האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

ה דוגמת השואה – המחשה של היסטוריה

צוות האתר

צוות האתר

מקובל להביא את הדוגמא של השואה כאירוע שאיננו רוצים שיוכחש. איך אנחנו מתמודדים עם מכחישי השואה? מה היא טענתינו נגד מכחישי השואה?
image_printלחץ לגירסת הדפסה

 

ה דוגמת השואה – המחשה של היסטוריה

דוגמת השואה

מקובל להביא את הדוגמא של השואה כאירוע שאיננו רוצים שיוכחש. איך אנחנו מתמודדים עם מכחישי השואה?
מה היא טענתינו נגד מכחישי השואה? רגילים להשתמש בסרטים, שרידים של מחנות השמדה, מסמכים, עדויות רבות, וכו'. כמובן שכל אלו נכונים. אך לא מדובר בעובדות, סרטים יכולים להיות מפוברקים, כך גם שרידים ועדויות. אנו סומכים על כושר השיפוט של מליוני בני אדם בעולם שעסקו בעדויות ובעדויות המוחשיות, ויודעים שהן אמיתיות.
ומה יהיה בעוד אלף שנה? בהנחה ולא תשרוד שום עדות מוחשית, או אפילו אם תשרוד, בהנחה ויטילו ספק בפרשנות שבני הדור העניקו לה? תאי גזים או מקלחות?
הערובה היחידה לאי ההכחשה של אירוע היסטורי, היא צורת התיעוד שלו בזמן המאורעות. מכיון שהשואה היה אירוע שנגע למליוני בני אדם, ובזמן המאורעות או בדור הסמוך להם התקבלו העדויות כאמיתיות. זה מה שהופך את השואה לאירוע היסטורי, ולמכחישה למי שעלול לספוג עונשי מאסר במדינות שונות, שכן ההיסטוריה נתפסת כעובדה.
כפי שראינו במאמרים הקודמים, זו 'פירמידת ההשלכות', אם השואה היה אירוע שלא היו לו השלכות על חיי רבים, ניתן היה לשקר בזמן המאורעות. מכיון שהשואה יצרה פירמידת השלכות עצומה בכל אירופה, ברור שבזמן המאורעות ידעו את האמת, ולא ניתן היה לשקר.
ולכן גם ביחס לשואה, בעוד אלף שנים, אף אם לא ישתיירו עדויות אישיות תשתייר גרסת ספרי ההיסטוריה באופן כללי. לא יהיה כאן שום חסרון בתיעוד ההיסטורי. הקריטריון של אירוע בעל פירמידת השלכות שתועד בזמן המאורעות הוא הקובע.
אירוע כה מרכזי, שבזמן המאורעות היה ידוע כאמת, גם אם ניתן להתווכח על פרטים שלו או על פרשנויות שלו, לא ניתן להתווכח על עצם התרחשותו.

השואה בעוד אלף שנה:
סיפור המעשה בספרי ההיסטוריה
מאומת מכיון שנתפס כהיסטוריה בזמן המאורעות
זמן שבו היו מליוני עדויות ושרידים מוחשיים

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
13 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
משה רט
5 years ago

לגבי הכחשת שואה, קודם כל צריך לציין שמכחישי שואה לא מכחישים כמובן את מלחמת העולם השניה, לא את האנטישמיות של הנאצים, וגם לא את העובדה שהמוני יהודים נכלאו, נרצחו, הורעבו וכדומה. מה שהם טוענים זה שלא היתה תוכנית שמטרתה המוגדרת היא השמדת כל היהודים, אלא שיהודים סבלו ונהרגו במלחמה כמו שאר העמים באירופה באותה תקופה, ופה ושם היו נגדם פוגרומים או הוצאות להורג המוניות ביוזמתו של קצין זה או אחר. כלומר, הויכוח הוא לא על הסיפור הכללי אלא על הפרטים – מה בדיוק התרחש ב"מקלחות" באושוויץ וכדומה. אם נשווה את זה לסיפורי התורה, זה כמו שהמצרים יטענו שנכון שבני ישראל היו עבדים במצרים וסבלו שם וכו', אבל לא היתה גזירה של פרעה להשליך את התינוקות ליאור אלא רק כמה מצרים עשו זאת על דעת עצמם. זו ממש לא הכחשה של עיקר הסיפור.

שנית, הכחשת השואה ממחישה בדיוק איך אפילו אירוע שהתרחש בזמננו, וחלק מהעדים לו עדיין בחיים, אפשר להכחיש ולטעון ש"אין מספיק ראיות" אם רוצים. ועוד כמה מאות או אלפי שנים (אם לא יבוא המשיח, חלילה), סביר מאד שהכחשת השואה תהפוך למיינסטרים, וחוץ מכמה חוקרים שמרנים כולם יגידו שמדובר במיתוס שהומצא למטרות ציוניות וכדומה. ומכך אפשר להבין עד כמה אפשר לסמוך על היסטוריונים, ואיך יכולים חוקרים להכחיש את יציאת מצרים ומעמד הר סיני, למרות שהיו אירועים אמיתיים.

נחום
נחום
3 years ago
Reply to  משה רט

ד"ר רט, לא ידוע לי מניין הבאת את ההגדרה שלך להכחשת השואה, כי היא לא נכונה, יש כל מיני סוגים של הכחשת שואה…
בויקיפדיה זה מוגדר כך: "הכחשת השואה היא הטענה כי השואה לא אירעה, או כי לא הייתה בממדים המיוחסים לה על ידי ההיסטוריונים מהזרם המרכזי, או כי לא הייתה מכוונת ומאורגנת על ידי הממשלה הנאצית בגרמניה או כי לא הייתה מכוונת דווקא כלפי יהודים. להכחשת שואה מאפיינים של תאוריית קשר אנטישמית הטוענת לשכתוב ההיסטוריה על ידי ארגונים רבי השפעה."
מרחיבים שם על סוגי המכחישים: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%9B%D7%97%D7%A9%D7%AA_%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%94

נוריאל
נוריאל
3 years ago
Reply to  נחום

לא ברור מה אתה רוצה מד"ר רט.
הוא נקט כמה דברים:
1)מכחישי שואה לא חולקים על זה שהייתה מלחמת עולם שנייה.
2)לא מכחישים אנטישמיות אז.
3)שהמוני יהודים נכלאו נרצחו הורעבו וכדומה.
4)יהודים סבלו ונהרגו במלחמה כמו שאר העמים באירופה באותה תקופה, ופה ושם היו נגדם פוגרומים או הוצאות להורג המוניות ביוזמתו של קצין זה או אחר.

דבריו מתאימים ומשלבים את שתי האפשרויות האחרונות בויקי שלא הייתה תוכנית של הממשלה הגרמנית ולא הייתה מכוונת כלפי יהודים.

גם מה שכתוב בתחילה בויקי שיש טוענים שלא הייתה 'שואה' אין זה סותר את דבריו כי זה שהייתה מלחמה וכלאו ורצחו עמים שונים וגם יהודים זו לא שואה אלא מלחמה בין עמים.

נשאר רק את הטענה שהייתה אבל לא במימדים שמספרים לנו ההסטוריונים המרכזיים.
וכי מה אתה רוצה שכל מי שכותב משהו צריך לכתוב את כל האפשרוייות? הוא נוקט את מה שהוא מבין שזה הדעה הרווחת יותר. גם יכול להיות ש'שומו שמיים'. יש לו מקור אחר מהפרה הקדושה ויקי או שהוא פשוט ככה התרשם שטוענים מכחישי שואה….

אליעזר
אליעזר
5 years ago

לא הבנתי היכן עניתם במאמר על השאלה: במידה והסטוריה היא דבר כה מבוסס היאך אנו מסבירים את הכחשת השואה ע"י מליוני אנשים בזמן כה סמוך למאורעות, ועל אף שקיים תיעוד אדיר ורחב לכל מה שהיה שם.
אנו למדים מזה שטענות שהם מוזרות באופיים האנשים אינם נוטים לקבל כאמיתיות רק בגלל שהם מסופרים בצורה זו, אלא מעדיפים לקבל פרשנויות דחוקות על פני זה, וכ"ש כאשר עובדה זו אמורה לגרום להם לנהל את כל חייהם ע"פ המסר שלה.

אורי
אורי
5 years ago

מה גורם לכם לחשוב שבאו להסביר לעם את מה שהוא לא יודע ולא יכל לדעת, מאיפה באנו? מי היו האבות שלנו? האמהות שלנו? איך התפתחנו? מי האל שלנו? ומה הוא עשה בשבילנו?
כמובן שרועי הצאן הקדומים שכתבו את הכתבים האלה לא ידעו ולא הבינו באמת את התשובה לאף אחד מהשאלות האלה, אז הם סיפרו סיפורים אספו סיפורים עתיקים יותר ואגדות אזוריות.

אורי
אורי
5 years ago

גם עם תחיית ישו יש השלכות רבות וזה אירוע שנגע למיליוני בני אדם.
זה האירוע המרכזי ביותר של דת הנוצרית.. מה ההבדל בין זה ליהדות

ליאור
ליאור
5 years ago

כן, אני יודע שההשלכות הן רבות צורה בחברה הישראלית (איזכור האירוע , עיסוק מסיבי בשמירת האירוע , מסורת משפחתית שה' הציל אותנו מיד המצרים וכו') כל אלה הן השלכות של הישראלים. אבל במקרה כזה ההשלכות יכולות להיווצר כמיתוס או כמיתולוגיה מתפתחת . כשיש השלכות גם מהאומה שהבסנו , פחות ניתן להגיד כי זה הסיפור הוא מיתוס בעצמו. כמדומני שוליקובסקי הביא שושלת מצרית שהיא חוותה תבוסה אדירה בגודלה , ולחוקרים לא נודע מדוע. האם אתם מכירים מסוג ההשלכות האלו , או בכללי את מה שדיברתי עליו (במידה ואתם מכירים)

ליאור
ליאור
5 years ago

כתבתם: "מכיון שהשואה יצרה פירמידת השלכות עצומה בכל אירופה, ברור שבזמן המאורעות ידעו את האמת, ולא ניתן היה לשקר."
האם תוכלו להביא השלכות מקומיות לאימפריות שהיינו מצפים למצוא השלכות מהותיות כגון ביציאת מצרים כולם היו צריכים לדעת על העבדים שברחו.. האם יש השלכות כאלה? האם יש השלכות מקומיות כאלה על מעמד הר סיני?

13
0
Would love your thoughts, please comment.x