האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

הקשר הסודי בין דת למוסר

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

חוקרים תוהים, מדוע אחרי כ"כ הרבה שנים של הטפה שאין קשר בין דת למוסר, עדיין הציבור רואה את הקשר?

מאת: בנדיקט קרי, ניו יורק טיימס, באדיבות הארץ (קטעים).

רוב האנשים בעולם, בין אם הם דתיים ובין אם לאו, משוכנעים שלרוצחים סדרתיים אין אלוהים — כלומר, שהם נוטים יותר להיות אתאיסטים. כך עולה ממחקר חדש, הסותר את ההנחה הרווחת שחברות חילוניות סובלניות באותה מידה לאנשים מאמינים וללא מאמינים. לפי החוקרים, מסתבר שגם בקרב אתאיסטים מושבעים רווחת דעה קדומה כלפי עבריינים סדיסטים.

במחקר החדש, שהופיע בכתב העת "Nature Human Behaviour", נבדקו יותר מ–3,000 בני אדם מ–13 מדינות — ארצות חילוניות, כמו הולנד או פינלנד, ומדינות דתיות מאוד, כמו איחוד האמירויות או הודו. ממצאי המחקר מלמדים שלמרות הירידה במספר המאמינים הבאים לכנסיות, למסגדים ולבתי הכנסת בחברות רבות, המוסכמה התרבותית שלפיה הדת מגוננת מפני אי־מוסריות נותרה בעינה, גם בקרב מי שמתכחשים אליה בעליל, אומרים מומחים.

מחקרים קודמים שנערכו בקבוצות מדגם קטנות יותר במדינות עם אוכלוסייה דתית גדולה, כמו ארה"ב, הצביעו על חשדנות רווחת כלפי אתאיסטים. המחקר החדש מלמד שהמגמה עשויה להיות עולמית ושסוגים דומים של חשדנות רווחים במידה רבה בקהילות חילוניות.

לדברי ריצ'רד סוסיס, מרצה לאנתרופולוגיה באוניברסיטה של קונטיקט, המחקר הוא צעד ראשון לקראת הרחבת הידע המדעי בנוגע לדעות קדומות באופן כללי. "החוקרים מצאו שיטה שאפשר ליישם כדי לבדוק איך דעות קדומות באות לידי ביטוי לא רק בשיפוט של אנשים סוציופתים, אלא גם ביחס לשורה ארוכה של עבירות מוסר אחרות", אומר סוסיס.

המחקר נערך בידי צוות חוקרים בינלאומי בראשות וויל ז'רווה מאוניברסיטת קנטקי. בכל אחת מהמדינות — בצפון אמריקה, באירופה, באסיה ובמזרח התיכון — תישאלו החוקרים מאה בני אדם ויותר. המשתתפים קיבלו שאלון קצר שבו התבקשו לכתוב את גילם, מוצאם האתני, השתייכותם הדתית או עובדת היותם אתאיסטים. כמצופה, הדעה הקדומה היתה מושרשת יותר במדינות דתיות מאוד כמו איחוד האמירויות, מאשר במדינות חילוניות כמו ניו זילנד.

ז'רווה, שמתמקד בעבודותיו בדעות קדומות כלפי לא־מאמינים, מצא במחקר תימוכין למחקרים קודמים, מצומצמים יותר, שערך בנושא. "הפעם יש לנו מספרים מספיקים והממצאים ברורים", אמר.

הקשר בין אמונה דתית להתנהגות מוסרית אינו מובן דיו למדענים בשלב זה. מחקרים אחדים מצאו שמאמינים אדוקים מקפידים יותר על אמות המוסר שלהם לעומת לא מאמינים. מחקרים אחרים לא מצאו כל הבדל. הגדרות שונות של התנהגות מוסרית ואדיקות דתית אמיתית מקשות על חקר הסוגיה. אפילו הגדרת אי־אמונה היא נזילה.

 

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x