הרב קלמן לורנס – התורה כמודל היסטורי
הרב קלמן לורנס מדבר על המודל של העברת התורה, ומסביר את אמינותו.
זו הרצאתו בנושא, בתוספת כיתוביות בעברית.
חומר רב בנושאים אלו, באתר של הרב לורנס.
וראה כאן דיון בהקשר של סרטון זה.
5
1
vote
Article Rating
יש אפשרות להעלות בדרייב את ההרצאה?
זה יהיה לתועלת רבה להרבה אנשים לדעתי…
רק לתקן. השם הפרטי של המרצה הוא לוורנס (לייב) ושם המשפחה הוא קלמן, ולא להיפוך.
ייש"כ על הכל.
ערב טוב.
לא ברור לי אם זה המקום לתגובות או בשרשור אחר, אניח את תגובתי כאן ומקווה לתגובה.
אקדים בנוגע אלי (מפאת ההגינות וסדר הדברים, שיידע המגיב עם מי הוא מתכתב),
אני אדם חרדי בעל משפחה ושומר על קלה כבחמורה, בשנים האחרונות הבנתי כי אין בסיס לאמונה בה גדלתי והסיבה היחידה שכל זה היה לי הגיוני כל כך כל השנים היא העובדה שכך גדלתי. (בינינו, גרים אינם מצויים ורובם מחפשים קהילה ויחס, לא גאוני הדור שמצאו את האמת האבסולוטית)
לעניינינו: צפיתי בסרטון הטוען להוכחה כי התורה ניתנה בסיני (זה עם האפשרויות של עבר, הווה, עתיד) של הרב קלמן לורנס.
3 נקודות שאשמח להתייחסות.
א. מדוע לא פשוט שעזרא 'מצא' את התורה (כפי שכתוב בנביא) ומכר לעם ישראל את אמיתותו, נראה כי עם ישראל לא שמר את החגים עד אז (נקודה נוספת מעניינת, האם בספר תהילים יש בצורה ברורה ציטוט לדבר מהתורה? מצווה ספציפית או פסוק?) אני מודע לפירושים שונים בפסוקים, אך האפשרות שהדבר כפשוטו לכאורה מבטלת את ההוכחה כי שרשרת הדורות לא נקטעה.
ב. העובדה כי התורה לא מחדשת דבר שלא היה ידוע בזמן כתיבתה (הירח מאיר רק בלילה… ולא מוזכר כי מואר הוא מהשמש, אף החיות המוזכרות בה ורק האזורים שהיו ידועים באותו זמן) ואופי המצוות מתאים לאותו זמן (מעמד האישה. עבדות, רצח עמים, קרבת קורבנות, הריגת חוטאים וכופרים ועוד) משכנע אותי כי נכתבה בידי אדם.
ג. הברכות והקללות שבתורה לא עומדים במבחן אף פעם, שומרי התורה בחלקת סובלים, ומחללי שבת בחלקם נהנים מכל הטוב. לשלוח אותי ל "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו" לא עונה על העובדה כי התורה מאיימת בעונשים ומבטיחה טוב לשומרי מצוותיה כשהדבר לא עומד במציאות. (עולם הבא ושכר נצחי הומצאו בשלב מאוחר יותר ולא מוזכרים בתורה כלל!)
אסיים בזה שבחילופי דברים עם אחרים אני מוצא התבטאויות שאינן נוחות לקריאה, אני אשמח לקרוא בצורה נעימה (איני יכול להכריח אף אחד ואקרא בין כה כיוון שחפץ אני באמת ולוואי ואדע כי בצורה שאני בין כה חי את חיי יש משמעות..)
תודה מראש.
שלום גיל
צר לי מאד לשמוע שאתה חושב שאין בסיס לאמונה בה גדלת.
מעניין אותי גם לדעת איך הגעת למסקנה הזו? קראת ספר אחד על הנושא? הרבה ספרים? שיטוט באינטרנט?
האמת היא שזו שגיאה, ויש בסיס היסטורי מוצק לאמונה בה גדלת.
לגבי הנקודות שאתה מעלה.
א. אתה כותב שבתנ"ך כתוב שעזרא 'מצא' את התורה, אשמח למראה מקום איפה כתוב דבר כזה? בספר עזרא מובאת תעודה של המלך הפרסי שמכיון שעזרא מפורסם כבקי בתורה, הוא ממנה אותו אחראי לכך שיביא את התורה מפרס וילמד אותה ביהודה.
עזרא לא יכל להמציא את התורה, כי התורה היתה כבר ביד השומרונים, שהיו במלחמה עזה עם ישראל.
אתה כנראה מבלבל עם הסיפור של יאשיהו, אבל אני מתפלא, אם אתה אפילו לא בקי בפרטים הכי קטנים, איך אתה מתיימר לקבוע ש'אין בסיס היסטורי'.
למעשה קל להוכיח שהתורה קדמה ליאשיהו ולכל תקופת הנביאים, ראה: זמן כתיבת התורה.
לגבי מעשי יאשיהו ספציפית, ראה כאן
ב. הקביעה שלך שהתורה לא מחדשת דבר שלא היה ידוע בזמן כתיבתה, רחוקה כל כך מהמציאות, שפשוט קשה לי להאמין שנכתבה על סמך לימוד כל שהוא, ויותר נראית כמו העתקה מאיזה אתר תעמולה של אתאיסטים וכדו', להאמין לתועמלנים כאלו לא מהווה תחליף ללימוד.
התורה מהווה מהפכה של חדושים מופלגים, שהיא ראשונה ויחידה מסוגה בעולם, תוכל לקרוא מעט דוגמאות כאן.
ג. לגבי דבריך על הברכות והקללות, במחילה ידידי, שוב זה נראה כמו סלט, הברכות והקללות עמדו למבחן ההיסטוריה והתגשמו בצורה מופלאה, העובדה ששומרי התורה יכולים לסבול היא הגלות שהתורה מנבאת עליה, אין שום קשר לצדיק ורע לו.
ראה כאן
לגבי עולם הבא ראה כאן וכאן
אשמח להרחיב לך על כל נקודה ונקודה כאן, רק תבחר על מה אתה מעוניין לדון
שלום לך 'צוות האתר'
אל לך להצר על המחשבה שלי, כנראה מכלל ישראל יצאתי ואין מקום לערבות ישראל זה לזה.
הגעתי למסקנה זו לאחר שלמדתי במשך עשרות שנים, בעיקר את הש"ס עם מפרשים.
הלכה באופן בסיסי, ומוסר + מחשבה (רמח"ל ועוד).
בעיקר מה שהשפיע עלי היא ההבנה כי יתכן אחרת, ברגע שהעזתי לפקפק באמונה על פיה חייתי (ועדיין חי), ראיתי כי כל מאמין באשר הוא בכל דת מאמין ברמ"ח אבריו ושס"ה גידיו כי אמונתו היא האמת האבסולוטית.
הצצתי בכמה מאמרים בענין זמן נתינת התורה, לא שוכנעתי. ייתכן והיו כתבים אלו ואחרים, מסורות שונות וכדו' אך היכן העתק מקורי מן התורה בת אלפי השנים?
אשמח לשמוע על ידיעות נרחבות המופיעות בתורה, אקרא תיכף בלינק שצירפת (תודה שהקלת עלי את החיפוש), אשוב לכאן לעדכן בין אם מצאתי חדש ובין אם לאו.
לגבי הקללות והברכות, קודם כל אלוהים משתמש בשפה וולגרית ואלימה כלפי עמו בחירו, בנוסף לזה לא ידוע לי על דבר שניתן להוכיח (ולו באופן יחסי על פי סטטיסטיקה) שבו נראה כי ברכות ה' ו/או קללותיו התממשו.
הארץ לא נותנת את יבולה רק כששומעים לו, בני אדם חיים בכל הטוב הצפון לצדיקים אף כשכופרים בתורת משה.
בקיצור, אין שום איום או הבטחה בתורה שניתנים להוכחה כעובדים (הוא כתב את זה, בטח התכוון לעשות משהוא עם זה ולא רק לאיים ולהשאיר לנו לנחש מה גורם לסבל צדיקים (חטאי העם או למען הגאולה השלמה) לעומת מה נותן כל כך הרבה טוב לרשעים (שכרם בעולם הזה).
אקרא גם בעניין עולם הבא ואולי אשתכנע, במידה מסוימת 'הלוואי'.
ערב טוב.
צר לי עליך, לא מדין ערבות, (לא נכנס כרגע לסוגיא), אלא כי צר לי שאתה הולך בטעות
זה שלמדת עשרות שנים ש"ס ופוסקים, לא רלבנטי לשאלת ביסוס האמונה
לגבי השוואה בין מאמינים, ראשית – שגוי עובדתית, לא כל מאמין חי כאילו זו אמת אבסולוטית, לכל אדם יש אופי אחר, ודעות אחרות, ובהתאם להם הוא חי את אמונתו. יש גם הרבה אתאיסטים שחיים כאילו דעת היא אמת אבסולוטית, ויש כאלו שלא. ואפילו אם כולם היו דבוקים באמונתם – זה לא מוסיף אפילו נקודה אחת לטובת אמונה אחרת, או כפירה, לכן חזרנו לנקודת ההתחלה.
לגבי המאמרים בענין נתינת התורה, כל עוד אתה מעוניין בדיון 'לא שוכנעתי' אינו מהווה טיעון. אתה יכול לפרוש מן הדיון בטרם החל, לפי רצונך החפשי. אך במאמרים מופיעים טיעונים, אליהם תוכל להתיייחס אם תרצה. השאלה 'היכן העתק מקורי מן התורה בת אלפי השנים' היא שאלה שגויה, שכן המאמר לא טוען שיש העתק מקורי, והוא מוכיח את זמן כתיבת התורה בלי להזדקק להעתק מקורי. כשם שאתה יודע את זמן כתיבת הספר מלחמות היהודים של יוסף בן מתתיהו בלי שיש לך העתק מקורי, או את זמן חיבורו של ספר הרי"ף בלי שיש לך העתק מקורי, וכך הלאה.
לגבי ברכות וקללות – בתגובה הקודמת כתבת שהן הופרכו, כעת אתה כותב שאי אפשר להוכיח שהתקיימו. שים לב לשינוי. אני חושב שניתן להוכיח שהתקיימו, ועל זה פירטתי במאמרים שם, תוכל להתייחס בזמנך החפשי.
לגבי שפה וולגרית – אני מבין שזה לא נעים, אבל חלק מהבגרות בחיים ובעולם, הוא להבין שיש דברים רציניים ומשמעותיים ומסוכנים. כשמחנכים ילדים לא לגעת בארון חשמל, לא אומרים להם 'אצלינו לא נוגעים', אלא 'זה מאד מאד מסוכן בשום אופן אל תעשה את זה אתה יכול להתפחם'. בשלמא אם בני ישראל היו שומעים לאזהרות, היית יכול לטעון 'מספיק לדבר יפה, ואנחנו מבינים', אבל אפילו אחרי כל הדברים הקשים – לא שמעו, אז השאלה היא למה לא כתוב יותר קשה?
מה שכתבת שהארץ נותנת את יבולה גם לכופרים, הרי התורה לא אמרה שלא יקרה דבר כזה, קרא שוב את דברי התורה.
במחילה מכבודך לא אתייחס לפרטים שנראה כי חשובים לך אך בעיני אינם כך.
תוכל בבקשה למנות הוכחה או שניים לתוצאה ישירה של קיום או אי קיום התורה?
מקריות או היסטוריה כללית אינם מהווים הוכחה מספקת (עבורי בכל אופן), הוכחות לכתוב בתורה באופן ברור כי אשר יכבר את אביו ואימו יאריכו ימיו ומי שלא ישמע לדברי האל יסבול או כל איחול חיובי / שלילי שתבחר.
אשמח לדון בזה, אבל בדפים שעוסקים בנבואות, אין טעם להעתיק לכאן טונות של טקסט, תבחר לך מהסדרה על נבואות איזה נושא שנראה לך ושם תגיב
בנתיים קראתי, חיפשתי דוגמאות אך לא מצאתי דבר המוכיח כי התורה אלוהית.
חידושים ביחס לאמונות אחרות אכן כן, אך האם כתוב בה את מהלך השמש? אף לא כי השמש מאירה את הירח (ואף כתוב בה שהירח מאיר רק בלילה…)
נקודה נוספת למחשבה: התורה ניתנה כשבני אדם החלו לכתוב ולקרוא, הוי אומר שהעולם היה קיים קרוב לאלפיים וחמש מאות שנה קודם למסירת התורה, וראה זה פלא, בזמן שבני האדם למדו קרוא וכתוב ניתנה התורה.
התורה המקורים אך לא ניתנה בכתב שאנו מכירים היום (נושא זה הטריד אותי לפני שנים רבות אך הצלחתי לטאטא אותו היטב מכוח האמונה – האות 'נ' בסגול.
לסיום (בנתיים) אני מתנצל אם תסכול או מעט זעם מורגשים בין המילים, אין כוונתי לפגוע או לברוח מהדיון אלא שאני כואב את השנים שבזבזתי ושאני אמות כנראה תוך כדי הצגה של חיים שלעתים אין בהם פשר ואך שטיפת מוח הביאה אותי לכך. עם 'צוות האתר' הסליחה.
אתה מאד זריז, גם בלקרוא, וגם בלהחליף טיעונים…
לא ביקשת ממני דוגמאות לכך שהתורה אלוהית, דיברת על זמן כתיבתה, בתור התחלה
מקודם טענת שאין חידושים מול אמונות אחרות – כעת אתה אומר שיש חידושים, אבל לא כתוב את מהלך השמש – איך זה רלבנטי, וכי התורה באה ללמד אסטרונומיה? ונניח שהיה כתוב את מהלך השמש, אבל לא מוזכר מאדים, שוב היתה לנו בעיה? ונניח שהיה מוזכר מאדים ועוד מליון כוכבים, אבל לא היה מוזכר הפאי, שוב יש בעיה?
התורה לא ניתנה כשבני אדם התחילו לכתוב ולקרוא, אני מאד שמח שלמדת תורה עשרות שנים, אבל גם היסטוריה צריכים לדעת… הכתב היה קיים, לפחות לפי המקובל כיום, יותר מאלפיים שנה לפני מתן תורה.
לגבי הכתב המקורי של התורה, לא הבנתי את הבעיה? הכתב העברי והכתב האשורי הם שני פונטים של אותה שפה ואותו אלפבית, מה זה משנה אם אני כותב בגופן אריאל או בגופן פרנקריל???
אל דאגה, אין שום בעיה עם תסכול, זעם, ושאר דברים אנושיים. רק לדאוג שבצד הרגשות, יהיו גם טיעונים, וכך מתנהל דיון.
אף כאן אתעלם מיואנסים שבעיני חשובים אך לא לי, לא מתוך זלזול אלא שאני חושב כי חבל על הזמן שלך ושלי.
אשאל בצורה ברורה יותר: האם דבר הכתוב בתורה מוכיח את ידיעת הכותב (האל) על עולמינו שלא היה ידוע לחכמי העולם בזמן נתינתה? (עניין השמש מוכיח לי את ההפך, זה כל מה שהתכוונתי, הירח לא מאיר רק בלילה ואינו מאיר מעצמו. אבל כפי שכתבתי קודם, בוא נתעלם מפלסופים מיותרים, אני מאמין ששנינו אנשים בוגרים שלא נהנים מוויכוח לשם ויכוח)
נניח שלא, מה זה אומר?
האם האמונה בתורה, מבוססת על ידיעות מדעיות שנמצאות בתורה?
ואם היו בה ידיעות מדעיות – זה מוכיח שהאל כתב אותן? הלא יתכן שבני אדם כתבו.
לדעתי, האמונה בתורה בצורה עיוורת אינה עובדת.
או שנוכיח כי ניתנה משמים על ידי ראיות פיזיות או שנראה בה דברים שרק בורא העולם יכול היה לכתוב.
וכי מישהו טען שהשאיפה היא אמונה עיוורת?
ניתן להוכיח שניתנה משמים, גם אם אין בה ידע מדעי רלבנטי
ולהיפך, ידע מדעי רלבנטי הוא לא הוכחה לתורה משמים
לכן לא הבנתי מדוע חיפשת דוקא ידע מדעי בתורה
הנה בבקשה:
דבר זה לכאורה לא היה ידוע שהרי הגשם לעיני הרואים יורד מהעננים ולכאורה במדרש(רבה, תנחומא ועוד) נתקשו מהמציאות הנראית לעין כי לא היה ידוע בזמנם דבר זה המתואר בפסוק, ולכן פרשו שכך היה בתחילה ושחזר בו הקב"ה שלא תהא הארץ שותה אלא מלמעלה.
ועוד:
מזה שכתוב כוכבי אור הרי שיש כוכבים שאינם מאירים.(דיוק כזה מהפסוק נמצא בגמרא פסחים ב ע"א).
ואע"פ שרש"י בגמרא שם כתב אחרת, ראה בארים ניסי לרה"ג הרב מאזוז שליט"א שכתב:
[רש"י] בד"ה הא קמ"ל דכוכבים יש להם אור וליכא למעוטי מידי וכו' עכ"ל.
לפ"ז למה המרשה אמר והא כתיב הללוהו כל צבאיו, הול"ל והא כולהו כוכבים מאירים נינהו. וצ"ל לדעת רש"י שבזה נחלקו המקשה והמתרץ. אולם בזמן האחרון נודע שיש כוכבים שאינם מאירים ודברי הגמרא כפשוטן. כן כתב הרה"ג ר' יקותיאל יהודה קמלהאר ז"ל בספר התלמוד ומדעי התבל(עמ' לד) בשם ר' אהרן מרקוס בספר קסת הסופר פרשת בראשית ע"ש. וע"ע בספר צבא השמים לאסטרונום ר נסים וידאל הי"ו ח"ב(עמ' 15).
כמה מקסים זה למצוא מתחת לארץ רמזים כביכול ידע כותב התורה משהוא שלא היה ידוע בזמנם.
לעומת טעות דוגמת השפן והארנבת, אך מה לי להלין על מאמין אדוק שאינו מסוגל להסתכל בעין פקוחה?
גיל היקר, כמו שאמרתי לעיל, אני לא הולך למנוע מאנשים גילויים של ציניות, תסכול וכו', כי זה מובן
אבל אתה חייב גם להשתמש בטיעונים
למשל: "מה שכתבת זה רמז – לא מוכרח כי…"
"אתה מתעלם מבעיה של שפן וארנבת…", וכן "אני מתרשם שאתה מאמין אדוק שלא מסוגל וכו'"
תודה על ההתחשבות
למרות הנימה המזלזלת והמתנשאת, אתייחס לדבריך.
אתה לא בקשת להסביר סתירות כביכול של המדע עם התורה בדבריך שאליהם התייחסתי, אלא שאלת:
ולזה התייחסתי.[וציטטתי שאלתך בהתייחסות שלי].
ואד יעלה מן הארץ הוא לא רמז זה כתוב מפורש! נגד הנראה לעיני כל חי! והבאתי המדרש כראיה להראות שלא היה ידוע הדבר בעבר.
ובנוסף(לא רק) הבאתי דיוק מהפסוק בעניין הכוכבים, דיוק מוכרח לדעתי.
אתה מוזמן לחלוק על הנכתב, זכותך, אבל לזלזל וללעוג לא יקדם את הדיון.
בנוגע לשפן והארנבת כבודו מוזמן להביא הוכחה שהם לא מעלים גרה.(ראה בספרו של הרב קורמן זצ"ל בנספח א' של ספרו הטהור והמותר נמצא כאן).
ועכ"פ החיות המזוהות כיום בשמות אלו[שעדיין איש לא הוכיח שאינן מעלות גירה כבקישור לעיל] היו צריכות להיות אסורות מדין שרץ השורץ על הארץ בדיוק כמו החולד ולא צריך פסוק מיוחד והדעת נותנת שמדובר בחיה שהייתה גדולה יותר אפשר שדומה להם ואפשר שנכחדה.
ראה כאן.
לי נראה העניין כדמגוגיה לכל דבר.
אני יודע כי לכל תהיה ישנם הסברים ותירוצים שונים ומשונים.
אכן קפצתי מדבר לדבר, אמנה אותם כאן בנסיון לעשות סדר, והמעיין יחליט לעצמו:
א. תורה שהטענה היא כי נגלה אלוהים פעם אחת לעמו, ואף זאת אחרי כאלפיים וחמש מאות שנה מיום בריאת העולם, ומאז לא ביקר ולא תיקשר בשום צורה, הנאמנה היא?
ב. סיפור על עם שהיה במצרים, 40 שנה חרשו בני ישראל במדבר, חוו את קריעת ים סוף לאחר עשר המכות, ואין ולו בדל ראיה לאף אחד מאלה ?? (מאות אלפי גופות / רישומים במצרים / כלים במדבר)
ג. תורה שבקלות אפשר לומר (ואף כך בפשטות הפסוקים!) כי 'נעלמה' למשך כמה מאות שנים, כל שיש בה בצורה פשוטה הם אי דיוקים לאיך שהעולם פועל, ידע בסיסי על בעלי חיים וכן ארצות, האין זה ספר שנכתב בידי אדם?
ד. אלוהים שלא גואל את עמו, אף לא מונע ממנו סבל כלשהו בעולם הזה במשך אלפי שנות עינויים ורעב ועד לכליון של מיליונים בשואה לעומת הברכות והקללות שבתורה ש'רק מתייחסות לתגמול פיזי' שאינם מתממשים במאומה?
ה. עולם הבא, גן עדן וגיהינום וכן משיח שאינם מוזכרים בתורה בשום מקום? אם זה הייעוד של אדם לנצח נצחים איך לא מוזכר כלל?
ו. בתאוריית הרמח"ל כי האדם נברא כדי להנות בעולם הבא וכדי שלא יתבייש הניחו הבורא בעולם הבא, הלא מי ייצר את הבושה?? ומדוע גורם הוא סבל לעוברי רצונו אם כל מטרתו היא להיטיב?
ז. תפילות עם ישראל שלא נענות בשום צורה שהיא, כיוון שבין עושי רצונו אין פחות חולים, לא יתר פרנסה, לא חיים ארוכים, 'כלום'!! מה פשר לשון התפילה כביכול שומע הוא לתפילת עמו ומחיש גאולה, רופא חולים ומברך השנים?
ח. אגדות חז"ל שחלקן בושה היא שנכתבו, ופה אני פונה לכלמקורא מטעם 'צוות האתר': עזוב את כל הטיוחים, ברצינות, תיישיר מבט לעצמך במראה ותעביר גמרות על גמרות שמלאות בגוזמאות / אמונה בכשפים / זלזול בכל דבר שאינו יהודי / סתירות ברורות למול הידוע לנו היום ועוד ועוד, אלה הם רבותינו שנחיה או נמית על פי דיבורם? הזו גאוותנו? הם החיו מתים?? כל מה שיכול להוכיח אמיתות מורחק ל'פעם' היה כך, הרוצה לשקר ירחיק עדותו! אין גופה שלא נרקבת (פעם היה כיוון שלא קינאו), אין דבר כזה דיבוק (פעם גדולי ישראל יכלו להסירו בשונה מהיום שזה הכל בדיחה), מה גורם לך לחשוב כי לא הכל סיפור מצוץ מן האצבע שרק קיבל תוספות כל עוד אנשים לא חשבו דיים ולא ניתן היה להוכיח את ההפך???
לסיום: הרוצה יתעלם וידבק באמונתו, החפץ להעלים הודעתי לא אוכל למונעו, האמיץ שישיב בצורה ברורה ולא מתחמקת אעריצו.
עקב חשיבות ואריכות הנושא, התייחסתי בפירוט כאן
אני לא כ"כ רוצה להגיב לך גם בגלל הסגנון ובעיקר כי הרב השיב לך בצורה ברורה ויפה במאמר נפרד.
רק אומר שאם כבר משהו נוהג בדמגוגיה זה אתה.
אתה השתמשת בלעג מבלי לדחות דברי כדי ליצור תחושה שדברי ריקים ואילו לך הפיקח יש להקשיב ואני ושכמותי עוד לא פקחנו העיניים. ושקועים באמונה עיוורת דבר שלא הוכחת שזו דמגוגיה ממש[אגב הייתי קורא מהבוקר עד הלילה בכל אתרי הכפירה למיניהם והפורומים כנ"ל למיניהם ומכיר אני טענותיך ואחרות כבר מלפני כ18 שנה ולא חידשת לי ולא כלום]
כמו כן אתה בוחר במקום להתייחס לדברים ליצור מצג שווא שהם לא נכונים כמו לומר שזה רמז מתחת לארץ(למרות שזה פסוק מפורש) או לטעון שהדברים דמגוגיה מבלי להסביר למה, שזו בעצמה דמגוגיה במיטבה.
והנה טענת שהתורה טעתה במה שכתוב בה שהשפן והארנבת מעלי גירה(ועל אף שכבר השבתי לך תשובה לדבר – מצד קושייא אחרת ולא מקושייתך) שאלתי ובקשתי ממך ואני מבקש שוב, הבא נא ראייה לזה שהם לא מעלי גירה. לא אמירה של חוקרים ע"פ השערה או סברות, אלא הצג בבקשה מחקר שבדקו ומצאו שהם לא.
לגבי "ואד יעלה מן הארץ" ראוי להוסיף שפירוש הפסוק נתון במח' תנאים (תענית ט:) בין ר"א דסבירא ליה "כל העולם כולו מימי אוקיינוס הוא שותה" לבין ר"י ש"כל העולם כולו ממים העליונים הוא שותה".
חנוכה שמח.
וגם היום מצאו מדענים כי אכן הגשמים מכילים אף מים אשר מגיעים ממטואורי קרח (מים עליונים) אשר נמסים בכניסתם לאטפוספירה והופכים לעננים.
כך שאלו ואלו דברי אלוקים חיים.
תוכל להפנות למקור?
ראה: "המטאורים כמקור מים לעולם"(המהפך עמ' 48).
הנה קישור:
https://tablet.otzar.org/#/book/609629/p/39/t/0.73634406509891611234/fs/bbnRVsZ5Abli9c9vhM09nwPV9p9XQ82EhLbh2HtFLt0W/start/0/end/13/c