האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

מלחמות ישראל. האמנם אין נסים בדורינו? הרב צבי ענבל

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

3.5 2 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
64 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
אורן יעקובוב
אורן יעקובוב
2 months ago

רציתי לשאול כי הרי נכון שאפשר לראות הרבה "צירופי מקרים" ולחבר אותם לכדי נס, כפי שהרב הביא בסרט.
אבל כאשר אני קורא על ההיסטוריה עצמה של מלחמת יום כיפור או ששת הימים, אני רואה מידע יותר אופרטיבי.
אם אני מומחה צבאי שבודק יסודית: סד"כ, תמרונים וטקטיקה וישווה בין מלחמות שונות, "השפה שלי' עדיין תישאר בעגה הצבאית.
דהיינו
הגרמנים ניצחו את צרפת כי עשו תמרון דרך יער הארדנים
נפוליאון הפסיד כי לא התכונן לחורף הרוסי
צהל לא "כותש" את חמאס כי יש אוכלוסייה אזרחית,יש לחץ בינלאומי, יש חטופים, יש מנהור וכולי וכולי
אני מבין שיש דבר מטפיזי מעל -"לב מלכים ביד ה'"
אבל עדיין איך אפשר לגשר על הפער בין המטפיזי, "ה' ילחם לכם", לבין השפה המקצועית, צבאית שבסוף היא רואה הכל דרך הפורמליזם הצבאי.
תודה וסליחה על אריכות השאלה…

אהרן לוי
אהרן לוי
1 year ago

נשמח לקישור, כדי שנוכל לבקש מאתרוג לפתוח לנו

נוריאל
נוריאל
1 year ago

גם אני הגשתי פניי לאתרוג על שני הקישורים והסרטונים כעת פתוחים לצפייה.

גרשם
גרשם
1 year ago

מדוע חסמתם את תגובתי האחרונה?

יועד
יועד
1 year ago

הסרטון לא זמין לצפייה

עזרא
עזרא
4 years ago

לרגע לא קראתי למישהו לא לציית, רק שאלתי למה, כי אני באמת לא מבין, זה נראה לי כמו פספוס ענק ליהדות לוותר על ההודאה הזו, וזה גם לא נראה לי (הקטן) נכון מבחינה הלכתית, כמו שציינתי.
אשמח מאוד אם אקבל מענה, במידה ויש לכם.

גרשם
גרשם
1 year ago

איני מבין מניין לך הכלל הזה הנקוט בידך לפיו הולכים אחר רוב הפוסקים בכל עניין.
עזרא בזמנו שאל מדוע לא נקבע חג כמו חנוכה (או אלו שבמגילת תענית). גם היה ניתן לשאול מדוע לא ביטלו את את הצומות.
להשיב שכך נפסק ע״י רוב הפוסקים אינו מהווה תשובה לשאלה (גם לא צריך לפנות לת״ח כמו הרב לדעת את זה).

גרשם
גרשם
1 year ago

בע״ז מדובר במחלוקת בין שני פוסקים, והולכים אחר רוב חכמה ומנין. זה לא המקרה דידן.
יש מי שהציע לכונן חג?

גרשם
גרשם
1 year ago

קודם כל, זה לא פשוט למדוד את זה.
ואם הכלל הזה גורף אז אתה חייב לומר הלל ביום העצמאות למשל (מבחינה כמותית אין כמעט ספק שרוב הפוסקים פסקו ונהגו כך).
למעשה, כלל זה גם מבטל את החילוקים בין העדות. והרב משאש ומשפחתו יצטרכו להפסיק להדליק נרות ביו״ט.
ותתקן את התשובה שלך לגבי חשמל בשבת המשווה אותו לאש (כי הרי זאת דעת הרב קוק והרב שלוש, לא הרוב).
ותחליט מי יותר חכם ומי ראוי להיחשב כתלמיד שמסכים לדעת הרב…

גרשם
גרשם
1 year ago

אתה מבין, הרב, שבסופו של דבר אתה מחליט מי גדול ומי לא?
הבריסקר רב פוסק גדול? מצד שני, האם הרב שלוש או… הרב מלמד נחשבים כפוסקים או כתינוקות של רבן?
על פי מה אתה קובע?

גרשם
גרשם
1 year ago

לא בכדי הרב התעלמת מהרב קוק, הרב הרצוג, הרב ישראלי, הרב ליאור וכו׳ מצד אחד, הרבנים משאש הבן איש חי וכו׳ מצד שני.
וכמובן החזון איש הוא הפוסק הכי חשוב! (קונפליקט אינטרסים, פיתוי רגשי… זה נשמע כך)

ההבדל שהדתיים-לאומיים לומדים מן החרדים אבל לא ההפך (זאת הכללה, כמובן).

בנוגע להדלקת נרות חשמליות ביו״ט, לא מדובר במנהגים שונים…

התשובה היא שצריך להיות חרדי (׳ליטאי׳, בעדיפות) להיחשב כגדול (והיוצאים מן הכלל יהיו מיעוט ובטלה דעתם).

נ.ב: לעתים קרובות המחלוקת אינה בהלכה (כמו העלייה להר הבית לפי המחמירים) אלא אם מורין כן. גם בזה צריכים ללכת אחר הרוב? (אין דאורייתא, דרבנן, אין ספק…)

גרשם
גרשם
1 year ago

לא הבנתי שהבאת את הפוסקים רק בנוגע ליום העצמאות. תחליף אותם כאות נפשך עם הרב עוזיאל, הרב גורן, הרב אליהו ואכמ״ל.
לפי דבריך, הרב משאש אינו יודע את ההלכה?!
דיברתי עם פוסקים מסיעת המחמירים, אין מקום לחלוק מבחינה הלכתית טהורה (השיקולים הם אחרים). אשמח שתפנה אותי לפוסק שהתייחס לעניין ופסל עלייה כלשהי באופן מנומק הלכתית ואבדוק את העניין.

גרשם
גרשם
1 year ago

הרב מדבר על הברכה או על אמירת הלל סתמית?
מנהג אבותי לומר בברכה למשל על פי כל הפוסקים במחוזותיהם, מה הדין?
בנפרד, הייתי שמח שתשתף איתנו נימוקים. האם החשמונאים היו נקיים מה׳ ומישראל? האם היהודים שהשתתפו במשתה אחשוורש היו צדיקים?

גרשם
גרשם
1 year ago

הרלוונטיות ברורה, הרב. הנימוק (שלא הבאת, אגב!) יהיה כנראה שמדינת ישראל הוקמה ע״י רשעים, חילונים וכו׳. מן הראוי להתאבל ובדוואי לא להודות על הקמתה. אם אני טועה, תקן אותי.
המנהג נקבע בזמן שרוב הפוסקים (לדעתך) פסלו זאת.
מה עם חבישת כובע בשבת וכל הדברים בהם נהגו להקל על סמך דעות יחיד? המנהג נוצר בניגוד להכרעת רוב הפסקים, לשמר או לבטל?

גרשם
גרשם
1 year ago

1) מה עם פורים וחנוכה?
2)אתה מביא נימוק שני משום-מה (החזון איש לא מספיק?) וכאן אתה תופס אותי על הלשון. המנהגים יורשי המקימים, מה זה משנה? אם הדור יהיה דור של צדיקים (דבר שלעולם לא יתקיים אלא אם כן אוכפים את ההלכה בכח וגם כך לא ייקראו ׳צדיקים׳), נתחיל לומר הלל?
בפשטות סמכו על דעת רש״י לעניין אוהל. האחרונים מתרצים ולא ירדתי לסוף דעתם. משום כך, בחוגים מסויימים, נמנעים מלחבוש כובע. זה דווקא מצחיק שהחרדים מקילים בלי לשים לב…
ועשכיו שאנו כולנו בארץ, הספרדים (הנאמנים למנהגי אבותיהם והדתיים-לאומיים) בגדול ימשיכו לומר הלל והאשכנזים לא? על מה יש להתווכח, אם כך הדבר?

גרשם
גרשם
1 year ago

פורים וחנוכה – חגים שנוסדו בתקופות שלא היה ״כל עם ישראל שומר מצוות״ (בלשון המעטה). זה סותר לכאורה את שני הנימוקים.

גרשם
גרשם
1 year ago

מה הסיבה שאי אפשר לקבוע חג בימינו?
אתה מבקש מנהיגות של שומרי מצוות ועם של שומרי מצוות, דבר שלא היה ולא נברא (כולל תקופת פורים וחנוכה). אם תנאי זה מעכב, כיצד קבעו את החגים האלה?

גרשם
גרשם
1 year ago

ונתקלתי במקרה בפירוש ראב״ע על במדבר י:ט-י, ע״ש.

גרשם
גרשם
1 year ago

.לגבי קביעת חגים: https://ph.yhb.org.il/05-04-05/

גרשם
גרשם
1 year ago

כפי שכתבתי (שם באריכות; כאן בקצרה) בתגובה שנחסמה, החשמונאים התגלו במהרה כמתיוונים בעצמם.
מדינת ישראל היא הצלה.
דבריך על מדינת ישראל והיהדות שגויים.

גרשם
גרשם
1 year ago

איני רואה זלזול בדברי חכמים במה שכתבתי. מצד שני, אני רואה זלזול מצדך ברוב עם ישראל האומר הלל ביום זה ובציבורים שנוהגים כך (דתיים-לאומיים וספרדיים).
החשמואנים הלכו לתרבות רעה אפילו לפני תום המלחמות. והגמרא אינה מזכירה את העניין הזה בקשר לחנוכה בכלל. היה נס פך השמן, כאן היו לפיך ולפי הרב צבי ענבל נסים גדולים במלחמות ישראל.
וברי שהיה מרכיב לאומני במאבק עם המתיוונים.
מדינת ישראל אינה מצילה ״אנשים״ כמו כל מדינה. היא ערבה לקיום עם ישראל בכל מקום.
מדינת ישראל אינה רק מכבדת את המקומות הקדושים. היא מקיימת שם טקסים ציבוריים, היא מגנה (פחות או יותר) את המקומות הקדושים במקומות מסוכנים (חברון, שכם)…
זה לא מכשיר שום דבר, זה פשוט סותר את דבריך לעיל. מה עם הנישואין, הכשרות במקומות ציבוריים, איסור חמץ בפסח, היעדר תחב״צ בשבתות וכו׳??
החשמונאים גיירו בכפייה וכאן מגיירים בשפע ב׳נתיב׳, לא הבנתי איך זה קשור לדיון.
לצד ביקורת שיכולה להיות מוצדקת, צריך גם להודות על מה שיש. אחרת, זאת כפיות טובה ומדבר שקר תרחק.

גרשם
גרשם
1 year ago

כתבתי לגבי דבריך על מדינת ישראל שהם מבטאים כפיות טובה, לא בגלל הביקורת אלא בגלל השמטת הצדדים הטובים ואי-דיוקים בולטים. (אם אלו דברי גדולי הפוסקים, קודם כל ״המביא דבר בשם אומרו וכו׳״. שנית, אין הכי נמי, זה להציג צד אחד.)

… כלומר שאתה מזלזל ברוב עם ישראל והפוסקים שמנהיגים אותו. ואיזה פוסק ספרדי מדרגה א׳ מחה נגד אמירת ההלל? (לא בגלל שאתה חולק אלא בגלל שאתה טוען שהם אינם יודעים את ההלכה וצריכים לשמוע לפוסקים החרדיים האשכנזיים בכל עניין ונושא.)
ויוצא מכאן שהרב גורן היה זקן ממרא… (ועיין בספרו תורת המועדים) נא להסביר את עצמך.

נכון. צ״ל ״בתום המלחמות״.

הבנתי את עמדתך בנושא. מה לגבי תפילה לשלום המדינה? ומה לגבי החילונים, תינוקות שנשבו או מומרים (או כל מקרה לגופו)?

גרשם
גרשם
1 year ago

״ כאן ההקמה של המדינה היתה הכרזה שעם ישראל מנהל כאן את הארץ בלי שום קשר לדת, לבורא, ולסיבה שבשבילו ניתנה הארץ.״
״ מדינת ישראל היא מדינה, כמדינה היא גם מצילה אנשים, אבל האירוע של קום המדינה הוא אירוע של הקמת מלכות יהודית שמתכחשת למחוייבות של עם ישראל. זה שהיא מכבדת את המקומות הקדושים לכל הדתות, איסלם, דרוזים, דתיים, ואולי עוד דתות, זה נחמד, אבל לא קשור לבעיה המדוברת.״
וכבר הצבעתי על אי-דיוקים והשמטת התמונה הגדולה, עיין לעיל.

הסוגיה שאתה מדבר עליה סבוכה ומורכבת, כיודע לך. לציין מקום אחד בגמרא לא מספיק לבסס הלכה, מיוחד למעשה. איני מבין מדוע הרב מרבה במאמריו ציטוטים, נימוקים והשגות… ובהלכה הוא אינו רואה צורך לכך.
כדי שאוכל לענות לך, עליך להסביר באיזה מקרה בדיוק מדובר, הרי אי-אפשר כיום שיהיה אדם בלי רב לסמוך עליו.

יש קשר… ברוב הקהלות בלוב, בתוניסיה, באלג׳יריה ובמרוקו נהגו לומר הלל ללא ברכה. יחיד ורבים הלכה כרבים… גם בקהלה החלבית בניו-יורק (יש לי מסמך רשמי ; אינני יודע כרגע אם נהגו ככה אחיהם בארגנטינה ובמקסיקו
דעתו של הרב עובדיה ביביע אומר ידועה אך איננו יודעים כיצד נהג למעשה (הרי בכולל יחוה דעת אמרו תחנון, אף בחייו ; שאלתי אחד מניניו, גם הוא אינו יודע).
אגב, הרב מאזוז אומר תחנון כמו אביו לפניו. מובא באתר שלהם שהאיש מצליח שינה את דעתו לאחר שקרא עלונים מנטורי קרתא (!). צ״ב ואני מקווה שמידע זה שגוי. https://www.ykr.org.il/question/14616/ (1/04 2017)

התכוונתי לתפילה לשלום המלכות, לא לנוסח אתחלתא דגאולה המקובל בציבור. אשמח שתפנה אותי למקורות.

יש הרבה מקורות אחרים כגון שואל ומשיב מהדורת תניינא ח״ד סי׳ י, אורי וישעי סי׳ קכא, יד מרדכי סס״ט ועוד ועוד.
מה דעתך?

הניסים במלחמות ישראל היו ניסים ציבוריים. והרב עובדיה הביא ביביע אומר ח״ו סי׳ מא מהפוסקים שההלל על נס פך השמן.

גרשם
גרשם
1 year ago

א-ב-ג. בסדר. הלאה..
ד. הקהילות נהגו על פי הפוסקים אשר במדינותיהם ובמחוזותיהם.
ה. אומרים גם אומרים (מנסיון, בהרבה קהלות). ועיין משנה הלכות ח״ט סי׳ שפב, דברי יואל ח״א סי׳ ל.

גרשם
גרשם
1 year ago

לגבי הפוסקים שייצגו דעת יחיד, האבדו עשתונותיהם? או שנחכה לכך שהרוב בדור הבא אחריו ייטה לדעתם…
אשמח להבהרה. תודה מראש.

גרשם
גרשם
1 year ago

לגבי החשמל: בשבת הרב צודק, ביו״ט יש ולא קמעא

דניאל
דניאל
1 year ago
Reply to  גרשם

כמה רגשות נחיתות בתגובה אחת.

גרשם
גרשם
1 year ago
Reply to  דניאל

יישר כח על הודעות מטופשות כאלה. שתזכה לשתוק.

עזרא
עזרא
4 years ago

בבחינה מסוימת, העובדה שעם ישראל חזר לארץ ישראל אחרי אלפיים שנות גלות הוא נס גדול יותר מיציאת מצרים. כי הנס הזה מראה בברור איך שהשם מקיים את ההבטחה שהבטיח 'וְשָׁ֨ב יְקֹוָ֧ק אֱלֹהֶ֛יךָ אֶת־שְׁבוּתְךָ֖ וְרִחֲמֶ֑ךָ וְשָׁ֗ב וְקִבֶּצְךָ֙ מִכָּל־הָ֣עַמִּ֔ים אֲשֶׁ֧ר הֱפִֽיצְךָ֛ יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֶ֖יךָ שָֽׁמָּה: אִם־יִהְיֶ֥ה נִֽדַּחֲךָ֖ בִּקְצֵ֣ה הַשָּׁמָ֑יִם מִשָּׁ֗ם יְקַבֶּצְךָ֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ וּמִשָּׁ֖ם יִקָּחֶֽךָ: וֶהֱבִֽיאֲךָ֞ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֗יךָ אֶל־הָאָ֛רֶץ אֲשֶׁר־יָרְשׁ֥וּ אֲבֹתֶ֖יךָ וִֽירִשְׁתָּ֑הּ'. ועוד הבטחות רבות בסגנון הזה בספר דברים ובנ"ך. ולכן יש בנס הזה לא רק עדות על מציאות ה' והשגחתו, אלא גם עדות על אמיתות התורה ונצחיותה, על נצחיות עם ישראל, ועל ההשגחה של ה' על כל העולם – שהרי הנה הוא סובב את היהודים בכל העולם, שמר עליהם שם, ובבוא הזמן גם החזיר אותם.
לכן, על עצם שיבת ישראל לארצו – עוד לפני בנין בית המקדש ומלכות בית דוד, מה שאנו רואים כבר היום, ניבא ירמיה הנביא: 'לָכֵ֛ן הִנֵּֽה־יָמִ֥ים בָּאִ֖ים נְאֻם־יְקֹוָ֑ק וְלֹא־יֹ֤אמְרוּ עוֹד֙ חַי־יְקֹוָ֔ק אֲשֶׁ֧ר הֶעֱלָ֛ה אֶת־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל מֵאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם: כִּ֣י אִם־חַי־יְקֹוָ֗ק אֲשֶׁ֣ר הֶעֱלָה֩ וַאֲשֶׁ֨ר הֵבִ֜יא אֶת־זֶ֨רַע בֵּ֤ית יִשְׂרָאֵל֙ מֵאֶ֣רֶץ צָפ֔וֹנָה וּמִכֹּל֙ הָֽאֲרָצ֔וֹת אֲשֶׁ֥ר הִדַּחְתִּ֖ים שָׁ֑ם וְיָשְׁב֖וּ עַל־אַדְמָתָֽם:
את הנס הזה צריך לזעוק ! איך אפשר להתעלם מהעובדה שהתופעה המופלאה של שיבת ישראל לארצו מתוך עמים רבים בתקופה אחת מובטחת מראש בתורה, איך אפשר לראות את זה ולומר שאין תורה מן השמים, או שאין השגחה פרטית על עם ישראל? פשוט מדהים כמה בני אדם מוכנים לעוור את עצמם לדעת בשביל לפרוק מעליהם עול מלכות שמים.
אבל לכן אני תמה מאוד, למה אצל החרדים מתעלמים מכל הקטע הזה, למה אין שם שום ציון ליום העצמאות (שיקראו לזה איך שהם רוצים) או ליום ירושלים. מה עם מצות האמונה 'וְיָדַעְתָּ֣ הַיּ֗וֹם וַהֲשֵׁבֹתָ֘ אֶל־לְבָבֶךָ֒ כִּ֤י יְקֹוָק֙ ה֣וּא הָֽאֱלֹהִ֔ים בַּשָּׁמַ֣יִם מִמַּ֔עַל וְעַל־הָאָ֖רֶץ מִתָּ֑חַת אֵ֖ין עֽוֹד'? מה עם מצוות ההודיה? איך מקיימים אצלם את הפרק הזה (תהלים קז)
(א) הֹד֣וּ לַיקֹוָ֣ק כִּי־ט֑וֹב כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ:
(ב) יֹ֭אמְרוּ גְּאוּלֵ֣י יְקֹוָ֑ק אֲשֶׁ֥ר גְּ֝אָלָ֗ם מִיַּד־צָֽר:
(ג) וּֽמֵאֲרָצ֗וֹת קִ֫בְּצָ֥ם מִמִּזְרָ֥ח וּמִֽמַּעֲרָ֑ב מִצָּפ֥וֹן וּמִיָּֽם:
(ד) תָּע֣וּ בַ֭מִּדְבָּר בִּישִׁימ֣וֹן דָּ֑רֶךְ עִ֥יר מ֝וֹשָׁ֗ב לֹ֣א מָצָֽאוּ:
(ה) רְעֵבִ֥ים גַּם־צְמֵאִ֑ים נַ֝פְשָׁ֗ם בָּהֶ֥ם תִּתְעַטָּֽף:
(ו) וַיִּצְעֲק֣וּ אֶל־יְ֭קֹוָק בַּצַּ֣ר לָהֶ֑ם מִ֝מְּצֽוּקוֹתֵיהֶ֗ם יַצִּילֵֽם:
(ז) וַֽיַּדְרִיכֵם בְּדֶ֣רֶךְ יְשָׁרָ֑ה לָ֝לֶ֗כֶת אֶל־עִ֥יר מוֹשָֽׁב:
(ח) יוֹד֣וּ לַיקֹוָ֣ק חַסְדּ֑וֹ וְ֝נִפְלְאוֹתָ֗יו לִבְנֵ֥י אָדָֽם:
(ט) כִּי־הִ֭שְׂבִּיעַ נֶ֣פֶשׁ שֹׁקֵקָ֑ה וְנֶ֥פֶשׁ רְ֝עֵבָה מִלֵּא־טֽוֹב: ???

אלי
אלי
4 years ago
Reply to  עזרא

א.
בניסי יצי"מ הדברים היו למעלה מדרך הטבע כמכת דם או קריאת ים סוף וזה הנס בעוד פה הדברים היו בגדול במסגרת הטבע
אם גם בניסי יצי"מ זה היה טבעי כמו כאן לדעתי יצי"מ לא היתה מספיקה בשביל הוכחת האמונה
ב.
ואגב גם אם יש פה משהו מיוחד בזה שישראל עלו לארצם מבחינה טבעית הנבואות האלו יצרו את העליה כי הם יצרו בעם אוירה בת אלפי שנים של געגוע ורצון לארץ והם הבעירו לא פעם אוירה משיחית ביחס לארץ כמו בתקופת הגר"א ובעוד הרבה תקופות מה שגרם לתחילת העליה לארץ והדבר הכי טבעי שכשהסתיימה השואה היהודים ירצו לעלות לארץ לה אבותיהם חיכו אלפי שנים כך שהנבואות והפסוקים על עתידינו בארץ ישראל הם אלו שיצרו את העליה לארץ
ג. סתם מעניין שנס שאתה טוען שמוכיח על האמונה ועל השגחת ה' יותר מיצי"מ אלפי חרדים ובפרט חסידי סאטמר ונטורי קרתא רואים בו את החושך הכי גדול שיש ואת עומק הגלות מה שמלמד על המושג הוכחה איך הוא ניתן לפרשנויות וכמה א"א לסמוך על זה שאלו שהיו בדור הניסים פירשו אותם כהוכחה

Ben
Ben
1 year ago
Reply to  עזרא

למה אתה מתעלם מרישא דקרא והיה כי יבאו עליך כל הדברים האלה הברכה והקללה אשר נתתי לפניך והשבת אל לבבך בכל הגוים אשר הדיחך ה אלקיך שמה. ושבת עד ה אלקיך ושמעת בקלו ככל אשר אנכי מצוך היום אתה ובניך בכל לבבך ובכל נפשך. ושב ה אלקיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה אלקיך שמה
נראה לך שזה הי' המציאות כאן? לי לא נראה כן

Last edited 1 year ago by Ben
מישהו
מישהו
1 year ago
Reply to  עזרא

ר' עזרא, שפיל לרישיה דקרא. 'העובדה שעם ישראל חזר לארץ ישראל אחרי אלפיים שנות גלות' דווקא בעיצומו של תהליך החילון ונטישת הדת הגדול והנוראי ביותר מאז היתה ישראל לגוי, הוא הוכחה שהקב"ה לא מקיים את ההבטחה שהבטיח "וְהָיָה֩ כִֽי־יָבֹ֨אוּ עָלֶ֜יךָ כׇּל־הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֗לֶּה… וְשַׁבְתָּ֞ עַד־יְקוָ֤ק אֱלֹהֶ֙יךָ֙ וְשָׁמַעְתָּ֣ בְקֹל֔וֹ כְּכֹ֛ל אֲשֶׁר־אָנֹכִ֥י מְצַוְּךָ֖ הַיּ֑וֹם אַתָּ֣ה וּבָנֶ֔יךָ בְּכׇל־לְבָבְךָ֖ וּבְכׇל־נַפְשֶֽׁךָ" ורק אז "וְשָׁ֨ב יְקוָ֧ק אֱלֹהֶ֛יךָ אֶת־שְׁבוּתְךָ֖ וְרִחֲמֶ֑ךָ וְשָׁ֗ב וְקִבֶּצְךָ֙ מִכׇּל־הָ֣עַמִּ֔ים אֲשֶׁ֧ר הֱפִֽיצְךָ֛ יְקוָ֥ק אֱלֹהֶ֖יךָ שָֽׁמָּה".

שו"ר שכבר כתב כן ben בתגובתו למטה. ואתכם הסליחה על הכפילות.

Last edited 1 year ago by מישהו
מישהו
מישהו
1 year ago

לפו"ר לא מצאתי במאמר ההוא הסבר איפה בשירת האזינו מבוארת האפשרות האחרת של הגאולה

מישהו
מישהו
1 year ago

לגבי פרשת התשובה שטענת כאן מדכתיב בסיפיה דקרא ואתה תשוב וגו'. עי' בספורנו שביאר ש'תשוב' מלשון שובה ונחת (כמו שפירש הרד"ק עה"פ אם תשוב ישראל אלי תשוב), ומסתבר שזה פשט גמור ולא דרש ולכן זה ביחס לנתינת האלות על אויביך וגו' שבפסוק הקודם.
לגבי האזינו, קשה לדון במשמעותה של שירה. אבל יש קצת חוסר סימטריה בין הדברים המפורשים בפרשת ניצבים, בתוך כל הדברים הארוכים של התורה על התהליך שסביב התשובה ושיבת ציון ששם הדברים כתובים שחור ע"ג לבן ובאופן שאינו משתמע לשני פנים, ובין הדברים העמומים בשירת האזינו, שלא מדברים על קיבוץ גלויות אלא על נקמה בגויים.

Last edited 1 year ago by מישהו
מתעניין
מתעניין
4 years ago

האם תוכל בבקשה להפנות אותי לנס שאין עליו עוררין?
שניתן להגיד עליו בוודאות שהוא נס ולא יד המקרה וחריגת הסטטיסטיקה המקרית?

64
0
Would love your thoughts, please comment.x