1

שאלה: האם חטא העגל לא פוגם באמינות מעמד הר סיני?

שאלה:

שלום, כהתרסה טוענים האתאיסטים שאנחנו שמסתמכים על טיעון העד והכמות ה "מזעזעת" של שישים ריבוא למרגלות הר סיני, הם טוענים שאיך הם עשו עגל מזהב למרות שהם שמעו את שני הדיברות הראשונות? ע"כ הם טוענים שכנראה שהמעמד לא כ"כ ריגש אותם וזה ראיה בשבילם שהמעמד לא התקיים. איך באמת ניתן ליישב את הדבר הזה? הרי אנחנו מסתמכים על טיעון העד בטענה שהתורה אמת. ובזמן הזה בני ישראל עשו עגל מזהב, למרות שהם שמעו מפורשות את שני הדיברות הראשונות.

תשובה: 

שאלתך שאלה טובה, אבל לא קשורה לאתאיזם, יש סיפור על אנשים ששמעו את עשרת הדברות וחטאו. אפילו אם היינו מניחים שמשה רבינו צעק את הדברות בקול שלו, ואלהים לא קיים. עדיין הרי אנשים שמעו את זה והאמינו במעמד ובכל אופן חטאו.
אבל אני חושב שזו לא קושיה מוכרחת, כי ניתן לפרש "לא תעשה לך פסל וכל תמונה ולא תעבדם", לפסל ותמונה של אלהים אחרים, אבל תמונה של אלהי ישראל כדי לעבוד לו, חשבו שמותר. או שחשבו שהאיסור נאמר מכיון שמשה קיים והוא המתווך, אבל כשהבינו שמשה מתמהמה ואולי מת, חשבו שהשליחות שלו נהרסה, ואין מתווך, וחייבים להשיג מתווך אחר. נכון שהרעיון למצוא מתווך בדמות של עגל מזהב נראה לנו חסר פשר, אבל בזמנם היתה לזה משמעות, וזה היה חלק מהתרבות האנושית שהתרגלו אליו אלפי שנים.