם חלק מהמכון לאסטרופיסיקה בגרמניה ע"ש מקס פלאנק.

לי סמולין – עתיד הפיזיקה

לי סמולין, פיזיקאי תיאורטי במכון ההיקפי באונטריו פרופ' באוניב' ווטרלו, מסביר מדוע תפיסת הזמן המקובלת אצלינו אינה יכולה להסביר כיצד פועל היקום. יש לשנות את תפיסת הזמן וחוקי הטבע. שם ספרו האחרון הוא "הצרות עם הפיזיקה" (2006), בו הוא טוען כי יותר מדי מהר מקבלים פרדיגמות שלא הוכחו מספיק, אישורים ניסיוניים גורמים לעולם המדע לרוץ קדימה ומהר מדי.

ג'ראלד פולק- המצב הרביעי של המים

ג'ארלד פולק, פרופ' לביו הנדסה באוניב' וושטינגטון,  טוען שלמים ישנו מצב צבירה רביעי, שהמדע אינו מתחשב בקיומו. (יש הסברים מעניינים גם באתר שלו).

וול תורנהיל – פיזיקה סולארית

את הרעיון שלשמש ולקרינה הנפלטת ממנה יש השפעות על הפיזיקה, גם בצורה של אנרגיית חשמל, העלה ד"ר עמנואל וליקובסקי, הוא שיתף בכך את אלברט איינשטיין בסוף ימיו של האחרון, כשהתגוררו שניהם בפרינסטון, איינשטיין מתחילה התנגד, שכן כח זה לא נלקח בחשבון בשום משוואה פיזיקלית בתורת היחסות. אך לבסוף הודה איינשטיין שאפשר לבדוק את הדבר (שיחותיהם מתוארות בספר 'לפני עלות השחר', ת"א תשנ"ה). וול תורנהיל, מתמחה בפיזיקה ואלקטרוניקה, פיתח את הרעיון והוא מרצה עליו בבמות שונות, להלן דוגמית מהרצאותיו:

דיויד טלבוט – תורת היקום החשמלי

את הרעיונות של תורנהיל לוקח טלבוט צעד אחד  קדימה, ומשווה את היחסים בין הכוכבים בקוסמוס ובמערכת השמש לציורים עתיקים שלהם, בהתאם לרעיונות הפיזיקה של 'השמש החשמלית'. הוא משווה את תוצאותיו לניסויים תיאורטיים במעבדה של אנתוני פראט.

(התרשמות שלי שהוא קצת הזוי, אבל מה אני מבין?)