1

שאלה: מי אמר שנבואה היא לא סכיזופרניה?

שאלה:

היום אנחנו מבינים כי כשאדם לא מאוזן נפשית כמו למשל מחלת הסכיזופרניה הוא הוזה או שמוע קולות וכו'. לכאורה מצב של נבואה הוא בדיוק כזה. פסיכוזה. ניתוק מהמציאות. שמיעת קולות [ה' מדבר אלי]. א"כ מנין לנו שהנביאים לא היו סכיזופרנים. זה שאלה שמעסיקה אותי כאדם מאמין שמשתדל לקיים מצוות עד כמה שאני מסוגל. כן, הבנתם נכון אני סכיזופרן שמטופל ומאוזן כיום תודה לאל. זה שאלה מאוד מעניינת שלא מצאתי עליה תשובה. אשמח לקבל ממכם כל מענה! תודה רבה לכם! היו ברוכים!

תשובה: השאלה מצויינת, אבל צריכים לזכור, שפעם לא היו האפשרויות הרפואיות של ימינו.

כיום אנחנו יכולים לשלוט במחלות ונכויות שונות ולאזן אותן, עד לתפקוד כמעט נורמטיבי, כל עוד האדם מציית להוראות הרופא. כל מקום מונגש לנכים, במישור הפיזי וגם במישור המהותי. ג'ון נאש היה סכיזופרן, אך משנכנס לטיפול הצליח לייצב את עצמו ואף זכה בפרס נובל. גם אנשים המשתייכים לספקטרום האוטיסטי יכולים להשתלב ואף להצליח מאד, כאשר אנשים מבינים את הבעיה שלהם ואת הדרכים לשלוט בה.

בימי קדם, לא היו תרופות להפרעות כאלו, אדם שסבל מסכיזופרניה, או מכל הפרעה וקושי דומים, נחשב ל'שוטה', כאשר אין תרופות ואין טיפול, האדם באופן אוטומטי נתפס כמשוגע. ג'ון נאש השאיר את הילד שלו באמבטיה בהשגחת החבר הדמיוני צ'ארלי, למזלו אשתו הבינה מה עובר עליו. אבל בימי קדם הוא היה נתפס כלא נורמלי.

יתירה מכך צריכים להבין, גם בימי קדם, אדם שהחליט שה' דיבר אליו לא נהפך לנביא, הרי לא צריכים לשמוע שום קול, אפשר פשוט להמציא. ברור שלא היו מאמינים לסתם אדם שאומר שה' דיבר אליו. והרי המושג נביאי שקר היה ידוע ומוכר, מי שאומר שקר בשם ה' דינו מוות כמפורש בתורה, וראה גם בזכריה יג ג: "וְהָיָה כִּי יִנָּבֵא אִישׁ עוֹד וְאָמְרוּ אֵלָיו אָבִיו וְאִמּוֹ יֹלְדָיו לֹא תִחְיֶה כִּי שֶׁקֶר דִּבַּרְתָּ בְּשֵׁם ה' וּדְקָרֻהוּ אָבִיהוּ וְאִמּוֹ יֹלְדָיו בְּהִנָּבְאוֹ". אדם לא מוכר כנביא, עד שהוא לא מוכיח את יכלתו לדעת את העתיד, במדה והוא אומר שיקרה דבר וזה אינו מתקיים – דינו מוות.

בתורה נכתב:   וכי תאמר בלבבך איכה נדע את הדבר אשר לא דברו ה'?  אשר ידבר הנביא בשם ה' ולא יהיה הדבר ולא יבוא הוא הדבר אשר לא דברו ה' בזדון דברו הנביא לא תגור ממנו.

הנביאים היו אנשים מורמים מעם שהוכרו במשך שנים כחכמים ונשואי פנים ויראי שמים. או אנשים מיוחדים שה' בחר בהם ונתן בידם אותות להוכיח את שליחותם. ולכן אדם ששומע קולות דמיוניים לא יכול היה להיכנס לשורותיהם.