נושאים באתר

צוות האתר

צוות האתר

פרוייקט השו"ת – יציאת מצרים

כמדי שנה בפרוס הפסח אנו נתקלים שוב באותן השאלות, השנה ניתן גם את כל התשובות, בהקשר של יציאת מצרים.

 

אלעד: לפני שאתם מספרים על יציאת מצרים, למה אתם חושבים בכלל שבני ישראל ירדו למצרים?

רציו: יש הדים היסטוריים לעובדת הימצאות בני ישראל במצרים: ח יוסף במצרים והשעבוד – הדים היסטוריים

הארכיאולוג דוד ענבר על האבות במצרים

הרקע של התרבות המצרית שמתואר בתורה חייב להיות בן זמן המאורעות, וההתאמה שלו לידע שלנו על מצרים מוכיח שהוא מתאר מציאות:

 ז הרקע המצרי המתואר בתורה

הרשל שנקס: אזכור ישראל במצרים במאה ה15

תגלית: את התורה כתב אדם בשם "משה רבינו"

 

אלעד: למה אתם מתייחסים לסיפור שבתורה כסיפור היסטורי, אולי הוא עוד אגדה בין אגדות העמים?

רציו: לא, התיאור שבתורה הוא תיאור היסטורי: ו1 אימות יציאת מצרים – התורה כמסמך היסטורי וגם עשרות ספרים שנכתבו בהמשך ההיסטוריה מעידים על פרטי האירועים: ו3 יציאת מצרים – בספרי הנביאים

 

אלעד: ולמה היסטוריונים של עמים אחרים לא הכירו בו כהיסטורי?

רציו: דוקא כן הכירו בו, העמים הקדומים האחרים, ובראשם המצרים: ו2 אימות יציאת מצרים – בהיסטוריה הכללית (ראה גם: אזכור יציאת מצרים בתיעודים היסטוריים, באתר 'לדעת להאמין')

 

אלעד: אבל למה זה לא מוזכר בטקסטים המצריים?

רציו: בודאי שמוזכר: ט עדויות מזמן יציאת מצרים

 

אלעד: אז למה רק הדתיים מאמינים בסיפור הזה?

רציו: חבל שאתה קובע קביעות כאלו בלי לדעת, יש הרבה אנשי מדע, אגיפטולוגים, ארכיאולוגים, והיסטוריונים, שמתייחסים ליציאת מצרים כעובדה היסטורית:

הארכיאולוג ייבין: יציאת מצרים כעובדה היסטורית

האגיפטולוג קנת קיטשן וחוקרים נוספים: יציאת מצרים היא עובדה היסטורית

פרופ' בראד ספארקס וחוקרים נוספים: טקסטים מצריים העוסקים ביציאת מצרים

פרופ' א"ש יהודה: תיאור מצרים בתורה, בן זמן המאורעות

פרופ' הרן: המקרא והארכיאולוגיה כעדות לתולדות ישראל

הופמאייר: ההקשר הארכיאולוגי של יציאת מצרים

ד"ר פנינה גל פז פלר: היתה יציאת מצרים?

(ד"ר יהושע ברמן האם היתה יציאת מצרים?– מאתר 'לדעת להאמין')

 

אלעד: ומה עם אלו שמכחישים את יציאת מצרים?

רציו: זו פרשה עצובה שמעורבים בה הרבה אג'נדות של הכחשה וקצת טיעונים:

פרופ' נילי שופק: מינימליזם – מול עובדות

מה לפופוליזם אצל מחקר התנ"ך?

 

אלעד:  אפשר דוגמאות בנוגע למינימליסטים ספציפיים?

רציו: בשמחה,  כדאי ללמוד קצת על פינקלשטיין או על יגאל בן נון.

ראה גם: ישראל קנוהל – מודה במקצת

 

אלעד: אבל טוענים שחסר בתיעוד המצרי?

רציו: י האמנם אנחנו יודעים הכל על מצרים?

"איך זה שלא מצאנו בארכיאולוגיה"…

 

אלעד: עוד טוענים, שלא יכול להיות שהיו שש מאות אלף.

רציו: טיעון סרק, המספרים 'שלא יאומנו' ביציאת מצרים (ראה גם באתר 'לדעת להאמין': יציאת מצרים וגודל האוכלוסיה המצרית).

 

אלעד: לא ברור לי מתי בדיוק התרחש האירוע הזה, ואיך זה מסתדר עם הכרונולוגיה המצרית?

רציו: קודם כל קח מידע בסיסי:

זמנה של יציאת מצרים – מידע בסיסי

תיארוך יציאת מצרים – ד"ר יצחק מייטליס

להרחבה ופירוט על המאורעות ביחס לכרונולוגיה ראה:

יציאת מצרים בארכיאולוגיה ד"ר בני גזונדהייט

ד"ר בני גזונדהייט: ארכיאולוגיה ויציאת מצרים

קובי מרוז: תיארוך יציאת מצרים לאור הממצאים

מקרא וארכיאולוגיה – אריה רכס

ד"ר ברמן: תיאור התורה ביצי"מ – מזמן המאורעות

 

אלעד: שמעתי שיש כמה שיטות בתיארוך, אפשר פירוט?

רציו: כן, יא1 התיארוך המצרי

האגיפטולוג דיויד רול מתארך את יציאת מצרים

תיארוך מצרי חילופי – ע"פ בדיקות פחמן

וליקובסקי – תיארוך יציאת מצרים ועדויות מצריות

פענוח יציאת מצרים – 'הארכיאולוג הערום', שמחה יעקובוביץ

 

אלעד: ומה עם קריעת ים סוף?

רציו: האם יש זכר לקריעת ים סוף בקברות הפרעונים?

קריעת ים סוף בנביאים א – פרטי האירוע

קריעת ים סוף בנביאים ב – כחלק מהתגלות ה'

הנמצא סוף סוף מקומה של קריעת ים סוף?

 

אלעד: איך אפשר להבין נסים כאלו? והאם אין דרך טבעית לפרש אותם?

רציו: נס וטבע ביציאת מצרים

 

אלעד: אם זה כל כך משכנע, למה המצרים לא השתכנעו?

רציו:  מדוע המצרים לא השתכנעו מנסי יצי"מ?

 

אלעד: ומה עם כל אגדות חז"ל על יציאת מצרים, יש דרך לאמת אותן?

רציו: יא2 התורה שבעל פה ומסורת מצרים

 

אלעד: אבל למה חז"ל הכחישו את המפורש בתורה שהיו במצרים 400 שנה ואמרו שרק 210?

רציו: זמן שהות בני ישראל במצרים

 

אלעד: ראיתי איזה ליצן בשם אלעד לאור שפרסם סרט 'יציאת מצרים הסיפור האמיתי', אפשר התייחסות?

רציו: אכן, יותר מתאים לפורים, אבל קח בכל אופן: יציאת מצרים ה"סיפור האמיתי"

 

אלעד: זהו? ונגמרה לכם התחמושת?

רציו: לא, יש באתר עוד עשרות מאמרים רלבנטיים, אבל לא באנו להפציץ אותך, אם יש עוד שאלות, אנחנו כאן 24/7.

שתף מאמר זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email

תגובות ישירות

8 מחשבות על “פרוייקט השו"ת – יציאת מצרים”

  1. נהדר חבל שאין שו"ת כזה מקוצר גם בנושאים אחרים כמו הימצאות כוח עליון ,נשמה וכו..זה ממש עוזר כי יש כל כך הרבה חומר באתר וממילא לא מוצאים מה שבדיוק מחפשים וכך גם אפשר לתת לינק למחפשים לשו"ת ומשם יותר קל למצוא הכל
    ממש תודה נהדר (מקווה שהרמז היה מספיק ברור)

    1. כרגע אין זמן להאריך….
      אציין רק דוגמא אחת,מהמלים הראשונות,הסרט מדבר על פרעה אחמוסה, ואין דבר כזה, זו שגיאה של שמחה יעקובוביץ שהוא מפיק סרטים, שטען ש'אחמוסה' הוא אחיו של משה, כי משה גדל בחצר המלכות. הבעיה ששמו של פרעה הוא יעחמס, ואחמוסה הוא רק שיבוש של איזה תרגום לועזי. באופן כללי אין שום יחס לכרונולוגיה ולזמנים.

      1. שלום כבוד הרב (מניח שרב, כן?),
        ישר כוח על עבודתכם באתר זה. כן ירבו.

        כעת התייחסות לדבריך. לעניות דעתי, כשקבלים לעיון כזאת עבודה שנעשתה על ידי מישהו אחר, שעניינה בירור האמת, וקירוב ישראל לאביהם שבשמים, ראשית כל יש להתחיל את המענה באיזשהו "ישר כוח" ו\או "חזק וברוך". פרגון הדדי. הבעת הערכה הדדית על עבודת השם המשותפת של כולנו.

        דבר שני, שים לב שכשאתה מבקר עבודה של מישהו אחר, אתה נותן פתח למקטרגים אנטי-דתיים להשתמש גם הם בדיוק בביקורת זו. לכן צריך לתת ביקורת בצורה זהירה ועניינית ביותר. הביקורת שאתה נתת היא "הסרטון מלא שגיאות". זאת לא ביקורת עניינית וגם לעניות דעתי לא זהירה. הסרטון מבוסס על מקורות ידועים, מוכרים, חזקים. אפשר להתווכח עם כל דבר, אבל לפטור עבודה של מישהו אחר פשוט ב-"מלא שגיאות", זה לא יסודי ולא רציני ולא מהווה ביקורת זהירה ועניינית כאמור לעיל.

        לעצם העניין: השם של פרעה – זה נקרא "מלא שגיאות"…? שם זה מוכר בעולם ואינו סתם טעות בעלמא של מישהו, הנה:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Ahmose_I

        עוד אמרת – "אין שום יחס לכרונולוגיה ולזמנים". אם אתה נצמד לתארוך המדעי, אתה צפוי לגלות בזמן של יציאת מצרים על פי היהדות, שושלת פרעונים חזקה, ללא שום אירוע של קריסת הממלכה (כפי שהיינו צריכים לצפות אחרי עשר המכות וטביעת שאריות הצבא בים סוף). על כורחך שהתארוך המדעי לא מדויק. ואם תבדוק (למדת פיסיקה?) על מה מבוסס התארוך המדעי, תראה שאכן שיטת התארוך המדעי המקובלת, פחמן C14, מאוד לא חד משמעית. היא מבוססת על הנחות יסוד, כגון שידוע למדען היום מה היה ריכוז ה-C14 בממצא הארכאולוגי בעבר (הנחה מאוד מאוד יומרנית), ועוד. על כורחך, לא ניתן לסמוך על התארוך המדעי באופן מלא.

        שוב, ישר כוח על פועלכם. ה' יצליח את דרכיכם לטובה בכל.
        גיל

        1. שלום רב לכבוד תורתו
          יש לי הערכה רבה כמובן לכל מעשה טוב
          אבל לדעתי אם אתה מפרסם מסמך שגוי אתה זה שנותן פתח למקטרגים אנטי דתיים.
          הדת לא תלויה במה שאני אכתוב או שאתה תכתוב, ואם אחד משנינו טועה או ששנינו טועים זה לא קשור בכהוא זה לאנטי דתיים, אלא למי שטעה והוא אמור לתקן את טעותו.
          השם 'אחמוסה' הוא כאמור כינוי לועזי, שאינו מייצג את המקור המצרי, כך משה רבינו נקרא בתרגומים הלועזיים 'מוזס', אבל זו עגה לועזית, אין לה משמעות מבחינה אטימולוגית או היסטורית, וכך גם פרעה יעחמס. אינו נקרא במקור אחמוסה, ולכן התיאוריה שנקרא כך משום שהיה אחיו של משה שגויה.
          יעחמס אכן נלחם בחיקסוס, ויוסף בן מתתיהו זיהה את החיקסוס עם בני ישראל (לא מדוייק שהיו עם כנעני).אבל דוקא וליקובסקי זיהה את החיקסוס עם עמלק.זיהוי החיקסוס עם ישראל מעורר בעיה, שכן ישראל היו משועבדים במצרים, ואילו החיקסוס שלטו במצרים ואף העמידו פרעונים חיקסוסיים.
          אסטלת הרעב מתארת את אמחותפ שמלך בשושלת השלישית, יותר מאלף שנה לפני יציאת מצרים.
          הממצא בקבר בני חסן לא מתאר את בני ישראל היורדים למצרים, וגם לא שיירה מלכותית, הוא מתאר שיירת סוחרים.
          בתורה לא כתוב שבני ישראל זעקו אל האלהים, הפסוק מצוטט בסרט באופן מטעה.
          הממצא בסרביט א-חדם הוא לא ב'אותיות שמיות', אלא בכתב פרוטו סינאי, שהוא יחודי לסיני.
          אין שום התיחסות לזמנו של פפירוס איפובר, האם הוא מתאים לתקופת יעחמס שנטען לעיל שהוא פרעה של יציאת מצרים?
          אני לא מכיר את המשפט "אנשים צמאים בגלל הדם" בפפירוס איפובר.(גם משפטים אחרים מובאים בצורה לא מדוייקת)
          קברי הנואמיס שוב מתוארכים לאלף שנה לפני יציאת מצרים.
          עם זאת הממצאים אכן רלבנטיים בחלקם, אבל התעלמות מההקשר הכרונולוגי שעלול להוות בעיה (לא תמיד, למשל למצבת אל עריש אין תאריך, פפירוס איפובר יכול להיות שייך לשתי תקופות) לא מוסיפה לאמינות הטיעון.
          התיארוך המצרי לא בנוי על פחמן 14, אלא על שחזור תיאורים היסטוריים וארכיאולוגיים, יש בו בהחלט חלקים צולעים ורופפים, ואפשר בהחלט להטיל בו ספק. אבל אין טעם להתעלם ממנו לחלוטין ולתפוס את החבל בשני הצדדים, אי אפשר לטעון שזה "מדעי" או "על פי הארכיאולוגיה" כשזה לא כך. וליקובסקי למשל יצר תיארוך חילופי, לא עשה מהכל סלט. רוטשטיין ולוי מייחסים את הנואמיס לבני ישראל ע"י תיארוך חילופי, אבל לשיטתם לא יתכן קשר לחיקסוס וליעחמס.
          לדעתי, אדם שיש לו ידע בסיסי בארכיאולוגיה, הסרט לא יגרום לו להשתכנע אלא להיפך.
          בכל אופן יישר כח גדול ובהצלחה, ותמיד כדאי לציין מקורות.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *