האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

קישור למאמר: https://rationalbelief.org.il/%D7%A7%D7%9C%D7%9E%D7%9F-%D7%9C%D7%95%D7%A8%D7%A0%D7%A1-%D7%9E%D7%93%D7%93-%D7%A4%D7%A9%D7%95%D7%98-%D7%9C%D7%90%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99%D7%AA-%D7%93%D7%AA/comment-page-1/

קלמן לורנס: מדד פשוט לאמינות של ראשית דתות

קלמן לורנס מציע גישה חדשנית למידת אמינות סיפורי התגלות ודוקטרינות דתיות, באמצעות מדד הסתברותי פשוט. הוא טוען כי אמונות דתיות נובעות מאירועים טבעיים וחוזרים על עצמם, בעוד שמדוברות על התגלויות מורכבות פחות סביר שיתרחשו. עם זאת, תוצאותיו מפתיעות: רוב הסיפורים הדתיים מתעדים התגלויות בפני קבוצות קטנות בלבד, מה שמעלה שאלות לגבי אמינותם. לורנס מספק ניתוח סטטיסטי ובחינה של המקרה המיוחד של מתן תורה, שמתבטא בהתגלות בפני עם שלם, ומציע תובנות חדשות על התפתחות הדתות מכללות.
תמונה של צוות האתר

צוות האתר

[WORDPRESS_PDF]

קלמן לורנס, במאמר קצר ופשוט על אמינות של סיפורי התגלות, נסים, ושאר אירועי ראשית של דתות:

אני מניח הנחה פשוטה: אירועים טבעיים עשויים לחזור על עצמם באופן כללי, אירועים מורכבים עשויים שלא להתרחש יותר מפעם אחת.

הסיבה היא שאירוע שאינו מורכב מהרבה פרטים, נובע מן הטבע, ולכן יקרה שוב. אירוע אזוטרי כולל פרטים רבים שאין סיכוי גדול שיחזרו על עצמם בצורה מדוייקת.

כך לדוגמא, הסיכויים שבזריקת קוביה יתקבל ערך כל שהוא 5 פעמים ברציפות, גבוה יותר מאשר שתתקבל סדרה מדוייקת שהוגדרה מראש.

ובכן, אירוע של היווצרות מיתוס על תקשורת בין אדם לאל, הוא אירוע כללי. זה דבר טריויאלי ומתבקש לאמונה, לדת, והרוב המכריע של הדתות בהיסטוריה האנושית, קשורות איכשהו בהתגלות אלהית או בהעברת מסר לא טבעי.

מכיון שהאירוע הזה חוזר על עצמו הרבה פעמים, בהחלט יש בידינו לעשות סדר ולקבוע מדד הסתברותי לצורה בה יופיע. הוא יכול להופיע בצורה של התגלות לאדם אחד או שניים, או להרבה יותר.

יש להניח שאם היה אפשרי וטבעי וסביר לדתות לדווח על התגלות בפני המונים, היינו מוצאים הרבה יותר מיתוסים הקשורים בסיפור כזה, של התגלות המונית.

באם ניתן היה להפיץ מיתולוגיות על גילויים קבוצתיים מכל גודל, כך היה נראה תרשים של ראשית דתות העולם:

אבל במציאות, התפלגות הסיפורים על ראשית הדתות בעולם לפי מספר משתתפים, נראה כך:

כנראה שהססטיסטיקה הזו מלמדת שזה מאד לא סביר או בלתי אפשרי לבדות שרק על גילוי המוני. אולי הסיבה לכך היא שהסיכויים להתקבלותו של סיפור לא נכון או לא מדוייק, הם ביחס הפוך למספר האנשים המעורבים בטויית הסיפור.

יש רק יוצא דופן אחד: סיפור הראשית הישראלי, המתועד ברצף, ומלמד על התגלות בפני עם שלם של למעלה מ2 מליון איש.

מתן תורה

ויש גם וידאו עם הרצאה שלו על הנושא מועידת סיני:

ucdhrx, vnmd,
ובגירסת המצגת:
0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
26 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
שלום
שלום
26 days ago

השאלה למה הכוונה שאין שום דת שטוענת להתגלות המונית, אם הכוונה לסתם סיפור של התגלות או נס המוני כמדומני ששמעתי ממיכאל אברהם שזה לא נכון ויש סיפורים כאלה , אולי הכוונה שאין שום סיפור כזה עם מסורת היסטורית?

שלום
שלום
25 days ago

1. מה נפק"מ אם זה התגלות או נס , אם היה איזה נס המוני שעשה אדם שמדבר בשם האל , אין לזה שום משמעות?

2 אני ממשיך עוד שאלה ששאלתי ממקום אחר , הרב כתב , שלגבי יהודי ודאי אין מה להתאמץ כדי להשאר יהודי כי רואים בקלות את ההבדל בין היהדות לדתות אחרות, ולגבי הגוי מזימבבואה זה לא ידוע ולא מעניין ,
השאלה שלי , היא מניין שזה בסדר לסמוך על זה ? הרי ודאות ודאי אין פה , ואולי בדבר כל כך חשוב הקב"ה מצפה מבני אדם להתאמץ קצת יותר כמו בכל השקעה אחרת בחיים שבן אדם הופך עולמות כדי לדעת שההשקעה משתלמת ודאי ולא ספק ?

3.יש קורסים שהרב מעביר בסגנון הזה של "דע מה שתשיב"?

שלום
שלום
25 days ago

אין וודאות בכלום כמובן , אבל ודאי שיש איזה מידה שבני אדם פועלים לפיה ,
ניתן משל : נניח שבן אדם יצטרך להמר בתחרות סוסים בסוס מסוים ,מתוך 10 והוא רואה סוס אחד חזק חירשים ביחס לאחרים אבל הוא לא באמת בדק שהוא גם הכי מהיר , יתכן שסוס רזה פתאום יעקוף אותו , מן הסתם הוא יבדוק קצת יותר לעומק מהתרשמות,
כך אנו כמאמינים סוג של "מהמרים" על היהדות כי היא נראית אמינה ומרשימה וייחודית , אבל אני לא חושב שיש מישהו שבאמת "בדק את כל הסוסים" , זאת אומרת , אם תשאל בן אדם למה דת השינטו למשל לא הגיונית , יתכן שהוא אפילו לא מכיר אותה .
אני לא באמת בא לומר שכל אחד צריך לצאת למסע בעולם ולהתחיל לבדוק את כל הדתות , אבל באמת איזה הצדקה שכלית יש לבן אדם לבחור להשאר שפוי , אם בכלל צריך כזאת?

2. יש איזה מאמר באתר על חובה מוסרית בספק? זאת אומרת האם בספק יש לבן אדם חובה להתנהג בצורה מוסרית או לא ?

3. האם יש עדיפות למונותאיזם על פוליתאיזם, מלבד עצם המסורת שלנו? זאת אומרת אם נניח שאין לנו מסורת , האם יש איזה עדיפות מוסרית או פילוסופית להאמין דווקא באל אחד ולא בכמה

שלום
שלום
25 days ago

קודם כל אני באמת מודה על כל התשובות , זה לא מובן מאליו וזה חסד גדול , ודבר שני , תמחל לי על דברים שנשמעים לרוב האנשים מובנים מאליהם ואני קצת נבוך בהם , לא הביישן למד 🙂 אני חושב שאצל הרבה מאמינים יש בחינה מסוימת של הימור , גם 90 אחוז אמונה זה סוג של הימור ובאופן כללי אמונה זה לא אחוזים זה שכנוע , איני יודע אם עניין ודאות או לא כי זה לא מעניין אותי , זה מספיק חזק כדי לחייב אותי .
2.לא התכוונתי דווקא לדת השינטו אלא באופן כללי ביחס לדתות שאנחנו לא ממש מכירים , ובאופן כללי על סמך מה אתה אומר שכל הדתות לא מנסות בכלל להוכיח את עצמן
3. לצערי לא מספיק ברורה לי הבעיה הפילוסופית בפוליתאיזם , אשמח לשמוע

דניאל
דניאל
24 days ago

לגבי 3 כדאי לציין שהפוליתאיזם לא נולד כי מישהו החליט שלא מספיק לו אל אחד, בני אדם הסתכלו בטבע וראו כוחות שונים ואף מנוגדים ומכאן הסיקו שיש כוחות שונים ששולטים בהם, היום אנחנו יודעים שבטבע יש אחידות והרמוניה מופלאים, ואין שום סיבה להניח שיש יותר מכח אחד מאחורי המציאות.

במילים אחרות לאור הידוע לנו כיום, ההיגיון הפשוט הוא שיש סיבה אחת מאחורי היקום.

שלום
שלום
23 days ago

1.כתבת שהדתות בגדול לא מנסות להוכיח את עצמן, ואני מבין את זה , השאלה שלי האם זה נכון להכליל את כל הדתות כאחד , אעפ שכנראה אין באמת בן אדם שעבר על כל אחת ממאות הדתות שקיימות בעולם ?
2. לגבי ההבדל בין מונותאיזם לאלילות, לא ברור לי כל כך הבעייתיות המוסרית והפילוסופית , (כנראה קוצר המשיג) אם יש איזה מאמר אשמח לקרוא .

שלום
שלום
22 days ago

1. הבנתי ואני מסכים כמובן , רק הרב כתב שכמובן יש מי שעבר על כל הדתות , הרב מכיר מישהו כזה ? או שזה סתם סברא מובנת מאליה?

2. אפשר הסבר בעברית מדוברת מה הכוונה "נעדרת שום הגדרה לוגית קוהרנטית"?

3. לא הצלחתי להבין למה חיבת להיות סיבה אחת , למה לא יכול להיות 2 סיבות להכל?

שלום
שלום
22 days ago

למה 2 ישויות הן מוגבלות כל אחת ?

שלום
שלום
22 days ago

למה אין אפשרות ששניהם לא מוגבלים כלל?

שלום
שלום
19 days ago

תסלח לי שאני חופר אבל אני עדיין מרגיש שחסר לי פה משהו , לפי ההימור של פסקל שווה לבן אדם להקדיש את חייו הזמניים בשביל סיכוי קטן לעולם הבא , אז למה שזה נוגע לדתות אחרות אנחנו "מחפפים" את העניין? כמעט אף אחד לא באמת בודק את העניינים כמו שצריך וסומך על התרשמות בעלמא , אולי אני מגזים וזה סתם ocd אבל לא מצליח להבין למה לפי ההגיון הזה בן אדם לא יקח איזה כמה שנים לבדוק את כל הדתות בעולם? זה נשמע קצת תלוש אבל מה עם ההימור של פסקל?

שלום
שלום
19 days ago

הטיעון של פסקל כאן מתייחס לבדיקה עצמה , שווה לכאורה להשקיע זמן משמעותי מהחיים כדי לבדוק את כל הדתות לעומק , ואז להתמסר לדת הכי הגיונית בעיניך , אבל מי בודק ברצינות ? אני לא בא להגיד שחובה לבדוק , אני בא להגיד שאולי זה מוכיח שההימור של פסקל חסר היגיון כי אם לא כך אין לדבר סוף.

לא מצליח להבין למה מספיק דק' ספורות כדי לבדוק את העניין , יש כל כך הרבה דתות בעולם , שהרבה אנשים בעולם אוחזים בהם , כולם מאמינים בהם בלי שום ראיה לדבריהם ? מן הסתם יש להם טענות כמו הנוצרים או המוסלמים שיש להם טענות (לא משהו אבל הם מנסים) ולבדוק אותם זה עניין שלוקח זמן אבל מי עשה את זה ,
והדוגמא שהרב נתן שאנשים מגבשים דעה בכל דבר גם בלי וודאות זה גם כן סוג של הימור שאין לו בהכרח השלכות חמורות , מה שאין כן בבחירת דת , אין דבר חשוב יותר מזה לאדם.

שלום
שלום
18 days ago

לגבי המאמרים באתר , חוץ ממאמר שסוקר חלק מהדתות , אתה פשוט כותב שאף דת בעולם לא מנסה להוכיח את עצמה ,ואני מחזיק אותך כאדם אמין כמובן , אבל תכלס אין לי שום מידע חוץ מזה שאמרת ככה , אם מישהו היה דוחה את היהדות בגלל שיובל נוח אמר שהיא לא אמינה , זה לא היה בסדר , מאי שנא?

בגדול אתה צודק , בשום תחום אחר בחיים לא היה לי הוה אמינא להשקיע כל כך הרבה אבל בגלל חשיבות הדבר , עולם הבא , משמעות החיים וכו' , אולי כן שווה להשקיע מאמץ מרובה?

שלום
שלום
17 days ago

תגובה אחרונה ואני משחרר 🙂 ,
אני חותר לאמונה שלמה ומרגיש רק שחסרה לי הנקודה הזו , תמיד כולם מדברים על הייחודיות שביהדות ושכל הדתות לא מבוססות ,
אשמח שתפנה אותי איפה בגוגל אפשר לראות את מה שאתה אומר? או אפילו ספר שעוסק בנושא , זה לא קושיה אני באמת רוצה לקרוא על זה פשוט בגוגל לא מצאתי כלום (בויקיפדיה אין ולא אמור להיות סך הטיעונים של כל דת ורמת האמינות שלה) , ולא מכיר ספרים שעוסקים בנושא , גם להניח לזה זאת אחלה אופציה אבל איך בונים ככה אמונה?

יוסף
יוסף
6 years ago

נראה לי שקוראים לו לורנס קלמן לא קלמן לורנס