האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

הרקע ההיסטורי ליציאת מצרים (אודיו)

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

ידידי הרב מ. הרצה בכנס מטמוני ארץ האחרון על הרקע ההיסטורי ליציאת מצרים, סקירה מקיפה ושיטתית, כדרכו…

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
8 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
איש פלוני
איש פלוני
3 years ago

לתיאוריה זו (שלטעמי היא עירוב של דחיקת המקרא והארכיאולוגיה ביחד) של שתי יציאות יש סמך אצל מנתון.

"גרסת מנתון על מוצא היהודים מופיעה בספרו של יוסף בן מתתיהו, "נגד אפיון". יוספוס מביא אותה בשני חלקים ומציג אותם בשני מקומות נפרדים בספרו.

החיקסוס
בספר השני של החיבור "דברי ימי מצרים", סוקר מנתון את רשימת המלכים ששלטו במצרים ומספר שבתקופת שלטונו של מלך בשם טימַיוס אירעה פלישה גדולה של זרים למצרים:

"ופתאום באו מארצות המזרח אנשים בני-בלי-שם, וגברו חילים, ועלו על ארצנו למלחמה וכבשו אותה באפס יד ותפשו את נשיאי הארץ ואחרי זאת שרפו את הערים באכזריות חמה ואת מקדשי האלים החריבו עד היסוד, ובכל יושבי הארץ התעמרו בשנאה את אלה הכו נפש ואת אלה כבשו לעבדים עם טפם ונשיהם."

הפולשים הקימו אחד מהם למלך, שישב בעיר ממפיס ושלט על מצרים העליונה ומצרים התחתונה, ומאוחר יותר ביצר את העיר אווריס כנגד סכנת פלישה ממזרח של האימפריה של אשור. מנתון טוען כי ששת מלכי החיקסוס הראשונים ניסו ללא הרף "לעקור את המצרים מהשורש" ומספר שלאחר 510 שנות שלטון של שושלות מלכי החיקסוס, התקוממו מלכי תבאי ושאר חלקי מצרים ופתחו נגדם במלחמה ארוכה, עד שהחיקסוס גורשו ממצרים, ברחו לאווריס והתבצרו בה. בנו של מלך מצרים צר על העיר, אך לא הצליח לכבוש אותה ולכן הגיע עם יושביה להסכם לפיו יוכלו לעזוב את העיר ואת מצרים ללא פגע. רק בשלב זה חושף מנתון את זהותם של 240 אלף בני החיקסוס שגורשו ממצרים:

"והם יצאו מארץ מצרים…למשפּחותיהם עם כל רכושם…ופנו ללכת דרך המדבר אל סוריה, אולם יראו את שלטון האשורים…ועל כן בנוּ להם עיר בארץ הנקראה בזמננו בשם יהודה…וקראו לה בשם ירושלים."[4]

המצורעים
לאחר כ-500 שנים נוספות, אחד ממלכי מצרים בשם אמנופיס רצה "לראות את האלים", כמו שראה אותם הוֹרוֹס, אחד המלכים אשר היו לפניו, וסיפר זאת לנביא שגם שמו אמנופיס (בן פפיאס). הנביא אמר למלך כי יוכל לראות את האלים רק "אם יטהר את כל ארץ מצרים מן המצורעיםM ומיתר האנשים הטמאים". המלך ציווה לאסוף את כל המצורעים במצרים וגירש אותם (80 אלף נפש) לעבודה במחצבות ממזרח לנילוס, כדי להפרידם משאר האוכלוסייה. אמנופיס הנביא חשש מזעם האלים על סבל המצורעים, חזה שאלה ישתלטו על מצרים, והחליט להשאיר למלך את נבואתו בכתב והתאבד. לאחר זמן רב, נעתר המלך לבקשת המצורעים והרשה להם לבנות מחדש את העיר אווריס ולהתגורר בה. אולם המצורעים מרדו במלך, בהנהגת כהן מהליופוליס בשם אוסרסיף, שנתן להם תורה חדשה וציווה אותם שלא לעבוד את אלוהי המצרים, אלא להקריב את החיות הקדושות שלהם ולהתנכר לכל מי שלא מצטרף לדתם החדשה. הוא הורה לבצר מחדש את העיר ושלח שליחים אל החיקסוס בירושלים עם הצעה לחבור למצורעים במלחמה במצרים ולשוב לעירם המקורית, אווריס. 200 אלף לוחמים הגיעו מירושלים לאווריס ואמנופיס נבהל וברח עם צבאו לממלכת כוש. שתי האוכלוסיות, החיקסוס מירושלים והמצורעים, השתלטו יחד על מצרים, שרפו ערים וכפרים, חיללו מקדשים, טימאו את פסלי האלים ואילצו את הכהנים והנביאים לזבוח את החיות הקדושות ולשחוט אותן. רק בשלב זה, לאחר תיאור ה"תועבות" שנעשו על ידי החיקסוס והטמאים, חושף מנתון את זהותו של מנהיגם: כשחבר אוסרסיף לחיקסוס, שינה את שמו למשה.[5] כעבור 13 שנות גלות באתיופיה, חזרו אמנופיס ובנו רעמסס למצרים, גרשו ממנה את הרועים והמצורעים "ורדפו אחריהם עד הרי סוריה".

מויקי https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A0%D7%AA%D7%95%D7%9F#%D7%9E%D7%A0%D7%AA%D7%95%D7%9F_%D7%A2%D7%9C_%D7%9E%D7%95%D7%A6%D7%90_%D7%94%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99%D7%9D.

איציק
איציק
4 years ago

אשמח להבהרת נקודה אחת.
לדברי מוסר ההרצאה כאן, וכותב החוברת בטור הקודם (הקשבתי וקראתי בשקיקה), ידידך הרב מ., נשמע אכן שיציאת מצרים הייתה בתקופת רעמסס השני. אלא שרעמסס השני לפי התארוך המקובל החל את כהונתו ב1304 לפנה"ס, דהיינו לפני 3324 שנים. אמנם, לפי המסורת היהודית המרכזית (סדר עולם וכו') למיטב ידיעתי יצי"מ הייתה לפני 3330 שנה, איך זה מסתדר? ובפרט שידידך הכותב סבור שזה היה משמעותית עמוק בתוככי כהונתו, ולא בזמן קרב קדש בתחילה. האם הוא מפקפק על המסורת היהודית? א"כ מבחינתי חזרתי לנקודת ההתחלה?!
תודה רבה. מאמרים נפלאים!

איציק
איציק
4 years ago

תוכל להפנות אותי לחומר המיישב את הקושיות לפי המסורת, בפרט בשאלה מי היה פרעה של יציאת מצרים לפי המסורת?

נוריאל
נוריאל
4 years ago

בס"ד
הרצאה מאוד מעניינת תודה.(עוד לא סיימתי לשמוע)
הוא אמר(בערך בדקה 15) שזה שיוסף נמכר ב20 שקל זה אופייני לתקופה של שלטון החיקסוס ולאותה תקופה בלבד. מה המקור לזה? והאם יש מקור לזה שלפני ואחרי מכרו במחירים אחרים?

8
0
Would love your thoughts, please comment.x