האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

הפיזיקאי שקרא למטריאליסטים לקצת ענווה

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

יהודה צורף, הוא מהנדס ופיזיקאי, בוגר הטכניון ואוניב' אוקספורד, כיום עוסק בפיזיקה תיאורטית. באחד ממאמריו הוא קורא לציבור הרחב למעט ענוה:

הייעוד היהודי בין מטפיזיקה למדע 

 

החברה החילונית נוהגת להתייחס בחשדנות ובזלזול כלפי המושג המטפיזי "עם סגולה" ונגזרותיו המתבטאות במונחים של ייעוד יהודי, עם בחירה וייחודו של הגורל היהודי. אלא שההיסטוריה המדעית מלמדת כי לא רק הפילוסופים אלא גם המדענים נדרשים ליתרונות האינטלקטואליים הגלומים במטפיזיקה, שהיא ברירת המחדל האנושית להתמודדות עם תעלומות קיומיות הסותרות את הניסיון החושי והשכלי או נסתרות ממנו.

התיאולוגיה היהודית מצידה מקשה על תהליך השתרשותה של תובנת הסגולה היהודית בתודעת הציבור, בכך שהיא נמנעת מחקירה מעמיקה בסוגיה המכוננת המוגדרת כערך מקודש שבחינתו הביקורתית היא כפירה בעיקר. יתרה מזאת, זרמים תיאולוגיים מסוימים פוגעים קשות בפוטנציאל קבלתה של הסגולה היהודית, בכך שהם מקנים לה פירוש מתנשא, גזעני וקסנופובי של עליונות יהודית על פני עמי העולם, עד כדי חזון אפוקליפטי של גויים מלאי כמיהה לשמש כעבדי היהודים.

כל בעל ידע בסיסי בתורת הקוואנטים יכול להתפעם מהניסוחים המדעיים הבלתי נתפשים של עקרונות העולם המיקרוסקופי. למשל, חלקיק אלמנטרי נמצא בו-זמנית במספר מצבים עד אשר הוא נמדד. מטפיזיקה של ממש.

הניסוח המטפיזי משקף את הקושי האנושי לתפוש את המציאות המיקרוסקופית המנוגדת לניסיון החושי והשכלי של האדם. לא רק העולם המיקרוסקופי טומן בחובו הפתעות מטפיזיות למין האנושי. שכן, המדע גדוש תעלומות נשגבות מבינת אנוש, שבאות לידי ביטוי בתורת היחסות הפרטית והכללית, בגילויי האסטרופיזיקה, האנרגיה האפלה, ועצם הבנת משמעותם של החומר, האנרגיה, הכוחות הבסיסיים וחוקי השימור.

ההיסטוריה מלמדת כי מדענים שהעמיקו דיים בחקר צפונותיו של היקום, הגיעו לתובנות מטפיזיות. שכן, הרציונל המכניסטי, שגורס כי היקום הוא ישות ספונטנית הנוצרת ומתקיימת מעצמה, נוסך בשכל הישר תחושה בלתי רציונלית צורמת. תזת היקום הספונטני, למרות שהיא תואמת לכאורה את הניסיון החושי המצטבר, מושרשת בלית ברירה ברובד מטפיזי. שהרי, למרות ההסתגלות החושית לתהליכים ספונטניים המתרחשים במציאות, מתקשה המוח האנושי לעכל את תעלומת היקום שנברא מעצמו. לכן, אין לו מוצא אחר אלא להיאחז במפלט המטפיזיקה על מנת לפרש לעצמו את הסוריאליזם הגלום בהתהוותה הספונטנית של המציאות החומרית.

כך שרק נבערות נבובה היא זו המכתיבה יחס של לעג כלפי תובנות מטפיזיות הנרכשות בהתבוננות שכלית מדעית. תורת היחסות הכללית של אינשטיין נתפשה בתחילה כתכלית הספקולציה המטפיזית עד שהוכחה בניסוי. אם כי עדיין יש כאלה החולקים עליה, ועדיין לא נאמרה המילה המסכמת בנושא היחסות.

מכאן שההיסטוריה המדעית ממחישה כי המציאות הגשמית טומנת בחובה סודות בלתי נדלים, המתגלים לאנושות באופן זה או אחר. ישנם מדענים הגורסים שחוקי הפיזיקה עצמם משתנים עם הזמן. יש לקחת בחשבון שאין שום היגיון בחוקי הפיזיקה פרט לכך שהם כפויים עלינו כעובדה קיומית.

תורות הכאוס מנסות להתמודד עם מערכות מורכבות שלא ניתן לפענחם באמצעות הידע הבסיסי של חוקי הפיזיקה. כיום מתפתחת ההכרה ההוליסטית בכך שהשלם הוא יותר מאשר סכום חלקיו. דהיינו, שיש ערך מוסף למורכבות. כך שסביר להניח כי חוקי הפיזיקה טומנים בחובם מאפיינים סמויים שאינם נגלים אלא בתנאים מסוימים.

המציאות האנושית נכללת בקטגוריית המערכות המורכבות ביותר, שלגביהן ישים כלל ההתגלות של מאפיינים סמויים תוך כדי התהוותם של תנאים מתאימים. הרמב"ם טען בחוכמה כי הכל מתנהל בדרך הטבע, כולל הניסים. התפישה המושכלת של תופעת הניסים מתייחסת לאלוהות כגלומה בחוקי הטבע. כך שהמהות האלוהית משתקפת מתוך התגלותן של אותן תכונות סמויות המוכמנות בחוקי הפיזיקה. המדע ממחיש שוב ושוב שהאנושות מוגבלת מתוקף טבעה רק לידע חלקי של המציאות הפיזית. דיוויד בוהם, אחד מגדולי הפיזיקה הקוונטית, גרס שהמציאות מורכבת מאינספור רבדים נסתרים הנחשפים לאנושות במהלך התפתחותה הרוחנית.

גילוי תופעות העולם המיקרוסקופי ריסנו את היוהרה האנושית, שנבעה מתוך רושם מוטעה כי המדע בתחילת המאה העשרים פתר את כל חידות היקום, פרט לכמה פרטים זניחים (שמהם אגב צמחו התורות המרכזיות של הפיזיקה המודרנית). באותה מידה, כל זלזול בתובנת הייעוד היהודי, הנובעת מתוך התבוננות מדעית במעבדת ההיסטוריה האנושית, מעיד על אותה יוהרה אנושית הצומחת מתוך ואקום רוחני של נבערות זחוחה.

התזות התיאולוגיות הנגועות בגזענות והתנשאות כלפי הגויים, צומחות מן המקום הנמוך ביותר בתודעה האנושית, וכל יהודי ראוי לשמו חייב להתנער מהן. עלינו להתבונן בהערצה אל הישגיהם של עמי העולם, שאנחנו עצמנו נהנים מהם, והם מהווים ביטוי נאמן לרוחניות האלוהית. הגישור הרוחני שלנו בעולם משתמע מתוך גורלנו ההיסטורי, וכל משכיל המתבונן בעולם ללא ההטיות ודעות קדומות, יבחין בסגולה הרוחנית המשתמעת מתוך נפתולי הגורל היהודי. אשר על כן, על הייעוד היהודי להתממש מתוך אהבה לכל אדם באשר הוא אדם ומתוך הבנה של גודל האחריות הנובעת מתוקף שליחותנו הרוחנית.

קרא עוד על הצורך בענוה אינטלקטואלית.

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
דן
דן
5 years ago

https://www.faz.co.il/author_judahtzoref

למד הנדסה, עבד כפיזיקאי ומהנדס, ו"כיום עוסק במחקר עצמאי בפיזיקה תיאורטית."

עיינו ברשימת מאמריו ותתרשמו מהאיש.

נדב
נדב
5 years ago

המאמר האחרון של ה״פיזיקאי״ הזה בעיתונות המקצועית הוא מ 1992

3
0
Would love your thoughts, please comment.x