האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

גולן ברושי וכתב רש"י

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

רבקה השקתה רבבות גמלים? ילדה בת שלש אינה יודעת לדבר? הסכיתו ושמעו את חידושי הנצרות בסוגיא מרתקת זו…

הדוקטור לעניני כמורה, גולן ברושי, שסייע לליצן בר, לכתוב את ספר הבדיחות: מיטוס הטורה שבאל פה, (דיון קודם על ה'ספר'), מפציע בסדרת סטנד אפ חדשה, שהוא מכנה אותה 'קצר וקולע', האמת היא שכבר אינספור פעמים התייחסנו לשלשת הליצנים שהם ההרכב הרגיל בהופעה, אבל מכיון שכעת הצטרף ליצן חדש, הכומר הדוקטור גולן, נראה כיצד גם הוא בור ועם הארץ, שאין לו שום מושג איך לקרוא את הטקסט שהוא מתיימר לדבר עליו. כמו שאומרים אצלינו 'לא יודע לקרוא כתב רש"י'.

ובכן, אם חשבתם שאדון בר נעלם מהאופק, אז ממש לא, הנה הוא, פותח את הסרט:

כנראה שהמיסיונרים לא מצליחים לעשות סרט בלי גולם דומם שנקרא 'בר'.

ובכן, הדוקטור הכומר גולן, מסגביר לילדה את המשנה, לפי הסברו מותר לפי ההלכה להשיא אשה בת שלש.

זו גם הכותרת של הסרט: 'התורה שבעל פה מאשרת לבעול בת שלש?!'

האם באמת היא מאשרת להשיא אשה בת שלש?

מעניין, לפי כל הטקסטים של תורה שבעל פה שבידינו, תלמוד, רמב"ם, שולחן ערוך, ומדרשים, נכתב שהדבר אסור באיסור חמור:

אמר רב יהודה אמר רב: אסור לאדם שיקדש את ביתו כשהיא קטנה. עד שתגדל ותאמר 'בפלוני אני רוצה' (קדושין מא.)

אמר רבה בר ליואי, אין פוסקין על הקטנה להשיאה כשהיא קטנה (כתובות נז:).

הנושאין קטנות, מעכבין את המשיח (נדה יג:)

רבי שמעון אומר: 'כל המשיא ביתו קטנה הרי זה ממעט פריה ורביה, ומאבד את ממונו, ובא לידי שפיכות דמים' (אבות דרבי נתן מח).

"מצות חכמים שלא יקדש אדם את בתו כשהיא קטנה עד שתגדיל ותאמר בפלוני אני רוצה. וכן האיש אין ראוי לו שיקדש קטנה" (רמב"ם אישות ג יט).

"מצוה שלא יקדש בתו כשהיא קטנה עד שתגדל ותאמר: בפלוני אני רוצה", (שולחן ערוך אבן העזר לז ט).

כלומר, האמת בדיוק להיפך, ההיתר להשיא קטנה, אינו תורה שבעל פה, אלא נובע מכך שהתורה שבכתב אינה מגבילה את גיל הנישואין, אך למרות שהתורה שבכתב סותמת, התורה שבעל פה מרחיבה.

ומה עם המשנה בקידושין?

בשביל זה צריכים לדעת לקרוא משנה, ותמיד כדאי להתחיל מההקשר הכללי של המשנה:

בת שלש שנים ויום אחד מתקדשת בביאה

ואם בא עליה יבם קנאה

וחייבין עליה משום אשת איש

ומטמאה את בועלה לטמא משכב תחתון כעליון

נשאת לכהן תאכל בתרומה

בא עליה אחד מן הפסולין פסלה מן הכהונה

בא עליה אחד מכל העריות האמורות בתורה מומתין עליה והיא פטורה

פחות מכן כנותן אצבע בעין

ראשית, נשים לב, המשנה לא עוסקת בדברים שראוי או צריך לעשות, אלא במעמד המשפטי של בת שלש, האם חלים בה נישואין? האם אדם אחר שבא עליה נטמא? נענש? האם אוכלת בתרומה? המשנה לא ממליצה על אף אחת מהפעולות האלו… היא קובעת את מעמדה המשפטי.

כשהמשנה אומרת 'מתקדשת' אין הכוונה – כך ראוי לעשות, אלא 'הקידושין חלים'. בדיוק כמו שכשהמשנה אומרת 'כיצד העדים נעשים זוממים', אין הכוונה שיש מצוה שיהיו עדים זוממים, או שזה 'מותר', המשנה מתארת את המצב המשפטי.

מה שמצחיק, זה שגולן בעצמו מביא את התלמוד שמפרש את המשנה בדיוק כך:

ובכן, לפי רבא, מה שאומרת המשנה הוא, שבפחות מגיל 3 ביאה אינה נחשבת.

זה הגבול המשפטי של הגדרת המונח 'ביאה', כל המשמעויות ההלכתיות של ביאה, טומאה, עונש מוות על ניאוף, תפיסת קידושין, אינן קיימות לפני גיל 3. זה מה שהמשנה אומרת. היא בכלל לא עוסקת בשאלה אם נישואין כאלו מותרים.

על השאלה הזו משיב התלמוד בהרבה מקומות באופן חד משמעי שזה אסור, מביא לשפיכות דמים, מעכב את המשיח, וכו'.

גם פרופ' עדיאל שרמר, בספר 'זכר ונקבה בראם' (הוצ' מרכז זלמן שזר, עמ' 103) כותב בצורה ברורה שמדובר בתיאור מצב משפטי עקרוני, שאין לו דבר עם היתר או מנהג בפועל:

אגב, על האיסור להשיא קטנה, היו מקומות שנאלצו לעבור בגלות, כי הנשים היו עלולות להיחטף או להיפגע, אבל כמובן לא השיאון בגיל 3 אלא באיזור גיל 12, והנישואין היו פורמליים בלבד, עד הגיל בו היה מתאים שיחיו יחדיו.

את החצי השני של הסרטון, מקדישים המיסיונרים ללעוג על רש"י שמביא את האגדה שרבקה היתה בת 3 בזמן נישואיה.

כמובן, שהם לא יודעים שאין אלו דברי רש"י אלא דברי חז"ל במדרש, לא שהם השקיעו יותר מדי בתחקיר רקע…

האפיזודה הזו ממחישה את הגישה הנוצרית למקרא, בלי תורה שבעל פה. שהרי מה בעצם רוצים שני הליצנים האלו? לא הגיוני בעיניהם שילדה בת 3 תשאב מים ותשקה את האורח, אבל כן הגיוני בעיניהם שנח בנה תיבה בגיל 500?

מי שמגיע מנקודת מוצא מטריאליסטית, ואף מכחיש את ההיסטוריה היהודית, שילעג כאותו נפשו. אבל אדם שמציג את עצמו כיהודי מאמין, בתורה שבכתב לפחות, מה מצחיק אותו? האבות מתוארים כשריד לגזע שהגילאים וההתפתחות אצלם היו שונים, אם אדם חי עד גיל 175, אברהם אבינו, אזי הוא היה בעל גנטיקה שונה, (כפי שמראה פרופ' נתן אביעזר בספרו תורה ומדע, מדבריו מובאים כאן).

אמנם, האמת היא, שברור מהתורה שרבקה היתה ילדה קטנה, רועת צאן שהיא נערה בוגרת, עם כל הכבוד, אין מה להתלהב מכך ששאבה מים לכמה גמלים, זו העבודה שלה. על זה לא היה נאמר 'והאיש משתאה'. – ממש כמו שאדון ברושי פוגש את הילדה (מעל 3?) ליד הבר ומשתאה משנינותה…..

וגם בלי להיזדקק לאמונה מיוחדת, רק מהתבוננות בסיפור, ברור שרבקה מתוארת כילדת פלא, 'ילד פלא' זה לא משהו שקיים במיתולוגיה, אלא במציאות, ילדים בני 3 מופיעים בהופעות מורכבות שמצריכות כישרון, ריכוז, וחכמה רבה. שירלי טמפל הופיעה בסרט הראשון שלה בגיל 4, ובגיל 6, אחרי הסרט הרביעי כבר זכתה באוסקר, אז באמת קטן עליה לשאוב כמה כדי מים.

אגב, הליצנים הבינו, שלשאוב מים לעשרה גמלים, למרות שזו פעולה יוצאת דופן, היא לא משהו שלא יתכן, ולכן הם משכתבים את התורה, ל'רבבות גמלים'….

החשבון הזה של גיל הנישואין של רבקה, מעוגן בכתובים, נכון שישנן פרשנויות אחרות, ואפילו הרמב"ן מציע פרשנות אחרת, דברי האגדה אינן תמיד הדרך היחידה, ולכן ניתן להציע גם פרושים אחרים, יותר פשוטים.

בהמשך משתדרגים הליצנים…

ובכן, שימו לב, לא מציאותי שילדה בת 3 תסחב כד מים על שכמה… לא מציאותי שתרוץ… לא מציאותי שתשאב מים

והעיקר….. לא מציאותי שתדע לדבר

כנראה שהכמרים הנוצרים, שאינם יודעים צורת אשה כידוע, לא יודעים גם צורת ילד או ילדה ומה קצב ההתפתחות שלהם…

ועוד פנינה: 'יצחק נדלק על רבקה', כתוב שהיא טובת מראה, וכן, ילדה יפה ניכרת כבר בגיל צעיר, אין שום קשר למשיכה מינית.

מי שיחפש בגוגל, ימצא ילדות פלא שרות, רוקדות, מנגנות בפסנתר, גם בגיל 3. אבל לא צריך להיות תחקירן עומק, כדי לדעת שילדות מדברות באיזור גיל שנה פלוס… (לצערינו יש גם מדינות בהן ילדות קטנות עובדות בעבודות פיזיות קשות)

מיסיונרים חביבים, טרחתי להפנות את תשומת לבכם ע"י תגובה מתחת הסרטון, נראה אם יהיה לכם אומץ להשאיר את התגובה, ואולי אפילו להתייחס לתוכנה…

אופס, חלפה דקה, והתגובה נמחקה… אומץ של מיסיונרים

4.1 14 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
16 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
שלום דובער
שלום דובער
1 year ago

מאוד יפה מאמר חזק שמח ללמוד ממכם איך עונים לאפיקורסים {למרות שאפילו את התואר הזה הם מביישים} אתם ממריצים אותי ללמוד תורה לעומק ואגב מה אתם חושבים על הכוזרי השני של הרב דוד ניטו ועל לדעת להאמין של הרב יחזקל סופר

שלמה ברוורמן
שלמה ברוורמן
1 year ago

תאזין ביו טיוב להרצאות של הרב אהרון לוי "בעקבות התורה שבעל פה" על הספר של הרב ניטו

אוריה
אוריה
1 year ago

ספר מעולה, אחד מגדולי האחרונים.
הרב יעקב ישראל קנייבסקי מגדולי הדור הקודם כתב בספרו 'חיי עולם' כי ספר זה הוא אחד מן הספרים אשר מחזקים אותו עצמו באמונה.
אגב, לאחרונה לפני כמה שנים יצא לראשונה בתרגום מגרמנית ספר 'הכוזרי החדש' של הד"ר ר' יצחק ברויאר נכדו של הרש"ר הירש ספר מדהים וחשוב מאד על מהות העם וייעודו.

Ben
Ben
1 year ago

ישירות מהמשנה, מסכת קידושין פרק י' ????, זהו משנה מסכת נידה פרק ה משנה ד, והובא בגמרא קידושין דף י ע"א, ואגב למי שאינו יודע (כגון גולן ברושי) בקידושין יש רק ארבעה פרקים

עמית
עמית
1 year ago

המסיונרים העלובים מוחקים כל תגובה שנוגדת את האמונה שלהם ומשאירים רק תגובות נאצה או תגובות של אנשים שמביאים טענות שגויות, בכוונה כדי לתת מצג שווא שכל הדתיים בורים וגסים והמשיחיים מנומסים ואינטיליגנטים.
לא הגיוני להם שילדה בת 3 יודעת לדבר אבל הגיוני להם שפתאום לאלוהים יש בן ואלוהים פתאום מחליט לצלוב אותו והבן הוא בעצם אלוהים בעצמו שצולב את עצמו,הורג את עצמו ומקים את עצמו לתחייה.

דוד
דוד
1 year ago

אהמממ… כבוד הרב… אני האחרון שירצה להרוס את מה שאנחנו עושים פה, אבל במקרה זה, התירוץ היותר קל יהיה פשוט להסכים שהדברים משונים, לחזור למקורות, לעיין כפי שעיינתי אני בעצמי בכל מקורות חז"ל על-ידי פרוייקט השו"ת, ולהעדיף את הדעה לפיה רבקה היתה לפחות בת ארבע עשרה באותו הפרק, עיין החשבון בתוספות ד"ה וכן הוא אומר (יבמות סא:) ובמדרש הגדול על הפסוק "ויהי יצחק בן ארבעים שנה בקחתו את רבקה" (וכמדומני שאף מרנא ראש הישיבה נאמ"ן ס"ט הביא זאת באחד מספריו, איני זוכר היכן ואין לי כרגע אפשרות לחפש)

דוד
דוד
1 year ago

כמובן, כמובן, אך עדיין יש להזכיר כי הדעה השניה אף היא מדברי חז"ל, ע"פ ספרי דפרשת וזאת הברכה (מדרשי תנאים, לענ"ד קשה שלא לתת להם את משפט הבכורה), וכמותה נקטו גם בעלי התוספות על התורה (דעת זקנים, הדר זקנים, מושב זקנים…) ורבים דנו בה (עיין רא"ם, ופני דוד להרב חיד"א ועוד), ונראה שהכל תלוי בדעה בן כמה היה יצחק בעת העקידה, אם בן ל"ז או בן כ"ו (ועיין בהגהות שהגיה הגר"א בסדר עולם, ועיין בהערות בפירוש דעת מקרא לפרשת העקידה), והדבר מסתבך משום שניכר שרש"י הוסיף בדבריו מילים שאינן כתובות בסדר עולם, ממנו הוא לכאורה מצטט, בענין "אחר הדברים האלה", מה שאינו נצרך כלל לפי הדעה שהבאתי. ועוד, שכל המדרשים היותר מאוחרים (תנחומא ועוד) השתדלו להסמיך את מיתת שרה לעקידה, מה שאינו מוכרח כלל אף לא מבראשית רבה (אין ראיה שדברי רבי יוסי "מהיכן בא, מהר המוריה" מכוונים למעשה העקידה, וכמדומה שגם בזה דשו בדעת מקרא. ואין להקשות ממהדורות הדפוס, שיש בהן הוספות שאינן בכתבי היד ובמהדורות המדויקות).
סוף דבר, לענ"ד עדיפה הדעה לפיה יצחק נעקד בן כ"ו ורבקה נשאת לו בת י"ד (ויש לה סמך גם מדברי יוסף בקדמוניות), ולפיה נפתרים הרבה קשיים תכניים ולשוניים הקיימים בדעה השניה, ואין צורך להסמיך את מיתת שרה לעקידה ולהסתבך עם הכלל "אחר-סמוך, אחרי-מופלג", דו"ק ואשכח, ואין צורך בדברי אותם אחרונים שלא מצאו כיצד לתרץ כל זה אלא ב"מדרשים חלוקים הם" אע"פ שאין שום הכרח למצוא כאן סתירה או מחלוקת (ויש לכך כמה וכמה ראיות לענ"ד).

נ"ב, מה שביארתם בכתוב "משתאה לה", כאילו מדובר בהתפעלות מעצם המעשה, לענ"ד אינו נכון, שכן כבר ביאר רש"י שההתפעלות היתה מן המהירות שבה נענתה תפלתו, ואם כן אין מכאן שום הכרח לדעה שבת שלוש שנים היתה (מה גם שיש שביארוהו מלשון שתיקה או שהיה, ולאו דוקא השתוממות).

דוד
דוד
1 year ago

גם משתאה לה, עדיין יש מי שביאר זאת על זריזותה וחריצותה, שהן כנראה תכונות שאינך מצפה לראות נערה המשתמשת בהן עבור אדם זר, ואפילו בלי שיצטרך להפציר בה, בלי קשר לגילה (עיין רשב"ם רד"ק ואברבניאל, ועוד שאין זה הפירוש היחיד למילה "משתאה", אבל נניח לזה כרגע; העיקר שאין הכרח לומר שזה הפשט).
סתם שאלה: עד כמה יכולים אנו לסמוך ברצינות על ספר היובלים? הרי ידוע לנו החוג האנטי-פרושי ממנו יצאו הוא וספר חנוך (לפי מאמר שקראתי, שכתב רחמים שר-שלום נגד רחל אליאור בענין לוח קומראן, נראה שיש לנו כאן עסק עם בדלנים רציניים, ואפשר אף ללמוד מכאן דוגמא לכמעט-התבוללותם הקדומה של אבותינו במצרים, עיין שם), האמנם נוכל ללמוד מהם דברים, ולו כמסיחים לפי תומם, אפילו היכן שאגדותיהם חולקות על דברי חז"ל שבהם לא נחלקו רבותינו כלל? (למשל מה שמסופר בו על המפגש בין יעקב להוריו בשובו לכנען, בעוד שאצלינו לא ראיתי חולק על הדרש מ"אלון בכות", על מות רבקה במקביל למיתת דבורה מיניקתה)
ובכלל, מה אמור להיות היחס לאותם "ספרים חיצוניים על נושאים מקראיים" (להבדיל מספרי מקבים, טוביה, יהודית ועוד, שהם חוץ-מקראיים בוודאי)?

Ben
Ben
1 year ago
Reply to  דוד

בסדר עולם מאת חיים מיליקובסקי יש לו אריכות נפלא בזה, ובגירסאות שונות בסדר עולם

עבד
עבד
1 year ago

אשריכם על מאמר שכולו אמת לאמיתה!

דניאל
דניאל
1 year ago

תודה רבה! בנוגע ל"יצחק נדלק על רבקה"(בחיי הניסוח שלהם מרגיש בול כמו זקן שמנסה בכוח להתחבר עם הדור הצעיר), רשמתם שהפסוק מדבר על כך שהוא ראה שהיא יפה אבל לא מבחינה מינית, אבל כל המטרה של הנסיעה של אליעזר הייתה למצוא ליצחק אישה, אז אולי כן היה פה עניין נוסף חוץ מראייה אובייקטיבית של יופי?

16
0
Would love your thoughts, please comment.x