האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

חגי משגב על המיתוס המינימליסטי לפיו "לא היתה אוריינות עד המאה ה8"

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

זה לא שאלכס לא מנסה, הוא באמת משתדל לתת מקום לעמדה המינימליסטית, פשוט לא נשאר… (וכן, שבועות או סוכות, לא כל כך קריטי. לגבי דברי חגי על מקבילות לסוכה בעמים, ראה דברי ליברמן שהובאו במאמר זה, – חפש בדף "ראה גם ליברמן").

משגב לא ממש מקסימליסט, והוא מתמרן יפה. אם כי הסגנון שלו לפעמים נשמע ספקני מדי. כמו שהוא אומר "בתוקף הכיפה שעל ראשי"… ("בפועל העם האמין בה' ואשרתו עד המאה השמינית"… נשמע כמו "בני עמי בחרו בדרך הטרור"… אלא שההסברים שלו בהמשך חשובים, ה'מונותואיזם' לא נקבע לפי הגדרות טהרניות של פילוסופים גרמנים במאה ה19).

לגבי דברי חגי שעיקרי האמונה נוסחו כנגד הדוגמה הנוצרית, כמדומני שזו שגיאה היסטורית, העיקרים נקבעו ע"י הרמב"ם בעקבות רס"ג, והפולמוס שלהם היה מול הפילוסופים המוסלמים בלי קשר לנצרות, אליה כמעט לא התייחס הרמב"ם.

יש עוד אי דיוקים כמו שחז"ל אומרים שבמתן תורה שלא שמענו שום דבר אולי את המילה הראשונה, זו הגזמה. הנושא המרכזי הוא הפרכת המיתוס של "אין כתב עד המאה ה8", את זה הוא עושה ב2 דקות ראשונות, ובאמת לא צריך יותר.

המלים האחרונות מאד חשובות: יש תורה שבעל פה, התורה לא מגדירה בכלל מושגי יסוד, מדברת על 'אשת איש' אבל לא כותבת איך מבצעים נישואין, מדברת על גזל, אבל לא כותבת איך קונים ואיך מוכרים. יש בסיס חוקי שאמור להיות ידוע ולא מצופה שיהיה כתוב.

5 2 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
23 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
נוריאל
נוריאל
3 years ago

בערך בדקה 14:57 הוא מדבר על תיארוך זמן כתיבת ספר בראשית ע"י הערכה של מתי הוא יכל להיכתב ע"פ מה שכתוב בבראשית פרק יד שעמק השדים הוא ים המלח ובהמשך שם כתוב שעמק השדים בארות בארות חמר שע"י בדיקה של מצבו של ים המלח מתי היה יבש או לא, בשם יואל אליצור(כך הוא הזכיר קצת לפני כן). אפשר קצת הרחבה על זה.

נוריאל
נוריאל
3 years ago

תודה רבה.

חגי
חגי
3 years ago

רבי יצחק אברבנאל טוען שהרמב"ם קבע את עיקרי האמונה כתוצאה מן המפגש והעימות עם הדתות השונות, וכך הוא כותב בספרו ראש אמנה, פרק כג: "ואשר אאמינהו אני, אמת ויציב ונכון בדרוש הזה, הוא שהאנשים האלה שלמים הם אתנו, הרב הגדול [הרמב"ם] והנמשכים אחריו, לא הביאם להניח עיקרים ויסודות בתורה האלוהית כי אם להמשכם אחרי מנהג חכמי האומות בספריהם … וחכמי אומתנו, אחרי אשר התערבו בגויים, בעיון ספריהם וידיעת חכמותיהם, למדו ממעשיהם והעתיקו דרכיהם ועניינם בתורה האלוהית, באומרם: איכה יעבדו הגויים האלה את חכמותיהם, הלא בהנחת התחלות ושורשים אשר עליהם תסובו, ואעשה גם כן אני בהנחת עיקרים ויסודות לתורה האלוהית …".

בלי שם
בלי שם
3 years ago

לדעתי יש עוד דבר חשוב שהוא הזכיר, זה שהלומד את התורה בלי להכיר את הרקע התרבותי של התקופה חסר לו הרבה הבנה בסיסית בה.

ולעניין טעותו לגבי העיקרים אם נוסחו כנגד דוגמה נוצרית או מוסלמית, האם זה משנה הרבה?

בלי שם
בלי שם
3 years ago

‏בוודאי מבחינה דתית. ‏קודם כל תמיד כשאתה מכיר את הצד שכנגד ‏מתבהרת גם הדעה שאיתה הוא מתווכח. אבל בעיקר התורה וגם דברי חז״ל נעשים יותר מובנים וקרובים להתחבר אליהם. זה לא משהו ‏ערטילאי שאפשר לפלפל בו כי ע׳ פנים לתורה, אתה כבר לא יכול לקבל את כל טעמי המצוות, כשאתה פוגש דברי חז״ל שלא תואמים למציאות אתה מקבל פרספקטיבה אחרת לדבריהם (וזה בצורה חיובית לגמרי, כמו לימוד גמרא לפני תוספות ואחרי) וכו׳
חוץ מזה ‏שבדורנו ‏היה מן הראוי ‏לתת את הרקע הזה לכול אחד כעין חיסון לכל מפגש שלא יבוא (ויש הרבה סיכויים שיבוא) כמו שאלכס גילה את ליבו בסרטון שידיעה מסוימת הפילה אותו על הקרשים. כי לא היה מוכן לה.

היו דברים גם בחז״ל אבל לא היה עיסוק בעיקרים בתור עיקרים.
‏‏עובדה שהרבה חכמי ימי הביניים לפני רמב״ם ואחריו ראו את הדברים באופן שונה לגמרי בין במניין ובין בתוכן (חלק מהשיטות יש בויקיפדיה)

בלי שם
בלי שם
3 years ago

‏זה לא רק עניין פרטי לפסוק זה או פרט אחר אלא גישה הומוגנית לכלל התורה. לא אמרתי ״לא לקבל את דברי חז״ל״ אלא להבין אותם. חז״ל אמרו רצונך שתכיר את מי שברא עולם למד אגדא. האם אתה לא מתייגע על מהרש״א/מהר״ל וכו׳ על אגדתות שספק צודק ספק לא? האם לא כדאי להסתכל בפרשנות שנתן ״בורא עולם עצמו״ על ידי מעשיו?!

חיסון זו רפואה מונעת. האם אתה עוסק רק בניתוחי חירום? אבל האסטרטגיה שלך נכונה לצערי שבזמנינו ובמקומותינו יש סכנה לרופא להתעסק ברפואה מונעת…

דבר פשוט ביותר שיש הגדרה בסיסית שקובעת מי הוא יהודי מבחינת הקב״ה. האם יתכן זורואסטרי שמאמין באללה? האם יתכן יהודי שאינו מאמין בבורא עולם? ר״י אלבו כלל בזה עוד שני דברים. מי אמר שיש עוד? האם זה מחויב בהגיון? לא. כמו שקורא בספרים חיצוניים אינו נמנה על ידי הרמב״ם. אולי נפרש כיעב״ץ שאין זו קביעה חיובית אלא ציון דרך סופי, שסופו לכפור בכל!? אז למה לא נפרש על דרך הזו גם את השאר? העיסוק הזה יתכן מאד שבא בעקבות המוסלמים. אחרת למה לא ראינו אותו לא אצל חז״ל ולא אצל אשכנזים?

בלי שם
בלי שם
3 years ago

ואני לא מדבר על ידיעות קטנות כמו שציינת שרע הוא אל המצרי. אני מדבר על התמונה יותר כוללנית

איש פלוני
איש פלוני
3 years ago

שכחתם לשים לינק לדברי ליברמן.

חצרוני
חצרוני
3 years ago

שלום,
אשמח לשאול כמה שאלות בעקבות הראיון,
1. מה העניין אם נאמר שהתורה נכתבה בזמן המאורעות אם רק מעטים מן העם ידעו לקרוא?
2. אם זה אכן כך, והספר לא עבר בתפוצה רחבה אז אין שום סיבה לטעון שהתכנים שמופיעים בספר שבפנינו הם באמת נכונים ולא עברו שינויי עריכה רציניים.
3. משתמע מדברי משגב שברור שספר התורה נכתב יותר מאוחר ולא בבת אחת אלא רק בזמן תקופת הברזל הראשונה. מה אתם חושבים על כך?
4. מה דעתכם לגבי הטיעון נגד המונותאיזם בעקבות שמות תאופורים אליליים שנמצאים בשימוש נרחב ע"י העם ,ואף אצל המלכים שאול ודוד?

חצרוני
חצרוני
3 years ago

תודה רבה אבל,
1. גם אם אין לנו ידיעה שרק מעטים כן ידעו לכתוב, עדיין גם אין לנו הוכחה שאנשים פשוטים כן ידעו לכתוב. והדעת מניחה שאנשים פשוטים לא באמת ידעו לקרוא.
בכל אופן, אני לא מסכים לדוגמתך, למשל אין שום סיבה לא להניח שפתאום יגיע איזה כהן חומד ממון כפי שפגשנו כמה בתנ"ך, ויחליט שכתוב בתורה לתת לו 20% מהנכסים ואף יכתוב ככה בספרו. אז כאשר אנשים ישאלו מניין לך? הוא יגיד שכך כתוב… כולם יודו שלא ניתן לתת אמון בספר שרק בודדים ידעו לקרוא מה כתוב בו בכל מחוז.
4. אני שמעתי את הטענה שלו, אבל היא לחלוטין לא נשמעת סבירה. כי עד כמה שהתורה נלחמה נגד הע"ז, ודוד המלך נחשב כמי שמייצגה "רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ" אז כיצד ניתן לומר שיקרא לבנים שלו בשמות של ע"ז? כמו שלמה. ויש הבדל ענק בין שמות של גויים שהם נייטרלים מבחינה דתית, לבין שמות של דתות שונות ועבודה זרה שהם מתנגדים לדרכך, ולא רק ניטרלים. ולכן הדוגמאות שהבאת לא באמת קרובות, תחשוב למשל שמישהו מוכן לקרוא לבת שלו מיה או גרייס, אבל כמה ישראלים תמצא שקוראים לבנות שלהם כריסטינה…. אז אף אם תרצת את השימוש בשם בעל זהו עדיין רק סוג אחד של שמות תאופורים אליליים, אבל כפי שהעלה אלכס יש עוד רבים. כמו שלמה כלעיל.

בלי שם
בלי שם
3 years ago

משגב לא טוען שכתיבת התורה נמשכה הרבה אלא כתיבת התנ״ך נמשכה על פני אלף שנה (וכמובן שלא התכוון דווקא לאלף)
ותחילת תקופת הברזל, שלדעתו נכתבה בה התורה, אינה מושג מדויק וקביעתה נתונה לפרשנות כידוע. כך שעד לבירור נוסף, דעתו בנקודה הזאת יכולה להיחשב כשמרנית ביותר (בוודאי שיש גם נקודות שהיא רחוקה מלהיות שמרנית). אבל באמת לא כל כך משנה מה דעתו האישית כל עוד שהוא לא מביא סימוכין.

בלי שם
בלי שם
3 years ago

יש להוסיף גם שם עבדאללא שהוא שם תאופורי.
למשל אחד מגדולי פוסקי בבל לפני 150 שנה הוא רב עבדאללא סומך.
תמיד אפשר לחלק אבל בלי לדעת הילך רוח של היהודים לפני 3000 שנה אי אפשר לדעת מה היה בסדר ומה מתועב בלי שיש לנו דוגמאות.

יממ
יממ
3 years ago

מה לגבי מה שהוא אומר לגבי ים המלח, שלפי הממצאים זה היה יכול להיכתב רק בין 1000 ל1200 לפנה"ס?
(זה עדיין מאוחר מידי, לא?)

יממ
יממ
3 years ago

כלומר, הוא לא דק בדבריו-
במקום שציינת אכן כתוב- "בסביבות שנת 1500 לפנה"ס עלה המפלס והיה גבוה במיוחד (380-375 מתחת פני הים). בין 1200 ל-1000 לפנה"ס ירד שוב המפלס, ולמרות תנודות שונות שמר בדרך כלל על מפלס נמוך עד סוף האלף הראשון"
במקרה שלנו התורה כותבת "הוא ים המלח"-ולכן זה אומר שהמפלס גבוה, כלומר הכתוב הזה נכתב בהכרח בין 1500 ל1,200.

איש פלוני
איש פלוני
3 years ago
23
0
Would love your thoughts, please comment.x