1

שאלה: רצפים גנטיים המוכיחים אב קדמון.

שלום אשמח להתייחסות שלכם לסרטון זה. הסרטון לקוח מהאתר של מכון ויצמן, ומתאר רצפים גנטיים נדירים שקיימים במינים שונים של יצורים ע"פ כדור הארץ. ומהם ניתן באופן די ברור להוכיח שאכן לקוף ולאדם היה אב קדמון משותף..

תשובה: תוכן הסרטון בקצרה: 1) רצף גנטי שככל שהולכים 'אחורה' יש בו יותר מוטציות, 2) מדוע בכלל יש קירבה בסוגי רצפים גנטיים בין מינים קיימים? 3) מקטעים כדוגמת SINS חסרי תועלת לגנום, יש קירבה של קטעים כאלו אצל מינים קרובים, וכן בין אדם לשימפנזה, וכן שוחזרו נדידות של בני אדם.

ובכן, הדברים מוצגים בצורה הגיונית, ויתכן בהחלט שמבחינה טכנית שיש אב קדמון משותף למינים. זה כמובן לא אומר שום דבר לגבי נפש האדם מקורה ומהותה. אא"כ מניחים שהכל התפתחות אקראית שזו כבר הנחה מעגלית.

אבל צריכים לזכור שלא מדובר בהוכחות. כשאתה צופה בסרטון מבחוץ נדמה לך שחמשת הדוגמאות האלו הן חלק מסכימה מסודרת, בעוד יתכן שזה ממש לא כך, ישנם מאות אלפים של מינים שנחקרים, והעובדה שמביאים לך כמה דוגמאות שנראות יפות, לא אומרת שכך הם פני הדברים בשטח,  יתכן שזה כמה דברים שנראה כאילו מסתדרים טוב (הרי אתה לא יכול לבדוק באמת אם זה מדוייק, ואם אין כל מיני חריקות שלא מתבטאות בסרטון זה), מתוך מליונים שממש לא נראים כך או אפילו נראים להיפך ולא מסתדרים עם התיאוריות. וגם לדבר זה מובאות דוגמאות שונות, כגון קירבה בלתי מוסברת בין מלפפון ים לאדם.

ההנחה שרצפים מסויימים הם טעות, חסרי תועלת, היא רק הנחה ופרשנות, ככל שעובר הזמן מגלים שמה שנחשב לדנ"א זבל הוא כן בעל חשיבות ויש לו משמעות, אנחנו לא יודעים עדיין הכל על הדנ"א, ויתכן שלרצפים האלו כן יש משמעויות שקשורים לתפקודים של המינים השונים, כפי שתגלה למשל במחקריו של ליפטון, ראה אפיגנטיקה, ודנ"א, הרצפים הגנטיים לא רק מתאימים לתיאוריה האבולוציונית, אלא לפעמים מסבכים אותה בצורות לא מובנות ונמצאים קשרים שאינם מוסברים ע"י קירבה, השחזורים של נדידות של בני האדם, דוקא סותרים ממצאים מענפים אחרים של חקר העבר.

סרטון כזה הוא אידיאליזציה של נתונים שנעשית לשם תעמולה, ואי אפשר להסיק ממנו מסקנות מרחיקות לכת. המציאות בשטח לא כל כך פשוטה, ולא רק עורמת נתונים לכיוון אחד. באופן כללי ברור כפי שעולה משאלה 2 שכל המינים החיים בכדוה"א בנויים על אותו מנגנון, למרות שאל יכל לברוא מליון מינים שכל אחד בנוי בצורה אחרת לגמרי, לא רק רצפים אחרים, אלא גם סוגים אחרים של היקשרות אטומים, במקום חלבונים ורנ"א, יכל ליצור בעלי חיים שעובדים על מנוע קיטור או על אתנול וכדו', האל ברא את כל המינים לפי אותו מנגנון, וזה ברור גם לפני הדיון, אפשר לנסות להסביר מדוע, אבל זה לא מה שיגרום לנו לתת תשובות לשאלות המרכזיות.

אם ברצונך להיכנס לנושא, תוכל לקרוא את מאמרה של הביולוגית המולקולרית אנג'נטי רוברטס, הטוענת שאין הוכחה מהרצפים הגנטיים לאב קדמון משותף.