האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

דיון בין פרופ' יהושע ברמן לפרופ' בנימין זומר – תורת התעודות ריאלית?

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

שמואל ברמן מראיין את שני הפרופסורים חובשי הכיפה, הראשון שולל את תורת התעודות, והשני קונסרבטיבי, כלומר לא מטריד אותו מי בדיוק כתב מה, ואדרבה, תעודות עושה לו יותר סדר בראש.

ברמן כותב על זומר:

"פרופ' בנימין זומר, מרצה למקרא ב'בית המדרש לרבנים באמריקה' של התנועה הקונסרבטיבית… מאמץ את ממצאי המחקר הדיאכרוני הביקורתי במלואם, אך גם את רעיון ההתגלות במעמד הר סיני ואת התוקף המחייב שיש להתגלות זו כלפי כל היהודים… כפי שכבר רמזתי, ברקע חיבורו של זומר מצויה תכלית אידיאולוגית (לדעתו) עורך התורה הכיר ביותר מדרך אחת לשמור את מצוות ה'. מכאן הוא מסיק, תוך שהוא שוזר ממצאים מחקריים בתיאולוגיה ליברלית, שקהילות יהודיות מודרניות יכולות אף הן לאמץ פסיקות שונות באשר לאופן יישומו של דין זה או אחר שבתורה... אבל הנה העוקץ: הטיעון-מן-המחקר של זומר נגזר מפרשנות ספציפית של הראיות…   לדעתם של חוקרים החולקים על זומר, כך הוא בחזרות המשתנות של הדין בתורה. העורך המקראי אינו מאמין בשום אופן בריבוי מערכות הלכתיות… זומר אינו מצניע את האינטרס הרעיוני המניע את עבודתו, ויש להצדיע לו על כך".

ובקצרה, זומר דורש את המקרא לאידיאולוגיה קונסרבטיבית, על כך כותב ברמן שם:

"אני מבקש רק להמחיש את הסטנדרט הכפול הרווח בעולם חקר המקרא. כאשר מלומד מציג ראיה לאחדותו של טקסט, גם אם הוא אינו מזכיר שום היבט תיאולוגי של הדבר, הוא נחשב ראוי לשם "שמרן", והמתכונת האקדמית שהוא מביע בה את טענתו תוצג כשעטנז פסול בין כתיבה מדעית לבין מניעים אידיאולוגיים חשודים. ב'התגלות וסמכות' זומר מציג בגלוי וללא מורא השקפות תיאולוגיות ליברליות של פלורליזם בקיום החוק, אך אני משער שהוא יתרגז אם יכנו אותו "חוקר ליברלי" – כי תיוג כזה ירמוז שהוא לוקה בחד-צדדיות בהתייחסותו לראיות מחקריות, ושהאופן שהוא מבין בו ראיות אלו מושפע מהתיאולוגיה הליברלית שלו. אך אל לו לדאוג: במצב העניינים הקיים, ובניגוד מובהק להדבקה החד-צדדית של התגית שוללת-הלגיטימיות "שמרני", התגית "ליברל" אינה מודבקת אף פעם, קל וחומר לא בזלזול, אפילו לחוקר הדבק בצד אחד במחלוקת חוקרים כדי לקדם אג'נדה ליברלית גלויה כגון פלורליזם במערכת ההלכתית".

מראי מקומות לשלבי הדיון:

12:25 – האם לימוד המקרא באופן אקדמי יכול לתרום גם לגישה הדתית?

25:05 – (יהושע ברמן) – אם התורה אלוהית, מדוע יש בה כל כך הרבה חזרות?

37:15 (בנימין זומר) – אם התורה היא אנושית לפחות בחלקה, כיצד ניתן לייחס לה סמכות אלוהית?

43:30– (בנימין זומר) – מה משכנע אותך בהשערת התעודות? (יהושע ברמן) – מדוע אינך מקבל את השערת התעודות?

54:10– יהודים למדו את התורה מתוך התפיסה המסורתית במשך אלפי שנים. איך נוכל לשמור על נאמנות למסורת, וגם לשלב את גישות מחקריות?

המנחה, שמואל ברמן, מוציא לאור כתב עת במדעי היהדות, באוניב' קולומביה. מעוניין לראיין עוד אנשים מעניינים שיש להם מה לתרום לקונפליקט שבין חיי הדת והאקדמיה, להתעדכן באירועים הבאים, או להצעות, שלחו אליו מייל: iggrothaari@gmail.com

אלכס, יש לך מתחרה…

 

5 1 vote
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x