האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

ויקיפדיה – השטחה של דור שלם

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

נדיר להיתקל בבעיה של ידע בדורינו, במספר שניות ניתן לדעת הכל על הכל, בשביל זה יש ויקיפדיה. אין טעם בכלל להתווכח עם בני אדם על נושא כל שהוא, כי ברגע פותחים ויקיפדיה ויש תשובה ברורה לכל שאלה.

האמנם נגמרו השאלות הבלתי פתורות? האמנם הכל כה חד צדדי ופשוט?

ובכן, כאשר מדובר במספר העונות של סדרה מסויימת, או בדיסקוגרפיה של כוכב רוק, יש להניח שדי קל להניח יד על המידע, אך מה בדבר שאלות יותר מסובכות?

כבר דיברנו באריכות על אמינות ויקיפדיה, הפעם נשים את פעמינו לויקיפדיה עצמה, מסתבר שויקיפדיה האנגלית מספקת מידע לקורא בשלשה ערכים נפרדים: ביקורת על ויקיפדיה, כשלונות בויקיפדיה, ומדוע ויקפדיה אינה מוצלחת ( במקור: great) יותר?

ובכן, העיתונאי אדוין בלק, במאמרו "ויקיפדיה: ההידרדרות של הידע העולמי" (2010), מתאר את הערכים בויקיפדיה כ"תערובת של אמת, חצאי אמתות, וכמה שקרים". אוליבר קאם במאמרו "חכמה או טמטום של ההמון? (2007), כותב: "הערכים נשלטים בד"כ ע"י העורכים הקולניים ביותר, או ע"י קבוצות אינטרסים. טימותי מסר קרוז במאמרו מ2012 מעלה את הבעיה של נתינת משקל מופרז לדעות מסויימות בויקיפדיה. אגיר ופלמינג העלו את הבעיה של ההשמטות, שנותנות תמונה שקרית.

איש מקצוע מטעם קרן ויקימדיה, שניגש לחקור את סביבת הכתיבה, הגדיר אותה כסביבת עריכה עויינת, (אתנוגרפיה של ויקיפדיה, 2014), ב2013 פרסם חלפיקר מאמר בשם: "עלייתה ונפילתה של מערכת שיתוף פעולה פתוחה", ובו הוא מתאר כיצד הפופולריות של ויקיפדיה גורמת רק לירידה של האיכות ושל הכותבים.

פרסום של מכון הובר קובע כי ויקיפדיה יכולה לשמש בקלות למניפולציה או תעמולה. תקרית מפורסמת היא תקרית סיגנטאלר, שהשמצות עליו הוכנסו בצורה מתוחכמת במקומות שונים בויקיפדיה, ושרדו שם כחצי שנה, בביוגרפיה של הילרי קלינטון הוכנס שקר ושרד שם יותר משנה וחצי. גופים פוליטיים שונים הפעילו צוותים מתוחכמים שישתלו אינפורמציה התואמת את השקפתם או את האנשים שברצונם לקדם וכן להיפך. (חלק מהדוגמאות שם קשורות גם בפעילות ויקיפדית בעד ונגד ישראל).

לארי סנגר, ממייסדי ויקיפדיה (שעזב, וכיום הפך למבקר של הפרוייקט), התראיין בנובמבר 2015, ואמר: "אני חושב שויקיפדיה מעולם לא פתרה את בעיית ההתארגנות באופן שלא יווצר שלטון האספסוף, אנשים שנחשבו בזמנו כטרולים, התחילו לנהל את הדברים".

אנשי מקצוע מהתחום הרלבנטי, מציינים כי רמת הכתיבה היא כרמתו של תלמיד בקולג', כך למשל העירו חוקרים מתחום ההיסטוריה והרפואה על ערכים בתחומים אלו.

מרטין כהן טוען כי בויקיפדיה קיימת הטיה מגמתית כללית, ויקיפדיה לדבריו היא מונופול של דעות קדומות ובורות, הבאים מפרפסקטיבה של 'נהג מונית צעיר'…, השליטה על מקורות הידע, היא שליטה על הדרך שבה אנשים מבינים את העולם. ויקיפדיה היא איום על חופש המחשבה, כאשר היא מקור מידע מרכזי של כל ילד מרגע החילו לקרוא.

ההטיה השיטתית תועדה אפילו במחקר של חוקרים מאוניב' ושינגטון שפילחו את ההטיות לפי ויקיפדים ונטיותיהם. וכמובן הטיה לצד הליברלי, הצגה לא הוגנת של עמדות שמרניות, בערך ישנו פירוט נרחב לגבי הנקודות בהן העמדה הליברלית שלטת. אפילו ג'ימי ויילס אומר "הקהילה הויקיפדית היא קצת יותר ליברלית מאוכלוסיית ארה"ב".

ובאשר לרשימת הבעיות והכשלונות, היא באמת גדולה מאד, מדובר על חוסר שקיפות, יותר מאלף עמודים נמחקים מויקיפדיה מדי יום, ואין גישה אליהם, חלקם במחיקה מהירה ועל פי קריטריונים סובייקטיביים. ישנה מערכת ביורוקרטית מסובכת, שנאכפת ע"י משתמשים חסויים, לפעמים באופן סתירתי, זה מאפשר למחוק מידע שימושי ואינפורמציה חשובה, ע"י הערמת ביורוקרטיה ונהלים שונים. בעיות התנהגותיות ותרבותיות רבות, שליטה על משתמשים בעייתיים, אינטרסים אישיים וכלכליים. הרשימה ארוכה מאד ואין טעם להעתיק את כולה. כדאי רק לזכור זאת כאשר נפגשים שוב ושוב ב'ידע' ו'מידע' ש'ידוע  לכולם'. ייתכן מאד שמדובר בעוד הטיה, בתפיסת עולם צרה שמועברת במסוה של ידע אנציקלופדי.

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
איש פלוני
איש פלוני
2 years ago

לארי סנגר, ממייסדי ויקיפדיה ומי שכתב חלק ניכר מדפי המדיניות המקוריים של ויקיפדיה במאמר מרתק ומאיר עיניים על חוסר הנייטרליות של ויקיפדיה.
במידה

חיים
חיים
4 years ago

לדוגמא, ויקיפדיה נותנת לאבולוציה מעמד מדעי חסר עוררין – כאילו אובייקטיבי. פרק "ביקורת" שצריך להמצא בערך בכוונה לא כולל את הביקורת שנמצאת בספרי המדע, ואפילו לא כוללת את הביקורת שניתן ללמוד עליה מתוך ערכים אחרים בויקיפדיה, לדוגמא מערך אקולוגיה, וכו'. בכוונה בפרק הביקורת מציינים שהדתיים הם אלה המבקרים לאבולוציה – זאת טכניקה של תעמולה

3
0
Would love your thoughts, please comment.x