1

דברי חז"ל על לידת האיילות

 

דברי חז"ל על לידת האיילות

שאלה: קראתי באיזה שהוא מקום שחז"ל אומרים, שהאיילה אינה רוצה ללדת את עוברה, ולכן הקב"ה שולח לה נחש שיכיש אותה כדי שתלד. האם יש לזה בסיס במציאות?

תשובה: באופן כללי על חז"ל וחכמת הטבע ראה: כח. מקורותיהם של חז"ל בנושאים מדעיים, ובפרקים הבאים שם.

ולגבי נושא זה, אכן, יש בהחלט בסיס במציאות.

באיוב נאמר: 'הידעת עת לדת יעלי סלע וחולל איילות תשמור, תספור ירחים תמלאנה וידעת עת לדתנה?' (לט א), ומכאן עולה שישנה חכמה מיוחדת לדעת מתי האיילה יולדת.

שאול אפרתי, חקר את הריון ולידת האיילות, ביער האיילים שבאודם, מאמרו התפרסם ב'על אתר' שבט תש"ס.

לפי תיאורו, לאיילה תופעה יחודית של הקפאת הריון, היא מסוגלת להקפיא את ההריון למשך כ4 חדשים, בהן הביצית המופרית ברחם אבל אינה משתרשת ואין עובר. מלבד זאת תאריך הלידה מתחילת היווצרות העובר ועד הלידה אינו קבוע, אצל בעלי החיים האחרים התאריך מדוייק לפי יום, האיילה "כביכול בוחרת לעצמה את זמן הלידה", בטווח של כ3 שבועות. כמו"כ הריון האיילה אינו ניכר כמעט בגופה שנשאר דק וצר.

חכמים אמרו: "אילה זו רחמה צר, בשעה שכורעת ללדת אני מזמין לה דרקון שמכישה בבית הרחם ומתרפה ומולידה".

כנראה יסוד הדבר הוא מה שנראה לקדמונים בתצפית, שאין האיילה יולדת בתאריך הרגיל כמו שאר בעלי החיים, אלא כביכול מתחמקת ודוחה את הלידה.

בזמננו האייל נכחד מכל שטחי הארץ, ונמצא רק ביער אודם שבצפון, וכן פרטים בודדים המנסים להחזירם לטבע באיזור הכרמל. כך שבעצם אין חפיפה בין איזור המחיה של הנחשים ובין איזור המחיה של האיילות.

אבל ייתכן שבעבר, כשהיתה חפיפה כזו, נצפו אירועים כאלו, של הכשת נחש הגורמת לתחילת הלידה, (כפי שנאמר גם בפורום וטרינרי: "הכשת נחש יכולה לגרום לזירוז לידה"), ואין הכוונה לנחשים ארסיים, אלא לנחשים המצויים רבות בשדות וטורפים עכברים וכדו', אולי משהו בהתנהגות האיילה שמשתנה בזמן זה בו היא דוחה את הלידה ברצונה יכל לגרום לנחש להכישה (נחש עשוי להכיש כשהוא מזהה התנהגות חריגה במרחב המחיה שלו). אם דחיית לידה אצל איילות עלולה להוביל לאובדן העובר, לכל מין יש בטבע תנאים להישרדות והיתרבות, והתנאי של האיילה הוא שיהיה גורם שיגרום לה ללדת לא מאוחר מדי.

אפרתי מסכם את דבריו: "הכשת הדרקון שבעקבותיה באה התרפות האיברים והלידה המהירה עולה אף היא בקנה אחד עם הממצאים שהצגנו".