האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

ושוב: הטיות פוליטיות במדע, על חשבון חיי האזרחים

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

הרב אליעזר אייזיקוביץ, ממשיך וחושף את ההטיות של עולם המדע, במקרה שזה נח לו:

אם אי פעם תהיתם עד כמה עשוי מדע להיות מוטה פוליטית ועד כמה אי אפשר לסמוך על תהליך "ביקורת עמיתים" כדי לזהות ולמנוע הטיות על בסיס אידיאולוגי, הסיפור הבא אמור לתת לכם חומר למחשבה.

שום דבר אינו מעסיק כיום את עולם המחקר הרפואי יותר מאשר גילוי חיסון או תרופה לנגיף הקורונה. חייהם של מיליוני בני אדם וכלכלת העולם כולו תלויים בכך. סביר להניח שאם יש תחום מדעי אחד המתנהל תחת אור זרקורים וזוכה לבחינה המדוקדקת והזהירה ביותר, זה יהיה כל מחקר רפואי שיש לו השלכה על קורונה.

מאמר פורץ דרך שהתפרסם לפני שבועיים בכתב העת 'לנצט', כתב העת הרפואי המוביל בבריטניה, מצא כי השימוש בתרופה "השנויה במחלוקת" הידרוכלורוקין לטיפול בקורונה גורם לעליה בתמותה. מדוע התרופה האנטי-מלרית שערכה הרפואי טרם נקבע מוגדרת כ'שנויה במחלוקת'? בגלל זהותו של התומך הבולט ביותר שלה: דונלד טרמפ.

המאמר ב'לנצט' עבר ביקורת עמיתים והתפרסם כדת וכדין. ואכן, בעקבות הממצאים החמורים שעלו במאמר הורה ארגון הבריאות העולמי לעצור מיד ניסוים בהידרוכלורוקין שנערכו באותם הימים במקומות שונים בעולם. איש לא הבחין בכך שמשהו אינו כשורה עד שבלש רפואי פרטי עם בלוג, ד"ר ג'יימס טודרו, התחיל לשאלות שאלות על החברת 'סורגיספר' שעמדה מאחורי המחקר, שאלות שמחברי המאמר והמבקרים שבדקו אותו בטרם פורסם ("ביקורת עמיתים") לא טרחו כנראה לשאול.

התברר שטודרו לא היה צריך לחפש רחוק. אפילו חיפוש גוגל קצר כבר היה מעלה תמיהות.

ואכן לא עברו אלא ימים מעטים והלנצט הודיע על הסרת המאמר.

כפי שמדווח על כך ה'גארדיאן' הבריטי: "ארגון הבריאות העולמי וממשלות לאומיות שינו את מדיניות הטיפול בקורונה בהסתמך על טענות שפרסמה חברת בריאות אמריקאית אלמונית שהתפרסמו באחד מכתבי העת הרפואיים היוקרתיים ביותר בעולם… קומץ עובדי חברת 'סורגיספר' כוללים סופר מדע בדיוני ודוגמן סרטי מבוגרים (!). החברה סיפקה נתונים על יעילות תרופת הכלורוקווין אך לא הסבירה את המידע או את המתודולוגיה שלה… למרות האופי הקלוש והמפוקפק של המידע המאמר הוביל לשינוי מדיניות דרמטי של ארגון הבריאות העולמי ושל ממשלות באמריקה הלטינית. כעת הודיע ארגון הבריאות העולמי כי הוא יחדש את הניסויים בהידרוכלורוקין".

העיתון מוסיף ומספר כי "אין זו הפעם הראשונה שמנהל חברת סורגיספר, ספן דסאי, יצא במיזמים שאפתניים. ב-2008 הוא יצא במבצע מימון המונים כדי לפתח מכשיר 'לשדרוג הדור הבא של ההשבחה האנושית… שבאמצעות תכנות מתוחכם יאפשר לאדם להגיע לפסגת האבולוציה האנושית'. מבצע גיוס ההמונים נכשל והמכשיר מעולם לא פותח".

***

האם הסרת המאמר של דסאי מעמודי ה'לנצט' פתר את הבעיה? בוודאי שלא. המיתוס של "המדען האובייקטיבי" נותר עדיין מושרש בדמיון הציבור והתקשורת.

תחשבו על כך: חייהם של מיליוני בני אדם מוטלים על הכף. מול מגיפת הקורונה ההידרוכלורוקין עשוי להיות יעיל או לא יעיל. מטרתם של ניסויים קליניים היא לברר בדיוק נקודה זו. אבל בגלל שהתרופה מזוהה עם דונלד טרמפ קבוצה של מדענים מכובדים מאוד – מחברים, כותבים, עורכים ומבקרים – היו מוכנים לאמץ מידע מפוקפק המטיל ספק בתרופה שעשויה – או לא עשויה – להציל אנשים חולים.

זוהי דוגמא מובהקת ל"הטיית האישוש" – תופעה פסיכולוגית הקיימת לא רק בקרב הדיוטות אלא גם אצל מומחים מובילים. אולם צריך לשים לב שהסיבה היחידה לכך שהטעות נחשפה היא משום שהעולם כולו מהווה כרגע מעבדה ענקית למציאת תרופה לקורונה. הטענות שהוצגו במאמר המפוקפק יכלו להיבדק בזמן אמת מול המציאות האמפירית והבדיקה הוכיחה כי המאמר שקרי ומזויף.

אבל מה קורה בתחומי מדע אחרים שבהם אין אמצעי בדיקה זמינים כאלה? כאשר מדובר בשאלת מקור המורכבות הביולוגית (אבולוציה) או מוצא החיים אי אפשר לקיים בדיקות בזמן אמת. אין דרך לצפות באבולוציה בקנה מידה גדול במעבדה או בטבע. כל מה שנותר לנו בתחומים הללו הם רק הסתמכות על שיקולים של שכל ישר והגיון בריא.

אלא שכפי ששערוריית הלנצט מלמדת גם אנשים נבונים יכולים ליפול טרף להטיית האישוש כאשר ברקע פועלים גורמים אידיאולוגיים רבי-עוצמה. התרבות המדעית בת זמננו רוויה עד היסוד בהטיה חומרנית ואתאיסטית. להטיה הזאת אין חיסון זולת ספקנות עמוקה וביקורתית כלפי כל טענה המוצגת בידי מדענים, בפרט טענות היסטוריות ביחס לארועים ותהליכים שהתרחשו לפני מאות מיליוני שנים ואשר אין כל דרך לשחזרם בתנאים המאפשרים צפיה וביקורת.

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
28 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
איש פלוני
איש פלוני
3 years ago
בית ראשון
בית ראשון
3 years ago

יש כזה דבר כבשה שחורה. כשהנשיא אומר דברים שאין להם היגיון מדעי מספר פעמים (לדוגמה כמו להקרין את הגוף כדי להרוג את הקורונה, או כשהוא דיבר על אנרגית הרוח), אז בסופו של דבר יפסיקו לקחת את דבריו ברצינות. בסופו של הדבר הכבשה צעקה זאב זאב כשהטורף באמת הגיע, ואף אחד לא הקשיב. סוף הסיפור הוא טראגי לשני הצדדים.

מני
מני
3 years ago

איפה הוכחה אחת שזה קשור לטראמפ?
אמרתם שזה קשור – למה? הבלש שהזכרתם חשף טעות בביקורת עמיתים – האם הוא קבע, דרך ראיות שעלו בחקירה – שהמדובר בהתנגדות לטראמפ?
עכשיו, אתם טוענים שהמקרה הזה צריך ללמד זהירות ממדע.
אני, אישית, בעד להזהר מהדת היהודית. רק ראו את מקרה הרב ברלנד – האם צריך עוד הוכחות שהדת רקובה? כמה אנסים, רמאים, עסקנים ומקבלי שוחד עד שנבין שצריך לחסל את הרעה החולה?
ואתם חשבתם שרק אתם יודעים להכליל, ולהשתמש במקרה אחד כדי להטיל ספק בכל עולם המדע.
אבל, לפחות אנחנו יודעים שהסיפור מדויק כי:
1. שום פרטים על הכתבה בלנצט – קישור, תאריך, משהו.
2. הבלש הרפואי – קישור לבלוג, הפניה לארגון הבריאות, משהו. מי זה בכלל???
3. הגרדיאן – כמו הלנצט, אין כלום
4. סורגיספר – אתר החברה? קישור למידע על הפרשייה הקודמת?
בעצם, מה שיש לנו זה "אל תשאלו מה שמעתי", ואין לי מושג למה מישהו קונה את זה. היי – אולי יש כאלה שמאמינים לכם אוטומטית? נו עם… אה… נו… מה המילה… הטיה!!
מה הקשר הטיית אישוש? איפה פה היתה הטיית אישוש? זה אולי אד הומינם (הכי מדויק זה genetic fallacy, פסילת טיעון בגלל המקור שלו), אבל אין פה הטיית אישוש. אולי נוח לכם להגיד שיש, כי אח"כ אתם רוצים להגיד שיש הטיית אישוש באבולוציה?
כמו כן, לי הוסבר, שצוות האתר לא חושב שפסיכולוגיה היא מדע, שהיא שוות ערך לקריאה בקפה ועוד ממי השופכין הרגילים שאתם אוהבים לזרוק על מדע.
אם כך, מה פתאום יש לכם תופעה פסיכולוגית במאמר?
עכשיו, אצלנו בבית, אשתי מבשלת ואני שוטף כלים. אם אני חושב ששטפתי טוב כלים, ובדיעבד מסתבר שלא, מה זה אומר על האוכל של אשתי?
או, במילים אחרות, מה בין הלנצט הרפואי ומדעי הרפואה לבין אבולוציה והמגזינים האחרים שלה? אתם. אתם הקשר, לא שום דבר אחר. או שהנצרות והאיסלאם והינדואיזם מעידות עליכם, כי כולכם דתות?
אז – חוסר ראיות מוחלט להנחת הבסיס (פוליטיקה), חוסר ראיות מוחלט לגבי כל הסיפור, הכללה ממקרה אחד על כל תחום מדע הרפואה, הכללה ממקרה אחד בתחום אחד של מדע לתחום אחר לגמרי ולמדע כולו, שימוש במונח הטיית אישוש ללא שום סיבה נראית לעין, טענה שיש אפקטים פסיכולוגיים תוך שבמקום אחר טענתם שאין. ולסיום – הטיה אתיאיסטית? באיזה מדע? רפואה? ביולוגיה? מתמטיקה? מדעי המחשב? הנדסת חשמל? כולם? מהי בכלל הטיה אתיאיסטית במדע שהוא נטורליסטי? מהי הטיה חומרית בתחום שנועד לחקור את החומר?
הנה, אספתי הכל לתגובה אחת

מני
מני
3 years ago
Reply to  מני

טוב, נו, עוד דבר קטן.
בבדיקה מהירה – המאמר ללנצט עבר ביקורת עמיתים. לאחר שעלו ספקות, הסתבר ללנצט שאף אחד מהבודקים לא עבר על הנתונים שנאספו, הraw data. כשחברת סרג'יספיר התבקשה לספק אותם, הם הסבירו שהם לא יכולים בגלל נאמנות ללקוח. בשלב זה, אנשי הביקורת (שהם צד שלישי, לא קשורים ללנצט) פרשו מהתהליך, וכותבי המאמר ביקשו לחזור בהם ממנו. הלנצט עושה בדיקות של הנהלים שלו. המאמר עדיין זמין עם חותמת retracted לכל אורכו, ויש כתבת הסבר והתנצלות.
שום טראמפ, לא הוזכר בלש, הבעיה עלתה וטופלה וננקטים צעדים. מה הבעיה שלכם?
כמרים, אימאמים ורבנים בכל העולם טוענים טענות: אין קורונה בכלל, החיסונים הם מזימה (למשל, מזימה אמריקאית לעקר מוסלמים), קורונה פוגעת רק בלהטב, אי אפשר להדבק בקורונה בבית-כנסת/מסגד/כנסייה ועוד.
האם אלה יקומו ויודו ויתנצלו ויחזרו בהם? האם הם בדקו לפני שיצאו בהכרזות שלהם? האם להם יש נהלים לפתיחת הג'ורה או ביקורת עמיתים?
לא. אבל היי, הם לא מדענים. הם רק האורים ותומים של מיליונים על גבי מיליונים של בני אדם.

אריאל אברג'יל
אריאל אברג'יל
3 years ago

"… אי אפשר להידבר בבית כנסת – מענין, אני לא מכיר". לא מכיר או שבוחר לא להכיר? שירות מיוחד עבור צוות האתר. מבחר ציטוטים מ"גדולי הדור" שלכם:
ניסים מאזוז: "הקורונה לא תהיה אצל עם ישראל כי אנחנו מקפידים על דברי התורה בנטילת הידיים ובשאר מצוות”.
ניסים מאזוז: "קורונה – עונש מאלוהים על מצעדי הגאווה"
גמליאל רבינוביץ': "מי שמתפלל במניין זה חדר הגנה. זה בונקר, זה המקלט ולא יקרה לא שום דבר. מי שמתפלל במניין לא תהיה עליו שום שליטה. להתפלל במניין ולא לדבר בתפילה ולא לצער את הבורא" (שיספר זאת לליצמן)
ציון מוצפי: "כדי שאדם לא יהיה חולה בשפעת או בקורונה, שיקח חצי כפית קינמון טחון, עם מעט ציפורן וזנגוויל (ג'ינג'ר), ולערבב חזק עם מים רותחים" (שואל את עצמי יום יום איך לא העניקו לאיש פרס נובל לרפואה עדיין…)

איש פלוני
איש פלוני
3 years ago

לרב מאזוז קוראים מאיר ניסים ומכאן טעותו של אוריאל.

לגבי תורפת הסבתא של הרב מוצפי, דבריו הוצאו מהקשרם, וכלשונו באתר שלו, "הרב לא דיבר נגד קורונה, אלא לחיזוק מערכת החיסון בלבד. ולמנוע שפעת". "התערובת היא לחזק את מערכת החיסונית, ואינה מרפאה שפעת או קורונה אלא מונעת שפעת". (את הרעיון שקינמון מונע שפעת, לא הוא המציא, תראה בויקי')

שלושת הרבנים הללו מדגישים אמרו שיש להקפיד על הנחיות משרד הבריאות.

נוריאל
נוריאל
3 years ago

ייש"כ איש פלוני.

מני
מני
3 years ago

הרב אומר שיש וירוס ואיך זה עובד?
כי מצעד הגאווה הוא "מצעד נגד הטבע", והוסיף: "מי שעושה דבר נגד הטבע, מי שברא את הטבע מתנקם בו".

בנוסף, הרב מאזוז הסביר כי מדינות ערב לא ידבקו בנגיף הקורונה כי אין להן את הנטייה הרעה הזו. כמו כן, הוא האשים את התפרצות נגיף הקורונוה באיראן – שם מתו כמעט 200 בני אדם – "בשנאתם לישראל".
https://mobile.mako.co.il/pride-news/local/Article-5107edb68ceb071027.htm

אז:
1. הרב מבין קדחת במיניות בטבע. בכלל, ובאנושות בפרט (והיות ולא אתם אמרתם את זה, אתם לא מקבלים לפרש אותו אחרת. אם היתה לו כוונה מיוחדת במילה טבע, שהוא יסביר)
2. אין הוכחה ל"מי שברא", ובטח שאין הוכחה שהוא מתנקם בלהטב. גם אין שום מנגנון ידוע שמחבר בין התופעות. אז לא, הוא לא מבין בוירוסים.
3. מדינות ערב – גם נדבקו וגם יש להטב. שוב בורות במיניות, שוב בורות בוירוסים, והפעם גם התעלמות מנתוני הדבקה
4. איראן ספציפית – אהההה…. מדינות ערב… להטב גרמו…. מה?? אולי נשאל את האיראנים?
From the outset, the authorities underestimated the challenge of the virus and then attributed it to malicious foreign conspiracies. Ali Khamenei, the Supreme Leader, said, for example, the virus “is specifically built for Iran using the genetic data of Iranians, which they have obtained through different means”.
https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/denials-delays-and-conspiracy-theories-iran-s-covid-mismanagement
5. נטילת ידיים ושאר מצוות – איזה מצוות? כשרות? שבת? נידה? איזה מצווה קשורה לקורונה? הן לא. ונטילת ידיים – למה לא ציווה עליהם הרב אלכוג'ל, בנוסף? הרי זה יותר יעיל. בנטילת ידיים בכלל לא משתמשים בסבון. אז סליחה, הוא לא דיבר על ביולוגיה ווירוסים, הוא דיבר על אמונה שמצוות מגנות ממחלה. אין שום הכרה בביולוגיה
6. לטענתכם, הרב אמר לנהוג לפי הוראות משרד הבריאות. אשמח אם תוכיחו את זה על ידי לינק או העתקה של ההנחיות. זה יהיה קצר מאוד – יהיה כתוב לשטוף ידיים – וזהו. כי אלה כל ההנחיות שהרב נתן, אה, זה ושאר מצוות. שאר מצוות זה גם משרד הבריאות?
7.no true Scotsman fallacy
https://en.m.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman
אתה לא מקבל להגיד שפירושים מסויימים "לא נחשבים" או "אף פירוש אמיתי לא אומר ש…" או "אף רב…". כולם רבנים, כל עוד לא הראית שאין להם זכות לתואר (וגם אז אפשר להתווכח, אבל לא משנה). כולם מפרשים. והכל נחשב פירוש יהודי של רבנים, גם כשלך ברור שהיהדות אומרת אחרת. באסה. אתה לא מחוייב לקבל את הפירוש שלהם, אתה יכול להסביר למה אתה לא מסכים, אבל אתה לא יכול להגיד שהם לא באמת.
8. כשאני מעלה טענה, אני בשמחה אגבה אותה. אם אני לא יכול – אני בבעיה. פה הבאתי אפילו על טענת אחר, למרות שאין לי מחוייבות כזאת. וכשאתם מעלים טענה – גבו אותה אתם. זה המינימום המצופה ממי שמדווח ומעלה טענות – איך הגעת לזה? מאיפה המידע? אולי הבנת לא נכון, או שאולי אני בור, או שיש מחלוקת ועוד צד, לא יודע. אבל, אתה צריך לאפשר לאנשים לקרוא בעצמם. אחרת, מבחינתי, אמינות אפס.

איש פלוני
איש פלוני
3 years ago

וגם מהרב מוצפי פורסמו דברים דומים.
https://www.kikar.co.il/364830.html

אריאל אברג'יל
אריאל אברג'יל
3 years ago

הניסיון ליצור הקבלה בין אידיוטים רבניים לאידיוטים מהמגזר החילוני מעורר גיחוך. מה אתה מנסה להוכיח בזה? תבין, כל עוד תמשיך לבטל את החשיבה הביקורתית שלך כלפי שררה הלכתית כזו או אחרת ותמנע מלצעוק שהמלך (הרב במקרה שלך) הוא עירום, זו השוואה ריקה. אני יכול לקרוא לפרופ' לס ליצן בכל רגע נתון ולהימנע מלהקשיב לו. ואילו אתה, מסוגל לקרוא בפרהסיא לקנייבסקי, בובה על חוט (של נכדו)? או לרבך המובהק, מי שזה לא יהיה, אידיוט, באם דבריו סותרים את השכל הישר?
באופן כללי יותר, תוהה אם בעקבות הקורונה הייתה לך היושרה להרהר במה שאתה מאמין בו? לפקפק אם התורה באמת "מגנא ומצלא"? או לחילופין, כמו איש כת שטוף מוח מסרב לראות את האמת גם כשהיא מכה בפרצוף, כי פשוט האינרציה חזקה ממך ואתה מושקע בזה כבר יותר מדי (sunk cost bias).
ליהוה ואשרתו הפתרונים.

בברכה,
אריאל אברג'יל

אריאל אברג'יל
אריאל אברג'יל
3 years ago

השתדל להשתמש במקורות (כפי שהקורא הגאון מני שליט"א הפציר), כי אם היית בודק היית מגלה שברמת גן, העיר עם התחבורה הציבורית בשבת רחמנא ליצלן, תוחלת החיים הגבוהה ביותר (84.6) מבין 16 הערים הגדולות, הרבה לפני בני ברק:
https://www.israelhayom.co.il/article/712809
וגם אם נתעלם מהעובדות הנ"ל, הסיבה לאריכות הימים היתרה באיזורים חרדיים ביחס למצבם הסוציו-אקונומי הינו ההון החברתי הגבוה בקרבם (הקהילתיות, העזרה ההדדית וכו'). מקום נוסף, לדוגמא, שבו הון חברתי גבוה הוביל לתוחלת חיים גבוה הינו האי היווני Ikaria שם תוחלת החיים הממוצעת היא 90. כלומר, לא תורה, לא מגנא, לא מצלא ולא נעליים.
והכי עצוב, שהתורה היא לא מגנא ומצלא של ילדים בעיר הזו, שידועה כבירת הפדופלים של ישראל (https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3849751,00.html). האמת, לא צריך להפתיע, הרי אין שום איסור נגד פדופיליה בתורה.
הייתי מוסיף שההתחמקות הממוסדת משירות צבאי ו"הפנסיה" המוקדמת שהציוניים, טפו, מאפשרים וממנים בהתאמה, לרובו של הציבור החרדי כנראה תורמת לסטטיסטיקת אריכות החיים, אבל נסתפק בטענות למעלה שמא אואשם בדמגוגיה (אחת מטענות הנגד החביבות על צוות האתר).

איש פלוני
איש פלוני
3 years ago

אריאל, קבל עוד הסבר נחמד.
הערים החרדיות נמצאים בתחתי סולם הפשיעה, לכן הם מאריכים הימים.
https://www.kikar.co.il/363510.html

משה רט
משה רט
3 years ago

יפה מאד. אכן המבוכה של הממסד המדעי מול הקורונה, למרות התגייסות עולם המדע, שיתוף פעולה בינלאומי חסר תקדים וכמות עצומה של ממצאים ונתונים לנגד עינינו, מעמידה בסימן שאלה גדול את יומרתם לקבוע מסמרות בנושאים הרבה פחות ברורים שמעסיקים הרבה פחות מדענים ואין להם יותר מדי השלכות מעשיות.

מני
מני
3 years ago
Reply to  משה רט

איזה נושאים, למשל?
ולמה להגיד שמדענים מתחום הבריאות מעידים על מדענים מתחומים אחרים?
אם מחר ימצאו שכל הפנצ'ריות בישראל מכרו צמיגים פגומים, האם צריך להשבית את כל האוניות? כי שניהם כלי תחבורה, ואם היתה כזאת רשלנות עם מכוניות, שכולם משתמשים, רק דמיין איזה נזקים גרמו לאוניות, איפה שפחות אנשים מעורבים וזה לא כל כך חשוב לאזרח הממוצע?

אלי
אלי
3 years ago
Reply to  מני

מני,
אינני יודע אם אתה תמים או מיתמם, אבל בתור שירות לציבור הנה ההסבר:
מחקר רפואי הוא אחד מתחומי המדע האמפריים ביותר שקיימים. יש בה נגישות מקסימלית לתחום הנחקר (נגיף, חיידק, אני אתה); קיימת יכולת לזהות סיבה ותוצאה בניסוי תצפיתי; ובמקרה שהתרופה כושלת או מסוכנת הפידבק הוא מיידי.
למרות כל זאת עינינו רואות במקרה הזה (כמו גם במקרים רבים נוספים) כי הידע עדיין מוגבל, מוטה, לא מובן כהלכה. בקיצור, מתברר שמסיבות רבות המחקר הרפואי מוגבל ביכולתו להבין את המציאות עד תומה.
בתחומי מחקר היסטוריים (אביוגנסיס, אבולוציה) התנאים לרוב נחותים בהרבה. אין גישה למרק הפרביוטי הקדום שבו התחילו (?) החיים; אין יכולת לשחזר במעבדה את אופן היווצרות המיטוכונדריה או הכולורופלסט; אין אפשרות לצפות בזמן אמת באופן שבו ריבוזום למד (?) לסנתז חלבון. בקיצור, המרכיב הספקולטיבי בתחומי מחקר היסטוריים גדול לאין שיעור ויחד איתו צומח וגדל פוטנציאל הבולשיט (BSP).

האם יש כאן "הוכחה מוחצת" שכל המדענים רמאים? בוודאי שלא.
האם זה אומר שצריך להיות טיפה ספקנים כשמקשיבים לטענה מדעית? you bet it.

בית ראשון
בית ראשון
3 years ago
Reply to  אלי

שלום אתה צודק, ייתכן שיש מקומות אחרים במדע שמפשלים מסיבות דומות. שים לב אבל בבקשה שזה נופל על שלושת הצדדים – אלא שתומכים בדעה שלך, אלא שלא תומכים בדעה שלך, ואלה שלא מעניינת אותם הדעה וסה"כ באו לחקור. הרבה פעמים צד מסוים לוקח את המחקר שמעודד את הצד שלו למרות שיש סימנים מובהקים שמשהו לא בסדר במחקר הזה.

28
0
Would love your thoughts, please comment.x