נושאים באתר

צוות האתר

צוות האתר

שאלה: האם כולנו ממזרים?

שאלה: לפי החשבון שלי יוצא שקרוב לודאי שכמעט כולנו ממזרים שהרי במסכת קידושין בפרק עשרה יוחסין התלמוד מאריך בכמות ההזויה של הממזרים שהיו בזמנו בעם ישראל ושם רואים שזה לא היה יחידים בעם אלא אלפי נוכחות נכבדה של ממזרים במגוון מקומות מגורים ושם אף מובא שכבר בימי עזרא היו הרבה מאוד ממזרים בעם וכשאני מחשבן כמה פעמים אדם מדורינו מיוחס לשנים אלו אני מגיע למאות מליארדים שהרי אם אני נותן לכל דור 30 שנה ואני מכפיל כל אדם ב2 הורים כפול כמות הדורות מזמנינו ועד זמן התלמוד וזמן עזרא אני מגיע לכך שכל אדם מיוחס לאותם דורות מאות מליארדי פעמים [ואף יותר מיזה] וא"כ מסתבר שבין כל אותם מליארדי פעמים היה לפחות סב אחד מאותם אלפי ממזרים שהיו בזמנו והרי מבואר בתלמוד שאז הם היו מעורבבים בעם ישראל וא"כ קרוב לודאי שכל אחד מאיתנו ממזר וא"כ קשה לי א. איך ברמה ההלכתית אנחנו מסתדרים [מלבד לגבי נישואין יש גם ברכת כהנים ועוד] ב. איך אפשר להסביר את זה שלתורת האמת היתה כזו פאשלה בסיסית בכך שהיא נתנה הוראה שלא יכלה להישמר בפועל בישראל

תשובה: יש כאן שגיאה מהותית, התלמוד מספר על המקומות שהוחזקו כממזרים ולכן פרשו מהם ולא התחתנו מהם, גם אם היו אלפים. אמנם ישנה כן שאלה בנושא, שהרי מספיק שממזר אחד ייטמע בטעות, (ברור שיש ממזרים שממזרותם לא נחשפת), וכולנו הצאצאים שלו, את החשבון הזה עושה פרופ' שנרב בספרו קרן זוית.

אבל גם על זה כבר אמרו חז"ל "ממזר לא חי", מאמר שניתן לפרשו בשתי צורות: פשט הדברים הוא שכל ממזר שאינו ידוע, הקב"ה דואג שימות ולא יתחתן, כדי לשמור על טהרת עם ישראל. וניתן גם לפרש בדרך אחרת, שהכוונה היא שהקב"ה ציוה אותנו להתרחק מממזר שידוע לנו, והוא לא יכול לצוות אותנו על מה שאנחנו לא יודעים, ואם רצונו שלא ייכנסו ממזרים לעם – הוא יכול להרוג אותם, ממזר שהקב"ה לא רוצה שיכנס לעם – לא חי, ואם הממזר הזה לא הומת, כנראה שזה לא פוסל אותנו.

פסול הממזר הוא הלכה, ואם ההלכה קובעת שממזר סמוי אינו נטמע בעם, הרי שאין לנו דין ממזרים. ישנה הלכה נוספת שממזר אסור רק בודאי, וממזר ספק אין בו איסור ממזרות, וכנראה היא קשורה גם ברעיון הנ"ל, שהממזרות נובעת מההרחקה של העם את הממזר, ולכן כל עוד אין וודאות שהוא ממזר אנחנו לא מתאכזרים אליו ולא מוציאים אותו מן העם, ולכן אין לו דין ממזר, למרות שסטטטיסטית חצי מה'ממזר ספק' הם אכן ממזרים. וגם על זה אמרו 'משפחה שנטמעה נטמעה', והכוונה למשפחות שהיה בהם ספק ממזרות, כיון שאינו אלא ספק וחשש, למרות שלכתחלה התרחקו ממשפחות כאלו, כיון שנטמעו שוב אין מתרחקים מהן.

שתף מאמר זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email

תגובות ישירות

19
Leave a Reply

avatar
 
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
8 Comment threads
11 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
ממזרצוות האתרמרדכיאלי Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
ממזר
Guest
Member

אני פשוט לא מצליח להבין נשים שמחכות לגט שיינתן מ"רצונו" או לפחות הסכמתו של הגבר- ומאבדות שנים של זוגיות ופוריות,ואני גם לא מכיר בכלל במושג הדתי הבלתי מוסרי בעליל "ממזר"- ולא מקובלת עלי אפליה- לא של נשים ולא של " ממזרים"-אבל היות ואינני מאמין בפוליטיקאים- אזי אני מאמין במרי אזרחי של כל ה" עגונות" ומסורבות הגט החילוניות כנגד הרבנות ובתי הדין! ואני מאמין שרק ריבוי " ממזרים" יפתור את הבעיה- ובסופו של דבר יאלץ גם את הפוסקים האורתודוכסים המודרנים לבטל את ההלכה הבזויה הזו! אני פועל בנושא רק מתוך איכפתיות- בסך הכל בעיית " פסולי החיתון" ובעיקר " חסרי הדת"-… Read more »

ממזר
Guest
Member

פרימיטיבים-מספיק עם השטויות האלו!
אין דבר כזה "ממזרים"!
אני קורא לכל ה"עגונות" ומסורבות הגט החילוניות-לשים פס על הרבנים-לא לחכות לגט בכלל,ולהמשיך בחייכן עם בני זוג חדשים-וכמובן ללדת ילדים!
כן יירבו "ממזרים" בישראל!!!

אלי
Guest
Member
אלי

התגובה האחרונה שכתבתי כוונה לדברי מרדכי שטען שלא התחתנו איתם ולא באה לערער על התשובות של צוות האתר על עצם השאלה. ולגבי מה שכתבתם פה שהם לא שרדו בתוך העם, האם אתם מתכוונים לומר שיתכן שכיון שלא התחתנו איתם כל הממזרים עזבו את הדת?. ולגבי טענתכם שבתלמוד מובא רק מקומות שנמנעו מהם מפני טהרת היחוס, אצטט כמה מקורות בהם רואים שהיו ממזרים שהתערבבו ולא נמנעו מהם, ובחלק מהמקרים אף שהיו חכמים יחידים שידעו על כך, הם לא סיפרו לציבור הרחב מי הממזרים. הדוגמאות כלהלן: "אי שתיקו שתיקו ואי לא מגלינא עלייכו הא דאמר שמואל תרתי זרעייתא איכא בנהרדעא חדא מיקריא… Read more »

מרדכי
Guest
Member
מרדכי

יש שתי אפשרויות:
א. הממזרים התערבו בעם. כולנו צאצאיהם.
ב. הממזרים נדחו ע"י העם, התערבו בגויים והתבוללו.

מה סביר יותר?

לפי אפשרות א, חכמי ישראל איבדו את מנהיגותם, לא הצליחו לעמוד בפרץ, ואיכשהו הפרשיה החמורה נשכחה.
לפי אפשרות ב, העם עמד על שמירת ההלכה, וקבוצה של אנשים שחייהם בתוך היהדות קשים, התבוללה – כמו קבוצות רבות מאוד לצערנו, ורוב עשרת השבטים.

בעיני, אפשרות ב סבירה לחלוטין. אפשרות א רחוקה. כעת תוסיף את חזקת כשרות – ותקל הכרעה הלכתית כאפשרות ב.

מרדכי
Guest
Member
מרדכי

אני מתקשה להבין את הדיון.
הרי הלכה היא שאין להתחתן עם ממזרים.
אם כן, נקודת המוצא שלנו צריכה להיות ברורה: המשפחות הכשרות בעם התרחקו מהממזרים, ולא נישאו איתם. גם אם היה נגע ממזרות רחב, עדיין ההנחה הסבירה, הנתמכת בחזקת הכשרות של כאו"א, היא שהעם לא התחתן עם אותם ממזרים.
ולכן, למה להניח שברבות הימים כולם התחתנו איתם?

אלי
Guest
Member
אלי

לא הבנתי את טענתך
הרי ידוע לנו על אלפי [ורבבות] ממזרים שהיו באותם דורות וכיום אין לנו אפילו אחד שנשארה עליו מסורת מאז שהוא ממזר אז לאיפה כל אותם ממזרים נעלמו?
מוכרח שבמשך הדורות נשכחה ממזרותם והם נטמעו בישראל הכשרים, ומוכח שאותה הנחה שהנחת ש"העם לא התחתן עם ממזרים" לא התממשה בפועל
ולא נשכח שבתלמוד במסכת קידושין מובא סיפורים על ממזרים רבים שהתערבו בישראל שהתלמוד עצמו מספר על כך שלא נמנעים מלהינשא להם [עד כדי שאחד האמוראים לא רצה להינשא כי כל אדם היה מבחינתו ספק ממזר] – מומלץ לעבור על כל הסוגיא בתחילת פרק עשרה יוחסין

אלי
Guest
Member
אלי

ברוב אין ידיעה ברורה על האדם המסויים שלפני אך כאן זו ידיעה ברורה [כמעט] על כל אחד שהוא ממזר ולא רק סטטיסטיקה על הציבור שודאי חלק ממנו ממזר
וכשזו ידיעה ברורה כמעט ללא ספק על אדם ספציפי שהוא ממזר אי"ז משנה מה סוג ההוכחה
אא"כ אתם סוברים שאי"ז ידיעה ברורה על כל אחד אלא רק ספק והידיעה היא רק על הציבור כולו שיש בתוכו הרבה ממזרים אך לדעתי אי"ז נכון כי אדם שמזמן האמוראים יש באילן היוחסין שלו מליארדי מליארדי מליארדי ענפים ובאותו דור היה נגע עצום של ממזרים רחוק לומר שאפילו ממזר אחד לא התערב לו ביחוס

אלי
Guest
Member
אלי

ומדוע ידיעה מסוג החשבון שהובא בשאלה לא נחשבת ידיעה?
אא"כ אתם מערערים על ההנחה שזה ידיעה של כמאה אחוז

אלי
Guest
Member
אלי

לדעתי ניסוח השאלה כן היה נכון, כי אם מצאנו אלפי ממזרים החל מדורו של עזרא וכלה בדור האמוראים, וכיום אנו לא מכירים אפילו יהודי אחד שיש עליו מסורת שהוא ממזר, בהכרח שכל אותם אלפים התערבו בעם ישראל, וגם אם בתחילה נזהרו מלהינשא להם, במשך השנים הם נטמעו בעם ישראל. והסיבה שחשוב להדגיש את זה, כי לפ"ז כיום הדבר כמעט ודאי שכולנו ממזרים ואי"ז רק ספק, שהרי הזוי לחשוב שציבור כזה ענק של אלפים ורבבות [ושבמשך הדורות היו מליונים] של ממזרים נטמע בישראל, ועדיין יש יהודים שבאילן היוחסין שלהם על מליארדי ענפיו לא השתרבב אפילו ממזר אחד. וא"כ יוצא דבר מוזר,… Read more »