האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

תעמולה מיסיונרית ב – האם ישעיה נג אכן מתאר את ישוע?

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

משה בן דוד ואיתן ג.

על הגדרת "עבד ה'" – מיהו אותו עבד המדובר עליו בישעיהו בסוף פרק נ"ב ובפרק נ"ג?
קטעים נבחרים מספרו של משה בן דוד, "על פתחה של רומי"

לשון יחיד ורבים בפרק ישעיהו נג' וכישלונה הלשוני של הפרשנות המשיחית

יהודים משיחים מתעקשים לומר כי הפרק נ"ג (53) של ספר ישעיהו הנביא מדבר על היחיד, ולכן לא יתכן כי המדובר בעם ישראל. וכיצד אפשר שהפרק ידבר על עם שלם כשהו מדבר כולו על עבד אחד?

התשובה פשוטה ומובנת מאליה: הנביא בלשונו הפואטית, מדבר על העם כעל היחיד. הוא קורא לו "עבדי יעקב" (ראה להלן) שזהו לשון יחיד בלשונו של הנביא ישעיהו. הוא עובר מלשון רבים ליחיד בדברו על עם ישראל אפילו באותו פסוק "אתם עדי נאום ה' ועבדי אשר בחרתי" (פרק מ"ג פסוק י'). אף בפרק נ"ד: "כל כלי יוצר עליך לא יצלח… וכל לשון תקום אתך למשפט תרשיעי זאת נחלת עבדי ה' וצדקתם מאיתי נאום ה'".

הנביא ישעיהו פתח בלשון יחיד על עם ישראל ואחר כך המשיך בלשון רבים. כיוון שאין פסוקים אלו שנויים במחלוקת בין הפרשנים הנוצרים והיהודים, הרי ברור שזהו לשונו של הנביא.

ברור שניתן לדבר על עם ישראל בלשון יחיד כפי שאנו רואים בתורה "ויחן שם ישראל נגד ההר" (שמות י"ט פסוק ב) אולם, ברור שלא ניתן לדבר על אדם אחד יחידי בלשון רבים.

והנה בפרק נ"ג בישעיהו פסוק ח': "מעוצר וממשפט לוקח ואת דורו מי ישוחח כי נגזר מארץ חיים מפשע עמי נגע למו"- אף כאן הנביא ישעיהו עובר מלשון יחיד ללשון רבים. שכן המילה 'למו' משמעותה 'להם', ובמקום שהנביא יכתוב מפשע עמי נגע 'לו' שאז ורק אז יהיה מובנו על העבד היחיד, הוא כותב את המילה 'למו' שמשמע שהעבד הוא רבים.

הרי זו סתירה מפורשת לפרשנות המשיחית על הפרק שכן לא ניתן לדבר על אדם יחידי בלשון רבים כלל, לכן האפשרות שישו הוא העבד המדובר בפרק איננה קיימת.

עבד ה' – עם ישראל

על מנת לגלות מיהו העבד המדובר בפרק, עלינו לזכור את הכלל: פסוקים באור מסבירים פסוקים בחשכה.

אם פרק נג' איננו מגלה את זהותו של העבד בשל היותו 'שירה נבואית פואטית סתומה', הרי שהפרקים שלפניו חושפים את זהות העבד, שכן אין ישעיהו נ"ג הפרק היחידי בספר, כך מספר לנו הנביא ישעיהו בתשעה מהפרקים המקדימים את פרק נ"ג.

1. "ואתה ישראל עבדי יעקב אשר בחרתיך זרע אברהם אוהבי" (פרק מ"א פסוק ח')

2. "אשר החזקתיך מקצות הארץ ומאציליה קראתיך ואמר לך עבדי אתה בחרתיך ולא מאסתיך" (פרק מ"א פסוק ט')

3. "אתם עדי נאם ה' ועבדי אשר בחרתי למען תדעו ותאמינו לי ותבינו כי אני הוא לפני לא נוצר אל ואחרי לא יהיה" (פרק מ"ג פסוק י')

4. "ועתה שמע יעקב עבדי וישראל בחרתי בו" (פרק מ"ד פסוק א')

5. " כה אמר ה' עשך ויצרך מבטן יעזרך אל תירא עבדי יעקב וישורון בחרתי בו" (פרק מ"ד פסוק ב')

6. "זכר אלה יעקב וישראל כי עבדי אתה יצרתיך עבד לי אתה ישראל לא תנשני" (פרק מ"ד פסוק כא')

7. "למען עבדי יעקב וישראל בחירי ואקרא לך בשמך אכנך ולא ידעתני" (פרק מ"ה פסוק ד')

8. " צאו מבבל ברחו מכשדים בקול רנה הגידו השמיעו זאת הוציאוהו עד קצה הארץ אמרו גאל ה' עבדו יעקב" (פרק מ"ח פסוק כ')

9. "שמעו איים אלי והקשיבו לאומים ה' מבטן קראני ממעי אמי הזכיר שמי וישם פי כחרב חדה בצל ידו החביאני וישימני לחץ ברור באשפתו הסתירני ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר" (פרק מ"ט פסוק א')

10. "עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר" (פרק מ"ט פסוק ג')

הרי פסוקים מפורשים מפרק מ"א ועד פרק מ"ט כי העבד המדובר בכל הפרקים שלפני ישעיהו נ"ג הוא "עבדי יעקב", הוא העבד היחידי המוזכר שוב ושוב בכל הפרקים הקודמים לפרק נ"ג. מהפרקים שמיד אחרי ישעיהו נ"ג, כלומר פרקים נ"ד עד ס"ו, היינו עד סוף ספרו של ישעיהו הנביא, ניתן ללמוד כי ישנם "עבדים" לה'" בלשון רבים, כפי שמעיד גם הפסוק השלישי למעלה (אתם עדי…).

אותו "עבדי יעקב" המופיע מספר פעמים רב בפרקים שלפני ישעיהו נ"ג, הם אותם העבדים לה' בלשון רבים המופיעים אחרי ישעיהו נ"ג.

הנביא ישעיהו אף מפרט מהו הקריטריון להיות עבד לה', ואלו הם הפסוקים המורים על כך: "כל כלי יוצר עליך לא יצלח וכל לשון תקום אתך למשפט תרשיעי זאת נחלת עבדי ה' וצדקתם מאתי נאום ה'" (ישעיהו פרק נד' פסוק יז'). (עבדי ה" המופיע בפסוק זה נאמר בלשון רבים).

פסוק זה אינו שנויי במחלוקת, הוא נאמר על "כנסת ישראל" הנמשלת ל"עניה סערה" ו- ל"רני עקרה" בתחילת פרק נד'. הלשון בפסוק "זאת נחלת עבדי ה' וצדקתם" היא בלשון רבים ולא יחיד, עם שלם – "עבדי יעקב".

(…) "והיה ביום ההוא לא יוסיף עוד שאר ישראל ופליטת בית יעקב להשען על מכהו ונשען על ה' קדוש ישראל באמת" (ישעיהו י', כ'). וזוהי המשמעות של הפסוק (שמות 19 5-6): "ועתה אם שמוע תשמעו בקלי ושמרתם את בריתי והייתם לי סגולה מכל העמים כי לי כל הארץ ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש אלה הדברים אשר תדבר אל בני ישראל".

הנביא ישעיהו במהלך דברי נבואתו מגדיר בדיוק מופלא מיהו "עבדי יעקב". הגדרתו זו מתחלה מפרק מ' עד סוף הספר. הוא אף מגדיר את הבשורה אותה צריך "עבדי יעקב" לבשר לעולם- את אחדות ה' המוחלטת.

"אתם עדי נאום ה' ועבדי אשר אם בחרתי למען תדעו ותאמינו לי ותבינו כי אני הוא לפני לא נוצר אל ואחרי לא יהיה", "אנכי הגדתי והושעתי והשמעתי ואין בכם זר ואתם עדי נאם ה' ואני אל" (ישעיהו מ"ג י'-י"ב).

(…) הנביא ישעיהו אף הוא לא המציא הגדרה זו, היא נובעת ישירות מהתורה: "כי לי בני ישראל עבדים, עבדי הם אשר הוצאתים מארץ מצרים אני ה' אלהיכם" (ויקרא כ"ה נ"ה), "לא תעשו לכם אלילים ופסל ומצבה לא תקימו לכם ואבן משכית לא תתנו בארצכם להשתחות עליה כי אני ה' אלהיכם", "את שבתותי תשמורו ומקדשי תראו אני ה'", "ויחן שם ישראל נגד ההר" (שמות י"ט ב') (כ"ו א', ב').

בפסוק זה האחרון אנו רואים כי ההתייחסות לעם ישראל היא בלשון יחיד "ויחן שם ישראל". עם ישראל עבדיו של ה' על פי הגדרת התורה בעצמה: "עבדי הם אשר הוצאתי ממצרים". בכלל כל עשרת הדברות נאמרו לעם ישראל בלשון יחיד: "אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים" (שמות י"ט ב') וכו'.

מכאן שאין שום שאלה מדוע בפרק נ"ג בישעיהו הפרק מדבר בלשון יחיד, מפני שהתנ"ך מרבה לעשות זאת בשפתו ובהתייחסותו לעם ישראל, בדיוק כפי שגם התורה בספר שמות כותבת "ויחן" בלשון יחיד.

הערה:
עיוות קטן בתרגום התנ"ך משנה הרבה מאמיתותו

ישנם יהודים משיחיים רבים דוברי אנגלית המשתמשים בתרגומי התנ"ך הידועים כ"תרגום של המלך ג'יימס (King James Version) ותרגום ה- NIV; שם, תרגמו את המילה "עבדי" בעברית ל"Servant" באנגלית – שפירושו משרת. אין זה נכון לתרגם כך, שכן התרגום המדויק הוא: Slave המדגיש את היותו נתון תחת מרותו של האל באופן טוטאלי, הרבה יותר ממשרת, שכן העבד קנוי בעצמו וגופו לאדון, ולא רק מעשה ידיו כפי שהמילה משרת יכולה להתפרש. משרת יכול להיות אף שכיר יום ובודאי איננו קנוי בגופו למעביד מכאן שעצם המונח עבד סותר את אמונת המשיחיים.

הבה נזכיר שהיהודים המשיחיים אינם מאמינים שהמשיח הינו עבד. הם מאמינים שהוא "האלפא והאומגה", "האלף והתו" (חזון יוחנן 8,1 – 6,21). כלומר היה מתמיד, עוד לפני בריאת העולם, ויהיה אף אחריו, וכן היותם שלוש שהם אחד, ואחד שהוא שלוש, הם שווים לחלוטין.

אם כן, כבר בפסוק ראשון – "הנה ישכיל עבדי ירום ונשא וגבה מאוד" (ישעיהו נ"ב י"ג) – ישנה בעיה לכאורה עם אמונתם. שכן כיצד ניתן בכלל לכנות את המשיח בשם "עבד"? וכי יש אלוהות עבד הנתונה תחת האלוהות אדון? הכיצד אלוהים יהיה עבד של עצמו?

ועד הערה (שאינה מתוך הספר):
ישעיה נ"ג במקורות נוצריים:

כך מפרש ה-Moody`s The Wycliffe Bible Commentary:

"בישעיה 6-52:1, אלוקים מעביר את החלטתו הנחושה להשיב את ישראל מגלותם…"מדובר שם על גלות בבל.

ישעיה 52:3: "למרות הכל, הם (ישראל) ישובו מהשביה בבבל."

ישעיה 52:5: "אלוקי ישראל מבטיח להפיל את בבל בכדי להוכיח את ריבונותו."

ישעיה 3-54:1: "זמן יגיעה… כאשר מאמיני אלוקים יהיו הרבה יותר במספר ממה שהיו לפני גלות (בבל)."

The Wycliffe Bible Commentary, עמ' 648-646, שיקגו, הוצאת Moody, 1962.

ישעיה 54:1: "עקרה:… חורבן ירושלים היה הגט בין אלוקים ועמו (50:1); הגלות, מסמלת את העקרות. בעולה (עיין 62:4): זאת היא העקרה ועזובה, מנותקת מבעלה, לגלות בבל.

The Interpreter’s Bible, כרך 5, עמ' 632, נאשוויל, הוצאת Abingdon, 1956.

ישעיה 53-54: "שיבת העם מהגלות מראה כי אלוקים היה איתו גם בחושך."

The Collegeville Bible Commentary, עמ' 466, קולג'וויל, הוצאת The Liturgical, 1989.

"הואיל ופרקים 55-40 (שכוללים את ישעיה נ"ג) סוקרים את גלות בבל…"

The New Bible Commentary: Revised, עמ' 619, גרנד רפיד, הוצאת William B. Eederman, 1970.

ראה גם: (The New Oxford Annotated Bible (New Revised Standard Version

The New Jerusalem Bible

Jerome Biblical Commentary

(Morna D. Kooker, Jesus and the Servant" (London: S.P.C.K., 1959

ואם ישעיה 52 וישעיה 54 מתייחסים לגלות בבל, האם נשמע הגיוני כי ישעיה 53 מתייחס למשהו אחר?!? מעניין לראות כי היהודים המשיחיים מתעלמים מהקשר הפרקים.

חוליו וסבלותיו של עבד ה' – ישעיהו נ"ג (חלק ב')

אכן חלינו הוא נשא ומכאובינו סבלם ואנחנו חשבנוהו נגוע מכה אלהים ומעונה" – ישעיהו נ"ג פסוק ד'.

פסוק זה מובא בברית החדשה, בבשורה על פי מתי (8,16-17): "ויהי לעת ערב ויביאו אליו רבים אחוזי שדים ויגרש את הרוחות בדבר וירפא את כל החולים למלאת את אשר דבר ישעיהו הנביא לאמר "חלינו הוא נשא ומכאובינו סבלם".

טענת הברית החדשה תמוהה מאוד האם הרופא המרפא מחלה ניתן לומר עליו "ומכאבינו סבלם"? האם זהו מובנו האמיתי של "חלינו הוא נשא"?

הרי המשמעות הפשוטה המובנת היא שהוא נשא את החולי בעבורנו, הוא נשא את הסבל והחולאים שהיו עלינו על שכמו, על גביו, בעצמו. האם כאשר ישוע ריפא מצורע, הוא נצטרע בַמקום בעצמו? בוודאי שלא! אף הברית החדשה לא טוענת כך. האם האדם הסובל, ישוע נשא את סבלו? כלומר הוא סובל מעתה את עוצמת סבלו תחתיו? אתה הקורא המאמין תענה על שאלתי, בוודאי שכן! אולם אתה בוודאי לא תוכל לענות כך על ריפוי מצרעת. רק מפני שסבל הוא עניין רוחני ואיננו נראה לעין, אפשר לך לענות לפי האמונה הפרטית שלך, אולם לא מצאנו בברית החדשה שישוע נצטרע מריפויי חולה צרעת, לכן יש להניח כי גם בעניין הסבל הרוחני הדבר כן.

ההוכחה פשוטה ביותר לכך היא כאשר ישוע גרש את השדים ממרים המגדלית. האם הם עברו אליו? התשובה היא בוודאי שלא! אם כן, כן הוא הדבר גם בעניין הסבל הרוחני.

כשמתי מתאר: "ויגע בידה ותרף ממנה הקדחת ותקם ותשרתם" (8,15), האם הקדחת עברה לישוע והוא כאב את הקדחת וסבלה? האם כאשר גרש ישוע שדים הם עברו אליו והוא סבלם? ישוע ריפא אישה זבת דם שפסקה זיבתה, האם הוא נשא את סבלה ותחלואיה והתחיל לזוב דם במקומה? כשישו ריפא את זרועו היבשה של אחד החולים, האם ידו של ישוע יבשה במקום?

אם לא, כיצד ניתן לומר "אכן חלינו הוא נשא ומכאובינו סבלם"?

לפי תיאור הברית החדשה היה לפסוק בישעיהו להתנסח כך: "אכן חולינו הוא ריפא והוא שם קץ למכאובינו"…

גם אם רוצים לייחס את הפסוק למיתתו על הצלב, לא נתגשם בו הפסוק "אכן חוליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם". ישוע לא יכול היה לסבול את סבלם הממשי הפיזי של כל בני האדם במשך כל ימות עולם, שכן בני אדם סובלים הרבה יותר משלוש שעות סבל על הצלב. אין כאן תמורה שווה והפסוק לא יכזב, וחייב הוא להתמלא כפשוטו.

העם היהודי, להבדיל, אכן סבל את סבלו של העולם כולו. לא סבלו של איש אחד במשך שלש שעות ביום שישי אחד מתואר כאן בנביא, אלא סבלם של מיליוני בני אדם במשך כל ימות עולם, סבלו האמיתי של העם היהודי הנושא את חטאת העולם כולו.

זהו תיאור כולל של ההנהגה האלקית כלפי אומה שלמה, וכפרת עולם שלם תוך תיאור גלובלי של משך כל ימות עולם.

ישוע סבל מהשעה השישית עד השעה התשיעית לפי תיאור הברית החדשה ואף הובל למותו בביזיון על ידי החיילים הרומאים. אין זה עולה בקנה אחד עם הגלויות, מסעות הצלב, עלילות דם, אינקוויזיציה, רדיפות, שואה, פוגרומים, גזרות רצח, שיתוף פעולה נגד זכות קיומו של העם היהודי, השמדות אנטישמיות במהלך ההיסטוריה כולה של העם היהודי כולו – הסובל האמיתי הנושא את חטאו, אולם בעיקר את חטאת העולם כולו, הוא וסבלותיו הם המתוארים בישעיהו נ"ג.

אכן העם היהודי מבוזה ומושפל על ידי אומות העולם. אומות העולם אינם מחשיבים את סבלו במאומה ואף סבורים כי הוא, עם ישראל, נגוע בחטאיו, מוכה אלוקים ומעונה בעוונותיו. אין הדבר כן. אומות העולם עתידים לגלות לתדהמתם כי "עבדי יעקב" מחולל מפשעיהם ומדכא מעוונותיהם.

"נבזה וחדל אישים איש מכאובות וידוע חולי וכמסתר פנים ממנו נבזה ולא חשבנוהו" – פסוק ג'.

הרי לפי סיפורי הברית החדשה ישוע לא היה חולני. באיזה חולי היה ידוע? ישוע איננו איש מכאובות. כל ימיו לא היה איש מכאובות. אף אם בירושלים לפני מותו בעת הוצאתו להורג עונה קשות על ידי החיילים הרומאים, אין זה הופך אותו "לאיש מכאובות", ואף לא "לידוע חולי", מפני שתואר זה של "ידוע חולי" ניתן רק לאיש אשר כל ימיו באופן ממושך חי עם מכאובות ועם חולי ידוע לכול.

"כמסתר פנים ממנו" המופיע בפסוק משמע, שמכיוון שהוא היה נבזה ולא נחשב לכן הסתיר את פניו מאתנו.

אולם ישוע לא היה כנוע הוא החשיב את עצמו וכך הורה להחשיב אותו כמשיח, הוא ביזה וקילל את הפרושים והסופרים, ארגן מרד של מוכסים וחטאים נגד הסמכות של חכמי ישראל, בנותנו את מפתחות השמים הנמצאים בידיו, לפי דעתו החשובה, לשמעון -כיפא, להתיר את האסור ולאסור את המותר.

ישוע הראה את פניו יפה מאוד בבתי כנסת ובמקדש על מנת ללמד את שיטתו, ולא נתקיים בו "כמסתר פנים ממנו". הוא הפך שלחנות בבית המקדש, הקהיל מהומות ועורר פרובוקציות רבות, חולל "נסים" על פי תאור הבשורות, והתכבד בהם כ"בן האל" היחידי בעיני הבורים, משהחשיב את עצמו לבן האלקים וכך הורה לאנשיו להתייחס אליו. האם לזאת יקרא "נבזה"? האם לזאת יקרא "חדל אישים"? הרי ישוע היה איש עם אופי אם אכן הוא חולל את המהומות עליהם מספרת הברית החדשה.

"וכמסתר פנים ממנו"- הרי אם ישוע הסתיר את פניו מההנהגה היהודית היה זה מפני שהוא בז לה בלבו ובגלויי באמירותיו המלאות טענות וקלישאות כנגדה. לא לזה התכוון הנביא ישעיהו בכתבו "וכמסתר פנים ממנו". המסתיר פנים בפרק, מסתירם לא מתוך עזות מצח אלא מתוך כניעה וחוסר אונים מחמת בזיונו ונבזותו בעיניהם. הוא משפיל את עיניו ומסתיר את פניו.

כל הנאמר לעיל הנו כאשר מסתמכים על תיאורי הברית החדשה בעצמה בלבד.

עם ישראל החשיב את ישו לנזק גדול ולא יתכן לומר "נבזה ולא חשבנוהו". המנהיגות חששה ממנו מפני הפיכה והסתה למרד נגד הסמכות של הסופרים והפרושים, וזאת על פי תיאור הבשורות בעצמם. האם לזאת יקרא "נבזה ולא חשבנוהו"? הוא אמנם נחשב מאוד. הוא נחשב למסוכן למסית ולמדיח. הוא לא חי בשולי החברה בביזיון ובבושת פנים "והסתיר את פניו" "כלא נחשב", כל זאת שלא כפי שמתאר בפסוק ג' שבישעיהו נ"ג.

תדהמתם של אומות העולם לעתיד לבוא

נשוב לפסוק הבא: "כן יזה גויים רבים עליו יקפצו מלכים פיהם כי אשר לא ספר להם ראו ואשר לא שמעו התבוננו" (פרק נ"ב פסוק ט"ו). בפרק זה ישנו תיאור של תדהמה, של קפיצת יד לפה, ישנו משהו שמלכי האומות לא יודעים, שכאשר הם ידעוהו באחרית הימים הם יקפצו את פיהם בתדהמה.

על פי אמונת המשיחיים כבר קרא הדבר והתגשם בעת התגלותו של ישוע ואחר כך כשקיבלוהו אומות העולם. את אשר לא סופר להם על ידי ישוע , אלא ישו סיפר עבור עם ישראל, דווקא הם, אומות העולם כן ראו, ואת אשר לא שמעו אומות העולם באוזניהם, אלא עם ישראל שמע, דווקא הם, אומות העולם התבוננו, ולא עם ישראל. כך מפרשים המשיחיים את הפסוק הזה.

אולם אם מתבוננים בפסוקי התנ"ך, מוצאים אנו, שוב ושוב, את רעיון התדהמה חוזר ונשנה, כך שנוכל לברר את סיבתה האמיתית של התדהמה. אומות העולם יגיעו אלינו לעם ישראל באחרית הימים הם יתבטלו אלינו ויבאו לקבל את חסותנו. מדוע איפה הם יעשו זאת אם הם צדקו ואנו טעינו? וכך מעידים הנביאים:
"כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות יראו גויים ויבושו מכל גבורתם ישימו יד על פה אזניהם תחרשנה", "ילחכו עפר כנחש כזחלי ארץ ירגזו ממסגרותיהם אל ה' אלהינו יפחדו ויראו ממך" "תתן אמת ליעקב חסד לאברהם אשר נשבעת לאבותינו מימי קדם" (מיכה ז' ט"ו, ט"ז כ').

"קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח כי הנה החושך יכסה ארץ וערפל לאומים ועליך יזרח ה' וכבודו עליך יראה והלכו גויים לאורך ומלכים לנגה זרחך" (ישעיהו פרק ס' פסוקים א', ב' ). "והלכו אליך שחוח בני מעניך והשתחוו על כפות רגליך כל מנאציך וקראו לך עיר ה' ציון קדוש ישראל" (פסוק י"ד). "וראיתם ושש לבכם ועצמותיכם כדשא תפרחנה ונודעה יד ה' את עבדיו וזעם את אויביו" (ס"ו פסוק יד'). "ונודע בגויים זרעם וצאצאיהם בתוך העמים כל ראיהם יכירום כי הם זרע ברך ה'" (ס"א פסוק ט'). "וראו גויים צדקך וכל מלכים כבודך" (ס"ב פסוק ב'). "וקראו להם עם הקדש גאולי ה' ולך ייקרא דרושה עיר לא נעזבה" (ס"ב פסוק י"ב). "לא יבא עוד שמשך וירחך לא יאסף כי ה' יהיה לך לאור עולם ושלמו ימי אבלך ועמך כולם צדיקים לעולם ירשו ארץ נצר מטעי מעשה ידי להתפאר הקטן יהיה לאלף והצעיר לגוי עצום אני ה' בעיתה אחישנה" (ס' פסוק יט').

ולסיום דברי הנביא זכריה: "ובאו עמים רבים וגויים עצומים לבקש את ה' צבאות בירושלים ולחלות את פני ה' כה אמר ה' צבאות בימים ההמה אשר יחזיקו עשרה אנשים מכל לשונות העמים והחזיקו בכנף איש יהודי לאמר נלכה עמכם כי שמענו אלהים עמכם" (ח' פסוק כ'- כ"ג).

מדוע יבאו הגויים אלינו אל העם היהודי להחזיק בכנף בגדו של איש יהודי? הלוא אומות העולם מחזיקים באמת הצרופה? הרי לנו לכאורה אין מה להציע? מדוע אין אנו אמורים ללכת אליהם לשמוע על ישוע למשל? מדוע לעתיד לבא לא עם ישראל יקפצו את פיהם בתדהמה רבה, אלא אומות העולם הם הפוערים את פיהם? לפי הפסוקים הנ"ל נוכל לומר שקפיצת הפה של מלכי אומות העולם אשר תהייה לעתיד לבא, יהיה על ענינו של העבד האמיתי כפי שאומר הנביא ישעיהו בפרק נ"ג.

"עבדי יעקב" העבד האמיתי יתגלה לעתיד לבוא, ולכשתתגלה לפתע האמת הצרופה אשר איננה ידועה למלכי אומות העולם בדורנו זה עתה, מלכי אומות העולם "יראו" "ויתבוננו" כי הם האמינו ב"עבד" הלא נכון, ובשמו של אותו עבד בו הם האמינו הם טבחו ורצחו, הרגו והשמידו העלילו ושנאו את "עבדי יעקב", עבד ה' האמיתי אשר הם כל כך חרפו.

לפתע הם יגלו כי הם אומות העולם ומלכיהם כולם קיימים במהלך כל ההיסטוריה האנושית רק בזכותו של "עבדי יעקב", וכי העולם כולו קיים רק בזכות סבלו ורק בגללו נתכפר לעולם כולו.

"עבדי יעקב" הוא השה האמיתי נושא חטאת העולם ובזכותו העולם נגאל. עם ישראל הובל על ידי האומות כצאן לטבח וכרחל לפני גוזזיה נאלמה לא יפתח פיו, חרף בזיונם ולגלוגם של אומות העולם ומלכיהם. עתידים האומות לגלות כי "עבדי יעקב" הוא השה בעדרו של משה במדבר, אשר ברח ממדבר האומות לבקש מים מפני הצמא הנורא, לבקש חיים רוחניים נצחיים, אשר נשאו משה על כתפיו בחמלתו, ובזכות זה ראה את מראה הסנה הבוער אשר איננו אוכל. כי "עבדי יעקב" נשא חטאת העולם חרף כל הייסורים שיבואו עליו במהלך ההיסטוריה האנושית על ידי אש השנאה של אומות העולם. הוא איננו אוכל הוא יעמוד במשימה השלמה. הוא איננו כלה.

זרוע ה'

"מי האמין לשמועתינו וזרוע ה' על מי נגלתה" – נ"ג פסוק א'

לאור הנאמר לעיל הרי ברור כי את הפסוקים הללו אומרים הגויים אומות העולם לעתיד לבוא.

בכל מקום שמופיע הביטוי "זרוע ה'", באיזה הקשר הוא נאמר? התשובה לכך היא כי בכל התנ"ך "זרוע ה'" מובא תמיד בהקשר של גאולת עם ישראל מאומות העולם.

ניתן לראות זאת מתוך ההקשר, המהווה כעין הקדמה לישעיהו נ"ג: "כי נחם ה' עמו גאל ירושלים" (פרק נ"ב פסוק ט'), "חשף ה' את זרוע קדשו לעיני כל הגויים וראו כל אפסי ארץ את ישועת אלהינו" (פסוק י'). כמו כן ביציאת מצרים נאמר: "ויאמר משה אל העם זכור את היום הזה אשר יצאתם ממצרים מבית עבדים כי בחזק יד הוציא ה' אתכם מזה…" (שמות י"ג, ג').

1. "… למען תהיה תורת ה' בפיך כי ביד חזקה הוציאך ה' ממצרים" (שמות י"ג, ט')

2. "ובני ישראל יוצאים ביד רמה" (שמות י"ד, ט')

3. "וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים ויראו העם את ה' ויאמינו בה' ובמשה עבדו" ( שמות י"ד, ל"א).

מובן מתוך ההקדמה לפרק נ"ג (היינו פסוקי הפרק נ"ב), שהמדובר בהוצאת עם ישראל מידי הגויים מסבלותיהם באחרית הימים, שכן עם ישראל סבל בעבורם. אולם באחרית הימים עם ישראל כבר לא יסבול עוד את חטאותיהם אלא האומות הם עוונם ישאו, ואלו עם ישראל "ירום ונשא וגבה". רעיון זה מוכח שוב ושוב מכל הנביאים כולם.

אפילו בפרק המהווה הקדמה לישעיהו נ"ג הוא פרק נ"ב (ג'): "כי כה אמר ה' חנם נמכרתם ולא בכסף תגאלו"

פסוק ד': "כי כה אמר אדני ה' מצרים ירד עמי בראשונה לגור שם ואשור באפס עשקו"

פס' ה': "ועתה מי לי פה נאום ה' כי לקח עמי חנם משליו יהלילו נאום ה' ותמיד כל היום שמי מנואץ".

בדיוק מהסיבה הזו עם ישראל סובל לא את חטאותיו, אלא "חנם", "באפס עשקו", "לקח עמי חנם".

מספר לנו הנביא (בפרק נ"ב): "לכן ידע עמי שמי לכן ביום ההוא כי אני הוא המדבר הנני מה נאוו על ההרים רגלי המבשר משמיע שלום מבשר טוב". וכך אנו מגיעים לפרק נ"ג, ה' חושף את זרוע קדשו על מנת להציל את עם ישראל מאומות העולם וזהו הרקע המקדים לישעיהו נ"ג, בדיוק פסוק אחד לפני "הנה ישכיל עבדי", הוא הפסוק "כי הלך לפניכם ה' ומאספכם אלהי ישראל".

ה' קוצף על הגויים, עם ישראל נושא חטאת העולם

כיצד התעלמו מכך ראשיה, מנהיגיה ותועמלניה של היהודים המשיחיים? הם קברו את ראשיהם כבנות יענה בתוך האשליה השטחית המוציאה מן ההקשר את פרק נ"ג. בדיוק בגלל ההתעללות בעם ישראל חינם כותב זכריה הנביא: "וקצף גדול אני קוצף על הגויים השאננים אשר אני קצפתי מעט והמה עזרו לרעה" (פרק א' פסוק ט"ו)

פרק נ"ג הוא אחד מתוך שרשרת שלמה של פרקים המתחילה מישעיהו מ': "נחמו נחמו עמי יאמר אלקיכם דברו על לב ירושלים וקרא אליה כי מלאה צבאה כי נרצה עונה כי לקחה מיד ה' כפלים בכל חטאתיה"- מדוע לקחה ירושלים כפליים בכל חטאותיה?

והיכן הוא ישוע המכפר חטאים, האין הוא הדרך היחידה לסלוח לחטאים? היש דרך נוספת? ירושלים לקחה גם עבור הגויים! היא נושאת חטאת העולם! זוהי סיבת הנחמה "נחמו נחמו עמי" ולא ישו והצלב, שאין להם שום זכר בין פסוקי התנ"ך וגם לא ברמז!

אף הנביא יחזקאל מתנבא שלעתיד לבא הגויים יישאו את חרפתם בעצמם, ואלו עם ישראל לא ישא את חרפת הגויים יותר "כה אמר ה' אלקים הנני בקנאתי ובחמתי דברתי יען כלמת הגויים נשאתם" לכן כה אמר ה' אלקים אני נשאתי את ידי אם לא הגויים אשר לכם מסביב המה כלימתם ישאו" (יחזקאל ל"ו פסוק ז'). "ולא אשמע אליך עוד כלימת הגויים וחרפת עמים לא תשאי עוד וגוייך לא תשכלי עוד נאום ה'" (שם, ל"ו ט"ו).

חלק ג':

היהודים המשיחיים טוענים כי חכמי ישראל הטילו חרם על פרק נ"ג מספר ישעיהו, היות וחששו שמא יגלו היהודים את תוכנו של הפרק המצביע על ישוע כמשיח ישראל.

יהודי משיחי בשם י. ש. אוסטרובסקי, אף הוציא לאור חוברת בשם "הפרק האסור" (הוצאת קרן אחווה משיחית, 1996), העוסקת בעניין נבואה זאת.

בעמוד 22 של אותה חוברת, כותב אוסטרובסקי:

"לכן החליטו מנהיגי ישראל לנדות, כביכול, את הפרק עצמו אשר אינו מוקרא בבית-הכנסת…אשר המסורת גזרה עליו חרם…"

והנה, שוב היהודים המשיחיים גילו את בורותם בכל הקשור ליהדות. אם מדפדפים בתנ"ך אפשר לוודא כי לא עוברים מפרק 52 לפרק 54 אלא קיים ביניהם את הפרק המדובר שעדיין לא נגנז!!

 מהי הפטרה?

המנהג לקרוא הפטרה התחיל בזמנו של אנטיוכוס כאשר גזר על עם ישראל באיסור לימוד התורה. ואז היהודים החלו לקרוא בשבתות בחלק מספרי הנביאים שתוכנם שווה לתוכנם של הפרשיות הנקראות. ישעיה נ"ג לא נקבע להפטרה כי אין דומה לו בתורה. מנהג זה המשיך גם לאחר הגזרה ונקבע כנ"ל הרבה זמן לפני ישוע, כמו שניתן לברר גם עפ"י הבה"ח:

"…ויבאו אל-בית הכנסת ביום השבת וישבו.

ויהי אחר קריאת התורה והנביאים…" (מעשה השליחים 15-14;13)

מי שלא יודע מה היא הפטרה, יכול לחשוב כי לפי טענת היהודים המשיחיים, היהודים קוראים מידי שנה את כל הנביאים כמו שקוראים את חמישה חומשי תורה, ומדלגים אך ורק על ישעיה נ"ג. אך לאמתו של דבר כלול בהפטרות רק 5% מספרי הנביאים לערך.

ישעיה נ"ג במקורות נוצריים

ברור כי צריך לפרש את ישעיה נ"ג בהקשרו עם הפרקים הקודמים לו והבאים אחריו.

וכך מפרש ה-Moody`s The Wycliffe Bible Commentary:

"בישעיה 6-52:1, אלוקים מעביר את החלטתו הנחושה להשיב את ישראל מגלותם…"מדובר שם על גלות בבל.

ישעיה 52:3: "למרות הכל, הם (ישראל) ישובו מהשביה בבבל."

ישעיה 52:5: "אלוקי ישראל מבטיח להפיל את בבל בכדי להוכיח את ריבונותו."

ישעיה 3-54:1: "זמן יגיעה… כאשר מאמיני אלוקים יהיו הרבה יותר במספר ממה שהיו לפני גלות (בבל)."

The Wycliffe Bible Commentary, עמ' 648-646, שיקגו, הוצאת Moody, 1962.

ישעיה 54:1: "עקרה:… חורבן ירושלים היה הגט בין אלוקים ועמו (50:1); הגלות, מסמלת את העקרות. בעולה (עיין 62:4): זאת היא העקרה ועזובה, מנותקת מבעלה, לגלות בבל.

The Interpreter’s Bible, כרך 5, עמ' 632, נאשוויל, הוצאת Abingdon, 1956.

ישעיה 42: "שיבת העם מהגלות מראה כי אלוקים היה איתו גם בחושך."

The Collegeville Bible Commentary, עמ' 466, קולג'וויל, הוצאת The Liturgical, 1989.

"הואיל ופרקים 55-40 (שכוללים את ישעיה נ"ג) סוקרים את גלות בבל…"

The New Bible Commentary: Revised, עמ' 619, גרנד רפיד, הוצאת William B. Eederman, 1970.

ראה גם: The New Oxford Annotated Bible (New Revised Standard Version)

The New Jerusalem Bible

Jerome Biblical Commentary

Morna D. Kooker, Jesus and the Servant" (London: S.P.C.K., 1959)

ובכן, אם נניח כי פירושים אלו אמיתיים, וכי ישעיה 52 וישעיה 54 מתייחסים לגלות בבל, האם נשמע הגיוני כי ישעיה 53 מתייחס למשהו אחר?!? מעניין לראות כי בחיבורו, אוסטרובסקי מתעלם מהקשר הפרקים.

נניח כי ישעיה נ"ג מתייחס למשיח,

האם המתואר שם מתאים לישוע?

"ויעל כיונק לפניו וכשורש מארץ ציה, לא תואר לו ולא הדר ונראהו, ולא מראה ונחמדהו, נבזה וחדל אישים, איש מכאובות וידוע-חולי, וכמסתר פנים ממנו, נבזה ולא חשבנוהו." (ישעיה נ"ג: 3-1)

אוסטרובסקי, כמו משיחיים רבים, מפרש כי המשיח יהיה "שנוא תכלית שנאה ע"י עם ישראל" (הפרק האסור, עמ' 10), אולם הבה"ח מתארת לנו את ישוע כאדם שכולם מעריכים, וכאדם המוכר לכל כחשוב נחמד, נעים ונבון :

-"ויצא שמעו בכל ארץ סוריה… וילכו אחריו המונים מן-הגליל ומן-עשר הערים

ומירושלים ויהודה ומעבר לירדן." (מתי 25-24;4)

-"וירד מן-ההר וילך אחריו המון עם רב." (מתי 1;8)

-"ויאספו רבים מהרה עד-אפס מקום לעמוד אף מחוץ לפתח…" (מרקוס 2;2)

-"וישוע סר משם עם תלמידיו אל-יד הים וילכו אחריו המון עם-רב מן הגלילומיהודה. ומירושלים ומאדום ומעבר הירדן ומסביבות צור וצידון המון רב אשר שמעו את כל אשר עשה ויבאו אליו." (מרקוס 8-7;3)

-"והוא היה מלמד בבתי כנסיותיהם ויהללוהו כולם." (לוקס 15;4)

– ואף כשהביאוהו להורג: "וילכו אחריו המון עם-רב והמון נשים והנה ספדות ומקוננות עליו." (לוקס 27;23)

"איש מכאובות וידוע חולי" מילים אלו מתייחסות לאיש הנאבק ביסוריו בתמידות, לאיש חולה כל הזמן. ובאף מקום בספר הבה"ח ישוע לא מתואר כאדם שסבל נאנח וכדו'. סבלו היחיד היה צליבתו שנמשכה מספר שעות בודדות – וצליבה אינה מחלה כלל.

"נגש והוא נענה, ולא יפתח פיו, כשה לטבח יובל וכרחל לפני גוזזיה נאלמה, ולא יפתח פיו."(ישעיה נ"ג 7) שאלה עולה מיד בקריאת פסוק זה: מדוע ישוע לא נשאר שקט כמו שנאמר בפסוק? והתשובה חייבת להיות, שישוע דבר גם דבר אפילו בחציפות, וא"כ הפסוקים אינם תואמים לאיש הנכון:

-"בשעה ההיא אמר ישוע אל-המון העם כעל-פריץ יצאתם בחרבות ובמקלות לתפשני…" (מתי 55;26)

-"ויאמר אליהם כי אגיד לכם לא תאמינו. וגם אם-אשאל לא-תשיבו דבר ולא תשלחוני." (לוקס 68-67;22)

-"וישאל אותו פילטוס האתה מלך היהודים ויען ויאמר אליו אתה אמרת." (מרקוס 15;2) (בשינוי גרסאות אפשר לעיין ביוחנן 23-19;18 וגם 37-33)

-אף כשצלבו אותו זעק: "ויצעק ישוע בקול גדול אלי אלי למה שבקתני ותרגומו אלי אלי למה עזבתני" (מתי 47;28)

"ויתן את רשעים קברו ואת עשיר במותיו, על לא חמס עשה ולא מרמה בפיו." (ישעיה נ"ג 9)

"ויתן את רשעים קברו" לא נתגשם עם ישוע כי הוא נקבר בקברו של אחד מחסידיו שהיה נחשב ל"איש טוב וצדיק" (לוקס 50;23)

"ואת עשיר במותיו" גם לא מוזכר בבה"ח כי אם "שני פריצים" (מתי 38;27), או "אנשי בליעל" (לוקס 32;23).

"על לא חמס עשה ולא מרמה בפיו" גם משפט זה אינו תואם את המסופר אודות ישוע בבה"ח.

קודם כל, ישוע היה אלים כלפי בני אדם, הוא נכנס לבית המקדש "ויקח חבלים ויעבתם לשוט ויגרש כולם… ויהפוך שולחנותיהם" (יוחנן 15;2). ישוע היה אלים כלפי בעלי חיים כאשר גרם למותם של עדר חזירים (מרקוס 13-12;5). ישוע היה אלים אף כלפי צומח כאשר קילל עץ-תאנים שלא ייתן יותר פירות (מתי 20-19;21).

ישוע גם רימה את מאמיניו, הוא הבטיח להם "כי יש מן-העומדים פה אשר לא יטעמו מות עד כי יראו מלכות האלהים באה בגבורה." (מרקוס 1;9)

ועוד הבטחה שאמר לפני כ-2000 שנה: "הנני בא מהר…" (חזון יוחנן 7,12,20;22).

"וה' חפץ דכאו, החלי, אם תשים אשם נפשו, יראה זרע, יאריך ימים, וחפץ ה' בידו יצלח." (ישעיה נ"ג 10)

"יראה זרע": המילה זרע מצביעה על ילדים ממש וכידוע ישוע לא היה לו. לכן אוסטרובסקי חייב למצאו פרוש מתאים ומקשקש אודות "זרע רוחני" (עמ' 25), אולם אם היה צודק למה הכתוב לא השתמש במונח "בנים" כידוע כי תלמידים ג"כ נקראים בנים בתנ"ך.

"יאריך ימים": דבר ראשון, אם ישוע הינו האלוהים, נשמע מוזר כי לאלוהים צריך לאחל אריכות ימים!

דבר שני, אם הוא רק בנאדם, לפי המסופר הוא מת בגיל צעיר – 33 בערך – ההיפך מאריכות ימים!

ואם נחזור לפסוק 8: "…כי נגזר מארץ חיים מפשע עמי נגע למו." מדוע ישעיהו מתייחס לעבד הזה בלשון רבים?

כידוע ש"למו" פירושו "להם"…

מיותר לציין כי ישעיהו אינו מתאר את המשיח כ"עבד" באף אחד מן הפרקים, מה שאין כן לגבי עם ישראל (פרק מ"א פסוקים ח', ט'פרק מ"ד פסוקים א', ב', כ"אפרק מ"ה, ד'מ"ח, כ'מ"ט, ג'….)

ללימוד בהרחבה מתוך ספר "על פתחה של רומי" לחצו כאן

1 1 vote
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
346 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
אבנר מדר
אבנר מדר
2 years ago

קראתי בעיון רב את המאמר ועדיין לא ניתן לומר שמדובר על עם ישראל , אני חוקר ולומד את הפרק עשרות שנים ,תמהני איך לא היה אפילו פרשן אחד שיזהה את האישיות רבת הפעלים שספר ישעיהו ,ספר מלכים וספר דברי הימים שבחו והללו אותו כמלך שלא היה כמוהו בבית דוד .

נ.ב

“…כי נגזר מארץ חיים מפשע עמי נגע למו.” , אם המילה " למו " מתייחסת לרבים דהיינו לעם ישראל הרי שהרישא " כי נגזר מארץ חיים " מטעה ומיותרת כי מדובר על יחיד , " נגזר " , נגזר משמעו מת התכלה ועם ישראל חי וקיים !

הקשיים בייחוס הפרק לעם ישראל או לפרשנויות אחרות שהתפרסמו עד כה הם רבים מאד וכל פרשנות שהוצעה עד כה יצרה הן קשיים תיאולוגים ( העקרון התורני ש " איש בחטאו יומת " , ועם ישראל בוודאי לא ייענש גלל חטאים של עמים רשעים !!! ) כמו כן קשיים תחביריים ופרשנות מילולית מופרכת כגון הפרשנות למילה " שממו " שמתפרשת כ השתוממו התפלאו המילה התפלא בתנך הינה תמה , השתומם בתנ"ך אינו התפלא !

לדוגמה:" ואשתומם ואראה כי אין איש מלבדי ותושע לי ימיני וזרועי היא סמכתני " כמובן שד' לא מתפלא !
השתומם בתנך משמעו הפך לשממה , נשאר לבד , בדידות מוסרית וכן הלאה , לא התפלא !

בברכה,

אבנר מדר

נחמדיהו לא ממעשיהו
נחמדיהו לא ממעשיהו
2 years ago

לא הבנתי את הפרשנות שלך בכלל.
מה אתה גם רוצה לטעון בידיוק? ועל מה בידיוק דברי הימים משבח כל כך? דוד המלך? ואז ישעיהו? וכן מלכים… נשמע כמו סמטוחה.
ראשית, כמובן שהמונח השתומם הוא לא רק שממה.
בחרתי באקראי מס' פסוקים מספרים שונים בתנ"ך:
 (כ) עַל יוֹמוֹ נָשַׁמּוּ אַחֲרֹנִים וְקַדְמֹנִים אָחֲזוּ שָׂעַר.
 (ט) וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא נְאֻם י״י יֹאבַד לֵב הַמֶּלֶךְ וְלֵב הַשָּׂרִים וְנָשַׁמּוּ הַכֹּהֲנִים וְהַנְּבִאִים יִתְמָהוּ.
(טז) אַל תְּהִי צַדִּיק הַרְבֵּה וְאַל תִּתְחַכַּם יוֹתֵר לָמָּה תִּשּׁוֹמֵם.
 (ד) וַתִּתְעַטֵּף עָלַי רוּחִי בְּתוֹכִי יִשְׁתּוֹמֵם לִבִּי.
שנית,
לגבי המשחק בין יחיד לרבים תוכל לראות למשל את הרעיון בקללות שבספר דברים פרק כ"ח, אצטט מעט.
סא גַּם כָּל-חֳלִי, וְכָל-מַכָּה, אֲשֶׁר לֹא כָתוּב, בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֹּאת–יַעְלֵם יְהוָה עָלֶיךָ, עַד הִשָּׁמְדָךְ.  סב וְנִשְׁאַרְתֶּם, בִּמְתֵי מְעָט, תַּחַת אֲשֶׁר הֱיִיתֶם, כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם לָרֹב: כִּי-לֹא שָׁמַעְתָּ, בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ.  סג וְהָיָה כַּאֲשֶׁר-שָׂשׂ יְהוָה עֲלֵיכֶם, לְהֵיטִיב אֶתְכֶם וּלְהַרְבּוֹת אֶתְכֶם–כֵּן יָשִׂישׂ יְהוָה עֲלֵיכֶם, לְהַאֲבִיד אֶתְכֶם וּלְהַשְׁמִיד אֶתְכֶם; וְנִסַּחְתֶּם מֵעַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר-אַתָּה בָא-שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ.  סד וֶהֱפִיצְךָ יְהוָה בְּכָל-הָעַמִּים, מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד-קְצֵה הָאָרֶץ; וְעָבַדְתָּ שָּׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים, אֲשֶׁר לֹא-יָדַעְתָּ אַתָּה וַאֲבֹתֶיךָ–עֵץ וָאָבֶן.  סה וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ, וְלֹא-יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף-רַגְלֶךָ; וְנָתַן יְהוָה לְךָ שָׁם לֵב רַגָּז, וְכִלְיוֹן עֵינַיִם וְדַאֲבוֹן נָפֶשׁ.  סו וְהָיוּ חַיֶּיךָ, תְּלֻאִים לְךָ מִנֶּגֶד; וּפָחַדְתָּ לַיְלָה וְיוֹמָם, וְלֹא תַאֲמִין בְּחַיֶּיךָ.  סז בַּבֹּקֶר תֹּאמַר מִי-יִתֵּן עֶרֶב, וּבָעֶרֶב תֹּאמַר מִי-יִתֵּן בֹּקֶר–מִפַּחַד לְבָבְךָ אֲשֶׁר תִּפְחָד, וּמִמַּרְאֵה עֵינֶיךָ אֲשֶׁר תִּרְאֶה.  סח וֶהֱשִׁיבְךָ יְהוָה מִצְרַיִם, בָּאֳנִיּוֹת, בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אָמַרְתִּי לְךָ, לֹא-תֹסִיף עוֹד לִרְאֹתָהּ; וְהִתְמַכַּרְתֶּם שָׁם לְאֹיְבֶיךָ לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת, וְאֵין קֹנֶה. {

ניתן גם לתת רעיון שבעוד שהוא (עם ישראל כיחיד כאומה) כמעט מת (ע"ע היסטוריה של עם ישראל), סוף סוף הציבור כאומה לא מתה (ולכן יכולה גם להמשיך לחיות בלשון יחיד) בעוד שהפשע היה של רבים קונקרטיים שמרכיבים את הציבור.
לגבי הרישא, פרט לכך שלא הבנתי כל כך, לא כל כך אהבתי את המשפט הראשון שלך:
"אני חוקר ולומד את הפרק עשרות שנים" ודוק'.

אבנר מדר
אבנר מדר
2 years ago

שלום רב,

הקושי העיקרי הוא תיאולוגי – תורני דהיינו העקרון התורני שאיש בחטאו יומת הוא עקרון יסוד בתורת ישראל .

מגוחך מאד לטעון שעם ישראל יסבול כדי לכפר על חטאי סטלין ,חמלינצקי וההוא שאיני מעוניין להזכיר את שמו ורשימת החלאות שצררו את עם ישראל טבחו אותו גזלו אותו והחריבו אותו רבה מאד ,צר לי לאכזב אותכם אבל עם ישראל לא יסבול סבל נוסף ! כדי לכפר על חטאיהם , תורת ישראל לא תומכת ברעיון המשונה הזה .

אני מציע ללמוד את תקופת מלכותו של המלך חזקיהו המתוארת היטב בספר ישעיהו , מלכים ב' ודברי הימים הוא האישיות המתוארת בפרק ישעיהו נב – נג .

לעניין המעבר בין רבים ליחיד , יש לדייק , נכון יש מעבר מרבים ליחיד ,מעבר מההגדרה "עם " ולא עמים כרבים ולכן " עַד הִשָּׁמְדָךְ.  " כעם ולכן יחיד ואז מעבר לכל הפרטים המרכיבים את ה" עם " בהגדרה " וְנִשְׁאַרְתֶּם " ולכן המעבר לרבים דהיינו מדובר על אותו עניין פעם "עם" ופעם האנשים המרכיבים את העם .

בברכה,

אבנר מדר

אבנר מדר
אבנר מדר
2 years ago

שלום רב,

זה ממש לא הרעיון שלי ואני בוודאי לא טוען כך , לצערי המפרשים טוענים כך .

" וַעֲו‍ֹנֹתָם, הוּא יִסְבֹּל "
" וְהוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ, מְדֻכָּא מֵעֲו‍ֹנֹתֵינוּ "
" וּבַחֲבֻרָתוֹ נִרְפָּא-לָנוּ "
" מִפֶּשַׁע עַמִּי נֶגַע לָמוֹ "
" וְהוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ, מְדֻכָּא מֵעֲו‍ֹנֹתֵינוּ "

הפסוקים דלעיל המיוחסים ע"י הפרשנים לעם ישראל :

  1. יסבל
  2. מדכא
  3. מלא חבורות
  4. מלא נגעים
  5. מחלל

כדי לכפר על פשעי הגויים כ….ב….י…כ….ו…ל !!!

שוב , הפרק לא מדבר על עם ישראל , ועם ישראל לעולם לא יסבול בגלל פשעי הגויים
הטענה הפרשנית הזאת שנטענת על ידי הפרשנים מופרכת מהיסוד !

ישעיהו נב-נג מתייחס למלך חזקיהו , מומלץ לקרוא את הפרקים הרלוונטיים בישעיהו , מלכים ב' , דברי הימים ב' .

בברכה,

אבנר מדר

אבנר מדר
אבנר מדר
2 years ago

שלום רב,

” וְהוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ, מְדֻכָּא מֵעֲו‍ֹנֹתֵינוּ “ , אם מפרשים ש "הוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ"

דהיינו " הוא " זה עם ישראל אז " עֲו‍ֹנֹתֵינוּ " עוונות מי ???

כלומר , ברגע שהמפרש טוען ש " הוא " זה עם ישראל אז " עֲו‍ֹנֹתֵינוּ " מוסב בהכרח על הגויים !

ולא היא !

ממליץ בחום לקרוא את הפרקים בישעיהו , מלכים ב' ודברי הימים המתייחסים למלך הארבעה עשר לבית דוד ,המלך חזקיהו , ישעיהו נב – נג מתאר את תקופת מלכותו של המלך חזקיהו !

בברכה,

אבנר מדר

אבנר מדר
אבנר מדר
2 years ago

עניתי על שאלתכם !

אמרתי ואומר שוב ,כל המפרשים וביניהם אתם הטוענים שעבד ד' בפרק זה מוסב על עם ישראל הוא טעות איומה בהבנת הפרק ! ( זה לא ענייני אין לי כוונה כזאת ופשיטא שלא אעשה זאת להעביר בקורת על המפרשים , נא פתחו ספר תנך עם מפרשים וקראו בעצמכם ! )

ולעצם העניין :

כאשר המפרש טוען ש “הוּא מְחֹלָל " הכוונה במילה "הוא" לעם ישראל,

אז :

" מְדֻכָּא מֵעֲו‍ֹנֹתֵינוּ “ ,מדוכא מהעוונות של מי ??? , זה חייב להיות מוסב על הגויים ! .

פרשנות זאת נבעה מהלחץ שהפעילו הנוצרים על עם ישראל בגלות !
וכל ההתפלמסות הפומבית עם ראשי הכנסיייה הנוצרית לדורותיה !

ראשוני הפרשנים ייחסו את הפרק למלך המשיח !

אחרי לימוד אינטנסיבי של הפרק משנת 1987 ועד היום אני מודה לד' שזיכה אותי להבין באופן מדוייק את הפרק המופלא הזה !

כל הפרק מדבר על תקופת מלכותו של המלך חזקיהו המלך הארבעה עשר לבית דוד !

הפרק מנוסח בדרך של מידה כנגד מידה , עקרון ששוזר את כל תכני השיר !

" הנה ישכיל עבדי ירום ונשא " מוסב על המלך חזקיהו המכונה עבד ד'

" נשא " כנגד :

" אַל-יַשִּׁאֲךָ אֱלֹהֶיךָ,
אֲשֶׁר אַתָּה בּוֹטֵחַ בּוֹ לֵאמֹר: 
לֹא תִנָּתֵן יְרוּשָׁלִַם, בְּיַד מֶלֶךְ אַשּׁוּר "

"ירום " כנגד :

יב וְהָיָה, כִּי-יְבַצַּע אֲדֹנָי אֶת-כָּל-מַעֲשֵׂהוּ, בְּהַר צִיּוֹן, וּבִירוּשָׁלִָם–אֶפְקֹד, עַל-פְּרִי-גֹדֶל לְבַב מֶלֶךְ-אַשּׁוּר,
וְעַל-תִּפְאֶרֶת,

רוּם עֵינָיו.  

יג כִּי אָמַר, בְּכֹחַ יָדִי עָשִׂיתִי, וּבְחָכְמָתִי, כִּי נְבֻנוֹתִי; וְאָסִיר גְּבוּלֹת עַמִּים, ועתידתיהם (וַעֲתוּדֹתֵיהֶם) שׁוֹשֵׂתִי, וְאוֹרִיד כַּאבִּיר, יוֹשְׁבִים.

אשמח להציג את הניתוח המדוייק של הפרק בפני אחד העורכים שלכם.

בברכה,

אבנר מדר

אבנר מדר
אבנר מדר
2 years ago

שלום רב,

הרי הסיפא של הפרק מדברת על " ולפושעים יפגיע "

וכי למה שעם ישראל יתפלל לפני ד' על פושעי האומות שיציל אותם מהעונש להם הם ראויים ?

למרות מיליוני עם ישראל שנשרפו ונקברו חיים ע"י האימפריה המצרית , האמפריה האשורית , האמפריה הבבלית,האמפריה הרומית , האימפריה היוונית, האומות האירופאיות שגזלו, אנסו שדדו, החריבו ,שרפו,עשקו והשפילו ,ועל כולם עלתה האימפריה הגרמנית ימ"ש !

צר לי מי שמתפלפל כאן זה בוודאי לא אני .

נא לקרוא את הפרקים הרלוונטיים על חזקיהו המלך ותקופת מלכותו המתוארים בספר ישעיהו ,מלכים ב' ודברי הימים ב' , ישעיהו נב – נג מתאר את את תקופת מלכותו .

הטעות הפרשנית האיומה גרמה לסיטרא אחרא בדמות הנצרות לחדור עם פרשנות מעווותת לפרק הזה.

הגיעה העת לתקן !

בברכה,

אבנר מדר

אבנר מדר
אבנר מדר
1 year ago

ראה ציטוט מויקיטקסט :

  • "חֳלָיֵנוּ הוּא נָשָׂא" (פסוק ד) – רש"י פירש "אבל עתה אנו רואים שלא מחמת שפלותו בא לו, אלא מיוסר היה ביסורין להיות כל האומות מתכפרות בייסוריהן של ישראל, חלי שהיה ראוי לבא עלינו הוא נשאו". רוב הפרשנים לא הסכימו עם רש"י שהרי לא מצאנו במקרא שעם ישראל נענש בגלל חטאיהם של עמים אחרים, ואפילו ענישת בנים בעוון אביהם מצומצמת מאוד. הדימיון היחיד הוא השעיר לעזאזל שביום הכיפורים נשלח למותו כדי לכפר על חטאי העם. הרד"ק הסכים עם רש"י שאכן משתמע מפשט הפסוקים שישראל סבלו בגלל חטאי הגויים, אך הוא מוסיף שאלו הם דברי הגויים, והאמת היא שישראל סבלו בחטאותיהם שלהם. הלכנו בפירושנו כאן בעקבות הרד"ק.
נחמדיהו לא ממעשיהו
נחמדיהו לא ממעשיהו
2 years ago

האם זה לא משמע כך מהכוזרי? על ישראל שבאומות לב שבאיברים וכו'.

אבנר מדר
אבנר מדר
2 years ago

שלום רב,

יונה הנביא סירב לקבל את השליחות של ד' להתנבא על נינווה וחורבנה בגלל מעשיהם הרעים כי ידע שמנינווה עיר המלכות של האימפריה הבבלית
יצא נבוכדנאצר שיחריב את ירושלים ולכן הפסוק הסוגר את ישעיהו נג' ” ולפושעים יפגיע ” לא אפשרי אין סיבה שכל עם ישראל יתפלל עבור כל אומות הרישעה שצררו את עם ישראל מפרעה הרשע ועד האומה הגרמנית ורשעיה ימ"ש .

לכן נכון שעם ישראל הוא לב העולם האנושי אין זה אומר שגידולים מסוכנים שהם האומות המרושעות יש להתפלל עבורם שימשיכו להתקיים , ראה גורלם של סדום ועמורה .

בברכה,

אבנר מדר

נחמדיהו לא ממעשיהו
נחמדיהו לא ממעשיהו
2 years ago

בספר "אחדות ישעיהו זלוטניק, יעקב בן שלמה" מופיע באוצר החכמה,
ניתן לראות באריכות ביסוס של פסוקים אלו לחזקיהו.
וניתן לראות גם פה עוד פרשנים רבים לכך:
https://alhatorah.org/The_Suffering_Servant_in_Yeshayahu_53/2/he#%D7%97%D7%96%D7%A7%D7%99%D7%94%D7%95

———–
איך אתה מסביר את השינוי בין יחיד לרבים פה:
ט וַיִּתֵּן אֶת-רְשָׁעִים קִבְרוֹ, וְאֶת-עָשִׁיר בְּמֹתָיו
ואת הרעיון פה:
וַעֲו‍ֹנֹתָם, הוּא יִסְבֹּל
ופה :
וְאֶת-פֹּשְׁעִים נִמְנָה; וְהוּא חֵטְא-רַבִּים נָשָׂא, וְלַפֹּשְׁעִים יַפְגִּיעַ
ולאיזה שנים אתה מבין את החלק של:
ז נִגַּשׂ וְהוּא נַעֲנֶה, וְלֹא יִפְתַּח-פִּיו, כַּשֶּׂה לַטֶּבַח יוּבָל, וּכְרָחֵל לִפְנֵי גֹזְזֶיהָ נֶאֱלָמָה; וְלֹא יִפְתַּח, פִּיו. ח מֵעֹצֶר וּמִמִּשְׁפָּט לֻקָּח, וְאֶת-דּוֹרוֹ מִי יְשׂוֹחֵחַ: כִּי נִגְזַר מֵאֶרֶץ חַיִּים, מִפֶּשַׁע עַמִּי נֶגַע לָמוֹ

אבנר מדר
אבנר מדר
2 years ago

שלום רב,

שמחתי מאד לקרוא את פרשנותו של ר' סעדיה אבן דנאן כפי שהיא רשומה בלינק שצירפת .

הוא מייחס את ישעיהו נב-נג לחזקיהו המלך ולהבנתי זה הפשט המדוייק והמתבקש.

לא ידעתי על פרשנות זו שחתרה לדייק את פסוקי הפרקים ישעיהו נב- נג .

אני מוקסם !

חבל שפרשנותו לא קבלה את תשומת הלב הראויה יש להמשיך לפרוט אותה !

לעניין המעברים בין יחיד לרבים :

" וַיִּתֵּן אֶת-רְשָׁעִים קִבְרוֹ " :

סנחריב שכבר החריב 39 ערים בממלכת יהודה והגלה את תושביהם שולח את תרתן ,רב סריס ורבשקה לכבוש את ירושלים ולהוציא להורג את המורד \ פושע
המלך חזקיהו ( " על מי בטחת כי מרדת בי ? ) כידוע ,ירושלים נצלת באופן ניסי ערב פסח !

"ויצא מלאך ד' ויכה במחנה אשור מאה ושמונים וחמישה אלף , ויקומו בבוקר והנה כלם פגרים מתים "

דהיינו , בניסוח של שיר , חזקיהו נותן את קברו ,שאלופי סנחריב תכננו
לו , לרשעים שהם מחנה אשור על 185 חייליו ,זאת ועוד המלך סנחריב נסוג בחזרה לארצו ולאחר מכן הוא נרצח ע"י בניו שיורשים את מלכותו .

הנס מוזכר כמובן בהגדה של פסח וניתן להרחיב, אך לא כאן .

" וְאֶת-עָשִׁיר בְּמֹתָיו "
העשיר כאן הוא שבנא שסיעתו היתה רוב בירושלים והוותה אופוזיציה לסיעת המלך חזקיהו והנביא ישעיהו ( העשיר גם רומז לרשע ! ) , כאן נזכיר את התלמוד המדבר על קשר רשעים של סיעת שבנא שרצו להיכנע לסנחריב
הנביא ישעיהו אומר למלך חזקיהו שקשר רשעים אינו מן המניין ! ולכן למרות שהם רוב דעתם אינה נחשבת !

שבנה הקטיר וזבח בבמותיו הואיל ובמקדש היה מזבח אשורי שטמא אותו ! המזבח האשורי נבה בפקודת המלך אחז אבי המלך חזקיהו.

כמובן שאחרי ההצלה הניסית האופוזציה ברשות שבנא מסולקת , בית המקדש מטוהר מהמזבח האשורי ועבודת הכהנים חוזרת !

ידוע שהמלך חזקיהו הרס את כל הבמות ובין השאר גם את הבמות שהעשיר "שבנא " בנה לכבודו וסיעתו !

קיים פרק בישעיהו המתאר את סילוקו של שבנא " מה לך פה כי חצבת קבר "

מומלץ לקרוא את הפרקים המתארים את טיהור המקדש וחזרת העבודה בבית המקדש .

" וַעֲו‍ֹנֹתָם, הוּא יִסְבֹּל "

המלך חזקיהו מסרב לשאת אישה ולהוליד בנים כי " חזי לי ברוח הקודש שנפקא מיניה בנין דלא מעליה " ,דהיינו אני חוזה ברוח הקודש שיהיו לי בנים לא בני מעלה דהיינו חוטאים !

המלך חולה באותה עת במחלת השחין,
בא אליו הנביא ישעיהו ואומר לו צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה !

המלך טועה לחשוב שהואיל והעם חוטאים וגם בניו יחטאו אין הוא חייב להתחתן מה שגורם לגזרה שימות ממחלת השחין !

כמובן שהמלך חוזר בתשובה ומתפלל שד' יסלח לו , כאן מחדש המלך חידוש גדול שניתן לבטל גזירה ע"י תפילה וחזרה בתשובה ,ואכן ד' פונה לנביא ישעיהו ואומר לו לשוב ולומר לחזקיהו " שמעתי את תפלתך " הנני מציל אותך ממחלת השחין , נוספו למלך 15 שנה וממלך אשור אציל אותך " וגנותי על העיר הזאת להושיעה למעני ולמען דוד עבדי " , דהיינו עוונות העם כמעט שגרמו למותו של המלך !

" וְאֶת-פֹּשְׁעִים נִמְנָה "
המלך חזקיהו ארגן מרד כנגד האימפריה האשורית המשעבדת , שהשתתפו בו כנראה גם צור ,צידון , פושע בתנך כידוע מורד, " וימרוד במלך אשור ולא עבדו "

אך מנגד הוא מתפלל עבור כל העם החוטאים היושבים ביהודה וירושלים
 " וְלַפֹּשְׁעִים יַפְגִּיעַ "

נִגַּשׂ וְהוּא נַעֲנֶה, וְלֹא יִפְתַּח-פִּיו, כַּשֶּׂה לַטֶּבַח יוּבָל, וּכְרָחֵל לִפְנֵי גֹזְזֶיהָ נֶאֱלָמָה; וְלֹא יִפְתַּח, פִּיו.

נִגַּשׂ ,משמעו מוטל עליו מס גבוה ומופרז, נעשק על ידי האימפריה האשורית שהטילה על ממלכת יהודה וכל העמים מסביב מיסים כבדים .

" את אשר תטיל עלי אשא " אומר המלך חזקיהו לסנחריב בתקווה שמלך אשור לא יעניש אותו .

"מֵעֹצֶר וּמִמִּשְׁפָּט לֻקָּח "

" עֹצֶר " משמעו שלטון ראה דברי ד' לשמואל אודות שאול המלך " הוא יעצור בעד עמי "

השלטון נלקח מחזקיהו ע"י האימפריה האשורית ברשות המלך סנחריב וממלכת יהודה הייתה למעשה פחווה אשורית .

היכולת לנהל משפט גם צומצמה ונלקחה ע"י האופוזציה ברשות שבנה .

כִּי נִגְזַר מֵאֶרֶץ חַיִּים, מִפֶּשַׁע עַמִּי נֶגַע לָמוֹ

הנביא ישעיהו אומר לו " צוו לביתך כי מת אתה ולא תחיה "
חטאו של המלך כפי שציינתי לעיל היה שלא התחתן וזאת בגלל דורו \עמו שהיה חוטא .

בברכה,

אבנר מדר

אבנר מדר
אבנר מדר
2 years ago

שלום רב,

אתייחס לפסוקים שבחרת באקראי :

" עַל יוֹמוֹ נָשַׁמּוּ אַחֲרֹנִים " המילה נשמו שורשה נ.ש.מ והיא אינה משורש ש.מ.מ
והכוונה היא שביום מותו אחרונים יבכו ויתנשמו מבכי על היום העצוב והנמהר .

 " וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא נְאֻם יְהוָה יֹאבַד לֵב הַמֶּלֶךְ וְלֵב הַשָּׂרִים, וְנָשַׁמּוּ הַכֹּהֲנִים וְהַנְּבִיאִים יִתְמָהוּ" , שוב מדובר על מצב דומה' דהיינו ביום ההוא כאשר יגיע החורבן הכהנים ינשמו עמוק נוכח החורבן והנביאים יתמהו על גודל האסון .

" אַל תְּהִי צַדִּיק הַרְבֵּה וְאַל תִּתְחַכַּם יוֹתֵר לָמָּה תִּשּׁוֹמֵם " משפט זה שוב מוכיח את אשר אמרתי ,
כאשר האדם מפריז בצדיקותו ימצא את עצמו לבד כי הסביבה האנושית תתרחק ממנו .

" וַתִּתְעַטֵּף עָלַי רוּחִי בְּתוֹכִי יִשְׁתּוֹמֵם לִבִּי" , דוגמא נוספת המוכיחה את טענתי , אדם מתעטף ומצטנף ועל ידי כך הוא מבודד את עצמו מהסביבה הקרה והמנוכרת ואז מבחינה רגשית הוא חש לבד , שממה חברתית או כניסוח הפסוק " יִשְׁתּוֹמֵם לִבִּי"

תודה על המובאות שהוכיחו שהמילה השתומם בתנך לעולם מתייחסת לשממה ,בדידות פיזית,
או בדידות מוסרית .

בברכה,

אבנר מדר

נחמדיהו לא ממעשיהו
נחמדיהו לא ממעשיהו
2 years ago

לא מקבל את הפרשנות לפסוקים נראה לא מוכרח.
(יא) הַהֵימִיר גּוֹי אֱלֹהִים וְהֵמָּה לֹא אֱלֹהִים וְעַמִּי הֵמִיר כְּבוֹדוֹ בְּלוֹא יוֹעִיל. (יב) שֹׁמּוּ שָׁמַיִם עַל זֹאת וְשַׂעֲרוּ חׇרְבוּ מְאֹד נְאֻם י״י

אלירן
אלירן
3 years ago

היי, אני קראתי את כל המלל וחשבתי לעצמי.
תגידו אתם לא עייפים לנסות להפריך נבואות שמובנות היטב?
למה להוציא את דברי אלוהים מהקשרו? אין מצב ושום סיכוי שהפסוק הזה יכול להיות על עם ישראל. תסלחו לי אבל כואב לי על החטא הנורא שאתם עושים, מקווה שאלוהים יסלח לכם על זה שאתם מוציאים את דבריו מהקשרם בצורה כזאת.
היטב ניבא הנביא ישעיהו עליכם,
״ וַיֹּאמֶר אֲדֹנָי יַעַן כִּי נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה בְּפִיו וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה.״

אלירן
אלירן
3 years ago

הסיכוי שבן אדם אחד משלים 10 פסוקים בפרק אחד לאחד הוא נדיר, וזאת ההוכחה החותכת.
שום דבר שתנסו להגיד לא יעזור לכם, אנשים לא עוורים ובטח שלא טיפשים.
להגיד שישעיהו נג יכול לדבר על כל אדם רק מסביר על הבורות והחוסר אובייקטביות שלכם. לא סתם כל התנך הנביאים מבקרים את העם שלנו לרעה, זה רק בגלל אנשים כמוכם.

אלירן
אלירן
3 years ago

אנטישמיות? יפה שאתה מנסים להסיט נגדי שאני בעצמי מבקר את העם שלי, לנביאים מותר ולי אסור? אז גם ישעיהו אנטישמי? בטח תגיד שלא. זה רק מראה על הצביעות שלכם.

ולא ישעיהו לא מדבר על כל אדם, לא כל אדם מרפה חולים ונושא מחלות, על זה ישעיהו מדבר וזה החוסר בקיעות שלכם בתנ״ך שבעצם אתם אמורים להיות בקיעים בו ולא לנסות לשקר על עם שלם.

אלירן
אלירן
3 years ago

הנצרות אנטישמית?
בוא נחזור רגע לספר דברים ונראה מה אלוהים אומר אם לא נלך בדרכו.

״ וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ, וְלֹא-יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף-רַגְלֶךָ; וְנָתַן יְהוָה לְךָ שָׁם לֵב רַגָּז, וְכִלְיוֹן עֵינַיִם וְדַאֲבוֹן נָפֶשׁ. סו וְהָיוּ חַיֶּיךָ, תְּלֻאִים לְךָ מִנֶּגֶד; וּפָחַדְתָּ לַיְלָה וְיוֹמָם, וְלֹא תַאֲמִין בְּחַיֶּיךָ. סז בַּבֹּקֶר תֹּאמַר מִי-יִתֵּן עֶרֶב, וּבָעֶרֶב תֹּאמַר מִי-יִתֵּן בֹּקֶר–מִפַּחַד לְבָבְךָ אֲשֶׁר תִּפְחָד, וּמִמַּרְאֵה עֵינֶיךָ אֲשֶׁר תִּרְאֶה.״

ועכשיו בוא נלך לברית החדשה לאיגרת אל הרומים.

מצפוני מעיד עמדי ברוח הקדש: 2 גדול צערי ולבי דואב תמיד, 3 עד כי הייתי מוכן להיות מנדה מן המשיח למען אחי, שהם בני עמי, עצמי ובשרי, 4 בני ישראל; אשר להם מעמד הבנים, הכבוד, הבריתות, מתן התורה, עבודת הקדש וההבטחות; 5 להם האבות, ומהם, מצד יחוסו האנושי, המשיח שהוא מעל כל, אל מברך לעולמים. אמן.

אז אתה חושב שאלוהים אנטישמי? או שפשוט לא הלכנו בדרכו והוא פשוט עומד בהבטחות שלו?

אלירן
אלירן
3 years ago

אז בו נראה איך ישעיהו ביקר את העם.

״ הֵן לֹא-קָצְרָה יַד-יְהוָה, מֵהוֹשִׁיעַ; וְלֹא-כָבְדָה אָזְנוֹ, מִשְּׁמוֹעַ. ב כִּי אִם-עֲו‍ֹנֹתֵיכֶם, הָיוּ מַבְדִּלִים, בֵּינֵכֶם, לְבֵין אֱלֹהֵיכֶם; וְחַטֹּאותֵיכֶם, הִסְתִּירוּ פָנִים מִכֶּם–מִשְּׁמוֹעַ. ג כִּי כַפֵּיכֶם נְגֹאֲלוּ בַדָּם, וְאֶצְבְּעוֹתֵיכֶם בֶּעָו‍ֹן; שִׂפְתוֹתֵיכֶם, דִּבְּרוּ-שֶׁקֶר–לְשׁוֹנְכֶם, עַוְלָה תֶהְגֶּה. ד אֵין-קֹרֵא בְצֶדֶק, וְאֵין נִשְׁפָּט בֶּאֱמוּנָה; בָּטוֹחַ עַל-תֹּהוּ וְדַבֶּר-שָׁוְא, הָרוֹ עָמָל וְהוֹלֵיד אָוֶן. ה בֵּיצֵי צִפְעוֹנִי בִּקֵּעוּ, וְקוּרֵי עַכָּבִישׁ יֶאֱרֹגוּ; הָאֹכֵל מִבֵּיצֵיהֶם יָמוּת, וְהַזּוּרֶה תִּבָּקַע אֶפְעֶה. ו קוּרֵיהֶם לֹא-יִהְיוּ לְבֶגֶד, וְלֹא יִתְכַּסּוּ בְּמַעֲשֵׂיהֶם; מַעֲשֵׂיהֶם, מַעֲשֵׂי-אָוֶן, וּפֹעַל חָמָס, בְּכַפֵּיהֶם. ז רַגְלֵיהֶם, לָרַע יָרֻצוּ, וִימַהֲרוּ, לִשְׁפֹּךְ דָּם נָקִי; מַחְשְׁבֹתֵיהֶם, מַחְשְׁבוֹת אָוֶן–שֹׁד וָשֶׁבֶר, בִּמְסִלּוֹתָם. ח דֶּרֶךְ שָׁלוֹם לֹא יָדָעוּ, וְאֵין מִשְׁפָּט בְּמַעְגְּלוֹתָם; נְתִיבוֹתֵיהֶם, עִקְּשׁוּ לָהֶם–כֹּל דֹּרֵךְ בָּהּ, לֹא יָדַע שָׁלוֹם.״

אבל אתם יודעים מה כן עובדה? שאלוהים האמר שאם לא נלך בדרכו זה בדיוק מה שיקרה לנו.

״ וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ וְלֹא יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלֶךָ וְנָתַן יְהוָה לְךָ שָׁם לֵב רַגָּז וְכִלְיוֹן עֵינַיִם וְדַאֲבוֹן נָפֶשׁ. ״
אז באשמת מי זה ? אתם חושבים שאם היינו הולכים בדרכו אז כל האסונות היו באות אלינו? זה בגלל שלא הלכנו בדרכו והוא נאמן לדבריו. וזאת עובדה.

אלירן
אלירן
3 years ago

אם אתה אומר שהלכנו לפי דברי התורה אז למה אלוהים הגלה אותנו ל2000 שנה?
כמו שהוא הבטיח שזה מה שיקרה אם לא נלך אחריו?
תמיד יש בסוף דברי נחמה, אבל זאת נחמה על העתיד שנחזור לארץ למשל, אנחנו חטאנו לו והוא הגלה אותנו. זאת עובדה כתובה.

דרך אגב בספר דניאל ״זה שאסור לקרוא בו לפי הרבנים״
כתוב במפורש שהמשיח יבוא לפני חורבן בית שני ואז ירושליים תיחרב לפני שהוא יגיע. עובדה כתובה.

פשוט תפסיקו לשקר על העם שלי. אני יודע שהאמת כואבת אבל זה המצב וזה מה שהיה וצריך לדעת להתמודד אם זה ולא לנסות להתחנק מאחריות.

אלירן
אלירן
3 years ago

הנבואה נכתבה בגלות בבל. עד כאן?
דניאל התפלל לאלוהים כי גלות בבל היתה אמורה להסתיים תוך 70 שנה. עד כאן?
המלאך גבריאל נשלח אליו ואמר לו.
בִּתְחִלַּת תַּחֲנוּנֶיךָ יָצָא דָבָר, וַאֲנִי בָּאתִי לְהַגִּיד–כִּי חֲמוּדוֹת, אָתָּה; וּבִין, בַּדָּבָר, וְהָבֵן, בַּמַּרְאֶה. כד שָׁבֻעִים שִׁבְעִים נֶחְתַּךְ עַל-עַמְּךָ וְעַל-עִיר קָדְשֶׁךָ, לְכַלֵּא הַפֶּשַׁע ולחתם (וּלְהָתֵם) חטאות (חַטָּאת) וּלְכַפֵּר עָו‍ֹן, וּלְהָבִיא, צֶדֶק עֹלָמִים; וְלַחְתֹּם חָזוֹן וְנָבִיא, וְלִמְשֹׁחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים. כה וְתֵדַע וְתַשְׂכֵּל מִן-מֹצָא דָבָר, לְהָשִׁיב וְלִבְנוֹת יְרוּשָׁלִַם עַד-מָשִׁיחַ נָגִיד–שָׁבֻעִים, שִׁבְעָה; וְשָׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם, תָּשׁוּב וְנִבְנְתָה רְחוֹב וְחָרוּץ, וּבְצוֹק, הָעִתִּים. כו וְאַחֲרֵי הַשָּׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם, יִכָּרֵת מָשִׁיחַ וְאֵין לוֹ; וְהָעִיר וְהַקֹּדֶשׁ יַשְׁחִית עַם נָגִיד הַבָּא, וְקִצּוֹ בַשֶּׁטֶף, וְעַד קֵץ מִלְחָמָה, נֶחֱרֶצֶת שֹׁמֵמוֹת. כז וְהִגְבִּיר בְּרִית לָרַבִּים, שָׁבוּעַ אֶחָד; וַחֲצִי הַשָּׁבוּעַ יַשְׁבִּית זֶבַח וּמִנְחָה, וְעַל כְּנַף שִׁקּוּצִים מְשֹׁמֵם, וְעַד-כָּלָה וְנֶחֱרָצָה, תִּתַּךְ עַל-שֹׁמֵם.

עד כאן?

בקשר לאיסור. במשנה ידיים א׳ ה׳ כתוב שספר דניאל מטמא ידיים בגלל שרובו כתוב בארמית. מעניין מה ניסו להסתיר.

613 מצוות? מעניין כמה מצוות נשארו אחרי חורבן הבית, כי לפחות יותר מחצי מהם בלתי ניתנים היום לביצוע כי הם קשורים לבית המקדש.

אלירן
אלירן
3 years ago

אבל כתוב במפורשות מה ה״משיח הזה יבוא לעשות,
ולחתם (וּלְהָתֵם) חטאות (חַטָּאת) וּלְכַפֵּר עָו‍ֹן, וּלְהָבִיא, צֶדֶק עֹלָמִים; וְלַחְתֹּם חָזוֹן וְנָבִיא, וְלִמְשֹׁחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים
חבל שאתה מדלג על הדברים החשובים יותר.
נו, עדיין אובייקטיבים?

דרך אגב. בתגובה הקודמת שאמרתי שספר דניאל אסור לקריאה לפי הרבנים אמרת שזה סילוף נוצרי. אבל עכשיו אתה מודה בזה. אתה בעצמך אומר שהוא מטמא ידיים.

אלירן
אלירן
3 years ago

תשאל את התלמוד, כי שם כתוב ש40 שנה לפני החורבן לשון הזהורית שאמורה להיצבע ללבן בסוף יום בכיפורים לא הלבינה וזה אומר שחטאי העם לא מכופרים יותר דרך הקורבן של יום הכיפורים.
אתה זוכר מה קרה עוד 40 שנה לפני החורבן. במקרה ״ישו״ נצלב.

בקשר לשלום וכל מה שאמרת זה הסבר ארוך אז אני אשלח לך סרטון אם אתה רוצה תראה ואם אתה רוצה אל תראה זה בידיים שלך.
https://youtu.be/I8ShzpywuFw

אלירן
אלירן
3 years ago

ואי סרטון ממש בוגר. רק מראה כמה אתם ״אובייקטיבים״ תודה שאתה מראה את זה גם לגולשים שלך.

ומה זה משנה 35 או 40 התלמוד לא מדוייק בהרבה דברים
ויש שם מלא סתירות גם ככה.

אלירן
אלירן
3 years ago

יפה שאתה מנסה להכניס לי לפה דברים שלא אמרתי, מה זה אחד מהשיטות שלכם? לשקר על העם?

אתה בעצמך הודית שספר דניאל מטמא ידיים.

לא ניסיתי להוכיח שעם ישראל חטא דרך התלמוד זה דבר שהמצאת ואתה לא תמצא שום תגובה או ציטות שלי אומר את זה. ״ישו״ מת כי זה מה שהיה עליו לעשות לפי הנבואות והוא הלך מרצונו אל הצלב בשביל כולם.

וכן התלמוד לא מדוייק ובכל זאת זה מה שכתוב שם ש40 שנה לפני שחרב בית המקדש לשון הזהורית הפסיק להפוך ללבן.

דרך אגב, מעניין למה הרבנים לא הסכימו להכניס את אחד מספרי חנוך לתנך. מעניין מה יש להם להסתיר.

אלירן
אלירן
3 years ago

ישו כיוון אותנו לנבואה בתהילים בגלל זה הוא צעק את זה.
למנצח, על-אילת השחר; מזמור לדוד.
ב אלי אלי, למה עזבתני; רחוק מישועתי, דברי שאגתי.
ג אלהי–אקרא יומם, ולא תענה; ולילה, ולא-דמיה לי.
אתה יכול להמשיך לקרוא אם באלך.
אבל הוא לא ניסה להגן על עצמו, להיפך פשוט סתם את פיו

בוא אני אגיד לך עוד משהו על התלמוד, כתוב שם גם שישו היה תלמיד של רבי יהושע בן פרחיה מה שיוצר סטירה מטורפת, כי הוא חי 200 שנה לפני ישו
אז אתה מבין כמה התלמוד לא מדוייק?

אלירן
אלירן
3 years ago

לא נכון. זאת נבואה עליו בגלל זה הוא צעק את זה, לכוון אותנו לשם. כתוב שם שיהיו לו חורים בידיים.

ראה פה.
https://youtu.be/83NeQOrS6q0

מניין לי שזה ספר יותר מדוייק מהתלמוד? היסטוריה וגיאוגרפיה הייתי קורא לזה.

אריה
אריה
3 years ago

השגיאה הזאת של תרגום כ"ארו" בתור חור מבוססת על טעות בתרגום לאנגלית שבוצעה ב KJV ב1611.

כארו זה שברו כמו "שִׁוִּיתִי עַד-בֹּקֶר כָּאֲרִי כֵּן יְשַׁבֵּר כָּל-עַצְמוֹתָי מִיּוֹם עַד-לַיְלָה תַּשְׁלִימֵנִי"

נחמדיהו כן ממעשיהו
נחמדיהו כן ממעשיהו
2 years ago

אגב, פירוש המלה ‘משיח’ הוא כהן או מלך שמשחו אותו בשמן המשחה, ולכן ישו לא יכול להיות המשיח של דניאל, כי לא משחו אותו בשמן משחה

מעניין ששמן המשחה היה מנדבת ישראל במדבר ושוב לא היה יכול להיעשות שוב, יש הסבר לזה? האם זה גם ע"פ פשט? אשמח להפניות בנושא

נחמדיהו כן ממעשיהו
נחמדיהו כן ממעשיהו
2 years ago

ודאי שהקימו מזבח ולא בטלו את כל עניין המקדש, הרי לא ישנו בינתיים אלא שבעים שנה ורבים הזוכרים את כבוד הבית הראשון.
לכאו' לא מספיק לומר שכל נביא יכול לעשות, הרי גנזו את הארון ואת שמן המשחה, את המנורה הרי לא יכלו "לגנוז" שהרי אפשר לעשות אחרת כמוה, רק הארון "גנזו" היינו שהצניעו את של משה ושוב נשאר הדבר בגניזה, אם גנזו את שמן המשחה פירוש הדבר שמי שיצטרך לשמן המשחה יצטרך לחפש אותו (או יישאר בלעדיה). לא?
תודה!

אלירן
אלירן
3 years ago

חשוב לי לציין שאני אוהב את עמי ואני מוכן למות למענם.
ומה שאני אומר זה מדאגה לאחיי היקרים ומזהיר אותם משקרנים כמוכם. אולי זה אתם שאיבדתם את הדרך שלכם. אנשים ספציפים. אם תשים לב טוב לא הכללתי את כל העם אלה רק אתכם שאתם בלי בושה משקרים אותם.

אחיי היקרים בני עמי באהבה אני אומר לכם לכו תחקרו בעצמכם, תשמעו דעות מגוונות יותר ממה שאתם רואים פה.
כי מה שהם כותבים הוא לא אובייקטיבי בשום מובן.

אלירן
אלירן
3 years ago

זה יפה שזה מה שאתה חושב, אבל אתה רחוק מלהגיד משהו אובייקטיבי, רק עוור לא יראה מה אתם מנסים לעשות.
בשואה עצמה היו יהודים משיחיים שנרצחו ותבדוק את זה בעצמך אז אם זה מה שאתם חושבים אז יש פה סתירה.
כי יהודים משיחיים הלכו גם כצאן לטווח בדיוק כמו שאר היהודים.
אתה רוצה להיות אובייקטיבי? אל תגיד נוצרים. כי אנחנו הולכים נטו על פי הברית החדשה. אז אם אתם אובייקטיבים בואו תביאו אנטישמיות מהברית החדשה. למה אתם לא עושים את זה? כי אתם מפחדים לחשוף את את השקר שלכם שהברית החדשה אנטישמית אז אתם אומרים ״נוצרים״ למרות שזה רחוק מלהיות נאמן למקור. תעשו לי טובה , אנשים מנקודת מבט אובייקטיבית לא אוכלים את הסיפורים שלכם.

אלירן
אלירן
3 years ago

מה שאתם עושים זה פשוט. אתם משקרים.
אף אחד לא חושב שהשואה זה היה דבר טוב, ברור שהשואה היה דבר רע ונוראי.
אבל אם אתה מסתכל על הכתובים אתה רואה שזה מה שאלוהים הבטיח אם לא נלך בדרכו. אז האם אתה מסוגל לכנות את אלוהים אנטישמי? ברור שלא. אבל אין ספק שזה בא הישר מתוך התנך שלנו ואף אחד לא יביא על דעתו שזה מה שמגיע לנו, אלה זה מה שאלוהים אומר מפורשות בספר דברים.
שאני הייתי בתוך הדת הייתי הולך לשיעורי תורה והרב אמר לי ״שמליון וחצי ילדים שנרצחו בשואה הם גלגולים קודמים של אנשים שדיברו בבית כנסת״ האם אתה מסוגל לכנות את הרב הזה אנטישמי בגלל מה שהוא אמר? מה יותר אמין? שרב אומר מה שבא לו או שאלוהים מבטיח מפורשות מהתנך? את זה אני אתן לך ולקוראים להחליט. אני סיימתי.

אלירן
אלירן
3 years ago

והנה אתם שוב חוזרים כמו תוקי על מה שאמרתם, ואני אמרתי מה שיש לי להגיד בתגובה שלפני, גם רבנים לא חסר להם כמו שציינתי שהם אומרים שבגלל שאנשים דברו בבית כנסת מתו מליון וחצי ילדים. אז תסלח לי שאני לא מכבד את החוסר אובייקטביות שלכם.

אלירן
אלירן
3 years ago

ישעיהו נג אומר הכל. אתה יכול לעצום עיניים אבל עובדה זאת עובדה. ותזכור שלמעלה אף אחד לא יהיה איתך, זה יהיה רק אתה מול אלוהים וגם לא יהיה לך את מי להאשים
אני פה סיימתי. תהנה מהתרנגולת שלך.

אלירן
אלירן
3 years ago

מליון יהודים יכולים לשאת מחלות של כולם? ואת החטאים של כולם? או שזה מישהו מיוחד מזרע אלוהים?
כתוב בתנך כמה פעמים שכולם חוטאים ״כי אין אדם צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא״ נראלך שאלוהים יכול להביא לבן אדם חוטא לשאת חטאים של אחרים? זה כמו לנסות לנקות לכלוך אם מגבת מלוכלכת יותר.
הבן אדם הזה יהיה מישהו מזרע אלוהים. בן אדם שאין בו חטא, וזה מישהו שרק אלוהים יכול לעשות. אז הנה עניתי לך ואני יודע שלא תשתכנע ואני לא עושה את זה בשביל להסביר לכם כי הבנתי שאין אם מי לדבר. אלה אם אנשים שרוצים להפיל את עמם איתם. אני אומר את זה רק בשביל שמי שיקרא יבין ויחקור בעצמו ולא יקשיב לכם.

אלירן
אלירן
3 years ago

אתה בטוח שאין?
אז מעניין מה אומרת הנבואה הזאת.
״מִי עָלָה שָׁמַיִם וַיֵּרַד מִי אָסַף רוּחַ בְּחָפְנָיו מִי צָרַר מַיִם בַּשִּׂמְלָה מִי הֵקִים כָּל אַפְסֵי אָרֶץ מַה שְּׁמוֹ וּמַה שֶּׁם בְּנוֹ כִּי תֵדָע. ״

אתה מקשיב לכל מני פירושים שנכתבו מאות שנים אחרי שהוא מת אז אני לא מתפלא עלייך.

אלירן
אלירן
3 years ago

חידה של שלמה שנכתבה ברוח הקודש? אז אתה בעצם אומר כאן שזאת כן נבואה, כי היא נכתבה ברוח הקודש.

בתהילים ב׳ גם מצויין.
״ וַאֲנִי, נָסַכְתִּי מַלְכִּי: עַל-צִיּוֹן, הַר-קָדְשִׁי.
ז אֲסַפְּרָה, אֶל-חֹק: יְהוָה, אָמַר אֵלַי בְּנִי אַתָּה–אֲנִי, הַיּוֹם יְלִדְתִּיךָ.
ח שְׁאַל מִמֶּנִּי–וְאֶתְּנָה גוֹיִם, נַחֲלָתֶךָ; וַאֲחֻזָּתְךָ, אַפְסֵי-אָרֶץ.״

כִּי-יֶלֶד יֻלַּד-לָנוּ, בֵּן נִתַּן-לָנוּ, וַתְּהִי הַמִּשְׂרָה, עַל-שִׁכְמוֹ; וַיִּקְרָא שְׁמוֹ פֶּלֶא יוֹעֵץ, אֵל גִּבּוֹר, אֲבִי-עַד, שַׂר-שָׁלוֹם. (ישעיהו ט’ ה’)

אתה פשוט משקר על העם שלך, חבל.

אלירן
אלירן
3 years ago

אבל אלוהים הוא כל יכול, עובדה.
הוא נתן ילד לשרה, לאמא של שמשון אז גם הוא יביא ילד לעלמא בתולה שינקה את עמו מחטיאם הגיוני ביותר.

זה יפה שזה מה שאתה חושב, אבל אתה תסכים איתי רבנים גדולים יותר ממך חשבו בדיוק אותו הדבר. ואם אתה לא מאמין אני פשוט אראה לך.
https://igod.co.il/amp/%D7%98%D7%A2%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%A0%D7%92%D7%93-%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A2-%D7%94%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%94/%D7%91%D7%9F-%D7%90%D7%9C%D7%95%D7%94%D7%99%D7%9D-%D7%A8%D7%A2%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%A4%D7%92%D7%90%D7%A0%D7%99-%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%99-%D7%90%D7%95-%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99-%D7%95/

אלירן
אלירן
3 years ago

וַיהוָה פָּקַד אֶת שָׂרָה כַּאֲשֶׁר אָמָר וַיַּעַשׂ יְהוָה לְשָׂרָה כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר.

לי זה נראה שהוא פשוט נתן לה ילד ברחמה.

בדיוק כמו לישו.

שמתחיל כבר השלב שאני מפסיק להבין בן אדם זה אומר שכבר אין לו מה להגיד והוא מנסה לערבב משפטים. אם הכל היה לי ברור לא הייתי פותח דיון איתך על זה. אבל אתה כל כך לא מובן שאני אומר עזוב. תחיה בשקר ותעזוב את עמי.

אלירן
אלירן
3 years ago

אפשר להגיד אותו הדבר על שמשון.
אפשר להגיד שהיא לא היתה עקרה ושהיא נאפה ולא היה נס. אבל האם אתה תסתור את דברי אלוהים? טוב עלייך אני באמת לא מתפלא,, שמתי לב שאתה מסוגל לזה.

חוץ מזה הברית החדשה מאוד אובייקטיבית. אם יוסף באמת חשב שהיא נאפה אז זה כתוב. לא כתוב רק דברים טובים על ישו. כתוב גם שכולם חשבו שהוא בן אדם טוב אבל לא משיח. לא כתוב שכולם חשבו שהוא המשיח. לא מהללים אותו כל הזמן. זאת אובייקטביות. וזה מה שיפה שם שהכל אובייקטיבי ומפורט. אבל התנ״ך אומר לנו במפורש שזה הוא. והדברים האלה הם עובדה. שום דבר שתגיד לא יעזור.

אלירן
אלירן
3 years ago

אתה בא לעשות לי רגשי מצפון על רצח העם שלי, לא ילך לך אדוני. יש לעשות הבדל בין אותם נוצרים לבין הברית החדשה. הברית החדשה רק מהללת את עם ישראל.

אלירן
אלירן
3 years ago

בנתיים אתה מציג את חוסר הידע שלך ואת סילוף נבואות התנך. מה אתה חושב שלפי התגובות מישהו קונה את מה שאתם אומרים? באיזה הגיון בדיוק?
ומי זה רצחתם סקלתם וצלבתם? אני צלבתי את עמי? אז גם ישעיהו והנביאים האחרים צלבו את העם שלהם וסקלו אותם בגלל שהם ביקר אותם? מה שאתם עושים זה חוסר מידע ושקר מוחלט, הרי לא למדתם בתורה שאסור לשקר?
תלוי את מי שואלים. כי פעם שמעתי רב שאמר שמותר לשקר כדי להחזיר בתשובה. אז אולי זה מה שאתם מנסים לעשות.

אלירן
אלירן
3 years ago

המחשבה שלך מעוותת לגמרי כי הברית החדשה הוא ספר יהודי והוא הבשורה לגויים בדיוק כמו שאלוהים הבטיח ומי שרצח יהודים הוא עשה חטא גדול ועבר על חוקי אלוהים גם בברית החדשה. זה בדיוק כמו שבן אדם יהודי נואף או רוצח. אבל אלוהים אסר על זה אז הוא עבר על חוקי אלוהים. אותו הדבר זה הברית החדשה. אם רצחת או עשית רע למישהו, במיוחד ליהודי אתה חטאת זה ההבדל וזאת הבורות שלך בגלל זה אמרתי להבדיל בין הנוצרים באותה תקופה לבין הבשורה, אבל לדבר איתך זה כמו לדבר לקיר. אני מבין שליבך מלא שנאה וקשה לך להבין דברים כה עמוקים אבל תתמודד אם העובדות. תהיה ילד גדול.

אלירן
אלירן
3 years ago

אז בוא תמצא לי פסוק בברית החדשה שמצדיק רצח יהודים מה שאתה אומר. יאללה אני מחכה.

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

יצחק היה מזרעו של אברהם, אברהם היה אביו הביולוגי.
גם אצל סיפורי שמשון מחבר ספר שופטים מדגיש בפנינו שהמלאך רק ניבא אל ודיבר עם אמא של שמשון:
וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ מָנוֹחַ אַחֲרֵי אִשְׁתּוֹ וַיָּבֹא אֶל-הָאִישׁ וַיֹּאמֶר לוֹ הַאַתָּה הָאִישׁ אֲשֶׁר-דִּבַּרְתָּ אֶל-הָאִשָּׁה וַיֹּאמֶר אָנִי.

בתולה שמתעברת לקוחה ישירות מסיפור החיים של בודהא לא מהיהדות. זה משהו שהוא זר ליהדות ולראייה העובדה שהבשורה המוקדמת על פי מארק לא מזכירה את הפרט הזה.

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

אלירן, אני יודע ואני אעזור גם לך לדעת. זו חידה מתוך דברי אגור בין יקה מספר משלי פרק ל'. אותו פרק שנאמר בו ""דֶּרֶךְ-אֳנִיָּה בְלֶב-יָם– וְדֶרֶךְ גֶּבֶר בְּעַלְמָה".

"מִי עָלָה שָׁמַיִם וַיֵּרַד" – הקב"ה במכת בכורות וגם בהתערבות אליהו עם נביאי הבעל- יסוד האש.
"מִי אָסַף רוּחַ בְּחָפְנָיו" – הקב"ה בתפילת חנה- יסוד אויר.
"מִי צָרַר מַיִם בַּשִּׂמְלָה" – הקב"ה בחציית הירדן – יסוד מים.
"מי הקים כל אפסי ארץ" – הקב"ה בספר איוב ובתפילת חנה – יסוד אדמה.
"מה שם בנו" – זהו שלמה המלך לו אנו חבים את רוב ספר משלי.

אני לא מקשיב לפירושים, אני קורא פירושים מכמה ספרים וגם קורא את התנ"ך עצמו ואז אני מחליט. אגב, קראתי גם את הפירושים באנגלית של חוקרים לא יהודים ולדעתי הפירושים היהודים הקלאסיים וגם המודרנים לא נופלים מהם.

אלירן
אלירן
3 years ago
Reply to  אריה

איפה בדיוק מצויין בתנך שאלוהים צרר מים בשמלה?

וגם כתוב בסוף ״כי תדע״ למה לזה אין לך פירוש?
אני אגיד לך למה? כי זה אומר שזה משהו שאנחנו נדע בעתיד, וזה אומר שזאת נבואה

אלירן
אלירן
3 years ago

אבל כתוב כי תדע. זה אומר שאתה תדע בעתיד, אני מבקש ממך להיות הכי אוביקטיבי אז מי צרר מים בשמלה?

אלירן
אלירן
3 years ago

כמה חרטוטים. אותי אתה לא יכול לערבב אדוני, דיברתי אם אריה.

אלירן
אלירן
3 years ago

אני לא מכריח אף אחד לקבל. אבל לסלף את התנך בצורה שאתם עושים, אל תדאג שכרך איתך.

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

הפוך אלירן. אנחנו משתמשים בפשוטו של מקרא. כל מה שאתה עושה לעומת זאת הוא לצטט דּוֹגְמוֹת. אם אתה לא מודע לזה שאתה מצטט דּוֹגְמוֹת ולא את פשוטו של מקרא אז או שאין לך רגישות לטקסט המקראי או שאתה מסלף במזיד.

אלירן
אלירן
3 years ago
Reply to  אריה

ממש בפשוטו. מה אני אגיד לך בוא תן דוגמה מה זה פשוטו של מקרא?

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

1) וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל-הָעָם, הִתְקַדָּשׁוּ: כִּי מָחָר, יַעֲשֶׂה יְהוָה בְּקִרְבְּכֶם–נִפְלָאוֹת …. וּכְבוֹא נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן, עַד-הַיַּרְדֵּן, וְרַגְלֵי הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן, נִטְבְּלוּ בִּקְצֵה הַמָּיִם; וְהַיַּרְדֵּן, מָלֵא עַל-כָּל-גְּדוֹתָיו, כֹּל, יְמֵי קָצִיר
ה' הוא אדון גם על המים

2) 'כי' זאת מילה להדגשה בפנייה כגון :"ויאמר לא כי צחקת".
איגור בן יקה שואל את הקורא או המאזין האם הוא יודע את פתרון החידה, שכבמעין מחווה לספר משלי פתרונה הוא שלמה המלך החכם מכל אדם שחיבר את מרבית ספר משלי.

אלירן
אלירן
3 years ago
Reply to  אריה

אבל זה עדיין לא עונה על השאלה. הגיוני שהרגליים שלהם ירטבו אבל פה נשאל שאלה אחרת. מי צרר מים בשמלה?

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

השמלה היא גובה הקרסול.
מימי הירדן המלא על גדותיו נצררו, נאספו אל גובה השמלה.

אלירן
אלירן
3 years ago
Reply to  אריה

אבל זה היה מאות שנים אחרי וגם לא מצויין שהם היו אם שמלות, אתה רק משער.
אבל פה כתוב בפירוש כי תדע, זאת אומרת אתה תדע בעתיד מי הוא ומי בנו.

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

עם לא אם.
כי – זאת מילת הדגש בפניה.
כי תדע זאת לא נבואה אלא פניה לשומע לפתור את החידה. משלי הוא מספרי החוכמה לא מספרי הנבואה. ופתרון החידה המלא כבר ניתן לך על-ידי.

אגב שלמה המלך החכם באדם כבר אמר לגביך:
לֹא־נָאוָה לְנָבָל שְׂפַת־יֶתֶר.

אלירן
אלירן
3 years ago
Reply to  אריה

אפילו שניכם לא מסוגלים להחליט מה זה אומר. כל אחד אומר שזה משהו אחר.

אתה בטח לא יותר מבין מחזל נכון?
מעניין איך חזל פירשו את הנבואה הזאת?
דרך אגב הטיעונים שלך הם רק מהשנים האחרונות, פעם יחסו את זה למשיח, פתאום זה התחיל להזכיר לכם יותר מדי את ״ישו הנוצרי״ אז החלטתם שאתם דורכים על כל דבר נבואי בתנך ומכחישים את המשיח שלכם.

ראה פה. https://igod.co.il/amp/%D7%98%D7%A2%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%A0%D7%92%D7%93-%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A2-%D7%94%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%94/%D7%91%D7%9F-%D7%90%D7%9C%D7%95%D7%94%D7%99%D7%9D-%D7%A8%D7%A2%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%A4%D7%92%D7%90%D7%A0%D7%99-%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%99-%D7%90%D7%95-%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99-%D7%95/

אלירן
אלירן
3 years ago

למה אתה שואל? כי קשה לך לעמוד בעובדות?

אלירן
אלירן
3 years ago

זה בטח מה שאתה אומר תמיד שאין לך תשובות לשאלות.
אבל יפה, אהבתי את כמות הזמן שאתה יכול לערבב בן אדם. מעניין כמה שנאה פנימית וקנאה למסורות בני אדם צריך בשביל זה.

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

שנינו אומרים לך את אותו דבר בדיוק במילים קצת שונות. בינתיים לא סתרת שום טיעון שלנו. מבחינתנו פתרנו לך את הקושיה.

אריה
אריה
3 years ago

הפעם אני מתקן אותכם ולא את אלירן. ישו חי במאה השנייה לפני הספירה והיה תלמידו של יהושע בן פרחיה. כשיהושע בן פרחיה ברח לארץ מצרים מאימת רדיפות השלטון היה ישו מתלמידיו שנלוו אליו. השהות במצרים גרמה לישו לסטות מדרך הישר ומדברי תורה ורבו נידה אותו. נאמר שלאחר זמן מה יהושע בן-פרחיה הסכים להסיר את נידויו וישו נפגש עימו אבל בינתיים ישו החטיא רבים ועסק בכשפים ובמאגיה של ארץ מצרים. וכך למרות מאמציו והשתדלותו של יהושע בן-פרחיה להסיר את נידויו של תלמידו לשעבר ולמרות תחנוניו של ישו לא נמצא פתח הלכתי משפטי להסיר את נידויו.

ישנה מחלוקת אמיתית בינינו לבינם באיזו תקופה למקם את ישו וקבלת אמת היא בידינו. בכלל לא בטוח שבסביבות שנת 30 לספירה התקיים המשפט של ישו בין השאר כי פרטים מהותיים ממנו נעדרים מאיגרותיו של פול.

אריה
אריה
3 years ago

הדמות כפי שהיא מתוארת בבשורות כמו כן המשפט הם תיאורים בלתי אמינים שלא עולים בקנה אחד עם המציאות ההיסטורית של אותה תקופה, זה בתוספת לעיון באגרות פול מראה שבכלל לא בטוח שבכלל התקיים משפט.

ישו האמיתי חי במאה השניה לפני הספירה תקופה בה אלפי יהודים צדיקים נצלבו על קידוש השם בידי תרבות רומא הרשעה. קיימת מחלוקת קשה בינינו לבינם וקבלת אמת היא בידינו.

אריה
אריה
3 years ago

אני כנראה יותר קיצוני ממך בנושא.

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

תוכי לא תוקי. הקשבתי המון לרבנים ואני לא מכיר שום רב שאמר אי-פעם משהו כזה. זה נשמע כמו רבנים בדימיון הנוצרי הגרמני איפה שהרבה פעמים שהם ממחיזים את הפיסיון של יוחנן הם מציגים את היהודים בתור דמויות עם אף מעוקל ועם קרניים.

בלה
בלה
3 years ago
Reply to  אלירן

כן? אתם בטוח שאתם לא נוצרים? מעניין מאוד, כי הנה האיתן בר שלכם מופיע בכל רחבי הרשת מרצה בכנסים של נוצרים אוונגליסטים ומסביר איך הוא מתכוון לנצר את היהודים.
מרוב שאתם לא נוצרים אתם כנראה מופיעים בכנסי נצרות ומצגים את הפעולה המסיונרית שלכם כ"אוונגליזם". בטח הרי ידוע שאוונגלסיטים הם לא פלג בנצרות.

https://www.youtube.com/watch?v=ynnjGKwVTjg

ידידי, מתי תבין שמרמים אותך?!?

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  בלה

בלה, יכול מאוד להיות שאלירן הוא שם בדוי לא של יהודי שנלכד ברשת המיסיון אלא של אחד המסיונרים יכול להיות אפילו ממוצא לא יהודי שמקבל כסף רב עבור ביצוע מיסיון. יש לו שגיאות כתיב אקראיות מאוד לא אופייניות לצבר, שעושה רושם שמתקן שגיאות במעבד תמלילים כלשהו אחראי להם. אלו שגיאות כתיב אבל לא שגיאות הקלדה.
יכול מאוד להיות שלא מרמים אותו, אלא שהוא שופך בכוונה את התינוק עם המים כמו שהאנגלים נוהגים לומר.

בסופו של דבר הקהילה היהודית משיחית בארץ בנויה כמעין פירמידה שבראשה מנהיגי הקהילות שהם מיליונרים ומרויחים סכומי עתק מחו"ל. בתחתית הפירמידה נמצאים סתם יהודים תמימים ומסכנים שנלכדו בכת. יש כאן גם הרבה כסף בסיפור הזה.

אלירן
אלירן
3 years ago
Reply to  אריה

אז אני מבטיח לך שאני יהודי אמיתי לחלוטין. אתה צריך ללמוד לסמוך על אנשים שרוצים בטובתך.

אלירן
אלירן
3 years ago
Reply to  בלה

אף אחד לא מרמה אותי וגם לא אותך. ישוע הוא של כולם, לא רק של הנוצרים, הוא של היהודים בראשונה.
למעשה אין דבר יותר יהודי ממנו.
״נתתיך לאור גויים להיות ישועתי עד קצה הארץ״

אלירן
אלירן
3 years ago

אז אתה לא מבין את התנך שלך צר לי.
לפי הנבואות המשיח חייב להיות אלוהי, עכשיו זה לא אומר שיש שני אלוהים, אלה אלוהים אחד אבל לפי הנבואות הוא יהיה בשר ודם, ולפי הנבואות הוא יהיה מזרע אלוהים אז המשיח חייב להיות אם האופי של אלוהים. ראה לדוגמה:
ה הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם-יְהוָה, וַהֲקִמֹתִי לְדָוִד צֶמַח צַדִּיק; וּמָלַךְ מֶלֶךְ וְהִשְׂכִּיל, וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ. ו בְּיָמָיו תִּוָּשַׁע יְהוּדָה, וְיִשְׂרָאֵל יִשְׁכֹּן לָבֶטַח; וְזֶה-שְּׁמוֹ אֲשֶׁר-יִקְרְאוֹ, יְהוָה צִדְקֵנוּ. {פ}

אלירן
אלירן
3 years ago

אתה יכול להמשיך לשקר על עצמך. זאת עובדה

בלה
בלה
3 years ago
Reply to  אלירן

אלירן – אבי המסיון שלך איתן מופיע בכנס וטוען שהוא עושה אוונגליזם. מה זה אוונגליזם לכל הרוחות?!? נצרות. תתעורר! הם משקרים לך! זו נצרות בחסות של יהדות! אני מתחנן אליך – אל תאמין ותבחן אותם! תקרא ספרות מחקר על הנצרות, דבר עם פילוסופים יהודים, דבר עם אנשים (כמוני, אגב) שלמדו את החומר הנוצרי באמת ובתמים ועלו על השקרים שלהם! חבל עליך…

בכאב רב..

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  בלה

בלה, לא תשמע את איתן בר אי-פעם אומר מילה רעה על רומי הרשעה. מבחינתו זה היה בר-כוכבא מי שהיה לוחם אכזר ברברי וצמא דם ולא הרומים של אנדריאנוס. מבחינתו אלפי ורבבות היהודים שנצלבו למוות כל עוד לא קוראים להם ישו היו סה"כ פושעים ושודדים. מבחינתו חורבן ירושלים ובית-המקדש בשנת 70 לספירה היו עונש על צליבת ישו וטיטוס הוא לא צורר אלא ממלא רצון האל ודמות חיובית ונערצת. הסוד השמור היטב של הנצרות הוא שבמרכז הנצרות לא נמצאת האהבה לישו אלא השנאה ליהודים.
שבמרכז הנצרות האהבה היא לא לאלוהי משה שהוציא את ישראל ממצרים ושמתואר בנצרות כרשע ואכזר ותורתו הקדושה שניתנה בסיני מתוארת כמשהו שמטרתו להראות לנו כמה אנחנו מטונפים שאפילו את החוקים הרעים של התורה איננו יכולים לקיים. אלא לאלוהי מצרים אלוהי העבדות ואי-הצדק שמתואר כאהוב ורחמן.
הסוד הגדול הוא שהנוצרים האלו שונאים את היהודים יותר מאשר אוהבים את ישו שאותו אגב הם בקושי מכירים.

הנצרות היא חושך גדול היא אפלת מצרים גם רוחנית וגם אינטלקטואלית.

אלירן
אלירן
3 years ago
Reply to  בלה

שלא תבין לא נכון, עצם זה שבאמת חקרתי ימים כלילות הגעתי למסכנה הזאת שישוע הוא המשיח, אבל זה לא רק המחקר, זאת ההרגשה בפני עצמה, זה משהו שאף פעם לא תבינו כל עוד תדחו אותו.

אלירן
אלירן
3 years ago

נראלי שאתם די מפחדים שיגלו שהוא המשיח אז אתם די דורכים על הנבואות ועל הדרך גם על חז״ל. אבל האמת תמיד חזקה יותר, אתם יכולים להילחם בבני אדם, אבל באלוהים אתם לא תוכלו להילחם.

אלירן
אלירן
3 years ago

הנה טיעון, לפי דניאל ט׳ המשיח מת לפני חורבן בית שני.

יפה שאתה בוחר להתעלם מהטיעון הזה. רק מראה כמה התרחקתם מהמקורות,
אני ממליץ לך לקרוא את הספרים של דוד פלוסר, פרופסור יהודי בעל שם עולמי. ותראה כמה התרחקת מהמקורות,

יש מלא הוכחות למשיח, אבל אתם בחרתם להתעלם מהם, זה כבר בעיה שלכם.

אלירן
אלירן
3 years ago

יפה שזה מה שאתה חושב, אך כל אחד שיקרא בדניאל ט׳ יבין מיד שהמשיח ימות לפני חורבן בית שני.
ישוע בעצמו ניבא שבית המקדש יחרב.

https://igod.co.il/amp/%D7%A0%D7%91%D7%95%D7%90%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%99%D7%95%D7%AA/%D7%A0%D7%91%D7%95%D7%90%D7%AA-%D7%96%D7%9E%D7%9F-%D7%91%D7%95%D7%90%D7%95-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97-%D7%93%D7%A0%D7%99%D7%90%D7%9C-%D7%98/
אני יודע שאתם לא מתים על זה שאני משתף את igod אבל מה לעשות שאתם פשוט לא יכולים לעמוד בטיעונים שלהם.

אני יודע מה דוד פלוסר כתב, אבל חבל שאתה מתחמק מהדברים שהוא כתב על השחיטות של מנהיגי הדת בתקופת בית שני, או שאת זה לא קראת או שאתה בוחר לעצום עיניים.

אלירן
אלירן
3 years ago

יפה שאתה לא מתייחס לקישור, הרי שם נמצאות כל הטיעונים נגד. זה יפה לבוא ולהגיד שאני לא עניתי לטיעונים, הרי אתה בוחר להציג את זה כך. ואני שואל את עצמי, ממה אתם בורחים? תכנסו לקישור ותנסו לענות על הטיעונים, אף אחד לא אמר שאין עוד פרשנויות לפסוק. אבל השאלה, מה יותר הגיוני? שהוגלאנו מארצנו ל2000 שנה אחרי שנכרת משיח כי היינו צדיקים? לא. זה כי אלוהים הבטיח שזה מה שיקרה אם לא נלך אחריו. זה כי אין יותר הקרבת קורבנות אחרי בית שני? כי המשיח בא ״לחתום חטאת״ ו ״לכפר עוון״. פסוק מאוד ברור. ועוד כתוב ״וחתום חזון ונביא״. ועוד כתוב ״ולמשוח קודש קודשים״.
וכל זה יקרה לפני חורבן הבית. האם אתה חושב שהנבואה לא התגשמה? כי הרי אם לא ישוע אין על מי להצביע את הדברים הנאמרים, ואני מזכיר ״לפני חורבן הבית״. צר לי אבל אמת אלוהים חזקה יותר והעם מתעורר, ואני מבין שאתם קנאים למסורות אבותיכם, וזה מאוד רומנטי, אבל זאת האמת הפשוטה.

אלירן
אלירן
3 years ago

קודם כל זה יפה שהתייחסת, אבל זה לא אומר שאתה צודק
אם אין לך בעיה להתייחס לקישור אז תתייחס ואל תברח.

אני מסכים שהפסוק נתון לפירושים כדי להצדיק את התרגום ל”המשיח”, אך אין זאת אומרת שהתרגום הזה שגוי. נהפוך הוא, הפסוק מדבר על מותו של המשיח, לכן הפירוש המשיחי שלנו מוצדק (ראה פרטים נוספים על כך בהמשך בפרק 4.19). פירוש פשוט יכול להיות משיח או המשיח השורה התחתונה היא שהפסוק הזה מנבא על מותו המכפר של המשיח, וניתן לסלוח למאמינים המשיחיים שביקשו להדגיש את המשמעות הזאת בצורה ברורה יותר מאשר הייתה כוונת דניאל, כי דניאל דיבר על לא אחר מאשר “מלך המשיח”.

שנאת חינם? זה טיעון כללי מדי ונתון לפרשנות רבה של מי שנא ומי אשם. הרי אי אפשר להגיד רק שנאת חינם, התשובה לא מספקת.
אבל אפשר להגיד: מתוך הכרה שבית המקדש השני חרב בשל שנאת חינם בין הזרמים השונים בתוך עמנו. אבל זמן קצר לפני מרד בר כוכבא והגלות שבאה בעקבותיו, התקינה הסנהדרין את ברכת המינים בתוך תפילת שמונה עשרה, התפילה היסודית בחיים היהודיים. למרות שמה, ברכת המינים הינה קללה, כלפי היהודים-המשיחיים. כדי להכניס את הקללה הזו לתפילת הקבע היהודית, הוציאה הסנהדרין ברכה המצפה למשיח מתוך תפילת שמונה עשרה. בפועל, זה גרם לנידוי היהודים-המשיחיים מבתי הכנסת.
ראה גם לפי ויקיפדיה.

אלירן
אלירן
3 years ago

ישוע כן נמשח לפני שנצלב. אתה בתור בן אדם חכם אמור לדעת את זה.

אתה יכול להמשיך להגיד שלא עניתי על שאלותך, זה משהו שקל להגיד, מבחינתי עניתי.

בוא תראה איך מצודת דוד פירשו את זה:

שבועים שבעים" – שבעים שמטות שנים נגזר על עמך וגו' ר"ל המקום גזר שתהיה חורבן בית השני בכלות שבעים שמטות מחורבן הראשון והם במספר שנים ארבע מאות ותשעים וכן היה כי בכלות ע' שנה מחורבן בית הראשון נבנה השני ועמד ת"כ שנה הרי בין הכל ת"ץ שנה

"לכלא הפשע" – בחורבן בית השני ובקושי הגולה יכלה הפשע ויתמו החטאות כי ימורק הכל ויכופר העון ויהיה זה סיבה להביא צדק עולמים והוא משיח צדקנו אשר ימלוך לעולמים

"ולחתום חזון ונביא" – להיות נגמר דברי חזון ונביא רצונו לומר להתקיים כל היעודים והבשורות אשר נבאו כל הנביאים

"ולמשוח קדש קדשים" – להיות קדש הקדשים בגדולה מרובה כי אז יהיה גדול כבוד הבית

כן עשיתי העתק הדבק כי זה הרבה מלל, לא בגלל שום סיבה אחרת.

קללת המינים היא לא בחינם? זה מה שהבנת? אז עולה כסף להגיד אותה? איפה בדיוק בתורה כתוב לשמוע את ברכת המינים?

אני מעריך את זה שהתחלת לקרוא לו בשמו האמיתי.

אלירן
אלירן
3 years ago

בוא נראה מה התנך אומר:
"וידבר ה' אל משה לאמר. ואתה קח לך בשמים ראש מר דרור חמש מאות וקנמן בשם חמשים ומאתים וקנה בשם חמשים ומאתים. וקדה חמש מאות בשקל הקדש ושמן זית הין. ועשית אותו שמן משחת קודש רקח מרקחת מעשה רקח שמן משחת קודש יהיה. ומשחת בו את אהל מועד ואת ארון העדת. ואת השלחן ואת כל כליו ואת המנרה ואת כל כליה ואת מזבח הקטרת. ואת מזבח העלה ואת כל כליו ואת הכיר ואת כנו. וקדשת אותם והיו קדש קדשים כל הנגע בהם יקדש. ואת אהרן ואת בניו תמשח וקדשת אותם לכהן לי. ואל בני ישראל תדבר לאמר שמן משחת קודש יהיה זה לי לדרתיכם. על בשר אדם לא ייסך ובמתכנתו לא תעשו כמהו קדש הוא קדש יהיה לכם. איש אשר ירקח כמהו ואשר יתן ממנו על זר ונכרת מעמיו."

ואני מצטט: "ואל בני ישראל תדבר לאמר שמן משחת קודש יהיה זה לי לדרתיכם"

דוד נמשח בסתר למלך.
הפרק פותח בנזיפתו של ה' בשמואל הנביא, על סירובו לקבל את הדחתו של שאול, וכן בהטלת משימה חדשה: ה' שולח את שמואל לישי בית הלחמי בכדי להמליך אחד מבניו למלך חדש במקום שאול ( פס' 1). שמואל חושש משליחות זו: "אֵיךְ אֵלֵךְ, וְשָׁמַע שָׁאוּל וַהֲרָגָנִי " ( פס' 2). כלומר: שמואל מפחד כי שאול יפרש את מעשהו כחתירה תחת שלטונו, וכמורד במלכות- דינו עלול להיות מוות. לכן, ה' מורה לשמואל לבצע את המשיחה בחשאיות ובסתר, הבאים לידי ביטוי במספר אמצעים:
• שמואל מגיע לבית לחם במסווה של ביקור דתי, כלומר העלאת קורבן לה', תוך שיתוף תושבי בית לחם ובני ישי בתוכם.
• הוא מגיע לבית לחם במפתיע בלי להודיע על כך מראש: "וַיֶּחֶרְדוּ זִקְנֵי הָעִיר, לִקְרָאתוֹ" (פס' 4)
• המשיחה מתבצעת במסגרת המצומצמת של משפחת ישי, ומיד עם סיום המשיחה שמואל שב לביתו (13)

מצד אחד אתה אומר שהשמן הוכן רק פעם אחת, אבל מצד שני אתה מודה שהנביאים גם היו מכינים את השמן ואני מצטט:

"אבל הוא לא היה משוח, כי לא היה נביא שיורה איך ליצור את השמן שהתורה דברה עליו ושמו 'שמן "
ואפשר לראות את זה גם אצל דוד המלך.

בכל מקרה, אלוהים מפרט בדיוק איך להכין את השמן, זה כתוב בתורה.

אלירן
אלירן
3 years ago

משיחה בשמן: כלי המשכן, כוהנים גדולים ומלכים

בפרשתנו מצוּוה משה למשוח את אהרון ובניו: " וְהִלְבַּשְׁתָּ אֹתָם אֶת-אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת-בָּנָיו אִתּוֹ וּמָשַׁחְתָּ אֹתָם וּמִלֵּאתָ אֶת-יָדָם וְקִדַּשְׁתָּ אֹתָם וְכִהֲנוּ לִי " (כח:מא). פעולת המשיחה היא בשמן, כפי שכתוב בהמשך: " וְלָקַחְתָּ אֶת-שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְיָצַקְתָּ עַל-רֹאשׁוֹ וּמָשַׁחְתָּ אֹתוֹ " (כט:ז). וכך עושה משה: " וַיִּצֹק מִשֶּמֶן הַמִּשְׁחָה עַל רֹאשׁ אַהֲרֹן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ לְקַדְּשׁוֹ " (ויק' ח:יב).

הציווי על הכנת שמן המשחה נזכר בראשית הפרשה הבאה. משה רבנו צוּוה לקחת בשמים ושמן זית זך ולעשות מהם שמן על מנת למשוח בו גם את המשכן ואת כליו (ל: כב-ל), וכך עשה: " וַיְהִי בְּיוֹם כַּלּוֹת מֹשֶׁה לְהָקִים אֶת-הַמִּשְׁכָּן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו וְאֶת-הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו וַיִּמְשָׁחֵם וַיְקַדֵּשׁ אֹתָם " (במ' ז:א). אבל מצווה זו איננה לדורות, כפי שכתוב (סנהדרין טז ע"ב):

כל הכלים שעשה משה משיחתן מקדשן, מיכן ואילך עבודתן מחנכתן… דאמר קרא: " וַיִּמְשָׁחֵם וַיְקַדֵּשׁ אֹתָם " – אותם במשיחה, ולא לדורות במשיחה.

גם מלכים נמשחו בשמן ( שמו"א י:א; שם טז: יג; תה' פט:כא). על כך אמרו חז"ל: "מלכי בית דוד בשמן המשחה, ומלכי ישראל בשמן אפרסמון" (הוריות יא ע"ב). וכן יש הבדל בין מלכים לכוהנים גדולים בשאלה את מי מהם מושחים. בתוספתא סנהדרין (צוקרמאנדל, ד, יא) כתוב:

מלך טעון משיחה, בן מלך אין טעון משיחה. כהן גדול בן כהן גדול אפילו עד עשרה דורות טעון משיחה.

אצל כוהנים גדולים המשיחה היא אישית ועל כן כל כוהן שמתמנה להיות כוהן גדול נמשח בשמן המשחה. אצל מלכים, המשיחה היא לשושלת, ולכן רק את המלך הראשון בשושלת מושחים ולא את יורשיו. אמנם כשיש ערעור על ירושת המלוכה, אזי מושחים גם את האחד שערערו על מלכותו (הוריות יא ע"ב), כדוגמת שלמה המלך שנמשח בעקבות מרד אדוניה (מל"א א:לד, לט), ועוד דוגמאות במקרא.

משיח הוא מי שנמשח בשמן, ומכאן הכינוי " הַכֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ " (ויק' ד:ג-ה). שאול המלך שנמשח מכונה "משיח ה'" (שמו"א כד:ו), וגם דוד המלך שנמשח מכונה " מְשִׁיחַ ה' " ( שמו"ב יט:כב), ועוד.

משיחה – ביטוי לגדולה ומעמד

בהמשך פרשתנו נאמר על בני אהרון: " וּבִגְדֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר לְאַהֲרֹן יִהְיוּ לְבָנָיו אַחֲרָיו לְמָשְׁחָה בָהֶם וּלְמַלֵּא-בָם אֶת-יָדָם " (כט:כט). נושא הפסוק הוא הבגדים. מה כוונת הפסוק " לְמָשְׁחָה בָהֶם ", וכי מושחים בבגדים? רש"י מפרש:

למשחה – להתגדל בהם, שיש משיחה שהיא לשון שררה, כמו " לְךָ נְתַתִּים לְמָשְׁחָה " (במ' יח:ח), " אַל-תִּגְּעוּ בִּמְשִׁיחָי " (תה' קה: טו).

המשיחה היא ביטוי למעמדו של הנמשח, ולכן היא משמשת גם שם פעולה המלמד על גדולה ושררה. הביטוי למינויו של הכוהן היה בעת לבישת הבגדים. את אותם הבגדים כמו שלבש אהרון ילבשו בניו אחריו, וזה יהיה ביטוי לגדלותם ומעמדם. הרמב"ן (שמ' שם) מביא את דברי רש"י הללו ומוסיף:

אולי כן הוא. כי בעבור ששררת ישראל למשוחים היא, למלך ולכהן גדול, ישאילו הלשון לכל שררה. וכן: " וּמָשַׁחְתָּ אֶת-חֲזָאֵל לְמֶלֶךְ עַל-אֲרָם … וְאֵת יֵהוּא בֶן-נִמְשִׁי תִּמְשַׁח לְמֶלֶךְ עַל-יִשְׂרָאֵל וְאֶת-אֱלִישָׁע בֶּן-שָׁפָט מֵאָבֵל מְחוֹלָה תִּמְשַׁח לְנָבִיא תַּחְתֶּיךָ " (מל"א יט: טו-טז).

הרמב"ן מפרש שאף שבפסוקים שבהם נצטווה אליהו למשוח מלך גוי – את חזאל, ולמשוח נביא – את אלישע, מופיע הציווי "תמשח", אין מצווה או חובה כלשהי למשוח מלך גוי או נביא. הם אינם ברשימת הטעונים משיחה, ומכאן שהשורש מש"ח משמש לעתים שם תואר לשררה ולגדלות ולא תיאור של פעולת משיחה.

בן כוהן גדול שנתמנה להיות כוהן גדול במקום אביו, בעת שהוא לובש את בגדי אביו הכוהן הגדול הוא מבטא בזה את מעמדו החדש – מעמד של גדולה ושררה. משנגנז שמן המשחה בשלהי הבית הראשון נקבע מעמדו החדש של כוהן הדיוט שהתמנה להיות כוהן גדול עם לבישתו את שמונת הבגדים של הכוהן הגדול, וכינויו היה "מרובה בגדים": "איזהו משיח? משוח בשמן המשחה ולא מרובה בגדים" (תוספתא הוריות [צוקרמאנדל] ב, ג). משיח הוא ביטוי למעמד וגדולה, ומכאן הביטוי "מלך המשיח".

למשיחו לכורש

הרמב"ן מציע אפשרות נוספת לפרשנות צו ה' לאליהו למשוח את חזאל ואת אלישע הנביא אף שאינם ברשימת טעוני משיחה:

ויתכן שנאמר עוד כי "ומשחת את חזאל למלך על ארם", שישלח לו שמן למשחו למלך להודיעו כי דבר ה' הוא. ועשה כן אלישע במצות רבו כאשר הגיד לו שימלוך (מל"ב ח:יג). ואע"פ שלא נכתב שם, ומשח את אלישע לנביא. ואולי כן עשו בכורש אשר משחוהו כמלכי ישראל, בעבור שידע כי נביא בישראל המליך אותו ויקרא את שמו בעבור ה'. ולכך אמר "למשיחו לכורש" (יש' מה:א).

ייתכן שבאופן חריג משח אלישע את חזאל למלך על ארם, ואף אליהו משח את אלישע לנביא תחתיו, וגם את כורש מלך פרס משחו בשמן בראשית תקופת הבית השני. הצד השווה לכל הנזכרים הוא שהיה צו מפורש מאת ה' למשוח אותם, אף כי כאמור נביא ומלכים גויים אינם טעונים משיחה. הרמב"ן אכן מודה שדבר מזה אינו מוזכר בפסוקים עצמם, ומדובר בהצעת פירוש משלו בלבד. ולא זו בלבד, אלא על משיחת כורש מציין רמב"ן דרשה שמופיעה בתלמוד ואיננה תואמת את פירושו (מגילה יב ע"א):

דרש רב נחמן בר רב חסדא: מאי דכתיב: " כֹּה-אָמַר ה' לִמְשִׁיחוֹ לְכוֹרֶשׁ אֲשֶׁר-הֶחֱזַקְתִּי בִימִינוֹ " (יש' מה:א). וכי כורש משיח היה? אלא אמר לו הקדוש ברוך הוא למשיח: קובל אני לך על כורש. אני אמרתי: הוא יבנה ביתי ויקבץ גליותי, והוא אמר: " מִי-בָכֶם מִכָּל-עַמּוֹ יְהִי אֱ ‑לֹהָיו עִמּוֹ וְיַעַל " (עז' א: ב).

הנחת היסוד בדרשה היא שלא ייתכן שכורש יכונה משיח, מאחר שלא נמשח בשמן. דרשת הפסוק היא שהמילה "משיח, הנזכרת בפסוק אכן איננה אמורה בכורש, אלא מדובר בפנייה כביכול למלך המשיח, ונושאה טענה – קובלנה, על כורש מלך פרס. הייתה ציפייה גדולה ממנו שבהצהרתו ימלא את הנבואה שנאמרה בו: " הוּא-יִבְנֶה עִירִי וְגָלוּתִי יְשַׁלֵּחַ " (יש' מה: יג), אך במקום לצוות על היהודים היושבים אצלו לעזוב את מקומם ולשלוח אותם חזרה לארצם על מנת לבנות מחדש את ירושלים והמקדש, הוא הציע זאת כאפשרות בלבד (עז' א:ג-ד):

מִי-בָכֶם מִכָּל-עַמּוֹ יְהִי אֱ‑לֹהָיו עִמּוֹ וְיַעַל לִירוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בִּיהוּדָה וְיִבֶן אֶת-בֵּית ה' אֱ‑לֹהֵי יִשְׂרָאֵל הוּא הָאֱ‑לֹהִים אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלִָם. וְכָל-הַנִּשְׁאָר מִכָּל-הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר הוּא גָר-שָׁם יְנַשְּאוּהוּ אַנְשֵׁי מְקֹמוֹ בְּכֶסֶף וּבְזָהָב וּבִרְכוּשׁ וּבִבְהֵמָה עִם-הַנְּדָבָה לְבֵית הָאֱ‑לֹהִים אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלִָם.

אפשר לעלות לארץ, אבל אפשר גם להסתפק בתרומות ונדבות ולהישאר בבבל. הרמב"ן מתקשה לקבל דרשה זו בטענה שבכל מקום במקרא שנזכר בו השורש מש"ח הכוונה היא למשיחה ממשית בשמן. אף שגם הוא מודה שפסוק אחד איננו תואם את פרשנותו:

והכתוב שאמר: " רוּחַ ה' אֱ‑לֹהִים עָלָי יַעַן מָשַׁח ה' אֹתִי לְבַשֵּר עֲנָוִים " (יש' סא: א), דרך משל. שימשיל רוח הקדש אשר תחול עליו לשמן הטוב, כענין: " טוֹב שֵׁם מִשֶּמֶן טוֹב " (קה' ז:א).

לדברי הרמב"ן, מדובר בסוג של משיחה רוחנית, אף שיכול היה להסביר כדרכו שגם ישעיהו נמשח, למרות שהדבר אינו נזכר בפסוקים, וכפי שהוא טען על חזאל, אלישע וכורש. פרשני מקרא אחרים מפרשים גם כאן את המשיחה בהשאלה שכוונתה שררה וגדולה. ה' מינה את ישעיהו לבשר את בשורת הגאולה, ואין מדובר במשיחה ממשית.

אלירן
אלירן
3 years ago

אז אני אצטט לך כמה דברים כי כנראה לא הבנת.

״ אצל מלכים, המשיחה היא לשושלת, ולכן רק את המלך הראשון בשושלת מושחים ולא את יורשיו. אמנם כשיש ערעור על ירושת המלוכה, אזי מושחים גם את האחד שערערו על מלכותו (הוריות יא ע"ב), כדוגמת שלמה המלך שנמשח בעקבות מרד אדוניה (מל"א א:לד, לט), ועוד דוגמאות במקרא.״

״ ד:ג-ה). שאול המלך שנמשח מכונה "משיח ה'" (שמו"א כד:ו), וגם דוד המלך שנמשח מכונה " מְשִׁיחַ ה' " ( שמו"ב יט:כב), ועוד.״
האם שאול הוא המשיח המובטח? לא.

״ לדברי הרמב"ן, מדובר בסוג של משיחה רוחנית, אף שיכול היה להסביר כדרכו שגם ישעיהו נמשח, למרות שהדבר אינו נזכר בפסוקים, וכפי שהוא טען על חזאל, אלישע וכורש. פרשני מקרא אחרים מפרשים גם כאן את המשיחה בהשאלה שכוונתה שררה וגדולה. ה' מינה את ישעיהו לבשר את בשורת הגאולה, ואין מדובר במשיחה ממשית.״

עכשיו אני אצטט אותך:
״ אם זה המשיח שהאל נותן לנו, אז אנחנו מוותרים מראש״
אז אתה בעצם אומר שאתה דוחק את אלוהים לפינה בגלל שלא אהבת את המסר של המשיח.

לא שיש משהו רע במסר שלו, להיפך. העם אהב אותו והוא אהב את העם, הוא יצא רק נגד הכהונה המושחטת באותם ימים, אתה בחיים לא תמצא דברים אנטישמים בפיו, אבל יפה שאתה מנסה להראות אותו ככה, חבל.
כי כל מי שיקרא יראה שהוא רק רצה בטובת העם ותקף את השלטון הצבוע באותה תקופה.

אריה
אריה
3 years ago

צוות האתר, זה לא הוא שהטיף, אלו מחברי ועורכי הברית החדשה שהטיפו לשנאת היהודים. סביר מאוד להניח שמדובר בתיאורים שרובם המוחלט פיקטיבים של דמות שברובה המוחלט היא פיקטיבית.
תנו לו לנוח על משכבו בשלום, הברית החדשה התעללה בו מספיק.

אריה
אריה
3 years ago

כמו טיעוניו גם שיטתו בנויה על בסיס רעוע. ישו שנודה על ידי רבו ופנה להחטאת רבים ולמאגיה של ארץ מצרים פעל בתקופת החשמונאים בימי יוחנן הורקנוס בשליש האחרון של המאה השניה לפני הספירה. כ-150 שנה לפני הזמן בו ממקמת אותו הברית החדשה. הבשורות בברית החדשה נכתבו על-ידי פגאנים שמעולם לא פגשו אותו.

אריה
אריה
3 years ago

בשום מקום במקרא לא כתוב שהמשיח צריך לכפר על העם. המשיח צריך לעשות הרבה דברים, כמו לקבץ את נדחי ישראל, לבנות את בית-המקדש, ליצור עולם אוטופי בו לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה וכו'.
אבל לכפר על העם הוא לא אחד מהם, ועל אחת כמה וכמה לא בתור קורבן פסח.
אלו תפיסות עולם של עובדי עבודה זרה שמכירים את היהדות אך ורק מבחוץ ואך ורק היכרות פולקלוריסטית.

אריה
אריה
3 years ago

זה מעבר לזה שאין שום ערובה שהוא המשיח אלא שיש עשרות אינדקציות והוכחות מהכתובים ומההיסטוריה שהוא לא היה המשיח. זאת עבודה זרה.

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

מסקנה לא מסכנה.
חס ושלום.

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

לדעתי אתה פשוט מתענג על אפלת ארץ מצרים ורומי ועל מנעמיהם.

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

הדּוֹגְמוֹת של הזרם הנוצרי משיחי הן דּוֹגְמוֹת שמבוססות על הדּוֹגְמוֹת של אבות הכנסיה הקתולית ושל מחוללי הרפורמציה הפרוטסטנטים. הן רחוקות שנות אור מהיהדות.
נוצרי משיחי שכופר בדוגמות הקתוליות או הרפורמציות בנוגע לטיבו של ישו או לפרשנות הברית החדשה והתנ"ך צפוי לחרם ואפילו למשפט בידי נוצרים בעמדות אדמיניסטרטיביות בכירות מחו"ל. מקרה מפורסם הוא החרם שהוטל על קיבוץ יד לשמונה.

אם אין דבר יותר יהודי מישו אז כדאי להשאר ביהדות ויהדות לומדים מהיהודים. אני מסכים איתך שהרבה מהאימרות של ישו שמובאות בבשורות הן למעשה יהודיות. מי שרוצה להכיר את השורשים היהודיים של הנצרות של יעקב אחי ישו, של יוחנן המטביל ,של רבן גמליאל ובמידה מסוימת גם של משלי ישו עצמו כפי שמופיעות בברית החדשה מוטב לו שילמד יהדות. הוא מבזבז את זמנו בנצרות.

אריה
אריה
3 years ago

אם נאמץ את מתודולגיית האסוציאטיביות של המיסיון אז הפסוק הזה יכול לתאר גם את התרנגולת שאכלתי היום לארוחת צהריים.

אלירן
אלירן
3 years ago
Reply to  אריה

התרנגולת שלך נושאת כאבים ומחלות של בני אדם? כי אם לא אז ישעיהו לא מדבר עליה.

אלירן
אלירן
3 years ago

איפה זה כתוב בתורה? תביא פסוק. יא חכם שכמוך.

אריה
אריה
3 years ago

לפני שהתרנגולת הצדיקה הפכה לארוחת צהרים היא הטילה ביצים לחביתה אבל היא האריכה ימים וראתה צאצאים רוחניים.

——————————————————————————
בַּעֲו‍ֹן בִּצְעוֹ קָצַפְתִּי וְאַכֵּהוּ, הַסְתֵּר וְאֶקְצֹף; וַיֵּלֶךְ שׁוֹבָב, בְּדֶרֶךְ לִבּוֹ

אלירן
אלירן
3 years ago

איך הגעת למסכנה הזאת אם מותר לי לשאול?
אתה יודע שאפילו אין את המילה תרנגולת בכל התנך?

אריה
אריה
3 years ago

מסקנה לא מסכנה. אלירן אני בכנות מציע לך להתקשר לטלפון *9234. אנשים רעים עשו עליך מניפולציות ואתה נמצא בורטיגו מוחלט. יש בטלפון הזה אנשים שיוכלו לסייע לך.

קקק
קקק
3 years ago
Reply to  אריה

אלירן מה אתה חושב על הצדיק יסוד העולם הרב ברלנד שליט"א?
שכידוע רדפו אותו רבות והכל רק כדי שיכפר על העם, ביצע ניסים מפה ועד מרוקו.
אפילו החיה מתים וריפא חולים.
אתה מוזמן לקרוא פה:
https://www.knowingfaith.co.il/%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94/%D7%93%D7%A2-%D7%9E%D7%94-%D7%A9%D7%AA%D7%A9%D7%99%D7%91-%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%A1%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%A8

לאחר מכן!
https://www.shuvubanimint.com/category/art-and-stories/
ולאחר מכן!
https://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-MAGAZINE-1.5990135

אבל תחשוב שאתה חלק מהחסידים שלו, וכל המתנגדים שלו כבר עבר די הרבה זמן מאז שזוכרים את הרב ברלנד.
ואז תוכל להתאים אליו את מרבית הנבואות אפילו כאלה שישו לא הצליח כמו פרקי יחזקאל עם הכניסה לארץ. והמון חדשיםץ
וכלפי דניאל תוכל לפרש שמדובר על המלך הרגיל, או כלפי יוון כידוע.

אלירן
אלירן
3 years ago

מילה נרדפת נוספת לתרנגול היא 'שכוי', המופיעה פעם אחת בתנ"ך, בספר איוב: "מִי־שָׁת בַּטֻּחוֹת חָכְמָה, אוֹ מִי־נָתַן לַשֶּׂכְוִי בִינָֽה?" (לח 36). על משמעות המילה יש מחלוקת. חלק טוענים שזהו איבר בגוף, בהקבלה ל'טוחות' שפירושה כנראה כליות. התרגום לארמית קובע ששכוי הוא תרנגול בר, והמשמעות הזו התקבלה גם בתלמוד, והתרחבה לתרנגול בכלל. בתפילת השחר נכתב: "ברוך הנותן לשכוי בינה להבחין בין יום לבין לילה". בלשון חכמים מופיעה גם צורת הנקבה: שכווייה.

תראה את התשובה של הרב חנן שוקרון על התרנגולת שלך:

נוסח הברכה בתפילה הוא: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר נָתַן (נ"א: הנותן) לַשֶּׂכְוִי בִינָה לְהַבְחִין בֵּין יוֹם וּבֵין לָיְלָה".

מקור הברכה הוא תשובת ה' לאיוב: "וַיַּעַן ה' אֶת אִיּוֹב מִן הַסְּעָרָה וַיֹּאמַר.. מִי שָׁת בַּטֻּחוֹת חָכְמָה, אוֹ מִי נָתַן לַשֶּׂכְוִי בִינָה?". כשהקדוש ברוך הוא נגלה לאיוב הוא שואל אותו עשרות שאלות, שתיים מהן נמצאות בפסוק הנ"ל: 'מִי שָׁת בַּטֻּחוֹת חָכְמָה' פירושו: מי שם חכמה בכְּלַיוֹת? מי טבע בתוך האדם חכמה מולדת? והחלק השני: 'מִי נָתַן לַשֶּׂכְוִי בִינָה', לפי ההקשר בפסוק – מי נתן בינה ראשונית מולדת בלב האדם? פירושה הפשוט והבסיסי של המילה 'שכוי' הוא- לֵב, והרלב"ג הוסיף: זהו השכל.

בלה
בלה
3 years ago
Reply to  אלירן

אלירן – כל טיעון הנבואה שלך הוא מביך ולא יותר מזה. קצת שימוש בשכל והכל נופל. יש לך הוכחה שישו מתאים לתיאור הנבואות??? בטח – אתה סומך על השליחים. יש לך הוכחה שהם לא תיארו את ישו לפי הנבואות בכוונה? בטח שהוא "תואם" (עוד שניה אפריך גם את השטות הזו) כי יכלו לתאר אותו כתואם… הוא עצמו יכל להתנהג גם בחלק מהדברים כתואם (למה אתה חושב שהוא נכנס על חמור?!?) בכל מקרה, הכל חוזר לעדות 4 השקרנים שלך. הלאה – האם יש לך הוכחה שהוא בכלל תואם למה שכתוב? לחלק כן ולחלק לא. נניח הוא לא היה "יודע חולי"… פה אתם הנוצרים משתמשים באפולוגטיקה! ומתאימים את הפסוקים לפי מה שאתם רוצים. ברגע שהוצאת אפילו פסוק 1! 1! מפשוטו בצורה כזו או אחר – הסיפור נגמר. אם הוא לא תואם אפילו לפשט! של פסוק אחד – אין לך הוכחה לכלום. כאשר לוקחים את מה שנוח ומוצאים מהקשרו את מה שלא על ידי אליגוריה ניתן להגיד שהפסוק גם מתאים לדונלד טראמפ.
בנוסף, אתה חייב לזכור שאתה חייב להוכיח שמדובר על ישו ולא מדובר על מישהו עתידי! יש לך הוכחה כזו? אם הוא היה תואם לפשט של 10 מתוך 10 – אז אולי היה מתחיל טיעון. והיות ואפילו משיחיים לא מספיק טיפשים לחשוב שהוא מתאים במדוייק להכל ולא צריך להוציא באף מקרה פסוק מפשוטו – אז מה ההוכחה שזה הוא ולא מישהו עתידי שכן יהיה מתאים להכל (נניח – יודע חולי ממש) ולא רק לחלק?!?

ושוב, גם אם היתה הוכחה מלאה שהוא תואם להכל – זה חסר חשיבות – כי אין לך כל ראיה שהשליחים השקרנים שלך אמרו אמת. היחיד שצריך להתעייף פה זה אתה והנוצרים שלך שלא מסוגלים להפעיל מינימום של חשיבה ביקורתית.

נתתי לך דוגמה רק ל-2 בעיות מתודולוגיות בטיעון הנבואה. יש עוד 3 בעיות מתודולוגיות כאלו.

ומעבר לזה- תתעורר! כל ההיסטוריונים של בית שני תיארו עוד הרבה הרבה עושי ניסים שהיו בתקופת ישו! כן! ישו לא היה המשיח היחיד שחי אז ונטען שהוא עשה ניסים! הנוצרים משקרים עליכם! תתעוררו ותלמדו היסטוריה! ישו לא שונה מאף אחד אחר. עשרות משיחי השקר עושי ניסים הסתובבו בארץ וסחפו אחריהם המונים. די עם השטויות הללו, בבקשה

אלירן
אלירן
3 years ago
Reply to  בלה

אני לא מבין למה אתה מנסה לחתור, אבל ישוע תואם בצורה מופלאת לתיאור הזה.

עבד ה' מתואר במילים:

(ישעיהו נג ג): "נבזה וחדל אישים, איש מכאבות וידוע חלי, וכמסתר פנים ממנו נבזה ולא חשבנהו"

נִבְזֶה = אדם שמבזים ומקללים אותו.

וַחֲדַל אִישִׁים = אדם החדל, כלומר מפסיק להתקיים בליבם של האנשים – אנשים לא חושבים עליו.

אִישׁ מַכְאֹבוֹת = אשר סבל עינויים וכאב רב.

ידע = הכיר מקרוב;

וִידוּעַ חֹלִי = אדם שהמחלות מכירות אותו היטב, או שהוא מכיר היטב את כל המחלות, או שכולם יודעים שהוא חולה.

וּכְמַסְתֵּר פָּנִים מִמֶּנּוּ = כאחד כזה אשר הסתיר זהותו האמיתי מאיתנו, לא גילה לנו שהוא עבד ה', "צדיק נסתר". פירוש אחר: הוא הסתיר פניו, או אחרים הסתירו פניהם ממנו.

נִבְזֶה וְלֹא חֲשַׁבְנֻהוּ = בזינו אותו, לא הכרנו בו בזהותו האמיתית החבויה. פירוש אחר: לא החשיבו אותו למאומה.
וזה עוד פירוש יהודי הישר מויקיצוטט. האם כולם שקרנים ורק אתם צודקים? איך אתם בדיוק יודעים שרק אתם צודקים?

האם מתי , לוקס , מרקוס ויוחנן שיקרו?
עובדה שגם התלמוד מודה בעצמו שתלמידי ישוע ריפאו אנשים, ראה מתוך ויקיפדיה:

״ בתלמוד ירושלמי[5] מסופר שנחש נשך את רבי אלעזר בן דמה וכי אדם בשם "יעקב איש כפר סמאי" רצה לרפאותו. דודו של רבי אלעזר, רבי ישמעאל, אסר עליו להתרפאות על ידו. רבי אלעזר רצה להביא ראיה שמותר, אולם לא הספיק עד שמת. ועליו אמר רבי ישמעאל: "אשריך בן דמה שיצאת בשלום מן העולם ולא פרצתה גדירן של חכמים. דכתיב[6] "ופורץ גדר ישכנו נחש". סיפור זה מופיע בתלמוד בבלי על יעקב איש כפר סכניא.[7]״

Last edited 3 years ago by אלירן
אלירן
אלירן
3 years ago

אבל בהמשך הפרק כתוב על אותו אחד שהוא מרפא מחלות וכאבים. האם כולם יכולים לרפא מחלות וכאבים?

על זה נאמר:
״ וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא:״

אלירן
אלירן
3 years ago

אבל כתוב על בן אדם אחד שהוא ישא עליו את המחלות והכאבים, לא מסתדר אם מה שאתה אומר.

אלירן
אלירן
3 years ago

אבל הבאתי דוגמא מהתלמוד שהם בעצמם מודים שתלמידי ישוע היו מרפאים ואחד מהם רצה לרפא רב כלשהו ודודו סירב והרב ההוא מת. אם כך יש מקור שהוא אנטי ״נוצרי״ שמסכים שלתלמידיו היו את הסמכות לרפא. אז זה לא מסתדר אם מה שאתם אומרים.

אלירן
אלירן
3 years ago

אז אם הוא היה רופא למה כתבו חז״ל להתרפאות ולא לטפל בו? ולמה לא ציינו שהוא היה רופא?
סלח לי אבל זה ברור כשמש.
אם כך, אז למה רבי אליעזר לא הלך לרופא אחר?

בתלמוד ירושלמי[5] מסופר שנחש נשך את רבי אלעזר בן דמה וכי אדם בשם "יעקב איש כפר סמאי" רצה לרפאותו. דודו של רבי אלעזר, רבי ישמעאל, אסר עליו להתרפאות על ידו. רבי אלעזר רצה להביא ראיה שמותר, אולם לא הספיק עד שמת. ועליו אמר רבי ישמעאל: "אשריך בן דמה שיצאת בשלום מן העולם ולא פרצתה גדירן של חכמים. דכתיב[6] "ופורץ גדר ישכנו נחש". סיפור זה מופיע בתלמוד בבלי על יעקב איש כפר סכניא.

אלירן
אלירן
3 years ago

אבל באותה תקופה לא היה תרופה נגד הכשת נחשים.
מתי הפך התרופה לנפוצה?
רק במאה ה2 לספירה.

תריאק הוא תרכיב אנטיטוקסיני (antitoxin; נוגדן באורגניזם הפועל כנגד רעלן), שהופק מארס נחשים ועקרבים בצירוף מרכיבים שונים מעולם החי, הצומח והמחצב. הוא שימש כתרופה לטיפול בהרעלות, בהכשות ובעקיצות, וכן לריפוי מחלות שונות. השימוש בתריאק הפך לנפוץ בעקבות מרשמים שכתב קלאודיוס גלנוס, רופא מפורסם בן המאה השנייה לסה"נ. בתחילה שימש החומר כנוגד רעלים, ועם חלוף הזמן התרחבו שימושיו לטיפול במגוון מצבים רפואיים[1].

אבל לפי ויקיפדיה יעקב איש כפר סכניא חי במאה הראשונה, אז אם אתה אומר שהוא היה רופא שיכול לטפל העקישת נחשים אז יש פה סתירה, כי לא כל כך הייתה תרופה אז.

אלירן
אלירן
3 years ago

אז אתה מאמין בכישופים, אז אתה מאמין שדרך כישופים באים ניסים ולא דרך אלוהים?

אלירן
אלירן
3 years ago

למה סיפורי המקרא כגון, חציית ים סוף, עמוד ענן ועמוד האש, אליהו עולה השמימה, דג אוכל את יונה הנביא, איך זה מסתמך בשבילך אם המציאות אם לא אמונה?

אלירן
אלירן
3 years ago

אבל ישוע בעצמו כן ניבא והוכיח את עצמו, עובדה.
אז אתה בעצם אומר שדניאל היה נביא שקר?
כי הוא חזה שהמשיח יבוא לפני החורבן בית שני.
מעניין שמה שאתה בוחר הוא דבר אלוהים בשבילך ומה שאתה לא בוחר הוא לא דבר אלוהים.

אז תחליט , או שאתה מאמין בתנך או שלא, כי זה לא ברור בכלל. אין דבר כזה להאמין רק בחלק מהתנך ובחלק אחר לא להאמין.

אלירן
אלירן
3 years ago

אתה מצחיק, דניאל כתב את הנבוא בגלות בבל, אז ברור שהוא התכוון לחורבן שאחרי בבית שני.
ואתה לא יכול להגיד שזה עדיין לא מתממש כי הוא כתב בדיוק מתי זה יקרה. הנבואה התגשמה כבר לפני 2000 .שנה בדיוק מטורף.

״ וְאַחֲרֵי הַשָּׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם יִכָּרֵת מָשִׁיחַ וְאֵין לוֹ וְהָעִיר וְהַקֹּדֶשׁ יַשְׁחִית עַם נָגִיד הַבָּא וְקִצּוֹ בַשֶּׁטֶף וְעַד קֵץ מִלְחָמָה נֶחֱרֶצֶת שֹׁמֵמוֹת. ״

אבל אתה בוחר להתעלם מזה, אבל בסדר.

אלירן
אלירן
3 years ago

אבל כתוב כמה בשנים כמה זמן מאז שתיבנה ירושליים בשלמותה זה יקרה, אז הנבואה כבר התממשה מזמן.

אלירן
אלירן
3 years ago

זה כתוב אדוני, אם אתה בוחר להתעלם מזה זאת בעיה שלך מול אלוהים.

רפאל
רפאל
3 years ago
Reply to  אלירן

אלירן בהמשך כתוב "צדק עולמים", מה זה צדק עולמים והאם המשיח שלך קיים את זה?
בנוסף תראה לי עוד מקום בתנך כשמתארים זמן מסוים צריך לחבר שני מספרים שונים.

אלירן
אלירן
3 years ago

דרך אגב, אם תקרא את הברית החדשה אתה תראה שהוא ניבא הרבה, אני לא אפרט לך כאן, כך את הזמן ותקרא יום אחד.

אלירן
אלירן
3 years ago

אכן המשיח אמור לדבר את דברי אלוהים, וכך עשה.

אלירן
אלירן
3 years ago

הוא כן סיפר לתלמידיו אבל הוא ביקש שלא יפיצו את זה.
זה מלך אמיתי, מישהו צנוע ועניו. מישהו שדואג לעמו.

אלירן
אלירן
3 years ago

כי הרומאים היו הורגים אותו במקום אם הוא היה מספר לכולם, חוץ מזה הנבואות היו אמורות להתגשם לפני שנצלב אז הוא לקח לעצמו את הזמן כדי להשלים את הנבואות.
חוץ מזה, בסוף בגלל זה צלבו אותו וכתבו מעל הצלב "ישוע מלך היהודים" בתור לעג.

אבל מה אני אגיד לך, תאמין למה שאתה רוצה. אני פה בשביל בני עמי שלא יפלו לטרמית שלכם.

על צוות האתר הזה כבר וויתרתי, כמו לדבר לקיר.

אלירן
אלירן
3 years ago

אחי, הנבואות שלו כן התגשמו, זאת עובדה, תבדוק לעומק.

המשיח לא בא כדי להזרות פחד, אולי זה מה שאתה חושב כי זה מה שסיפרו לך כל החיים.
הוא בא וחי בנינו גם כדי להראות דוגמה גם כדי ״לחתום חטאת ולכפר עוון״ וגם כדי להעביר את דבר אלוהים. הוא בא כדי להפסיק את שיעבוד החטא. להפסיק את הקרבת הקורבנות כדי שלא נצטרך לעבוד במעשים אלה מהלב, כי לא המעשים חשובים, אלה הלב חשוב לו יותר מכל. ואפילו בתלמוד רשום ש40 שנה לפני חורבן הבית לשון הזהורית הפסיקה להלבין. זה אומר שאלוהים לא מקבל יותר את הסליחה דרך הקרבת הקורבנות כי המשיח הגיע ונשא את החטאים על עצמו וכל המאמין בו יוושה. אז איך אתה מסביר את זה שהקרבת הקורבנות הפסיקה בדיוק מתי שישוע נצלב? אין לך דרך אחרת, רק הקורבן מכפר על חטא, אלוהים לא יכול לסתור את דבריו:
״ כִּי נֶפֶשׁ הַבָּשָׂר בַּדָּם הִוא וַאֲנִי נְתַתִּיו לָכֶם עַל הַמִּזְבֵּחַ לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי הַדָּם הוּא בַּנֶּפֶשׁ יְכַפֵּר. ״

ישעיהו ניבא לפני 2700 שנה בדיוק את מה שאתה רואה היום:
״ וַיֹּאמֶר אֲדֹנָי יַעַן כִּי נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה בְּפִיו וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה.״
במקום לעבוד אותו מהלב ומרצון אמיתי וכנה אתם עובדים אותו דרך מצוות של בני אדם.
אבל אף פעם לא מאוחר, המשיח רוצה להכנס לחייכם, אנא ממכם קבלו את בשורתו כי רק זאת הדרך.

או כמו שישוע אמר:
״ זֹאת מִצְוָתִי: אֶהֱבוּ זֶה אֶת זֶה כְּמוֹ שֶׁאֲנִי אָהַבְתִּי אֶתְכֶם. 13 אֵין אַהֲבָה גְּדוֹלָה מֵאַהֲבָתוֹ שֶׁל הַנּוֹתֵן אֶת נַפְשׁוֹ בְּעַד יְדִידָיו. 14 יְדִידַי אַתֶּם – אִם תַּעֲשׂוּ אֶת אֲשֶׁר אֲנִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם. 15 לֹא אוֹסִיף לִקְרֹא לָכֶם עֲבָדִים, כִּי הָעֶבֶד אֵינוֹ יוֹדֵעַ אֶת אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֲדוֹנָיו. קָרָאתִי לָכֶם 'יְדִידִים', מִפְּנֵי שֶׁהוֹדַעְתִּי לָכֶם אֶת כָּל אֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי מֵאֵת אָבִי.״

אלירן
אלירן
3 years ago

בוא נראה לאיזה מצוות ישעיהו התכוון.

נטילת ידיים, תפילים, לקרוא בסידור ולא להבין מה אתה קורא, בשר וחלב, השטתחות קברי צדיקים, טלית, קדיש, כל נדרי, כיפה, וכו.

כל אלה הם מצוות של בני אדם. במקום לעבוד את אלוהים אתם עובדים בני אדם.

לא אמרתי שהתלמוד בתור ספר היסטוריה לא אמין, אמרתי שהוא מלא סתירות ואי דיוקים, יש הבדל.

אלירן
אלירן
3 years ago

ממש לקרוא בסידור כל כך מהר מאוד מבינים מה אומרים שם, במקום להגיד לאלוהים בצניעות ״תודה לך מלך מלכי המלכים, תודה על הטוב ותורה על הרע. תודה על כל מה שבראת ונתת״ אתם מתפללים בשביל הפרוטוקול להגיד ״התפללנו״. התפילה האמיתית והכנה באה מהלב ולא מסידור.

אני מציין פה שכנסיות לא מייצגות אותי ולא שום משיחי.
אני נאמן למקורות היהודים שלי ולמשיח ישראל.
לתנך ולברית החדשה.

הפסוק שציינת בישעיהו לא מדבר על קרבנות על חטא, כי המשיח לקח על עצמו את החטאים ואת העוונות, ישעיהו מדבר פה על קרבנות תודה ובתור נדבה.

בוא תראה איך המלבי״ם פירש את זה:

"והביאותים אל הר קדשי", ושם ילמדו תורה ואמונה, כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים, "ושמחתים בבית תפלתי" הוא נגד עבודה, כי "עולותיהם וזבחיהם יהיו לרצון על מזבחי", שלא יביאו אותם על חטא רק נדבה, ובזה יראו כי איני מבדילם מישראל רק ביתי יהיה "בית תפלה לכל העמים":

אלירן
אלירן
3 years ago

אם תמצא פסוק שמראה שישוע התפלל לפי הנוסח המקובל ושהוא עלה לתורה וקרא הפטרה אני אשמח.

לא חשבתי שהמלבי״ם תלמיד של ישוע, אני בסך הכל נתתי לך מקור רבני שפירש את זה כקרבנות נדבה ולא חטאים.

הקטע הוא להיות כנה אם אלוהים, בתנך כתוב שכולם חוטאים, גם הצדיקים ביותר. ואנחנו צריכים להתוודות על החטאים שלנו ולהתחרט אלייהם וככה אנחנו נמחלים.
אם זה פעם היה רק דרך הקורבן ביום הכיפורים היום זה דרך המשיח. שהוא שה האלוהים עבור כל העולם.
ליהודים בראשונה, וגם לגויים. אבל זה לא רק להאמין במשיח וזהו, אלה שדרך האמונה באים גם המעשים.

Last edited 3 years ago by אלירן
אלירן
אלירן
3 years ago

הוא לא קרא את ההפטרה אלה קרא נבואה עליו מישעיהו, זה הכל. דרך אגב הוא היה בן 30 אולי יותר באותו הזמן.
לא מצוין הפטרה כלל בברית החדשה.

אז אנא אם אתה רוצה להגיד משהו תגיד דברים אם ידע ולא כי ככה אתה חושב.

אלירן
אלירן
3 years ago

הוא הקריא את זה לעצמו, לא לקהל בבית כנסת.

אלירן
אלירן
3 years ago

אז לא זכרתי טוב , מצטער. אבל הוא לא הקריא מרצונו, זה גם מצויין שם.
ולמרות נתנו לו להקריא הוא לא בחר מה לקרוא ויצא שהוא הקריא נבואה על עצמו. אז מה לא בסדר אם זה?

אלירן
אלירן
3 years ago

אבל גם במאה הראשונה התלמידים שלו חשבו שזה עליו, היא מוזכרת בברית החדשה.

אלירן
אלירן
3 years ago

האמת שהיא כן נכתבה על ידי אנשים שהכירו אותו, זאת עובדה.
רק שאול השליח לא הכיר אותו פנים אל פנים והוא היה רב בהתחלה ורדף את הקהילה ובסוף האמין גם הוא.

Last edited 3 years ago by אלירן
אלירן
אלירן
3 years ago

יוחנן כתב שיש עוד הרבה דברים שהוא עשה אבל הוא הכניס רק את מה שזכר הכי טוב

אבל בטח אתה לא מבין יותר גדול מפרופסורים ובטח שלא מויקיפדיה:
ספרי הבשורות, או האוונגליונים (מיוונית εὐαγγέλιον:‏ εὐ – טוב, αγγέλιον – מסר או בשורה) מהווים את החלק המרכזי של הברית החדשה, ספר הקודש של הנצרות (בספרות חז"ל: "הגיליונים" או "עוון גיליון" בלעג) ומופיעים לפני ספר מעשי השליחים.
הבשורות נכתבו ביוונית והן מתארות את קורות חייו, מותו ותחייתו של ישו הנוצרי. על פי האמונה הנוצרית, ספרי הבשורות כולם נכתבו על ידי בני הדור הראשון של תלמידי ישו (מתי, יוחנן בן זבדי) או בני הדור השני, כלומר תלמידי תלמידיו (מרקוס המבשר, לוקאס). ספרים אלו נכתבו על ידי אנשים שהכירו בישו כמשיח והם מבוססים על הכרות אישית.

אלירן
אלירן
3 years ago

הדור השני הם עדיין היו עדים לניסים ונפלאות והם ראו את ישוע אחרי מותו. וגם השמות שציית, כולם רשומים בספר מעשי השליחים, זאת אומרת שהם כן היו עדים.

Last edited 3 years ago by אלירן
אלירן
אלירן
3 years ago

אני אשמח שתשלח לי איפה לוקאס אומר את זה שאני אזכר,
אבל גם אם הוא עצמו לא ראה את ישוע בתקופתו הוא היה עד לניסים ונפלאות,
אני אשאל אותך שאלה, גם אתה לעולם לא ראית את אלוהים אז תפסיק להאמין שהוא קיים? לא. גם לוקאס לא הפסיק להאמין כי היו לו את כל הסיבות, ועוד בתקופה שרדפו את המאמינים אף אחד לא היה רוצה להשאר מאמין אלה אם זה לא משהו אמיתי.

דרך אגב, אמרת שאף אחד לא היה עד ראיה שכתב אבל ודאי לחלוטין שמתי ויוחנן היו עדים.

Last edited 3 years ago by אלירן
אלירן
אלירן
3 years ago

אבל רשום בבשורה על פי מתי שהוא אחד מתלמידיו, אותו דבר אם יוחנן.
ראה ויקיפדיה:
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%A2%D7%A9%D7%A8_%D7%94%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%97%D7%99%D7%9D
דרך אגב, שמו של מתי מופיע גם בתלמוד בתור תלמיד של ישוע אז אנא ממך, דבר אמת. כי אנשים צופים אז לפחות תראה הוכחות ולא דעות שלך ספציפית.

Last edited 3 years ago by אלירן
אלירן
אלירן
3 years ago

מאיפה לך לדעת? היית חי באותה תקופה? אתה אומר דברים על דעת עצמיך. הרי אתה מחשיב את עצמך ליותר חכם מפרופסורים אם תארים. מזל שאנשים לא מקשיבים לשטויות שאתה מדבר.

אלירן
אלירן
3 years ago

מקור Q או מסמך Q הוא קובץ היפותטי של דברי ישו. על פי תאוריית שני המקורות, הקובץ היה ידוע ללוקאס ולמתי כותבי הבשורות והם השתמשו בו כמקור, בנוסף לבשורה על-פי מרקוס. על פי הסברה[13], קיימת עדות קדומה לקיומו של המסמך בדבריו של פפיאס אותו מצטט אוסביוס מקיסריה: "מתי כתב את דברי ישו בעברית וכל אחד פירש אותם בהתאם ליכולתו"[14]. דברי ישו האמורים כאן הם על פי הסברה אותו אוסף אמירות המכונה כיום מקור Q.

אלירן
אלירן
3 years ago

כן, שמתי כתב את הבשורה.

אל תשכח שזאת רק תיאוריה.

הבשורות ושאר ספרי הברית החדשה אינם מתייחסים לחורבן בית המקדש כאל אירוע שכבר ארע. יש להניח כי אם ספרי הברית החדשה היו נכתבים לאחר חורבן הבית הם לא היו מתעלמים מכך, שהרי מדובר באסון לאומי ממדרגה ראשונה. יתרה מכך, האיגרת אל העברים מתייחסת לעבודת הקורבן במקדש בזמן הווה ולא כאל אירוע היסטורי שחדל מלהתקיים (ראו פרקים ט’-י’).

אגנסיוס (Ignatius), חי בשלהי המאה ה- 1 לספירה ומצטט רבות מהברית החדשה. למעשה בכתביו הוא ציטט 25 מתוך 27 ספרי הברית החדשה.

Last edited 3 years ago by אלירן
אלירן
אלירן
3 years ago

באמת? לא היה רבנים? אז מי אלה רבי עקיבא, רבי יהושוע בן פרחיה, רבן גמליאל.

המילה "רב" לקוחה מארמית ומשמעותה "שר". התואר "רבי" ניתן בתחילה אך ורק לתנאים אשר נסמכו איש מפי איש החל ממשה רבנו (למשל רבי מאיר).

התַּנָּאִים הם חכמי ישראל שחיו בתקופה שמימות אנשי כנסת הגדולה והזוגות ועד לחתימת המשנה,

כנסת הגדולה הייתה המוסד העליון של חכמי ישראל מימי עזרא ונחמיה ועד סמוך לכהונת שמעון הצדיק, כלומר בפרק הזמן שבין סוף נביאי ישראל האחרונים (מאז שיבת ציון) לתחילת תקופתם של ראשוני חז"ל, חכמי תקופת המשנה.

אלירן
אלירן
3 years ago

בוא תראה מה אומר הפירוש של רבן:

״ רַבֵּנוּ, תֹּאַר כָּבוֹד שֶׁנִּתַּן לִגְדוֹלִים בַּתּוֹרָה שֶׁהֶעֱמִידוּ תַּלְמִידִים הַרְבֵּה, וּבְיִחוּד תֹּאַר כָּבוֹד בִּתְקוּפַת הַבַּיִת הַשֵּׁנִי לִנְשִׂיאֵי יִשְׂרָאֵל מִבָּנָיו שֶׁל הִלֵּל הַזָּקֵן.״

אלירן
אלירן
3 years ago

איך זה בדיוק כמו שאמרת? כתוב שזה היה בשימוש בתקופת בית שני, מתי ישוע חי? בתקופת בית שני.

אלירן
אלירן
3 years ago

רבן זה רבינו ורבינו זה הרב שלנו.
מקודם אמרת שזה הפך לשימוש אחרי תקופת בית שני ועכשיו אתה אומר בסוף בית שני. תהיה החלטי.
המילה ״רב״ היא מילה של חזל אחרי החורבן, אבל המילה ״רבי״ הייתה, ובה ישוע השתמש.
תֹּאַר כָּבוֹד לַתַּנָּאִים וּלְרִאשׁוֹנֵי הָאָמוֹרָאִים שֶׁבְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, לְעֻמַּת חַכְמֵי בָּבֶל שֶׁתָּאֳרָם הָיָה “רַב”.

אלירן
אלירן
3 years ago

דרך אגב, אם סיכמנו ששאול השליח שנפטר בשנת 64/65 מצטט מהבשורות, והבשורות מזכירות את המילה ״רבי״ זה אומר שהיה שימוש במילה עוד לפני החורבן.

אריה
אריה
3 years ago

בדיוק הפוך. אלירן הוכיח פה שמחברי הבשורות הכירו את אגרותיו של פול. הבשורות הללו הן מעשיות שחוברו על-ידי פגאנים שנחשפו לאגרות פול.

אלירן
אלירן
3 years ago

טוב, תמשיך להיות אטום.

אלירן
אלירן
3 years ago

בוא תראה איך אתה סותר את דברי ישוע:

זאת מצותי: אהבו זה את זה כמו שאני אהבתי אתכם. 13 אין אהבה גדולה מאהבתו של הנותן את נפשו בעד ידידיו.

אלירן
אלירן
3 years ago

התלמידים שלו לא שנאו יהודים. הם בעצמם היו יהודים.
הדברים שאתה אומר לא מבוססים על כלום, אלה רק על פרי דמיונך.
אתה מתכוון לקטולים שנולדו כמה מאות שנים אחרי זמנו, הם לא עקבו אחרי הנאמר בברית החדשה, אי אפשר להאשים בזה את ישוע כי זה לא מה שהוא ציווה.

אלירן
אלירן
3 years ago

אתה שומע מה שאתה אומר? יהודים ששונאים יהודים?
באיזה סרט אתה חי?

הויכוח הוא ויכוח פנים יהודי, ולא שנאו את כל היהודים כפי שאתה מציין, פשוט היה זעם על מנהיגי העם.
גם האייסים שנאו את מנהיגי העם, האם תאשים אותם באנטישמיות? גם השמאל והימין בזמנינו שונאים אחד את השני, האם תגיד שאחד מהצדדים אנטישמים?
אתה פשוט חי בבועה, זה הכל.

אריה
אריה
3 years ago

המרקסיזם לא נהגה על-ידי יהודים. אלא על ידי מומרים. קרל מרקס היה יהודי משיחי שהשתייך לכנסיה הלותרנית.
הסוציאליזם הלא מרקסיסטי הוא בהחלט זרם כלכלי שהרבה מאבותיו וסנדקיו היו יהודים. ואנחנו יכולים להיות גאים על כך.

אלירן
אלירן
3 years ago

יפה אמרת, שנאת מחנות. כמו מלפני 2000 שנה, לא שנאו יהודים. זאת הייתה שנאת מחנות.
היו 4 מחנות אז טבעי שיהיה שנאה, לא כל דבר צריך לקשור לאנטישמיות, זה סך הכל פרי דמיונך, זה יפה שאתה מחפש אקשן ומי עשה לי ככה ומי גנב לי אבל תנוח קצת. אחי, לא כולם שונאים אותך, אתה פשוט פרנואיד.

Last edited 3 years ago by אלירן
אלירן
אלירן
3 years ago

יפה שאתה פתאום שינית את דבריך. אמרת במשפט אחד בדיוק את מה שאמרתי.

התלמידים היו יהודים ואהבו את עמם, במאה הראשונה לספירה המיעוט הזה היה נרדף על ידי הפרושים והרומים. האם תעז לומר שהפרושים אנטישמים?

האנטישמיות החלה רק במאה הרביעית, כ-300 שנה אחרי זמנו של ישוע ומי שהביא את האנטישמיות הם לא היהודים שאתה מציין, אלה הקיסר הרומי שייסד את הנצרות.

תראה את מילותיו של שאול השליח שהיה פרושי רבני ורדף את תלמידי ישוע עד שהתחיל להאמין במשיח.

״מצפוני מעיד עמדי ברוח הקדש: 2 גדול צערי ולבי דואב תמיד, 3 עד כי הייתי מוכן להיות מנדה מן המשיח למען אחי, שהם בני עמי, עצמי ובשרי, 4 בני ישראל; אשר להם מעמד הבנים, הכבוד, הבריתות, מתן התורה, עבודת הקדש וההבטחות; 5 להם האבות, ומהם, מצד יחוסו האנושי, המשיח שהוא מעל כל, אל מברך לעולמים. אמן.״

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

פול לא היה פרושי רבני, פול היה מתיוון.
אתה מתבלבל בינו לבין יעקב אחי ישו שהיה פרושי רבני.

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

אלירן, אתה בור ועם הארץ. אבל טוב שאפילו אתה המיסיונר מודה בעצמך שבבסיס הנצרות לא נמצאת האהבה לישו אלא שנאת היהודים.

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

איפה רשום שהאיסיים שנאו את מנהיגי העם? הדבר הזה לא רשום בשום מקום. איפה באגרות פול רשום משהו נגד מנהיגי העם? אלירן, הרי אתה בעצמך הוכחת שהבשורות נכתבו ברובם המוחלט על-ידי פגאנים. נשארו רק אגרות של פול שהיה יהודי מתיוון. אתה מברבר תעמולה של המיסיון שמבוססת על בורות וספקולציות.

אלירן
אלירן
3 years ago
Reply to  אריה

נכון לא כתוב בפירוש שהם שנאו את מנהיגי העם, אבל רשום שם בכמה מקומות שמנהיגי הדת היו מושחטים מהיסוד, ולכן הם החליטו להתרחק מהעם ולהתבודד.

אבל אתה יודע מה? גם בברית החדשה לא כתוב ששנאו יהודים, אלה זה מה שהחבר שלך חושב. אז אם אתה שואל אותי מה יותר נכון להגדרה של שנאה מבין השניים אני רואה שהאייסים ניצחו

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

איפה זה שם? בשום מקום לא רשום שהאיסיים התרחקו בגלל שחיתות של ההנהגה היהודית.

אתה רוצה לומר לי שבעולם היווני פגאני באותה תקופה שלפני חורבן הבית לא היו קהילות יווניות ששנאו יהודים? כל תיאורי הצליבה והמשפט של ישו הם תיאורים לא אמינים היסטורית שהמטרה שלהם היא לעורר שנאה כנגד היהודים. גם מעשי השליחים הוא תעמולה מצוצה מהאצבע. 12 השליחים המקוריים לא השאירו שום טקסט.

אצל הנוצרים המרטיר הנוצרי הראשון היה סטפן שנרצח בירושלים על ידי היהודים. לא יהודי שנרצח על ידי הרומים ועל-ידי מתיוונים שפעלו בשירות הרומים כגון פול אלא אלו היו היהודים עצמם שרצחו את המרטיר הנוצרי הראשון. כשבפועל זה היה בכלל פול שרצח ורדף את מאמיני ישו הראשונים. "צלוב אותו ודמו עלינו ועל בנינו" "אני מאלוהים שבשמיים ואתם מאביכם השטן".

אני שם לב שהשחיתות של רומי ושל נירון וקליגולה לא מפריעה לך באופן מיוחד. גם על עשרות אלפי היהודים שנצלבו על-ידי רומי וגססו על הצלב במשך ימים ארוכים אין לך צער מיוחד, אולי אפילו שמחה לאיד.

אתה טוען שאלו היו מנהיגי היהודים מי שהיו מושחתים ולא מנהיגי הרומים. כל הברית החדשה בנויה על twist and bite. הברית החדשה זהו ספר שנועד להתיר את דם היהודים כמעין טקסט נלווה למסע הרציחות משולל הרסן של טיטוס ואספיאנוס בגליל וביהודה. בשורש הנצרות לא נמצאת האהבה לישו, הנוצרים לא באמת אוהבים את ישו שאותו הם אגבלא מכירים, כמו שהם אוהבים לעשות תיאטרון ולומר 'ישו ישו ישו פיס לאב פיס לאב' ולזכות בפריבילגיות שהדבר מעניק. בשורש הנצרות נמצאת השנאה ליהודים והחנפנות לקיסר רומי. וזה הסוד הכמוס של הנצרות שאתה מטיף לה.

אין לנו צורך בסחורה שלך. חדל להטריד אותנו ולהטיף להצטרף לכתות.

אלירן
אלירן
3 years ago

בוא תראה מה לוקס אומר:
רַבִּים שָׁלְחוּ יָדָם לְחַבֵּר אֶת סִפּוּר הַדְּבָרִים אֲשֶׁר הִתְקַיְּמוּ בְּקִרְבֵּנוּ, 2כְּפִי שֶׁמְּסָרוּם לָנוּ אֵלֶּה אֲשֶׁר א מִתְּחִלָּה הָיוּ עֵדֵי רְאִיָּה ב וּמְשָׁרְתֵי ג דְּבַר יהוה.

אז במפורש הוא הכיר עדי ראיה,
לא שמעת שכתוב בתורה שאסור לשקר?

אלירן
אלירן
3 years ago

אבל אתה אמרת שהוא לא הכיר עדי ראיה, אבל כתוב שהוא כן הכיר, אז למה לנפח אם בסוף אנשים ידעו מזה.
למה שלא תתחיל להביא מקורות שלך ידועות במקום להראות את רק מה שאתה חושב?

אלירן
אלירן
3 years ago

כתוב במפורש כפי שמסרו להם העדי ראיה.

לוקס מת בשנת 80, סביר להניח שהוא הכיר כדי ראיה.
חבל שאתה משקר לעצמך.

אלירן
אלירן
3 years ago

אבל כתוב שהוא מת בשנת 80-84
ובויקיפדיה רשום שזמן משוער שהוא נכתב זה בין שנת 80-90 ויש חוקרים שמתארכים את זה למוקדם יותר.
ואני אומר שוב, מאיפה לך לדעת שהוא לא כתב את הבשורה לפני? הרי ברור שהעתיקו, בדיוק כמו שמעתיקים את התנך אלפי שנים. ככה בשורות עוברות.

וחוץ מזה, זה ברור לחלוטין שהוא הכיר עדי ראיה, הרי בזמן שהוא חי כל השליחים האחרים היו חיים.

Last edited 3 years ago by אלירן
אלירן
אלירן
3 years ago

אבל מתי היה תלמידו בדור הראשון, אתה בעצם יוצר פה סתירה בכך שאתה אומר את זה. חוץ מזה, אם ירושליים הייתה מוחרבת באותו זמן שהוא כתב הוא היה מציין את זה, כי זה אסון לאומי. אבל הוא לא ציין, הוא חי בתקופה של ישוע והלך איתו וחי איתו.

אלירן
אלירן
3 years ago

שאול השליח, אשר כתב כמחצית מספרי הברית החדשה ומת על קידוש השם בשנת 65 לספירה בקירוב, מרבה לצטט מן [בשורות] הברית החדשה:
בראשונה לקורינתיים י”א 23-25 מתאר שאול את סעודת הפסח האחרונה של ישוע מילה במילה כפי שהיא מנוסחת בבשורות (מתי כ”ו; מרקוס י”ד; ולוקס כ”ב).
בראשונה לקורינתיים ט”ו 35-37 מעתיק שאול את המשל שלימד ישוע על גרגר החיטה (בבשורת יוחנן י”ב 24-25).
בראשונה לטימותיוס ה’ 18 כתוב: “…וְנֶאֱמַר רָאוּי הַפֹּעֵל לִשְׂכָרוֹ”. מדובר בציטוט ישיר ומדויק מדבריו של ישוע בלוקס י’ 7.
בראשונה לטימותיוס ו’ 13-14 מזכיר שאול את מילותיו של ישוע בפני פונטיוס פילטוס (כמתואר בבשורת יוחנן י”ח 33-37).

אלירן
אלירן
3 years ago

העיקר שעכשיו אתה חושב התלמידים כן כתבו את הבשורות בעצמם.

אלירן
אלירן
3 years ago

לא תמכתי בשום תאוריה, התיאוריה לא אומרת שהתלמידים לא כתבו את הבשורות, היא אומרת שאחד נעזר בחיבור של השני אבל, אבל זאת רק תיאוריה.

תיאוריה זה משהו שהוא לא מוכח, זאת אך ורק חשיבה.
אבל זה שהתלמידים כתבו את הבשורות לעומת זאת זה כן מוכח מכיוון ששאול השליח שמת בשנת 64-65 לספירה מצוטט מהבשורות באיגרותיו.

אלירן
אלירן
3 years ago

למה הוא חייב לפגוש אותם לפני שהוא גוסס למוות? הוא יכל לפגוש אותם גם 20 ואפילו 30 שנה לפני שמת.

אלירן
אלירן
3 years ago

רגע, אז לפני זה אמרת שהוא לא הכיר ועכשיו אתה רושם שאי אפשר לדעת. אתה בעצמך לא החלטי

Last edited 3 years ago by אלירן
אלירן
אלירן
3 years ago

הוא כן ראה, הוא חי בתקופתם שהם עוד היו בחיים.

אתה יכול להמשיך לשקר לעצמך.

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

הפסקה שהבאת בלוקאס היא ההוכחה החותכת לכך שהבשורה לא נכתבה על-ידי מישהו שהכיר את השליחים המקוריים או תלמידי ישו. היא מיועדת ליווני בעל רקע פגאני בשם תיאופולוס שאיננו יודעים מיהו ומהו והיא נכתבה על פי עדות של אנשים שאיננו יודעים את שמותיהם וזהותם.

בנוסף פסוק מספר אחד בפרק שכצפוי שכחת להוסיף אותו במלואו מהווה את ההוכחה הניצחת לכך:

"תאופילוס היקר, אנשים רבים כבר כתבו על הדברים שהתרחשו בינינו,"

Many have undertaken to draw up an account of the things that have been fulfilled[a] among us,

כאשר התרגום מיוונית פה של המילה fullfiled היה צריך להיות
been surely believed

כלומר כבר מחבר הבשורה של לוקאס מעיד על עצמו שהוא לא היה תלמיד של ישו ולא עד ראייה אלא מתבסס על תיאורים שכבר היו קיימים בספרות אצל הפגנים חסידי ישו. וככל הנראה נבעה ברובה המוחלט מהם ומדימיונם.

התרגום לעברית התבצע במניפולטיביות בכדי להסתיר זאת מהקורא העברי.

אלירן
אלירן
3 years ago

דרך אגב, התהילים שדוד כתב הם לא תפילות, הם שירים בהשראת רוח הקודש, ורובם לא כל כך ארוכים.

תפילת יונה היא לא כזאת ארוכה, היא בסך הכל 8 פסוקים.

התפילה של דניאל היא באמת ארוכה, אבל רואים גם שהיא באה מתוך ליבו ולא הכתיבו לו איך להתפלל, אלה שהוא בעצמו אמר את מה שעל ליבו

אלירן
אלירן
3 years ago

לא אמרתי גם שתפילה של יונה למשל היא לא תפילה, אמרתי שהתפילות שלהם באו מהלב שלהם ולא מדברים שהכתיבו להם.
תפילת חבקוק ממש מזכירה את מזמורי התהילים, אין ספק שמוחבאת שם נבואה.
הרי בתהילים מצוין שם שהם מזמורים ולא תפילות.

תפילת משה באה מהלב.

תפילת חנה באה מהלב.
והיא גם מציינת את זה: ותתפלל חנה ותאמר עלץ ליבי בה’. רמה קרני בה’
ותהילים זה שירים של דוד בהשראת רוח הקודש, זה לא תפילות

דרך אגב העלבות האלו לא מכבדות לא אותי ולא אותך.

אלירן
אלירן
3 years ago

איך אתה יודע שכולם בורים ורק אתה צודק?
אולי אתה בור והם צודקים? חשבת על זה פעם?
זה יפה לקנאות למסורות אבותיך ומאוד רומנטי אבל אתה קצת נסחף לא כל הנצרות אנטישמית אלה הקטולים. להכליל את כל בני האדם בגלל קבוצה של אנשים זאת בורות, תדע שהיו גם נוצרים שהצילו יהודים בשואה, אז לא כולם אנטישמים כמו שאתה חושב, אתה פשוט מאוד קנאי, אבל בסדר בטח תגדל בעתיד אתה תבין טוב יותר את העולם.

אלירן
אלירן
3 years ago

אבל אם יש 2.4 מילארד מאמינים וזאת הדת הכי גדולה אתה מצפה שכולם יהיו כל כך טיפשים ואתה הכי חכם?
מה אתה שלמה המלך החכם באדם? או שאתה ההגדרה של שטיפת מח ולא הם?

אלירן
אלירן
3 years ago

האמת שבגלל שהם כל כך חכמים הם כן בודקים את המקורות שלהם יותר לעומק, זה יפה שזה מה שאתה חושב אבל אי אפשר להיות דובר של 2 מיליארד איש ולהגיד שהם לא בודקים את המקורות שלהם לעומק, אם משהו היה מוזר אז למה שהנצרות תהיה כל כך גדולה?

אלירן
אלירן
3 years ago

הכנסיה הקטולית היא לא זרם שמייצג את כל הנצרות, אלה להיפך. הקטולים הם אלה שגרמו את האנטישמיות והם אלה שעוותו את משמעות הבשורות לכן אין להסתמך על מה שהם אומרים, לעומת האוונגליסטים שהם אוהבי ישראל והם כן נאמנים לכתוב ויש מתוכם מאות מליונים.

אלירן
אלירן
3 years ago

אבל אין שום הגיון במה שאתה אומר, כי זאת לא מה שהברית החדשה אומרת, הקטןלים לא עוקבים אחרי הנאמר שם והאוונגליסטים כן

אלירן
אלירן
3 years ago

אז אתה אומר שאתה הכי חכם בעולם, הבנתי. האנשים שאתה מנסה לשכנע אותם רואים את התגובות שלך עכשיו, רק שתדע.

אלירן
אלירן
3 years ago

אני הבנתי מצויין מה אמרת, ואמרת שאתה יותר חכם מ2.4 מליון איש.

אלירן
אלירן
3 years ago

ודרך אגב ה"נוצרים" הראשונים היו יהודים אז למה להם להסתבך עד כדי כך ולהיות מוכנים למות למען זה? אם זאת לא האמת? אין סיבה לכתוב יציאת מופת ולרצות למות למענה אלה אם כן זה נכון ואמיתי.

אלירן
אלירן
3 years ago

אם כל התיאורים והעדויות כנראה שהם מתו בשביל משהו רציני, הרי לא שטפו להם את המוח כמו את היפנים מגיל קטן, ולא שטפו להם את המוח כמו המוסלמים מגיל קטן וגם לא כמו היהודים, אלה מהו שבא להם בזמן מסויים בחיים. זה הבדל עצום.

אריה
אריה
3 years ago

לא רק שהנוצרים המשיחיים כפופים לכנסיות אלא שהם כפופים לדוגמות ולפסיקות הכנסיתיות עד קוצו של יוד, ומי שמביע דעה שחורגת אפילו במילימטר מהמוסכמות הכנסיתיות צפוי למשפט בידי נוצרים מחו"ל ולחרם, כמו שקרה לקיבוץ יד-לשמונה.

אלירן הוא שקרן. פשוטו כמשמעו.

אלירן
אלירן
3 years ago
Reply to  אריה

תוכיח שאני שקרן

אלירן
אלירן
3 years ago

סליחה לא השתכנעתי, אני יכול להגיד אותו הדבר עלייך.

דניאל
דניאל
3 years ago
Reply to  אלירן

ואם לא בראש שלי להתפלל? וחוץ מזה לפי איזה פרמטר קבעת מה ההגדרה של תפילה אמיתית? אם אני מבקש בקשות בלשון שלי אבל לא מרגיש כלום, זה לא נחשב בשבילך?

אלירן
אלירן
3 years ago
Reply to  דניאל

אני אומר שתפילה אמיתית כן צריך להיות בלשונך, היא צריכה לבוא מהלב. גם אם אתה לא מרגיש כלום וגם אם כן, לשום נביא או דמות מקראית אף פעם לא הכתיבו איך להתפלל, הם התפללו מהלב ואלוהים שמע אותם.

אלירן
אלירן
3 years ago

אתה טועה, מלבד התפילה שאלוהים הביא לכוהנים שהיא תפילה ממש קצרה דרך אגב כל הנביאים ודמויות המקרא התפללו מהלב.

קח למשל את תפילת יונה:

  1.  (ב) וַיִּתְפַּלֵּל יוֹנָה אֶל־יְהוָה אֱלֹהָיו מִמְּעֵי הַדָּגָה׃ (ג) וַיֹּאמֶר קָרָאתִי מִצָּרָה לִי אֶל־יְהוָה וַיַּעֲנֵנִי מִבֶּטֶן שְׁאוֹל שִׁוַּעְתִּי שָׁמַעְתָּ קוֹלִי׃ (ד) וַתַּשְׁלִיכֵנִי מְצוּלָה בִּלְבַב יַמִּים וְנָהָר יְסֹבְבֵנִי כָּל־מִשְׁבָּרֶיךָ וְגַלֶּיךָ עָלַי עָבָרוּ׃ (ה) וַאֲנִי אָמַרְתִּי נִגְרַשְׁתִּי מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ אַךְ אוֹסִיף לְהַבִּיט אֶל־הֵיכַל קָדְשֶׁךָ׃ (ו) אֲפָפוּנִי מַיִם עַד־נֶפֶשׁ תְּהוֹם יְסֹבְבֵנִי סוּף חָבוּשׁ לְרֹאשִׁי׃ (ז) לְקִצְבֵי הָרִים יָרַדְתִּי הָאָרֶץ בְּרִחֶיהָ בַעֲדִי לְעוֹלָם וַתַּעַל מִשַּׁחַת חַיַּי יְהוָה אֱלֹהָי׃ (ח) בְּהִתְעַטֵּף עָלַי נַפְשִׁי אֶת־יְהוָה זָכָרְתִּי וַתָּבוֹא אֵלֶיךָ תְּפִלָּתִי אֶל־הֵיכַל קָדְשֶׁךָ׃ (ט) מְשַׁמְּרִים הַבְלֵי־שָׁוְא חַסְדָּם יַעֲזֹבוּ׃ (י) וַאֲנִי בְּקוֹל תּוֹדָה אֶזְבְּחָה־לָּךְ אֲשֶׁר נָדַרְתִּי אֲשַׁלֵּמָה יְשׁוּעָתָה לַיהוָה׃ (יא) וַיֹּאמֶר יְהוָה לַדָּג וַיָּקֵא אֶת־יוֹנָה אֶל־הַיַּבָּשָׁה׃

למה שמישהו כדבריך ישתמש תפילה כזאת?
תאר לך את יונה בתוך בטן דג ענק ומתחנן לאלוהים ובא בתחנונים. על איזה רוח קודש אתה מדבר?
הוא התפלל לאלוהים והביא חרטה כנה לגמרי. מזל שלא כל העולם מקשיב לך.

Last edited 3 years ago by אלירן
אלירן
אלירן
3 years ago

בברית החדשה שאול כותב שרוח הקודש מלמדת איך להתפלל:
וְכֵן גַּם הָרוּחַ תֹּמֵךְ אֹתָנוּ בְּחֻלְשׁוּתֵינוּ כִּי לֹא יָדַעְנוּ לְהִתְפַּלֵּל כָּרָאוּי אָכֵן הָרוּחַ הוּא מַפְגִּיעַ בַּעֲדֵנוּ בַּאֲנָחוֹת עֲמֻקּוֹת מִדַּבֵּר. וְהַחֹקֵר לְבָבוֹת יוֹדֵעַ אֶת מַחְשְׁבוֹת הָרוּחַ כִּי כִּרְצוֹן הָאֱלֹהִים יַפְגִּיעַ בְּעַד הַקְּדוֹשִׁים.

אני מסכים איתך שהרוח עוזרת איך להתפלל, אבל מפה ועד להתפלל מסידור יש הבדל עצום.
רוח הקודש פותחת לך את הלב להתפלל לאלוהים בשפתך והוא יבין אותך.

Last edited 3 years ago by אלירן
אלירן
אלירן
3 years ago

מי קבע שחובה להתפלל כך? על סמך מה אתה אומר את זה?

אלירן
אלירן
3 years ago

לסנהדרין אין סמכות לקבוע על בן אדם איך להתפלל.
ואין להם שום סמכות בנוגע להלכה.
הם אמורים לעקוב אחרי מה שרשום בתורה, ואת זה הם לא עשו, לפחות בתקופת סוף בית שני.

אלירן
אלירן
3 years ago

כמה שטויות. הסנהדרין צריכים להסביר את החוקים, הם לא חייבים לכפות על העם הלכות וטקסים ותפילות חיצוניים, בשביל זה אלוהים ברא בני אדם יצירתיים.

אלירן
אלירן
3 years ago

התווכח איתם כי הם היו מושחטים, והם הרגו אותו כי קינאו בו.

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

בדיוק להפך. זוהי תפילה שהמבנה שלה הוא כמו מזמור תהילים. המוטיבים הספרותיים בתפילה שאולים מתוך תהילים מב-מג. מתוך "לַמְנַצֵּחַ, מַשְׂכִּיל לִבְנֵי-קֹרַח".
זוהי תפילה המבוססת על מזמור תהילים ולא המצאה של יונה.

איפה אתה רואה חרטה על הבריחה של יונה לתרשיש בתפילה הזאת? יש כאן תחנונים, הכרה בכוחו של הקב"ה ולבסוף הודיה ונדר אבל אין כאן חרטה ואין כאן התייחסות ספציפית לסיטואציה הספציפית בה היה נתון יונה. אתה מביא מקורות שמוכיחים בדיוק ההפך ממה שאתה טוען.

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

בברית החדשה אלוהים שותק, יש הטפה נגד עשרת הדברות ובמקום מלאכים יש שדים ודיבוקים. זה ספר של עבודה זרה.

אלירן
אלירן
3 years ago
Reply to  אריה

יש מלאכים, תבדוק טוב.

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלירן

אלירן, האם אתה מאמין שמה שכתוב בברית החדשה אמת?
האם אתה טוען שאתה מאמין בישוע וחסיד שלו?

שואל
שואל
3 years ago

מה אתם חושבים על הטענה שעל פי התנ"ך המשיח הוא אלוהים, כפי שנאמר עליו ה' צדקנו וכו'.
וכן אומרים חז"ל : "נמנים מפי רב הונא שבעה שמות למשיח: ינון, יהוה צדקנו וגו'"
וכן ר' אבא בר כהנא אמר: ה' שמו, שנאמר "וזה שמו אשר יקראו ה' צדקנו" (ירמיה כ"ג, ו)…
"וקורא למלך המשיח על שמו, ומה שמו, (שמות ט"ו) ה' איש" וגו'

(פרט לכלל תיאורי ההגשמה שיש לאורך התורה וכו').
מובא בארכיות פה:
https://www.youtube.com/watch?v=8rGYiZxfDIA

פ''
פ''
3 years ago

אכן לא נראה שהם סברו שיש זהות בין הישויות, אבל אם כך מה הרעיון מאחורה ז"א מה העניין לקרוא בשם ה' למשיח, אם הוא מסמל את הגאולה או ווטאבר. למשל נשמע לי עוד סביר שאדם מודה לה' אז נניח קורא לבנו בשם יהודה – אודה לה'. אבל מה הרעיון שה' יקרא למשיחו (גואל? העם) בשמו? כמו במדרש על ה' איש מלחמה . ובמדרש הזה כבר כן יש יותר מקום לדבר על זהות עם תחבר חז"ל במקום אחר "ואין איש אלא הקב"ה שנא' (שמות טו, ג) ה' איש מלחמה"…

ד"א לרגע אחד היה נראה לי בסרטון שאכן משתמע ממימרא אחת שיש זהות, אבל זה בגלל שבעריכה של הסרטון הם חתכו חלק מהמילים והורידו שורה.
והשתמע מכך : נמנים מפי רב הונא שבעה שמות למשיח: ינון, יהוה.
ואם ככה, אז אכן זה כבר נשמע יותר קשה במידה ואין תוספת כמו ה' צדקנו.

ווו
ווו
3 years ago

שלום לכבוד הרב,
הייתי שמח אם אוכל לשאול שלוש שאלות על הפסוק בישעיהו נ"ג פס' ט': " וַיִּתֵּן אֶת-רְשָׁעִים קִבְרוֹ, וְאֶת-עָשִׁיר בְּמֹתָיו; עַל לֹא-חָמָס עָשָׂה, וְלֹא מִרְמָה בְּפִיו." שהנוצרים כידוע עושים מטעמים גם בפסוק זה.
1. מה הכוונה של מילת היחס "את" כאן? הפירוש המקובל להבנתי זה 'עם' (וכך זה מתיישב עם פס' ח,ואולי גם י"ב). אך אם ככה:
2. למה פעם אחת נאמר לשון רבים : "רשעים" ופעם שניה לשון יחיד "עשיר".
3. נוהגים לפרש בזמננו את ה'במתיו' כמצבה או במה של הקבר, אך אם ככה מה הביזיון בכך? ומה היחס של המשך הפסוק לתחילתו ('על לא חמס עשה' לכאורה מקביל – 'לעשיר' ; ולא מרמה בפיו – ל'רשעים')?
אשמח למענה, כי כל הפירושים שקראתי על הפסוק הזה כולם נראים דחוקים. עד כדי כך שיש שנהגו לגרוס את הפסוק כעשיר = "עושי רע", או עשיר זה בלשון רטורית. ד"א בקומראן נכתב ויתנו…. על עשירים…. ככל שזכור לי
בתודה

ווו
ווו
3 years ago

1. כיצד מכך שנחבר את= עם, הכוונה *שיהיה מוכן*, היהיה מוכן איננו כתוב בפשט הדברים.
2. אם הוא נתן את עצמו למיתותיו של אותו עשיר אז כיצד האת משמש כ"עם"?
3. לא מצינו זאת כמעט, ואף שמביאים כל מיני תקבולת אין הפשט מתיישבת על פיהם לענ"ד.
4. התקבולת הזאת לא דומה, כי כאן מדברים על *מצרים* בלשון רבים ויחיד. פה לכאורה מדברים על שני גורמים, "רשעים" וגם "עשיר" בתור שני גורמים שונים. ובפרט שאם נפרש על עמ"י אז מסתבר שמדובר בגורמים שונים.
5. ד"א, אם יורשה לשאול שאלה נוספת, האם מבחינה דיקדוקית ניתן לפרש שהוא נתן את קברו לרשעים? שיקברו אצלו בקבר? כך הר' יעקב זלוטניק מפרש על זמן חזקיהו (ומביא ראיות טובות מאוד לכך) וטוען שזה רומז על שבנא. אומנם לשיטתו קשה מכך שנאמר "רשעים" לשון רבים. ודווקא לשון עשיר מתיישבת.

ווו
ווו
3 years ago

1. מעניין לא חשבתי על זה, נהוג כשמפרשים את זה על עמ"י אז כן אפשר לומר שהוא נהרג בפועל, ואף שיש צדדים לכך לכאן ולכאן. אבל עדיין האם הוספת מילים לפה זהו פשוטו של מקרא…?
2. לא לגמרי הבנתי, אשמח אם תסביר.
3. אני מסכים אבל עדיין, זה דוחק מסוים.
4. פרציהן מלשון פריצות רבות, במפרשים: עמדיו – קאי אקלעים, ואת אדניה קאי אחצר, מוצהב אפשר לומר שזה מסוג מסוג הנחושת וטובה נגרר לכך. אבל בכ"פ זה ארמית…
5. נכון.
בכל אופן, אז למעשה אין לך חידושים. אתה בוודאי מכיר את הפירושים שלהם לפסוק, ממש כמיעוט רבים שניים ועשיר אחד.

אבנר מדר
אבנר מדר
1 year ago

הגיע הזמן שתכירו את השפה העברית התנכית , ( אף פעם לא מאוחר ) , המילה " את " בפרקנו משמעה "ל " כמו : יז וּשְׁמוּאֵל, רָאָה אֶת-שָׁאוּל; וַיהוָה עָנָהוּ–הִנֵּה הָאִישׁ אֲשֶׁר אָמַרְתִּי אֵלֶיךָ,

 זֶה יַעְצֹר בְּעַמִּי.

יח וַיִּגַּשׁ שָׁאוּל אֶת-שְׁמוּאֵל,

בְּתוֹךְ הַשָּׁעַר; וַיֹּאמֶר הַגִּידָה-נָּא לִי, אֵי-זֶה בֵּית הָרֹאֶה.

יט וַיַּעַן שְׁמוּאֵל אֶת-שָׁאוּל,

וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָרֹאֶה–עֲלֵה לְפָנַי הַבָּמָה, וַאֲכַלְתֶּם עִמִּי הַיּוֹם;

הפרקים נב' ו נג' מדברים על חזקיהו המלך שנתן לצבא אשור את קברו שתכננו לו שלושת אלופי סנחריב הרשעים תרתן ,רב סריס ורבשקה .

חזקיהו המלך נותן לרשע שבנה " אשר על הבית " המכונה עשיר וכידוע היה אופוזיציה לנביא ישעיהו ולמלך חזקיהו ורצה להכנע יחד עם כל יושבי ירושלים בפני צבא אשור ברשות המלך סנחריב , את במותיו ! שהרי המלך חזקיהו נתץ את כל הבמות !

דוד
דוד
1 year ago

אם כדבריך, מדוע מנוקד ”במותיו” בשו”א תחת הבי”ת ולא בקמ”ץ?

אלמוני
אלמוני
4 years ago

ראיתי שהרבה מסיונרים באינטרנט (כמו כת הנוכלים "איי גוד") מגיבים לספר "על פתחה של רומי" וראיתי אנשים מסויימים שראו את תגובתם ואמרו שהם הקשו מאוד על הספר וערערו אותו.. אני אישית לא רוצה להסתכל על התגובות שלהם לפני שיש לי תגובה על הדברים שלהם כי הכל אצלם פועל בדרכים מתוחכמות כידוע ואני לא רוצה שיבלבלו אותי..
תוכלו להגיב על התגובה של איי גוד למשל? יהיה מזה תועלת להרבה אנשים שנופלים ברשת שלהם..

אלמוני
אלמוני
4 years ago

מספיק שתכתוב באינטרנט "על פתחה של רומי" וכבר יקפצו בראש הרשימה סירטונים ותגובות שלהם (כי הם משלמים ליוטיוב לקדם את הסירטונים ככל הנראה)
אבל כרגע עשיתי חיפוש שוב וראיתי שהרב עשור הוציא תגובה בסירטון מצגת, וקונטרס באתר שלו, אז כנראה אין צורך בתגובה נוספת..
ראו כאן: https://shar.es/a3PVqf
וכאן: https://youtu.be/13gmp8yPh0g

אלמוני
אלמוני
4 years ago
Reply to  אלמוני

חלק ב' של סירטון התגובה:
https://youtu.be/a5O6Cx5w1Qo

אריה
אריה
3 years ago
Reply to  אלמוני

באתר של הרב דניאל עשור יצא לא מזמן חלק ב' של בפתחה של רומי.

אני מביא את דבריו:
"חלקים גדולים מספר זה נכתבו כתשובות של הרב עשור לטענות הכנסייה היהודית משיחית, שלא חסכו ממרצם וזמנים להגיב על הספר הקודם בוויכוחים באינטרנט ובכל דרך אפשרית אחרת. אכן היטב צרמו להם דבריו של הרב עשור, וקשה הייתה להם המכה התיאולוגית שהונחתה עליהם בספר הקודם. ועדיין, למרות הספר 'על פתחה של רומי' הראשון, רב היה הצימאון לתוספות חשובות. קביעות שקר מניפולטיביות שלא נענו תשובה מוחצת, כיסו את האמת היהודית היחידה, והמשיכו לרחף בחללו של עולם.
הספר אמנם נכתב עבור טועי־העולם שמתבלבלים בין האמת היהודית לבין השקר הנוצרי, אולם לא רק. מתוך המלחמה העיקשת על צאן ישראל האובדות, עולים וצצים תכנים מופלאים, ידיעות חשובות לאין ערוך ואין שיעור ותורה עמוקה שסוללת את הדרך הברורה בעולם המתעתע שבו אנו חיים – אל האמת.
מתוך הספר מלמד אותנו הרב עשור שהמשיח היהודי אינו יכול ולעולם לא יוכל להיות אלוהים. הוא משרטט את הקו הברור, קו שלא ניתן לחצות אותו, שגובל ומבדיל בין הבורא לבין ברואיו. מתוך המאבק בניסיון הנוצרי להחליף את עם ישראל ואת הברית שכרת אלוקים בסיני עם עמו, עולה ההוכחה החד־משמעית – הברית שכרת האלוקים עם עמו היא נצחית, בלתי ניתנת להחלפה, כפי שלא ניתן להחליף את עם ישראל בשום עם אחר וכן שמעמד הר סיני אכן התרחש, עם כל ההוכחות לכך. ההתמודדות עם טענות הכנסייה למציאות של שילוש האל בפסוקי התנ"ך הביאה להוכחת אחדות האל במקומות אלו ממש.
הרב עשור מלמד אותנו כיצד לזהות השתלות של היסטוריה מזויפת, מהי היסטוריה שאכן התרחשה, מדוע הנצרות מתבססת על מעשי שדים עוד מיש"ו עצמו, המייסד, ושהנצרות היא בעצם המשך ישיר של עבודות אלילים קדומות שמקורם במצרים העתיקה, זאת בהסתמך על השוואות ומחקרים היסטוריים ועל דברי הברית החדשה בעצמה.
כל פסוק שהכנסייה ניסתה להתלות בו כדי להוכיח את שקריה טוהר מהטומאה הנוצרית שניסתה לדבוק בו. בדקדקנות ופרטנות חשף הרב עשור את המניפולציות, את ההעתקות השגויות לתכלית הטעיה, את הפרשנות חסרת ההיגיון שנובעת מחתירה למטרת הונאת ההמון, ועוד. הרב עשור לא ויתר לכנסייה על אף הכפשה שהכפישו או שימוש שהשתמשו בשמם של חכמי ישראל ורבניו, עד שהוכיח כי הניסיון של הכנסייה להשתמש בדבריהם מראה על בורות וחוסר הבנה במושגים בסיסיים בתורת ישראל ותו לא.
לכבוד היה לי לערוך את יצירת המופת הזו – לו באתי לעולם רק בשביל כך – דיינו."
ו. עשור

ורה
ורה
5 years ago

המאמר היה מעניין מאוד, תודה, אך רציתי להביע את דעתי בבקשה. אפתח ואומר שאני כן מאמינה שישוע היה אדם מיוחד מאוד שאכן ריפא חולים ונשא את חטאי האדם. אבל ישנם דברים מסוימים שהנוצרים מאמינים בהם שאכן לא נזכרים לא בתנ״ך ולא בברית החדשה. לדוגמא, הנוצרים מזה 2000 שנה טוענים שישוע הוא אלוהים בכבודו ובעצמו. דבר זה אינו תואם את הפסוק המוכר: ‏”שמע ישראל, יהוה אלוהינו יהוה אחד‏” (‏דב’ ו’:4‏).‏ רק יהוה הוא האלוהים, ולכן אדם לא יכול להיות אלוהים. כך שכפי שכתבת בהלצה שיש לאחל אורך חיים לאלוהים, זה אכן אבסורד, שהרי ישוע לא יכול היה להיות אלוהים. ואפילו בברית החדשה יש לנו הוכחות לכך, למשל: ״הוּא הִתְרַחֵק מֵהֶם כְּמֶרְחַק זְרִיקַת אֶבֶן, כָּרַע עַל בִּרְכָּיו וְהִתְפַּלֵּל בְּאָמְרוֹ: ”אָבִי, אִם תִּרְצֶה, הַעֲבֵר נָא מִמֶּנִּי אֶת הַכּוֹס הַזֹּאת. אַךְ שֶׁיֵּעָשֶׂה רְצוֹנְךָ וְלֹא רְצוֹנִי”. אָז נִרְאָה אֵלָיו מַלְאָךְ מִן הַשָּׁמַיִם וְחִזֵּק אוֹתוֹ״ (לוקס כ״ב:41-43). כתוב כאן מפורשות שישוע התפלל – אם הוא אלוהים, למי הוא התפלל, לעצמו? וכתוב שהוא מבקש שיעשה רצונו של אלוהים ולא רצונו שלו – שוב, אם הוא אלוהים, איך יש לו רצון אחר? פיצול אישיות? ולבסוף, למה מלאך צריך להגיע ולחזק את אלוהים בכבודו ובעצמו?
אז אני בטוחה שעל כל הנקודות הללו אתה תסכים.
אבל לגבי ספר ישעיהו נ״ג, ישנן כמה נקודות שרציתי לשתף אותך בהן, אשר שונות מההסבר שהבאת.
ראשית, כתבת שעם ישראל הוא זה שנושא את חטאי העולם. אך בפסוק 3 נאמר: ״וְלֹא חֲשַׁבְנֻהוּ״ – כלומר, אנחנו לא החשבנו אותו. מי אלה ״אנחנו?״ בפסוק 4 נאמר: ״חֳלָיֵנוּ הוּא נָשָׂא וּמַכְאֹבֵינוּ סְבָלָם״ חוליינו = המחלות שלנו. מי הדובר כאן? ואז בפסוק 6 נאמר: ״כֻּלָּנוּ כַּצֹּאן תָּעִינוּ אִישׁ לְדַרְכּוֹ פָּנִינוּ וַיהוָה הִפְגִּיעַ בּוֹ אֵת עֲוֹן כֻּלָּנוּ ״. מי אלה ״כולנו״? מי הדובר? אם הדובר הוא ישעיהו אזי הוא מדבר על עצמו ועל עמו, על עם ישראל. אז הוא אומר ש״כולנו כצאן תעינו״ – כלומר, כולנו, כל עם ישראל, תעינו בדרך. ואז הוא מספר על מישהו (לא משנה עכשיו אם זה ישוע או לא), אבל מישהו ביחיד, שאמור לסבול את המחלות שלנו. את ״מכאובינו״ – המכאובים שלנו. אלוהים אמור להעמיס עליו את העונות שלנו: ״יהוה הפגיע בו את עוון כולנו״.
אז כיצד ייתכן שמדובר בעם ישראל? האם עם ישראל אמור לשאת את המכאובים והעוונות של… עם ישראל? זה נשמע לא הגיוני דקדוקית. בכל הפסוקים הללו שציטטתי, הדובר מדבר על עצמו ועל הקבוצה שלו על אדם שלישי.
אשמח לשמוע את דעתך.

בברכה,
ורה.

346
0
Would love your thoughts, please comment.x