האתר עוסק בשאלות של אמונה מול כפירה, ומיועד לעוסקים בנושא.
למדיניות האתר לחץ כאן

Kal-sites – בניית אתרים
רוצה לדעת כמה עולה לבנות אתר ? לחץ כאן

נושאים באתר

"רציו" רוצה לגדול... רוצים לתרום?

תקבלו מייד
אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

10 ₪
20 ₪
100 ₪
200 ₪
500 ₪
1000 ₪
סכום אחר
הפוך את תרומתך לחודשית (ללא לקיחת מסגרת)
כן!, אני אתכם
לא! רוצה תרומה חד פעמית

כופר: מסעו של מדען אחד – מדרויניזם לאמונה בתכנון

צוות האתר

צוות האתר

image_printלחץ לגירסת הדפסה

מתי ליסולה, פרופ' לביו טכנולוגיה, תחום העיסוק שלו הוא אנזימים ודנ"א, בתחום זה עוסקים רובם של 140 המאמרים שפרסם, הוא רשם שבעה פטנטים, מאמריו מצוטטים למעלה מ5000 פעמים בספרות המדעית.

ליסולה כותב: האמנתי באבולוציה, השתמשתי בה ככלי רב עצמה לניגוח האל, הייתי תוצר אופייני של מערכת החינוך המערבית, רציתי להיות אוטונומי, שנאתי את הרעיון של אלהים שמפריע לחיי.

כששאלתי פרופסורים שונים בדבר הסברים להתפתחות אקראית של תא חי, לא קיבלתי שום הסבר מספק. במקום להסביר אמרו לי "אף מדען אמיתי אינו מכחיש את האבולוציה", זה נבע מהגדרה שרירותית של המדע כמטריאליזם, ואכן אף מטריאליסט לא יכול להכחיש את האבולוציה.

את המסע האינטלקטואלי שלו תיעד ליסולה בספרו: כופר, מסעו של מדען אחד – מדרויניזם לאמונה בתכנון.

.

במאמר שנכתב בעקבות הספר נוגע ד"ר ג'ונתן וייט בטענה כי "אף מדען אמיתי אינו מכחיש את האבולוציה", ומראה כיצד מחד, ישנם הרבה מדענים 'אמיתיים' המובאים אף בספרו של ליסולה, וכן מפנה לרשימת פרסומים שעברו ביקורת עמיתים וענינם הוא הכחשת אבולוציה אקראית לפי הטענה הזו אומר וייט, גם ליסולה לא אמור להתקיים… ומאידך, מציין וייט למקרים בהם אנשי מדע מפורסמים הטילו ספק באבולוציה ואיבדו את משרתם (כגון הפליאואונטומולוג גינטר בקלי, וריצ'רד סטרנברג, ראה גם: מקארתיזם).

מצורף טריילר לסרט של ליסולה על המסע של דרוין:

והרצאה שלו על האבולוציה:

 

 

0 0 votes
Article Rating

שתף מאמר זה

תגובות ישירות

Subscribe
Notify of
guest
20 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
רועי
רועי
5 years ago

כל תרופה שעוזרת( ושניתן להוכיח שהיא עוזרת) מבלי לדעת את המנגנון פעולה שלה מוכיח שאין לנו בעיה לקבל שדברים מתרחשים באופן שהוא לא ברור או ידוע לנו. לקבל את המושג מטפיזי הוא לקבל את המשפט. לא רק שאנחנו לא יודעים( שאין לנו מנגנון שמסביר את הטופעה) אלה גם טוענים באופן נחרץ שלא קיים כזה.

כשפלמינג גילה שפטריות עוצרות גדילת חיידקים הוא לא ידע מה המנגנון שמסביר את היכולת שלהן. אם הקהילה המדעית היתה אומרת שזה קסם כי שם תהליך ידוע לא יכול להסביר אותה אז מה היה הערך המוסף בלחקור?

להגיד "זה קסם" הוא הפתרון הקל והמהיר

יאיר
יאיר
5 years ago

אגב,
ישנו ספר מעניין של ישראל מרילוס "פיצוח הקוד השמיימי", שם הוא טוען שניתן להוכיח באופן מדעי את שיש קשר בין מופע גרמי השמים לבין הנעשה על פני כדור הארץ,

אסף
אסף
5 years ago

"… עדיין יעדיפו אותו מאשר לקבל שישנה תופעה שלא מוסברת באופן פיזי …" – ולאור ניסיון העבר, אני לא חושב שסביר להאשים אותם על כך.

"… והרי כבר היו דברים מעולם בנושא האסטרולוגיה עצמה כשמחקר מקיף מצא קשר בין תאריכי לידה לעיסוקים וטענה המכחישים היתה שאנשים זייפו תאריכי לידה כדי שיתאימו למפה האסטרולוגית…." – מצטער, אתה תצטרך לצרף איזשהו רפרנס, שניתן יהיה לבחון במה מדובר ועל בסיס מה אתה קובע שטענת הזיוף ו/או מתדולוגיה לא ראוייה מדעית (למשל התסמכות על נתונים מחברות בהן המפה האסטרולוגית משמשת על קביעת מסלול חייו של אדם, או משפיעה עליו – המפה, לא מיקום הכוכבים. זה למשל מקרה בו סמיות כפולה תהיה חשובה לפחות בחלק מהמחקרים) היא לא נכונה ו/או לא הודגמה כנכונה?
הנה למשל מחקר שבחן את הטענה ולא מצא כל קורלציה – https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00224545.1980.9924224

אסף
אסף
5 years ago

אני סבור שאתה טועה. במצב התיאורטי בו לפתע ידגימו שימוש באסטרולוגיה שעובד, ומודגם שלא מדובר בטריק, לאחר כמה הדגמות, שיראו שלא מדובר סתם בצירופיי מקרים, אנשים כן ייקבלו שכנראה שיש מנגנון לא מובן מאחורי הדברים. שוב, זה תיאורטי וקשה לדימיון, כי אכן לאסטרולוגים יש רקורד מרשים מאוד של כשלונות ו/או פשוט אמירת הכל ולא כלום.

שוב אתה מכניס לפי טענה שלא טענתי ו/או מסיק מדבריי דברים שלא נובעים מהם. לא טענתי שלתכנון תבוני אין ו/או לא יכול להיות קשר למדע. אני סבור שכל שאלה יכולה להישאל ולהיחקר במדע. כמובן שיש שאלות שכבר נענו באופן מספק, וללא הצדקה טובה זה יהיה בזבוז זמן ומשאבים לחקור אותן. הבעיה היא לא עם החקירה. הבעיה היא עם ההתנהלות והסקת המסקנות הלא מדעית.

את עניין קידום האמונה של סטרנברג כבר כתבתי בתגובה קודמת. אולי פספסת ולכן לא התייחסת. ולא, הבעיה היא לא אם זה סותר את האמונה הרווחת או לא. שימוש במשרה שלך לקדם עניינים אישיים שלך, לא רק אמוניים אבל גם, זו מעילה יסודית באמון שניתן לך בעת מינוייך לתפקיד.

אסף
אסף
5 years ago

הסיבה שרוב האנשים יאמרו לך שזה טריק הוא, כי עד היום כל קסם שנבחן בצורה מבוקרת כשל ולכן סביר שגם הקסם הזה הוא טריק, שפשוט הבקרה לא עבדה. בנוסף, לאנשים רבים קשה לשחק במשחק ה'דמה לי' ולענות על שאלה תיאורטית באופן תיאורטי. אבל אם היית שואל אותי – מי שיוגדר על ידך כמטיריאליסט – ואכן במצב שנטען שהודגמה ביקורת ראוייה, אז המסקנה היא שכנראה שמדובר במנגנון לא ידוע שיש לחקור אותו. לא אקפוץ למסקנה שזו התרחשות אל טבעית, כי זה לא הודגם – ואולי מדובר במנגנון טבעי לחלוטין שפשוט לא מוכר עדיין?
ובאמת שלא ברור לי למה אתה חושב שאנשים צריכים לקפוץ ולקבל את הטענה שזה קסם אמיתי, כאשר בעצם לומר 'קסם אמיתי' לא ממש מסביר מה זה אלא רק תווית חילופית ל'אין לנו מושג איך זה קורה', רק מינוס היושרה פשוט לומר 'לא יודעים'.

צר לי לפוצץ לך את הבועה, אבל טענות תומכי תכנון תבוני שמעתי מפיהם, הלכתי וקראתי מאמרים שהם הפנו אליהם כתומכים בטענת התכנון התבוני, וכד'. כך שההערכה שלי של טיעוניהם מבוסס על הצגת הטיעונים על ידם ולא הנחת יסוד כזו או אחרת.

"… אם בעיניך זה דומה לטענה שהארץ שטוחה …" – האם אמרתי שזה דומה או שניסיתי להדגים לך שזה שלא מפרסמים מאמר עם טענות מסויימות לא מלמד בהכרח על קונספירציה ובהחלט יכול להיות, כי מה לעשות, הטענות אינן ברמה מדעית ראוייה.

"… זה עצוב מאד, שגם אנשים מלומדים כמוך מערבבים עובדות מוצקות עם תיאוריות מורכבות ובעייתיות …" – אוי האירוניה, כי זה אחד מהטיעונים כנגד תומכי תכנון תבוני. אגב, לפי אלו שמאמינים בארץ שטוחה לא מדובר על עובדה מוצקה אלא קונספירציה מדעית להסתיר את האמת (נשמע מוכר?). ממליץ לך פעם לנסות לדון עם אדם שמאמין בזה … זו חוויה ?

שוב אתה מנסה להקטין את המעשה של סטרנברג. הוא לא סתם חרג חריגה קטנה מהנהלים, הוא מעל במשרה שלו בשביל לקדם רעיון אמוני שלו. שוב, לא ברור לי למה אתה סבור שאדם שמעל כך בתפקידו צריך להמשיך ולהחזיק בתפקיד.

אסף
אסף
5 years ago

"… האם באמת הכל תערו של אוקאם …" – לא! אם כי בהיעדר דברים אחרים להתבסס עליהם זהו כלל אצבע לא רע, אם כי בוודאי לא הכרחי ו/או מכריע.

לגבי מעשה הקסם, אבל זו בדיוק כל המטרה של ביצועו במסגרת מבוקרת, בה ניתן לשלול אפשרויות של טריקים כאלה ואחרים. כל עוד הסביבה לא מבוקרת, המסקנה הסבירה היא שנעשה טריק מסויים, כי זה בעצם מה שקוסמים בעצמם מודים שהם עושים. במידה והקסם יבוצע במסגרת מבוקרת, בה ישללו אפשרויות של טריקים כאלה ואחרים, והשלילה הזו ברורה (ולא שהניסוי עצמו הוא טריק אחד גדול) המסקנה צריכה להיות שמתרחש דבר מה לא מוסבר ויש לחקור אותו לנסות ולהבין את המנגנון שעל פיו הוא פועל. אבל זה שבסקר שעשיתם, זו התשובה שקיבלתם, כי עם כל הכבוד, עד היום טרם הודגם קסם במסגרת מבוקרת שעבד.

"… מה שכתבת לגבי מטריאליסט שלא מקבל את התסריט האבולוציוני לא הבנתי, נניח שהחיים והמינים נוצרו כמות שהם, עדיין זו יצירה אקראית, מה זה משנה אם לאט או מהר …" – כי אם היצורים נוצרו as is זו לא אבולוציה אלא יצירה יש מאין as is.

"… זאת עובדה שישנם אנשי מדע מתחומים רלבנטיים שלא מקבלים אבולוציה אקראית …" – אין על כך וויכוח. השאלה היא האם הם מסוגלים להדגים את טענתם או שפשוט מדובר על אמונה שהם לא מסוגלים לבסס ולאשש מדעית.

"… יש ביניהם ביולוגים מולקולריים, ביולוגים לא מולקולריים, פליאונטולוגים, גיאולוגים, וכו'. כעת השאלה מה עושה הממסד האקדמי עם העובדה הזו? …" – כל עוד הם מתנהלים באופן מדעי ראוי, לא עושים עם זה כלום. ברגע שהם חורגים מההתנהגות מדעית ראוייה, זו כבר שאלה אחרת. ולא, לבקר ו/או לעלות תהיות לגבי תיאוריה מדעית היא לא התנהגות לא ראוייה, אך לעוות ידע מדעי זה כן. ולראיה, פרופ' מייקל ביהי, מאבות התכנון התבונתי בזמננו, הוא פרופ' מן המניין, שיושב היטב על כיסאו ובמשרדו האקדמי, למרות דעותיו וטענתיו. וכמו שציינת, הוא לא היחיד.

"… מזה נובע שאין שום סיבה בעולם שלא יקרה, שמאמרים שמתנגדים לאבולוציה אקראית או שתומכים בתכנון תבוני, יתפרסמו …" – לא, זה שיש אנשים שמחזיקים באמונה מסויימת לא אומר שהם יאשרו לפרסם מאמר רק כי הוא תומך באמונתם. אם הם אנשי מדע שמתנהלים באופן ראוי, הם ישפטו את המאמר על פי הביסוסים והאישושים המדעיים שהוא מספק. ואם אין ביסוס ואישוש מדעי לאמונה (שים דגש למילה 'אם'), אז אין סיבה שהם כן יאשרו את פרסום המאמר. לכן, עם כל הכבוד, טענתך שזה סביר שזה ייתקיים לא מחזיק מים (שים לב, זה לא אומר שזה לא קיים, אלא רק שטענתך היא לא הדגמה של הסבירות של הקיום).

"… אתה לעומת זאת, יוצא מההנחה התמוהה שזה לא יכול לקרות או לא קרה …" – שוב אתה מכניס טענה לפי שלא טענתי? מצטער, אך זו הפעם האחרונה שאני מעיר לך על זה. מבחינתי, בפעם הבאה שזה מתרחש הדין ודברים ביננו יסתיים. אני לא אוהב שמכניסים לפי טענות, ובטח לא אחרי שאני מעיר לצד השני שהוא עשה את זה כבר מספר פעמים. ובטח לא כאשר הצד השני גם האשים אותי האשמת שווא בעשיית הדבר הזה כלפיו. לתשומת ליבך.

שוב, סיבת פיטוריו של סטרנברג (ממשרת עורך בג'ורנל, שרק להבהיר אינה משרה בתשלום) הייתה כי הוא התנהל בניגוד לנוהל התקין של הג'ורנל. אתה יכול להאמין באיזו תיאוריות קונספירציה שאתה רוצה.

זה בהחלט משנה באיזה ג'ורנל זה מתרחש. כי ג'ורנל שממילא לא מכבד את עצמו ומשמש כג'ורנל pay to publish לא ממש מחזיק את עצמו בסטנדרטים גבוהים וממילא לאל איכפת לו מה הוא מפרסם, העיקר שישלמו לו על כך. ובוא לא נשכח, לא ממש ביססת שאף אחר לא פוטר אלא המשכתי איתך בהנחה לשם דיון שזה המקרה, למה אין מקום להשוות.

ולא, לא קיים מקארתיזם כלפי מי שאינו מזדהה עם העמות השולטות באקדמיה. מה שיש זה חוסר קבלה של טיעונים לא מדעיים שבעים לקעקע תיאוריה מדעית, ובמקרים רבים על בסיס אמונה דתית.

"… המחשבה שלך שאין מאמרים לגבי תכנון תבוני כי אין ראיות, קצת מצחיקה אותי …" – אם במקום לצחוק תספק ראיות לתכנון תבוני זה יהיה מענה רציני יותר.

"… לא חסר קשיים באבולוציה .." – א. כמו? ב. לא חסרים קשיים בהרבה תחומי מדע, זה עדיין לא אומר שאם יש קושי בתחום מדעי כזה או אחר משמע "God did it".

"… הרי כל מהות התכנון התבוני הוא רק להראות שלפי הידע שבידינו התהליך האבולוציוני לא מוסבר …" – ממש לא! המהות של התכנון התבוני הוא לטעון שקיים מתכנן תבוני … ובוא ננחש למי אנשים מתכוונים כשהם אומרים זאת 😉 … שתכנן ויצר את החיים ושולט אל ההתפתחות וההשתנות שלהם. ומצטער, טרם הוצג טיעון מדעי שמבסס ומאשש את הטיעון הזה. ולמעשה, כשמסתכלים על אבולוציה, מה שמתגלה זה שינויים והתפתחויות שממש לא מסתדרות עם טענה של תכנון, ובטח של תכנון של מתכנן כל-יכול וכל-יודע (וגם לא רק רב-יכול ורב-יודע).

"… אני מאמין שלא מפטרים אדם בלי שקרה איזה אסון מהזלזול בנהלים, גם אם נניח שהוא זלזל בנהלים …" – כן, מה שקרה זה שהוא פעל כנגד הנהלים ואפשר פרסום, שבשפיטה חוזרת עפ"י הנהלים, הובהר שלא היה מפורסם. וכל זה, כי הוא ניסה לקדם את אמונתו. אני ממש לא מבין למה אתה חושב שאדם שמעל כך באמון שניתן לו ראוי להישאר בתפקידו ושחייב להיות הסבר קונספרטיבי למה הוא פוטר.
אגב, הוא גם הגיש תלנה על אפלייה על רקע דתי, אך תלונתו נדחתה.

"… אתה מבין שההודעה של מי שפיטר אותו שוה כקליפת השום כשרוצים באמת לדעת מה היה …" – אם זו גישתך, הייתי מצפה שתנהג על פי אותם הסטנדרטים ושגם דעתו של המפוטר תהיה שווה כקליפת השום עבורך. הרי אם מבחינתך המפטר הוא לא אובייקטבי הרי שגם המפוטר אינו, ויש לו את אותן התמריצים וסיבות לעוות את סיבת פיטוריו ולצייר תמונה של קורבן.

"… ברור שפרסום מאמר התומך בתכנון תבוני נחשב כאסון אצל חלק גדול במגדל השן של המקארתיזם האקדמי …" – לא אם המאמר יהיה ברמה מדעית ראוייה לפרסום, מה שנטען שהמאמר של דמבסקי לא היה. למשל, אם מישהו יבקש לפרסם מאמר על כך שהארץ שטוחה. האם לדעתך מאמר זה יפורסם? אם לא, האם אתה חושב שזה יהיה רק כי זה בניגוד לקונצנזוס המדעי או אולי זה בגלל שהמאמר הזה לא יהיה ברמה מדעית ראויה לפרסום?

"… אם יש מה להתווכח הוא לא מה קרה שם, שזה ממש לא מעניין, אותי ומן הסתם גם לא אותך, אלא האם יש מקארתיזם באקדמיה …" – אבל אין. נכון, המדע מורכב ממדענים ויש מדענים שנוהגים ביותר פתיחות ויש כאלה שבפחות. אך כשיטה ו/או ככלל, מצטער, אין מקארתיזם באקדמיה.

בקיצור, בנתיים כל מה שהצלחת להביא זה מקרה אחד – של ריצ'רד סטרנברג – וגם שם יש הסבר לא קנספירטיבי למקרה. המקרה השני שנטען, של גינטר בקלי בכלל לא קשור לפיטורין (למרות שנטען שכן), ועם כל הכבוד, לדעתי הדוגמה של מייקל ביהי נענתה בתירוץ של ביטול ותו לא.

הנה ערך הויקיפדיה של הסרט – https://en.wikipedia.org/wiki/The_Voyage_that_Shook_the_World. אתה יכול לבדוק שם מי האנשים שהיו מעורבים ביצירתו. הנ"ל לא נזכר שם.

אסף
אסף
5 years ago

ולגבי התייחסות להרצאה, לצערי שפת ההרצאה אינה שפה שאני דובר אותה, כך שאיני יכול להגיב על הדברים.

ותיקון קל – לגבי ה-"מצורף טריילר לסרט של ליסולה על המסע של דרוין". האם אתם בטוחים שמדובר בסרט של ליסולה? למיטב ידעתי הוא לא הבמאי של הסרט, הוא לא המפיק של הסרט, הוא לא כתב את התסריט, הוא לא המדובב. כך שלא ברור למה נטען שזה סרטו.
וללא קשר, אני מקווה שאתם מודעים לסערה מאחורי הסרט, שהמרואיינים בו טוענים שדבריהם נערכו באופן שמוציא אותם מהקשרם (בדומה למה שנעשה בסרט What the bleep do we know!?, אם אתם מכירים)

אסף
אסף
5 years ago

בנוסף, לגבי פרשת אלן סוקאל, לא ברור לי ממש מה הקשר. המאמר נשלח לפרסום בג'ורנל שאינו ג'ורנל מדעי אלא ג'ורנל אקדמי. היינו, לא מדובר בגו'רנל שמפרסם תגליות מדעיות ו/או תוצאות של מחקרים מדעיים אלא יותר מאמרי דעה – https://socialtextjournal.org/about/

לגבי הפירסומים של מאמרים שנוצרו ע"י מחוללי מילים, כן, זה בא להדגים את הרמה הירודה של ג'ורנלים מהסוג pay to publish, ולמה לא להיזהר מלהסתמך על מאמרים שמפורסמים בג'ורנלים כאלה. למיטב זכרוני, אף אחד מהג'ורנלים הללו לא היה ג'ורנל שנחשב רציני ו/או בעל אימפקט פקטור לא זניח. כך ששוב, אתה זורק דוגמאות לדברים, שאתה חושב שתומכים בטענתך, אך הם לא כי הם לא אנלוגיים למקרה הנדון (שם היה מדובר בג'ורנל רציני ולא ג'ורנל pay to publish).

אסף
אסף
5 years ago

"… אף שכמובן יש קשר הדוק בין המקום אליו מוליכים שני הנושאים. שכן מי שהגיע למסקנה שהחיים לא יכלו להיווצר במקרה ויש מאחוריהם יוצר תבוני, לא יצטרך להתאמץ יותר מדי גם בשביל אבולוציה אקראית …" – מצטער, אבל אתה כושל בכשל לוגי מסוג נון סקוויטור. מסקנתך לא נובעת מהטענה. אין שום סתירה בין יישות תבונתית שמייצרת חיים ונותנת לה להתפתח אבולוציונית באופן אקראי.

".. הרעיון שהמדע אינו מתנגד לישויות שאינן עונות לקריטריונים פיזיים, אלא שהוא לא יתבסס עליהן עד שקיומן לא יאושש כראוי. לא אומר כלום …" – הוא כן אומר, כי הניסוח של הנ"ל מייחס למדע הנחות שן לא חלק מסט ההנחות שלה.

"… בתיאוריה המדע אינו שולל שום דבר, אבל מטבעו הוא אינו יכול להכיר בקיומו של דבר בלתי נצפה ונמדד …" – לא מדוייק בעליל. אנו לא יכולים למדוד או לצפות בקוורקים, אך קיומם בהחלט מקובל במדע, לאחר שקיומם אושש באופן מדעי, שאינו תצפית או מדידה ישירה שלהם.
וכן, המדע לא מקבל התבססות על דברים שקיומם לא אושש ברצה מסויימת באופן ראוי (לא מדבר כרגע על עבודות מחקר תיאורטיות, שבהן חוקרים 'מה אם'-ים), בדיוק כמו שהמדע לא ייתבסס על 'פיות מעגלי האבנים' בשביל להסביר את קיומן של מעגלי האבן הללו –comment image. נכון? ויש לי הרגשה שלא תהיה לך בעיה עם אי השימוש בהן. נכון?

"… וגם מעבר לתיאוריות, בינינו, אנחנו יודעים ורואים שהמערכת והמסגרת המדעית מניחות את המטריאליזם כהנחה …" – שוב, מניחים מטריאליזם פילוסופי לא מטיריאליזם ששולל קיום דבר מעבר.

"… ושום סבירות או קירוב לא יביאו אותם להסכים עם ישות שאינה מוגדרת כפיזית …" – מטצער, אבל אני חולק על דעתך.

"… הראלים אינם יכולים להכחיש את האבולוציה, גם אם ירצו, הם בסך הכל טוענים שקבוצת חוצנים, שנראית בדיוק כמונו, הומוסאפיינסים מזוקנים, שלטה באבולוציה של כדור הארץ …" – לא, זו ממש לא טענתם. טענתם שהיצורים הם תוצר של שיבוט גנטי. זה לא מתקרב לאבולוציה, כמו שסיפור האנשים שאלוהים הפך לקופים לא מתקרב לאבולוציה.

"… אבל איך נוצרו החוצנים האלו? מכיון שהראלים מגדירים את עצמם כאתאיסטים, הם חייבים לדמיין אבולוציה קדומה שיצרה את החוצנים האלהיים …" – לא ממש. הם טוענים שהיקום נצחי ושתמיד היו קיימים בה יצורים, שיכלו ליצור יצורים אחרים. שרשרת אין סופית ללא התחלה. אתה יכול להתווכח עם הטענה הזו אתה לא יכול להתווכח עם עצם קיומה.

"… מטריאליסט יכול לא לקבל את התסריט האבולוציוני שמקובל כיום, אבל הוא חייב להאמין שהמינים והחיים נוצרו במקרה. אין דרך שלישית …" – ושוב אתה מבלבל בין אביוגניזה ואבולוציה. וממילא, מטיריאליסט יכול להאמין שהיצורים נוצרו as is בתהליך טבעי שטרם ידוע לנו. כן, אני מסכים איתך שזה טיעוו בעייתי ולא מבוסס, אך לטעון שמטריאליסט לא יכול להחזיק בו היא טענה לא מבוססת בעצמה.

"… לגבי רשימת הפרסומים, מודה באשמה שלא עברתי וגם לא מתכונן לעבור על כל משהו שמישהו כתב, אני מאד מעריך את הסבלנות שלך לבדוק שני מאמרים …" – לא סתם שני מאמרים, אלא שני המאמרים הראשונים. אם שני המאמרים הראשונים ברשימה לא עקביים עם מה שנטען שהרשימה הכילה, מצטער, זה סימן מאוד לא טוב.

"… מן הסתם ישנם גם כאלו שרלבנטיים …" – על בסיס מה אתה מניח זאת? מצטער, אך זו אמונה לא מבוססת.

"… אם לא, זה רק מעיד על סגירות ואטימות של מערכת …" – לא! זה מעיד על חוסר היושרה של מכון דיסקברי (וזו לא תהיה הפעם הראשונה שזה מודגם) ושל המחבר שציטט אותם.
עצרת לחשוב שאולי … רק אולי … זה שאין מאמרים מדעיים שתומכים בתכנון תבוני זה כי אין ראיות שנבחנו והודגמו כראיות מדעיות לקיום תכנון שכזה?

"… אתה כותב שסטרנברג איבד את משרתו "אחרי שהודגם שהוא לא טיפל באופן אתי במאמר", נראה לך של ויליאם דמבסקי, ובכן, באיזה מאמר? מדובר במאמר שתומך בתכנון תבוני (כן, זה כלול במלה דמבסקי) שסטרנברג אישר לפרסום, אתה טוען שהפיטורין היו רק ענין פורמלי של התנהלות לא תקינה, בלי שום קשר לנושא המאמר …" – כן. הנה ההודעה על התנהלותו של סטרנברג (למרות שאמור להיות שטרנברג, כמו שמי. המקור גרמני ו-St נהגה כמו Sht),
”The paper by Stephen C. Meyer, "The origin of biological information and the higher taxonomic categories," in vol. 117, no. 2, pp. 213-239 of the Proceedings of the Biological Society of Washington, was published at the discretion of the former editor, Richard V. Sternberg. Contrary to typical editorial practices, the paper was published without review by any associate editor; Sternberg handled the entire review process. The Council, which includes officers, elected councilors, and past presidents, and the associate editors would have deemed the paper inappropriate for the pages of the Proceedings because the subject matter represents such a significant departure from the nearly purely systematic content for which this journal has been known throughout its 122-year history." (https://rationalwiki.org/wiki/Intelligent_design_and_academic_freedom)
שים לב, זה לא משנה אם טענתו לגבי שלושה ביולוגים, עדיין ההתנהלות לא הייתה לפי הנהלים של העיתון, ללא קשר לנושא המאמר.

"… אשר המאמין …" – הפוסל במומו פוסל?

"… אזי בא לא ניתמם …" – אכן כן, בוא נפסיק להיתמם. סטרנברג פוטר כי לא פעל לפי נהלי העיתון.גינטר בקלי כלל לא פוטר אלא רק מחקו לו את ערך הויקיפדיה באנגלית (שוב, לא נגעו בערך שלו בגרמנית והוסבר עפ"י אלו נהלים מוחקים ערכים באנגלית, ללא קשר לעמדותיו). ובוא לא נשכח את מייקל ביהי, שמחזיק במשרתו למרות דעותיו והצהרותיו בנוגע לתכנון תבוני. אז כן, בוא נפסיק להיתמם ולהתבסס על תיאוריות קונספירציה.

אסף
אסף
5 years ago

"… כששאלתי פרופסורים שונים בדבר הסברים להתפתחות אקראית של תא חי, לא קיבלתי שום הסבר מספק. במקום להסביר אמרו לי "אף מדען אמיתי אינו מכחיש את האבולוציה" …" – ראשית, זה תלוי את מי הוא שאל. שנית, השאלה אם ההסבר מספק או לא היא סובייקטיבית. קשה לי מאוד לקבל שאם הוא שאל מומחים בתחום זו הייתה תשובתם. מילא היו משיבים לו "איננו יודעים כיום את התושבה לכך, אך אנו ממשיכים לחקור". אך בטח לא מה שהוא ציין, כי זו תשובה שלא קשורה לשאלה. שלישית, עם כל הכבוד, שאלת יצירת התא אינה בתחום מחקר האבולוציה, אלא בתחום מחקר האביוגניזה.

"… זה נבע מהגדרה שרירותית של המדע כמטריאליזם …" – למען הדיוק (והוא עקרוני) המדע לא מוגדר כמטיריאליסטי אלא כמטיריאליסטי-פילוסופי. יש הבדל בין זה לבין סוגים אחרים של מטיריאליזם. במטריאליזם פילוסופי לא שוללים אפשרות של קיום מעבר לנצפה ולנמדד, אך לא מקבלים את קיומו ולא מתבססים עליו עד שקיומו לא מאושש באופן ראוי.

"… ואכן אף מטריאליסט לא יכול להכחיש את האבולוציה …" – מצטער, אבל זה כשל לוגי מסוג נון סקוויטור, כלומר המסקנה לא נובעת מהטענה. מטריאליסט בהחלט יכול לא לקבל את האבולוציה. למשל, ישנם הראלים, דת שמבוססת על אמונה בחייזרים (שלטענתם הם האלוהים שמתואר בתורה), והם הינדסו את צורות החיים על פני כדה"א לפני כ-20,000 שנים (אם אני זוכר נכון) והם לא תוצר של תהליך אבולוציוני.

"… וכן מפנה לרשימת פרסומים שעברו ביקורת עמיתים וענינם הוא הכחשת אבולוציה אקראית …" – מודה שלא עברתי על כל רשימת הפרסומים שמצויינים שם. אך די להתחיל עם הפרסום הראשון, ולהיווכח שהטענה שהוא תומך בתכנון תבונתי היא טענה ריקה. הטענה שהתיאוריה של מנדל סותרת את התיאוריה של דארווין. נעזוב לרגע את העובדה שהתיאוריה של מנדל היא חלק מתיאורית האבולוציה המעודכנת, בוא נזכור שתיאורית האבולוציה המעודכנת אינה תורתו של דארווין אלא דבר רחב בהרבה ומעודכן. כך שגם אם טענה זו נכונה, לשם הדיון, הרי שהיא לא תומכת בתכנון תבונתי.
גם אם נתבונן במאמר השני, נראה שמדובר בכלל במאמר שמעולם לא פורסם, כי הוא לא עבר את ביקורת העמיתים. וזה די לא מפתיע אם הוא ניסה לטעון שאבולוציה מפירה את החוק השני של התרמודינמיקה, כאשר החוק השני של התרמודינמיקה מדבר על מערכת סגורה בלבד, וכדה"א אינו מערכת סגורה. ולגבי הניסיון שלו לקבל את התיקון הזה ואז לטעון שלפי זה המערכת הייתה צריכה לבנות מחשבים, מטוסים, וכד', מצטער, אבל זה כשל לוגי של אנלוגיה כושלת, כי היווצרות של מוצר שכזה אינו אנלוגי להיווצרות הדרגתית של מולקולות למבנים מסובכים יותר ויותר, אשר מתרבים עם שינויים עד לקבלת האורגניזם המפותח. זה הכשל הלוגי המפורסם של סר פרד הוייל בהשוואה לטורנדו במגרש גרוטאות שבונה מטוס.

"… ציין וייט למקרים בהם אנשי מדע מפורסמים הטילו ספק באבולוציה ואיבדו את משרתם (כגון הפליאואונטומולוג גינטר בקלי, וריצ'רד סטרנברג …" – מצטער, אבל ריצ'רד סטרנברג לא איבד את המשרה שלו בגלל שהטיל ספק באבולוציה. הוא איבד את המשרה שלו כעורך ג'ורנל מדעי אחרי שהודגם שהוא לא התנהל באופן אתי בטיפול במאמר (אם אני זוכר נכון של ויליאם דמבסקי).
לגבי גינטר בקלי, כל מה שנמצא זה מחיקת דף הויקיפדיה שלו באנגלית. למען הסר ספק, דף הויקיפדיה שלו בגרמנית פעיל. לא ניכנס כרגע להסבר של ויקפדיה למה הם מחקו את הדף באנגלית (לטענתם אין לזה כל קשר לדעותיו של הנ"ל, ולראיה, לא חסרים מתנגדי אבולוציה שיש להם דף ויקיפדיה), הרי שזה ממש לא הדגמה של איש מדע מפורסם שהטיל ספק באבולוציה ואיבד את משרתו, כמו שנטען.

נראה אם יהיה לי זמן וחשק להקשיב להרצאה המצורפת ולהגיב לה. ואם לא, בכל מקרה זו תגובתי למלל שהובא.

שי
שי
5 years ago

מדובר בנוצרי מאמין.

אסף
אסף
5 years ago

ייתכן, אם כי בכל מקרה נשאלת השאלה מה בא קודם, הפיכתו לנוצרי מאמין או ההשתכנעות שלו בתכנון תבונתי, שבטענותיו אדון בתגובה נפרדת. ובכל מקרה, השאלה היא כמובן מהם טיעוניו בעד תכנון תבוני, והאם הם מחזיקים מים או לא.

20
0
Would love your thoughts, please comment.x