שאלה:
רציתי לשאול מדוע חשמל אסור בשבת?
בגלל שלוש סיבות זה לא נראה לי הגיוני.
1. ההגדרה של מלאכה לפי כמעט כל השיטות היא נמדדת ביחס למה שהיה במשכן (ייתכן שמתווסף לכך התנאי גם שיהיה חשוב אך העיקר הוא שהיה במשכן), וממילא חשמל לא נכנס כאב מלאכה.
2. גם בתור תולדה של אב מלאכה , חשמל כלל איננו מתאים להיות כמועמד . הרי יש שוני רב מידי בין החשמל למה שהיה במשכן.
3. ואם תאמר שזה מדרבנן גם כלל וכלל לא מובן מדוע להניח שיכול להיות שזה מדרבנן. הרי הסנהדרין לא קיימת כבר מעל ל2000 שנה .
4. ואם תאמר שזה מנהג, זהו מנהג כה קצר שאני לא רואה שהוא מחייב אותי.
תשובה:
לפי כל השיטות מלאכה בשבת קשורה במלאכת המשכן, אין בכך מחלוקת. אבל ישנן בשבת אבות ותולדות, האב צריך להיות במשכן, אבל התולדה לא. חשמל נאסר משום בונה לחלק מהשיטות ולשיטות אחרות משום מבעיר או מכה בפטיש, כך שהאב היה במשכן והחשמל נחשב לתולדה.
הסיבה שחשמל אסור בשבת, היא משום שהאיסור בשבת הוא לעשות מלאכה, איסור אחד, לט' האבות אינם אלא סוגים של מלאכה. אבל הגדרת האיסור היא אחת, מלאכת ששת ימי המעשה, הדרכים בהם יוצרים ועובדים ומתפרנסים בעולם. והחשמל הוא כח מלאכה היוצר ואיתו מופעלות כל המערכות בעולם, ולכן ברור שהוא מלאכה. הרי לא יעלה על הדעת שכוונת התורה ביום השביתה בו נחים – – – שכל ענפי התעשיה יעבדו כסדרם וכולם ילכו לעבודה (מלבד פועלי הבנין הערבים…).
לגבי השאלה לאיזה אב מלאכה לשייכו יש מקום לשיקול הדעת של הפוסקים, ולרוב הפוסקים הוא משום בונה. כיון שראינו שחז"ל למדו מבונה איסור עשיית גבינה למשל (גם זה לא היה במשכן), רואים שהם הבינו שכל שינוי תכונה של החפץ המתקנו ומוסיף לו תכונות נחשב בונה. וגם החשמל עובד ע"י שינוי תכונת החפץ.
מה שמחייב הוא הסכמת הפוסקים, שכן אין משמעות לתורה ולהלכה מבלי שיהיה מישהו שיחליט מה מותר ומה אסור, וכמתואר בתורה.
דיני מנהג לא קשורים בהכרח לזמן קצר או ארוך, אבל אין זה שייך לנושא שלנו שכן לא מדובר במנהג אלא באיסור מהתורה.
יישר כח.
האם יש לרב מאמר באתר על הצורה שבה למדו את אבות המלאכה, האם בהלכה למשה מסיני או מהסמיכות למלאכת המשכן וכו'?
אין מאמר שמתמקד בזה, ראה כאן בעמוד האחרון
תודה רבה . לגוף הלימוד, המחלוקת סביב הדרך והמקום שממנו למדים את מספר אבות המלאכה-
הכוונה שקבלו וידעו חכמים שיש לט אבות, ורק חלקו איפה הדבר רמוז, אבל לא שהדבר התחדש להם מאותו לימוד, נכון?
זו הדרך היותר קלה
לצוות האתר
חשמל אסור משום מבעיר יש את דעת החזו"א שיש בזה משום בונה בסגירת וסתירת מעגל אך למעשה רוב האחרונים נחלקו על זה
הראיה מגבינה לא קשורה מכיוון שבנין בגבינה זה מדרבנן שדמי למלאכה לדעת החזו"א זה איסור מהתורה אך כמו שהזכרתי רוב האחרונים חולקים עליו ומדמים לתריס או דלת שדרכם בכך
לעניין השאלה הרבה מהפוסקים סוברים שחשמל בכגון טלפון נורת פלורסנט מאוורר איסורם מדרבנן בלבד מכיוון שאין הבערה
האיסור הוא עובדין דחול זילותא דשבתא ואיסור מוליד , כמובן שאסור באיסור חמור לעבור על דיברי חכמים אבל חכמים הקלו בדיברהם בשבות דשבות או אמירה לגוי במקום הפסד מרובה .צער או חולי
לגבי השאלה שהרי חכמים לא היו בזמן החשמל זה פשוט בדיחה וחבל להתייחס אבל בכל זאת לצורך העניין היה חוק של אנגליה לפני שהמציאו את המטוסים שאסור להבריח סחורות בדרך הים או היבשה (באזורים בשליטתם) היה חכמולוג שהביא במטוס וטען שהחוק מתיר כמובן שסיים בכלא
ואם לא הבנת אז חכמים לא דיברו על כל קישקוש שימציאו אלא נתנו כללים שע"פ תיפסק ההלכה בעתיד לכן כל התלמוד ערוך בדרך של שאלה ותשובה ולא רק תמצית ההלכה שנדע מקור לכל דבר ונוכל (מי שהוא בר הכי ונהירים לו דרכי התלמוד) לדמות עניין לעניין
תודה.
זה לא נכון שרוב האחרונים נחלקו על זה, רוב הפוסקים תופסים את חשמל כאיסור דאוריתא וכן נוהגים למעשה בהלכות פיקוח נפש
במחילת כבודך המגבן חייב מן התורה שבת צה. ורמב"ם שבת י' יג' וכן הסכמת רוב ככל הפוסקים
אף אחד מהפוסקים לא מקל להדליק חשמל במקום הפסד מרובה צער או חולי
א. מגבן זה לא הנושא פה בגמרא שבת צה. חכמים חולקים על רבי אליעזר וסוברים שזה משום שבות אומנם דעת הרמבם ועוד שאכן מדובר באיסור דאורייתא
ב. רוב ככל האחרונים חלקו על החידוש של החזו"א עיין בשמירת שבת כהלכתה רש"זא כותב שדיברי החזו"א חידוש גדול כנ"ל סבר הרב עובדיה יוסף וכמעט כל הפוסקים הספרדים
ג. לא אמרתי שיש מקלים להדליק חשמל במקום הפסד או צער אלא בשבות דשבות כגון אמירה לגוי להדליק וזה מפורש באחרוני זמננו שמותר באופנים מסוימים
בכל אופן ההחלטה הגורפת שלכם שחשמל איסורו מדאורייתא לא נכונה
א. רוה"פ מפרשים שבמגבן לא נחלקו וזה לכו"ע דאוריתא
ב. לא נכון, פשוט חוסר ידיעה ראה תגובות לעיל, בשש"כ לא כתוב מה שאמרת, וגם לא הפוסקים האחרים
ג. יש כאלו שהתירו, אבל הם דעת מיעוט
חשמל אסור מדאוריתא לרוב הפוסקים, ההלכה נקבעת ע"פ רוב
מכיוון שכל אחד מכם כותב שרוב הפוסקים אומרים בדיוק ההפך, אולי תוכלו לתועלת הקוראים והדיון בעיקר שכל אחד יציין לשמות רוב הפוסקים ולא לכתוב רוב הפוסקים סתם?
בתגובה הזו מניתי את רוב הפוסקים שאוסרים חשמל מדאוריתא
ייש"כ ומחילה, לא ראיתי.
הרב עובדיה זצ"ל לא מסכים עם החידוש של החזון איש שיש איסור בונה בחשמל(יבי"א חלק ז סי' לו אות ג וחלק ט סי' קח אות קפה/ב)וסובר שדעת רוב האחרונים אינה כן-ובעיקר אין כוונתו שבפירוש כתבו שלא כדברי החזון איש, אלא כוונתו שאסרו מטעם אחר. אבל להלכה גם סובר שבחשמל יש איסור דאורייתא(יב"א חלק א או"ח סימן יט) וכתב שכן דעת רוב הפוסקים. בנידון התשובה של הרב עובדיה ביבי"א הוא לא דן במנורה כזו או אחרת אלא במה שראה שבמצריים בבתי הכנסת הגדולים בראש השנה יום כיפור משתמשים ברמקול. ושהרב הראשי מטעם המלך נועם מדי שבת בשבתו באמצעות הרם קול. ושם הרי אין חוט להט.
וכן הוא גם בילקוט יוסף שבת חלק ה וז"ל: דעת רוב האחרונים שיש בהדלקת חשמל בשבת חיוב מן התורה משום מבעיר ואף שיש מי שרצה לומר שאין בזה איסור אלא מדרבנן אין זה נכון לדינא. ואין חילוק בזה בין מנורת חשמל לבין פנס הפועל ע"י בטרייה[וגם הפעלת טרנזיסטור אסורה בשבת אף שאין בה מנורה שכמה גופי עבירה קשורים בהדלקת טרנזיסטור בשבת].
ובהערות שם כתוב בין היתר על הנפש חיה שרצה לעשות חילוק בין יצירת הזרם שהעובד עושה בתחנת החשמל לבין מי שלוחץ על מתג בבית שהרי הוא מעביר אש מוכנה ממקום למקום ועכ"פ כתב שזה אסור והעיר על זה הילקוט יוסף כך: "ועצם סברתו שחשיב כמעביר אש ממקום למקום יש לדחות דבחוטי החשמל קיים זרם הגורם להבערה מחודשת בלחיצת הכפתור ואינו כמעביר אש ממקום למקום". הרי שסובר שיש איסור הבערה בעצם הלחיצה על המתג של החשמל ובלי קשר לסוג המנורה.
ובעיקר דברי החזון איש על בונה החזון איש כתב שזה קרוב להיות איסור בונה מדאורייתא.(רק שמהמשך דבריו נראה שזה בונה ממש אני לא בטוח)
ואסר מטעמים נוספים מבעיר(לר"מ מדאורייתא בהנחה שחלק מהחוט נעשה גחלת ואם לא אז זה דרבנן)מבשל(בהנחה שהחוט נעשה חם בשיעור היד סולדת בו) וב' הטעמים הללו לכאורה שייכים דווקא במנורת להט. ולא בחוטי חשמל עצמם.
אני לא טענתי שכולם הסכימו עם החזו"א, אלא שהרוב הסכימו איתו, ושרוב מכריע הסכימו שאסור מן התורה
לגבי החזו"א קרוב שזה בונה לאפוקי מלאכה אחרת, ופשיטא ליה שאסור מה"ת
ההערה שלי הייתה מופנת בעקרון לשלמה. באתי לחדד שאף שהרב עובדיה חלק על איסור בונה של החזון איש וסבר שכן דעת רוב הפוסקים שלא כדברי החזון איש(כלומר שנתנו טעם אחר מטעמו לא שחלקו להדיא על טעמו) ואני יודע שכבודו סובר אחרת רק דנתי בדעת הרב עובדיה.
מ"מ גם דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל שדעת רוב הפוסקים שזה אסור מהתורה עכ"פ מטעם אחר.
אבל תודה על הדברים.
הזויים!
איפה יש הבערה או בניה בחשמל?
אבל נעזוב את זה
יש רבנים שסברו לא לאסור בגלל בניה ואסרו בגלל הבערה ויש רבנים שסברו לא אסרו בגלל הבערה ואסרו בגלל בניה
ומעניין מאוד שאף אחד לא סבר לא לאסור לא בגלל זה ולא בגלל זה
רואים כאן בבירור שקודם כל הם אסרו ואחרי זה חשבו למה…
תמשיכו ללכת אחריהם בעניים עצומות
דוד היקר
תמיד כדאי להכיר את הנושא לפני שכותבים משהו, ובטח לא לכתוב תגובות בעיניים עצומות
אתה כותב שאף אחד לא סבר שאין לאסור, אבל היו כמה וכמה רבנים שסברו שהחשמל אינו מלאכה בשבת
אחד מהם הוא רבי שלמה זלמן אוירבעך שהיה אחד מגדולי הפוסקים בדור האחרון
לגבי איפה יש הבערה או בניה בחשמל, גם את זה כדאי ללמוד, למשל חז"ל קבעו שעשיית גבינה נקראת בונה, אחרי שנבין את זה אולי נוכל להתקדם
אני לא יודע כמה רבנים סוברים שזה בגלל שהוא מבעיר וכמה בגלל שהוא בונה. אבל לדוג' אם נניח שזה מתחלק חצי חצי, אם באמת הרבנים היו ישרים אז היה צריך להיות בערך שליש שיתירו לגמרי. ולא נראה לי שזה ככה.
אגב, אם יש רב חשוב שהתיר למה למיטיב ידיעתי אף אחד מהדתיים לא עושה כמוהו?
ההנחה שלך שגויה, היא מניחה שהבחירה אקראית ולכן מספר אחוזים שוה לכל אופציה
האמת היא שהבחירה נובעת מתוך שיקולים הלכתיים, ויתכן שרוב השיקולים ההלכתיים הם לאיסור, וכפי שהוסבר יפה במאמר שלומר שהחשמל אינו מלאכה זה תמוה מאד
הסיבה שלא משתמשים בחשמל בשבת היא שגם הרב אוירבעך מודה שאסור מדרבנן, אבל אין זו מלאכה מן התורה
אחי נראה לי שלא הבנת מה אמרתי, הסטטיסטיקה הזאת נכונה גם אם הרבנים לא החליטו את זה באקראיות. צריך דוגמא? יש הרבה שאוהבים את a וסולדים מb [מתוך מחשבה והתבוננות עמוקה ורחבה ולא באקראיות] ויש שאוהבים את b וסולדים מa [ג"כ מתוך…]. ואם הם יתחלקו לחצי חצי אז סביר להניח שיהיו גם שליש שיסלדו משניהם [ג"כ מתוך…]. מובן?
וסתם מעניין אותי מה התירוץ שהרב אוירבעך מצא בשביל לאסור
על זה עניתי לך שהשאלה היא לא רק למה זה דומה
אלא גם האם זו מלאכה
ומכיון שיש שיקול הלכתי שזו מלאכה
הדעה שאומרת שאין זו מלאכה היא דעת מיעוט
ולגבי הסיבה שהרב אוירבעך אוסר מדרבנן, זה לא כתוב בצורה ברורה, אבל כנראה משום איסור שנקרא 'עובדין דחול' שהוא איסור דרבנן
עוד משהו, בקשר למה שכתבת 'וכפי שהוסבר יפה במאמר שלומר שהחשמל אינו מלאכה זה תמוה מאד', באמת שכחתי להעיר לך שמה שכתבת על זה במאמר מגוחך ביותר, כתבת סיבה אחת שבגללה לא יכול להיות שזה יהיה מותר, 'הרי לא יעלה על הדעת שכוונת התורה ביום השביתה בו נחים – – – שכל ענפי התעשיה יעבדו כסדרם וכולם ילכו לעבודה' אבל בפועל הסיבה שזה אסור זה בגלל משהו אחר לגמרי והסיבה הנ"ל היא לא באמת אוסרת. מגוחך.
הפרשנות שלך לא נכונה
הסיבה שזה אסור כי זו מלאכה
השאלה היא רק בחלוקת המלאכות הפנימית לאיזו מלאכה זה יותר דומה
אבל ברור שזו מלאכה הסותרת את רעיון המנוחה והשביתה
קשה לי קצת לענות כי אני לא יודע על מה אתם אומרים שזה מבעיר ובונה. אבל אני משער שהאיסור שיש בהבערה הוא לא קשור לחלק של רעיון המנוחה והשביתה. ולדוגמא, אם נניח שהבעיה להדליק מסכים היא שכל הדלקה של אור זה כמו להדליק אש, נמצא שזה לא קשור לעבודה ולאי המנוחה שיש בעבודת ההייטק.
עוד הערה, החשמל בכללותו אינו סותר את רעיון המנוחה, כמו להדליק את האור ואת הטלוויזיה ועוד ועוד.
האיסור בהבערה ובחשמל הוא שהינו כלי יצרני המפעיל את מלאכת המעשה בעולם, וזה הרעיון של המלאכות שהתורה באה למנוע
הדלקת מחשב אצלך בבית יכולה להיות סתם בידור, אבל בכל שאר המפעלים בעולם היא עבודה
אתה לא מבין. לא משנה באיזה נוסח בדיוק תאמר את זה, בכל מקרה האיסור שיש בחשמל הוא לא בגלל זה שהוא מפעיל את העולם אלא בגלל האור שבוקע מהמסך, [לפי ההנחה שכתבתי שזו ההבערה בחשמל, אבל גם אם זה יהיה אחרת עדיין זה לא יהיה בגלל עצם הדבר שחשמל מפעיל את העולם, אלא בגלל אלמנטים צדדיים שבהם בעצמם אין סתירה לרעיון השביתה. לדוגמה ברור לי שאסור לעבור ברמזור אדום, אבל אם אני יתלה את זה בכך שיש בעיה לצעוד מול אור בצבע אדום ולא בכך שכשהאור אדום זהו הזמן שמכוניות עוברות, ברור שפיספסתי את הנקודה, ולא זו הייתה הסיבה שגרמה שיהיה ברור לי שאסור לחצות ברמזור אדום]. מקווה שעכשיו תבין את הרעיון.
מי שלא מבין זה אתה
יש בהלכה את טעם האיסור ויש את הגדרתו
טעם האיסור זה כי הוא מלאכה, הגדרת המלאכה הספציפית הזו היא הפעלת זרם חשמלי, ולכן כל הפעלה של זרם חשמלי גם לצרכי בידור היא עברה על האיסור
וכך גם לגבי הרמזור, הסיבה שאסור הוא כי יש מכוניות, אבל זו עברה על החוק גם אם אין מכוניות, והסיבה שתקבל קנס היא כי צעדת מול רמזור אדום, לא כי צעדת מול מכוניות
אולי אני טועה אבל לפי מה שהבנתי ההבערה והבניה והמכה בפטיש הם עקרונות כלליים בשבת. אז אתה בא לומר שיש כמה נוסחאות שנקבעו מראש, וכל פעם שיש משהו שצריך לאסור מחפשים איך אפשר להכניס אותו בנוסחאות האלו ואפילו שזה מסיבה אחרת לגמרי שלא קשורה באמת לנוסחה הזו? מבדח… [ולדוגמה, יקבעו חוק שכל דבר שהוא בעל שורש של שלש אותיות מסוימות יהיה אסור, ועכשיו אחרי כמה שנים כשיבואו לאסור סמים יחפשו אחרי מילה נרדפת שתתאים לשורש הזה. לא תאמר על מערכת כזאת שהיא מפגרת?].
במקום להשקיע בבדיחות טפלות ולזלזל באינטלגנציה, תשקיע שתי שניות בלנסות להבין
המלאכה היא העיקרון האסור בשבת, חלוקת הלט' מלאכות היא רק סוגים של מלאכות, איזה סוג מלאכה, והנפקא מינה לעניני התראות וחטאות וכדו', לא משהו מאד מעשי
לא כל פעם שיש משהו "שצריך לאסור" אלא "שהוא אסור" כי הוא מלאכה, צריכים לדון לאיזו מלאכה הוא הכי דומה, כן
בדיוק כמו בחוק המודרני, כשמישהו לוקח כסף שלא מגיע לו, וברור שאסור לו לקחת, עדיין אפשר להתווכח אם זה שוחד, או הפרת אמונים, או העלמת כספי ציבור, או מליון סעיפים אחרים
ידידי היקר אתה נשמע מבולבל. תחליט, אתה מודה שההבערה שיש בחשמל היא רק אלמנט צדדי שלא קשור בעצמו לרעיון השביתה או שאתה לא מודה?
אם לא אז אשמח שתגלה לי סו"ס מהי ההבערה שיש בחשמל, כי אם זה משהו דומה למה שאני כתבתי שזה בגלל האור שבוקע מהמסך אז זה כן דבר צדדי.
והאמת היא שגם אם זה לא דבר צדדי אתה לא צודק, אבל יוקל עלי לדון ע"ז לאחר שתגלה לי איפה בדיוק הבערה והבניה.
אגב, כדאי שתדבר בעברית צחה ולא במושגים שלא זכיתי לדעת אותם.
חביבי, מציע לך שוב שאת הזמן שאתה משקיע בלהתבדח תשקיע בלנסות להבין, לקרוא קצת, ואפילו בשפה
האור שבוקע מהמסך אינו הבערה, הוא לא לוהט, אני לא יודע מה ההגיון לאסור חשמל משום מבעיר כשאין משהו שמתלהט
אבל כשיש משהו מתלהט זה מוגדר כמבעיר ולכן סוג המלאכה היא מלאכת מבעיר, ולאוסרים משום בונה, סוג המלאכה היא מלאכת בונה
אבל האיסור הוא משום שזו מלאכה, הדיון בסוג המלאכה הוא דיון צדדי
אתה נתפס לפרט שולי, לקחתי את האור מהמסך רק כדוגמה. אתה לא מתייחס לגוף הטענה שלי. אני רואה שאתה לא מצליח או לא רוצה להבין מה שאמרתי. אז נסיים את הדיון ושיהיה לך יום טוב. ותודה שטרחת להשיב לי.
נתפסתי לפרט שכתבת
מקום נוסף שרואים ממנו שאתם לא אוסרים לפי רעיון המנוחה והשביתה אלא לפי הגדרות נוקדניות הזויות הוא מזה שמותר להיות מלצר וכדומה, וזאת למרות שזה נוגד את השביתה הרבה יותר מלשוחח בטלפון.
הנושא שאנחנו דנים עליו כאן הוא רק פרט אחד, אם תצא קצת מהגטו שגדלתם בו תגלה עוד דברים רבים שהם רק המצאות מזוכיסטיות של הרבנים. כמו להעביר את כל החיים בכוללים, להתייחס אל בת כמו למצורעת ולהתלבש כמו לפני 200 שנה.
שוב, אמליץ לך לנסות להכיר את הנושא לפני שאתה כותב עליו
המנוחה אינה מנוחה מפעילות, אלא מנוחה מפעילות יצרנית
אם תצא אתה מהגטו שגדלת, תגלה שאין לך הרבה מושג על הדברים שאתה כותב עליהם
ושבתרבות המערבית חוזרים באפנת הלבוש הרבה יותר לאחור, בדומה לפראים האינדיאנים שהסתפקו באיזור חלציים
'ולרוב הפוסקים הוא משום בונה'?
ככל הידוע לי זו דעת החזו"א, ואילו רוב הפוסקים סוברים אחרת (בית יצחק- מוליד, ר' אשר וייס- מכה בפטיש), אולי אפי' רובם סוברים שזה מדרבנן,לא?
עם כל הכבוד לשני המקורות שהזכרת
הם לא רוב הפוסקים
רוב האנשים שפוסקים הלכות דנים את החשמל כאיסור תורה
(לגבי בונה או מכה בפטיש – אין נפ"מ להלכה, אבל ברור שרוב החכמים מקבלים דברי חזו"א ולא דברי הרא"ו)
רק אוסיף,
השיטה של 'בונה' היא שיטת החזו"א, וזה חידוש גדול, לא ידוע לי שיש עוד פוסקים שסברו כך מדעת עצמם, ולכאו' זה רק משום חשש לדעת החזו"א, ולא מסברה עצמאית. ולכאורה רוב העולם פוסק כהגרש"ז.
כמדומני שגם דעת הציץ אליעזר שזה דאורייתא משום מכה בפטיש.
דעת הרב קוק שיש בזה מבעיר-יש שהבינו שסובר כך גם בלא חוט להט (כך דעת הר"א מלמד), ויש שסברו רק כשיש חוט להט, כך היתה דעת הר"י רוזן).
הרב יעקב אריאל סובר שיש בזה משום עשה של שבתון לדעת הרמב"ן מהסיבה שנכתבה במאמר.
הבית יצחק הוא לכאורה השיטה העיקרית לאסור לכה"פ מדרבנן.
לא כ"כ מבין למה המאמר נלחם על כך שזה דאורייתא, אחר שזה שנוי במחלוקת ודעת הגרשז"א שאין זה כך? לכאו' אין זה מעניין האתר להכריע המחלוקות הלכתיות?
ובכל אופן, כמו שהוער בסוף המאמר, ודאי לא גרע מ"דברים המותרים ואחרים נהגו בהם איסור", ומנהג שפשט ברוב ישראל, ומנהג איסור מחייב בהלכה (ולדעת החת"ס תוקפו מדאורייתא), ובודאי אין זה קיל יותר מרכיבה על אופניים, או מרחיצת ידיים בסבון קשה בשבת (שנהגו האשכנזים לאסור, שהגרשז"א אמר שזה דברים המותרים ואחרים נהגו בהם איסור.).
אומנם לענ"ד יש להעיר, שטענת המאמר לא כ"כ מובנת בעיני, כי במפעלים בד"כ יש עוד הרבה מלאכות אחרות, ולא צריך להגיע לכך שהחשמל עצמו הוא מלאכה, מה גם שניתן להפעיל הכל מערב שבת ע"י שעון.
ויש לציין, שכשיש חוט להט ודאי שיש בזה הבערה, ולגבי מפעלים ברור שבהרבה מאוד מקרים יש חוט להט בחלק מהמכשירים, (לצורך הדוגמה, יש הרבה מקררים כיום שיש בהם מערכת הפשרה המבוססת על חוט להט).
אמליץ לך ללמוד קצת הלכות שבת
רוב ככל הפוסקים פסקו כחזו"א וכמעט אין היום מי שדן את החשמל בשבת כאיסור דרבנן, אפילו לא מכון צומת הדתי לאומי
הגרש"ז עצמו ביטל דעתו מפני החזו"א כפי שהוא כותב במפורש
המאמר לא 'נלחם' על משהו מתוך אידיאולוגיה כל שהיא, אלא פשוט משום שזה נכון, שחשמל הוא איסור מהתורה ולא איזה מנהג כמו נסיעה באופניים, וכך נוהגים למעשה בהלכות פיקוח נפש שמתייחסים להפעלת חשמל כאיסור מהתורה
אם מפעילים את המפעל ע"י שעון, יש איסור של משמיע קול, שזה איסור מדרבנן. ולא הבנתי מה זה אומר שבמפעלים יש מלאכות אחרות.
לא יודע למה צריך לרדת לפסים אישיים,
בציץ אליעזר יט טו כותב שלומר שיש בחשמל משום בונה וסותר – זהו חידוש שנתחדש בבית מדרשו של החזו"א, וכל הפוסקים שלפניו לא העלו בדעתם דבר זה, ושזה דבר שאין לו אח וריע במלאכת בונה וסותר.
למיטב ידיעתי, גם הגר"ע יוסף סבר שאם אין חוט להט זה לא אסור מה"ת.
הרב יעקב אריאל כותב בשו"ת באהלה של תורה שהתקבלה דעתו של הגרשז"א שסגירת מעגל חשמלי בשבת אסורה מדרבנן, (אא"כ המכשיר אותו מדליקים עושה מלאכה האסורה מן התורה כגון בישול). ולכן כלי חשמל כגון: נורת ניאון או 'לד', מאוורר או מזגן אין בהפעלתם בשבת איסור תורה אלא איסור דרבנן בלבד, ועל כן במקום חולי או צורך מרובה או דבר מצוה יהיה מותר לומר לגוי להפעילם בשבת, וכמובן ליהנות מפעולת אותם כלי חשמל.
(אומנם בשו"ת חבל נחלתו כא ח, דן איתו על כמה עניינים, והרב אריאל מחלק שם שבהרבה אופנים הם כן מדאורייתא).
לא חושב שיש כאן עניין "למיחשב גברי", אבל לא נראה לי שזו הלכה שהוכרעה באופן חד משמעי.
אני חושב למשל שבצבא נהוג לדון את החשמל (כשלעצמו) כאיסור דרבנן ולא חוששים לדעת החזו"א.
מש"כ- "ולא הבנתי מה זה אומר שבמפעלים יש מלאכות אחרות",
זה מתייחס לטענה שהובאה במאמר- "הרי לא יעלה על הדעת שכוונת התורה ביום השביתה בו נחים – – – שכל ענפי התעשיה יעבדו כסדרם וכולם ילכו לעבודה (מלבד פועלי הבנין הערבים…)". הערתי על כך שגם אם אין איסור עצמי בחשמל עדיין אי אפשר להפעיל את ענפי התעשיה, (ושאם זו היתה הבעיה- היה אפשר ע"י שעון, שאין בזה איסור דאורייתא, ורק משום השמעת קול שלדעת השו"ע מותרת, אגב).
זה לא פסים אישיים, זו פשוט המלצה שתועיל לך
אם מבחינתך רוב הפוסקים זה הרב יעקב אריאל ומה שעושים בצבא, אז כנראה שאתה לא מכיר את המציאות בשטח
אתה כתבת שפסיקת החזו"א היא דעת יחיד, והבאת נגדו את הצי"א שהוא דעת יחיד, רוב ככל הפוסקים הלכה למעשה לא מתייחסים לחשמל כאיסור דרבנן
אתה לא יכול מצד אחד לטעון שרוב הפסוקים לא מקבלים את החזו"א ומצד שני לטעון שאין כאן "למיחשב גברי"
לגבי סיום דבריך, ניתן להפעיל בכח החשמל לבד משק שלם, לא חייבים בהכרח עוד מלאכות.
הפעלה ע"י שעון היא הפעלה מאליה, לא עושים אותה בשבת, לכן לא אסורה מהתורה. לא רק חשמל, אלא גם אפיה ובישול וזריעה וקצירה, הכל ניתן להפעיל ע"י שעון ולנוח בשבת, לכן זה אסור רק מדרבנן.
בבקשה לא לשים מילים בפי,
אני רק הערתי שסברת החזו"א היא מחודשת, ושגם מי שפסק כמותו זה בעיקר בגלל שחשש לדעתו, לא בטוח כמה היו פוסקים להביא חטאת לפי הסברה הזו.
הגרש"ז אוירבך היה מורה לכתחילה כחזו"א, אבל במקום דחק כחולים וחיילים היה מיקל למעשה (כן מובא בספר התורה המשמחת עמ' 177).
אני לא בא למנות גברי אלא רק להעיר שהנושא בלתי מוכרע. לא יודע למה אתה קובע דברים בשעה שהרבה לא מתייחסים לזה כך, יש רבים שבשבילם הגרש"ז אוירבך והרב עובדיה זה כאורים ותומים.
ואם מצד הטיעונים וההוכחות- גם ברור שהדבר לא מוכרע.
לא יודע מה הבעיה לציין לרב אריאל, לציץ אליעזר או למנהג בצבא- זה בסה"כ מאשש מה שאמרתי שאין בזה הכרעה ברורה, אם תרצה- תוכל לומר שזה שייך לדיני מקום שנהגו. אם אתה טוען שזו דיעה דחויה מהלכה ולא לגיטמית- עליך חובת הראיה.
בוא נמקד את הדיון בשאלה האם מי שהפעיל חשמל חייב חטאת או לא- אתה היית מורה להביא חטאת על שימוש בחשמל?
כתבת שרוב העולם סוברים שאין בחשמל איסור תורה – וזה לא נכון
לגבי להביא חטאת, לא יודע, יתכן שפוסקים כך רק מחשש, אבל עדיין פוסקים כך ואוסרים
הדיון המקורי של הגרש"ז אוירבעך מול החזו"א היה במקום דחק וצער וחולי – מכשיר השמיעה של אמו, עד כמה שאני זוכר בנדון זה עצמו הוא כותב שביטל דעתו מפני החזו"א (אולי אני לא זוכר טוב, אשמח לשמוע)
כשיש דעה של רוב הפוסקים בנושא דאוריתא אזי הוא נחשב מוכרע מבחינה הלכתית, לעומד מן הצד, אם אדם תלמיד של המתירים עבורו מוכרע להיפך, אבל מבחינת פסיקת הלכה כך מכריעים, רוב מנין ובנין של הפוסקים בדאוריתא לחומרא
אין בעיה לציין לרב אריאל או למנהג בצבא, אבל זה לא מה שהופך את זה ל"רוב העולם" כפי שהגדרת
שים לב שציינתי ל'רוב העולם' ולא לרוב הפוסקים,
הגדרה זו כוללת את כל האנשים בעולם שאכפת להם מההלכה (בארץ ובחו"ל, וכולל הציבור הספרדי והדת"ל), אני חושב שכך המציאות, אם כי אתה יכול כמובן לחלוק על כך. לא אמרתי זאת כשיקול הלכתי מכריע אלא פשוט כתיאור מצב, אבל אה"נ שאולי זה יכול גם להיחשב כ'מנהג'.
בשביל להגדיר רוב הפוסקים צריך להתחשב בכל הפוסקים שדנו בנושא גם לפני החזו"א וגם אחריו, ובודאי שדעת החזו"א בעניין הזה היא מחודשת, והרבה תמהו עליה, וכמו שכתב הציץ אליעזר- שאף אחד לפניו לא העלה בדעתו לומר שזה בונה, ולא נראה מהפוסקים (גם לא מהחזו"א) שיש איזושהי 'הנחת יסוד' שחייב להיות בזה איזשהו איסור דאורייתא (וכמו שכתוב במאמר).
לגבי הכרעת הלכה, בסופו של דבר כל אחד שואל את הרב שהוא רוצה, והרב פוסק גם ע"פ שיקלול של סברות וראיות וע"פ מה שקיבל מרבותיו, ולא רק ע"פ ספירת פוסקים.
וגם שבשעה"ד סומכים גם על דעת יחיד (להרבה פוסקים גם בדאורייתא)
מה גם, שבד"כ הנפ"מ של הנושא הם לגבי דרבנן- כמו לגבי נידונים של שבות דשבות במקום מצוה, או מעשה שבת וכדו'.
אני לא התיימרתי להכריע אם זה דאורייתא או דרבנן, ובעצמי ציינתי לפוסקים נוספים שכתבו שזה דאורייתא מטעמים שונים, אבל אין להכחיש שיש קושי למצוא טעמים ברורים לאיסור, ולכן רבים סוברים שאין בזה כלל איסור דאורייתא. ובעיקר אני מעיר על ההנחה שמוכרח להיות בזה איסור דאורייתא, שאיני יודע מקור לזה, מלבד דבריו של ר"א וויס שפוסק ע"פ הירושלמי שכל מלאכה שלא יודעים לאן היא שייכת חייב עליה משום מכה בפטיש.
לגבי מה שכתבת לעניין מכשיר שמיעה בשם הגרש"ז- אשמח מאוד למקור בעניין, במנחת שלמה ט,ז אין רמז לכך, ואני שמעתי מעשה להיפך, שהגרש"ז נזף במישהו שרצה להחמיר בזה, שלא לדבר עם מישהו שיש לו מכשיר שמיעה.
(אגב, לגבי מה שכתבת- 'כשיש דעה של רוב הפוסקים בנושא דאוריתא אזי הוא נחשב מוכרע מבחינה הלכתית, לעומד מן הצד'- לכאורה לא צריך להגיע לרוב הפוסקים, הרי גם בספק אזלינן לחומרא,
ובכל אופן, אני נבוך בעניין זה כבר הרבה זמן, כי מעולם לא שמענו ולא ראינו שרב כלשהו יימנע מלפסוק לכלל הציבור או לאדם פרטי בדאורייתא בדבר שרוב הפוסקים חלוקים עליו, ולא חיישינן מעולם לכך שהוא מכשיל את השואל השומע בקולו, ומשמע שלרב מותר להורות כדעתו ולשואל מותר לנהוג כך, וכך עמא דבר.
וכמדומני שבמנחת שלמה כתב שאם מישהו שואל רב בעניין דרבנן, ודעת הרב לאיסור אך חביריו חולקים עליו-צריך לומר לשואל שבשבילו הדבר מותר, כיון ש'בשל סופרים הלך אחר המיקל' אך גם זה לכאורה לא כ"כ נהוג.
וכל דבר זה נוגע לסוגיא בפ"ק דע"ז דף ו ובריטב"א שם, ומה שכתבת זה לכאורה מתאים לפי החזו"א בהא דהרוצה לעשות כב"ש, אבל עדיין צ"ע כאמור).
סליחה על האריכות, כל טוב
הסמנטיקה של הביטוי 'רוב העולם' לא חשובה, בהקשר ההלכתי חשוב מה סוברים רוב הפוסקים הגדולים שעליהם סומכים. בד"כ רוב העולם אמורים ואף נוהגים לפי דעת רוב הפוסקים. למעט מקרים שבהם האיסור מזולזל, כמו לשון הרע. אבל איסור חשמל בשבת אינו מזולזל בד"כ. והמקומות שנצרכים לדון באפנים להקל הם בתי חולים, צבא, וכדו'. ועדיין, מה שעושים בצבא אינו משקף את ההנהגה ההלכתית הראויה, בדיוק כמו בכשרות או בצניעות או בסתם פקודות לא נצרכות בשבת, שהצבא לא בדיוק נחשב כ'מנהג' אלא יותר ככלאים של לחצים ודחפים והתערבויות פוליטיות וויתורים טקטיים ובלגן שלא בדיוק שולטים בסט הערכים ההלכתיים שלו.
סתם כך, למרות שזה לא הנושא. ההלכה היא תחום מקצועי ולא שיקוף של רוח עממית, ההלכה נקבעת על פי ראשי הפירמידה והקדקוד, מתוך שיקולים הלכתיים, גם התוקף של מנהג הוא משום שנעשה ע"פ חכמים, ולא מעצם כך שלהרבה אנשים נח. למשל, העובדה שרוב האנשים ששומרים כשרות מסתפקים בהכשר הכי מינימלי, לא קובעת שההכשר הזה הוא בר תוקף. וכך הלאה. המנהג בר תוקף, כשהוא מקבל את אישור הפסיקה, והיא מכירה בו, ולא להיפך.
בשביל להגדיר רוב הפוסקים, צריכים להגדיר הסכמה שהתגבשה אצל רוב הפוסקים, וזה כמעט לא רלבנטי אם ההסכמה הזו היתה גם לפני החזו"א. בפרט במקרה שלנו, שהשימוש היומיומי בחשמל התחיל שנים לא רבות לפני שהחזו"א נכנס לסוגיא. נכון שסברתו מחודשת, אבל וכי סברא מחודשת היא סיבה לבטל אותה? הוא ידע שהיא מחודשת, ועצם החשמל עצמו מחודש, גם הצי"א הרי אסר מטעם אחר מן התורה, לכן אין למחודשות הסברא כלום עם דרכי הפסיקה. ועובדה היא שרוב פוסקי ההלכה הגדולים, אלו ששואלים אותם להתיר עגונה, לדיני נפשות, וכדו' דנים את החשמל כאיסור דאוריתא, לכל הפחות מחשש.
אני סבור שבחזו"א יש הנחת יסוד שהחשמל היא מלאכה, וכן כותב ד"ר בראון בשם צבי יהודה ששמע מהחזו"א, עכ"פ להלכה זה לא משנה.
לגבי מי ששואל את הרב "שהוא רוצה", אכן, אדם יכול לסמוך על רבו גם כנגד הרבה פוסקים. אבל זה לא היה הנושא כאן, מי שרבו פסק לו משהו, לבריאות. הנושא הוא איך צריכים לפסוק, פסיקה כללית לכל הציבור הרחב.
לגבי שאלתך למה צריך רוב הפוסקים כדי להחמיר, התשובה היא שכשאין רוב רשאי אדם לתפוס דעת פוסק מקל, שכן ספק הוא רק כשאין לנו הכרעה, אבל אם יש רב שמכריע, והוא לא נגד הרוב, ואדם סומך עליו באמת, הוא יכול לתפוס דבריו. גם אם אינו רבו.
לאדם שפוסק הלכה באופן עצמאי אין איסור לפסוק כנגד רוב הפוסקים האחרונים, כי כך דרכה של תורה. אלא שאנחנו לא צריכים לשמוע לו רק הולכים אחר הרוב. אא"כ הרב הזה הוא הרב שאנחנו הולכים לאורו.
לגבי רוב העולם- כאמור ציינתי עובדה, ולא התכוונתי לכל העניין שפתחת, אבל בכל זאת אכתוב כמה דברים:
האם לדעתך בדברים כמו חמאת עכו"ם שבהגדרתם תלויים במנהג צריך שזה יהיה מושתת על דעת רוב הפוסקים או שזה תלוי במה שהתפשט בהמון? כנ"ל לעניין קטניות.
לכאורה גם כאן, אם יש פוסק מסויים שפסקיו התפשטו בשדרות נרחבות של הציבור הכללי זה יכול להיחשב כמנהג גם אם בין הפוסקים הוא יחיד, וממש כמו שאצל הספרדים מתחשבים בעיקר בדעת הרב עובדיה בענין הזה וכיוצא בו, וכמו בשבת קנה. "וצווח רבי על דהוו גבלין שתית בשבת ולית חילא בידיה למיסר מדר' יוסי בר' יהודה".
וגם מצאנו בגמ' בפסחים "הנח להם לישראל אם אינם נביאים בני נביאים הם". אלמא שאין הדבר תלוי רק בדעת ה'קודקד'.
זה לא כ"כ דומה לענייני כשרות, כיון ששם בד"כ לא מדובר על הלכה ספציפית שהתפשטה בציבור שומרי המצוות, אלא על הסתמכות מופגנת על דיעות מקילות, ויצירת הכשר שבהגדרתו הוא דיעבד, ואינו מיועד למקפידים במצוות, אבל אה"נ, לכאורה בנושאים ספציפיים לדוג' כמו חלב עכו"ם בחו"ל שהרב פיינשטיין היקל- אם ההוראה מתפשטת כמותו נחשב מנהג.
לגבי חשמל בצבא- לא חושב שרלבנטי הטענות שכתבת בעניין הצבא לכאן, אני לא אומר שכל מה שקורה בצבא הוא ע"פ רצון חכמים, אבל יש הרבה דתיים שמשרתים בצבא ויש הרבה הוראות שנקבעו בהתייעצות עם גדולי הפוסקים, ויש הרבה ספרים שנכתבו ע"י ת"ח שונים בעניינים אלו, במקרה הזה כבר ציינתי שהגרש"ז היה מורה לחיילים דלא כהחזו"א.
כל עניני המנהג נקבעים לפי הפוסקים, וכמובן שלפי ההלכה מתחשבים הרבה פעמים במנהג, אבל מי שמתחשב אינו סבתותינו, אלא פוסקי ההלכה והם קובעים איזה מנהג ראוי ואיזה מנהג נחשב שנעשה ע"פ חכמים.
מה שכתבת שאצל הספרדים מתחשבים בעיקר בפסקי הרב עובדיה, היינו לספרדים שחזרו בתשובה בדור האחרון או להמון העם שאינם ת"ח. כי שיטתו אינה לפי מסורת הפסיקה בעדות המזרח, לא לפי שיטת עדות בבל, ולא לפי עדות מרוקו, וכמו שכבר העירו פוסקי אותן המדינות.
אגב, אשמח לשמוע אלו הוראות הגרשז"א נתן לחיילים ומתי.
זה כנראה נוסח הסיפור המקורי בעניין של מכשיר השמיעה (מובא באתר בחדרי חרדים בשם הר"א ליכטנשטין): "פעם אחת הייתי אצלו ושאלתי אותו בקשר למכשירי שמיעה בשבת. הוא התיר. אבל תוך כדי כך סיפר לי ואמר: "אחד כתב לי מכתב מארה"ב, והוא אמר שרבי אהרן קוטלר זצ"ל היה נזהר לא לדבר בשבת עם אדם שיש לו מכשיר שמיעה". אני לא מאמין לדבר הזה: "תאר לעצמך, לא מספיק שהלז נענש משמים שהוא חירש תתאר לעצמך, אתה פוגש אותו ברחוב", וכך הוא התחיל ממש לנגד עיניי לשחק, "אתה פוגש אותו ברחוב, אז במקום לומר שלום, אתה אומר מ…מ…מ…". זה מופרך מעיקרא".
תמיהני עליך, שאתה חושב שהדרך לבירור שאלה הלכתית היא סיפור שמצאת ב"בחדרי חרדים"…
התיאור הזה אינו נימוק הלכתי להתיר דבר שאסור לפי כללי ההלכה. הוא נאמר כלפי רב מסויים שהחמיר כחומרא בעלמא וחשש, וע"ז התרעם הגרשז"א איך אפשר לחשוש ולהחמיר על חשבון כבודו של החרש שכבר הושפל מחמת נכותו.
אבל במקרה שאסור, וכי זה טעם להתיר? והרי החרש יודע שאסור (במקרה שאסור כמובן). כבוד הבריות מתיר איסורים דרבנן, וגם זה לא בלי שיעור ומדה. והרי ברור שאם יש חולה שאינו יכול לתקשר אלא ע"י מכשיר חשמלי שהפעלתו כרוכה באיסור וודאי, שלא נאמר שלא די שהוא כ"כ חולה ואין 'להחמיר 'עליו יותר מזה. הסברא הזו רלבנטית כשע"פ ההלכה יש מקום להתיר, אפילו לסמוך על דעת יחיד כדין שעת הדחק וצרכי חולה וכו'. אבל אינה חלק מהדיון ההלכתי עצמו. והרי כל כניסתו של הגרשז"א לסוגיית חשמל לשבת היה בעטיו של הרצון לברר את דין מכשיר השמיעה עבור אמו, והוא לא הסתפק בהנחה שמפני כבודה של אמו מותר לה להשתמש במכשיר, אלא למד את הסוגיא לפרטיה כדי לברר.
שוב לא מבין כוונתך, אתה ממש מכניס בפי מילים שלא אמרתי,
אני ממש לא חושב שהדרך לברר הלכות היא ע"פ סיפור מחדרי חרדים, בפועל הגרש"ז אויערבך כתב ארוכות להסביר מדוע אין איסור דאורייתא בחשמל, הדברים כתובים ומנומקים בספר מנחת שלמה, וכל הרוצה יבוא ויטול.
אלא שאתה טענת שהוא ביטל את דעתו בפני החזו"א, ולא התיר אפילו בשעת הדחק, וכמו שכתבת: "הדיון המקורי של הגרש"ז אוירבעך מול החזו"א היה במקום דחק וצער וחולי – מכשיר השמיעה של אמו, עד כמה שאני זוכר בנדון זה עצמו הוא כותב שביטל דעתו מפני החזו"א (אולי אני לא זוכר טוב, אשמח לשמוע)".
ציינתי בתגובה הקודמת (שלא הועלתה משום מה) שבמנחת שלמה אין זכר לזה, ושאשמח עם תציין מקור כלשהו לזה,
הוספתי שם גם שזכור לי מעשה שהגרש"ז אויערבך נזף במישהו שרצה להחמיר בזה, ובתגובה האחרונה מצאתי את נוסח הסיפור כפי שמובא בחדרי חרדים, שהוא יותר מדויק ממה שכתבתי-כ"כ נורא?
וחוץ מזה, כבר ציינתי שגם בהתורה המשמחת עמ' 177 כתבו שהיה מתיר לחיילים ולחולים.
שים לב שהר"א ליכטנשטיין מעיד בפשטות שהגרש"ז התיר בפשטות מכשיר שמיעה בניגוד לדבריך, ( אפשר כמובן לבדוק במקורות יותר מוסמכים, כגון בשולחן שלמה, דבר שקצת נבצר מאיתי כרגע עקב הקורונה).
אגב, ראיתי פעם באיזה קובץ תורני (איני זוכר מקומו) שת"ח אחד שתמה איך סומכים על הגרשז"א לומר שאין בחשמל איסור דאורייתא והלא החזו"א חלק ע"ז ו'בשל תורה הלך אחר המחמיר'? והשיב שם הרב מרדכי הלפרין לו שכאן הדבר שונה כיון שהרב אויערבך היה ממש "פוסק הדור".
(לא יודע אם הנימוק הזה ימצא חן בעיניך, אך רק תראה שלפחות אצל תלמידי הגרש"ז אוירבך היה פשוט שכך היתה דעתו לדינא).
בתגובה שלא הועלתה ציינתי ג"כ, שלא דברתי על "רוב הפוסקים" אלא על "רוב העולם", ציינתי עובדה שאני חושב שהיא נכונה שרוב ציבור האנשים בעולם שאכפת להם מהלכה, לא מתייחס לחשמל שאין בו חוט להט כאיסור דאורייתא. ואתה החלטת שזה אותו הדבר כמו רוב הפוסקים (שגם זה צריך בירור). לא כתבתי זאת כשיקול הלכתי מכריע, אם כי ייתכן שזה יכול להיחשב מנהג.
התגובה הקודמת שלך הועלתה בעמוד זה, עיין עליה.
ימחל ידידי, לעיין יותר במה שכותב, ובמה שכותב זולתו.
אין ויכוח שהגרשז"א מאריך להתיר. אבל ידוע ג"כ שביטל דעתו מפני דעת החזו"א ולא הורה למעשה נגדו. את הגרשז"א אנחנו מכירים מבית המדרש, לא רק ממה שכתב.ראה למשל: קובץ מאמרים בעניני חשמל עמ' 41 שהגרשז"א לא הורה כנגד החזו"א משום ש"כבר הורה זקן". הגר"א נבנצאל כותב: 'שמעתי מהגרש"ז אוירבך זצ"ל לגבי הדלקת וכיבוי כלי חשמלי ללא חוט להט, שמעיקר הדין לא סבר כבית יצחק שיש בזה איסור מוליד, ולא כחזו"א שיש בזה איסור בונה וסותר. אמנם למעשה ודאי לא התיר הגרש"ז אוירבך זצ"ל הדלקת וכיבוי מכשירים כאלו בשבת' (הובא בספר קדושת השבת לרב משה הררי, ירושלים תשס"א ח"א עמ' רפח). כך גם אומר בשמו הרב הלפרין (שמעתי ממנו הרבה פעמים)
הגרשז"א התיר בפועל מכשיר שמיעה מפני שיש בו רק הגברת זרם ולכן כתב שמותר גם לחזו"א. הדבר מוזכר גם במנח"ש וגם בשש"כ שמותר גם לחזו"א שיש בונה בחשמל.
הנימוק של צער החרש אינו נימוק הלכתי. אלא רק נימוק למנוע החמרות. אם היה בזה איסור תורה לא היה רלבנטי צער החרש.
לגבי השאלה איך סומכים על הגרשז"א, אינה שאלה, ברור שהגרשז"א היה פוסק גדול ואפשר לסמוך עליו גם נגד החזו"א, השאלה כמובן למה לבחור לסמוך עליו ולא על כל שאר הפוסקים הגדולים האחרים שהחמירו כחזו"א, וע"ז אפשר להשיב, שיש כאלו שהם תלמידיו כמו הרב הלפרין, ויש גם היתרים בשעת הדחק לסמוך על היחיד. כל זה לא נוגע כלל לשאלה מה צריכים לפסוק ע"פ כללי הפסיקה.
אין שום ויכוח שיש דעת יחיד של הגרשז"א שאין איסור תורה, ואולי הסכימו איתו עוד פוסקים שאינם מן השורה הראשונה שאין איסור תורה. אבל זה לא משנה את כללי הפסיקה. אלא רק את המצבים בהם אפשר לסמוך עליו.
בכל אופן, העובדה הבולטת בדעת הגרשז"א, היא שהספר שנכתב על פיו ובהדרכתו, שמירת שבת כהלכתה, לא מסתמך בשום מקום על דעתו שחשמל בשבת הוא רק איסור דרבנן. ואין לך הוכחה גדולה מזו שהוא ביטל דעתו ולא פסק למעשה דלא כחזו"א.
ואצטט לך קטע מתוך מאמר שכתבתי בויכוח עם דרור פיקסלר:
תודה על דבריך, הנושא אכן צריך בירור כמובן אך כמה הערות:
א. בענין דעת הגרש"ז אוירבך- לא ברור לי מה אתה מתכוון שהגרש"ז 'ביטל את דעתו', ברור שהרב אוירבך סבר *מעיקר הדין* שזה לא אסור מדאוריתא, אך החמיר לכתחילה להורות כחזו"א, יש הבדל גדול בין לומר שסומכים בשעה"ד על דעת יחיד, לבין לומר שבשעה"ד מעמידים את הדבר על 'עיקר הדין',
אתייחס יותר בפירוט-
המקורות שהבאת מהרב נבנצל והמקראי קודש אינם ממין הענין כי הם רק לעצם זה שיש איסור, לא שיש איסור דאורייתא,
שם במקראי קודש מובא גם מכתב של הרל"י הלפרין שכותב שנראה שמעיקר הדין אין בלא חוט להט איסור דאורייתא אך משתדלים עד כמה שאפשר לחשוש לדעת החזו"א 'שהיא דעה גדולה'.
בדעת הגר"י נויבירט- הוא אכן לא מזכיר בזה קולא בשש"כ- אומנם במכתבו בסוף המקראי קודש 'נוזף' ברב הררי שלא הזכיר במכתבו דעת החזו"א ומסיים 'גם אם לא נקטינן כוותיה עכ"פ בדיעבד'. משמע שעכ"פ בדיעבד אין הלכה כך.
ובנשמת אברהם סי' שח מביא בשם הרב נויבירט שמצדד להתיר לחולה אמירה לגוי בחשמל (בלא חוט להט) גם לצורך תפילה במניין.
ושם בהערה מובא שכששאלו את הגרש"ז בעניין חשמל אמר "אני מפחד מהחזו"א", ומה עם בתי חולים אמר "לא".
באסיא גליון ט מעיד הרב מרדכי הלפרין:
"בחורף תשמ"ב צעדתי ברחובות שערי חסד בירושלים לצידו של הגרשז"א. הוא חזר אז על קביעתו שאין איסור בונה בהפעלת מעגל חשמלי בשבת, "שכן כל גדולי תורה שלפני החזו"א לא הזכירו כלל החשש של בונה, ולכן יש להחשיב פתיחת מעגל חשמלי (שאינו כולל גוף חימום) לפעולה שאין בה איסור תורה", עכ"ל, ולכן בעת טיפול בחולים צריך לנהוג על פי הדין. מאחר ולפסיקה זו יש משמעות לא רק לגבי חולים שיש בהם סכנה אלא גם לגבי חולים שאין בהם סכנה, הוספתי ושאלתי: כרופא, אם אטפל בחולים בבית חולים כבני ברק, כיצד יהא עלי לנהוג בשאלה זו שם, במקומו של החזון אי"ש? הגרשז"א חייך אז את חיוכו המיוחד וענה לי במילים הללו: "כשמדובר בבית חולים, גם בבני ברק אין הלכה כדעת החזון איש. אולם בבית (פרטי) גם בירושלים אנו מחמירין לכתחילה. מה שאין כן לגבי חולים, גם שאין בהם סכנה, צריך לנהוג על פי הדין". סמוך לתשובתו, פרסמתי את עיקרי דבריו באסיא לא-לב (תשמ"ב) עמ' 63, אך מטעמי זהירות , כדי למנוע תקלה ח"ו, ניסחתי בהסכמתו את הדברים כך:"… ולכן במקום צורך גדול הקרוב לפיקוח נפש יש להחשיב פתיחת מעגל חשמלי לפעולה שאין בה איסור תורה."
היוצא מכל זה- שהגרש"ז אוירבך סבר שמעיקר הדין אין איסור דאורייתא, אלא שאכן לא הורה כך לכתחילה, וזה רחוק כרחוק מזרח ממערב מלומר ש'ביטל דעתו'.
ב. בעניין דעת 'רוב הפוסקים' – ראשית גם הפוסקים האוסרים אינם אוסרים מטעם אחד, ולעניין חשש בונה וסותר גם לשיטתך דעת החזו"א הוא אינה דעת רוב הפוסקים, (אף שאה"נ שרבים חוששים לה), ונפ"מ לעניין כיבוי חשמל.
אתה כתבת:
'גם האחרונים מראשית המאה ה20 שהדגישו את האיסור בנוגע להבערה של נורה, בכמה מקרים זה לא היה משום שחשבו שאסור רק באופן זה, אלא שזה היה השימוש העיקרי, והרבה פעמים היחיד, של חשמל באופן המוני בזמנם'.
נראה קצת כדברי נביאות, הרח"ע כותב שבשבת אסור משום מבעיר וביו"ט משום מוליד, ומשמע שאין איסור אחר, וגם הבית יצחק דן משום מוליד, ויש שטענו שגם זה אין, ויש שאפילו ביש חוט להט סברו שאין איסור דאורייתא.
וגם רואים בפועל שהרבה פוסקים לא חשבו כך, והראיה לזה גם בדברי הצי"א שהבאתי לעיל, וכן היה פשוט לבעל המנח"י שלפני שנודע לו מדברי החזו"א היה פשוט לו שיש בזה רק איסור דרבנן כנראה מתשובותיו, ובח"ח סי' כו מתיר לחבר חשמל ע"י גוי (במקום מצוה) בזמן שאין הזרם מחובר, אף שנודע לו שהחזו"א מחמיר גם בזה, ומסתמך בזה על הבית יצחק שאין בזה איסור דאורייתא.
בצי"א יש סתירה בתשובותיו כפי הנראה.
הרב מזוז מביא זאת רק כתירוץ נוסף להסביר דעת השמחת כהן, ולא ברור שהוא חושש לזה לדינא, (ובפועל תלמידו הרב משה לוי במנוחת אהבה מתיר אמירה לגוי בחשמל שאין בו להט).
לגבי פוסקים שהזכרת- איך הבנת שהאחיעזר מדבר על איסור דאורייתא? (אינו לפני).
לגבי חשש הבערה- לכאורה לפי"ז צריך לאסור כל שינוי בזרם, וזה יצא לפי הרבה פוסקים בהיתר לכתחילה בלא חשש, ואולי סוברים שדעה זו היא מפני חוסר הכרה במהות החשמל, או רק כאשר יש ניצוצות, כמו שהר"י רוזן מנסה לפרש בדעת רא"יה, ולכן לא כ"כ חוששים לזה, וצ"ע.
הבית יצחק- סובר שיש רק איסור מוליד.
הרב עובדיה יוסף דווקא מביא סוללת פוסקים שאין איסור דאורייתא בעצם החשמל (בלא להט), וכך הוא פוסק להלכה, ומתיר בזה אמירה לגוי במקום מצוה.
לא מצאתי את הציטוט המלא של הרב הרצוג, אבל נ"ל שהוא מדבר במקרה שיש חוט להט (שהרב גורן סבר שאין בזה איסור דאורייתא), ובהיכל יצחק לא מדובר על איסור דאורייתא.
(מאידך, לחומרא אוסיף לך את דעת הרב מרדכי אליהו שנראה שנוקט עיקר לדינא כחזו"א).
ג. גם לשיטתך איני יודע אם נכון להגדיר כאן ש'לרוב הפוסקים יש בזה איסור דאורייתא', בשעה שאתה מסכים שחלק גדול מהם חששו לזה רק כחומרא, או מספיקא,
השאלה כאן עקרונית, האם בדבר שיש סוברים בהחלט שהוא דאורייתא ויש סוברים שהוא דרבנן, ויש באמצע הרבה שסוברים שיש לחוש לאוסרים לחומרא- האם זה מגדיר שבדבר כזה רוב הפוסקים 'מחמירים בדאורייתא'? האם חשש לחומרא בדאורייתא עדיף מאיסור דרבנן לגבי הכרעת ההלכה?
ד. לגבי הטענה העקרונית שההלכה צריכה להיקבע לפי 'רוב הפוסקים', בפועל רואים שיש פוסקים שהפסקים שלהם מתפשטים יותר כמו למשל המ"ב, (אף שכמדומני לא עסק בהיתר עגונות), או החיי אדם חכמת אדם, קיצוש"ע וכדו', ולענ"ד הרבה פעמים זה נקבע מסיבות מציאותיות, כגון שהספר יותר נוח ללימוד ולכן נתקבל בתפוצות ישראל.
לכן יש לדון שאולי גם בנושא החשמל יש לייחס יותר משקל לאו דווקא למתירי עגונות, אלא אולי לפוסקים שעסקו בזה בהרחבה ודנו בזה יותר בפירוט, או לספרים שנתחברו ע"י 'מומחים לדבר'.
כל טוב
א. ביטל את דעתו הכוונה שלא פסק כך אלא פסק כמו החזו"א. לא שביטל את עצמו כעפר הארץ.
האם בדיעבד פסק כדעתו, יכול להיות. אין מקורות ברורים ע"ז, מעבר לסיפורים על פה. אני לא מכחיש את סיפורים, והרב הלפרין הוא עד נאמן, אני רק אומר שלא סתם זה לא כתוב.
הרב נבנצאל והמקראי קודש עוסקים במחלוקת הגרש"ז והחזו"א, ולכן הם שייכים לענינינו, הגרשז"א לא קיבל גם את הדעות האחרות שיש איסור דאוריתא בחשמל שאין בו אש.
יכול להיות שהרב נויבירט צידד או רמז, כך לא מכריעים הלכות. בולט מאד שהגרשז"א עצמו לא נתן מקום להיתר שלו בספרות הכתובה ולא בשש"כ שיצא על פיו. אז בהחלט ביטל את דעתו.
ב. נניח שלא אוסרים מטעם אחד, הרי מסכימים שאסור מן התורה. ובשאלה מטעם איזו מלאכה תמיד יש מחלוקות כבר בגמרא, זה לא מבטל את ההסכמה שיש כאן מלאכה.
אכן, זה מה שכתבתי, הגרח"ע לא הכיר אייפון וטלויזיה, השימוש בחשמל היה לתאורה.
היו פוסקים שלא חשבו, ואפשר להתווכח, בסוש"ד ברור שיש הסכמה רחבה גם בספרות וגם בהוראה למעשה שחשמל אסור מן התורה. לגבי חולים ומקרי דיעבד – הרי סומכים בהם על דעת יחיד, ואני לא מתיימר לטעון שאין אפילו דעת יחיד.
ג. לא נכון שחששו כחומרא, להיפך, קבלו דעת הגדולים, אלא שבמקום דחק התירו לסמוך על היחידים.
ד. נכון, רוב אינו בהכרח מספרי, אלא גם מושפע מהתפשטות החיבורים והמחברים (לא מהעובדה שמישהו עסק בנושא וכתב אלף כרכים…), אבל במקרה שלנו זה להיפך, שיש הסכמה רחבה הרבה יותר מהספרות. כפי שאמרתי אפילו מכון צומת לא דן את החשמל כדרבנן. ואנן מה נענה אבתריה.
הכו"ח בחפזון לפי שאינו מעניני האתר.