האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

אבי בליזובסקי מאכיל את קוראיו פסיכו"א

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

התועמלן אבי בליזובסקי, לא נלאה מלהאכיל את קוראיו במיטב מטעמי המדענות, והפעם הוא מאכיל אותנו בכפית פסיכולוגיה אבולוציונית

ובכן, יש "מחקר החדש מאוניברסיטת פרייבורג", המאמר "מספק ראיות המקשרות בין חשיבה טלאולוגית, תיאוריות קונספירציה ודחיית עובדות מדעיות על האבולוציה".

לא פחות ולא יותר, זה "מספק ראיות". מי יכול להתעלם מראיות? אם לא שיש לו איזה גן סורר שגורם לו להתעלם מראיות??

החוקר הנכבד מפרייבורג, גילה סוף סוף את הבעיה באבולוציה, הבעיה היא שיש קצת התנגשות עם 'חשיבה טלאולוגית', למעשה מתברר ש'החשיבה הטלאולוגית היא כה נפוצה עד שיש ראיות רבות לכך שהיא פוגעת ביכלתו של האדם ללמוד את מושג הברירה הטבעית'. זה לא סתם שהחשיבה הזו נפוצה, יש גם ראיות רבות שהיא  פוגעת ביכולת ללמוד את הברירה הטבעית!!

ובכן, אין דבר כזה 'חשיבה טלאולוגית', מדובר בקשקוש, טלאולוגיה היא תכליתיות. על השאלה אם יש תכלית בבריאה או לא, משיבים כל אדם על פי השקפתו ודעתו, לא על פי 'חשיבה טלאולוגית', מה שמשתמע כאילו ישנו איזה גן שאחראי לטלאולוגיה.

את ההסבר מביאים לנו ברמה של גן:

"שאל ילדה בת שלוש למה היא חושבת שיורד גשם, והיא עשויה לענות "כי הפרחים צמצאים". אחיה עשוי גם לומר לך כי עצים יש עלים לספק צל עבור אנשים ובעלי חיים. אלה הם מקרים של חשיבה טלאולוגית, הרעיון שהדברים נוצרו למען מטרה".

ובכן, במקרה ונפגשת בדבר כזה, זה לא סתם, "אלו הם מקרים של חשיבה טלאולוגית", נא דווח למוקד המזהה ומטפל במקרים כאלו… ילדה קטנה חושבת שהפרחים צמאים, וזה מסביר גם את הדעה שהחיים הכה מורכבים לא יכלו להתפתח במקרה. זה לא בגלל שיש איזו בעיה לוגית, זו לא דעה של אנשים מבוגרים, זה סתם כך נובע מכך שילדה קטנה חושבת שהפרחים צמאים…

"הרעיון שהדברים נוצרו למען מטרה", זה מין רעיון כללי כזה. כשרואים ערימת זבל, לא חושבים שהיא נוצרה למען מטרה, כי אז הגן הטלאולוגי מושבת, זה לא המקרה, לא  צריך לדווח. הגן הזה מתעורר רק כשרואים בעל חי (או גשם).

אבל בליזובסקי מכוין אותנו, שלא ניסחף חלילה אחרי הרעיון שהפרחים צמאים!

"הסברים טלאולוגיים לתופעות טבעיות נדחים על ידי מדענים משום שהסברים אלה פונים לכוונות".

הבנתם, מדענים הם לא כמו ילדים בני שלש, הם יודעים שהסברים אלו פונים לכוונות!

וזה לא רק זה, מתוך המון הראיות שישנן, בליזובסקי מביא אחת:

"הגשם יורד בגלל הפיזיקה, ואותה פיזיקה תחול גם אם לא יהיו פרחים או חיים אחרים על פני כדור הארץ".

איך יודעים את זה? איך הפיזיקה יצרה בדיוק את מחזור המים על כל הפרמטרים הנדרשים עבורו? ואולי באמת הפיזיקה נוצרה עבור החיים בכדוה"א? יודעים, כי הם מדענים. מותר להם להניח הנחות שאין תכלית בעולם. את השאלות משאירים לאנשים בני שלש, או לבני אדם שיש להם תקלה במח והם שוקלים אפשרות של טלאולוגיה.

ויש גם הקשר אקטואלי:

"אם ניקח את הטלאולוגיה צעד אחד קדימה נקבל את דונלד טראמפ, שחושב כי ההתחממות הגלובלית היא המצאה של הסינים כדי לגרום לייצור בארה"ב להיות תחרותי פחות".

הנה, יש לנו גם טראמפ, גם התחממות גלובלית, וגם אבולוציה. ובכן מר בליזובסקי, ההתחממות הגלובלית היא לא עובדה, היא הערכה של אנשים מסויימים, ויש הרבה אנשי מדע שחושבים אחרת, וגם סובלים רדיפות עבור זה, קרא עליהם כאן בבקשה. נורא נחמד להגחיך את זה כהמצאה של הסינים, אבל מי צריך סינים כשיש אנשים כמוך שקונים כל לוקש שמוכרים להם?

"חוקרים מצאו כעת שחשיבה טלאולוגית היא החוט המקשר בין אמונות בתיאוריות קונספירציה ובבריאתנות".

עד עכשיו זה היה סתם רעיון, עכשיו החוקרים "מצאו" את זה, הם מצאו שחשיבה טלאולוגית היא פשוט חוט מקשר, מדהים! כך זה עובד:

"המחשבה הטלאולוגית והקונספירטיבית חולקות מספר מאפיינים משותפים. הליבה המשותפת לשתי דרכי החשיבה היא מתן מטרה לדברים. פרחים מייצרים כביכול בושם מענג כדי למשוך מאביקים, מדעני האקלים כביכול המציאו את מתיחת שינוי האקלים לפי בקשתה של "הממשלה העולמית", או ג'ורג' סורוס".

קודם כל, זה מושך, תודו שמתן מטרה לדברים זה מושך. אבל השטויות האלו עובדות גם לצד השני, הרי בליזובסקי כאן נותן מטרה לבריאתנים, הם לא סתם פועלים מכח פודמנטליזם, או סתם חושבים כי המח שלהם אומר להם כך. זה משהו אחר לגמרי, יש להם מטרה ותכלית, לראות את העולם כבעל מטרה ותכלית, איזה טלאולוגיה נוראה מבית מדרשו של בליזובסקי!

ועדיין לא הבנו בדיוק למה זה מושך, יש לנו הסבר מדעי ומלומד:

"הדגש על מטרה שנגרמת מהחשיבה הטלאולוגית מושך. בחיי היום יום הקצאת כוונות היא דבר הגיוני לחלוטין. אם מישהו שואל מדוע בתך הדליקה את הטלוויזיה יהיה כנראה מדוייק לענות כי התכנית האהובה עליה משודרת עכשיו (או שהיא מתלבשת על ה-VOD, א.ב) אבל מתן מטרה משוערת כזו לעצים לעננים ולתופעות טבעיות אחרות עשוי ליצור הבנה כוזבת".

אז ככה, אם הבת שלך הדליקה טלויזיה, כן, יש לזה סיבה, זה מסובך אמנם, זה נובע מנטיה בלתי נשלטת לטלאולוגיה, אבל היי, במקרה זה נכון, המחלה לא הרגה אותך כרגע. אבל לטעון שהעצים רוצים משהו או שהעננים רוצים משהו, במדה וחשבתם כך (זה מה שאומרים הבריאתנים, שהעננים רוצים להוריד גשם, לא?), זה כבר לא. היזהרו מטלאולוגיה.

"יש עדויות רבות לכך שאנשים מוקסמים מחשיבה טלאולוגית ומתקשים להשאיר אותה מאחור. מחקר אחד הראה כי אפילו מדענים, כאשר הם נתונים ללחץ זמן, אומרים למשל משפט כמו "חיידקים עוברים מוטציה כדי להיות עמידים לתרופות" כלומר משווים להם כוונה"

לא פחות ולא יותר, אפילו מדענים, לא רק בני תמותה רגילים, שהחידק הטלאולוגי משבש להם את כל המערכות, אפילו מדענים בעצמם, כמובן רק כשהם בלחץ, לא במצב צבירה רגיל כשהם במגדל השן ומחזיקים בראש את כל הקוסמוס ואף פותרים את המשוואות של מקסוול, הם אומרים משפט כמו "חידקים… כדי". וזה בהחלט מוכיח את סכנת החידק הטלאולוגי… לא יאומן כי יסופר שבשטויות האלו מאכילים את הקוראים התמימים של 'הידען'. העובדה שלשם הנוחות מדברים על 'כדי', משום שברור שהחידקים משתפרים, וכך מדברים גם על המחשב או על הטלפון, היא הוכחה (רק חלק מה'ראיות המצטברות') שהקסם של החשיבה הטלאולוגית משבש את המכ"ם והראדר האנושי…

"מפתה לחשוב שג'ירפות צריכות צוואר ארוך כדי להגיע לעלים בראש העצים, ולכן האבולוציה סיפקה להם את הצוואר הארוך…"

טוב, מה לעשות, זה מפתה, קשה לעמוד בפיתוי. פשוט מפעים, כאילו שיש מישהו שחושב כך, וכאילו שזה קשור לויכוח בין אבולוציה לבריאה. אפילו לא איש קש.

"מחקר נוסף מצא שכאשר סטודנטים נמצאים במצב של חוסר זמן,  נוטים בקלות לתפוס את המחשבה הקונספירטיבית ולפתח אמונות טפלות".

מי  מגדיר מה היא אמונה טפלה? כמובן, המחקר, ואגב, זה עובד רק על סטודנטים. אבל עובד גם הפוך: כשסטודנטים נמצאים במצב של עודף זמן הם נצמדים לקונפורמיות ולא מסוגלים לחשוב מחוץ לקופסה.

 "החוקרים מאוניברסיטת פריבורג ערכו שלושה מחקרים על אלפיים משתתפים. המחקר מאשר ממצאי מחקרים קודמים. הממצאים הראו כי חשיבה טלאולוגית קשורה לדחיית האבולוציה ולקבלת החלופה הפסאודו-מדעית, הבריאתנות . אבל החוקרים הראו גם קשר חזק בין הבריאתנות לקבלת תיאוריות קונספירציה. אנשים שהאמינו בבריאתנות נטו גם להאמין בתיאוריות קונספירציה"

אז זה הוא סוף סוף המחקר המפעים, קשר בין  חשיבה טלאולוגית לדחיית האבולוציה. רק ששכחו לציין מה זה 'חשיבה טלאולוגית', האם מדובר באנשים שחושבים שהעננים רוצים להוריד גשם? או שהפרחים צמאים? ככל שמדובר בקשר למינים החיים בעולם, הטלאולוגיה לא 'קשורה בדחיית האבולוציה' אלא היא הדעה המנוגדת לאבולוציה. ואכן יש צורך לאסוף אלפיים משתתפים כדי להבין שמי שלא מאמין שהאבולוציה אפשרית, מאמין שהיצורים נבראו לתכלית מסויימת. זה גאוני, מה היינו עושים בלי זה? ככל שלא מדובר במוצא המינים, ולא באינטרס של העננים, לא הוגדרה כלל חשיבה טלאולוגית, מה זה? אם אנחנו מוציאים מהתמונה את הטבע, שזה נושא הויכוח, וחוזרים למעשיהם של בני אדם, אכן בדרך כלל יש בהם תכלית, וניתן לזהות אם היתה תכלית או לא. ובקצרה, אין דבר כזה חשיבה טלאולוגית. כל השאלה היא הנחת יסוד לאיזה דברים יש תכלית ולאיזה לא. ואין שום קשר לשאלות של ילדים, או לשימושי לשון של אנשי  מדע בזמני לחץ.

את הקשר בין קונספירציות כביכול לבין אבולוציה, ניתן להציג להיפך: מחקר חדש מגלה שאנשים שמאמינים באבולוציה אינם יכולים לחשוב מחוץ לקופסה, נוטים לקונפורמיות, מאמינים אמונת יתר במערכות ובמסגרות וכו'.

אבל לבליזובסקי לא נגמרו הדוגמאות, מי שמכחיש את המדע, אתם יודעים מה הוא מזכיר לנו?

"מעשן בשרשרת המתמודד עם מידע מפחיד על ההרגל שלו עשוי להאשים את הממסד הרפואי בהיותו קרטל אוליגופוליסטי (שיש לו אינטרס מובנה בהמשך המאבק בעישון)".

וואלה, ממש דוגמא אותנטית ושייכת לנושא. כן, למה 'מכחישים' את העובדות המוצקות כביכול של שינויי האקלים, יש הסבר מאד הגיוני:

"אנשים שמרגישים מאוימים על ידי שינויי האקלים, למשל כי הם עלולים לגרום לעליית מחירי הדלק, עשויים להיות מוכנים יותר לחשוב שאל גור ייצר מתיחה מאשר לקבל ממצאים שהצטברו ב-150 שנות מחקר בפיזיקה בסיסית".

מחירי הדלק… 150 שנות מחקר בפיזיקה בסיסית…. יש לך את זה ביותר מצחיק, אתה יכול לכתוב בעברית פשוטה איזה פיזיקה בסיסית בדיוק מוכיחה את הפחדות האקלים הטפשיות שהפכו לדת?

והנה לנו המחקר החדש מפרייבורג במשודרג:

"אחת הבעיות הקשות המאיימות על החשיבה האנושית, למעשה מצטברות עוד ועוד ראיות שהיא מקשה על החשיבה האנושית לגמרי, היא האיטלאולוגיה, חוסר הבנה במקרה של תכלית. שאל ילד קטן מדוע יש חורים קטנים בארון שהגיע הביתה, והוא יגיד לך: סתם נהיו חורים, בטעות. אבל מדענים דוחים הסברים כאלו, הם יודעים שהחורים נוצרו לשם הנחת ניטים הנושאים מדפים. מאד מפתה להתעלם מכך שתיתכן תכלית לדברים, שאל אינדיאני ההולך בג'ונגל מפני מה עלי העץ צומחים כך ולא אחרת, והוא יגיד לך 'ככה זה', שהרי איטלאולוגיה מצויה אצל אינדיאנים למכביר. ולפעמים גם אנשי מדע בזמני לחץ יכולים להפטיר 'ככה זה'. מחקר קובע שישנה הלימה וקורלציה מופלאה בין אמירת 'ככה זה' או סתם חשיבה איטלאולוגית, ובין אמונה בכך שהעולם נוצר במקרה, או בכך שאם בית המשפט העליון אומר משהו מן הסתם זו אמת מוחלטת ואין שום קשר להשקפת עולם"

(אני מודע לכך שהמאמר מתורגם ולא מקורי של בליזובסקי, אבל בכל אופן מגיע לו יישר כח על הטאצ' המיוחד, שמכניס אותו להיכל התהילה ולפנתאון של כותל המזרח באתר הידען!!)

5 1 vote
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
1 תגובה
Inline Feedbacks
View all comments
משה רט
5 years ago

חי פרעה, המאמר של בליזובסקי נראה יותר כמו פארודיה על מדעניסטים מטורפים מאשר כמו משהו שמישהו כתב ברצינות.
עד שהוא מטיף ללימודי מדע, הייתי ממליץ לו לקחת כמה קורסי יסוד בפילוסופיה, כדי שלדברים שהוא כותב לפחות תהיה צורה של טיעון ולא של גיבוב הבלים.

1
0
Would love your thoughts, please comment.x