האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

הקורונה תוקף: 'מוכיח' את האבולוציה

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

אינטלקטואלים חסיני טיעונים, מנצלים את שיעמום הבידוד כדי לטוות 'הוכחות לאבולוציה' בסגנון 'תצדיעו ותסתמו', הנה אחד מהם: שי פלישון, כותב כך:

וירוס הקורונה הנוכחי (SARS-CoV-2) לא סתם עבר לבני אדם מחיה. זה לא שהוא היה באזור, נכנס לאיזה אדם והחליט להישאר.
היה שם איזה תהליך.

הרי מדובר בוירוס (ועוד וירוס מבוסס RNA) משמע שרמת השינויים הרנדומליים בחומר הגנטי שלו היא גבוהה בטירוף. אז הוא כל הזמן עובר שינויים כאלו. אבל יצא בדיוק שהוירוס הזה מבעל חיים הגיע לאדם ובול יצא שיש לו את השינוי הגנטי שגורם לו את היכולת לתקוף בני אדם (סביבה חדשה לחלוטין מבחינתו).
ומאז הוא משגשג בתוך בני אדם. כאשר כל הזמן בתוך בני האדם שורדים הוירוסים שיש להם את השינוי הגנטי הזה שמאפשר להם לתקוף בני אדם. כבר לא נשארים וירוסים כמעט ללא השינוי הגנטי הזה.
פעם בכמה זמן, אדם שבתוכו משגשג הוירוס, מתעטש וחלקיקי וירוס מתוך המיקס שיש בתוכו (כאמור הוירוס משתנה כל הזמן מבחינה גנטית ובתוך כל חולה יש מיקס של וירוסים עם שינויים גנטיים שונים) ואז הם נקלטים באדם אחר. והיות וכמות הוירוסים שעוברת בין אדם לאדם היא קטנה בהרבה מכמות הוירוסים שבתוך הגוף החולה, אז עובר רק מדגם קטן של אוכלוסיית הוירוסים שקיימת בתוך החולה, מה שמעלה את הסיכוי שהמדגם שעובר בהתעטשות לא מייצג סטטיסטית את כלל השינויים באוכלוסיית הוירוסים בתוך החולה. לכן גם אם בתוך אדם אחד נוצר שינוי שמביא ליתרון כלשהו לוירוס, לא בטוח שהשינוי הזה יעבור.

בואו נעבור על הכוחות מאחורי ההסבר שנתתי כאן :
1.
שינוי גנטי רנדומלי בוירוס – מוטציה.
2.
שגשוג של וירוסים בתוך החולה בהם יש שינוי גנטי בעל יתרון – סלקציה.
3.
מעבר של אוכלוסייה לא מייצגת של וירוסים מאדם לאדם – סחף גנטי.

אלו שלושת הכוחות שנמצאים בלב האבולוציה. וירוס הקורונה עבר אבולוציה (יש מצב שהוא עוד ימשיך לעבור אבולוציה, מבטיח פוסט גם על זה).

אז תפנימו.
לוירוס הקורונה לא אכפת אם אתם לא מאמינים באבולוציה.
ככה זה בטבע הסובב אותנו, לא משנה כמה בני אדם מאמינים בדבר מסוים, בסוף יש עובדות בטבע והן מכריעות. זה לא משנה שאתם לא מאמינים שההתחממות הגלובלית קיימת ושהיא ממקור של פעילות אנושית, זה לא משנה שאתם לא מאמינים שהנדסה גנטית היא דרך בטוחה ליצירה של מזון לעולם, בדיוק כמו שזה לא משנה שאתם לא מאמינים שיש והייתה אבולוציה. אלו עובדות.

ועוד משהו חשוב- עוד מספר חודשים רב יגיע לעולם חיסון לוירוס הקורונה הנוכחי. אני יודע, אתם כבר מחכים. נצלו את הזמן עד אז להסביר לכל מי שלא מאמין בחיסונים שלפוליו, לחצבת, לרוטה וגם לוירוס הקורונה הנוכחי, ממש לא אכפת אם הם לא מאמינים בחיסונים.
מדע לא מבוסס על אמונה, הוא מבוסס על עובדות. אם נפסיק לערבב בין שני אלו יהיה לנו עולם בטוח ומתקדם בהרבה.

לא צריך להיות גאון כדי לזהות שמדובר בהטפה פודמנטליסטית מעגלית, ולא ב'הוכחה', אבל כדי להעשיר את הידע, נביא כאן את מאמרו של הרב אליעזר אייזיקוביץ בנושא:

האם נגיף הקורונה מוכיח את האבולוציה? לא

וירוס הוא כמו האקר, חוטף מטוסים ושודד מזוין גם יחד. אבל דבר אחד הוא לא: מהנדס

 

מחלת נגיף הקורונה (COVID-19) היא מחלה זוּאוֹנוֹטִית, כלומר מחלה חדשה הנגרמת על ידי נגיף שהיה קיים עד כה בבעל חיים ועתה רכש את היכולת להדביק בני אדם. בעשרים השנים האחרונות היו עוד שני נגיפים ממשפחת הקורונה, מר"ס וסאר"ס, שאף הם דילגו מבעלי חיים לבני אדם. גם נגיף השפעת על זניו המרובים מקורו בבעלי חיים.

התפתחותו של נגיף הקורונה מדגימה כמה מעקרונות היסוד של האבולוציה ובהן מוּטציה וברירה טבעית. מוטציה שהתרחשה בוִיריוֹן (וירוס בודד) כלשהו העניקה לו את היכולת להדביק בני אדם. יכולת זו לא העניקה לו יתרון הישרדותי כל עוד שהה הנגיף בסביבתו המקורית. יתכן אפילו שמוטציה זו הופיעה פעמים רבות באוכלוסיית בעלי החיים אך נעלמה שוב ושוב מכיוון שלא העניקה לבעליה יתרון מובהק. אולם ברגע בו חדר הנגיף לסביבה אנושית העניקה לו המוטציה יתרון אדיר. מעתה נפתחה בפניו נישה אקולוגית חדשה והוא החל להתפשט בקצב מהיר בקרב בני אדם.

האם יכולתו של נגיף הקורונה להתפתח ולדלג מבעלי חיים לבני אדם מוכיחה את תאוריית האבולוציה? האם העובדה שהנגיף רכש יכולת חדשה שלא הייתה לו קודם לכן מעידה כי בהינתן מספיק זמן הוא עשוי להמשיך ולהתפתח – אולי עד שיהפוך בעצמו לאדם?…

התשובה לכך שלילית.

כדי להבין מדוע עלינו ללמוד משהו על וירוסים וגם על ההבדל שבין מיקרואבולוציה למקרואבולוציה.

חוטף בפעולה

נגיף הוא חלקיק מְדבּק פשוט ביותר. הוא עשוי מפתיל קצר של חומר גנטי (העשוי רנ"א או דנ"א), הנתון בתוך קופסִית העשויה חלבונים ומעט ליפידים (חלקיקים שומניים). אין בנגיף איברים פנימיים והוא לא מקיים שום פעילות מטבולית (חילוף חומרים) עצמאית. כשלעצמו הוא אינו חי ואינו מסוגל להתרבות ואף לא לשרוד לאורך זמן מחוץ לסביבה אורגנית. די בשפשוף הידיים במעט סבון למשך עשרים שניות כדי להרוס אותו. גם בלי זה הוא לא יחזיק מעמד על משטחים חשופים למשך יותר מימים ספורים.

כדי להתקיים חייב הנגיף לחדור לתוך תא חי ולהשתלט על המנגנונים הפנימיים שלו. לעיתים הוא משלב את עצמו לתוך החומר הגנטי הרגיל של התא, ואז כשהתא משכפל את עצמו הוא משכפל מבלי משים גם את הנגיף שהשתחל לתוכו. במקרים אחרים הנגיף משתלט ישירות על הריבּוֹזוֹמים שבתוך התא – מדפסות תלת-ממדיות זעירות שבאמצעותן התא מדפיס את החלקים הנחוצים לו. כמו חוטף שמשתלט על מטוס הנגיף מאלץ את הריבוזומים לייצר עותקים של עצמו. בשלב מסוים הנגיף מאלץ את הריבוזום לייצר אנזים המפרק את דפנות התא. הוירוסים מתפרצים החוצה ועתה הם חופשיים להדביק תאים נוספים.

אולם כדי שכל זה יקרה הוירוס חייב לחדור תחילה לתוך התא.

המשימה אינה פשוטה שכן כמו תא הטייס המוגן בדלת הרמטית הנפתחת רק באמצעות קוד סודי, גם התא פותח את שעריו רק בפני רשימת מוזמנים מוגבלת המכירים את הקודים הסודיים שלו. על הקופסית החיצונים של הנגיף מותקנים זיזים, אלה הם חלבונים באמצעותם הנגיף מתחבר לקולטנים המותקנים בדופן החיצונית של התא החי. הקולטן התאי מזהה את הנגיף לפי החלבונים שלו כאילו הוא מופיע ברשימת המוזמנים ומאפשר לו להיכנס פנימה. הזיזים הם כמו מפתח גנבים שאתו יכול הנגיף לפרוץ לתוך התא.

כדי לפרוץ לתוך תא אנושי נגיף כדוגמת הקורונה לא צריך אפוא להמציא מכשיר חדש או לפתח מנגנון מהפכני. יש לו כבר את כל הציוד הנדרש. כל מה שהוא זקוק לו הוא הקוד הספציפי המתאים לתא אנושי. המשימה הזאת אינה מאוד קשה משום שככלות הכל לנגיף כבר יש את הקוד לפריצת תאים של בעלי חיים, ותאים אנושיים אינם מאוד שונים מתאים של בעלי חיים. כל מה שהוא צריך זה שינוי קל בצורת מפתח הגנבים וכאן נכנס לתמונה המוטציה.

מפתח הגנבים

מוטציה הוא כל שינוי שחל בגנום, לא מחמת תורשה מהורה.

גורמים שונים יכולים לחולל מוטציה. למשל, בכל פעם שתא חי משכפל את הגנום שלו מתרחשות טעויות העתקה. הטעויות הללו עלולות להיות הרסניות ואף קטלניות עבור התא, ממש כשם ששורת קוד פגומה תשבית את התוכנה או הכפלת כמות המלח במתכון תוביל לעוגה שאינה ראויה למאכל.  למרבה המזל יש לתא מנגנוני הגהה המתקנים את הטעויות או משמידות במקרה הצורך את העותק הפגום. לנגיפים לעומת זאת אין מערכת הגהה. גם מערכת ההגהה של התא עליו השתלט הנגיף אינה מסוגלת לבדוק את העותקים הפיראטיים הנגיפיים שהנגיף מאלץ אותו לייצר. זו אחת הסיבות לכך שקצב המוטציות בנגיפים גבוה מאוד.

אפשר לדמות את הנגיף המבקש לפרוץ לתא אנושי להאקר המבקש לפרוץ לחשבון בנק ומחפש את הקוד הדיגיטלי הסודי שלו.  יש להאקר חלק מהקוד הנכון אבל כמה מהמספרים עדיין חסרים לו. ההאקר יכול לבנות מחולל מספרים אקראי שינסה על הצופן מיליארדי צירופי מספרים שונים. אם יש להאקר מספיק זמן ומספיק הזדמנויות לבדוק את הצירופים שהוא מחולל – הרי שבמוקדם או במאוחר הוא יצליח.

בדומה לכך הנגיף כבר מצויד במערכת לפריצת תאים. הוא מצויד בחלבונים הפותחים בפניו תאים של בעלי חיים. הוא רק זקוק לחלבון מעט שונה כדי שגם התא האנושי יפתח בפניו. לנגיף יש את כל הזמן שבעולם. בכל בעל חיים נגוע מסתובבת אוכלוסייה אדירה של מיליארדי נגיפים שלכל אחד מהם יש קצב מוטציות גבוה במיוחד. השילוב הזה – אוכלוסיה ענקית וקצב מוטציות מהיר – הופך את הנגיף ל"מעצמת מוטציות" שאין כמוה. שום דבר בעולם החי לא משתווה לכושר המוטציה של נגיפים.

השינוי שהנגיף זקוק לו כדי לפרוץ לתוך תא אנושי היא מזערי. כזכור "מפתח הגנבים" של הנגיף הוא חלבון מסוים. חלבון עשוי מצירוף מוגדר של יחידות קטנות הקרויות חומצות אמינו. קודון הוא סדרה של שלוש "אותיות" בגנום של הנגיף המקודד חומצת אמינו מסוימת. די בכך שמוטציה תשבש אפילו אות אחת בגנום כדי שיתקבל קודון שונה. קודון שונה יוביל לבחירת חומצת אמינו שונה מה שיוביל לבניית חלבון מעט שונה.

כל זה מוליך למסקנה די קודרת: בהינתן קרבה מספקת בין בני אדם לאוכלוסיית בעלי חיים שהנגיף מצוי בתוכם זה רק ענין של זמן לפני שאחד הנגיפים יגלה לגמרי באקראי את המפתח שיעניק לו גישה לתא אנושי. וברגע שזה קורה הפנדמיה עלולה לעמוד בפתח.

שודד, לא מהנדס

שינוים קלים בגנים של בעלי חיים הם תופעה המתרחשת תדיר לנגד עינינו. פרפרים המשנים את צבעיהם, ציפורים שצורת המקור שלהם משתנה בהתאם לאילוצי המחיה שלהם, צמחים שמקטינים או מגבירים את צריכת המים שלהם, וגם נגיפים שבאמצעות שינוי גנטי פעוט מצליחים לפרוץ לתאים חדשים – כל אלה כלולים בתופעה הקרויה מיקרואבולוציה.

איש אינו מטיל ספק בכך שמיקרואבולוציה מתרחשת. אולם מקרואבולוציה זה כבר סיפור אחר. מקרואבולוציה מתייחסת להופעת מערכות ביולוגיות מורכבות כמו הופעתן של מכונות מולקולריות חדשות, איברים חדשים, או אורגניזמים המסוגלים לבצע פונקציות חדשות לחלוטין.

לו היה הנגיף מסוגל לבצע מקרואבולוציה היו נפתחות בפניו אפשרות גדולות לאין שיעור. דמיינו מצב שבו נגיף רוכש את היכולת לבנות ריבוזום – אותה מדפסת תלת-ממדית לבניית חלקים על פי מידע גנטי. במקרה כזה הוא היה משתחרר מהתלות הטפילית שלו בתאים של אורגניזמים אחרים ויוצא לדרך חדשה ומשוחררת. הוא לא היה מוגבל עוד לקיום מוגבל בתוך אורגניזמים אחרים אלא מתקיים באינספור נישות אקולוגיות אחרות. הוא גם היה זוכה לעמידות בפני תרופות אנטי-ויראליות המשתקות את הריבוזומים בתא החי ובכך מונעות מהנגיף שהשתלט עליו להתרבות.

או דמיינו את הנגיף מפתח מיטוֹכוֹנדרִיה. במקרה כזה הוא היה פטור מלהזדקק למקורות אנרגיה של תאי בעלי החיים עליהם הוא משתלט ויוצא לדרך עצמאית. אין ספק שחידוש אבולוציוני כזה היה מעניק יתרון עצום לנגיף שהיה מפתח אותו. ואם הוא היה מפתח כלוֹרוֹפּלַסט הוא היה מסוגל ליצר אנרגיה ישירות מהשמש. דמיינו את האופקים שהיו נפתחים בפני נגיף סולארי שכזה! מה שהכי חשוב: תומכי המקרואבולוציה היו זוכים לדוגמא נהדרת המפגינה את יכולת החדשנות של האבולוציה.

אלא שלרוע המזל כל זה אינו קורה.

כדי לבנות ריבוזום, מיטוכונדריה או כלורופלסט לא די במוטציה נקודתית קטנה המשנה מערכת קיימת. יש צורך בבניית מערכת חדשה שהוראות הבניה שלה מורכבת מרבבות קודונים מסונכרנים. אפילו עבור "מעצמת מוטציות" כמו נגיף זו דרישת סף מוגזמת.

עם פטיש אפשר לפרוץ דלת תקועה – אבל אי אפשר לבנות מטוס בואינג 747.

נגיפים יכולים לשחק עם מפתח הגנבים שלהם ומפעם לפעם לפרוץ לסוגי תאים חדשים, אבל זה רק משום שהשינויים הגנטיים הנדרשים לכך הם מינוריים. במונחים קרימינליים נגיף הוא כמו גנב קטן שיודע לפרוץ לדירות של סבתות קשישות, אבל אם תטיל עליו לשדוד את הבנק הלאומי של ספרד הוא ירים ידיים. זה פשוט גדול עליו. אפילו לשיר 'בלה צ'או' הוא לא מסוגל…

נגיפים הם דוגמא מצוינת למיקרואבולוציה בפעולה. אבל בשביל מקרואבולוציה צריך משהו אחר לגמרי. בעוד כמה חודשים, כאשר בסייעתא דשמיא יצליחו חוקרים לפתח תרופה שתשתק את נגיף הקורונה, הדבר יקרה לא בזכות תהליך אקראי של מקרואבולוציה עיוורת אלא בגלל תכנון תבוני של חוקרים אנושיים. כי יש מקור אחד לבניית מערכות מולקולריות חדשות מתוחכמות וזו תבונה.

וירוס הוא כמו האקר, חוטף מטוסים ושודד מזוין גם יחד. אבל דבר אחד הוא לא: מהנדס.

 

5 1 vote
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
30 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
מני
מני
2 years ago

נגיף הקורונה עובר מוטציות אקראיות ומוריש אותן? זה נקרא "אבולוציה"
האם המוטציות ששורדות הן אלה שמתאימות? זה נקרא ברירה טבעית.
האם נגיף הקורונה מדגים (ולא מוכיח, כי אין הוכחות במדע. זה נקרא "לוגיקה", מאפיין של חשיבה רציונלית שאיכשהו נעדר באתר שנקרא "רציו", כמה תמוה) אבולוציה באמצעות ברירה טבעית? חד-משמעית כן.

האם הוא הולך להתפתח לבן אדם? ובכן, זאת שאלה מרתקת מאוד, עם אפס קשר לתיאוריית האבולוציה, שבשום מקום לא אומרת שנגיף *אמור* להתפתח לבן אדם.
המשיכו לעסוק באנשי קש, ולהטעות אנשים אומללים. חוקרי האבולוציה ימשיכו לעסוק בתורת האבולוציה, כפי שעשו עד היום.
אין חדש תחת השמש

אריאל אברג'יל
אריאל אברג'יל
4 years ago

הקורונה תוקף: מוכיח שאין גבול לטיפשות של המנהיגות החרדית. כמו בשואה, כך גם עכשיו, משיאים עצות אחיתופל לצאן מרעיתם. ירושלים ובני ברק בראש רשימת ההדבקה… העיקר להשאיר את תלמודי התורה ובתי הכנסת פתוחים, כי ידוע שתהילים כנגד טילים ותפילין כנגד וירוסין.

אריאל אברג'יל
אריאל אברג'יל
4 years ago

מה קרה לצוות האתר שהתחיל לצנזר/להוריד תגובות? היו תגובות נוספות בשירשור.

דוד
דוד
4 years ago

אחד הדברים הגדולים והיפים בתנך שאין מריחות כשגדולים טעו או הטעו אותם ,אבל כניראה היום אפילו חרדים מאוד פתוחים וביקורתיים לא מסוגלים ללכת בדרך הזאת?חבל כי ראיתי כאן בתגובות בהחלט התיחסות גם לענינים חרדים פנימיים מן הסתם כי היו תשובות טובות ועכשיו קצת קשה להשיב ?אולי עדיף להגיד "חבל אבל הנושא כרגע מאוד עדין ואני מעדיף לא להשיב כי זה לא הזמן כשיש צער גדול בקהילה או זה רגיש מדי כאדם שחי בקהילה החרדית ונתון לביקורת"המאשר למרוח ….אני אישית גם חושב שכשהציבור החרדי טועה או לא מתנהג כמו שצריך עדיף להגיד זאת בדרך ארץ וכבוד ועדינות ,מאשר להתחמק כי אם לא זה מוריד מאוד אמינות על דברים אחרים

איש פלוני
איש פלוני
4 years ago

הקורונה תוקף: מוכיח שאין גבול לטיפשות הליברלים משיאם עצות אחיתופל לצאן מרעיתם העיקר לשמור על הדמוקרטיה.
https://www.kikar.co.il/351680.html

אריאל אברג'יל
אריאל אברג'יל
4 years ago

איש פלוני, אני לא צריך להקשיב לעצות של ליברל טיפש, בניגוד אליך שמחוייב להקשיב לרבנים גם אם הם טיפשים. כמו שאמרו חכמיכם ז"ל "אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין". כמובן שזכותך להמשיך להיות רובוט… (את זה אומר הליברל שבי)

נוריאל
נוריאל
4 years ago

בס"ד
כן כתב רש"י (דברים פרק יז פסוק יא) והוא ע"פ הספרי(דברים פיסקא קנד).

אבל כתב תלמידו המובהק ריב"א תמה על זה וז"ל: תימא, וכי שומעין לחכם שאומר על טמא טהור ועל אסור מותר? אלא על כרחך פתרונו על גזרות חכמים ותקנותם".

ובירושלמי כתוב שאין להקשיב לחכמים כשאומרים להיפך על ימין ושמאל(הוריות פרק א) שכתוב שם כך:"תני: יכול אם יאמרו לך על ימין שהיא שמאל ועל שמאל שהיא ימין תשמע להם? תלמוד לומר: ללכת ימין ושמאל – שיאמרו לך על ימין שהוא ימין ועל שמאל שהיא שמאל." וזה מתיישב עם תמיהת ריב"א.

והרמב"ן כתב וז"ל : "וענינו, אפילו תחשוב בלבך שהם טועים, והדבר פשוט בעיניך כאשר אתה יודע בין ימינך לשמאלך, תעשה כמצותם."

ולפי דבריו זה פונה לאדם פשוט שלא בר הכי והוא סומך על החכמים ממנו(ולא על טפשים כדבריך) בדומה לימינו שמקשיבים לרופאים בדברים מסובכים כי אנחנו לא מבינים וגם אם נראה לא מובן.

ובהוריות כתוב: הורו בית דין לעבור על אחת מכל מצוות האמורות בתורה … וידע אחד מהם שטעו או תלמיד והוא ראוי להוראה והלך ועשה על פיהם … הרי זה חייב.

הרי שאם הוא בעצמו ראוי להוראה אין לו להקשיב להם וזה מתיישב עם הרמב"ן שכתב שזה רק נראה בעיניך שהם מורים להיפך כי הכוונה לאדם שלא בקיא בהלכה.

ובכל אופן נראה מהם שהמדובר הוא על ענייני הלכה ולא ממש על ימין ושמאל וכנראה זו לשון גוזמא.

נוריאל
נוריאל
4 years ago

כשכתבתי שנראה שזה הכוונה לעניין הלכתי התכוונתי גם על מה שכתוב בתורה שמאל וימין ולא רק על הדרשה של הספרי שגם על ההיפך אבל התייחסתי למה שנכתב בספרי בצורה כזו שנראה כאילו על ימין ושמאל ממש ושזה לשון גוזמא אבל הערתך במקום קראתי את דברי ונראה ממני כמו שבאת לשלול.

ז"ל הספרי:""על פי התורה אשר יורוך" – על דברי תורה חייבים מיתה ואין חייבים מיתה על דברי סופרים. "ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה" – מצות עשה. "לא תסור מן התורה אשר יגידו לך" – מצות לא תעשה. "ימין ושמאל" – אפילו מראים בעיניך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין – שמע להם.

בהתחלה הספרי דורש את אשר יורוך על דברי תורה ואחר כך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה על מצות עשה.
ואחר כך לא תסור על לא תעשה.

ואחר כך נכתב בלשון שנראה ממש כאילו מורה על המציאות ולא הלכה כי כתוב אפילו "מראים בעינך".

אבל נראה שזה נכתב בלשון גוזמא לפי המפרשים והוא לכאורה מוכרח כי התחיל בדברי תורה ומצות עשה ולא תעשה ונראה שאחר כך שייך לדבר בדפרי סופרים כמו שכתב ריב"א.

ועכ"פ בירושלמי מפורש שלהקשיב להם רק כשאומרים על ימין ימין ועל שמאל שמאל. וכמו שנראה פשט הפסוק.

אריאל אברג'יל
אריאל אברג'יל
4 years ago

האם מסירות הנפש לתורה נהפכת לרצח עם? כתבה מאת אסתי שושן בעיתון הארץ.

מוגש כשירות לקוראי רציו. אולי, בעזרת אל עליון ואשרתו יתברכו, יפקחו עיניהם:
https://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.8734409

"אחד הערכים היהודיים הנטועים עמוק במיתוסים ובתרבות החרדית הוא הערך של "מסירות נפש". ההיסטוריה היהודית מלאה בסיפורי גבורה של אנשים ונשים שהעדיפו למות, פשוטו כמשמעו, ולא לעבור על אחת ממצוות התורה. רבים מהם, מאברהם אבינו כמופת ראשון בעקידת בנו יצחק, דרך חנה ושבעת בניה ועד לרבים בתקופות של מסעי הצלב ופרעות ימי הביניים, בחרו בהתאבדות קולקטיבית או שלחו יד בילדיהם או איפשרו את מותם, ובלבד שלא יחטאו אפילו למראית עין.

כעת, כאשר הציבור החרדי מותקף מבחוץ בביקורת ארסית בהקשר של הקורונה, הערכים של מסירות נפש ושל ציות נמצאים בסימן שאלה גדול ובמחלוקת פנימית קשה. בקהילות חרדיות מסוימות ראו בתחילה את ניסיונות המדינה לסגור את תלמודי התורה, הישיבות והמקוואות בעקבות המגפה כ"גזירות" של מלכות זרה ואטומה החפצה להשתיק את קול התורה והתפילה ולחבל בקדושת העם היהודי.

המיתוסים היהודיים התעוררו: נלך להתפלל למרות הסכנה, נלמד תורה ביתר שאת, הרי נשים לאורך הדורות שברו קרח בנהרות קפואים כדי לקיים מצוות טבילה. וכמו רבי עקיבא, שבשרו נסרק במסרקות ברזל על ידי קלגסים רומאים ואמר לתלמידיו: "מתי תבוא מצווה זו לידי ואקיימנה", התעורר במחוזות מסוימים בקהילה החרדית רצון להיאחז בדת ובהלכה דווקא ולמרות הכל, כמו אבותינו שמסרו נפשם.

לפיכך, כאשר נשאל הרב חיים קנייבסקי, המנהיג הליטאי, באופן מגמתי על ידי איש החצר: הם רוצים לסגור את הישיבות ותלמודי התורה, האם לתת להם? — התשובה המיידית והמתבקשת היתה, ודאי שלא. הרי יהודים בכל הדורות סיכנו את עצמם ואת משפחותיהם, שמרו מצוות ולמדו תורה גם כשחרב היתה מונפת מעל ראשם, האם נגיף קטן בלתי נראה יהיה אמתלה לסַרְדיוֹט הציוני לעצור את קול התפילה והתורה בבתי מדרשיות?

שר הבריאות קצר הרואי ביקש בתחילה להחריג את מוסדות התורה מהתקנות. כך, בזמן שהוא גזר על שאר הציבור הסגר הרמטי והציל אזרחים שבזים לו, הוא גזר כליה על מצביעיו וקהילתו.

ואז הגיעו תוצאות האמת, מחלחלות לתודעה באטיות: ניו יורק החרדית מאבדת את טובי בניה, הנגיף, כמו כל משחית, לא מבדיל בין צדיק לרשע, ואפילו מגלה חיבה יתרה לנפשותיהם של יהודים יראים ותמימים, שבכלל לא התכוונו למסור את נפשם, אלא רק לסיים מניין ולהמשיך ליום העבודה שלהם.

ואז עולה שאלת מסירות הנפש באופן כואב: מילא למסור את נפשך, את נפש ילדיך, אבל את נפשותיהם של שכניך, חבריך, אולי כל קהילתך? הנגיף שחוצה יבשות במהירות של טיסת אקספרס עלול לחסל קהילות נוספות ברחבי העולם. האם מסירות הנפש לתורה נהפכת מול עינינו לרצח של עם? של אומה? או של האנושות בכללותה? שפיכות דמים, האין זו אחת משלוש העבירות החמורות של "ייהרג ואל יעבור"? בקיצור, האם לפנינו קריסה של הערכים המכוננים הבסיסיים?

הניתוק מחיי האונליין שרוחשים לנו ב"זום" בשבועיים האחרונים רק מוסיף לשבר הגדול. בימים כתיקונם החיים בלי אינטרנט מאפשרים נקיות דעת והתמקדות בחיי הרוח, ומפחיתים את הסכנות של ביטול תורה. אך בימי הסער הללו, בהעדר אינטרנט אי אפשר ללמוד תורה מרחוק, ראשי ישיבות וכוללים מנותקים מצאן מרעיתם. הם אינם יכולים לספק להם את רגעי הנחמה של מתיקותה ולימודה של תורה, ולא יכולים לדרוש עמם בהלכות החג ההולך ומתקרב. הקהילתיות מתפרקת.

ערך מסירות הנפש זוכה לפרשנויות רבות בעידן היהודי המודרני. רבים רואים בו הזדמנות כשהם מקבלים על עצמם להתנזר ממנעמי העולם הזה, לחיות בפשטות, ולהתנתק מהעולם הדיגיטלי, ומהתחלואים והסכנות הטמונים בו. אבל היום, דווקא מסירות זו מתנגשת במציאות ומייצרת נגיף חדש — של פקפוק בצדקת הדרך. וזה הרגע שבו הספקות המענים את הנפש נפגשים עם שנאת חרדים קולקטיבית חסרת הבחנה.

עוד ייכתב רבות על הדרך שבה התמודד העולם החרדי, על שִפעת גווניו, תתי־חצרותיו והנהגתו, מול הפגע הוויראלי שהאנושות המודרנית טרם ניצחה. אבל העימות כבר מתרחש היום בקבוצות ובפורומים החרדיים, גטאות דיגיטליים תוססים שבהם, לעומת התקשורת הרשמית, נשמעת בגלוי ביקורת על אוזלת היד של מנהיגי הציבור החרדי, בעיקר העסקנים והפוליטיקאים, שמצויים בהווי העולם ויודעים בדרך כלל לרתום את הרבנים לענייניהם הדחופים.

ביקורת חריפה נשמעת למשל על הקמפיין לגיוס תרומות, שבו הובטחה, בשמו של הרב קנייבסקי, הצלה מלאה מקורונה לתורמים. הקמפיין הזה החל עוד לפני פורים והקטסטרופה שמתפתחת בבני ברק שמה אותו ללעג ככל שעוברים הימים. מול הקולות העצמאיים והביקורתיים, שומרי הסף, הצייצנים והעיתונאים החרדים, מנהלים קרב מאסף בניסיון לשמר את הפרות הקדושות של חובת הציות העיוור לשיטה כולה.

ודווקא הציבור החרדי ברובו מגלה עצמאות ומקבל על עצמו את התקנות כפי שנמסרו על ידי הרשויות, מבלי לחכות להודעה רשמית מחצר כזו או אחרת. מול המנהיגים האשכנזים, ההנהגה הרבנית המזרחית הוכיחה עצמאות מחשבתית ומתחילת אירועי הקורונה יצאו רבניה בהוראות חד־משמעיות לנהוג לפי התקנות.

השתיקה התמוהה חושפת את אוזלת היד שגילתה המנהיגות הפוליטית החרדית באי־זיהוי הסכנה, ובכך שלא התריעה מיד בפני הרבנים השרויים בעולמה של תורה, בניגוד להתרעות על "גזירות הגיוס" ו"השמד", שהתקשורת החרדית מלאה בהן. והשאלות צפות: לאן זה ייקח את החברה החרדית הפוסט־קורונאית, למשבר עמוק ונטישה? או אולי, דווקא מול גלי השנאה המרושעת הרוחשים כלפיה מבחוץ, להסתגרות נוספת?

הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית "נבחרות", תנועת נשים חרדיות

אריאל אברג'יל
אריאל אברג'יל
4 years ago

מה שמתשתמע מהמאמר במקור ראשון עצוב. הרבנים/אדמורים הם רק בובות. חייכם מנוהלים בפועל ע"י מאכערים שמושכים בחוטי הרבנים. כנאמר, משה קבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים,…., וראשונים לאחרונים, ואחרונים מסרוה לעסקנים.
מה שנשאר מתורתכם הקדושה, זה מסחרה – ג'ובים, תקציבים, באבות, קמעות, ושאר מרעין בישין. משיח, אם קיים, לבטח כבר הגיע, הריח את הריקבון מחצרות הרבנים/עסקנים, עשה פרסה עם החמור הלבן וברח.

דוד
דוד
4 years ago

התגובה הזאת היא כל כך חשובה וחבל שאין מקום ידוע ברשת ששם אפשר מיידית לקבל תגובות כאלה טובות בנושאים רגישיים שנושא זמן תגובה בזמן אמת חשובה כמו בניגיפים שצריך להגיב בזמן הנכון ,לאברגיל רק אגיד שאני מאוד מאוכזב ממנו כי כאן בדיונים מסויימים הוא נתן באמת רושם טוב ומדבר לענין אבל חבל שעכשיו כשהוא לדעתי גם אומר ביקורת חצי נכונה הוא מתעלם לגמרי מהצד השני …נכון יש דברים לא טובים ולא נכונים בעולם החרדי והתנ"ך גם מתאר לנו לאורך כל הדרך דברים לא רצויים אפילו בהנהגה וכך גם בגמרא אבל זה לא צריך להביא את האדם להכללה ולכן לפסול את הדברים האמתיים בתורה וניפלאים וצריך להיות בבחינת רבי מאיר תוכו לקח וקליפתו זרק ,וכם גם לגדולי עולם מותר לטעות ואולי זה בגלל חטאינו אדם יכול לטעות ,ובואדי אנשים מסביב לאדם גדול עלולים לטעות ,לצוות האתר חשוב מאוד לענות למרות שהשואל גס בשאולתיו ,חשוב לענות כי עכשיו שאלות אילו אכן מנקרות מאוד

נוריאל
נוריאל
4 years ago
Reply to  דוד

אני מסכים עם דוד היקר
כולנו מתמודדים עם העניין הזה מול הסביבה שלנו שחלק טוענים כך וחשוב שיהיו תשובות טובות(וכמובן חשוב גם להיות פתוחים לביקורת כשהיא נכונה ואי אפשר להתעלם)

נוריאל
נוריאל
4 years ago

בס"ד

לפני שמאשימים את הציבור החרדי יש לתת את הדעת
1) שככל הנראה הוירוס הגיע מאכילת בעלי חיים שאסורים באכילה ליהודים(וכמדומה שבאופן שהם נאכלים שם אולי גם לגוים).(בהנחה שזה לא הופץ בכוונה ע"י סין כמו שיש טוענים).
כך שאף אם החרדים נניח שיש להם צד אשמה בחוסר מניעת התפשטות האשמה העיקרית היא על משהו שבוודאי לא היה בא ע"י החרדים ובא בעיקר ע" גוים חילוניים.
2) אופן ההסברה צריך להיות תואם למקום
א)אי אפשר לשלוח למשל הודעות ווטסאפ ולהתלונן למי שאין שלא שמע ולמה אין לו וואטס אפ. יש לפרסם בהתאמה.
ב)כיוון שבציבור החרדי נשמעים לרבנים היה צריך לפנות דרכם ולא לפרסם הנחיות ככה סתם.

3)ההנחיות צריכות להיות מתאימות הנחייה לבידוד בית התבררה כסכנה לאיזורים חרדיים שבכל בית יש כמות אנשים גדולה.

ויש עוד.

וכמובן שיש מה להשתפר בעניין ויש להפיק לקחים.

בע"ה שנעבור את התקופה הזאת כמה שיותר מהם אמן.

ניב
ניב
4 years ago

חיכיתי שתכתבו מאמר נחמד בנושא. תודה 🙂
כמדומה לי שאח"מי (אדרכילי חסידי ומדעני) האבולוציה בכונה תחילה מתעלמים מן המיקרו ומציגים אותה תמיד כהוכחה למאקרו. ברגע שאין להם את ההוכחות הנדרשות, הם מדברים על "שיווי משקל מפוסק" (גיאולוגים ופליאונוטולוגים) או על אבולוציה מן החלל (ביולוגים מסוימים) ועד המצאת לאבולוציה מכונסת, מופרדת, שיוויות , אופקית ושאר דמיונות פנאטים.

YAA
YAA
4 years ago

למה דחוף לכם להילחם באבולוציה?

YAA
YAA
4 years ago

קשיא רישא אסיפא. בתחילת דבריך אמרת שאינך מתווכח עם האבולוציה במישור העובדתי-ביולוגי, וא"כ בהכרח צ"ל שפרשת הבריאה בתורה אינה כפשוטה במידה כזו או אחרת, ללא שום קשר להסבר התיאורטי של השתלשלות הדברים.

שי פליישון
שי פליישון
4 years ago

יש משהו שכל מכחישי האבולוציה תמיד שוכחים. אבולוציה זה לא רק מוטציות SNP. אבולוציה זה גם טראנסלוקציות, זה הכפלות, זה אברציות כרומוזומליות. וכמובן, כמו שתמיד הם שוכחים – העברה גנטית היא לא רק אנכית. היא גם אופקית!!!
כשאתה לוקח את כל השינויים. את מספר הדורות. לחצי הסלקציה. אתה מגיע לתוצאה של – אבולוציה.
אבל אגב, גם SNP אין משמעותו שאי אפשר לייצר תכונה חדשה ודי מורכבת. כך למשל את הניסוי המפורסם של Lenski. הוא הראה איך לא בוירוסים, אלא בתאים ממש, תאי אי קולי, נוצרה דרך חדשה לצרוך סוג של מזון שלחיידק קדם הניסוי לא הייתה יכולת.
אבל – כשרוצים להתעלם מהעובדות פשוט מתעלמים. שיהיה בהצלחה חביבי. קטיף דובדבנים מהנה

תל אביבי
תל אביבי
4 years ago

לגבי הניסוי של לנסקי- אם כוונתך לעיכול ציטריט (חומצת לימון) הרי שיכולת זו ככל הנראה כבר התקיימה קודם לכן בגנום של אותו חיידק:

https://www.sciencenewsforstudents.org/article/bacteria-learn-new-trick

"Ancient E. coli bacteria used to be able to eat citrate, observes biologist Zachary Blount, who works with Lenski at Michigan State. At some point about 1.3 million years ago, the microbes lost that ability, he told Science News."

כלומר אין חדש תחת השמש ושום תכונה מורכבת חדשה לא התפתחה כאן. כנ'ל לגבי הכפלות, טראנסלוקציות, אינוורסיות וכו'- מדובר במשחק של גנים קיימים ולא בהתפתחות מנגנונים מורכבים חדשים.

יעקב ישראל
יעקב ישראל
4 years ago

איזה מאמינים אדוקים. פשוט לקנא.
נראה לי שכדאי שיוסיפו כל פעם את התואר "האבולוציה יתברך"

משה רט
משה רט
4 years ago

אני רק אשים פה את הפוסט שכתבתי בנושא ביום שישי:
ראיתי השבוע מישהו שניצל את ההזדמנות כדי לטעון שוירוס הקורונה מוכיח שהאבולוציה נכונה, כי הנה, הוא עבר מוטציות והתפתח, וזה מוכיח שהאבולוציה היא עובדה מדעית, בין אם מאמינים בה ובין אם לא! בפרצופכם, מכחישי אבולוציה בורים, שבטח גם מתנגדים לחיסונים על הדרך!
אז רציתי לומר שזה מאד מרגיע – כל מה שעלינו לעשות הוא לחכות שוירוסי הקורונה יעברו עוד כמה מוטציות, ואז הם יתפתחו לבני אדם, ואז יהיו *להם* וירוסים, ואז הם אלה שיצטרכו להיכנס לבידוד ולחשוב טוב טוב על מה שעשו! כי הרי אין שום הבדל בין וירוס שעובר כמה מוטציות לוירוס שמתפתח לבן אדם, עקרונית זה בדיוק אותו דבר! איך אומרים – רק תנו להם מספיק זמן…

30
0
Would love your thoughts, please comment.x